'WIJS GEWORDEN' PAUL YAN VLIET MAANDAG OP TV 'Ik sj oemel niet met emoties' Onder meer Saenredam KA EEUWEN -aan w Schrij v< 'EERT VAN BE] DONDERDAG 24 DECEMBER 198? IftESTE M BOEKENGIDS HET is een milde, wijze Paul van Vliet, die maandag 28 de cember (om 20.28 uur op Nederland 1) op het AVRO-scherm komt. 'Over Leven' heet zijn one man show en de titel is heel juist. De cabarettier, die eens de jeune premier was van de kleinkunst, is nu middelbaar en wat uitgeraasd. Zelf zegt hij steeds soberder en beter te gaan schrijven. Gymnasiast Essentieel SPEELFILMS OP TV Klinkt als een klok Portretten EXPOSITIES ?ie in het 400e geboortejaar fondel in boekwinkels en anti iat naar zijn werk, gaat zich >n omdat hij een heel Vondel; |erd kan sprokkelen wat hij m 'erspectief ziet „Belgen zijn bescheidener. Ze vinden al gauw dat Nederlanders een 'dikke nek' hebben. Ik ben het daar niet mee eens" Ludo Peetere, Belgische wielrenner DE STEM G1 Door Jan Koesen Na de perspresentatie van zijn theatershow zet hij zich achter een tafel neer, neemt een jonge, een hapje en wacht de vragen af. Nog al tijd slank en vrolijk van hoofd, om niet te zeggen olijk, is het hem toch aan te zien dat de jaren toegeslagen hebben. „Voordat ik in het theater kom met een nieuwe show, heb ik wat ik noem een 'Paul in 't klad.' Dat wil zeggen, ik lees mijn werk voor aan een klein ge zelschap, een man of tachtig, om de reacties te peilen. En vooral ook om na te gaan hoe de muziek overkomt. Dat heb ik nodig. Kijk, over mijn op treden maak ik me geen zorgen. Ik treed al meer dan veertig jaar op, vanaf mij achtste. Daar vertrouw ik wel op. Maar de muziek, dat is wat anders." Is hij geëvolueerd, beter geworden, achteruit gegaan? De antwoorden ko men er in brokken uit, Paul denkt lang na. „Ik geloof dat ik langzamerhand mijn stijl gevonden heb. Ik ben er wel happy mee, ik voel me er thuis. Deze manier staat me wel aan Maar ik moet toch altijd mezelf blijven ver rassen, als cabarettier, als schrijver. Ik ben geen literaire schrijver, dat niet, maar ik verbaas me wel constant over de wereld, zoals een schrijver betaamt. Om de drie jaar of zo ga ik schrijven aan een nieuw programma. 'Over Leven' is nu afgesloten met een dubbeldikke streep. Dat werk is nu afgerond. En dan begin ik op nieuw. Zo voel ik het ook letterlijk, om de twee, drie jaar krijg ik dat nieuwe gevoel. Als ik terugblik op al die jaren, op al die shows, die teksten, die sketches, die liedjes, die grappen, dan vind ik dat ik vooruitgegaan ben. Maar mijn zelfkritiek is gelukkig ook vooruitgegaan. Ik ben genuanceerder gaan denken. De meeste cabarettiers beginnen him loopbaan agressief en te bokse- rig. Ikzelf ben nogal luchthartig be gonnen. Dat zeg ik nu met grote aar zeling. Maar wat ik nu doe, is essen tiëler dan wat ik vroeger deed. Ik denk meer na, ik doe nu ook veel lan ger over een tekst dan toen. Het weel derige en wollige taalgebruik van toen kostte me aanzienlijk minder moeite. Nu wil ik al het overbodige kappen, de onzin en het valse eruit wieden. Neem nu die zin, 'Ik ben niet bang om dood te gaan, maar wel voor de manier waraop.' Daar heb ik net zo lang op gezeten, dagen, tot er niets meer uitgewied kon worden." Paul van Vliet is nooit de theaterman geweest van de boosheid, het engage ment, de politiek, de maatschappij kritiek. Begon als gymnasiast al met cabaret, grootmoeder Grietje Grimm was een afstammelinge van de be faamde sprookjes-gebroeders. Na een studie geschiedenis en rechten duikt hij niet de jurisprudentie of de rechtszaal in, maar stapt hij de Bühne op. Met Floor Kist, Kai van Oven en Liselore Gerritsen vormt hij het Leidsch Studenten Cabaret Zijn tv- debuut vindt in 1960 plaats voor de VPRO. Zijn echte doorbraak komt met het Cabaret Pepijn, in een klein, Haags theatertje, waarin behalve Li selore ook Ferd Hugas en Rob van Kreefeld een rol vervullen. Nederland leert Paul kennen en waarderen met liedjes als 'Den Haag met je lege paleizen' en 'Meisjes van 13'. Hij geeft aan prins Claus een re genjas en veel Nederlanders vragen zich af, of dat allemaal wel kan. Pe pijn heeft enkele seizoenen groot suc ces, maar wordt in 1971 ontbonden. Van Vliet stevent recht op het Wal halla af: de one-man-show. 'Noord West' is zijn eerste solo (71-73) en trekt 461 voorstellingen. Hij vergaart lauweren, zoals een Edison, de Gouden Harp (als tekst schrijver) en hij wordt wat dat ook moge betekenen Officier le klas in de Koninklijke Orde van de Poolster van Zweden. De elpees vliegen de natie in. Hij schept typetjes die klassiek wor den: Bram van de Commune, Majoor Kees (Vragen? Geen vragen), het Paul van Vliet: „Mijn boosheid uit ik niet op het toneel". slimme Boertje, Baron Taets van Avezaete, Ary en Benny. 'Over Leven' is echt Paul van Vliet die heel muziaal en veelzijdig wordt bijgestaan door John Eskes en Ben van der Linden die vele instrumenten bespelen. 'Ik ben zo vaak opnieuw be gonnen' is de openingsregel van een tamelijk trage start. Dan is van Vliet warm gelopen. Hij gaat steden imite ren, soms flauw, altijd onverwacht. Wijsvinger tegen slaap. Pang. Welke plaats is dat? Oirschot. Springt met wapperende armen omhoog. Hoge Zwaluwe. Dat gaat zo een poos door. Echt op dreef raakt hij met een Andrè Hazes-parodie waarin de smartlap 'Waar gaat het heen, waar gaat het naar toe?' vertolkt wordt op zijn Am sterdams, als country western, als oeha-muziek met achtergrondkoortje, op zijn Spaans en Hongaars. Heel mu zikaal en door het dolle heen. In een telefoonschets laat Paul van Vliet de relaties van vandaag zien, waarin kinderen bij exen van exen gezocht moet worden en dan is hij de turbo-mens. Iets van bewogenheid komt los bij een sketch over de oudere mens waarvoor geen plaats meer is in deze wereld. En dan arriveert Benny, deze maal als concierge van een mid delbare school. Paul: „Deze tijd waarin we nu leven is voor mij niet zo opwekkend. Ik wil toch meer brengen dan verstrooiing. Ik heb nu vaker de behoefte iets es sentieels te zeggen, dat doe ik liever dan zomaar grapjes maken. De actua liteit bestaat voor mij niet uit bewa pening, onderwijs, het milieu, maar uit de mensen daarom heen, hoe zij daardoor geraakt worden in hun be staan. Zo is mijn Benny, de concierge, een figuur die heel begaan is met de kinderen, de ouders en de leerkrach ten. Mijn boosheid uit ik niet op het to neel, want daar heb ik die boosheid binnen mij al verwerkt. Ook in hu mor kun je je gevoel, je woede uiten. Je schiet er niks mee op als je op het toneel gaat schreeuwen. Iedereen moet zijn eigen boosheid maar zelf verwerken. Ik doe dat op het toneel. Neem nu die oudere mensen op de boulevard. Ik zing dat ze het recht hebben in eigen bed te sterven, in plaats van een klinische dood in een ziekenhuis. Dat is een voorbeeld van verwerkte woede. En zo gaat het ook over het onderwijs. Benny heeft zijn oorsprong in de kwaaïgheid die ik over die rotzooi voel. Ik hou niet van mensen op het toneel die alles laten zien. Als ik kwaad ben op het toneel, word jij het in de zaal echt niet. Zo werkt dat niet Ik moet iets met die boosheid doen om jou te pakken. Ik hou niet van onduidelijkheid, maar ook niet van overduidelijkheid. Vroeger was ik beel sentimenteler en slordiger met mijn emoties. Ik rea geer steeds zachter op de dingen. Vanuit de grond van mijn hart kan ik zeggen dat ik volkomen integer schrijf. Nergens sjoemel ik met emo ties." Paul van Vliet wil zo zuiver zijn, dat hij niet alleen op ogenblikkelijk applaus uit is. „Ik hou van een groive grap, als die functioneel is. Maar het gaat me niet alleen om het effect. On langs speelde ik in Antwerpen en riep ik uit 'Klaziena kreeg een staande ovulatie.' Daar werd toen hard om ge lachen. Maar de volgende dag heb ik die zin eruit gegooid, ik vond hem toch maar goedkoop." MAANDAG The blue lagoon (USA 1980, Ned. 1,15.25 uur). Twee kinder, overleven een scheepsramp en groeien op een onbtwoon eiland op, waar zij de eerste liefde beleven. Brooke Shielq en Christopher Atkins. Sissi (Oostenrijk 1955, Ned. 2, 19.27 uur). Eerste Sissi-ffi, waarin Romy Schneider het hart van keizer Franz Josepj verovert. The trouble with Harry (USA 1955, Did. 1,23.00 uur), in het bos brengt drie mensen in verlegenheid, die allen den ken de man vemoord te hebben. Zwarte komedie van Alfr Hitchcock met Shirley MacLaine in haar eerste rol. Durchs wilde Kurdistan (W.-Duitsland 1965, Did. 3,195 uur). Karl May-verhaal met Lex Barker als Kara BenNen si, die de ontvoerde zoon van een sjeik moet opsporen. Once upon a time in the West (Italië 1969, België 1,15.0) uu Bende gaat over lijken bij het aanleggen van een r.ieuv spoorweg en laadt de verdenking op een halfbloed Cheyen ne. Beroemde western van Sergio Leone met muziek vai Morricone. Henry Fonda, Jason Robards en Charles Bro son. The shooting party (Engeland 1984, België 2,21.15 uur). Int ges en conflicten tijdens een adellijk jachtweekend in James Mason is de gastheer. DINSDAG The red shoes (Engeland 1948, Did. 1, 13.40 uur). Bef aan balletfilm met Moira Shearer als een gevierde ballerina,: moet kiezen tussen de liefde en haar carrière. The two faces of dr. Jekyll (Engeland 1960, Did. 1,24.00 uu Terence Fishers versie van het beroemde boek van R.L S venson. Paul Massie vertolkt de rol van de Londensea die experimenteert om de twee persoonlijkheden in hemtj isoleren. The hound of the Baskervilles (Engeland 1958, Did. 2,2 uur). Remake van de bekendste Sherlock Holmes-romans laatste film in de ZDF-serie. Peter Cushing is de speurder. The great Muppet caper (USA 1981, België 1,16.00 uur),I. Muppets proberen in Londen een juwelenroof op te lossen, j WOENSDAG The time machine (USA 1960, Did. 1, 13.20 uur). Vertik van het klassieke boek van H.G. Wells over een Londe uitvinder, die een tijdmachine bouwt en in een ogenschijij lijk ideale wereld terechtkomt. Rope (USA 1948, Did. 23.00 uur). Twee studenten vermoor een mede-student om te bewijzen, dat zij de perfecte nc kunnen plegen. Hitchcock-film met James Stewart in cei van een professor, die hen ongewild op het idee bracht. Tendre poulet (Frankrijk 1977, Did. 2, 22.10 uur). Annie( rardot als een vrouwelijke politie-inspecteur in een amj santé en spannende misdaadkomedie van Philippe de Brc DONDERDAG Little women (USA 1948, Ned. 1,15.30 uur). 'Onder mt vleugels' in kleur met Elizabeth Taylor als een van de zii^ March. Scott of the Antarctica (Engeland 1948, Did. 1,15.15 uur).Bio] grafische film over de Engelse poolreiziger Scott, die zijn laatste tocht niet terugkeerde. Een rol van John Mills. MUllers Büro (Oostenrijk 1985, Did. 1, 01.05 uur). Stunt detective raakt bij een gangsteroorlog in Wenen betrol Christian Schmidt in een paradie op de Amerikaanse noir'. Willie wird das Kind schon schaukelen (W.-Duitsland 19 Did. 2,20.45 uur). Heinz Erhardt alias Willi Kuckuck, die: voorzitter van een voetbalclub met financiële proble kampt. Arsenic and old lace (USA 1944, Did. 2,22.05 uur). Twee dametjes vermoorden hun eenzame huurders. Bekende 1 daadkomedie van Joseph Kesselring in een verfilming: Frank Capra met Cary Grant. Jambon d'Ardenne (België-Frankr. 1977, België 1,15.50 Komedie van Benoit Lamy over de felle concurrentiestjj tussen een restaurant en een snackbar in een toerist: plaatsje in de Ardennen. Annie Girardot speelt de bazin: het restaurant. Jaws (USA 1975, België 2,21.15 uur). Een reuzenhaai ter seert een Amerikaans badplaatsje. Thriller van St Spielberg met Roy Scheider. Springen (België 1986, België 2,23.15 uur). Burleske film Jean-Pierre Decker over de spanningen op een luxueus I teel, waar een groep bejaarden hun oude dag doorbrengt, Constant Permeke en Reu- ren Nakian; Stichting Veran- neman, Kruishouten. Open: alle dagen van 14.00-18.00 uur behalve op zo en ma. Tot 20 februari 1988. Niet alleen de presentatie van zijn werk zoals die per- menant te zien is in het nieuwe aan hem gewijde mu seum te Oostende, maar ook elke andere overtuigt er ons steeds weer van dat Constant Permeke (1886-1952) op het gebied van de beeldende kunst tot de grootste figuren van deze eeuw in België be hoort en wel op wereldniveau (hoewel helaas maar heel weinig werk van hem in bui tenlandse museumcollecties is opgenomen). Dat geldt ook voor de tentoonstelling die de Stichting Veranneman deze winter aan hem wijdt en die een zeer bijzondere is: zij toont uitsluitend tekeningen en beeldhouwwerk van de meester van Jabbeke in een ensemble zoals men dat slechts zelden bij elkaar ziet. Zowel de tekeningen als de plastieken zijn afkomstig van particuliere verzamelaars, waaronder ook Veranneman zelf, terwijl zich onder de beeldhouwwerken in brons vele onbekende of vergeten stukken bevinden die in over leg met de familie voor deze gelegenheid opnieuw gegoten werden. De beeldhouwer Per meke is dezelfde typische Vlaamse expressionist als de schilder en de tekenaar, hij werkt met zware vormen en insnijdingen en weet vooral in enkele torso en koppen een indrukwekkende, ruige mo numentaliteit te bereiken aan de kracht waarvan men zich nauwelijks onttrekken kan. Toch is vergelijkenderwijs de tekenaar Permeke, die zich voornamelijk op het vrouwe lijk naakt toelegde, nog gro ter: het blijft een wonder te zien hoe deze kunstenaar met de uiterst sobere middelen van houtskool, biester en een vleugje rood krijt zijn meer dan levensgrote naakten met hun prachtige gelaats- en vleesexpressie onder alle spe lingen van het licht op papier wist te brengen en dit alles met de hem kenmerkende zelfde ruige eerlijkheid in zijn bewondering voor het vrouwelijke, die hier merk waardig genoeg tot een zeer subtiele poëzie leidt. Is de hier bijeengebrachte collectie Permeke een zeer bijzondere, die van de Ameri kaanse beeldhouwer van Ar meense afkomst Reuben Na kian (1897-1986) is dat even zeer. Ook hem zou men een grootheid en monumentaliteit nastrevende expressionist kunnen noemen ware het niet dat hij onder invloed van de abstracten soms ook een een voudiger plastische taal spreekt. Van hem zijn hier slechts kleinere bronzen aan wezig, terwijl hij in Amerika monumentale opdrachten uitvoerde, waarvan een aan tal hier aanwezige foto's op groot formaat een goede in druk geeft. Vaak zoekt Na kian het in dramatische fi- guurgroepen. In elk geval sluiten beide herdenkingsten toonstellingen waarvan de tweede voor velen zeker een ontdekking zal zijn, als uitin gen van twee verwante, maar onderlinge toch verschillende sterke beeldhouwerspersoon lij khede n gelukkig bij elkaar aan. Rondom deze beide kern exposities is eeng eselecteerde krans schilderijen en teke ningen gegroepeerd van an dere vermaarde kunstenaars, om slechts enkele namen te noemen, als Hans Hartung, Hofkunst, Roger Raveel, Pol Mara, Landuyt, Gilioli en Bo- tero. De laatste is hier nu eens niet met figuurstukken maar met stillevens aanwezig, die er de nadruk op leggen dat deze schilder zich niet alleen voor de menselijke figuur in teresseert, maar ook aan dacht heeft voor de dingen. Een tentoonstelling, die klinkt als een klok. W.E. Pieter Jansz. Saenredam: De Mariapïaats 1662 (Boymans-Van Beuningen, Rotter dam) - POTO JANNES UNDÊRS Pieter Saenredam. Museum Boymans-Va n Beuningen, Rotterdam. Open: di-zo 10.00 (zo 11.00)-17.00 uur. Tot 17 apriL Rond één schilderij, de Mariapïaats in Utrecht uit 1662, is een expositie samengesteld. Met panelen wordt duidelijk gemaakt hoe Hermersdorf dit prachtige paneel restaureer de. Een boeiende film alsmede een catalogus voegen er nog veel zinnige informatie aan toe. De waardering voor Saenredam (1597 Assen- deflt-1665 Haarlem) als schilder van architec tuur (met name kerken) en perspectief is van latere datum. Toen in 1872 het museum dit pa neel op een veiling kocht voor 1050 gulden, werd tevens voor 2650 gulden een doekje van Emanuel Murant verworven, dat er anecdo- tisch bij gehangen is. Er is erg veel te zien op de Mariapïaats, waarbij de prachtige serene sfeer opvalt; zeker wanneer je het vergelijkt met een schilderij van dezelfde kerk door Jan Weissenbruch (1882-1880op de aangrenzende expositie 'Nederlandse schilderkunst 1780- 1850', waarop gezocht wordt naar herwaarde ring van veelal depotstukken. De herwaardering voor het technisch vak manschap zal vaak groter blijken dan voor de artistieke geladenheid. Een 'Echtscheiding' vol sentiment door J.H. van Laar wordt 'versla gen' door Barend Koekkoek met zijn land schappen of portretten door Pieneman en Kruseman. Schelfhout, Nuyen, Rochussen, Van Troostwijk en vele andere leveren soms toch een verrassende heroriëntatie op. Verder zijn in Boymans nog twee grote nieuwe expo sities: 'Beeldende Kunst en Kunstbeleid in Rotterdam 1945-1985' - inclusief boek - waarop veertig jaar beeldende kunst soms ook verras sende ervaringen opleveren; 'Lauweriks (1864- 1932 architectuur, kunstnijverheid en typo grafie tussen Jugendstil en Bauhaus' is even zeer de moeite waard. Op beide exposities ko men we terug. Het museum wordt vóór 1990 verbouwd; onder meer met een nieuwe entree en een vleugel voor de kunstnijverheid. De Rotterdamse Raad heeft er vijf miljoen voor uitgetrokken. H.E. Joop Liesker, schilderijen en tekeningen, Etcetera, Mar kiezenhof, Steenbergsestraat 8, Bergen op Zoom. Open da gelijks van 14-17 u., behalve maandag. Eerste kerstdag en nieuwjaarsdag gesloten, tot en met 10 januari. Portretten zonder aanziens des persoons zoals Joop Lies ker ze tekent en schildert hebben vele aantrekkelijkhe den. Het lijkt zo neergeschre ven een contradictie maar ik bedoel ermee dat Liesker in deze portrettengalerij laat zien dat hij meer is geïnteres seerd in het hedendaagse 'verschijnsel mens' dan in specifieke individuen. Hij lijkt op het eerste gezicht al leen een scherp observator, die met de souplesse van een bewogen vakman neerzet wat hij ziet. Rake tekeningen heten dat te zijn. Niemand zal dat be twijfelen. Een vlotte schets zou echter een onzorgvuldige benaming van zijn werkwijze zijn, want Liesker tekent met kleine kriebelige lijntjes en schildert met hele korte streekjes de honderden nuan ces die hij registreert in zijn modellen. Het portret zal on getwijfeld grote individuele gelijkenis vertonen, maar het is zeker zo interessant te zien hóe Liesker zijn portretten heeft gakarakteriseerd. Daar zijn bijvoorbeeld de tekening van een zeer blij moedige dame op leeftijd en ook van een andere grijze duif, die hij gewoon maar Marjan noemde, maar die de titel 'wijsheid' zeker niet zou misstaan. Een respectvolle vi sie op de ouderdom spreekt hier uit. Onder de titel jonge vrouw' schilderde hij op zeer afstandelijke wijze een dame, die als yuppie geen gek figuur zou staan. Maar Lieskers in teresse gaat verder. Hij te kende ook een paartje pun kers, die er met hun heroïsche haartooien wat verloren bij zitten. Met mededogen gete kend. De zelfportretten zijn in tegenstelling met deze 'sociale commentaren', merkwaardig vaag. Die van de doorsnee vakman die zich achter zijn kundigheid verschuilt. De rastekenaar, die net zoveel en net zo weinig in zijn tekenin gen stopt als hij zelf wilt en daarnaast ook, maar minder virtuoos schildert. L.R. t UTRECHT: In het prachtige rijksmuseum Het Catharijnecon- vent, aan de Nieuwegracht 63, staat tot 10 januari weer de uit de 18e eeuw daterende Napolitaanse kerststal opgesteld. Deze uit 56 fi guren bestaande kerstgroep met een soort perspectivische opbouw is enig in Nederland en trekt tel kens duizenden bezoekers. Beide kerstdagen 11.00-17.00 uur en ove rigens di-zo 10.00 (za/zo 11.00)- 17.00 uur. UITWIJK: Een boerderij als galerie hoort bij de romantiek van deze dagen. Onder de ge meente Woudrichem drijft Wil den Hartig-Meijer, aan de Lang straat 4, al jaren een galerie. Tot februari zijn er kleurcomposities in gouache te zien van Edith Rij ken. Ze worden ook wel 'kleur- meditaties' genoemd. De kunste nares heeft onder meer een an troposofische kunstopleiding ge volgd. Open: tweede kerstdag 11.00-16.00 uur en normaal op do- vr-za 13.00-18.00 uur. HEUSDEN: De landschappen I en stillevens van Kees Bol ade men een sfeer, waarin je je in I deze tijd van het jaar helemial kunt vinden Ze zijn tot februari te zien in kunsthandel Lambert Tegenbosch, Putterstraat 48 1 wo-zo dagelijks van 14.00-M uur. NUENENIn galerie Bonnaard, I Berg 41, is ook een merkwaardige, I wat Jeroen Boschachtige, wereld I te ervaren via de schilderijen van Eugène Peters. Er is recent een boek verschenen over zijn werk. Met de kerstdagen dicht, maar verder open van do-zo 14.00-17.00 1 uur. Tot en met 10 januari. EERSEL: In Kunstzaal de Hoge I Hees zijn tot 3 januari sculpturen in steen en brons te zien van Jes- per Neergaard en Joop Hollan ders. Deze Deen en Hollander maakten eerder indruk op de Na tuur en Sculptuur-exposities van respectievelijk '77 en '81 in dl galerie. Open wo-zo, ook kerstdagen en nieuwjaarsdag van I 11.00-18.00 uur. MIDDELBURG: 'Heiligen uit I de modder' - voorzien van een ge- lij knamig boek - is een tentoon-1 stelling die tot 26 februari te zier I is in het Zeeuws Museum. In hel I in 1530 verdronken land van Zuid-Beveland zijn ruim 700 pel grimsinsignes uit 44 verschillende I Europese pelgrimsoorden terug-1 gevonden. Op deze tentoonstel- ling vertellen ze over een artis-1 tieke verwerking van een reli- gieuze cultuur van onze voorou-1 ders. Eerste kerstdag dicht; I tweede kerstdag 13.30-17.00 uur I en overigens op werkdagen 10.10-1 17.00 uur. BREDA: Galerie Segeren. I Raadhuisstraat 6 (Ginnekenl j brengt een eindejaarsexposi® met zijn stal (Franca Be" Henk Kooien, Hans Mutsen, Yvonne van der Weerd etc.) 1 voegt er als nieuw aan toe Max dt I Winter (stills van de film 'Zoeker I naar Eileen') en Henk de Vroor» I met plastieken. Tijdens winkel-1 uren en zondag 27 december 15.00-17.30 uur. DEN BOSCH: De Van GogH tentoonstelling kan niet verlengd I worden. Extra openstelling °P I maandag 28 december 10.00-17.001 uur en woensdag 6 januari e»l vrijdag 8 januari 19.00-22.00 uur Op 11 januari zit de deur dicht. jor Gerard van Herpen [eel geletterd en ongeletterd Nederl jt huisvuil te hebben gezet riks voor de Gijsbrecht, gelijk ;ee kwartjes voor zijn Hekel- Wie de ichten en een paar gulden geeft er ir de rede waarmee dr niet te [.A.M. Schaepman in 1879 ving, v< fondels tweehonderdste sterf- waarne ig herdacht Schaepman ge- akte in extase: „O Vondel, Nclgf je aan 't hoofd van Neerlands ëten de gouden harpe Marijk: iat". En Joost van den Vondel 11 in zijn ogen al lang niet meer *950 het prins der Nederlandse dich- faalL0J hij spreekt hem aan met te .1 Koning Vondel'. vierden jubelend Nederland, dat in emancil dichter ons nationale sym- wezen il aanriep, heeft misschien af_ f" wel het ergst bijgedragen het geleidelijke verval tar wij Vondel vooral na de lorlog aan hebben blootgesteld. In het 400e geboortejaar van }e oost van den Vondel hebben v°ndel liefhebbers en de bevlogen s~^eve [ewonderaars zich allang van goed ge i afgekeerd; hun even grijze ?c™èl?\£, „isieke Vondeluitgaven laan in onafzienbare rijen in onder5? let antiquariaat. Nee, zelfs in Ff" it Vondeljaar kiest'de kunst- wordt dige in forms ti „Korl aam de nende burgerije' niet worden ir voor Vondels 'honing- Spies fe ite verquickinge des levens'. specuef Vondel is verleden tijd. In „nef 9 lieten de leraren Neder- ™}del, ids onomwonden weten dat ij hun leerlingen niet meer °fjj~a it Hooft, niet met Bilderdijk sututie zeker niet met Vondel hoef- m ^a®er aan te komen Schoolkin- •en dragen de Geuzevesper rf V., let meer voor, zij gaan niet Mari)ke :r aan vaders handje naar »v°n' Gijsbrecht en zij zien in dachten jseverband niet meer Jo- ih in Dothan, opgevoerd door £n ick, toneelgroep van en voor d: ;e mensen. van zou markt Vonhof) Koninklijke Bibliotheek in mens zi in Haag heeft de verstrooide aankno iute in het Vondeljaar 1987 Vondel ieengeroepen voor een ten- straatn: instelling, een fraai geillus- kanwoi ird Vondelboek en voor een iks inleidingen die door de Vsd.€ '.O allemaal op een weinig ktakulair uur zijn uitgezon- Nee, mi In die vakmatige aandacht letterd It is een vreemd onderscheid veel mo zientussen jonge en oudere aannem indelkenners. De ouderen pijen ei agen zich verbijsterd af len led larom wij het Vondeliaanse met sie ir zo definitief zijn kwijt veel en aakt en de j ongeren daaren- onder zi, ;en roepen dat wij de dichter slijten. :lf wel weer tegen het lijf las hij len lopen, nu hij langzaam Vondel-1 ar zeker van alle loftuitin- jaren bf in en jubelades is gezuiverd. innering Dr Arie Willemsen, directeur zijn kle in de Koninklijke Bibliotheek cifer, Jc i redacteur van Ons Erfdeel, brecht "ft die vergetelheid, bij zo- Balling: grootheid door de eeuwen nissen in, een opmerkelijk ver- welk bc Ünsel vindea „Als Vondel aanteke a Fransman zou zijn ge- bestond "it", aldus Willemsen, „dan Niet iU president Mitterand her- hij die 1 aide malen plechtig hebben op tafel -geproken". Ditmaal moest moet ji; it selecte gezelschap zich te- gen'. N( "len stellen met een oud- thodiek atssecretaris, in de persoon op zeve drs H. Vonhoff, die zich uitgepr: arigens mede verbaasde over droeg i bescheiden wijze waarop zijn hl ondel in dit jaar is herdacht, was. Bi zei: „In opvoeding en on- ten ha irwÜs behoort Vondel wel de- streepje rHenkEgbers tERT van Beek is een stille tri) ver in Brabant. Behalve het t dat hij zelf vanuit een grote werkt, is zijn manier van >n R-en' z^n literatuur, ook van Md' meditatieve ingetogen- l zelfs wanneer het gaat om aicitrante mensen zoals in zijn ^gste kleine roman 'Gezichten handbereik'. Zijn twaalfde K- Te weinig lezers weten dat. en? Van SGburijft over mensen; fjnsen tussen leven en dood Over m® ë?wone' dingen, over dermate peie gebeurtenissen, dat de ro- °Pvalt door zijn eenvoudige zeg- itovrf^t- De flaP spreekt van een grafische nauwkeurigheid', maar tdt - zoals bekend - in thzrif 1n-^8 luu^t de realiteit boven enuT- fit, Zijn realisme mist de -tukheid van bijvoorbeeld die Hart, heeft niet de spruitjes-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 34