KERST 1987 erman Brood wil ch geen alfzachte regels leer permitteren 'Ik leid vier levens. Ik kom sowieso tijd te kort' STEM Kunstwerk van Herman Brood [oeveel weeg je?" ten kilo of zeventig". )an kan je wel achter mijn fiets". Herman 'ood knoopt zijn jas cht, terwijl ik mijn allen bij elkaar graai. »t Amsterdamse café meloos is te tam om oman Brood nog ager binnen te innen houden. „Ik heb hoef te aan andere :ht. Laten we in een am springen of zo", dus verklaarde arman even eerder n drang om acuut op stappen. .„Als je niet een of andere invalshoek hebt om je zelf constant te entertainen, wat ik dus op overdreven wijze met mezelf doe, dan wordt het leven een soort wachtka mer. ••y.v.v.y.v.' mfiXXfi Door Wim van Leest Is the tape rolling?" Herman Brood roept achterom in een po ging om boven het verkeersla waai en de wind uit te komen. Ik zit op de inmiddels scheef gezakte bagagedrager. Herman worstelt zich al trappend door de zware novem berstorm, zich weinig aantrekkend van de verkeersregels. Er volgt een unieke toer door Amsterdam. Eerste doel is het pand van Arts Un limited. Daar hangen twee schilde rijen van Herman en die wil hij me beslist laten zien. Tweede halteplaats is het pand van de Bezige Bij. Begin volgend jaar komt bij die uitgeverij een gedichtenbundel van Herman uit, 'Zoon van alle moeders' getiteld. Herman Brood overrompelt de re ceptioniste van de Bezige Bij min of meer: „Denk je dat er nog een dummy is van Herman Brood zijn boek? Dat weet u niet? Dat is op zichzelf een goed antwoord." Her man rent naar de eerste verdieping en komt even later terug met twee proefdrukken van zijn gedichten bundel. Terug op de fiets aan Herman de vraag hoeveel levens hij op dit mo ment leidt en of hij het allemaal wel uit elkaar kan houdea „Ik leid tegenwoordig vier levens. Ik ben muzikant, dichter, schilder en ook nog eens vader. Elke minuut is er maar een en als je die aan het ene be steedt, gaat het ten koste van het an dere. Ik heb dus een gebrek aan tijd er komt nog bij dat het vaderschap enorm veel plaats in beslag neemt Sowieso kom ik tijd te kort. Ik pro beer dat op te lossen door maar een keer in de twee nachten te slapen. Maar dan nog. Afgezien van het va derschap vind ik muziek toch wel de grootste uitdaging. Financieel is schilderen beter. Dat hoef ik niet te delen. Muziek is echt een bedrijf. Met werknemers en vrachtwagens." Zit er een rode draad in jouw ver schillende uitingsvormen? „Die rode draad is wat mij betreft de promotie van het fenomeen Herman Brood. In dit geval op de fiets is dat uiteraard alleen de atleet Hoe je vast, daar gaat-ie weer. We hebben nu Arts Unlimited gehad en de Be zige Bij. Dit is mijn symbolische Tour de France. Langs de uitgeve rijen van prestaties." Heb je enig idee hoe die mensen jou zien als je ergens binnenvalt zoals vanmiddag? „Als je als beroemdheid ergens bin nenkomt in bijvoorbeeld een café in Baarle-Nassau dan wekt dat een heel ander soort opschudding dan bij binnenkomst bij bijvoorbeeld de Be zige Bij. Daar is de opschudding meer binnenwaarts, voor zover aan wezig. Ik ga daar met jou naar toe om je die dummy te geven. That's all. Hoewel het is deels opschepperij. We zijn nu voor een krant bezig. Het is allemaal ter meerdere eer en van Herman houdt halt bij een fietsenstalling en brengt me vervolgens naar een pand. Hij blijkt er te wonen. Ter wijl we de trappen opgaan naar zijn bovenwoning, zingt Herman: „De een is geboren in \Hlla of slot de an der moet maffen in een vochtige krot, maar kijk naar de hemel Hond Diva, dochter Lola en vrouw Sandra begroeten ons. Van het idee om de rest van het interview thuis te doen, komt weinig terecht. Herman blijkt geen pils voor de verslaggever in huis te hebben en dus wordt beslo ten om naar het naburige café Loet te gaan. Dochtertje Lola gaat mee. In het café bestelt Herman een cal vados met appelsap en een sateelje. Met broodvraagt de serveerster on bedoeld snedig. Je doet allerlei dingen tegelijkertijd. Heb je het idee dat de mensen jou nog kunnen volgen? „Ik heb me in het verleden heel vaak versimpeld in mijn uitlatingea Het waren vaak banaliteiten. Eigenlijk was het bedoeld als een parodie op de popster in de hoop dat iedereen dat zou begrijpen, maar als je dus op een dergelijke consequente manier jezelf steeds versimpelt dan gaan de meeste mensen denken dat je echt simpel bent. Ik heb dat iets over schat, dat vermogen van de mensen om tussen de regels door te kunnen lezen. Nu ben ik vollediger in mijn uitlatingen. Wat nu naar buiten komt, heeft veel meer met mij te ma ken dan voorheen. Omdat ik geen zin meer heb om mijn grenzen steeds ge weld aan te doen om begrijpelijk te blijvea Anderzijds weet ik wel dat als ik met de Hitkrant praat, dat ik dan niet in details over de motivatie van mijn dichtkunst moet gaan ouwehoeren Ik blijf er wel alert op dat ik de mensen niet verveel met jargon Dat betekent dat ik wel reke ning hou met wat ik zeg. Dit inter view is dus voor het Bredaas Dag blad, dan moet er op een bepaalde manier wel een stuk entertainment inzitten" Je kunt je ook afvragen in hoe verre ik van de mensen kan verwachten dat ze me snap pen. Je moet dan zoeken naar een vorm. Als je maar consequent bent in je aanpak dan beginnen ze het op een gegeven moment wel te doorzien. Met het gevolg dat tegen de tijd dat het je zelf de strot uit komt, de mensen het beginnen leuk te vin den. En zo blijven we doordraaien in het vicieuze wereld-gebeuren." Toch heb jij met muziek gekozen voor een uitingsvorm waarin het cliché hoogtij viert „Tegenwoordig vooral. Het streven in de huidige muziek is het door de computer berekende algemeen ge-. middelde. Schijterigheid staat in het vaandel. Het zijn toch altijd weer verschijnselen die dat doorbréken, die het echte succes zijn. Ik vind Prince een heel goed voorbeeld. Ik vind hem het levende bewijs van hoe het wel moet. Prince is echt verras send en onvoorstelbaar. Dat geeft hoop, zo'n man. Af en toe staat er een Kun je in cte muziek iets berèiken "door integer te blijven? „Integriteit, dat kan je ook vertalen als gebakken zitten aan hetzelfde. Je kunt integer zijn in de zin dat je stijl handhaaft en niet met alle winden meewaait. Ik denk dat als je muziek maakt, en misschien is het wel met alles waar je iets mee wilt bereiken, dat je op de eerste plaats moet zorgen dat je herkenbaar bent. Wanneer Ray Charles gaat zingen of Frank Si natra of Johnny Rotten, dan weet je: hij is het Als je dat voor mekaar hebt als kunstenaar dan heb je je be langrijkste resultaat bereikt. Als je dat neergezet hebt dan heb je jezelf toch al enigszins losgemaakt van een trend, van wat in de mode is. Dan ben je een op zichzelf staand feno meen." Destijds zette jij met de elpee 'Shpritsz'je eigen eigen muzikale ge zicht neer. Daarna stortte heel de pu bliciteit zich op je om te weten wie Herman Brood was, met alle gevolgen van dien. Hoe ver ben je tegenwoor dig verwijderd van die Herman Brood die 'Shpritsz' maakte? „Ik ben in wezen niet veel veranderd, eerlijk gezegd. Opnametechnisch maak je gebruik van de nieuwste ontwikkelingen en er zijn dingen in die je uit de muziek oppikt, dingen die je interessant vindt. Maar het ba sisidee is hetzelfde gebleven. Als ik teksten maak, denk ik echt in slo gans. Ik kan me niet permitteren voor mezelf om er ook maar een halfzachte regel tussendoor te heb ben. Wat optredens betreft is het al lemaal agressie, een soort agressieve behoefte aan aandacht." Er zijn enkele voorbeelden van mensen die jaren van popmuziek goed doorstaan hebben, ik kan niet anders zeggen dan dat Mick Jagger bijvoor beeld qua input nooit afgezakt is. Ar tiesten die echt constant een level aan houden vind ik heel knap. Het peil verwatert op een gegeven mo ment. De composities worden opper vlakkiger, ook omdat je na je eerste succeselpee in een stroomversnelling raakt, waardoor het hele gebeuren al snel oppervlakkiger wordt als je niet uitkijkt. Er komen steeds meer ar tiesten die blijk geven van goed ver stand. Ze zijn in staat het te overzien, omdat ze geleerd hebben van het verleden, van anderen. De oudere ar tiesten zijn vaak interessanter. Af en toe staat er iets nieuws op dat heel goed is. Terence Trent, Simply Red vind ik dus heel goed." Heeft kwaliteit iets te maken met een bepaalde puurheid? „Puurheid verwacht ik wei van mu ziek een beetje, of een beetje veel. Iets dat muziek authentiek sfeertje geeft. Of het moet echt zijn zoals de Beastie Boys dat het als verschijnsel interessant of grappig is. Madonna. kan ik niet begrijpen, ik vind dat zo vreselijk vervelend, Ik kan dan niet vatten. Die George Michael ook. En dan zijn uiterlijk. Hij ziet er uit als de eerste de beste Spaanse vakantie ganger. Daar begint het al mee. Bij bepaalde muziek weet je een seconde later al niet meer hoe het nou ging. Madonna is voor mij de Queen van de middle of the road, van de pijnloze muziek-. Dat is een tegengestelde van wat ik leuk vind." Is Nederland nog een uitdaging voor jou?? „Absoluut niet. Het is meer één lange plezierige feestavond." Je draait allang mee in de muziek. Wat vind je van de gedachte dat je inmiddels speelt voor kids die mis schien wel verwekt zijn na een bij voorbeeld een Cuby-concert? Dat verheugt me zeer, dat voorbij zien trekken van de generaties. Als muzikant blijft je op het podium staan, maar de generaties trekken voorbij. Ik concludeer daaruit dat het maken van muziek je kennelijk jong houdt. Ik maak mezelf in ieder geval wijs dat dat het is. Ik vind dat een hele aardige bijkomstigheid. Je kon dat ook zien toen ik bij Koos Postema te midden van mijn klasgenoten zat Ik denk dat het komt, omdat gesugge reerd wordt dat volwassenheid een zeer belangrijk resultaat is. Men streeft dus naar een volwassen zijn, niet wetende hoe erg het is om je vol wassen te voelen. Of misschien voe len ze zich er wel comfortabel bij. Men gaat zich dan volwassen kleden en men gaat zich vol-wassen gedra gen. Als je het woord drie keer zegt dan geloof je het echt." „Ik vind het altijd een van de meest verbreide schijnsituaties, dat zich volwassen gedragen. Mijn dochter die ruim twee jaar is, die kijkt tegen me aan als tegen iemand die het alle maal weet en allemaal overziet, maar ze heeft geen benul van m'n in nerlijk. Innerlijk, tenminste zo er vaar ik dat hoor, blijf je altijd een kind op een bepaalde manier. Van daar ook de song 'Babies making ba- bies' op de nieuwe elpee. Ik denk dat als je 80 bent, je nog diezelfde kin derlijke emoties kunt hebben. Alles wat je jezelf aanleert om naar buiten toe bepaalde autoriteit probeert uit te stralen, dat kan wel heel volwas sen lijken, maar ik geloof daar abso luut niet ia" Herman Brood als vader hebben, wat betekent dat? „Het vaderschap neemt in mijn hoofd een hele grote plaats ia Het is nog leuker dan ik me had voorge steld. Je krijgt een herbeleving van iets wat je kunt vergelijken met heel erg verliefd zijn. Ik beveel het je warm aan, voor mij is het een enorme kruiwagen met geluk. Het is voor mij ook een reden om dingen te doen. Als je alleen bent, kun je een onverschilligheid hebben ten op zichte van je eigen conditie of wat er gebeurt. Met in het ergste geval zelf moord als uiterste. Dat soort dingen komen absoluut niet meer bij je op als je een kind hebt. Ik heb er altijd erg tegen opgezien, omdat ik dacht dat ik die verantwoordelijkheid van een kind niet aan zou kunnea Ik kan FOTO KEES TABAK nauwelijks voor mezelf zorgen, hield ik mezelf voor. Maar zo'n kind is ge woon een kameraadje. Een kind is echt de klap op de vuur pijl al het andere is daarmee verge leken niks." Een kind geeft meer verantwoorde lijkheid. Ben jij er anders door tegen het leven aan gaan kijken? Ja. Bijvoorbeeld, het hele gedoe over de atoombom liet me eigenlijk altijd koud, want ik dacht daar kun je toch niks aan veranderen en al dat geouwe hoer daarover hoefde voor mij niet Ik had altijd de instelling van: als het komt dan zien we wel. Dat soort dingen daar ga je heel anders over denken, zeer anders. Ook het geweld. Je wordt je veel bewuster van het leed van ouders en kinderen." Op het hoogtepunt van je roem werd je omwille van je openlijke gebruik van drups vaak beschuldigd van ko ketteren met de dood. Hoe is dat nu je vader bent? „Ik meende met de dood te kunnen- koketteren, omdat ik zelf nooit drugs met dood geassocieerd heb. Dan had ik het meestal over speed, maar op het moment dat je involved raakt met heroïne dan is de dood dus milli meterwerk en dat is me een paar keer dus bijna overkomen. Zonder dat je het wilt Je hoeft maar een klein beetje meer in je lepel te doen en dan wordt je dus wakker, in het beste geval tenminste, op een bran card. Wat heroïne betreft, heb ik vrij snel ingezien dat associaties met de dood dan heel to the point zijn." Hoe kijk je tegen het leven aan? „Ik hou ontzettend van de kunsten. Ik hou van film, van mensen die iets origineels maken. Ik kan janken, al leen al als iemand een rol heel goed speelt, maar er zijn er veel dingen in het leven, waar ik geen stuiver ver trouwen in heb. De machthebbers zijn dat. Ik ervaar bijvoorbeeld een politieke redenaar altijd als een superacteur, op dat gebied ben ik heel erg achter dochtig. Ik kan dat namelijk niet los zien van het reclamemaken voor een wasmiddel, grofgezegd. Het promo ten van dezelfde belangen onder een andere vlag." Ik heb, om eerlijk te zijn, een groot medelijden met een heleboel mensen. Soms is het met mensen net alsof ze hun hele leven in een wachtkamer zitten. Je hebt vrouwen die tegen je zeggen: wat gaan we vandaag doen, waardoor je onmid dellijk tot reisleider gebombardeerd wordt. Dat kan ik helemaal niet Dat vind ik zo erg. Veel mensen zijn niet in staat zichzelf te entertainen. Als je niet een of andere invalshoek hebt om je zelf constant te entertainen, wat ik dus op overdreven wijze met mezelf doe, dan wordt het leven een soort wachtkamer. Dan word je hele maal afhankelijk van wat er toeval lig langskomt" Kun je zeggen dat jij begiftigd bent met een scheppingsdrift? „Vergiftigd. Het gaat mij erom dat ik zo weinig mogelijk tijd wil verspillen met mijzelf niet high voelen. Soms kan je niet anders. Wanneer je moet wachten bij de kruidenier bijvoor- beeld, dat zijn kleine stukjes die je dan inlevert. Maar de meeste mensen leveren hun hele leven bijna in. Af wachtend. Ik heb natuurlijk het voordeel, dat ik een waanzinnige fantasiewereld heb. Als kind had ik dat al. Ik kon me heel goed vermaken alleen. Dat is heel belangrijk. Het is een beetje gemeen ten opzichte van andere mensen, het is ongeveer het zelfde als mijn driehoeksverhouding met drugs. Als het met mijn partner niet mee zit, dan ga ik naar mijn an dere vriend, weet je wel." Ook bij het schilderen werk ik met het uitstellen van volwassenheid, het con stant voorkomen daarvan. Zodra ik iets maak, probeer ik elke tentoonspreiding van techniek te voorkomen. Bij tekenen kan dat door met je linkerhand te tekenen als je rechts bent Ik spuit bijvoorbeeld met inkt door een injectienaald om een structuur te makea Er gaat twee cc in die spuit Daar door heb ik 4 seconden tijd om een bepaalde lijn te maken. Dat geeft een bepaalde agressie. Er zijn allerlei methodes, waarmee ik probeer de gladde gang van zaken tegen te hou den. In de muziek probeer ik net te doen alsof ik niet virtuoos ben, maar daarin ben ik natuurlijk zeer vir tuoos. Ik hou van die ene noot In de studio willen mensen er telkens van alles bijvoegen. Ik roep dan steeds: haal dat er eens af. Het weglaten van dingen vind ik veel reëler: simpel but effective". Op de achterkant van het eerste ge deelte van deze kerstbijlage staat het schilderij 'De familie' van Herman Brood. Herman zocht dat op verzoek van De Stem uit, uit zijn inmiddels imposante collectie. De schilder Herman Brood is mo menteel zeer in trek. Vorig jaar al leen al verkocht hij 181 schilderijem Dit jaar is die belangstelling alleen maar gegroeid. Tot de grote afne mers behoort het bedrijfsleven. Mo menteel is er in het Application and Development Centre van General Electric in Bergen op Zoom een ten toonstelling van Hermans werk te zien. Die expositie is echter niet vrij elijk toegankelijk. Wel toegankelijk is een tentoonstel ling van werk van Herman Brood in Hoofddorp. Daar kan men tot en met 7 januari terecht Die tentoonstelling is alleen op werkdagen geopend.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 29