en videoclip-held zingt ook in het echt 'Ik ben een heel optimistisch mens' 'Boeken raken het verstand; films gaan heel diep' Satelliet-zenders mogen ondertitelen ZEEUWS JNIEUWS CITROËN^ JK NIEUWS voor extensivering idicapt en Minimarkt in Axel W. DE BLOCK WISSE B.V. Een Diamond Award krijg je zomaar* daar hoef je niets voor te doen FC Gerico wint voetbaltoernooi Montreux Zuidafrika HENK VAN ULSEN (60) VIERT 40-JARIG THEATERJUBILEUM akvlakken Vitaal Freelancer Niet moeilijk Intuïtie DINSDAG 29 DECEMBER 1987 NORMAN MAILER VERFILMT EIGEN WERK Ander effect 3 Films per dag boomverbranding wordt vrij. dag 8 januari om 19.00 uur ge houden op het terrein van de gemeentewerken aan de Noordstraat. Medewerking wordt verleend door de poli- tie, de brandweer en het ge meentebestuur. De organisa tie is in handen van de onder nemersvereniging WARVO, die voor elke ingeleverde kerstboom een lot beschik baar stelt voor de op 8 janurai te houden loterij. MATTHAUS PASSION - Nu staat reeds vast dat de uitvoe ring van de Matthaus Passion van J. S. Bach zaterdag 26 maart om 14.00 uur gehouden wordt in de Sint-Baafskerk. [^Gehypnotiseerd door de omvang van de' tragedie die het overkomen is, blijft het Russische volk zijn wonden krab- 'ben, niet in staat die ervaring sti listisch of filosofisch te boven te Komen"Joseph Brodski, Russische Nobelprijswinnaar literatuur» DE STEMt Aardappeltermijnmarkt: In Bintje 50mm werden 10 contrac ten verhandeld voor levering april bij een prijs van ƒ18,70 per 100 kg en 6 contracten levering juni tegen ƒ20,70. De stemming was kalm. pmeerde jury van bekende lande- sdag 19 januari de bolusbakker heeft nu ook een voorzitter van Ceeland heeft kans gezien Albert ;e van culinaire experts te leiden lan dertig bakkers ingeschreven Ipveerse Toren in Veere. De WV, T samenwerking met de Federatie I Zeeland, rekent op zeker vijftig Fisch Jongeren Kontakt (ZAJK) i een studie-avond over de moge van de landbouw. Dat gebeurt fin Kapelle. Inleiders zijn Wouter Centrum Landbouw en Milieu in >rn, praktiserend biologisch-dyna- Irde staten van Zeeland zijn bereid, kerke een bijdrage van 5.000,- te -ecreatief ontwikkelingsfonds voor |t toilet voor gehandicapten in de annex bezoekerscentrum aan de kge de voorwaarde dat de voorzie- erd door de Zeeuwse stichting voor •naamede Internationale toeganke- king komt. Ook moet een en ander filiseerd. Het toeristisch-recreatief i van dit jaar door provinciale sta ing van accomodaties voor gebruik ft en met 1990 jaarlijks vijftig dui- hang kreeg een andere pre sentatie. en, Idig |het rg |s is in dat kan De 1 en lerd Ibe- AXEL - Donderdag 31 de cember wordt in Axel een mi- nimarkt gehouden. Dat houdt in dat niet alle markkramers met 'hun kraam op deze markt zullen verschijnen. Een tiental kramen zal don derdag bemand zijn. De mini- markt in Axel vindt plaats op het Sydlovskiplein. (ADVERTENTIE) AUTOBEDRIJF Tlvollweg-Hulst Tel. 01140-12058 AUTOBEDRIJF Mr. F.J. Haarmanweg 55 T erneuzen Tel. 01150-94300 Vrijdag 28 en zaterdag 29 november werd in het Antwerpse sportpaleis het tweede Diamonds Award Festival gehouden. Een fiks aantal popmuzikanten kregen er een 'Diamond Award' in de handen ge drukt. Per avond kwamen er volgens de organisato ren 12.000 mensen naar het sportpaleis om htm favo riete videoclip-helden in het echt te zien. In het echt horen was er niet bij. Brian Ferry, Rick Kamen, Jimmy Somerville, Donna Summer en Samantha Fox konden avond him stembanden thuislaten. Al les was immers play-back. Vanmiddag en vanavond vertoont de TROS dit festival. oor werden al die beroemdheden wat te veel. Nick Kamen was ook te zien op het Diamond Awards Festival. - FOTO'S DE STEM/BEN STEFFEN ge ling de ent, line iari i de >en- ter- 3in- )lan ïde- de on- lijke oraf ja- uur Voor 1 lot tij- dingt TERNEUZEN - Het team van FC Gerico wist de eind zege in het Van Overmen ren-zaalvoetbaltoernooi, waarvan de organisatie m handen was van de MTS/ MEAO, te prolongeren, m de finale werd Doco ge' klopt. De derde plaats was voor Elektro IA, een plofS die gevormd werd uit één klas. k In de morgenuren kwamen oor een aantal teams in actie. Hj® ging de winst naar MEAO V' dat in de finale won van Pers0" neel-senioren. Het toernooi, da voor de vierde keer onder dez® r- naam gehouden werd, vond Jure tafeltjes. Door Theo Giele Tien jaar geleden versche nen er afkeurende commen taren in de kranten omdat de groep Queen tijdens een concert het opera-gedeelte van hun nummer Bohemian Rhapsody niet zelf speelde en zong, maar de magneet band het werk liet doen. Als je iets 'live' niet kunt waar maken, dien je het ook niet op de plaat te zetten, zo meenden vele vaderlandse popjournalisten. Als diezelfde commentatoren toen hadden geweten wat zich een paar weken geleden in het Antwerpse sportpaleis afspeel de, waren ze misschien wel wat milder geweest in hun stukjes. De artiesten die om onduide lijke redenen een Diamond Award in hun handen gedrukt kregen zongen geen van allen. En gingen de heren van Queen in 1976 nog bescheiden in het donker staan als de bandrecor der begon te spelen, de jongens van ABC of Lloyd Cole the Commotions hadden geen en kele schroom om in het volle licht nog hun gitaren te pakken terwijl de muziek al lang bezig was. Het Antwerpse Diamond Award Festival is een navolger van het soortgelijk evenement dat jaarlijks in Montreux plaatsvindt. Ook daar mag het publiek tegen betaling de vi deoclipsterren voor de came ra's zien acteren. Wie op televi sie artiesten live aan het werk wil zien is tegenwoordig blijk baar aangewezen op Jan Riet man of Henny Huismans Soundmixshow. Maar het Antwerpse publiek maalde er niet om. Er werd grif 25 gulden neergeteld voor een staanplaats op het binnenter rein van het sportpaleis. Wie wilde zitten moest al snel het vierdubbele neertellen. Ver meldenswaard waren verder nog de VTP-tafeltjes waaraan je, na betaling van vele tien duizenden franken, nog zeven anderen kon uitnodigen. Wat voor waarde eraan een 'Diamond Award' moet worden toegekend? is onduidelijk. De artiesten die het blinkende kleinood kregen voldeden aan twee criteria: of het nog be trekkelijk nieuwelingen op het hitfront of het waren oudjes die aan een come-back bezig zijn. Nog een feit dat de betrekke lijke waarde van een dergelijke 'Award' illustreert: het pro grammaboekje vermeldde Steve Van Zandt, bekend onder meer als gitarist in Bruce Springsteens E-streetband en van zijn nummer '(Ain't gonna play) Sun City'. Van Zandt ver scheen echter niet. Naar ver luidt, omdat hij niet in verband wilde worden gebracht met de Zuidafrikaanse diamanten. Van Zandts 'Award' werd daarom moeiteloos, en zonder verdere toelichting, 'toegekend' aan een ander. De Britse groep T'Pau kan het nu op de schoor steen zetten. Edith van Zalinge STERDAM (ANP) - Het had schien meer voor de hand ge ls de acteur Henk van IJl- zijn 40-jarig toneeljubileum ai 2 januari met een karak- ol in een klassiek stuk had ge- rd. Maar Henk van Ulsen zou ik van Ulsen niet zijn als hij hierbij niet zijn eigenzinnige zou gaan. toos voor een bitter blijspel, 'No En laat het duidelijk zijn, zegt Ulsen nadrukkelijk, dat slaat ook nijncarrière. Na 40 jaar theater is Mg allerminst van plan er een achter te zetten. Sterker nog: „Ik vast besloten minstens 85 jaar te en nog heel lang met het tervak bezig te blijven". M Ulsen is tijdens zijn loopbaan t bang geweest andere en nieuwe K-ten van het theater aan te pak- Uat hij nu in een 'bittere kome- speelt is daar volgens hem ook bewijs van. „Bewust héb ik niet «voor een vijfde 'Dagboek van Sek' waarmee ik al zoveel succes Sahad. Ik heb altijd al in de se- te hoek gezeten. Het blijspelgenre te tot nu toe echter weinig ge- terwijl die humor en dat onder- de sarcasme dat erin voorkomt echt ook een kant van mezelf is. heerlijk om er nu mee te wer- 1 kom in dat stuk niet te voor- n als een briljant acteur met de Tzinnigheid van de wijze kater stuk van Heijermans of met de 'fU'teit van Aston in Pinters Zwaarder. Het bijzondere is dat het stuk dicht bij me ligt en plaats in de sporthal De Vlaan' deren te Sas van Gent. 31 cember houdt de MTS/MEA^ het Dré Vermeulen-volleyt)3'' fnomrwvi Eindstand poule A: 1. MEA^j IC, 2. Personeel-senioren, 3. Stars, 4. Werktuigbouwkun® IC, 5. Noppes. Poule B: 1. f Gerico, 2. Doco, 3. Elektr IA, 4. Terneuzense Boys, MEAO 3. s heel spannend". ■Xlt werd door Ton Vorstenbosch ff Vleugel speciaal voor het ju- ïcLyf1 ^an Ulsen geschreven, jeeft diverse raakvlakken met de fraamse acteur en er zitten veel )n ideeën en gedachten in ver- f T<fh gaat het uiteindelijk te gedeeltelijk over Van Ulsen «Het is nadrukkelijk niet de be- g me daar op dat toneel te exhi- bitioneren. Trouwens, dat kan ook helemaal niet, je kunt jezelf niet spe len", legt hij uit. 'No exit' gaat over een homofiele acteur van 60 jaar. Hij is door het mo derne toneel uitgerangeerd en nogal vereenzaamd. Samen met een meisje uit de schoonheidssalon -vertolkt door Wivineke van Groningen- be sluit hij naar Cannes te gaan. Een avontuur dat verkeerd afloopt, omdat de belangen van beide mensen sterk uiteen lopen. Parallel met deze geschiedenis loopt het verhaal dat de acteur, die ook schrijver is, in zijn boek vertelt. Dat gaat over een oude acteur die naar een soort euthanasiekliniek - 'exit-huis' - komt om te sterven. Hij ziet het leven niet meer zitten, maar de stervensbegeleidster ziet kans hem voorlopig van het sterven te doen af zien. Ook deze rollen worden door Van Ulsen en Van Groningen ver tolkt. Het is duidelijk dat de acteur in het stuk en Van Ulsen op essentiële pun ten verschillen. „Ik ben geen geflopt acteur. Met de jongere generatie ac teurs kan ik over het algemeen goed overweg. En ik ben ook niet depres sief. Integendeel, ik ben juist een heel optimistisch mens". Een beetje trots voegt hij daaraan toe: „En ik ben dan wel 60, maar nog heel vitaal. Trou wens niemand zegt dat ik er al zo oud uitzie. Dat lijkt een ijdele uitspraak, maar zo is het nu eenmaal". In 'No exit' probeert de begeleidster de oude acteur weer zin in het leven te geven door zijn vitaliteit te stimu leren. Dat spreekt van Ulsen aan. „Goed theater maken is - naast onder andere het ambachtelijk beheersen van de spraaktechnische en plastische kant- ondenkbaar als je niet vanuit een vorm van vitaliteit handelt. En dan bedoel ik die vitaliteit die je ook bij dansers en schilders ziet als ze be- Henk van Ulsen: „Ik heb de kans gekregen mezelf als mens te ont wikkelen. Het was een ontdek kingsreis. Ik heb de mogelijkheid gehad gevoelens en gedachten ge stalte te geven, maar ook om din gen uit te proberen en - natuur lijk - om me te vergissen". - fotoanp zig zijn. Er zijn een hele reeks por tretten van mezelf, privé of in rollen, gemaakt. Niet omdat ik nou zo dol ben op mijn eigen kop, maar omdat het me ontzettend boeit om te zien hoe schilders bezig zijn, hoe ze bijna bui ten zichzelf treden. Dit fascineert me enorm". Van Ulsen zelf kan in ieder geval ook een behoorlijke dosis energie en vitaliteit gedurende zijn loopbaan niet ontzegd worden. Sinds hij 40 jaar geleden -nog voordat hij cum laude aan de Toneelschool afstudeerde - voor het eerst op de planken stond in 'Drie Koningen' onder regie van Al- bert van Dalsum, is hij bijna doorlo pend en op zeer veelzijdige wijze be- ziggeweest. Bij een vast gezelschap had hij het al vrij snel gezien. In 1956 koos hij voor de onafhankelijkheid van het free lancers bestaan. Hij vervulde rollen bij grotere ensembles, behoorde bij de oprichters van het cabaret Tingel Tangel met Sieto Hoving, werkte mee aan televisieprogramma's en deed grote en kleine voordrachten op aller lei gebieden. Daarnaast speelde hij karakterrol len als Vosmeer de Spie in Vondels 'Gijsbreght van Aemstel' en Puck in 'Een midzomernachtsdroom' van Shakespeare en diverse titelrollen waaronder Don Carlos in Schillers gelijknamige stuk. Het bekendst werd hij echter door de indrukwekkende solovoorstellingen van 'Dagboek van een gek' van Gogol. Hij trad ook veelvuldig op in het circuit buiten de reguliere theaters. In buurthuizen, zaaltjes voor platte landsvrouwen, bedrijven, de Dom, de Ridderzaal, het paleis op de Dam en zelfs in de bijlmerbajes. „Dit zijn alle maal afzetgebieden, voor theater waar nooit over geschreven wordt. Maar al zijn ze niet zo wereldkundig, ze zijn minstens zo belangrijk". Van Ulsen noemt zichzelf een „be voorrecht mens" dat hij voor deze weg heeft kunnen kiezen. „Ik heb de kans gekregen mezelf als zodanig te ontwikkelen. Het was een ontdek kingsreis. Ik heb de mogelijkheid ge had gevoelens en gedachten gestalte te geven, maar ook om dingen uit te proberen en - natuurlijk- om me te vergissen". Hij erkent echter dat hij door zijn so listische optreden door de jaren heen ook wel kansen heeft gemist. Niet dat hij dat wezenlijk betreurt, zegt hij, maar toch: het heeft hem bij voor beeld altijd een beetje dwars gezeten dat hij niet gevraagd werd voor tele- visieprodukties. „Ik heb wel eens ge vraagd waarom dat was. Dan zeggen ze dat dat komt omdat ik moeilijk ben om mee te werken, dat ik toch mijn eigen gang ga. Dat ontken ik ten stel ligste. Zeker, ik ben moeilijk voor me zelf, maar als iemand anders mij las tig vindt, dan ligt dat aan zijn eigen niveau of aan zijn durf. En dat mag je met vette letters schrijven". Hoe weinig hij er in het verleden ook voor voelde zich te binden, nu is het tijdstip gekomen dat Van Ulsen „zeker geen nee meer zou zeggen" te gen de mogelijkheid vaste speler te worden bij een gezelschap, maar dan niet in het westen des lands. Er gist volgens hem ook zoiets „rond Utrecht", maar dat proces gaat tot zijn spijt niet al te snel. Verder zou hij „best" nog een paar mooie rollen uit Molière willen spe len. „En ik wil nog minstens met één monoloog komen dat het Dagboek van een Gek bij wijze van spreken doet verbleken", lacht hij. Maar uiteindelijk laat hij zich toch leiden door de gebeurtenissen en zijn intuïtie. „Dat heb ik al heel mijn le ven gedaan. De dingen overkomen me en ik laat ze ook graag gebeuren". Onlustgevoelens probeert hij zoveel mogelijk uit te schakelen. Dat is de reden waarom iiij in de loop der tijd heeft geleerd zichzelf geen vervelend gevoel toe te staan als je ergens niet aan te pas komt of tweede keus bent. „Dit hangt namelijk van zoveel toe valligheden aan elkaar. Ellen Vogel, die in de toneeljury voor de filmkal veren zat vertelde me hoe het van heel kleine dingen afhangt of iemand een prijs krijgt of niet. Ja dan reali seer ik me dat we in godsnaam al onze beloningen zeer relatief moeten be kijken en de beloningen die we nooit hebben gekregen nog veel meer", zegt hij. En dan na een korte stilte stelt hij met pretlichtjes in zijn ogen vast: „Kijk, daar moet je nou 60 voor wor den, om dat in te zien". 'No Exit' gaat 2 januari in het Cul tureel Centrum in Amstelveen in pre mière. Vanaf 4 januari is het stuk een week te zien in De Kleine Komedie in Amsterdam en daarna worden tach tig voorstellingen in het hele land ge geven. LOS ANGELES (AP) - Norman Mailer, die nim mer een controverse schuwt, heeft zich on langs op de film gestort met een keihard moord- verhaal dat bij de recen senten tot even verdeelde reacties heeft geleid als zijn romans. 'Tough Guys Don't Dance', met Ryan O'Neal en Isabella Rossellini in de hoofdrollen, is door Mailer geregiseerd naar zijn eigen boek. Het is een gewelddadig verhaal vol sex, wreedheid en verraad in de idyllische badplaats Provincetown, Massachu setts, waar Mailer zelf een huis heeft. De 64-jarige Mailer kwam onlangs naar Los Angeles voor de promotie van de film, die vijf miljoen dollar heeft gekost en is geprodu ceerd door Cannon. Vraag: Hoe is door de recen senten gereageerd op 'Tough Guys Don't Dance'? Antwoord: „Van het ene uiterste tot het andere. Als we een slechte recensie krij gen, is die ook zo slecht dat ik me afvraag wat we toch hebben gedaan. De goede re censies zijn uitermate lo vend. In een ervan stond: „In een jaar met uitstekende films zou dit een goede, spitsvondige rolprent zijn geweest. Maar de films wa ren dit jaar zo slecht, dat het bijna een meesterwerk is". Dat was zo'n beetje het beste dat we hebben gekregen. Het slechtste was zo onge veer: „Deze film tart iedere beschrijving"". Wat vindt u van de film? „Dat is net of je een vader om een objectief oordeel over zijn kind vraagt. Ik denk niet dat ik daarop een antwoord kan geven; het zou ofwel eigen roem wor den, of een wrede en onge wone veroordeling van mij zelf." Waarom wilde u een film re gisseren? „Waarom stapt iemand op een boot en vaart de wereld rond? De zee trekt hem, ook al heeft hij daar geen groot deel van zijn leven op door gebracht. Film heeft mij al tijd geboeid. Het heeft een ander effect op mij dan boe ken. Ik denk dat een boek een beroep doet op het ver stand en een film op de psy che. Met andere woorden, boeken raken het bewuste verstand, maar films gaan heel, heel diep. Ze hebben een plaats in onze dromen." En uw eerdere ervaringen met Hollywood, zoals de ver filming van 'The Naked and the Dead'? „Dat vond ik een vrese lijke film. De volgende ver filming van een van mijn boeken was 'The American Dream'. Die heb ik nooit ge zien. Vrienden raadden mij aan er niet heen te gaan om dat ik woest zou worden. Het boek speelt in New York en ik hoorde dat ze het in Los Angeles zouden opne men. Dat is net zoiets als wanneer je een boek over Ierland in Bulgarije laat spelen. 'The Executioner's Song' was redelijk goed. Maar ik heb daar zelf het scenario voor geschreven, dus ik was bevooroordeeld. Die film kwam in de buurt, maar ik had nooit het idee dat een van mijn boeken ge maakt zou kunnen worden tot een film die ik kon her kennen." Bent u als jong schrijver be ïnvloed door de film? „In die tijd waren films zo sentimenteel dat ik denk dat ik me er tegen afzette. Ik nam ze niet serieus. Van de Norman Mailer: „Ro mans schrijven heeft te genwoordig iets moei zaams over zich." - FOTO ap roman moest je het hebben. We hoorden allemaal over deze of gene beroemde schrijver die naar Holly wood "ging en nooit meer te rug kwam." Kijkt u naar de huidige films? „Bij vlagen. Soms kijk ik een half jaar niet naar films en dan zie ik er heel veel - twee of drie per dag, vooral op de videorecorder." Leert u daar wat van? „Ja, maar ik kan niet zeg gen wat. Films zijn een deel van mijn cultuur. Ik heb er van geleerd zonder het mij bewust te zijn. Net als in de literatuur weet je nooit waar je door wordt bein- vloed. Ik heb eens het boek 'Armies of the Night' ge schreven, dat vrij veel suc ces had. Veel recensenten vonden: „Je klinkt als Henry Adams, zoals je aan jezelf refereert als 'Norman Mailer'." Ik herinnerde mij toen dat ik Henry-Adams had gelezen in mijn eerste studiejaar en dat ik werd getroffen door de manier waarop hij over zichzelf in de derde persoon schreef. Ik vond het nogal mal. En 28 jaar later deed deze invloed zich gelden." Bent u door regisseurs beïn vloed? „Het is moeilijk om je te> laten beïnvloeden door re gisseurs die je bewondert; ze zijn zo goed dat ik me niet aan navolging kan wagen. Ik ben dol op Fellini en Bergman, om te beginnen. En ik heb een hoge dunk van Coppola, Antonioni, Milos Forman, Bunuel. Zo kan ik nog wel even door gaan." Sommigen zeggen dat de jonge mensen vandaag de dag films unllen maken en geen romans schrijven. Is dat zo? „Dat geloof ik zeker, al leen al op grond van de jon geren die ik ken. Er komt een glinstering in hun ogen als ze praten over het maken van een film die ontbreekt als ze het over het schrijven van een boek hebben. Ro mans schrijven heeft tegen woordig iets moeizaams over zich. Het zou me niet verbazen als het met romans gaat als met de poëzie toen ik jong was. Wie dichter wilde worden, rekende er niet op daar mee de kost te kunnen verdienen. Ironisch genoeg kunnen dichters nu heel goed hun geld verdie nen met leesavonden, platen en dergelijke." Wat betekent dat voor de toekomst van de roman? „Over 50 jaar is het mis schien zo dat de enige men sen die nog romans schrij ven dat doen omdat ze de vorm bewonderen. Ze zullen niet verwachten dat ze door iemand worden gelezen." Gaat u door met schrijven? „Tja, ik ben opgegroeid als schrijver. Het is mijn vak, mijn werk. Ik doet het al 40 jaar. Ja, ik ga wel door met schrijven." Van onze RTV-redactie DEN HAAG - Satellietzenders als Sky Channel en Super Channel mogen in de toekomst hun programma's voorzien van Nederlandse ondertitels. De Hoge Raad in Den Haag heeft dat bij arrest bepaald. De rechtbank meent dat het ondertitelingsverbod, zoals dat is opgenomen in de kabel regeling, in strijd is met de grondwet. Volgens de directies van Sky- en Super Channel heeft deze uit spraak geen directe gevolgen voor hun programma's. „Het zet voor ons geen zoden aan de dijk", meent directeur Henk van der Vliet van Sky Channel Nederland. „Wanneer een programma in het Nederlands ondertiteld wordt mogen we een uur ervoor en een uur erna geen reclame uitzenden omdat die vol gens minister Brinkman dan op Nederland gericht is. Dat kunnen wij ons uiteraard niet permitteren. Wij draaien van de reclame inkomsten." Ook bij Super Channel verandert voorlopig niets.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 13