SCHRDFSTER WILLY CORSARI WORDT NEGENTIG
'Ik hield van de sfeer van de nacht'
ki Klasse
apart
'Live zingen is goed voor je image'
Jeugdjaren van Jezus
in feiten en anekdotes
Toespraak Engels
koningin uitgelekt|[?3
'Sporen aan de kust
documentaire
van Hans Keiler
AMSTELVEEN (ANP) - Al jong kwam zij terecht
op de Toneelschool in Amsterdam. Nog maar
nauwelijks zeventien jaar oud belandde zij in het
cabaret van Jean-Louis Pisuisse en trad met
eigen liedjes achter de vleugel op met de toenam-
lige groten uit de cabaretwereld, zoals Jenny
Gillliams, Fien de la Mar, Meijer Hamel, Paul
Collin en het duo Tholen en Van Lier.
Leopold
Jaloezie
Onzin
KRO-DOCUMENTAIRE OP 25 DECEMBER
JAN RIETMAN VOOR LAATSTE KEER MET LOS-VAST OP RADIO
DINSDAG 22 DECEMBER 198?
ESTEMGIDS2
NEDERLAND 2
DUITSLAND 1
'IN ELK SHOT ZIT DE ZEE'
DUITSLAND 2
Prijs voor
film
van Boorman
B
„Wat is ar voor vrouwen nu mooier dan
•een man kapot te zien gaan van ver
driet omdat hij zoveel van een vrouw
houdt".
Thorn Hoffman, e
BMM&M
DE STEMt
T2
Haar bekendheid kreeg zij vooral als schrijfster van
tientallen boeken, waaronder elf thrillers en enkele
meisjesboeken: Willy Corsari, die tweede kerstdag ne
gentig jaar wordt.
„Ik vind het wel prettig om oud
te zijn, er zitten veel positieve
kanten aan. Mijn hele leven
heb ik hard gewerkt en ik werk
nog wel, maar wat ik vroeger
deed, halve nachten zitten
schrijven, dat breng ik niet
meer op. Nu heb ik veel meer
tijd voor dingen waar ik vroe
ger niet toe kwam, waar ik
meer van zou willen weten of
over leren. Van techniek weet
ik bij voorbeeld geen steek en
zulke zaken als computers vind
ik enorm interessant. Graag
zou ik een computer in huis
hebben om er wat mee te pro
beren, maar dat is me te duur",
aldus de bijna negentigjarige,
die tijdens het vraaggesprek
nog rustig zo nu en dan een si
garet op steekt.
Willy Corsari is ook anders
naar zichzelf gaan kijken in de
loop der jaren. Vroeger, zegt
zij, gaf je de schuld aan het le
ven of de mensen waarin je te
leurgesteld was als er iets mis
ging. „Nu zie je dat er veel aan
jezelf heeft gelegen: domme
fouten en eigen vergissingen".
Op de Toneelschool kwam zij
terecht omdat zij zo'n mooi
stemmetje had. Zij was voorbe
stemd voor de opera en moest
dus ook acteren leren. Via een
leraar van de Toneelschool
kwam zij in contact met de ca
baretberoemdheid uit die da
gen, Pisuisse. Achter de vleugel
zong zij de door haar zelf ge
schreven liedjes.
In de jaren twintig stond zij
ook op het toneel in het toen
malige Nederlands-Indië en in
de Bondsrepubliek Duitsland,
onder anderen met Rudolph
Nelson. Van opera zou niets
meer komen. En ook het caba
ret zou haar toekomst niet
worden. Eigenlijk had ze al als
kind schrijfster willen worden.
Op elf-jarige leeftijd schreef
Willy Corsari al. In die tijd
werd er van haar een verhaal
opgenomen in het toenmalige
dagblad Het Volk, dank zij
huisvriend 'Ome Jan', Jan van
Zutphen, mede-oprichter van
de Algemene Nederlandse Dia-
mantbewerkersbond.
Bij uitgeverij Leopold ver
scheen in 1927 haar eerste mis
daadroman 'Misdaad zonder
fouten'. Leopold, die haar aan
moedigde, heeft veel voor Willy
Corsari betekend. Spoedig
volgden andere romans of
thrillers: 'Jij en ik' (1928), 'De
onbekende medespeler' (1929)
en vele andere. In 'De man zon
der uniform' houdt de jonge
schrijfster zich in 1933 al bezig
met euthanasie, reden waarom
dat boek vele jaren later weer
in de belangstelling zou komen
te staan.
Met dat boek had zij een
groot succes. Dat was ook het
geval met 'Het mysterie van de
Mondscheinsonate' (1934) en
met 'Schip zonder haven' (1938).
Haar boeken werden in vele ta
len vertaald: onder meer in het
Frans, Duits, Engels en in de
Scandinavische talen. In Scan
dinavië was Willy Corsari zeer
pupulair: zij is een keer als een
koningin ontvangen in Kopen
hagen, vertelt zij met nog veel
genoegen.
Intussen schreef zij ook on
telbare verhalen voor kranten,
waarvan sommige gebundeld
werden, en vertaalde zij ook
zoals 'De Pest' van Camus.
Hoewel zeer populair bij het
publiek in binnen- en buiten
land, zou zij toch bij vakgeno
ten weinig waardering vinden,
omdat zij geen literatuur met
een grote L zou schrijven.
Prijzen heeft zij nooit ontvan
gen. „Aanvankelijk kreeg ik
aardige kritieken. Maar vanaf
het moment dat ik succes had
Willy Corsari: „Een computer is me te duur"
heb ik van niemand meer, be
halve van Simon Vestdijk, ooit
een goede kritiek gehad", zegt
Willy Corsari zonder verdriet.
De oorzaak daarvan is volgens
haar jaloezie.
Vestdijk, die haar wel aan
moedigde, zij eens tegen haar:
„Je hebt een benijdenswaardig
talent om te vertellen". En dat
kan nog steeds van Willy Cor
sari gezegd worden.
Overigens heeft Willy Cor
sari op haar beurt niet zo'n
hoge pet op van de heden
daagse Nederlandse literatuur.
„Ik ben niet zo dol op boeken
van ik, mijn ouders, mijn fami
lie, mijn vrienden en kennis
sen, een hedendaags literair
modeverschijnsel". Zij leest
wel graag werk van Hermans,
hoewel zij niet zo te spreken is
over diens boek 'Onder profes
soren', en van Mulisch. En wat
buitenlandse schrijvers betreft
noemt zij de namen van Julien
Green, Graham Greene en Iris
Murdoch, van wie zij graag
werk leest. En lezen doet zij
nog altijd met graagte;
Het uitbreken van de
Tweede Wereldoorlog maakte
een einde aan haar activiteiten
als schrijfster. Publiceren deed
Willy Corsari alle oorlogsjaren
niet meer. Zij kwam in die tijd
wel in de Gestapo-gevangenis
van Scheveningen terecht.
Willy Corsari was betrokken
bij een verzetsgroep die na een
eerste mislukte poging een
NSB-er uit Laren, die joden
verried aan de Duitsers, alsnog
wilde liquideren. Daar zijn de
Duitsers niet achter gekomen.
Wel werd zij aan de vooravond
van de liquidatiepoging gear
resteerd omdat zij een Duitse
deserteur, een zoon van een
vriendin van haar, verborgen
hield. Rond de verhoren onder
vond zij steun van twee Duit
sers, een secretaresse en een
sergeant, die communist en
verzetsstrijder bleek te zijn.
Beiden hadden boeken van
Willy Corsari gelezen en heb
ben haar waardevolle informa
tie verschaft in de gevangenis.
Na de oorlog heeft zij oorlogs
ervaringen te boek gesteld in
'Die van ons' (1946). Een criticus
noemde wat in dat boek stond
onzin. Het kon volgens hem
nooit zo zijn geweest, aldus
Van onze rtv-redactie
De KRO brengt op de Eerste Kerstdag een documentaire
over de jeugdjaren van Jezus onder de titel 'Jehoshua
Ben Joseef, een kind in Nazareth'. De reconstructie is
niet bedoeld om de feiten die de bijbel geeft, te checken.
Simon van Adelberg, maker van de documentaire, zegt:
„Een oude joodse wijsheid is: Wie de bijbel letterlijk
neemt, is een ketter".
Omroeppastor Adri Verweij,
die aan het programma heeft
meegewerkt, is dezelfde me
ning toegedaan: „Voor mij
hoeft de ark van Noach niet op
gegraven te worden om te be
wijzen dat hij heeft bestaan.
Het is een geloofsverhaal en in
een geloofsverhaal gaat het om
(ADVERTENTIE)
in demisec, brut
en brut rosé.
Wijn gedistilleerd.
Tel. 1015) 569324
de booschap".
In de evangeliën van Mat-
theus, Lucas en Marcus wordt
iets gemeld over de jeugdjaren
van Jehosha, wiens naam werd
aangepast omdat alles in het
Grieks werd opgeschreven. De
evangelieschrijvers noteerden
de feiten en verhalen lange tijd
na de dood van Jezus en dat is
de exactheid natuurlijk niet
ten goede gekomen. In de mid
deleeuwen zijn de schamele
feiten door kunstenaars 'aan
gevuld'.
Verder zijn de programma
makers naar Israël gegaan om
een beter inzicht te krijgen in
de godsdienstige opvattingen
van 2000 jaar geleden. Dr. Da
niel Scxhwartz van de He
breeuwse Universiteit in Jeru
zalem, geeft achtergrondinfor
matie bij de oude bronnen.
Uit het Rijksmuseum Het
Catharijneconvent in Utrecht
komen verschillende afbeel
dingen uit de middeleeuwen,
die vaak het resultaat zijn van
legendevorming. Er is een ka
zuifel te zien uit de kerk van
Sint Martinus in Heeze, ge
maakt in de 16e eeuw. Daarop
staan alle gebeurtenissen afge
beeld die. zijn terug te vinden in
de evangeliën. Het programma
wordt op 25 december om 21.25
uur op Nederland 1 uitgezon
den. Vivian Boelen zorgt voor
de presentatie.
Van onze verslaggever
Tien jaar lang maakte hij
de Nederlandse ether on
veilig. Met veel onchriste
lijk lawaai kluisterde hij
de jonge luisteraars op za
terdagmiddag aan het
toestel voor de Neder
landse Christelijke Radio
Vereniging (NCRV).
Zaterdag deed hij het voor
het laatst. Jan Rietman met
zijn programma Los-Vast,
wekelijks goed voor honder
duizenden luisteraars. Con
flicten met de NCRV, geste
gen kosten, andere plannen
maakten een einde aan een
van de populairste program
ma's van de NCRV-radio.
Wijchen en wijde omgeving
mochten erbij zijn, in zaal
Verploegen.
Jan Rietman kwam in
zwart pak, rood doekje in het
vestzakje, op het podium.
Geroutineerd kondigde hij de
eerste artieste aan: Anita
Meyer. Zij gooide de vuisten
in de lucht: „Kom op jon
gens". De armen zouden nog
heel wat keren omhoog moe
ten die middag. Nederlandse
artiesten lijken het publiek
het liefst met de handen bo
ven hun hoofd te zien.
Zanger Harry Slinger van
Drukwerk is niet blij met het
einde van Los-Vast. „Ik ga
nu een weekje treuren. Het
was een uniek programma.
Hier kreeg je de kans jezelf
live te laten horen. Vandaag
heb ik alleen maar live ge
zongen, terwijl de band play-
Jan Rietman: afscheid van de radio.
backte. Maar één a twee keer
in het jaar krijg je de kans en
kun je een special van twin
tig minuten vullen. Dan kan
je zien of je het echt kan. Dan
neem je risico's."
Hij vindt dat de Neder
landse en in het bijzonder de
Nederlandstalige muziek
veel te weinig kansen krijgt
in Nederland. „Het wordt
puur als amusement gezien,
terwijl het een stuk cultuur
is."
Krijn Torringa was er ook.
Volop de stroopkwast hante
rend prees hij Jan Rietman
met zijn programma. Krijn
heeft dezelfde formule over
genomen, sommigen zouden
zeggen gejat, voor zijn 'Hol
lands glorie'. „Zo kan ieder
een zien dat wij helemaal
geen ruzie hebben," zei Krijn.
Jan Rietman vond het best:
„Beter goed geïmiteerd, dan
slecht zelf bedacht!" En dat
kon Krijn in zijn zak steken.
Het programma eindigde
met Anita Meyers 'Why, tell
me why' en het podium werd
overstelpt met artiesten. Zij
bedankten Jan Rietman
'voor alles wat hij voor het
Nederlandse produkt heeft
gedaan'. Jan Rietman be
dankt 'alle mensen bij de
NCRV die wel in mij zijn
blijven geloven. En ik beloof
je dat ik terugkom, want ik
vind het veels te leuk om ra
dio te maken'.
Esther van de Dolly Dots
wilde nog wel even uitleggen
waarom Jan Rietmans pro
gramma zo goed was. „Je
krijgt de kans om je te bewij
zen. Live zingen is goed voor
je image. Soms is het moei
lijk op zaterdag. Je bent vaak
moe van een optreden de vo
rige dag. Maar het is een uit
daging, dit gaat direct de
lucht in, dus het moet goed
zijn."
Jan Rietman kwam onder
donderend applaus van de
artiesten de bovenzaal bin
nen. Na enkele lovende
woorden van de directeur
van de NCRV barstte het
feeslje los. Buiten aan de
deur staan nog enkele tien
tallen fans. „Wij willen
handtekeningen van de Dolly
Dots."
Goud uit
zee
Willy Corsari. „Maar in dat
boek komt niets voor dat ik niet
zelf heb beleefd of waarvan ik
weet dat het is gebeurd. En in
dat boek heb ik nog niet eens
mijn ervaringen met die twee
Duitsers verwerkt. Want nie
mand gelooft dat ik mijn leven
te danken had aan twee men
sen, omdat zij een boek van mij
hadden gelezen", aldus de
schrijfster.
Willy Corsari schrijft nog
steeds. Zij is momenteel bezig
met een verhaal voor een tijd
schrift, waarin zij een ervaring
beschrijft in een revalidatie
centrum waar zij enkele jaren
geleden in lag vanwege een ge
broken heup. Maar boeken zijn
er niet meer bij. „Hoewel, ik
ben van plan een boek dat ik
jaren geleden heb geschreven
maar later weer gedeeltelijk
heb verscheurd, opnieuw te
schrijven. Misschien alleen
maar voor mijzelf", voegt zij er
aan toe.
Een aantal jaren geleden is
uitgeverij Veen wel begonnen
met het heruitgeven van haar
thrillers. „Hij vroeg mij toen er
nog een te schrijven. Maar hij
wilde geen roman hebben".
Dus heb ik een paar jaar gele
den nog een thriller geschre
ven, 'Spelen met de dood'".
Het wordt volgens haar
steeds moeilijker in dit genre
nog iets te schrijven dat een
beetje origineel is. Bovendien is
moord geen sensatie meer. Zij
houdt persoonlijk van thrillers
zoals de Engelsen die schrijven.
„Bij hen gaat het om het be
schrijven van mensen. Niet
eeuwig en altijd hetzelfde: er
gebeurt iets, die en die wordt
verdacht en dan is er een of an
dere abnormale detective of
politieman, die het allemaal
gaat uitzoeken. In één van de
eerste thrillers die ik heb ge
schreven, 'De onbekende mede
speler' wordt wel een moord
gepleegd, maar er komt geen
enkele politieman of detective
in voor".
Willy Corsari vindt het niet
erg om alleen te zijn. Schrijven
was ook altijd een eenzame ar
beid. „Ik werkte ook graag 's
avonds en in de nacht Een
morgenmens ben ik nu een
maal nooit geweest. Ik hield al
tijd van de sfeer van de nacht".
Nog steeds woont zij zelf
standig, ondanks de jaren. „Ik
heb een versleten heup en loop
een beetje moeilijk, maar voor
de rest heb ik geen klagen", al
dus Willy Corsari.
- fotom
jonge en knappe Laura
"rooke Shileds) krijgt lang-
erhand genoeg van het
lege leventje, dat zij leidt. Ze
st samen met haar vriend
mes op een jacht, maar
n haar vriend heeft ze
•tjes aan ook schoon ge-
ig. OP een morgen stuit
iura op de berooide strand
jutter Sampson, die een ver-
al ophangt over de schat-
van een gezonken schip.
lUra besluit samen met
ipson de schat te gaan
:ken.
Rok&
Rol
,ijn geworden. De Belgische
jeanine de Baet, dochter van
een circusfamilie, hield als
Koningin Elizabeth.
Van onze correspondent Roger Simons
LONDEN - BBC-verslaggever Michael Cole (43), sinds fa' s^'^heMeken van
meer dan zes jaar gespecialiseerd in opwindende ko vrouwen, die uit gedreven-
ninklijke aangelegenheden, zit heel erg in de proble- beid of gewoonte bepaalde
men. dingen kunnen laten.
Michaels toekomst bij de omroep is onzeker omdat hij afge
lopen week een zestal collega's heeft verklapt wat koningii l).e1drie
Elizabeth II op kerstdag aan haar landgenoten zal vertellet etsen 1 n r
Vorig,jaar.keken>28 miljoen Britten naar de traditionele ko e„°n* Rpiri^h,
runkhjke kerstboodschap op de tv. De jaarlijkse 'Queen'
Speech' is ook bestemd voor haar onderdanen in het buiten
land. Daarom wordt hij tegelijk uitgezonden door de natie
nale radio en via de wereldomroep naar alle landen van ht d™ absoluut met van net
Britse Gemenebest. Dat is een heilige traditie waaraan
niemand mag worden getornd.
Maar de zes collega's aan wie Michael Cole een summier
uiterst confidentieel overzicht had gegeven van de inhoui
van de 'Queen's Speech' van dit jaar, hebben zijn vertroii
wen niet gerespecteerd. Het waren verslaggevers van kran
ten, die in tegenstelling met Cole van de BBC en vertegen
woordigers van de commerciële tv, de commerciële radio'""'"ara in Bolivia ver-
het nationale persbureau Press Association geen invitatii jqa twintig jaar pro-
hadden gekregen om de persvoorstelling van de film van 4 rt documentaire 'Fidel,
koninklijke toespraak bij te wonen. Die opname wordt ni"^ - - -
melijk weken voor Kerstmis gemaakt en zeven dagen vooi
de grote dag voorgesteld aan de vaste 'court correspondents',
Op een kerstlunch in een 'wine bar' van Fleet Street out
hulde Michael Cole afgelopen week dat de koningin vrijdag
middag sterk afkeurend gaat praten over het geweld»
Noord-Ierland. Zij zal onder meer herinneren aan de vrese
lijke explosie in Enniskillen die 11 personen het leven kostte; |(aal zijn roi de Cubaanse
recteur van Circus Piste.
Fidel, Che en
Carlos
^21.30 j
In oktober 1967 werd de Cu-
laanse revolutionair Che
en Carlos, 20 jaar later'
een objectief beeld van de
man te schetsen. Che Gue
vara is voor de Cubaanse re
volutionairen een legende en
een lichtend voorbeeld ge
worden. Elders in de wereld
rev
in U
60 anderen werden zwaar gewond.
De verslaggevers van zes populaire Britse kranten vondi
deze confidentiële mededeling zo geweldig, dat zij promj
een verhaal schreven dat op de eerste pagina kwam. Hun ij
ver veroorzaakte grote beroering, want het was de
maal sinds 35 jaar dat zich wat betreft de 'Queen's
een lek had voorgedaan.
De koninklijke staf op Buckingham Palace, die de toespraalCjjj"^ *a*
heeft geschreven, is erg boos. Zij vindt dat de loslippigheii™
van Michael Cole helemaal niet door de beugel kan. Voor
de makers van de koninklijke film zijn hoogst verontwaar
digd omdat geen enkele journalist het traditionele embargt
dat tot kerstdag rust op de 'Queen's Speech' heeft gerespec
teerd.
Maar de koninklijke verslaggever van de BBC is zelf
oordeel, dat hij 'door Judassen' werd verraden. Hij had nooit
■m gedacht dat zijn collega's frontpaginanieuws zouden make,
van het geheim dat hij hen verklapte. Cole zal door de BBC-
directie op het matje worden geroepen.
revolutie ter discussie. In een
iterview heeft Fidel Castro
niets dan lovende woorden
voor zijn vroegere medewer-
cer, maar een andere revolu-
ionair, Carlos Franqui,
denkt iets anders over Che
Auf der Suche
nachder
Vorig jaar in december stierf
de Russische cineast Andrei
rarkovsky, regisseur van on
der meer 'Nostalghia'. Hij
overleed in een Parijse kli
niek aan kanker, nadat hij
drie jaar ervoor naar het
westen was uitgeweken.
Over deze laatste jaren van
Tarkovsky's leven maakte de
Duitse filmer Ebbo Demant
de documentaire 'Auf der
Suche nach der verlorenen
Zeit'.
Door Jan Koesen
De in Zwitserland wonende
TTTT - Irakees Samir noemt zijn tv-
HILVERSUM - Als een dichter een televisie-reis langs Ipei 'lyjorlove* een video-co-
de Noordzee-kust maakt, krijg je toch heel wat ancien nic. Het is een genoeglijk
dan de gebruikelijke stranden. Hans Keiler, zelf geborea verhaal rond de detective
aan die kust, is voor de NOS afgezakt van Rottumero<( ™J'love. maar meer nog een
naar de onderste punt van Zeeland en de enige badgast» P* met taal en beelden,
die je ziet in zijn documentaire 'Sporen aan de kust'
december) stammen uit het begin van deze eeuw.
„Nederland heeft geen badcul-
tuur", constateert Keller die er
vervolgens op wijst dat die
badcultuur al op een schootsaf
stand van de Nederlandse
grens wel aanwezig is, vanaf
Knokke. We laten deze opmer
king maar voor wat hij is. Kei
ler heeft zijn reis gemaakt in de
herfst. Geen zonovergoten lij
ven dus, maar vallende blade
ren, een grauw-schuimende
zee, pikbroeken met diverse ac
centen, de zee die geeft en de
zee die neemt. En dichters.
Dooie en levende. Plus legen
des.
Hans Keiler begint zijn do
cumentaire met het verhaal
van de Ierse vuurtorenheilige
Sint Brandaan die op een vis
aan land spoelde. We horen de
stem van Godfried Bomans die
op een eilandje een week lang
zijn ziel moest redden en het
daar bar moeilijk mee had. De
boerderijen, zegt Keller met
zijn sonore stem, zijn aan land
gelopen schepen.
Dan krijgen we jeugdherin
neringen. 'Kapitein Rob' op de
Bosplaat op zoek naar neo-na-
zi's. Elk huis, zegt Keiler, ver
wijzend naar jutters en ver
gane schepen, heeft hier zijn
eigen kruis te dragen. Hij snelt
met reuzelaarzen de eilanden
af, springt bij Bergen aan
vasteland, zoekt een oude poëet
op, Roland Holst, laat dan
Slauerhoff citeren, „Alleen de
havens zijn mij trouw".
Zo raast de filmmaker-dich
ter langs de kust: vaak heel
boeiend, altijd anders dan an
ders. Prachtige beelden, geen
voze, mooie plaatjes voor de
VW, maar een stuk Nederland
dat getrouwd is met het water.
Af en toe lispelen Duitse stem
men, bijna lichaamsloos, t
maken kort kennis met
Haags diplomatenpaar,
duo bijna als uit een komedie
we zien de havengasten
Rotterdam en dan springen®
op de herwonnen ZeeuvS
eilanden.
Keiler: „Ik heb bewust vo®
de herfst gekozen. Mijn v#
keur ging uit na het bad
zoen. In elk shot moest de
zitten, al was het maar in
geluid".
LOS ANGELES (AP)
'Hope and Glory' van Jol
Boorman is door de vereni'
ging van filmrecense
in Los Angeles uitgeroep®
tot beste film van dit jaar.
Boormans film, die h®
soms komische verba»
vertelt van een jongen
dens de Tweede Wereldoor
log in Londen, kreeg ook
prijs voor het beste scena
rio en de beste regie. Jac*
Nicholson kreeg de acteufi'
prijs voor zijn rollen in T»s
Witches of Eastwick'
'Ironweed'. Hij moet die dj
len met Steve Martin, die
eer kreeg voor zijn rol in
film 'Roxanne'.
De Franse regisseur Lo^
Malle kreeg de prijs voor®
beste buitenlandse film
zijn 'Au Revoir, Les t-1'
fants', een autobiografisch
jeugdherinnering.
22.10
Morlove
1
Ni
nos
09.30
slecl
13.00
slecl
TRC
15.30
15.45
Afl.:
16.30
(her
17.3C
17.40
18.15
18.30
19.00
serie
19.25
spel
20.00
20.28
quiz
22.10
22.40
Ami
Met
Mer
nos
00.21
00.25
slee!
m
m
no!
13.00
slee
17.00
Zwe
17.2!
paa
17.41
Uni
(her
18.1!)
slee
18.2)
kers
klei
18.3)
18.4!
19.0)
IKC
19.L'
5)J
no;
20.0)
VOO7
20.2
proi
21.0)
21.3
jaai
Che
gele
22.31
22.4
slee
22.5
ove
op i
15.0
her
16.0
tek
17.1
Oos
m
18.0
18.0
18.0
rei2
18.2
Afl
(Ita
18.3
Mo.
19.0
We
19.4
me
19.4
20.1
m
20.5
Brc
21.4
22.2
Suske en Wiske: „D>
Je n'lt onftrust, ouwewnicn
5'* en ik jullen hitrom bcurtm de
wint houdenJk betrek de eerste snikten
l'romson ken mij lef en de morgen aflossen.