SCHRDFSTER WILLY CORSARI WORDT NEGENTIG 'Ik hield van de sfeer van de nacht' ki Klasse apart 'Live zingen is goed voor je image' Jeugdjaren van Jezus in feiten en anekdotes Toespraak Engels koningin uitgelekt|[?3 'Sporen aan de kust documentaire van Hans Keiler AMSTELVEEN (ANP) - Al jong kwam zij terecht op de Toneelschool in Amsterdam. Nog maar nauwelijks zeventien jaar oud belandde zij in het cabaret van Jean-Louis Pisuisse en trad met eigen liedjes achter de vleugel op met de toenam- lige groten uit de cabaretwereld, zoals Jenny Gillliams, Fien de la Mar, Meijer Hamel, Paul Collin en het duo Tholen en Van Lier. Leopold Jaloezie Onzin KRO-DOCUMENTAIRE OP 25 DECEMBER JAN RIETMAN VOOR LAATSTE KEER MET LOS-VAST OP RADIO DINSDAG 22 DECEMBER 198? ESTEMGIDS2 NEDERLAND 2 DUITSLAND 1 'IN ELK SHOT ZIT DE ZEE' DUITSLAND 2 Prijs voor film van Boorman B „Wat is ar voor vrouwen nu mooier dan •een man kapot te zien gaan van ver driet omdat hij zoveel van een vrouw houdt". Thorn Hoffman, e BMM&M DE STEMt T2 Haar bekendheid kreeg zij vooral als schrijfster van tientallen boeken, waaronder elf thrillers en enkele meisjesboeken: Willy Corsari, die tweede kerstdag ne gentig jaar wordt. „Ik vind het wel prettig om oud te zijn, er zitten veel positieve kanten aan. Mijn hele leven heb ik hard gewerkt en ik werk nog wel, maar wat ik vroeger deed, halve nachten zitten schrijven, dat breng ik niet meer op. Nu heb ik veel meer tijd voor dingen waar ik vroe ger niet toe kwam, waar ik meer van zou willen weten of over leren. Van techniek weet ik bij voorbeeld geen steek en zulke zaken als computers vind ik enorm interessant. Graag zou ik een computer in huis hebben om er wat mee te pro beren, maar dat is me te duur", aldus de bijna negentigjarige, die tijdens het vraaggesprek nog rustig zo nu en dan een si garet op steekt. Willy Corsari is ook anders naar zichzelf gaan kijken in de loop der jaren. Vroeger, zegt zij, gaf je de schuld aan het le ven of de mensen waarin je te leurgesteld was als er iets mis ging. „Nu zie je dat er veel aan jezelf heeft gelegen: domme fouten en eigen vergissingen". Op de Toneelschool kwam zij terecht omdat zij zo'n mooi stemmetje had. Zij was voorbe stemd voor de opera en moest dus ook acteren leren. Via een leraar van de Toneelschool kwam zij in contact met de ca baretberoemdheid uit die da gen, Pisuisse. Achter de vleugel zong zij de door haar zelf ge schreven liedjes. In de jaren twintig stond zij ook op het toneel in het toen malige Nederlands-Indië en in de Bondsrepubliek Duitsland, onder anderen met Rudolph Nelson. Van opera zou niets meer komen. En ook het caba ret zou haar toekomst niet worden. Eigenlijk had ze al als kind schrijfster willen worden. Op elf-jarige leeftijd schreef Willy Corsari al. In die tijd werd er van haar een verhaal opgenomen in het toenmalige dagblad Het Volk, dank zij huisvriend 'Ome Jan', Jan van Zutphen, mede-oprichter van de Algemene Nederlandse Dia- mantbewerkersbond. Bij uitgeverij Leopold ver scheen in 1927 haar eerste mis daadroman 'Misdaad zonder fouten'. Leopold, die haar aan moedigde, heeft veel voor Willy Corsari betekend. Spoedig volgden andere romans of thrillers: 'Jij en ik' (1928), 'De onbekende medespeler' (1929) en vele andere. In 'De man zon der uniform' houdt de jonge schrijfster zich in 1933 al bezig met euthanasie, reden waarom dat boek vele jaren later weer in de belangstelling zou komen te staan. Met dat boek had zij een groot succes. Dat was ook het geval met 'Het mysterie van de Mondscheinsonate' (1934) en met 'Schip zonder haven' (1938). Haar boeken werden in vele ta len vertaald: onder meer in het Frans, Duits, Engels en in de Scandinavische talen. In Scan dinavië was Willy Corsari zeer pupulair: zij is een keer als een koningin ontvangen in Kopen hagen, vertelt zij met nog veel genoegen. Intussen schreef zij ook on telbare verhalen voor kranten, waarvan sommige gebundeld werden, en vertaalde zij ook zoals 'De Pest' van Camus. Hoewel zeer populair bij het publiek in binnen- en buiten land, zou zij toch bij vakgeno ten weinig waardering vinden, omdat zij geen literatuur met een grote L zou schrijven. Prijzen heeft zij nooit ontvan gen. „Aanvankelijk kreeg ik aardige kritieken. Maar vanaf het moment dat ik succes had Willy Corsari: „Een computer is me te duur" heb ik van niemand meer, be halve van Simon Vestdijk, ooit een goede kritiek gehad", zegt Willy Corsari zonder verdriet. De oorzaak daarvan is volgens haar jaloezie. Vestdijk, die haar wel aan moedigde, zij eens tegen haar: „Je hebt een benijdenswaardig talent om te vertellen". En dat kan nog steeds van Willy Cor sari gezegd worden. Overigens heeft Willy Cor sari op haar beurt niet zo'n hoge pet op van de heden daagse Nederlandse literatuur. „Ik ben niet zo dol op boeken van ik, mijn ouders, mijn fami lie, mijn vrienden en kennis sen, een hedendaags literair modeverschijnsel". Zij leest wel graag werk van Hermans, hoewel zij niet zo te spreken is over diens boek 'Onder profes soren', en van Mulisch. En wat buitenlandse schrijvers betreft noemt zij de namen van Julien Green, Graham Greene en Iris Murdoch, van wie zij graag werk leest. En lezen doet zij nog altijd met graagte; Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog maakte een einde aan haar activiteiten als schrijfster. Publiceren deed Willy Corsari alle oorlogsjaren niet meer. Zij kwam in die tijd wel in de Gestapo-gevangenis van Scheveningen terecht. Willy Corsari was betrokken bij een verzetsgroep die na een eerste mislukte poging een NSB-er uit Laren, die joden verried aan de Duitsers, alsnog wilde liquideren. Daar zijn de Duitsers niet achter gekomen. Wel werd zij aan de vooravond van de liquidatiepoging gear resteerd omdat zij een Duitse deserteur, een zoon van een vriendin van haar, verborgen hield. Rond de verhoren onder vond zij steun van twee Duit sers, een secretaresse en een sergeant, die communist en verzetsstrijder bleek te zijn. Beiden hadden boeken van Willy Corsari gelezen en heb ben haar waardevolle informa tie verschaft in de gevangenis. Na de oorlog heeft zij oorlogs ervaringen te boek gesteld in 'Die van ons' (1946). Een criticus noemde wat in dat boek stond onzin. Het kon volgens hem nooit zo zijn geweest, aldus Van onze rtv-redactie De KRO brengt op de Eerste Kerstdag een documentaire over de jeugdjaren van Jezus onder de titel 'Jehoshua Ben Joseef, een kind in Nazareth'. De reconstructie is niet bedoeld om de feiten die de bijbel geeft, te checken. Simon van Adelberg, maker van de documentaire, zegt: „Een oude joodse wijsheid is: Wie de bijbel letterlijk neemt, is een ketter". Omroeppastor Adri Verweij, die aan het programma heeft meegewerkt, is dezelfde me ning toegedaan: „Voor mij hoeft de ark van Noach niet op gegraven te worden om te be wijzen dat hij heeft bestaan. Het is een geloofsverhaal en in een geloofsverhaal gaat het om (ADVERTENTIE) in demisec, brut en brut rosé. Wijn gedistilleerd. Tel. 1015) 569324 de booschap". In de evangeliën van Mat- theus, Lucas en Marcus wordt iets gemeld over de jeugdjaren van Jehosha, wiens naam werd aangepast omdat alles in het Grieks werd opgeschreven. De evangelieschrijvers noteerden de feiten en verhalen lange tijd na de dood van Jezus en dat is de exactheid natuurlijk niet ten goede gekomen. In de mid deleeuwen zijn de schamele feiten door kunstenaars 'aan gevuld'. Verder zijn de programma makers naar Israël gegaan om een beter inzicht te krijgen in de godsdienstige opvattingen van 2000 jaar geleden. Dr. Da niel Scxhwartz van de He breeuwse Universiteit in Jeru zalem, geeft achtergrondinfor matie bij de oude bronnen. Uit het Rijksmuseum Het Catharijneconvent in Utrecht komen verschillende afbeel dingen uit de middeleeuwen, die vaak het resultaat zijn van legendevorming. Er is een ka zuifel te zien uit de kerk van Sint Martinus in Heeze, ge maakt in de 16e eeuw. Daarop staan alle gebeurtenissen afge beeld die. zijn terug te vinden in de evangeliën. Het programma wordt op 25 december om 21.25 uur op Nederland 1 uitgezon den. Vivian Boelen zorgt voor de presentatie. Van onze verslaggever Tien jaar lang maakte hij de Nederlandse ether on veilig. Met veel onchriste lijk lawaai kluisterde hij de jonge luisteraars op za terdagmiddag aan het toestel voor de Neder landse Christelijke Radio Vereniging (NCRV). Zaterdag deed hij het voor het laatst. Jan Rietman met zijn programma Los-Vast, wekelijks goed voor honder duizenden luisteraars. Con flicten met de NCRV, geste gen kosten, andere plannen maakten een einde aan een van de populairste program ma's van de NCRV-radio. Wijchen en wijde omgeving mochten erbij zijn, in zaal Verploegen. Jan Rietman kwam in zwart pak, rood doekje in het vestzakje, op het podium. Geroutineerd kondigde hij de eerste artieste aan: Anita Meyer. Zij gooide de vuisten in de lucht: „Kom op jon gens". De armen zouden nog heel wat keren omhoog moe ten die middag. Nederlandse artiesten lijken het publiek het liefst met de handen bo ven hun hoofd te zien. Zanger Harry Slinger van Drukwerk is niet blij met het einde van Los-Vast. „Ik ga nu een weekje treuren. Het was een uniek programma. Hier kreeg je de kans jezelf live te laten horen. Vandaag heb ik alleen maar live ge zongen, terwijl de band play- Jan Rietman: afscheid van de radio. backte. Maar één a twee keer in het jaar krijg je de kans en kun je een special van twin tig minuten vullen. Dan kan je zien of je het echt kan. Dan neem je risico's." Hij vindt dat de Neder landse en in het bijzonder de Nederlandstalige muziek veel te weinig kansen krijgt in Nederland. „Het wordt puur als amusement gezien, terwijl het een stuk cultuur is." Krijn Torringa was er ook. Volop de stroopkwast hante rend prees hij Jan Rietman met zijn programma. Krijn heeft dezelfde formule over genomen, sommigen zouden zeggen gejat, voor zijn 'Hol lands glorie'. „Zo kan ieder een zien dat wij helemaal geen ruzie hebben," zei Krijn. Jan Rietman vond het best: „Beter goed geïmiteerd, dan slecht zelf bedacht!" En dat kon Krijn in zijn zak steken. Het programma eindigde met Anita Meyers 'Why, tell me why' en het podium werd overstelpt met artiesten. Zij bedankten Jan Rietman 'voor alles wat hij voor het Nederlandse produkt heeft gedaan'. Jan Rietman be dankt 'alle mensen bij de NCRV die wel in mij zijn blijven geloven. En ik beloof je dat ik terugkom, want ik vind het veels te leuk om ra dio te maken'. Esther van de Dolly Dots wilde nog wel even uitleggen waarom Jan Rietmans pro gramma zo goed was. „Je krijgt de kans om je te bewij zen. Live zingen is goed voor je image. Soms is het moei lijk op zaterdag. Je bent vaak moe van een optreden de vo rige dag. Maar het is een uit daging, dit gaat direct de lucht in, dus het moet goed zijn." Jan Rietman kwam onder donderend applaus van de artiesten de bovenzaal bin nen. Na enkele lovende woorden van de directeur van de NCRV barstte het feeslje los. Buiten aan de deur staan nog enkele tien tallen fans. „Wij willen handtekeningen van de Dolly Dots." Goud uit zee Willy Corsari. „Maar in dat boek komt niets voor dat ik niet zelf heb beleefd of waarvan ik weet dat het is gebeurd. En in dat boek heb ik nog niet eens mijn ervaringen met die twee Duitsers verwerkt. Want nie mand gelooft dat ik mijn leven te danken had aan twee men sen, omdat zij een boek van mij hadden gelezen", aldus de schrijfster. Willy Corsari schrijft nog steeds. Zij is momenteel bezig met een verhaal voor een tijd schrift, waarin zij een ervaring beschrijft in een revalidatie centrum waar zij enkele jaren geleden in lag vanwege een ge broken heup. Maar boeken zijn er niet meer bij. „Hoewel, ik ben van plan een boek dat ik jaren geleden heb geschreven maar later weer gedeeltelijk heb verscheurd, opnieuw te schrijven. Misschien alleen maar voor mijzelf", voegt zij er aan toe. Een aantal jaren geleden is uitgeverij Veen wel begonnen met het heruitgeven van haar thrillers. „Hij vroeg mij toen er nog een te schrijven. Maar hij wilde geen roman hebben". Dus heb ik een paar jaar gele den nog een thriller geschre ven, 'Spelen met de dood'". Het wordt volgens haar steeds moeilijker in dit genre nog iets te schrijven dat een beetje origineel is. Bovendien is moord geen sensatie meer. Zij houdt persoonlijk van thrillers zoals de Engelsen die schrijven. „Bij hen gaat het om het be schrijven van mensen. Niet eeuwig en altijd hetzelfde: er gebeurt iets, die en die wordt verdacht en dan is er een of an dere abnormale detective of politieman, die het allemaal gaat uitzoeken. In één van de eerste thrillers die ik heb ge schreven, 'De onbekende mede speler' wordt wel een moord gepleegd, maar er komt geen enkele politieman of detective in voor". Willy Corsari vindt het niet erg om alleen te zijn. Schrijven was ook altijd een eenzame ar beid. „Ik werkte ook graag 's avonds en in de nacht Een morgenmens ben ik nu een maal nooit geweest. Ik hield al tijd van de sfeer van de nacht". Nog steeds woont zij zelf standig, ondanks de jaren. „Ik heb een versleten heup en loop een beetje moeilijk, maar voor de rest heb ik geen klagen", al dus Willy Corsari. - fotom jonge en knappe Laura "rooke Shileds) krijgt lang- erhand genoeg van het lege leventje, dat zij leidt. Ze st samen met haar vriend mes op een jacht, maar n haar vriend heeft ze •tjes aan ook schoon ge- ig. OP een morgen stuit iura op de berooide strand jutter Sampson, die een ver- al ophangt over de schat- van een gezonken schip. lUra besluit samen met ipson de schat te gaan :ken. Rok& Rol ,ijn geworden. De Belgische jeanine de Baet, dochter van een circusfamilie, hield als Koningin Elizabeth. Van onze correspondent Roger Simons LONDEN - BBC-verslaggever Michael Cole (43), sinds fa' s^'^heMeken van meer dan zes jaar gespecialiseerd in opwindende ko vrouwen, die uit gedreven- ninklijke aangelegenheden, zit heel erg in de proble- beid of gewoonte bepaalde men. dingen kunnen laten. Michaels toekomst bij de omroep is onzeker omdat hij afge lopen week een zestal collega's heeft verklapt wat koningii l).e1drie Elizabeth II op kerstdag aan haar landgenoten zal vertellet etsen 1 n r Vorig,jaar.keken>28 miljoen Britten naar de traditionele ko e„°n* Rpiri^h, runkhjke kerstboodschap op de tv. De jaarlijkse 'Queen' Speech' is ook bestemd voor haar onderdanen in het buiten land. Daarom wordt hij tegelijk uitgezonden door de natie nale radio en via de wereldomroep naar alle landen van ht d™ absoluut met van net Britse Gemenebest. Dat is een heilige traditie waaraan niemand mag worden getornd. Maar de zes collega's aan wie Michael Cole een summier uiterst confidentieel overzicht had gegeven van de inhoui van de 'Queen's Speech' van dit jaar, hebben zijn vertroii wen niet gerespecteerd. Het waren verslaggevers van kran ten, die in tegenstelling met Cole van de BBC en vertegen woordigers van de commerciële tv, de commerciële radio'""'"ara in Bolivia ver- het nationale persbureau Press Association geen invitatii jqa twintig jaar pro- hadden gekregen om de persvoorstelling van de film van 4 rt documentaire 'Fidel, koninklijke toespraak bij te wonen. Die opname wordt ni"^ - - - melijk weken voor Kerstmis gemaakt en zeven dagen vooi de grote dag voorgesteld aan de vaste 'court correspondents', Op een kerstlunch in een 'wine bar' van Fleet Street out hulde Michael Cole afgelopen week dat de koningin vrijdag middag sterk afkeurend gaat praten over het geweld» Noord-Ierland. Zij zal onder meer herinneren aan de vrese lijke explosie in Enniskillen die 11 personen het leven kostte; |(aal zijn roi de Cubaanse recteur van Circus Piste. Fidel, Che en Carlos ^21.30 j In oktober 1967 werd de Cu- laanse revolutionair Che en Carlos, 20 jaar later' een objectief beeld van de man te schetsen. Che Gue vara is voor de Cubaanse re volutionairen een legende en een lichtend voorbeeld ge worden. Elders in de wereld rev in U 60 anderen werden zwaar gewond. De verslaggevers van zes populaire Britse kranten vondi deze confidentiële mededeling zo geweldig, dat zij promj een verhaal schreven dat op de eerste pagina kwam. Hun ij ver veroorzaakte grote beroering, want het was de maal sinds 35 jaar dat zich wat betreft de 'Queen's een lek had voorgedaan. De koninklijke staf op Buckingham Palace, die de toespraalCjjj"^ *a* heeft geschreven, is erg boos. Zij vindt dat de loslippigheii™ van Michael Cole helemaal niet door de beugel kan. Voor de makers van de koninklijke film zijn hoogst verontwaar digd omdat geen enkele journalist het traditionele embargt dat tot kerstdag rust op de 'Queen's Speech' heeft gerespec teerd. Maar de koninklijke verslaggever van de BBC is zelf oordeel, dat hij 'door Judassen' werd verraden. Hij had nooit ■m gedacht dat zijn collega's frontpaginanieuws zouden make, van het geheim dat hij hen verklapte. Cole zal door de BBC- directie op het matje worden geroepen. revolutie ter discussie. In een iterview heeft Fidel Castro niets dan lovende woorden voor zijn vroegere medewer- cer, maar een andere revolu- ionair, Carlos Franqui, denkt iets anders over Che Auf der Suche nachder Vorig jaar in december stierf de Russische cineast Andrei rarkovsky, regisseur van on der meer 'Nostalghia'. Hij overleed in een Parijse kli niek aan kanker, nadat hij drie jaar ervoor naar het westen was uitgeweken. Over deze laatste jaren van Tarkovsky's leven maakte de Duitse filmer Ebbo Demant de documentaire 'Auf der Suche nach der verlorenen Zeit'. Door Jan Koesen De in Zwitserland wonende TTTT - Irakees Samir noemt zijn tv- HILVERSUM - Als een dichter een televisie-reis langs Ipei 'lyjorlove* een video-co- de Noordzee-kust maakt, krijg je toch heel wat ancien nic. Het is een genoeglijk dan de gebruikelijke stranden. Hans Keiler, zelf geborea verhaal rond de detective aan die kust, is voor de NOS afgezakt van Rottumero<( ™J'love. maar meer nog een naar de onderste punt van Zeeland en de enige badgast» P* met taal en beelden, die je ziet in zijn documentaire 'Sporen aan de kust' december) stammen uit het begin van deze eeuw. „Nederland heeft geen badcul- tuur", constateert Keller die er vervolgens op wijst dat die badcultuur al op een schootsaf stand van de Nederlandse grens wel aanwezig is, vanaf Knokke. We laten deze opmer king maar voor wat hij is. Kei ler heeft zijn reis gemaakt in de herfst. Geen zonovergoten lij ven dus, maar vallende blade ren, een grauw-schuimende zee, pikbroeken met diverse ac centen, de zee die geeft en de zee die neemt. En dichters. Dooie en levende. Plus legen des. Hans Keiler begint zijn do cumentaire met het verhaal van de Ierse vuurtorenheilige Sint Brandaan die op een vis aan land spoelde. We horen de stem van Godfried Bomans die op een eilandje een week lang zijn ziel moest redden en het daar bar moeilijk mee had. De boerderijen, zegt Keller met zijn sonore stem, zijn aan land gelopen schepen. Dan krijgen we jeugdherin neringen. 'Kapitein Rob' op de Bosplaat op zoek naar neo-na- zi's. Elk huis, zegt Keiler, ver wijzend naar jutters en ver gane schepen, heeft hier zijn eigen kruis te dragen. Hij snelt met reuzelaarzen de eilanden af, springt bij Bergen aan vasteland, zoekt een oude poëet op, Roland Holst, laat dan Slauerhoff citeren, „Alleen de havens zijn mij trouw". Zo raast de filmmaker-dich ter langs de kust: vaak heel boeiend, altijd anders dan an ders. Prachtige beelden, geen voze, mooie plaatjes voor de VW, maar een stuk Nederland dat getrouwd is met het water. Af en toe lispelen Duitse stem men, bijna lichaamsloos, t maken kort kennis met Haags diplomatenpaar, duo bijna als uit een komedie we zien de havengasten Rotterdam en dan springen® op de herwonnen ZeeuvS eilanden. Keiler: „Ik heb bewust vo® de herfst gekozen. Mijn v# keur ging uit na het bad zoen. In elk shot moest de zitten, al was het maar in geluid". LOS ANGELES (AP) 'Hope and Glory' van Jol Boorman is door de vereni' ging van filmrecense in Los Angeles uitgeroep® tot beste film van dit jaar. Boormans film, die h® soms komische verba» vertelt van een jongen dens de Tweede Wereldoor log in Londen, kreeg ook prijs voor het beste scena rio en de beste regie. Jac* Nicholson kreeg de acteufi' prijs voor zijn rollen in T»s Witches of Eastwick' 'Ironweed'. Hij moet die dj len met Steve Martin, die eer kreeg voor zijn rol in film 'Roxanne'. De Franse regisseur Lo^ Malle kreeg de prijs voor® beste buitenlandse film zijn 'Au Revoir, Les t-1' fants', een autobiografisch jeugdherinnering. 22.10 Morlove 1 Ni nos 09.30 slecl 13.00 slecl TRC 15.30 15.45 Afl.: 16.30 (her 17.3C 17.40 18.15 18.30 19.00 serie 19.25 spel 20.00 20.28 quiz 22.10 22.40 Ami Met Mer nos 00.21 00.25 slee! m m no! 13.00 slee 17.00 Zwe 17.2! paa 17.41 Uni (her 18.1!) slee 18.2) kers klei 18.3) 18.4! 19.0) IKC 19.L' 5)J no; 20.0) VOO7 20.2 proi 21.0) 21.3 jaai Che gele 22.31 22.4 slee 22.5 ove op i 15.0 her 16.0 tek 17.1 Oos m 18.0 18.0 18.0 rei2 18.2 Afl (Ita 18.3 Mo. 19.0 We 19.4 me 19.4 20.1 m 20.5 Brc 21.4 22.2 Suske en Wiske: „D> Je n'lt onftrust, ouwewnicn 5'* en ik jullen hitrom bcurtm de wint houdenJk betrek de eerste snikten l'romson ken mij lef en de morgen aflossen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 18