t dat :ste artier n is' 'aul McCartney n/veert bij de leborgenheid van iet gezinsleven KERST 1987 'Ik ben een sentimentele vent. Ik hou van tranen' QT 1 QQ7DESTEM O I I v7ü |De Beatles verkochten meer dan een miljard platen. De Beatles maakten onsterfelijke muziek. Maar ze deden meer. De Beatles schreven hun muziek zelf. [ets wat popartiesten tot an toe maar zelden hadden edaan. Dat schrijven, liedereen weet het, gebeurde oor Lennon McCartney, en perfect paar. Maar de rootste hits kwamen van cCartney. Paul is goed oor een jaarinkomen van akweg 90 miljoen gulden. [Hij was het brein achter de eatles, maar daarom ook |degene die ze naar hun inde leidde. Ooit werd Paul ood verklaard. Maar hij eeft nog altijd. En hij praat, en gesprek over succes, ;eld, het ontstaan en het iteenvallen van de Beatles, et toeval, zijn kinderen. En ver John Lennon. IMzriO I mm ich identifi- leren en vin- doen en zeg- voor wat het\ ik hier graag e spelen." „Ik weet nog dat ik aan die moordenaar moest denken. Wat een gek. De gek der gek ken. Wie vermoordt nu John Lennon? Wie? Waarom? Knetter. Fuckin' mad. Sorry maar ik raak er niet over heen". - FOTO EMI-BOVEMA V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V.V, v.v.v.v.v.vXv.vX*ttX*>.*>>>:vMvX*tt>X*Xv.v.*.v.v.v.vKv.vX\v>X - FOTO DE STEM COR J. DE BOER j een zeer sterk religieus gevi met godsdiensten wil ik niks ken hebben. Die beschouw ik jert Heijn en andere grootwaren' en die religieus gevoel exploit en daar beter en rijker van wor- n |je, na je laatste speelkwartier, chrift voor jezelf zou moeU Wat zou er op je steen staan? I |k heb er gisteren één bedacht". Dan aarzelend: „Op een kerkho Itrekken de mensen altijd zo'n grafenisgezicht.ja, ik zou o[ n zerk willen zetten: 'U ziet er ooi ht uit'.iets van die strel ga nog een tijdje leven om de fori [lering nog wat te perfectioneren ik je stukjes lees en ik hoor je m ten, dan ben je sprekend heel r dan op papier? at is eh..., omdat als ik zo gf nceerd zou schrijven als ek, dan hou je alleen nog 1c ad over. Dit is een land waar je al-j In de aandacht kunt trekken als j< pt een bokshandschoen as jft. Men is zo gewend aan bnarchie en men gaat er zo vanuit| |t de monarchie staat voor oni huid, voor een hele lieve man, vorst, zo positief. Als it moet doorbreken, dan moet ik i bepaalde versnelling schrijve i moet ik zorgen dat men s< nt anders kan ik die indolentie let doorbreken. Ik ben verschrikke ik tegen vorstenhuizen. Ik vind datl jwoon niet van deze tijd. Je kunt| [el zeggen, de vorsten staan bove partijen, maar achteraf hoor je l weer allerlei zaken die niet deu- (sn. Ik vind dat gewoon niet met democratische tijd te harmonie Ik geef een voorbeeld. Dat de ko-| ng het ontslag van premier Mar-| i niet aanvaardt, dat vind ik ver-| bgaand. De koning valt hier uit z'f Dl en treedt op als een moralise-| ende vader, rooms en rechts, |aar is hij mijn koning niet voor. onpartijdigheid." poe gaat het verder met België? elgië houdt het niet lang meer vol z'n huidige staatsvorm. De ver-I |chillen zijn te groot Vlaanderen] ïeeft geen idee van de invloed die| lappart heeft op de Waalse gemeen-l Men houdt er hier geen reke-l mee dat de man gewoon geko-| en is en dat een zwaar gefrustreerd! Wallonië de man op de hand®| raagt. Als die man blijft, zou en breekpunt kunnen zijn. Da jg je een federale staat met twe«| autonome gebieden." Ik heb veel spijt dat de breuk me,L het noorden is gebleven. Ik mis ruimte om te kunnen ademen j1! een breder geheel. Ik hou er nie om opgesloten te zitten. Brussel is nu een soort niemandsland en c' voel ik me goed. Gaat men dat op-I splitsen, dan zal ik me niet goed voel len in een zelfstandig Vlaanderen, Ml dat echte pure katholieke waar l(l zo'n aversie tegen heb". Door Max Steenberghe Wacht effe". Hij grijpt diep in z'n broekzakken. Vist er een handvol troep uit Papiertjes met aanteke ningen, een dip met wat Engelse bankbiljetten en 'n klein plastic etuitje. Hij trekt er een beduimeld fotootje uit Een jochie met rood peenhaar staart half-verlegen, half- brutaal de camera in. Met de inter nationale vadertrots glundert hij: „Da's mijn zoontje. James. Tien. Heb jij foto's van jouw kinderen?" Wat gebeurt hier? Na drie jaar zeu ren en brieven schrijven zitten we eindelijk onder vier ogen met Paul McCartney. De Paul McCartney. De levende legende. De vleesgeworden popgeschiedenis. Honderden vragen tollen door je hoofd. Maar de man grijnst, babbelt er lustig op los en be gint na tien minuten over z'n kinde- rea „Ik ben een sentimentele vent", lacht hij half-verlegea Nog gewoner dan de overbuurman uit de straat. Dat is uiteraard maar schija Paul McCartney (45) kan zelf doordeweek- ser zijn dan 'n winkelwagentje van de supermarkt, zijn omgeving beseft maar al te goed wie hij is en welke waarde hij vertegenwoordigt. Neem het kantoor van zijn eigen hol ding MPL. Gelegen op nummer 1 van het duurste pleintje van Londen, Soho Square. Herkenbaar aan het handjevol jongeren dat elke dag van het jaar op de stoep te vinden is. Het pand oogt van buiten even smaakvol en eenvoudig als de directeur. En is even onbereikbaar. Pas na een tele fonische afspraak zwaaien de kogel vrij -glazen deuren open. McCartney is niet mensen schuw. Maar hij kiest zelf wie hij wil spreken, en waar, en wanneer. Drie jaar na de eerste aanvraag gaat het interview-sein op groea Journalis ten wordt voornamelijk op basis van oplagecijfers gekozen. Nederland valt in de prijzen, want Paul komt naar ons toe: hij zal optreden bij Ve ronica. En Veronica zal het weten. Op het moment dat McCartney's jet nog moet opstijgen is de spanning in de Bussumse tv-studio al te snijdea De dag is geheel gereserveerd voor het hafi-uurtje opname. Een draaiboek van vijftien pagina's meldt bijna per minuut waar McCartney zal zijn en wie er in z'n buurt mag lopen. Een speciale bewakingsdienst instal leert een wapendetector bij de stu dio-ingang. Iedereen moet erdoor. „U piept, zakken leegmaken graag". „Maar ik ben Lex Harding". „U piept, zakken legen svp". Een ogenschijnlijk druk noterend za- kenbaasje in keurig pak wordt uit de kantine gevist. Het blijkt 'n vooraan staand lid van de Beatle-fanclub, die in alle vroegte het gebouw op slinkse wijze was binnengedrongea Compli menten van de bewaking, maar nu eruit! McCartney zelf is onderweg. Op Schiphol wachten drie Cadillacs en een super-Mercedes. Voor deze gele genheid is de directeur van het li- mousinebedrijf zelf achter het stuur gekropen. Op Pauls verzoek gaat de stoet eerst naar het Rijksmuseum. Hij schildert tegenwoordig zelf en wil de Nacht wacht nu eens van dichtbij bekijken. Buiten het museum blokkeert een enorme protestmars van onderwij zers de weg. Politie lacht eerst sma kelijk om een verzoek tot doorlatea Maar als ze zien wie er in de Merce des zit, gaan de hekken opzij Eenmaal in de studio duikt Paul meteen de kleedkamer in voor een kop thee. Die staat toch wel klaar? „Vijf soorten", bromt de ober. Een ouderwets uitgedoste figuur loopt ongehinderd rond. Een mager manneke, in een veel te groot sixties- kostuum, compleet met roze lef-das. Hij maakt kiekjes van Paul met een rits-rats-cameraatje. En dat terwijl foto's absoluut taboe zijn. Waarom hij wel? „Hij is de bodyguard van Paul." „Bodyguard? Dat iele venlje?" „Roep maar eens 'boe' in z'n oor". Nee, toch maar niet Schijnbaar onkundig van alle drukte om hem heen zit Paul ontspannen in een kleedka mer. Op tafel grote kannen verse jus d'orange, Spa-rood en - blauw. Hij draagt een onopvallend blauw kostuum. Ziet er, ondanks de grijze waas door zijn kuif, verras send jong uit. Geen spat veranderd. Zijn ogen zijn nog altijd dezelfde grote onschuldige herte-kijkers, die zelfs moederharten week maakten ondanks dat 'schaamteloos lange haar'. Op zijn jasje een speldje van z'n kersthit 'Once Upon A Long Ago'. Het is zijn zoveelste kerstsucces, al kan er niets boven 'Mull of Kintyre' komen. Juist in het absolute punk jaar '77 werd dat de bestverkochte single. Aller tijden, natuurlijk. En dan is er ook nog 'Wonderful Christ mas time', 'Mary Had A Little Lamb' en twee jaar geleden de kikkersong 'We All Stand Together'. „Ja, ik houd van Kerstmis. Het is een familiefeest. En ik ben een familie- gek. Dol op the wife and kids. We doen alles samen. Dat is ook de enige manier om dit leven vol te houden, alles gewoon doen. Mijn vrouw Linda speelt mee op platen en in de groep, de kinderen gaan mee op toer- nee en naar de feesten enzo". Het lijkt een hele opgave om je kin deren uit te leggen dat Paps een le vende legende is. En wat doet hij, met een jaarinkomen van 90 miljoen, met Kerstmis? Paul lacht. „Kinderen hoef je niks uit te leggen, ze snappen t zelf wel. Ik weet nog dat we aan het paardrijden waren en m'n doch tertje van zes opeens stopte, met haar vingertje naar me wees en uitroep: „Zeg pa, jij bent Paul McCartney". Tja, dat weten ze. En ze vinden het leuk". „We ervaren mijn beroemdzijn als een familiefeestje, toernees zijn hartstikke leuk. Het geld is ook geen probleem We verwennen ze niet. Dat willen ze zelf ook niet. Iedereen haat het rijkste jongetje uit de klas, dat is het vervelendste ventje, toch?" Net als zijn familieleven is ook de muziek van McCart ney vaak sentimenteel. Bin nen de Beatles stond John bekend als de rocker en Paul als de man van de liefdesliedjes. 'Eleanor Rigby', 'Here There and Everywhe re', 'Michelle', 'Long And Winding Road', 'Let It Be', klassiekers waar van elke noot een verstilde traan lijkt Het ultieme voorbeeld is na tuurlijk 'Yesterday'. Paul schreef het slaapdronken, nadat hij uit bed was gevallen. Omdat hij nog niet had ontbeten noemde hij het Scrambled Eggs (Roerei). De melodie zat zo dui delijk in zijn hoofd dat hij bang was dat het al bestond. 'Yesterday' was niet voor de Beatles. Paul zong het met gitaar en strijk kwartet. Er zouden nog ruim twee duizend andere versies volgen. Daar mee brak Paul het record van 'White Christmas' als meest uitgevoerde nummer aller tijden En hij kreeg er definitief het image van een zacht eitje mee. Iets wat z'n huwelijk met de brave Linda en het eenvoudige boerenleven in Schotland nog verder zouden versterken. Paul beantwoordde de kritiek ooit op zijn eigen manier: met een hit 'Silly Love Songs'. „Wat is er in godsnaam tegen liefdesliedjes? Ze zijn simpel, maar daarom vaak juist zo mooi. Het zit in me, het trekt me aan. Ik houd ook van films waar iedereen huilend uit komt. Slijmerig misschien, maar dat interesseert me niet. Zo ben ik en daar kom ik voor uit, zonder schaamte. Ik ben ontstellend senti menteel". Hij gaat verzitten, lijkt zich te willen verdedigen. „Iedereen is sentimen teel", voert hij aan. „Hoe harder ze zich voordoen, hoe erger meestal. De zachtste eitjes waren de gangsters in de Hamburgse hoerenbuurt. Altijd een tatouage met 'Moeder' en ze be gonnen te huilen als je het over haar had". „Ze noemen me ouderwets. Maar ik kom uit voor wat ik ben, ook al is dat niet macho". Hij staat op, klopt zich op de kippeborst Met zware stem: „Ik ben een harde jongen". Gaat weer zitten. „Flauwekul. Ik hou van tranen. Ik ben een sentimentele vent, ik heb vier kinderen op wie ik dol ben, net als op mijn vrouw. En ik zit het liefst tussen m'n gezinnetje". „Rock 'n roll is oké, het is een deel van m'n leven. Maar muziek moet ook mooi kunnen zijn. Het meest houd ik van een mooie melodie. Een mooie melodie geeft me hoop in de mensheid. Iets wat zoiets moois kan maken kan niet slecht zijn". Mooie muziek maken is in derdaad een gave. Een gave die Paul onomstote lijk bezit Heeft hij zich ooit afgevraagd waar die haast bo vennatuurlijke eigenschap vandaan komt? Nee. „Geen idee. Uit mezelf, van Hem hierboven. Of hier bene den? Ik weet het niet Ik wil het ook niet weten. Ik ben niet zo'n gedreven zoeker. Als je geheimen ontraadselt wil de waarheid wel eens heel hard zijn en het geheim kapot Laat maar zitten". Hij komt overeind, staart voor zich uit, praat als in zichzelf door. „Ver klaringen, iedereen wil verklarin gen. Maar vaak zijn er geen verkla ringen. Wat was de oorzaak van het succes van de Beatles? Dat kun je niet verklarea Het was een complex van factoren. En daar zat veel toeval bij. Lang niet alles was briljant en bedacht". Paul kijkt in de spiegelwand van de kleedkamer. Voelt aan zijn kuif en lacht. „Dat haar. Weet je nog, dat briljante haar? Dat hadden we hele maal niet verzonnea We vroegen een Duitse vriend, Jürgen Volmer, om ons net zo'n kuif te knippen als hij had. Maar 't mislukte. De kuif was te kort en viel naar voren. We wilden 'm laten groeien, maar binnen een week had de hele zaal dat haar. Toen hebben we 't maar gehoudea" „Het is maar een voorbeeldje. Er is zoveel meer. Onze muziek was ge niaal, zeggen ze. Maar dat kwam ook omdat we telkens andere geluiden en instrumenten gebruikten. Een hobo, een harmonium, klappende deuren en zo. Dat had ook een heel normale oorzaak. George Martin, onze produ cer, maakte jaren lang hoorspelen. Hij wist alles van geluiden, hoe je iets een droeve of blije sfeer kunt ge ven. En hij had een kast vol van die gekke geluiden in de studio". „In een andere zaal lag het complete instrumentarium van een orkest Dus als we vast zaten liep een van ons daar binnen en kwam met een maf toetertje terug. De piccolo-trom petten in 'Penny Lane' komen van het Brandenburgs Concert van Bach. Dat had ik de avond tevoren op de radio gehoord". Paul wil nog meer herinnerin gen ophalen. Maar doet hem dat geen pijn? Die middag kreeg hij ook allerlei oude tv-beelden te ziea Leuk voor Vero nica natuurlijk. Maar Paul ziet niet alleen zichzelf terug. Ook die oude vriend. Een flink deel van de wereld is nog niet over de schok van de moord heem En Paul zeker niet. Hij begint nonchalant, verontschul digend. „Nee, oude films doen geen pijn. De gedachte aan John ook niet. Ik denk aan hem als levend. Hij was al jaren op afstand. Ik denk aan alle goeie dingen die we hebben gehad, de muziek die we samen hebben ge maakt. Dat is helaas een afgesloten hoofdstuk. Al blijft het vreemd. Een moord is zo onwerkelijk, daar loin je gewoon niet overheen komen. Die nacht hebben we alleen maar voor de tv gezeten, en gehuild terwijl we zelf niet begrepen waarom we huilden. Ik weet nog dat ik aan die Chapman (de moordenaar) moest denken. Wat een gek. J3e gek der gekken. Wie ver moordt nu John Lennon? Wie? Waarom? Knetter. Fuckin' mad. Sor ry, maar ik raak er niet overheen". Het ijsberen is gestopt. Paul gaat weer zitten. „Ik ben trots om met John te hebben gewerkt Hij is, was, nee, is een genie. We vulden elkaar fantastisch aan. Schreef ik een song 'It's getting better' schreef hij: 'It couldn't get much worse'. Fantasti sche songwriter. Poëet. Kunstenaar. Mens. Ik heb na hem lang solo ge werkt, en ook met anderen. Maar pas m'n huidige partner, Elvis Costello, kan aan hem tippen John was een hartstikke leuke, fijne, knettergekke vent". Hij begint wat schaapachtig te lachen. „Al hadden we natuurlijk ook onze ruzies". In eerdere interviews nam Paul John kwalijk dat Paul de Zwarte Piet van de Beatle-ruzie kreeg toegeschoven. „Hij zei erg verve lende dingen. Ik bén daar niet op in gegaan. Dat zou een krante-oorlog tussen ons worden en ik houd er niet van om onze vuile was buiten te han gen. Wel moeilijk, want zelf voel ik me niet schuldig aan het einde. Het zat er al jaren in. George was tijdens 'Sgt. Pepper' nauwelijks aanwezig. En Ringo is als eerste echt weggelo pen, hij verdween 'n week tijdens de opnames van de witte dubbel-elpee. Ik had 'Back in the USSR' zelf ge drumd, omdat hij het maar niet naar m'n zin deed. Dat pikte hij niet". „Ach, het leek toen erg, maar het valt natuurlijk allemaal wel mee. We kij ken er nu, ouder en wijzer, anders te genaan. Voor zover je het je kunt herinneren. Want vooral het begin van de Beatle-tijd is een waas in m'n hoofd". Hij grijpt met beide handen naar z'n bol. Begint steeds sneller te ratelen. „Limousine in, limousine uit, hotel in, limousine uit, Londen, li mousine, Parijs, vliegveld, New York, zaal. We zagen niks anders dan limousines. Als ik nu die oude filmp jes zie, zit ik vaak te kijken van 'Goh, ben ik daar geweest? En was die er ook? Jee, heb ik die president ge zien?' Ik weet er nauwelijks meer wat vanaf". Hij giechelt. De bodyguard heeft inmiddels al drie keer op de deur geklopt ten teken dat er 20, 25 en 27 minuten van de dertig zijn verstreken. Een laatste vraag. Vindt Paul, ondanks al die beschei denheid, dat de Beatles een stempel op de wereld hebben gedrukt? Hij grijnst. „Daar moet ik 'n mooi ant woord op gevea Veranderden wij de wereld? De wereld was zichzelf aan het veranderen, zoiets. Maar ach, ja, inderdaad, ik denk dat een paar din gen wel anders zijn gelopen door ons. Nogmaals, wat er precies is gebeurd, weet ik nog steeds niet. De wereld stond op het punt van een omme- draai. Twintig jaar na de oorog, de wederopbouw voltooid. Tijd voor een nieuw hoofdstuk. Dat werd het hoofdstuk van de jeugd en wij waren toevallig net op de juiste tijd en de juiste plaats om daar de spreekbuis van te worden". Paul staart in de verte. Gaat dan ongevraagd verder. „Ik zal de laatste zijn om de rol van het toeval te onderken nen. Maar ik ben even goed heel trots op die hele periode. Vooral trots dat we, onwetend als we waren, die spreekbuisfunctie nooit hebben mis bruikt We waren Peace-nics en dat zijn we gebleven. We hebben nooit mensen opgeroepen om foute dingen te doen. Nou ja, misschien dope ro ken. Maar dat vind ik zelf niet eens zo fout Er zijn heel wat schadelijker dingen op de wereld dan een mari- huanasigaretje. Een glas Scotch bij voorbeeld. Dat zei ik toen en dat zeg ik nu, als 45-jarige vader van vier tieners, nog steeds". Hij lacht „Wat kan ik zeggen als m'n zoon straks een joint opsteekt? Ik ben zelf vaak ge noeg opgepakt." En toen stond de secondenwijzer weer bovenaan. De deur barst open en binnen een halve minuut is de ka mer leeg, staan we weer buiten en zit Paul, opnieuw onbereikbaar, achter een andere deur aardig en doodnor maal te zijn. Tijdens het gesprek is er 15 mille binnengevloeid bij MPL, ge woon omdat er elke minuut ergens op de wereld een Bietel-plaatje wordt opgezet

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 23