lESTEM KERST 1987 'Ik zeg de dingen luid en duidelijk' Irs. Dorenbos: in gedrevene op ruistocht tegen »t zedelijk verval KOPER. M f4. giPIi] .„17c hoop dat velen zich ergeren. Mis schien gaan mensen zich dan namelijk ook afvragen waarom ze zich precies erge ren. «li •Jilt] P!2ï#i Irs. L.P. Dorenbos was EO- [recteur, maar doet tegenwoordig ^middellijk denken aan porno, bortus, homosexualiteit, aids, uthanasie. De naam Dorenbos lat voor 'kruistocht tegen het lelijke verval'. Het begon Igelopen zomer met de campagne Porno-adverteerders in de ban' in leenendaal. Hij wil niet voor ltsoensrakker versleten worden, [aar hij kan zich niet voorstellen at Philips met instemming van Resident-directeur Van der Klugt leen „porno"-blad als Playboy [ijkt. Hij is ervan overtuigd dat 1,9 procent van de Nederlanders k absoluut met hem eens is. Ze loeten alleen wakker worden [schud. Daarvoor schuwt hij een ik demagogie niet. Doorzetten is |jn parool, want de toekomst staat ihet spel. Het verhaal van een Idrevene. 0.00 uur) en Israël (d uur en in het weeken alië en Nieuwzeelani 20.00 uur,van 24.00 is als u graag even eestdagen bijvoorbef Af JT»1 llllfll - FOTO SUYCK Door Jan Bouwmans In zijn strijd tegen de heden daagse zedeloosheid zul je drs. L. P. Dorenbos uiterst zelden be trappen op genuanceerde uit spraken Zijn uitgangspunt is veel eer: van dik hout zaagt men planken. De zaak 'Oude Pekela' -misbruik van een groot aantal kinderen voor porno door onbekenden - vertaalt hij in de boodschap, dat overal in Neder land alle kinderen in gevaar verke ren. De overheidscampagne tegen aids - gebruik condooms - betitelt hij steevast als de nationale leugencam pagne. De overheid bevordert en sti muleert er volgens hem de vrije sex mee. Hij weet zeker dat elk jaar hon derdduizenden kinderen voor de buis zitten te huilen bij 'Kinderen voor kinderen' als ze eraan herinnerd worden dat hun ouders gescheiden zijn. Zelfmoord is de belangrijkste doodsoorzaak onder jongeren en dus storten zich in deze donkere maan den honderden jongeren voor de trein. Zijn optreden roept weerstand op. Toen hij afgelopen zomer in Veenen- daal zijn campagne begon tegen de verkoop van pornobladen, zorgde dat voor een - overigens bescheiden - te genbetoging. Maar ook geestverwan ten tonen zich niet erg gelukkig. De stichting die een bijbels themapark yjjde realiseren in de Flevopolder, •eeg door de acties van Dorenbos nul op request van de gemeente Zee- woldè. De stichting besloot te breken met de voormalige directeur van de Evangelische Omroep en haar naam zelfs van Rainbow World te veran deren in Diamonda Europa. En ook de Evangelische Alliantie meent in haar evangelisatiewerk schade te ondervinden van Dorenbos' optre den, hoewel men het inhoudelijk met hem eens is. „Ik hoop dat velen zich ergeren", reageert Dorenbos rustig op de op merking dat zijn optreden niet vrij is van enige demagogie. „Misschien gaan mensen zich dan namelijk ook afvragen waarom ze zich precies er geren. Dat kan ze wakker schudden en tot doorbraak leidea We zijn vastgelopen in versluierende taal. Ik zeg de dingen luid en duidelijk. Abortus is het doden van een kind. Euthanasie is het doden van een pa tiënt. De gewenning aan abortus en euthanasie is al zover gevorderd dat de samenleving is ingedommeld. Je moet proberen met mokerslagen je geluid door te laten dringen, vooral in je eigen christelijke hoek." Stichting 'Schreeuw om leven' staat onderaan op een naam bord op een pand op het in dustrieterrein van Nijkerk. In het pand zijn enkele ideële bedrij ven gevestigd. De heer Dorenbos be schikt niet over een eigen werkka mer. Hij en zijn gezin hebben meer stappen terug moeten zetten sinds zijn vertrek als directeur van de EO. Het huis in Baarn is verruild voor een flalje, het topsalaris van een om- roepdirecteur voor de wisselvallig heid van giften. Want wat men ook van Dorenbos mag vinden, hij draagt zijn idealen niet vanuit een finan cieel veilig bestaan uit. Hij heeft de lijn consequent doorgetrokken in de overstap naar een materieel riskant bestaan. De eerste indruk die men van de Rainbow-organisatie krijgt, is die van een koppelbaas met een wirwar van BV-tjes. Dorenbos zit vol plan nen en ideeën. Elk plan of idee lijkt een nieuwe stichting op te leveren. Wat feitelijk functioneert, is het Rainbow-bij belplan en het Rainbow Ethisch Instituut. In dit instituut zijn ondergebracht de Stichting 'Schreeuw om leven' en het twee keer per maand verschijnende 'Da Costa pamflet'. De hoofdactiviteiten van 'Schreeuw om leven' zijn de campag nes in woord en geschrift tegen de abortus, de euthanasie, de pornogra fie. Daar is de actie 'Stop AIDS, blijf trouw' recent bijgekomen. Vier mensen hebben van Rainbow hun dagtaak ge maakt. Daarnaast werken gemiddeld 25 vrijwilligers mee. Of het financieel allemaal rond komt, moet nog blijken. Het bijbel plan telt 8000 betalende deelnemers. Dat betekent een financiële omzet van 2 tot 214 ton op jaarbasis. Maar, zegt de econoom Dorenbos, het bij belplan is slechts kostendekkend. 'Schreeuw om leven' telt volgens op gave ruim 140.000 sympathisanten. Van hun giften hangt alles af. Dezer dagen is de campagnekrant de deur uitgegaan en nu is het afwachten. In 1986 kwam er ongeveer 4% ton aan giften binnen. Daar kon men toen net mee rondkomen. Dit jaar zal het be drag wel groter zijn, maar Dorenbos kan nog geen cijfers geven. Hij wil zijn kantoor ook nog verplaatsen naar Hilversum. De grootste gift tot nu toe bedroeg tien mille, antwoordt hij op de vraag of het bedrijfsleven hem soms steunt. Maar hij zegt het eigenlijk helemaal te moeten hebben van de giften van 10,15 of 20 gulden. Dat is hem wel zo lief, omdat de in komsten voor hem op deze wijze een graadmeter zijn of hij met zijn acti viteiten op de goede weg zit Dorenbos, een gedrevene. Hij her kent zich in deze associatie. Zijn ge drevenheid richt zich niet op beker ing van de boze wereld, al zou je dat denken. Hij heeft zijn ogen gericht op zijn medechristenen. Die moeten wakker worden geschud. Zij laten het erbij zitten in deze samenleving. In denken, maar meer nog in doen. Zij laten de abortuspraktijk op zijn beloop, zij verschuilen zich voor het vraagstuk van de euthanasie, zij ko pen pornobladen als Nieuwe Revue, Panorama, Playboy. 'Schoon schip in eigen huis' wordt zijn slogan voor 1988. Hopeloos is de toestand niet. Doren bos bespeurt een breed onbehagen in de samenleving. Langzaam rijpt de tijd voor verandering. Daar wil hij op inspelen. „Onbehagen omvormen in behagen", noemt hij het. Wat hem drijft, of beter wie? „Weldra is het weer Kerstmis, hè. Het kindje Jezus in de kribbe. De liefde van Jezus dwingt me. Eigen lijk voel ik me nog schijnheilig ook. Want wat hebben we nou helemaal gedaan? Twee zakken pornobladen in Veenendaal verzameld en een pe titie aangeboden aan de gemeente Bunschoten. Het ongeboren leven speelt een centrale rol in de aankon diging van Gods heil. Het kind sprong immers op in de schoot van Elizabeth toen zij bezoek kreeg van Maria." Dorenbos stamt uit gereformeerd- vrijgemaakte milieu. De vrij ge- maakten splitsten zich in 1944 van de gereformeerde kerk af. Twistpunt was de vraag hoe noodzakelijk de kerk is voor het eeuwig heil. Dat de gereformeerden toen kerktwist be langrijker vonden dan de directe oorlogsellende om hen heen, is iets wat tot op de dag van vandaag in die kringen heel gevoelig ligt. Samen met zijn hervormde vrouw zegt hij de reis gemaakt te hebben naar de ontdekking, dat kerk-zijn wel heel belangrijk is, maar niet de basis. Kerk kun je overbeklemtonen. Dat is hij heel scherp in zijn EO-tijd gaan zien. Hij heeft economie gestudeerd aan de VU in Amsterdam. Voor zijn EO- tijd was hij projectontwikkelaar bij een groot Nederlands bankbedrijf. Zijn overstap naar de EO heeft hij duidelijk beleefd als een van boven af daarheen geleid worden; roeping. Zijn vertrek bij deze omroep nog meer. Dat zijn particuliere actie na EO-uitzending van de anti-abortus film 'Schreeuw om leven' 300.000 handtekeningen deden belanden „op onze keukentafel in Baarn", was voor hem een doorslaggevende vin gerwijzing hoe hij zijn levensweg moest vervolgen. Dorenbos heeft bewonde raars, maar zeker zoveel mensen, zo niet meer grie zelen van hem. Ze zien hem als een enghartige zedemeester, die het liefst zijn rechts-christelijke nor men en waarden aan iedereen wil opleggen. Uiteraard voor eigen best wil. Denkt hij wellicht toch genuan ceerder over bepaalde zaken dan zijn vierkante optreden doet vermoeden? Valt bijvoorbeeld bloot, naakt voor hem onder porno? Ageert hij der halve ook tegen tentoonstellingen als 'Van schaamte ontbloot' over het naakt in de Nederlandse kunst sinds 1500 en tegen naturistenstranden? „Porno", antwoordt Dorenbos, „is al les wat de sexualiteit commercieel gebruikt of misbruikt. Dus een ad vertentie in de Elsevier waarin een blote vrouw Spa aanprijst omdat het zo rein is, is porno. Vul verder maar aan. Naakt in de kunst, daar weet ik weinig van. Ik denk wel dat je het moet zien in het verband van de pe riode waaruit die kunst stamt. Ik vraag me wel af of het bloot in de kunst niet de neerslag is van perver siteit, van een perverse samenleving. Neem de tijd van de Romeinen. Per verse toestanden in de Romeinse sa menleving zijn in de kunst uitge drukt." et het naturisme ligt de zaak voor Dorenbos an ders. „Naturisme is het ontkennen van de zonde val. Daar zit de ideologie achter van de goede mens. Dat is een heel ander uitgangspunt. Vanuit mijn Gods- en mensbeeld zeg ik: mensen, het klopt niet. De enige reden dat de mens kle ding draagt, is namelijk de zondeval. God had de mens zo mooi geschapen. De mens was het allermooiste wat bestond. Kleding is dat de mens dat allermooiste niet meer zondeloos kan aanzien." Dorenbos vindt het veiliger om bloot eerder wel dan niet als porno aan te merken. „Waar liggen de grenzen? Ik zit liever aan de veilige kant. Die hele seksuele revolutie is zo geraffi neerd." Waarmee hij zeggen wil dat, waar bloot taboes wil doorbreken, reactie geboden is. Want de seksuele revolutie heeft alle morele ellende van nu veroorzaakt. Is hij ervan overtuigd dat homosek sualiteit de oorzaak en de bron is van aids? „Ja, de grootste risicogroep is de homoseksueel met wisselende contacten." Even later zegt hij het toch niet precies te weten. „Maar 80 procent van de aidsgevallen zijn ho mo's met wisselende partners. Laat ons daar dan maar op concentreren en asjeblieft voorkomen dat het ver der wordt verspreid." Hetero's kunnen net zo goed aids krijgen. Is het toch niet zo dat het minder met seksuele geaardheid te maken heeft en inderdaad meer met wisselende contacten? Dus met trouw? „We zijn begonnen met de actie 'Stop AIDS, blijf trouw'. Er is me al snel gevraagd hoe ik aankijk tegen trouw van homo's. Want, zei men, je moet op de affiches erbij zet ten: blijf trouw in het huwelijk. Nou bedoelen we dat ook. Maar ik zeg te gelijk: als men denkt er homosek suele relaties op na te kunnen hou den, dan vind ik het heel erg als je daarin ook niet trouw bent Als de trouw tussen homo's bijdraagt tot te rugdringing van aids, is dat een goede zaak. Maar onze actie gaat er van uit dat trouw ligt in het huwe lijk." De aidscampagne van Doren bos wil de overheidscam pagne corrigeren. „Lubbers probeert het met rubbers, maar dat is een grote leugen. De hele aidsepidemie doet denken aan de pest in de Middeleeuwen. Er zit zeker de waarschuwing in van: waar zijn we mee bezig! De trouw is weg, de liefde is weg. Alle taboes moesten zo nodig doorbroken worden. Aids is het gevolg van „aids in de kerk": de trouw naar elkaar toe is weg. En dan speelt de overheid de rol van zede- meester die de vrije sex zelfs bevor dert en stimuleert. Want door con dooms te propageren, zegt die over heid in feite: jongens, ga maar door, als je het maar een beetje voorzichtig doet. Dat heeft een overheid nog nooit gezegd.Sonja gebruikt ze, André gebruikt ze.alle mensen die Sonja of André heten, zouden een klacht moeten indienen bij de Recla meraad." „Wij willen een 'blijf trouw' hand boek maken. Met heel eenvoudige richtlijnen hoe je dat nou samen kunt doen, trouw blijven." Abortus. Verkrachting komt voor. Het komt ook voor dat vrouwen te genover letterlijk iedereen zwijgen als het graf dat ze verkracht zijn Als zo'n vrouw na verloop van tijd vast stelt dat ze zwanger is, hoe zou Do renbos in die situatie dat nieuwe le ven willen betitelen? Godsgeschenk? Duivelswerk? „Die discussie over het aangerande meisje en dat je daar dan toch wel abortus op mag uitvoe ren, wordt vaak gevoerd om abortus te rechtvaardigen. Ik benader het van de totaal andere kant. De wet op de afbreking van zwangerschap is er niet voor die gevallen gekomen. Die wet is er gekomen omdat wij in de samenleving vinden dat we het recht hebben om ongeboren kinderen te doden omdat we van de zomer met vakantie gaan. Het komt ons niet uit, dus is het geen leven, dus nemen we het weg. Die uitzonderingsgeval len.ik beperk me ertoe te zeggen dat bij verkrachting bijna nooit be vruchting plaats heeft. En voor de rest blijf ik daar van af. Ik wil me niet in een hoek laten drukken daar uitspraken over te doen om anderen het recht te geven te zeggen: nou, zie je wel!" Euthanasie. Dorenbos lijkt een complottheorie te huldi gen. Met euthanasie is nie mand zijn leven meer zeker. Anonieme machten staan klaar om mensen naar believen het leven te benemen. „In onze actiegerichte aan pak komt onze stellingname fors over. Maar het gaat ons om de glij dende schaal: waar kom je met het euthanasiedenken terecht, zijn we al terecht gekomen? Waar het principe van het absolute recht op absolute bescherming van ieders leven wordt losgelaten, daar is per definitie de glijdende schaal ingetreden. Als de absolute veiligheid in de moeder schoot afneemt, is per definitie de veiligheid afgenomen op alle terrei nen van het leven. En nu met die ge netische manipulatie. Het wordt al duidelijker dat steeds meer gezegd zal worden over gehandicapten: the hadden niet geboren mogen worden. Wie geen vruchtwateronderzoek wil ondergaan en toch een gehandicapt kind krijgt, moet zelf maar voor de kosten opdraaien. Minister Brink man heeft wel geroepen dat het alle maal een angstige ontwikkeling is. Maar hij heeft het daarbij gelaten. Dan zeg ik, Brinkman kennende, hij is ook al door de bocht. Het zal wel een politiek compromis worden." Waar de schoen volgens Dorenbos werkelijk wringt, is het recht om te sterven. De medische wetenschap weet niet de stap te zetten van „cure" naar „care", van genezen naar ver zorging en begeleiding naar de dood toe. „Wij moeten overgaan tot de op richting van huizen voor terminale patiënten of afdelingen in zieken- en verpleegtehuizen openen waar men sen door een hele boel vrijwilligers en door professionele krachten bege leid worden in het sterven. Maar het meest schrijnende is dat het denken in onze samenleving steeds meer het denken wordt van prof. dr. Heieen Dupuis. Zij meet de waarde van iemand af aan zijn of haar bijdrage aan de samenleving. Die zegt toch, wat is het nut van deze mens om nog tijd en zorg aan te besteden. Als dat nut er niet is, geef dan maar een spuitje." De christelijke normen en waarden zijn goed voor gelovigen én niet gelo vigen. Daar hoeft met Dorenbos niet over te worden gediscussieerd. Moe ten ze daarom soms aan iedereen op gelegd worden door de overheid? „De overheid is ons gegeven ten goede. Politie en leger zijn niet weg te den ken om de kwaden te straffen en de goede te helpen. Dat er kwaden zijn, daarover is iedereen het eens. Je zïdt dus iets moeten regelen met elkaar over wat goed en kwaad is. Ik zeg: gebruik je verstand. Zet de zaken ge woon rationeel op een rij. Praat lo gisch door over elkaar niet dood slaan, elkaar niet bestelen, niet bij de vrouw weglopen, niet met je kinde ren naar bed gaan. Als je dat objec tief doorwerkt, kom je in feite terug op een stelsel van normen en waar den dat verbazend veel lijkt op wat eens geschreven werd." Op de bijbel dus. Die is voor Dorenbos één groot gevecht tegen dogmatiek. Jezus is ook geen dogma's komen verkondigen, maar werkelijkheid. Als mensen echt hun verstand ge bruiken en de dingen logisch op een rij zetten, dan moeten ze tot die er kenning komen. Dorenbos ziet het denken over abor tus en euthanasie al wat veranderen in de samenleving. Bij het CDA, bij de WD, zelfs bij de PvdA in 'Schui vende panelen'. Dorenbos wil met zijn Rainbow die beweging verster ken. „Ik hoop dat het doorzet in de samenleving. Want we zullen het met zijn allen moeten gaan zien. Ik kan niets veranderen. Een dictatuur kan dingen veranderen, maar daar schiet een samenleving niet mee op. We komen alleen verder als we met zijn allen gaan inzien dat we een an dere weg moeten inschieten." GEMEENTEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 27