en videoclip-held zingt ook
in het echt
'Ik ben een heel optimistisch mens'
'Boeken raken het
verstand; films
gaan heel diep'
Satelliet-zenders
mogen ondertitelen
ZEEUWS
JNIEUWS
CITROËN^
JK NIEUWS
voor
extensivering
idicapt
en
Minimarkt in Axel
W. DE BLOCK
WISSE B.V.
Een Diamond Award
krijg je zomaar*
daar hoef je
niets voor te doen
FC Gerico wint
voetbaltoernooi
Montreux
Zuidafrika
HENK VAN ULSEN (60) VIERT 40-JARIG THEATERJUBILEUM
akvlakken
Vitaal
Freelancer
Niet moeilijk
Intuïtie
DINSDAG 29 DECEMBER 1987
NORMAN MAILER VERFILMT EIGEN WERK
Ander effect
3 Films per dag
boomverbranding wordt vrij.
dag 8 januari om 19.00 uur ge
houden op het terrein van de
gemeentewerken aan de
Noordstraat. Medewerking
wordt verleend door de poli-
tie, de brandweer en het ge
meentebestuur. De organisa
tie is in handen van de onder
nemersvereniging WARVO,
die voor elke ingeleverde
kerstboom een lot beschik
baar stelt voor de op 8 janurai
te houden loterij.
MATTHAUS PASSION - Nu
staat reeds vast dat de uitvoe
ring van de Matthaus Passion
van J. S. Bach zaterdag 26
maart om 14.00 uur gehouden
wordt in de Sint-Baafskerk.
[^Gehypnotiseerd door de omvang van de'
tragedie die het overkomen is, blijft
het Russische volk zijn wonden krab-
'ben, niet in staat die ervaring sti
listisch of filosofisch te boven te
Komen"Joseph Brodski, Russische
Nobelprijswinnaar literatuur»
DE STEMt
Aardappeltermijnmarkt: In
Bintje 50mm werden 10 contrac
ten verhandeld voor levering
april bij een prijs van ƒ18,70 per
100 kg en 6 contracten levering
juni tegen ƒ20,70. De stemming
was kalm.
pmeerde jury van bekende lande-
sdag 19 januari de bolusbakker
heeft nu ook een voorzitter van
Ceeland heeft kans gezien Albert
;e van culinaire experts te leiden
lan dertig bakkers ingeschreven
Ipveerse Toren in Veere. De WV,
T samenwerking met de Federatie
I Zeeland, rekent op zeker vijftig
Fisch Jongeren Kontakt (ZAJK)
i een studie-avond over de moge
van de landbouw. Dat gebeurt
fin Kapelle. Inleiders zijn Wouter
Centrum Landbouw en Milieu in
>rn, praktiserend biologisch-dyna-
Irde staten van Zeeland zijn bereid,
kerke een bijdrage van 5.000,- te
-ecreatief ontwikkelingsfonds voor
|t toilet voor gehandicapten in de
annex bezoekerscentrum aan de
kge de voorwaarde dat de voorzie-
erd door de Zeeuwse stichting voor
•naamede Internationale toeganke-
king komt. Ook moet een en ander
filiseerd. Het toeristisch-recreatief
i van dit jaar door provinciale sta
ing van accomodaties voor gebruik
ft en met 1990 jaarlijks vijftig dui-
hang kreeg een andere pre
sentatie.
en,
Idig
|het
rg
|s is
in
dat
kan
De
1 en
lerd
Ibe-
AXEL - Donderdag 31 de
cember wordt in Axel een mi-
nimarkt gehouden. Dat houdt
in dat niet alle markkramers
met 'hun kraam op deze
markt zullen verschijnen.
Een tiental kramen zal don
derdag bemand zijn. De mini-
markt in Axel vindt plaats op
het Sydlovskiplein.
(ADVERTENTIE)
AUTOBEDRIJF
Tlvollweg-Hulst
Tel. 01140-12058
AUTOBEDRIJF
Mr. F.J. Haarmanweg 55
T erneuzen
Tel. 01150-94300
Vrijdag 28 en zaterdag 29 november werd in het
Antwerpse sportpaleis het tweede Diamonds Award
Festival gehouden. Een fiks aantal popmuzikanten
kregen er een 'Diamond Award' in de handen ge
drukt. Per avond kwamen er volgens de organisato
ren 12.000 mensen naar het sportpaleis om htm favo
riete videoclip-helden in het echt te zien. In het echt
horen was er niet bij. Brian Ferry, Rick Kamen,
Jimmy Somerville, Donna Summer en Samantha
Fox konden avond him stembanden thuislaten. Al
les was immers play-back. Vanmiddag en vanavond
vertoont de TROS dit festival.
oor werden al die beroemdheden wat te veel.
Nick Kamen was ook te zien op het Diamond Awards Festival.
- FOTO'S DE STEM/BEN STEFFEN
ge
ling
de
ent,
line
iari
i de
>en-
ter-
3in-
)lan
ïde-
de
on-
lijke
oraf
ja-
uur
Voor
1 lot
tij-
dingt
TERNEUZEN - Het team
van FC Gerico wist de eind
zege in het Van Overmen
ren-zaalvoetbaltoernooi,
waarvan de organisatie m
handen was van de MTS/
MEAO, te prolongeren, m
de finale werd Doco ge'
klopt. De derde plaats was
voor Elektro IA, een plofS
die gevormd werd uit één
klas. k
In de morgenuren kwamen oor
een aantal teams in actie. Hj®
ging de winst naar MEAO V'
dat in de finale won van Pers0"
neel-senioren. Het toernooi, da
voor de vierde keer onder dez® r-
naam gehouden werd, vond
Jure tafeltjes.
Door Theo Giele
Tien jaar geleden versche
nen er afkeurende commen
taren in de kranten omdat
de groep Queen tijdens een
concert het opera-gedeelte
van hun nummer Bohemian
Rhapsody niet zelf speelde
en zong, maar de magneet
band het werk liet doen. Als
je iets 'live' niet kunt waar
maken, dien je het ook niet
op de plaat te zetten, zo
meenden vele vaderlandse
popjournalisten.
Als diezelfde commentatoren
toen hadden geweten wat zich
een paar weken geleden in het
Antwerpse sportpaleis afspeel
de, waren ze misschien wel wat
milder geweest in hun stukjes.
De artiesten die om onduide
lijke redenen een Diamond
Award in hun handen gedrukt
kregen zongen geen van allen.
En gingen de heren van Queen
in 1976 nog bescheiden in het
donker staan als de bandrecor
der begon te spelen, de jongens
van ABC of Lloyd Cole the
Commotions hadden geen en
kele schroom om in het volle
licht nog hun gitaren te pakken
terwijl de muziek al lang bezig
was.
Het Antwerpse Diamond
Award Festival is een navolger
van het soortgelijk evenement
dat jaarlijks in Montreux
plaatsvindt. Ook daar mag het
publiek tegen betaling de vi
deoclipsterren voor de came
ra's zien acteren. Wie op televi
sie artiesten live aan het werk
wil zien is tegenwoordig blijk
baar aangewezen op Jan Riet
man of Henny Huismans
Soundmixshow.
Maar het Antwerpse publiek
maalde er niet om. Er werd grif
25 gulden neergeteld voor een
staanplaats op het binnenter
rein van het sportpaleis. Wie
wilde zitten moest al snel het
vierdubbele neertellen. Ver
meldenswaard waren verder
nog de VTP-tafeltjes waaraan
je, na betaling van vele tien
duizenden franken, nog zeven
anderen kon uitnodigen.
Wat voor waarde eraan een
'Diamond Award' moet worden
toegekend? is onduidelijk. De
artiesten die het blinkende
kleinood kregen voldeden aan
twee criteria: of het nog be
trekkelijk nieuwelingen op het
hitfront of het waren oudjes
die aan een come-back bezig
zijn.
Nog een feit dat de betrekke
lijke waarde van een dergelijke
'Award' illustreert: het pro
grammaboekje vermeldde
Steve Van Zandt, bekend onder
meer als gitarist in Bruce
Springsteens E-streetband en
van zijn nummer '(Ain't gonna
play) Sun City'. Van Zandt ver
scheen echter niet. Naar ver
luidt, omdat hij niet in verband
wilde worden gebracht met de
Zuidafrikaanse diamanten.
Van Zandts 'Award' werd
daarom moeiteloos, en zonder
verdere toelichting, 'toegekend'
aan een ander. De Britse groep
T'Pau kan het nu op de schoor
steen zetten.
Edith van Zalinge
STERDAM (ANP) - Het had
schien meer voor de hand ge
ls de acteur Henk van IJl-
zijn 40-jarig toneeljubileum
ai 2 januari met een karak-
ol in een klassiek stuk had ge-
rd. Maar Henk van Ulsen zou
ik van Ulsen niet zijn als hij
hierbij niet zijn eigenzinnige
zou gaan.
toos voor een bitter blijspel, 'No
En laat het duidelijk zijn, zegt
Ulsen nadrukkelijk, dat slaat ook
nijncarrière. Na 40 jaar theater is
Mg allerminst van plan er een
achter te zetten. Sterker nog: „Ik
vast besloten minstens 85 jaar te
en nog heel lang met het
tervak bezig te blijven".
M Ulsen is tijdens zijn loopbaan
t bang geweest andere en nieuwe
K-ten van het theater aan te pak-
Uat hij nu in een 'bittere kome-
speelt is daar volgens hem ook
bewijs van. „Bewust héb ik niet
«voor een vijfde 'Dagboek van
Sek' waarmee ik al zoveel succes
Sahad. Ik heb altijd al in de se-
te hoek gezeten. Het blijspelgenre
te tot nu toe echter weinig ge-
terwijl die humor en dat onder-
de sarcasme dat erin voorkomt
echt ook een kant van mezelf is.
heerlijk om er nu mee te wer-
1 kom in dat stuk niet te voor-
n als een briljant acteur met de
Tzinnigheid van de wijze kater
stuk van Heijermans of met de
'fU'teit van Aston in Pinters
Zwaarder. Het bijzondere is
dat het stuk dicht bij me ligt en
plaats in de sporthal De Vlaan'
deren te Sas van Gent. 31
cember houdt de MTS/MEA^
het Dré Vermeulen-volleyt)3''
fnomrwvi
Eindstand poule A: 1. MEA^j
IC, 2. Personeel-senioren, 3.
Stars, 4. Werktuigbouwkun®
IC, 5. Noppes. Poule B: 1. f
Gerico, 2. Doco, 3. Elektr
IA, 4. Terneuzense Boys,
MEAO 3.
s heel spannend".
■Xlt werd door Ton Vorstenbosch
ff Vleugel speciaal voor het ju-
ïcLyf1 ^an Ulsen geschreven,
jeeft diverse raakvlakken met de
fraamse acteur en er zitten veel
)n ideeën en gedachten in ver-
f T<fh gaat het uiteindelijk
te gedeeltelijk over Van Ulsen
«Het is nadrukkelijk niet de be-
g me daar op dat toneel te exhi-
bitioneren. Trouwens, dat kan ook
helemaal niet, je kunt jezelf niet spe
len", legt hij uit.
'No exit' gaat over een homofiele
acteur van 60 jaar. Hij is door het mo
derne toneel uitgerangeerd en nogal
vereenzaamd. Samen met een meisje
uit de schoonheidssalon -vertolkt
door Wivineke van Groningen- be
sluit hij naar Cannes te gaan. Een
avontuur dat verkeerd afloopt, omdat
de belangen van beide mensen sterk
uiteen lopen.
Parallel met deze geschiedenis
loopt het verhaal dat de acteur, die
ook schrijver is, in zijn boek vertelt.
Dat gaat over een oude acteur die
naar een soort euthanasiekliniek
- 'exit-huis' - komt om te sterven. Hij
ziet het leven niet meer zitten, maar
de stervensbegeleidster ziet kans hem
voorlopig van het sterven te doen af
zien. Ook deze rollen worden door
Van Ulsen en Van Groningen ver
tolkt.
Het is duidelijk dat de acteur in het
stuk en Van Ulsen op essentiële pun
ten verschillen. „Ik ben geen geflopt
acteur. Met de jongere generatie ac
teurs kan ik over het algemeen goed
overweg. En ik ben ook niet depres
sief. Integendeel, ik ben juist een heel
optimistisch mens". Een beetje trots
voegt hij daaraan toe: „En ik ben dan
wel 60, maar nog heel vitaal. Trou
wens niemand zegt dat ik er al zo oud
uitzie. Dat lijkt een ijdele uitspraak,
maar zo is het nu eenmaal".
In 'No exit' probeert de begeleidster
de oude acteur weer zin in het leven
te geven door zijn vitaliteit te stimu
leren. Dat spreekt van Ulsen aan.
„Goed theater maken is - naast onder
andere het ambachtelijk beheersen
van de spraaktechnische en plastische
kant- ondenkbaar als je niet vanuit
een vorm van vitaliteit handelt. En
dan bedoel ik die vitaliteit die je ook
bij dansers en schilders ziet als ze be-
Henk van Ulsen: „Ik heb de kans
gekregen mezelf als mens te ont
wikkelen. Het was een ontdek
kingsreis. Ik heb de mogelijkheid
gehad gevoelens en gedachten ge
stalte te geven, maar ook om din
gen uit te proberen en - natuur
lijk - om me te vergissen". - fotoanp
zig zijn. Er zijn een hele reeks por
tretten van mezelf, privé of in rollen,
gemaakt. Niet omdat ik nou zo dol
ben op mijn eigen kop, maar omdat
het me ontzettend boeit om te zien hoe
schilders bezig zijn, hoe ze bijna bui
ten zichzelf treden. Dit fascineert me
enorm".
Van Ulsen zelf kan in ieder geval
ook een behoorlijke dosis energie en
vitaliteit gedurende zijn loopbaan
niet ontzegd worden. Sinds hij 40 jaar
geleden -nog voordat hij cum laude
aan de Toneelschool afstudeerde -
voor het eerst op de planken stond in
'Drie Koningen' onder regie van Al-
bert van Dalsum, is hij bijna doorlo
pend en op zeer veelzijdige wijze be-
ziggeweest.
Bij een vast gezelschap had hij het al
vrij snel gezien. In 1956 koos hij voor
de onafhankelijkheid van het free
lancers bestaan. Hij vervulde rollen
bij grotere ensembles, behoorde bij de
oprichters van het cabaret Tingel
Tangel met Sieto Hoving, werkte mee
aan televisieprogramma's en deed
grote en kleine voordrachten op aller
lei gebieden.
Daarnaast speelde hij karakterrol
len als Vosmeer de Spie in Vondels
'Gijsbreght van Aemstel' en Puck in
'Een midzomernachtsdroom' van
Shakespeare en diverse titelrollen
waaronder Don Carlos in Schillers
gelijknamige stuk. Het bekendst werd
hij echter door de indrukwekkende
solovoorstellingen van 'Dagboek van
een gek' van Gogol.
Hij trad ook veelvuldig op in het
circuit buiten de reguliere theaters. In
buurthuizen, zaaltjes voor platte
landsvrouwen, bedrijven, de Dom, de
Ridderzaal, het paleis op de Dam en
zelfs in de bijlmerbajes. „Dit zijn alle
maal afzetgebieden, voor theater
waar nooit over geschreven wordt.
Maar al zijn ze niet zo wereldkundig,
ze zijn minstens zo belangrijk".
Van Ulsen noemt zichzelf een „be
voorrecht mens" dat hij voor deze
weg heeft kunnen kiezen. „Ik heb de
kans gekregen mezelf als zodanig te
ontwikkelen. Het was een ontdek
kingsreis. Ik heb de mogelijkheid ge
had gevoelens en gedachten gestalte
te geven, maar ook om dingen uit te
proberen en - natuurlijk- om me te
vergissen".
Hij erkent echter dat hij door zijn so
listische optreden door de jaren heen
ook wel kansen heeft gemist. Niet dat
hij dat wezenlijk betreurt, zegt hij,
maar toch: het heeft hem bij voor
beeld altijd een beetje dwars gezeten
dat hij niet gevraagd werd voor tele-
visieprodukties. „Ik heb wel eens ge
vraagd waarom dat was. Dan zeggen
ze dat dat komt omdat ik moeilijk ben
om mee te werken, dat ik toch mijn
eigen gang ga. Dat ontken ik ten stel
ligste. Zeker, ik ben moeilijk voor me
zelf, maar als iemand anders mij las
tig vindt, dan ligt dat aan zijn eigen
niveau of aan zijn durf. En dat mag je
met vette letters schrijven".
Hoe weinig hij er in het verleden
ook voor voelde zich te binden, nu is
het tijdstip gekomen dat Van Ulsen
„zeker geen nee meer zou zeggen" te
gen de mogelijkheid vaste speler te
worden bij een gezelschap, maar dan
niet in het westen des lands. Er gist
volgens hem ook zoiets „rond
Utrecht", maar dat proces gaat tot
zijn spijt niet al te snel.
Verder zou hij „best" nog een paar
mooie rollen uit Molière willen spe
len. „En ik wil nog minstens met één
monoloog komen dat het Dagboek
van een Gek bij wijze van spreken
doet verbleken", lacht hij.
Maar uiteindelijk laat hij zich toch
leiden door de gebeurtenissen en zijn
intuïtie. „Dat heb ik al heel mijn le
ven gedaan. De dingen overkomen me
en ik laat ze ook graag gebeuren".
Onlustgevoelens probeert hij zoveel
mogelijk uit te schakelen. Dat is de
reden waarom iiij in de loop der tijd
heeft geleerd zichzelf geen vervelend
gevoel toe te staan als je ergens niet
aan te pas komt of tweede keus bent.
„Dit hangt namelijk van zoveel toe
valligheden aan elkaar. Ellen Vogel,
die in de toneeljury voor de filmkal
veren zat vertelde me hoe het van
heel kleine dingen afhangt of iemand
een prijs krijgt of niet. Ja dan reali
seer ik me dat we in godsnaam al onze
beloningen zeer relatief moeten be
kijken en de beloningen die we nooit
hebben gekregen nog veel meer", zegt
hij. En dan na een korte stilte stelt hij
met pretlichtjes in zijn ogen vast:
„Kijk, daar moet je nou 60 voor wor
den, om dat in te zien".
'No Exit' gaat 2 januari in het Cul
tureel Centrum in Amstelveen in pre
mière. Vanaf 4 januari is het stuk een
week te zien in De Kleine Komedie in
Amsterdam en daarna worden tach
tig voorstellingen in het hele land ge
geven.
LOS ANGELES (AP) -
Norman Mailer, die nim
mer een controverse
schuwt, heeft zich on
langs op de film gestort
met een keihard moord-
verhaal dat bij de recen
senten tot even verdeelde
reacties heeft geleid als
zijn romans.
'Tough Guys Don't Dance',
met Ryan O'Neal en Isabella
Rossellini in de hoofdrollen,
is door Mailer geregiseerd
naar zijn eigen boek. Het is
een gewelddadig verhaal vol
sex, wreedheid en verraad
in de idyllische badplaats
Provincetown, Massachu
setts, waar Mailer zelf een
huis heeft.
De 64-jarige Mailer kwam
onlangs naar Los Angeles
voor de promotie van de
film, die vijf miljoen dollar
heeft gekost en is geprodu
ceerd door Cannon.
Vraag: Hoe is door de recen
senten gereageerd op 'Tough
Guys Don't Dance'?
Antwoord: „Van het ene
uiterste tot het andere. Als
we een slechte recensie krij
gen, is die ook zo slecht dat
ik me afvraag wat we toch
hebben gedaan. De goede re
censies zijn uitermate lo
vend. In een ervan stond:
„In een jaar met uitstekende
films zou dit een goede,
spitsvondige rolprent zijn
geweest. Maar de films wa
ren dit jaar zo slecht, dat het
bijna een meesterwerk is".
Dat was zo'n beetje het beste
dat we hebben gekregen.
Het slechtste was zo onge
veer: „Deze film tart iedere
beschrijving"".
Wat vindt u van de film?
„Dat is net of je een vader
om een objectief oordeel
over zijn kind vraagt. Ik
denk niet dat ik daarop een
antwoord kan geven; het
zou ofwel eigen roem wor
den, of een wrede en onge
wone veroordeling van mij
zelf."
Waarom wilde u een film re
gisseren?
„Waarom stapt iemand op
een boot en vaart de wereld
rond? De zee trekt hem, ook
al heeft hij daar geen groot
deel van zijn leven op door
gebracht. Film heeft mij al
tijd geboeid. Het heeft een
ander effect op mij dan boe
ken. Ik denk dat een boek
een beroep doet op het ver
stand en een film op de psy
che. Met andere woorden,
boeken raken het bewuste
verstand, maar films gaan
heel, heel diep. Ze hebben
een plaats in onze dromen."
En uw eerdere ervaringen
met Hollywood, zoals de ver
filming van 'The Naked and
the Dead'?
„Dat vond ik een vrese
lijke film. De volgende ver
filming van een van mijn
boeken was 'The American
Dream'. Die heb ik nooit ge
zien. Vrienden raadden mij
aan er niet heen te gaan om
dat ik woest zou worden.
Het boek speelt in New York
en ik hoorde dat ze het in
Los Angeles zouden opne
men. Dat is net zoiets als
wanneer je een boek over
Ierland in Bulgarije laat
spelen. 'The Executioner's
Song' was redelijk goed.
Maar ik heb daar zelf het
scenario voor geschreven,
dus ik was bevooroordeeld.
Die film kwam in de buurt,
maar ik had nooit het idee
dat een van mijn boeken ge
maakt zou kunnen worden
tot een film die ik kon her
kennen."
Bent u als jong schrijver be
ïnvloed door de film?
„In die tijd waren films zo
sentimenteel dat ik denk dat
ik me er tegen afzette. Ik
nam ze niet serieus. Van de
Norman Mailer: „Ro
mans schrijven heeft te
genwoordig iets moei
zaams over zich." - FOTO ap
roman moest je het hebben.
We hoorden allemaal over
deze of gene beroemde
schrijver die naar Holly
wood "ging en nooit meer te
rug kwam."
Kijkt u naar de huidige
films?
„Bij vlagen. Soms kijk ik
een half jaar niet naar films
en dan zie ik er heel veel -
twee of drie per dag, vooral
op de videorecorder."
Leert u daar wat van?
„Ja, maar ik kan niet zeg
gen wat. Films zijn een deel
van mijn cultuur. Ik heb er
van geleerd zonder het mij
bewust te zijn. Net als in de
literatuur weet je nooit
waar je door wordt bein-
vloed. Ik heb eens het boek
'Armies of the Night' ge
schreven, dat vrij veel suc
ces had. Veel recensenten
vonden: „Je klinkt als
Henry Adams, zoals je aan
jezelf refereert als 'Norman
Mailer'." Ik herinnerde mij
toen dat ik Henry-Adams
had gelezen in mijn eerste
studiejaar en dat ik werd
getroffen door de manier
waarop hij over zichzelf in
de derde persoon schreef. Ik
vond het nogal mal. En 28
jaar later deed deze invloed
zich gelden."
Bent u door regisseurs beïn
vloed?
„Het is moeilijk om je te>
laten beïnvloeden door re
gisseurs die je bewondert; ze
zijn zo goed dat ik me niet
aan navolging kan wagen.
Ik ben dol op Fellini en
Bergman, om te beginnen.
En ik heb een hoge dunk van
Coppola, Antonioni, Milos
Forman, Bunuel. Zo kan ik
nog wel even door gaan."
Sommigen zeggen dat de
jonge mensen vandaag de
dag films unllen maken en
geen romans schrijven. Is dat
zo?
„Dat geloof ik zeker, al
leen al op grond van de jon
geren die ik ken. Er komt
een glinstering in hun ogen
als ze praten over het maken
van een film die ontbreekt
als ze het over het schrijven
van een boek hebben. Ro
mans schrijven heeft tegen
woordig iets moeizaams
over zich. Het zou me niet
verbazen als het met romans
gaat als met de poëzie toen
ik jong was. Wie dichter
wilde worden, rekende er
niet op daar mee de kost te
kunnen verdienen. Ironisch
genoeg kunnen dichters nu
heel goed hun geld verdie
nen met leesavonden, platen
en dergelijke."
Wat betekent dat voor de
toekomst van de roman?
„Over 50 jaar is het mis
schien zo dat de enige men
sen die nog romans schrij
ven dat doen omdat ze de
vorm bewonderen. Ze zullen
niet verwachten dat ze door
iemand worden gelezen."
Gaat u door met schrijven?
„Tja, ik ben opgegroeid
als schrijver. Het is mijn
vak, mijn werk. Ik doet het
al 40 jaar. Ja, ik ga wel door
met schrijven."
Van onze RTV-redactie
DEN HAAG - Satellietzenders als Sky Channel en Super
Channel mogen in de toekomst hun programma's voorzien
van Nederlandse ondertitels. De Hoge Raad in Den Haag
heeft dat bij arrest bepaald. De rechtbank meent dat het
ondertitelingsverbod, zoals dat is opgenomen in de kabel
regeling, in strijd is met de grondwet.
Volgens de directies van Sky- en Super Channel heeft deze uit
spraak geen directe gevolgen voor hun programma's.
„Het zet voor ons geen zoden aan de dijk", meent directeur
Henk van der Vliet van Sky Channel Nederland. „Wanneer een
programma in het Nederlands ondertiteld wordt mogen we een
uur ervoor en een uur erna geen reclame uitzenden omdat die vol
gens minister Brinkman dan op Nederland gericht is. Dat kunnen
wij ons uiteraard niet permitteren. Wij draaien van de reclame
inkomsten."
Ook bij Super Channel verandert voorlopig niets.