De rijke erfenis van Indonesië AMILIEE JBokm blijft vierk taan Compute TENTOONSTELLING VAN KUNSTEN CULTUUR IN TROPENMUSEUM Het elektrieke hart ICYRILLE DE y Uit opa's poessie-album DE STEM EXTRA OP MAANDAG 21 DECEMBER 1987 EEN VAN de boeiendste aspecten van het tegen woordige Indonesië is dat het land in de loop der eeuwen aan zoveel invloeden heeft blootgestaan, dat de cultuur er van is doordrenkt. Immigranten Betekenis Foto's MEDISCHE RUBRIEK Vossenbestand PAPIER VOOR UW PEN Huren Bijverdienen lESTEM RK kerstgesprek ii ortier streng. Mijn stomme v leer zeggen dan een ontkenni Psychotherapie f&ira)haien T48 Door Mathieu Kothuis Die eeuwenoude cultuur is vooral ontstaan uit contacten met Voor-Indië, China, de islam en tenslotte de Portuge zen en Hollanders. Overigens is in Indonesië nooit sprake geweest van één cul tuur. De samenlevingen van de vele volkeren in de Indone sische archipel hebben tiental len eeuwen lang verschillende culturele invloeden ondergaan en ook elkaar beïnvloed. In het Tropenmuseum in Amsterdam is nu de tentoon stelling 'Budaya Indonesia' te zien die een cultuur-historisch overzicht biedt van de ambach telijk vervaardigde produkten in Indonesië van 2000 jaar gele den tot nu. Hoogtepunten van deze ten toonstelling zijn een zeer oude en zeldzame collectie bronzen en gouden voorwerpen uit de Indo-Javaanse periode, voor namelijk uit de veertiende eeuw. Hieronder zijn veel sie raden: godenbeeldjes en tem pel- en priesterbellen Ook wordt een unieke collectie voorouderbeelden uit Nias, Su matra en Irian-Jaya getoond. Op de tentoonstelling is ook een verbandingsstier uit Bali te zien. In zo'n stier wordt het stoffelijk overschot van een overledene gelegd en dan ver brand. Het is volgens het Tro penmuseum zeldzaam dan zo'n stier kan worden getoond. Bij de expositie is ook een uitgebreide catalogus versche nen die de verschillende cultu rele invloeden op het Indone sische ambacht van de prehis torie tot heden behandelt De oorspronkelijke bewoners van de Indonesische archipel zijn sterk beïnvloed door ver schillende groepen immigran ten (hoofdzakelijk van het vasteland van Zuidoost-Azië) die zich vermengden met de bewoners of hen verdreven naar de binnenlanden. De in vloed van die nieuwkomers was groot. Zij introduceerden bijvoorbeeld de rijstbouw met als gevolg dat er hechte sociale organisaties en verwant- schapsgroepen groeiden met eigen voorschriften en ge dragsregels. Dit geheel van in heemse zeden en gewoonden, de 'adat', strekt zich uit tot de dag van vandaag. Invloeden uit de tweede en derde eeuw uit India hebben vervolgens een belangrijke rol gespeeld in de zogenaamde In do-Javaanse beschaving. In diase kooplieden vestigden zich langs de kusten van Sumatra en Java, de priesters volgden him spoor en zo deden het boeddhisme en hindoeïsme hun intrede. De priesters bouwden hun eigen tempels en kloosters en droegen daarbij hun kennis over op de plaatselijke bevol king. Ook kwamen Indonesiërs met deze nieuwe kennis in aan raking door als pelgrims India te bezoeken. Deze beïnvloeding zien we terug in de materiële cultuur van de Indo-Javaanse periode. Ook nu zien we die Indo-Ja vaanse motieven nog terug maar ze hebben hun diepere betekenis verloren. De Garadu (het rijdier van de god Vishnu op de vleugels van de gelijkna mige luchtvaartmaatschappij) is misschien nog wel het be kendst. De Garuda komt ook terug in het Javaans houtsnij werk, batiks, schilderijen, ko perwerk en sieraden. Ook de Chinese invloed in In donesië is groot. Uit China is eeuwenlang een constante stroom bezoekers en immi granten in de Indonesische ar chipel neergestreken. De chine zen bouwden hun eigen tem pels maar beïnvloeden niet de lokale stijl. In de dertiende eeuw en later leidde de islam tot vergaande beïnvloeding van Indonesië. Ruim zeshonderd jaar na de dood van Mohammed gingen de meeste havensteden in Noord-Sumatra over tot de is lam. De opkomst en de snelle expansie van islamitische han delssultanaten op Java viel sa men met de ondergang van het rijk Majahapit (ca 1525) en van het hindu-boedhisme. Alleen op het eiland Bali leeft deze re ligie nog voort De islam bracht weinig mo numentale kunst voort maar ontwikkelde wel de ornamen tiek van het platte vlak ten koste van de figuratieve, drie dimensionale kunst. De islam verbiedt immers de afbeelding van levende wezens. Bloemen, bladeren en ranken werden veelvuldig toegepaste siermo tieven. Ondanks de islamise ring bleven op Java veel pre- Een borstsieraad in de vorm van een Garuda. islamitische elementen be waard. Er trad een zekere syn these op tussen de tradionele cultuur en de islam. Ondanks de islam worden mythische dieren als de Garuda en Naga (een slang) veelvuldig weerge geven. Ook de oude wayang- personages (wayang is het pop pen- en schimmenspel) zijn blijven bestaan. Op West-Java is Amir Hamza, de oom van Mohammed, zelf een wayang- held geworden. De Portugezen waren de eerste westerlingen met veelvuldige - FOTO TOM HAARTSEN contacten in Zuidoost-Azië. Daarna, in de 17e eeuw, kwa men de Nederlanders in het In donesische eilandenrijk. Het inheemse ambacht stond toen al op een hoog peil qua tech nisch en ambachtelijk kunnen. Aan de hoven van de Indone sische vorsten werkten gespe cialiseerde ambachtslieden, in de havensteden kwam de han del en export van de ambachts- produkten op gang. De invloed van de Nederlan ders werd groter aan het eind van de achttiende eeuw. De VOC, de Verenigde Oostindi- sche Compagnie, werd geliqui deerd en de bemoeiienissen werden niet meer alleen be perkt tot de handel, maar kre gen ook betrekking op de land bouw, de verbouw van han delsgewassen, de afzet van Een Naga-slang van aardewerk. westerse industrieprodukten en de winning van grondstof fen die voor het westen essen tieel waren. Het bestuursappa raat werd hervormd en de tra dionele dorpsstructuur openge- broken. In de loop van de negen tiende eeuw verarmde de be volking en tegen die achter grond veranderde ook de posi tie van het Indonesische am bacht. De concurrentie met in dustriële produkten en de ar moede van de ambachtslieden leidden ertoe dat tal van tech nieken en motieven uit de rijke versierkunst van het Indone sische ambacht in vergetelheid dreigden te raken. De opkomst van het toerisme betekent de laatste jaren een nieuwe im puls voor het Indonesische am bacht Op de tentoonstelling 'Budaya Indonesia' worden van de Duitse fotografe Ursula Schulz-Dornburg ook een 80- tal foto's geëxposeerd. De af beeldingen geven een zeer in dringend beeld van het leven in de Toraja gemeenschap op Su- lawezi. Ook zijn een aantal his torische foto-opnames uit het voormalige Nederlands-Indië in de tentoonstelling opgeno men. De orginele afdrukken hiervan dateren uit het einde van de negentiende eeuw en het begin van de twintigste eeuw. Ze zijn gemaakt door be roemde fotografen als Wood bury and Page, Kurkdjiang en C. Nieuwenhuis. Veel voorwerpen op 'Budaya Indonesia' zijn afkomstig uit de collectie van het Tropenmu seum. Zij waren jarenlang niet voor het publiek te zien, omdat in de na-oorlogse tijd de aan dacht van het voormalige 'ko loniale museum' zich heeft ver legd van het vroegere Neder lands-Indië naar de tropische gebieden in het algemeen. De tentoonstelling wordt tenslotte gecompleteerd door een diapresentatie over mo derne ambachten in Sumatra, Java en Bali. Tijdens de duur van de tentoonstelling zal het Tropenmuseum gamelan-de monstraties (Indonesisch klankspel), lezingen en infor matiedagen voor reizigers (op 12 en 13 maart) organiseren. Vier Indonesische ambachts lieden zijn een demonstratie van hun ambacht geven. De be zoeker kan verder een keus maken uit een reeks Indone sische hapjes. De tentoonstelling "Budaya Indo nesia* is te zien tot en met 21 augustus volgend jaar. Het Tro penmuseum, Llnnaeusstraat 2 Amsterdam, en de tentoonstelling zijn onderdeel van NS-dagtocht 33. ER IS geen onderdeel in ons lichaam dat zo op een machine lijkt als ons hart. Het hart is niet de zetel van de liefde en heeft géén 'redenen die de Rede zelf niet eens kent' zoals een Frans spreekwoord zo aardig zegt, tenminste niet in medische ogen. Voor dokters en biotechneu- ten is het hart een met zuur stof aangedreven en met kleppen voorziene pomp die 100.000 keer per dag het bloed door het gesloten buizenstel sel van onze bloedsomloop jaagt. Die vergelijking gaat tot grote hoogte op. Neem een door een benzine motor aan gedreven waterpomp, wat kan daar zoal mee mis gaan? Eén vuiltje in de benzinelei ding, en de motor hapert of staat stil; lekkende of vastzit tende kleppen verminderen het pompvermogen en een verkeerd afgestelde ontste king heeft het zelfde effect. Met het hart is het niet an ders. Een vuiltje in zijn brandstofleiding, ofwel een bloedpropje in de kranslaga- deren, laat de hartspier hape ren (angina pectoris) of stuk- draaien (hartinfarct), lekke of vastzittende kleppen veroor- zaken ook bij het hart proble men met het voortpompen van bloed en als de ontsteking verkeerd is afgesteld dan raakt ook het hart in de pro blemen. Over dat laatste, een ver keerd afgestelde ontsteking, gaat dit stukje. Om te begrij pen wat daar mee fout kan gaan kan ik het beste één hartslag op de voet volgen. Het hart bestaat uit twee de len: het linker stuwt het bloed de grote bloedsomloop in en het rechter laat het bloed een ommetje langs de longen ma ken om zuurstof op te doen. Maar elke harthelft bestaat ook weer uit twee delen: een boezem die het vanuit de ade ren aanstromende bloed op vangt, dan samentrekt en het vervolgens naar de zeer ge spierde kamer stuurt. Pas als de kamer op zijn beurt sa mentrekt, dan pas gaat het bloed de slagaders in. Om dat goed voor elkaar te krijgen moet de slag van de boezem en die van de kamer nauw keurig op elkaar zijn afge stemd. Daar zorgt een spe ciale vuurleiding voor, de si- nusknoop, die als een soort bougie ongeveer 70 keer per minuut een stroomstoot af geeft die het hart laat samen trekken. Het is een Nederlander ge weest, Willem Einthoven, die rond 1900 deze stroomstootjes voor het eerst zichtbaar heeft gemaakt. Hij sloot een stroommeter aan op de borst kas en zag dat de naald uit sloeg telkens als de boezem samentrekt (de P golf), even later nog heftiger als de ka mer samentrekt (het QRS complex) en dan nog eens een keertje (de T golf) als de elec- trische lading van het hart zich herstelt. P,Q,R,S,T is een beroemde lettervolgorde in de geneeskunde (er is een car dioloog die op zijn omkleed- hokjes niet A,B,C,D heeft staan maar P,Q,R,S en T. In sidersgrapje) omdat ze samen de vorm van het ECG, ofwel hartfilmpje bepalen. Kenners kunnen aan de vorm van al deze golfjes zien wat er met het hart aan de hand is. Ze kunnen daar ook aan aflezen of de ontsteking van het hart wel goed is afgesteld. Is dat niet het geval dan spreken ze van een ritmestoornis van het hart. De beroemdste patiënt is de nu 72 jarige Zweed Arne Larsson die in de jaren 50 zo'n last van zijn kwaal kreeg dat een ingenieur (let wel, géén dokter) er iets op bedacht. Die kwam op een gegeven mo ment aanzetten met een stukje huisvlijt ter grootte van een flinke Gelderse Schijf met daarin een batterij en een apparaatje dat stroomstoten kon afgeven. Het apparaatje werd onder de huid geplant en met een draad met de kamer verbon den. Kortweg, dit was de eer ste pacemaker, en zoals alle eerstelingen behept met een flink aantal kinderziekten. De belangrijkste kwaal van het ding was dat de batterijen veel te snel op waren, Boven dien werkte het ding altijd (en dat vreet stroom), en dan ook nog steeds in hetzelfde ritme. Daar is behoorlijk ver andering in gekomen. Het is nu mogelijk om zo'n pacemaker tussentijds pre cies aan de eisen van de pa tiënt bij te stellen. De juiste sterkte van de stroomstoot, de duur, wanneer het apparaat wel en wanneer hij niet in het geweer moet komen, dat alles kan nu bij geregeld worden. Een aantal van die pacema kers hebben zelfs geheugens die bijhouden wat er in het verleden zoal met het ritme mis is gegaan, en die gege vens kan de behandelend arts met een speciaal toestelletje uitlezen. Omdat de mogelijk heden van de chip onbeperkt zijn, zijn de mogelijkheden van de pacemaker dat ook Men verwacht binnenkort een pacemaker te kunnen maken met daarin een com puter die zelfstandig de diag nose stellen kan en aan de hand daarvan zijn maatrege len treft. De enige beperking is de prijs. Het apparaat kost 7500 gulden en omdat het ding vooral bij oudere mensen wordt aangebracht en Neder land bovendien vergrijsd vraagt men zich nu al af hoe men die dingen in de toe komst moet financieren. IN HET nummer van 24 no vember j.l. van deze krant beschrijft uw verslaggever de zorgen van jager J. Boer voor de wildstand. De situa tie voor het wild zou met name zorgelijk zijn door 'explosieve groei van de vossenstand'. Daar de uitla tingen van de heer Boer nogal boud zijn, is enige nuancering hier wel op zijn plaats. De heer Boer stelt dat de Wereld Gezondheidszorga- nisatie (WHO) het verant woord zou vinden dat er twee vossen per 1.000 ha voorkomen. Afgezien van de onzinnigheid van een derge- lijk advies had dit betrek king op de vos als mogelijk verspreider van rabiës (hondsdolheid). De jacht op vossen heeft rabies niet te ruggedrongen, maar de hui dige efficiënte methoden om vossen te vaccineren bieden I C7EPS^ goede vooruitzichten om snel in te grijpen in geval van nood. Overigens zijn momenteel grote aantallen vleermuizen met rabiës be smet. Ik heb de WHO nog niet gehoord over welk aantal vleermuizen per 1.000 ha verantwoord is. Ook heb ik nog geen jager gehoord die in het kader van de rabiës- bestrijding de jacht op vleermuizen wilde openen. Dit doet het vermoeden be vestigen dat rabiës altijd is gebruikt als argument om de jacht op de vos te intensi veren. Volgens Boer zouden ook de vossen de wildstand uit balans brengen. Nu is het een groot probleem om vast te stellen wanneer de wildstand in of uit balans is. En waarmee zou deze in of uit balans zijn? Ik kan me echter wel voorstellen dat het uitzetten van grote hoe veelheden fazanten, drijf jachten, bijvoederen van jachtwild en de grote hoe veelheden lood die jaarlijks door de jacht in de natuur terechtkomen niet ten goede komen aan een evenwich tige opbouw van populaties wilde dieren. De wijze waarop de plezierjacht in dit land wordt uitgeoefend doet echter vermoeden dat de jagers niet erg geïnteres seerd zijn in iets als een na tuurlijk evenwicht of een evenwichtge opbouw van dierpopulaties. Breda,G.S. van de Sande Stichting Kritisch Faunabe heer STAATSSECRETARIS Heerma (Volkshuisvesting) komt geld te kort op zijn de partement. Dit tekort is naar mijn mening opge bouwd in de loop der jaren. Die miljoenen zijn terecht gekomen bij de beleggers. Ze moeten echter volgens het plan van Heerma terug betaald worden door de burgers, die dit overwegend besluit weer gewoon zullen slikken. Hoelang laat Jan met de pet zich nog gewillig naar de afgrond voeren? Er is met onze belasting centen op grote schaal ge knoeid en wijzelf moeten er voor opdraaien. De huur gaat extra omhoog, de huursubsidie omlaag. Het autorijden wordt extra duurder gemaakt om de rij ken meer ruimte op de weg' te geven. Als u naar de spe cialist moet, zult u daar eerst voor moeten sparen. Studeren is alleen wegge legd voor kinderen van be ter bedeelden net zoals 50 jaar geleden. Geld voor meer politie is er niet, maar 'n kik van 'n vliegtuigfabriek en de mil jarden vliegen over tafel, die zien we nooit meer terug dus. De raketten komen er gelukkig niet, maar ook dat is geen verdienste van dit kabinet. Zonder het verdrag waren ze er zonder twijfel gekomen. Nederland wordt wakker, het is nog net niet te laat. Zundert, J. van Beek EEN SOCIALE rechercheur aannemen in Hulst ter con trole van mensen met een uitkering? Opvallend is het wel hoe ijverig gespeurd moet worden naar misbruik bij uitkeringstrekkers, zo genaamd fraude-bestrij- ding. M.a.w. aan de basis, bij de gewone man fraude be strijden terwijl de top rustig door kan gaan? Een bijstandstrekker laten 'bijwerken' om zijn inko men op een leefbaar peil te houden, dat mag niet kun nen! Per slot van rekening krijgt die een uitkering op kosten van de gemeenschap, niet? De heren van de Tweede Kamer bijvoor beeld, die nochthans ook een uitkering van de gemeen schap ontvangen voor hun prestatie aldaar, die kunnen rustig bijverdienen en dat in het groot. Wie dicht bij het vuur zit nietwaar? Bijverdienen mag voor iemand die al een (volledige) baan heeft, bij verdienen mag niet voor iemand die moet leven van een bestaansminimum? Waar zetten we het koor in de nacht mis, nu de vrou wen niet meer op het altaar mogen? - Gewoon de mannen op de eerste trede van het altaar en hoger, en dan de dames daar vóór, laag bij de grond, op de kerkvloer. - Leuk gevonden, maar dacht je echt dat die vrouwen dat zul len nemen? - Het is te proberen, en zij staan nu wèl dichter bij de kerstboom. Die komt dit jaar ook niet óp maar naast het al taar. - Te profaan? Te heidens? - Ja. Voor alle zekerheid moes ten we die eigenlijk maar hele- maél niet in de kerk zetten, geen denneboom te bekennen immers in het kerstevangelie, niet bij Lucas, niet bij Mat- theus. - De levende kerstgroep bin nen en de kerstboom buiten op het kerkplein, prachtig toch? Hebben we al een kindje voor in de kribbe, of zorgen Maria en Jozef daar zelf voor? - Nee, die twee komen de dag vóór kerstmis pas terug van een reis. Laten we proberen een gastarbeidersbaby te krijgen. Heel zinvol, want zo'n Turks of Marokkaans jongetje is nog be sneden ook. - Nu zit je fout. Dat besnijden gebeurde bij het kerstkind pas later, op 1 januari dacht ik. We nemen gewoon dat kleintje van de koster, zoals ze al aanboden. Die stal trouwens, die moet ze ker óp het altaar, onder de preekstoel, ergens anders is geen plaats. Maar kan Maria dan wel? - Daar aarzelde ik ook al over. Anders vragen we Jozefs broer, zo'n slanke jongen, met een pruik en die blauwe fluwelen mantel kan dat best. - Lijkt ie dan niet op een tra vestiet? Een man met vrou wekleren, die tóch man blijft, weet je wel. Geheid, dat de bij bel daar iets over zegt - is het niet in de tekst dan toch in de kleine lettertjes. Niet doen. - Dan nemen we geen enkel ri sico en we gooien die stal met Jozef en Maria en Kind ook naar buiten. Op het kerkplein met een grote verlichte ster er boven, de kerstboom ernaast. ik zie dat helemaal zitten eens. - Ja geweldig, en het koor ki daar ook naar toe, mannen vrouwen samen op de trappy van de kerk. Wat doen we a het regent, die nacht, sneeuwt? achte - Vragen we toch of de aam mer, die in het kerkbestuur; een groot zeil spant tussen bomen, kan makkelijk, en heeft ook wel van die ven*; mingslampen om er wat hit onder te blazen. - Goed idee, dat koor de kerk. Hoeven we ook niet hun liedjes door te vlooien niet-religieuze woorden. En elektrische gitaar kan er nu ni tig bij, en het drumstel, en ra te vergeten de trompetten het bazuingeschal. - Dat wordt me een feest, bouwen we een altaar tege zijmuur van de kerk, en banken daar in een carré heen. - Mogen we de stoelen uit parochiezaaltje er ook wel zetten en er wat extra bijhi want reken maar dat het wordt. - Nóg drukker dan anders de nachtmis, dat denk ik os Die ster staat al van ver te st len, het Gloria schalt door» wijk, de buurt zal uitiope osterniBcr Of ik drsnk bij oorRinzeBrandsma nieuwgierig om te zien wat aan de hand is. Natuurlijk, en zo'n nieuw gaat als een lopend vuurtje vj ls ik een afspraak heb met menet der. Het zal stormlopen, datr|ihet hart van de stokerij waar de e ronde slokjes uitrollen, dan bet ek dat ik mijn kofferbak tevorei HETLANDVANDE RIJZENDE ZON Gij wildet dat ooit gij rei zen kon naar het verre Land van de Rijzende Zon om de sensatie dat gij dan reist in het zelfde land waar de zon ook rijst, gelovend dat gij hiermee bewijst dat de zon en gij hebben sa- menger. P.S. Bidt dat men uw kinderen onderwijst wat er rijst en wie er reist POTTENBAKKERS „Waarom" vraagt de pot aan de bakker 'zie j uist ik' er potsierlijk uit? U bakt ze ook bruin met twee oren een sierlijke voet en een tuit'. „Waarom" vraagt de mens aan zijn schepper heb ik zoveel weg van een aap? U schiep toch ook eng'len met vleugels, de zilvervos en het schaap? 3 „Waarom" zong ons al Jules de Korte waarom zijn de mensen zo stom? Ik zeg: Op uw vraag is geen antwoord en de mens reageert met: waarom? ZALIGZIELIG De aap weet niet dat hij ooit niet was en ooit niet meer zal zijn. Wie de dood niet kent de dood niet vreest. De aap is een godzalig beest, want zalig zijn de armen van geest. De mens weet 't wel, heeft van alles weet, van vóór en na zijn tijd. Hij kent ook de dood en zijn angst is groot. Zijn leven is steeds te kort geweest Zielig zijn de rijken van geest. je zien. - Wat doen we met de kerk? - De lichten uit, verwaraii laag, en de deur op slot. 1 ^stnj k vocht kerstviering is bij de stal end ster met al de mensen die e portier haast zich met de tezamen komen. Kwestie van accijns. Al- ihol mag de poort slechts uit dus ook in) onder toeziend van een ambtenaar accijn- Voor het geval die ambte- ir meeleest: hoewel het ge- ik urenlang over sterke ink ging, verliet ik de poort it in mijn maag slechts koffie een nog even lege kofferbak. >kma, Neerlands misschien bekendste jenever, komt it langer uit de Friese >kma-distijleerderij. Volgend ïr is het definitief afgelopen trekt Piet Bokma (55), de itste van vijf generaties iese jeneverstokers, de deur zijn Leeuwarder stokerij iter zich dicht. feite worden de karakte- ïeke stoere vierkante fles- allang gevuld op een indus- iterrein in Zoetermeer. ■Piet Coert Bokma maakt ;enlijk deel uit van de direc tie Wij en hi ken valt onde: waa: dranl Ik gisch Nu h met neer stok© Over rijke naar never lang karak Over 'ons' gulle tradi' finitii Da spra: Kuitaart, Luk Brusselaers IK WIL graag reageren op de berichten in uw krant over sex in de psychothera pie, m.n. over het onderzoek van Afhasy en Noot. Wat nu de exacte cijfers ook mogen zijn, het staat nu wel vast dat de vrijheden die de he ren psychiaters en psycho-, therapeuten zich veroorlo ven onder het mom van 'het belang van de patiënt' de spuigaten uitloopt. Wat ik het ergste vind is het totale gebrek aan ethiek, die in deze beroepssfeer voorkomt. Geen enkele van de cllega's heeft immers ooit een klacht ingediend of de toestand aangeklaagd. De 'collegialiteit' is immers be langrijker dan het belang van de patiënt. In 1945 verklaarde psy chiater G. Broek Chisholm, voorzitter van de Wf Federatie voor Geest» Gezondheid: 'De enige »cj meenschappelijke noem die alle beschavingen W ben zijn de zedelijke b selen, het begrip van 6° en kwaad. De her-interpol tatie en het uiteindelijk wortel en al uitroeien het begrip goed en k*a zijn de achterliggende dj stellingen van elke tieve psychotherapie'. I"J licht van deze woorden een van de stichters van' georganiseerde psycho® rapie, hoeven de hui® uitwassen van psychothw peuten geen verwondt" te wekken! Het resultaat van dit g derzoek zal wel weer dat 'nog meer geld' aan heren psychiaters moet komen om een en ander een diepgaander ondei te onderwerpen'. Amsterdam, Mark Eeraerts Door onze correspondent j Bob van Huët nrp - „Momentje". Hij I heeft dan wel ingestemd I tiet het interview, maar nu I pat het er om een gaatje I te vinden in zijn overvolle agenda. Bijna elke dag is |ef wel iets: een vergade- I ring met zakenlieden uit de I regio, een gesprek met een I jonge ondernemer of hij Ipoet zijn neus laten zien I op het ministerie van I upenbaar Ambt en Plan- itng in Parijs. Het gaatje I t in een donderdagmid dag. Waar spreken we af? e bar van het Sofitel in Ibyonzo stelt hij voor. We staan geboekt. zich, 20U er aan het bo- Iziin e niets bijzonders ISL?"6 het niet dat de druk I kan» Persoon aan de andere CvriiiVa? de hjn 16 jaar oud is. Icomr. Vignemont heet hij, liono^ hind en het sectiehoofd dat ooit Fran*6? i^tgemaakt van een feeftiiri jmet' °p 13-jarige het a "Verhandelde hij met lie frnerikaanse bedrijf Ap- èen ri °v?r 000 contract voor Bofh,,?°r em zelf ontworpen Verw "e;programma- Aan de hebben arvan zou hij veel Winn? verdiend. Om tijd te laar Cyrhle niet meer «Hik HiJ volgt schrif- Paar nnSStn en 231 volgend leindrii ige^Jfeld zijn 'bac' liongemot m<!est verbaasde de jWel tTO Zim landgenoten ■chtst^Liaar geleden in een nemü tetevisie-uitzen- fand. Hifi- President Mitter- pebat ovofU8 loen met hem in ten van d» hoteroverschot- e EG. „Mijnheer de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 4