Groots filmisch epos over marionet van de historie ONTDEK DE VERSCHILLEN 'THE LAST EMPEROR' VAN BERTOLUCCI ÜSESEÜEEHi DE STEM GIDS 3 DONDERDAG 24 DECEMBER 1987 DE STEM GIDS 4 DONDERDAG schietingen VRIJDAG schietingen ZATERDAG schietingen ZONDAG Ilüilli NEDERLAND 2 Suske en Wiske: „De Woeste Wespen •Even Piekeren- Hambone- Boes- 1 i PL0SSIHÖ T3Z Door Marjan Mes ZESTIG JAAR Chinese ge schiedenis trekt in het twee uur en drie kwartier du rende filmepos 'The Last Emperor' (De laatste keizer) aan het oog van de gefasci neerde kijker voorbij. Net als in zijn 'Novecento' heeft de Italiaanse regisseur Ber nardo Bertolucci zijn ver haal over de ontwikkeling van een feodale naar een communistische samenle ving opgehangen aan de lot gevallen van herkenbare rsonages. Kon men zich iij 'Novecento' echter ge heel inleven in de boeren- en grootgrondbezittersfa- milies in de Emilia Romag- na, bij de hoofdfiguur van The Last Emperor', de laat ste keizer van China, wordt dat een stuk moeilijker. We maken de levensloop van deze Poe Yi mee tussen 1908 en 1967, toen hij ten tijde van Ma o's Culturele Revolutie over leed. Een marionettenkeizer die ondanks vele revoluties en con tra-revoluties wist te overle ven, ook na de communistische hersenspoeling die hij moest ondergaan. Bertolucci ver filmde die levensgeschiedenis op grootscheepse wijze, met de meest spectaculaire massascè nes die men zich denken kan. Sinds oude Hollywood-epossen als 'Ben Hur', is zo'n ambi tieuze onderneming zelden meer vertoond. De Britse pro ducent Jeremy Thomas inves teerde 25 miljoen dollar en kreeg toestemming om met duizenden figuranten in de Chinese Volksrepubliek opna men te maken. Als marxist en lid van de Italiaanse communistische partij, die in 'Novecento' de so cialistische overwinning had bezongen, was Bertolucci voor het nieuwe Chinese bewind kennelijk de ideale man om te laten zien hoe een telg uit een •verdorven' keizersgeslacht door de communisten kon wor den heropgevoed tot een braaf onderdaan. Hij mocht filmen in de voormalige residentie van de Chinese keizersdynastie, de Verboden Stad, en werd in de gelegenheid gesteld om de massale demonstraties van de Rode Gardisten tijdens de Cul turele Revolutie van Mao, te reconstrueren. Bertolucci deed dit met groot élan en met een bewonderenswaardige massa regie, waarbij 'Novecento' als 'spektakel' verbleekt. Maar waar dit historische filmepos sterk ontroerde door de invoel baarheid van de personages, daar blijft The Last Emperor' toch hoofdzakelijk frapperen door de schitterende buiten kant. Niettemin werd deze film toch ook op de eerste plaats ge maakt vanuit een freudiaanse kijk op de hoofdpersoon, net als in het oedipale 'La Luna'. Poe Yi blijkt een typisch Berto- lucci-personage; een kind dat bijna letterlijk van de moeder borst wordt gerukt en zijn le venlang blijft verlangen naar die verloren geraakte band. Tot een normale liefdesrelatie met een vrouw blijkt de jonge kei zer niet in staat. De absolute macht die hij binnen de Verbo den Stad over zin volstrekt feo dale hofhouding kan uitoefe nen, wordt een griezelige ver vanging voor het gebrek aan liefde en identificatiemogelijk heid met een geliefd personage. De enige vertrouwde figuur die hij bezit, de min die hem tot op negenjarige leeftijd zoogt, wordt hem wreed afgenomen. Daarentegen wordt hij als 'Zoon des Hemels' en 'Heer der Tienduizend Jaren' wel vol strekt naar de ogen gekeken door een totaal onderdanige hofhouding. In 1908 wordt de driejarige Poe Yi gekroond, tot absoluut alleenheerser en opvolger van de decadente keizerin-weduwe Tzu Hsi, bijgenaamd de Oude Boeddha; een concubine die hem vlak voor haar dood als opvolger aanwees om haar heerschappij een legitiem ka rakter te verlenen. De film toont die gebeurtenis als een groteske opera-scène met de opgeblazen vorstin en haar enorme gezelschap eunuchen en perfide hofdames, die het kleine, stijf aangeklede jochie tot speelbal van hun vergane glorie maken. Een van de meest indrukwekkende scènes uit de hele film volgt kort daarop: het ventje baant zich speels een weg door witte opbollende dra perieën en treft verbaasd een leger geknielde 'knipmessen' onderaan de trappen van het paleis aan; een perfect geregis seerde massascène van een grote visuele schoonheid. Wui vende draperieën en lakens vormen vaak een symbolisch beeld in deze film. Als rode vaandels van de revolutie ke ren zij terug. Bertolucci regisseert zijn hoofdrolspeler Jon Lone. - fotoanp De film begint in 1950 met de aankomst van Poe Yi en hon derden andere 'oorlogsmisda digers' in een internerings kamp van de maoïsten; een gruwelijke, grijze omgeving, waarin de ex-keizer zich van het leven tracht te beroven. Door de Sovjets is hij als land verrader uitgeleverd. Sinds 1932 had hij als pseudo-keizer onder de Japanners het bewind over het door hen ingenomen Mantsjoerije - bakermat van zijn dynastie - gevoerd. Tot 1959 bleef hij gevangen en werd onderworpen aan een maoïsti sche heropvoeding. De grauwe beelden van die interneringsperiode vormen het heden van de vertelling. Tussen die beelden door wordt steeds teruggekeerd naar be langrijke gebeurtenissen uit Poe Yi's jeugd en gedwongen huwelijk met een prinses, Wan Jung, dat al snel met een bij vrouw werd aangevuld. Het drietal voert een hoge status maar is binnen de Verboden Stad en later in Mantsoerije gevangenen van de wisselende machthebbers. Poe Yi moet ook deze vrouwen in zijn leven ver liezen; Wan Jung aan de opium, het kind dat ze van een chauffeur kreeg aan de Japan ners, die het doden omdat ze geen troonpretendent kunnen gebruiken. Een andere breuk in zijn leven-zonder-identiteit en zonder feitelijke macht is die met zijn Engelse huisleraar (Peter O'Toole) van wie hij een warme belangstelling voor En geland en de westerse cultuur overnam. Deze man wordt een soort vader voor hem, net als later de directeur van het her opvoedingskamp. Ondanks de psychologische verbindingen die tussen heden en flash-backs worden gelegd, blijft 'The Last Emperor' toch vooral een epische vertelling zonder uitdieping van het ka rakter van Poe Yi. Emotionele betrokkenheid is daarom moei lijk ondanks de meeslepend heid van het opzienbarende verhaal, dat in niet zelden bril jante scènes werd uitgebeeld. Te weinig zien we Poe Yi (John Lone) lijden aan de gapende kloof tussen het lege ceremo nieel dat hem is toebedeeld en de harde werkelijkheid buiten de paleismuren. Een vage maar intrigerende figuur waarvan Bertolucci zelf heeft opgemerkt dat hij zich niet met hem heeft kunnen identificeren. Niette min wordt een boeiende link gelegd tussen de absolute feo dale macht in het oude China en de communistische indoctri natie. Bertolucci laat in het midden of de ex-keizer door zijn ge dwongen heropvoeding wezen lijk veranderd is, maar plaatst daar wel een overtuigende vi sualisering tegenover van het veranderende uiterlijk van de Verboden Stad, die steeds meer vervallen raakt Aan 'hèt"slot keert Poe Yi daar als beschei den tuinman terug. Een jon getje zoals hij eens was, maar dan in het uniform van de Rode Gardisten, vertelt hij dat hij hier eerder is geweest. Hij was de laatste keizer van China; het klinkt als een sprookje uit een ver verleden, waarvan het moeilijk te geloven is dat het ooit bestond als we het niet aan onze eigen ogen hadden zien voorbijtrekken. De Verboden Stad is nu een drukbezochte toeristische trek pleister en de keizer een onwe zenlijke schim, die dan ook abrupt uit het beeld verdwijnt 'The Last Emperor' is een prachtige verbeelding in grootse stijl van de cirkelgang van de geschiedenis, die telkens in gewijzigde vorm terugkeert maar waarbij mensen nooit veranderen. The Last Emperor* van Ber nardo Bertolucci draait in Ca sino 1 in Breda. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Renegade. Rex-Club - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Hope and glo- nr- Odeonl - 14.30,17.30 en 20.30 u. Maurice. Odeon 2 - 14,16,18,20 en 22 u. Een maand later. Odeon 3 - 14,16.30,19 en 21.30 u. The belly of an architect. Odeon 4 - 14,16.30,19 en 21.30 u. The bellevers. Astrid - 13,15 en 17 u. De Reddertjes. 19 en 21.20 u. Crimes ot the heart. Vendome - 14.20,16.40, 19.10 en 21.30 u. Ishtar. Savoy - 14,16,18 en 20 u. The recuers. Rubens - 14.30 en 20 u. The last emperor. Sinjoor - 14.20,16.40,19.10 en 21.30 u. Bigfoot and the Hen- dersons. Quelllnl - 14,16,18,20 en 22 u. Jaws 4: The revenge. Quellin II - 14.30,17.30 en 20.30 u. The Sicilian. Quellin III - 14,16,18,20 en 22 u. The pick-up artist Metro I - 14,16,18, 20 en 22 u. Dirty dancing. Metro II - 14,16.30,19 en 21.30 u. Innerspace. Brabo - 14,16,18, 20 en 22 u. Spaceballs. TIJI - 14,16.30,19 en 21.30 u. Full metal Jacket. Wapper - 14.20,16.40,19 en 21.20 u. Au revoir les enfants. Ambassades 14,16.30,19 en 21.30 u. The untouchables. Ambassades Club 1 - 14,16, 18,20 en 22 u. Zat. ma. en woe.: Some kind of wonderfull. Zon. en dinsd.: The secret of my suc- Ambassades Club 2 - 14, 16.30,19 en 21.30 u.: za. ma. en woe.: The witches of Eastwlck. 14,16,18,20 en 22 u.: zo. en dl.: Robocop. Ambassades Club 3 - 14,16, 18, 20 en 22 u. :za. ma. en woe. Revenge of the nerds. 14.20, 16.40,19 en 21.20 u.: zon. en di.: La bamba. Ambassades Club 4 - 14, 16.30,19 en 21.30 u.: za. ma. en woe.: The living daylights. 14.20, 16.40,19 en 21.20 u.: zon. en dl.: Beverly hills cop 2. BRUGGE Gulden Vlies I 14.30 en 19.30 u. Hamburger hill. Gulden Vlies II 14.30 en 19.30 u. Who's that girl. Gulden Vlies III 20 u. Innerspace. 19i30<u.fXhe untouchables- Memling 14.30 u. De reddertjes. 16.15 en 19.30 u. The last empe ror. Rembrandt 14.30 u. King Kong deel 2. 19.30 u. The secret ol my suc cess. DE KLINGE R. de Moor - 14 u. schieting voor bejaarden. CLINGE Galerie Esprit - Groepsten toonstelling. Schilderijen en beeldhouwwerk. Geop. do. za. en zo. 13.30-17.30 u. (tot 11 jan.) HULST Galerie van Geyt - 'Feest der kleine formaatjes'. Schilderijen, grafiek, beeldhouwwerk en kera miek. Geop. do. 9-12 en 14-18 u. zo. 14-18 u. (tot 12 jan.) Den Dullaert, hal - Kaarsen met geperste bloemen. Geop. dag. 9-22 u. (tot 29 dec.). KLOOSTERZANDE Bibliotheek - Kaarsen, droogbloemen en Hindeloper schilderwerk. Tijd. openingsu ren. (tot 28 dec.). ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig gemeentehuls - - Wintertentoontelling. Etsen, aquarellen en fotografieken. Ge op. za. en zo. 14-17 u. (tot 4 jan.). ST. NIKLAAS Galerie de Equilibrist - Schil derijen van Harrie Dister. Geop. woe. t/m zo. 14-18 u. (tot 25 jan.). Stedelijk Museum - Tekenin gen van Henri Evenepoel. Geop. dag. 14-17 u. za. 9-12 en 14-17 u. zo. 10-13 en 15-18 u. (tot 10 jan.). HULST De Koning van Engeland 13.45 u.Bambi. 13.45,16.15,19 en 21.30U. Donna Donna. 13.45,16.15,19 en 21.30 u. Ur- banus in Hector. 13.45 en 16.15 u. Masters of the universe. 16.15 en 19 u. Angel heart. 19 en 21.30 u. The witches of Eastwick. 21.30 u. The untouchables. TERNEUZEN Luxorl&ll 13.45 u. Een avontuur met een staartje. 13.45 en 16.15 u. Who's that girl. 16.15 en 19 u. The secret of my success. 19 en 21.30 u. Donna Donna. 21.30 u. Beverly Hills Cop 2. DE KLINGE De Statie - 15 u. schieting. HULST De Koning van Engeland Zie vrijdag. TERNEUZEN Luxorl&ll Zie vrijdag. CLINGE De Troubadour - 20 u. kaarting. DE KLINGE Het Gasthof - 15 u. schieting. KLOOSTERZANDE De Reizende Man - 20 u. prijskaarting. De Kastanje - 14.30 u. schieting. LAMSWAARDE De 4 Jaargetijden - 14.30 u. schieting. ST. GILLIS Caentens-toren schieting. 14.30 u. ST. JANSTEEN Café de Kroon - 20 u. bingo. KOEWACHT Oude Molen - 14.30 u. schieting. Van Steene - 15 u. schieting. TERHOLE Café de Kroon - 20 u. vleeskaarting. ZUIDDORPE Rest. onder de Linden - 14 u. schieting. theater HULST Den Dullaert - 20 u. 'En waar de ster bleef stille staan', toneel. TERNEUZEN Zuldlandtheater - 15 u. kerstconcert. HULST De Koning van Engeland Zie vrijdag. TERNEUZEN Luxorl&ll Zie vrijdag. DE KLINGE De Statie - 15 u. schieting. KLOOSTERZANDE De Kastanje - 14.30 u. schieting. ST. GILLIS Caentens-toren - 14.30u. schieting. ST. JANSTEEN Café't Centrum - 14 u. vleeskaarting. KOEWACHT deVllegher - 15 u. schieting. WESTDORPE Het Oude Raedhuys - 14.30 u. schieting. ZANDSTRAAT d'Ouwe Smisse - 20 u. bingo. HULST Den Dullaert - 20 u. 'En waar de ster bleef stille staan', toneel. 22.40 Dit kerstfeest misschien? Ie EO brengt als kerstspe- 'Dit kerstfeest mis- etiien?', waarin de vroegere (isdadiger Vic Jackopson Ijn levensverhaal vertelt, jen Vic één jaar oud was verleed zijn vader. Zijn goeder liet hem vervolgens t de steek. Niemand van de imilie wilde zich over Vic otfermen. Een experiment get een pleeggezin mislukte, ;aarna Vic in een weeshuis ■recht kwam. Ieder jaar oopte hij, dat hij bij een ezin uitgenodigd zou lorden om het kerstfeest te gieren, maar niemand vroeg em ooit mee. Ik ben er voor je Heizenberg bezocht in jeland de Nederlandse ■vrouw Frieda Gumn-van aik. De film 'Ik ben er ■r je' is haar relaas, hoe rij doofstomme en blinde uit zijn isolement haal- Jim Smith bleek bij zijn ■rte in 1914 niet te kun- horen en later ook niet te en praten. Boven werd tengevolge van een erfe- ;e riekte ook nog blind. Madonna in 'Who's that girl?' Jn mijn hamer heb ih een mediièndeos, haal daar een pynslillertjr Js hetze erf, Wiske Kom.ih zal meefaanf Phoe, ben je ma! Ha ze willen ons niets zefJenHa. ze willen ens erbuiten houden Waihr maar. HORIZONTAAL: 1. Taal die weer afgebroken wordt (5); 4. Door aan moedigen dikker worden (8); 9. Ver der kan een auto niet open! (8); 10. Schildhouder achter in de tent (6); 11. Beweeglijk paartje in een truck (9); 12. Hoeveelheid vis in een wagon (6); 14. Smakelijk tv-programma? (15); 19. Wandelende punt (6); 21. Afzetge bied van vader? (9); 22. Vrijer in Overijssel (6); 23. Onvervalst stelletje (8); 24. Telkens in orde gebracht (8); 25. Geen kleine jongen (5). VERTICAAL: 2. Speelgoed in zicht? (6); 3. Leider van de staat in het wa ter (9); 4. Achtergebleven met een minder goede foto (15); 5. Dronken Europeaan? (6); 6. Die koek is in dub bel opzicht niet bros (8); 7. Planten met verwarde stelen (6); 8. In Enge land gaan er twee op een autoped om te dansen (7); 13. Opheldering geven met binnenlampen (9); 15. Suppoost die zich goed gedraagt (8); 16. In de regel niet dom (7); 17. Berging van blik (6); 18. Werkelijk voor de beteke nis (6); 20. Het is een vrucht, dat zal vader bevestigen! (6). De oplossing staat in de krant van maandag op pagina 2. Holtrop schreef voor de D de kerstmusical "Waar ster bleef stille staan. !t verhaal is ontleend aan gelijknamige Driekonin- itriptiek van Felix Tim- rmans. In de musical rit- negen liedjes op muziek Joop Stokkermans. Het gaat over een manke er, een palingvisser en bedelaar, die besluiten fotoarchiefde$#w Driekoningen te gaan elen. Als ze tijdens hun ebt langs de boerderijen iken vol lekkers hebben 'gehaald, ontmoeten ze een echtpaar, dat net een ndje heeft gekregen. 1 1 4 -J - pdde 'sjipai juijd 'siipaj )ui[d 'supai aW® 'uoAoqsijuij 'uiooq uba jjb) 'rapiups uba J°u ':)3(bd do jj3a 'uiooq ubb pdde 'U0AOq 22.35 Sound of Christmas tereen kent hét kassucces de zestiger jaren The "nd of music'. Julie An- ews, indertijd de grote ster de film, keerde terug naar Izburg, waar zij destijds *ria von Trapp speelde. In special 'Sound of Christ 's' viert ze het kerstfeest Prachtige locaties in de 'd. en zingt liederen met "ado Domingo, John Den- r en The King's Singers. 22.05 Stille Tage Sommières j*2DF heeft een bijzondere JBjoeting met de Engelse "tover Lawrence Durrell. ■ueer dan dertig jaar *®t Durrell in het Zuid- "™e Sommières. Op een s klopte de Londense gale- -boudster Chili Hawes op eur van Durrells verval- tiujs, dat midden in een „„derde tuin met een - Muur staat. Chili Ha- Praatte met de 75-jarige ur over zijn leven, zijn en zijn vrouwen. Ze sta bovendien samen kpjes in de omgeving, toee- naar het bede- bZ°°'d Yan de Zigeuners """es Maries de la Mer.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 36