Afrikaners niet blij met rally J ionaris 0 -- sMflMsag&agsafe Stalorders Rijk en arm bepalen nu al weer tien jaar het beeld van Parijs-Dakar, het 'laatste moderne avontuur' van wijlen Thierry Sabine, Wed strijdleider Rene Metge probeert de tiende edi tie, die nieuwjaarsdag traditioneel in Versail les van start gaat, zo hard te maken, dat alleen de allersterksten overeind blijvea Dat aller- sterksten zijn per definitie de allerrijkstea Zij ijlen drie weken voort door een streek die op de drempel staat van een volgende hongerramp. DAP en Jan de Rooy behoren tot de giganten uit de rally, die steeds kritischer bekeken wordt door de woestijnbevolking. Hoofdsteden Wagenpark Stijf Vakantie WILT U HET NIEUWE JAAR STARTEN MET HET AUTOMATISEREN VAN UW BOEKHOUDING EN FAKTURERING? VLOERBEDEKKING NODIG Wl] bieden 200 rollen Multi-tapljt1 L£®Sfc. Jan de Kooy voert het DAF-peloton aan. De Brabanders zetten twee race-trucks in (de is met zijn 1220 pk-sterke truck zelf's een kandidaat voor de totaalzege. Twee 'normale'FAV- Mo Twin XI en X2), die op jacht gaan naar de zege in de vrachtwagenklasse. Jan de Rooy wagens met ieder een motor uit de oude Turbo Twin volgen om assistentie te verlenen. f Onderwijs ijs nderwijs rijs in totaal een dertigtal j met post-HBO, n -onderwijs, nten. loeften en belangen van igspunt. uwe functie van leze functie zijn: iropleiding op Hoger bijvoorbeeld joumali- catiekunde lantoonbare ervaring ikgebieden past bij een op dienst- t centraal apparaat lie en communicatieve aats conform maximaal minimum van f 3.209,- 5.253,- bruto per van leeftijd, opleiding iet Rechtspositiebesluit ratie over deze functie emen met drs. ïoofd Algemene Zaken' 7 11. Hicitatie kunt u vóór ten aan de heer reren, hoofd Personeel jeschool West-Braban 0 RA Breda. «tijd dat pers en genodigden ier het genot van een kopje ffie en een stukje speculaas Geldrop mochten komen ismaken met nieuwe troe- is voorbij. Enkele weken den werden alle nieuwsgie- gen in een handvol kleine legtuigen gestopt en overge ven naar Parijs. In een tent i het ten noorden van de gelegen recreatie- luk La Mer de Sable, een ^verstuiving, zetten de v-bazen met behulp van s en videofilm de strategie tor 1988 uiteen. Twee nieuwe iirbo Twins (de XI en X2) en iïee FAV-volgwagens (ieder 1 een motor uit de vorige mbo Twin II) gaan proberen prestatie van vorig jaar te waren Winst in het alge- we vrachtwagenklassement i met het hele zwikkie Dakar ken derhalve. Een haast ont- ihterende mededeling. I^oor alle duidelijkheid. DAF 'l niet naar een overwin- I in het totaal-klassement", erklaart de heer Momber, di- ""teur communicatie van de Na een technische uiteenzet- g van John Hondebrink („Ik II u de preciese werking be- maar geloof me, het lerkt") helpt de natuur DAF jaarna een handje in het op lakken van een Afrikaanse ü- Tamtam-geluiden en een W Ad Pertij s F SCHRIK slaat even om F nart wanneer je, koud r®°Ptbij een etappeplaats F Mali, een smekend zwart Fterhandje voorgehouden •"lit, In erote Toeareg met een dromedaris vullen de tent. Wanneer het tentdoek open gaat, heeft de zon de grauwe ochtendsluier verdrongen. Vanachter een duinrug klinkt geronk en kron kelen roetpluimen omhoog. De illusie werkt. Je waant je weer even in Timboektoe, daar bij die ene lange linkerbocht. Timboektoe, januari 1987. De verboden stad uit de Middel eeuwen. Jarenlang het' han delscentrum van Afrika. Sinds boot en vliegtuig al hét tropi sche lekkers sneller uit het zwarte werelddeel halen, is de karavaanstad, op de scheiding van zand en groen, in verval geraakt. Handelen kunnen ze er echter nog steeds. Zodra de rallykaravaan is neergestreken op het nabijgelegen vliegveld, vliegen de prijzen van water en benzine omhoog. Het tarief wordt na iedere klant aange past. Wie meer dan vier uur in de rij heeft gestaan voor een volle tank, mekkert daar echter niet over. Timboektoe ligt temidden van een landschap vol zand duinen en manshoge bosjes. Een soort Drunense Duinen, maar dan 'iets' uitgestrekter. Een kilometer na de start van de etappe Timboektoe-Nema verzamelen alle op het vlieg tuig aangewezen volgers (hon derden in meer dan vijftig toe stellen) zich bij een lange lin- Ook in Frankrijk is de Jan de Rooy populair. Tijdens de teamvoorstelling in Ermenonville kwam Jean-Paul Bel- mondo langs met een dromedaris. kerbocht. Het is negen uur 's ochtends, temperatuur net twintig graden, de camera's verwachtingsvol in de aanslag. De passage van de woestijnhel den draait echter uit op een kleine deceptie. De motorrij ders sturen hun hoge machines behoedzaam door het mulle zand. Ook de snelle personen wagens beginnen beheerst aan de zeshonderd kilometer lange etappe. Slechts vakmanschap straalt van hun rijden af. Ari Vatanen dirigeert het kleine Peugeot-monster in een hoog tempo door de bocht, Patrick Zaniroli woelt wat meer en Kees Tij sterman maakt nog de meeste indruk met een op het oog moeiteloze passage. De Tij- stermannen zijn snel en zuinig op het materieel. Vooral dat laatste is het geheim van Da kar halen. Dan, na de passage van de Mit subishi, schudt een luid geronk de toeschouwers wakker. Het geluid zwelt aan en boven een zandduintje uit blazen twee rookpluimen de heldere lucht zwart. Jan de Rooy is in aan tocht, en hoe. De indrukwek kende Turbo Twin II stormt op de bocht af en wat niemand nog verwachtte, gebeurt dan eindelijk. De Rooy stuurt zijn meer dan tien ton zware truck onvervaard de bocht in. Een op en top beheerste vierwiel-slip wordt vergezeld van een impo nerend motorgebrul en brie- zende uitlaatpluimen langs de zijkant van het gevaarte. Hoog in de cabine zit een rustig ogende De Rooy, die zijn han den en en voeten in snel tempo laat werken. Op een perfecte wijze gaat de driftbeweging over in een kaarsrechte lijn. De toeschouwers zijn verrukt en zien de truck in hoog tempo uit het zicht verdwijnen. De smaakmaker is niet te stoppen op zijn triomftocht naar Dakar. Ermenonville, december 1987. Het zonnetje schijnt, maar de temperatuur komt niet bo ven de vijf graden uit. De vier trucks komen gelijktijdig van achter de duinrug tevoorschijn. Dit keer ijlen ze niet voort, maar worden ze vlak voor de tentopening tot stilstand ge bracht. Jan de Rooy stijgt als laatste uit en een klaterend ap plaus is zijn deel. De transport ondernemer heeft geen pr-bu- reau nodig om hem in het mid delpunt van de belangstelling te plaatsen. Hij beheerst iedere pk met ogenschijnlijk gemak, is wars van publiciteit, maar is door zijn one-man-show in de Sahara in januari dagelijks op het Franse tv-scherm te be wonderen. DAF scoorde samen met Peugeot verreweg het meest in de media. Het mag blij zijn met een man, die nooit een duimbreed voor hen opzij is ge gaan. Na het gebruikelijke plaatjes- schieten wil iedereen uit de mond van de Brabander per soonlijk horen, wat er nu waar is van die 'laffe' benadering om slechts voor de overwinning van het vrachtwagenklasse ment op pad te gaan. Het is be kend dat De Rooy stalorders aan zijn laars lapt en steeds zijn eigen weg gaat. Sinds en kele jaren stuurt DAF dan ook geen aparte teammanager mee naar de woestijn, Jan de Rooy's wil is gewoon wet. Ook uit de mond van de Bra bander komen dit keer geen boude uitspraken. „Het is nog te voorbarig om over het alge meen klassement te praten. Veel hangt af van het terrein, de tegenstanders en het verloop van de rally. Ik denk dat we een overwinning in het totale klassement wel kunnen verge ten. Wel moet het mogelijk zijn om een etappe te winnen," deelt De Rooy zijn gehoor diploma tiek mee. Plots is daar echter toch weer die twinkeling in zijn ogen. „Wat niet wil zeggen, dat ik mijn kans niet zal grijpen, wanneer die zich voordoet." De Rooy schat zijn kansen nuchter in. „Over het algemeen kun je zeggen dat ik in het voordeel ben in de bergen en in het zand. Mijn truck komt daar gewoon sneller doorheen dan een personenwagen. Daarnaast kom ik echter wendbaarheid te kort om de kleinere wagens in de groene gedeelten te volgen. En juist die bospassages kosten me veel tijd. Op dit moment weet ik echter nog niet hoe de route zal lopen. Belangrijk is ook de onderlinge stijd voorin. Hoe meer snelle wagens voorin hoe liever. Laat ze mekaar maar kapot rijden. Een sterk punt van de truck is toch ook zijn degelijkheid. Hoe langer de etappe is, hoe meer kans dat er bij de personenwagens iets ka pot gaat. Maar de geruchten gaan dat de klassementproeven korter worden en dat er meer n ée gaarkeuken, die t|Fe dag weer verse soep, r;Voer en vruchten op sap En De vaste volgers wen niet op of om. Ze eten K 6 door en laten de rest- de jeugd. Bij een r®mer spoken toch L de verschrikkingen m Afrikaanse honger den door het hoofd. De "'Passing en ontnuchte- 8 verloopt echter snel. meter verderop wor- l?6 etensresten door de iij aars, verder verhan- atiri!n gedankte binnen- t,dn Wijken meer waard f'vn. „bevolking in Mali reageert ■siast op de rallykara- e schooiende jeugd heeft de dag van haar leven en overal worden de'rijders vrien delijk nagewuifd. De souve- nierhandel tiert er even welig als op de dijk in Volendam. In januari 1987 is er van honger en ellende geen sprake. Pratend met de rijders over de situatie ter plekke, heeft iedereen de mond vol over de stelende en rovende lokale jeugd. Bij toer beurt bewaken de teamleden de bezittingen en een motorrij der durft zelfs zijn laarzen niet uit te doen wanneer hij zich te ruste legt. Het bivak afscher men met rood-witte linten helpt niet en het ontbrak er nog maar aan dat het aan alles denkende Peugeot geen parti culiere bewakingsdienst mee had genomen. Wij zijn goed en zij zijn slecht. Gerustgesteld vervolgt de moderne karavaan dan ook haar weg. Volgens NOVIB-medewer- ker Wil de Wolf is het echter allemaal slechts schone schijn. „Die gastvrijheid is nu eenmaal kenmerkend voor de Toeareg- bevolking. Op het eerste oog staat men er dus positief tegen over, maar in werkelijkheid zijn de mensen erg kritisch. In Senegal heeft men nog de min ste problemen met de rally, men ervaart het daar als een spektakelstuk, maar in Mali heb ik diverse mensen gespro ken die de rally gewoon waan zin vonden." De Wolf is in oktober nog in Mali geweest. De rally verblijft een week in het Sahel-land. De oogst was vorig jaar geslaagd, maar dit keer is de situatie echt beroerd. De Wolf: „Maar ik be twijfel of de rijders zich daar iets van aan trekken. Er is maar de helft van de regen ge vallen die nodig is voor een re delijke oogst. De voedselpro- duktie is niet onvoldoende en ik verwacht vanaf februari ern stige hongerproblemen." De plaatselijke bevolking is de rally volgens De Wolf liever kwijt dan rijk. „De mensen spreken echt van een waanzin. Ik heb net een film binnen ge- zijn er echt maar een paar. Het schrijnende is dat de rest van de bevolking er voor moet boe ten. De Europeanen kunnen bijvoorbeeld veel beter hun eigen brandstof meenemen, zo als enkele topteam dat ook doen. Die paar pomphouders in een etappeplaats verdienen erg veel geld. De keerzijde van de medaille is dat er voor de rest van de bevolking gedurende drie maanden geen brandstof te krijgen is. Of neem de schade aan wegen en bruggen. De ral lykaravaan veroorzaakt golf patronen in de weg, waardoor ze voor de bevolking lange tijd niet meer bruikbaar zijn. Ken nelijk betaalt de organisatie aan de betreffende landen schadevergoedingen uit, maar nogmaals de bevolking merkt er niets aan. Enkele jaren gele den is in Mali een brug stukge reden. Ik weet dat Thierry Sa bine de regering een schade vergoeding heeft betaald. In oktober was die brug echter nog steeds niet hersteld. Ik denk dat de organisatie haar zaken op regeringsniveau goed voor elkaar heeft, maar de be volking lijdt er onder." Desondanks blijven de Toea- regs een gastvrij volk. Maar volgens De Wolf zal de plaatse lijke bevolking altijd kritisch tegenover de moderne kara vaan blijven staan. De NOVIB- medewerker haalt een type rend voorbeeld aan. Een arme boer werd vorig jaar aange sproken door een motorrijder die de weg wilde weten. De boer wees hem vriendelijk op de juiste route en kreeg slechts een snerpend motorgeluid en een stofwolk als dank. De boer bleef verbouwereerd achter. Hij had verwacht dat de mo torrijder wel even binnen zo komen als blijk van dank en vriendschap. Maar Europeanen hebben haast, zeker wanneer ze op avontuur zijn in 'hun' zandbak. En haast is een begrip dat een woestijnbewoner niet kent. verbindingskilometers komen. Die korte specials zijn zonder meer een nadeel voor de vrachtwagens." Vorige week zaterdag maakte organisator TSO in Parijs de definitieve route bekend. Het schema bestaat overwegend uit zand en bergetappes. Toch stemde de uitgestippelde route navigator Yvo Geussens niet tot groot optimisme. „Het te gendeel zelfs. Het valt me te gen. De groene zone wordt wel grotendeels gemeden, maar daar staat tegenover dat de klassementsproeven korter zijn. TSO wil in haar tiende jaar blijkbaar alle hoofdsteden aandoen. In de omgeving van die steden kun je gewoon niet op snelheid rijden. Het gevolg is dat nog maar tweederde van de rally op snelheid wordt ge reden. Vorig jaar was dat nog tachtig procent. Juist die ver bindingsstukken zijn het ge vaarlijkst. Op de 'special' zelf is iedereen op en top geconcen treerd. Iedere minuut telt daar. Wanneer na de finish nog eens een stuk van tweehonderd ki lometer gereden moet worden, verslapt de aandacht. Logisch, er valt niets meer te winnen. En juist dan is de kans op een ongeluk groot." De Belgische navigator is te vreden met het grote aantal zandetappes en is eigenlijk maar voor één rit bang. „De etappe tussen Bamako en Kayes is erg slecht Ik heb hem ooit al een keer gereden en hij zit vol met rotsen en bomen. Het is de enige groene etappe en dus een nadeel voor ons." DAF was vorig jaar een klasse apart bij de vrachtwagens. Toch is men in Geldrop niet op de lauweren gaan rusten. Sa men met Jan de Rooy en diens grote vertrouweling Wim Hen driks werd een compleet nieuw wagenpark opgebouwd. „Stil stand is nu eenmaal achteruit gang", merkte Jan de Rooy op. Het winnende concept van de Turbo Twin bleef grotendeels gehandhaafd. Toch zijn er enorme vorderingen gemaakt. Uitgangspunt was opnieuw een vierwielaangedreven wa gen, voorzien van twee turbo motoren met een totaal gewicht van iets boven de tien ton. Meest opvallende verandering is de toevoeging van een derde turbogang op de wagen van De Rooy. De truck krijgt daardoor vooral in de lagere toerentallen veel meer trekkracht Het ver mogen wordt door de derde turbo opgeschroefd van 990 pk naar 1220 paardenkrachten. Een gigantische hoeveelheid, die de truck binnen achteneen- halve seconden van nul naar honderd km/u laat acceleren. De Rooy: „Veel pk's ja. Maar het grote gewicht blijft het na deel. Ik heb 120 pk per ton ge wicht tot mijn beschikking, de Peugeots 150." De top van 180 km/u noemt John Hondebrink van onderge schikt belang. „Belangrijker is hoe lang je met een grote snel heid kunt blijven rijden, zon der dat de auto kapot gaat." De truck van Jan de Rooy heeft een extreem stijve constructie meegekregen. Doordat alleen de wielophanging 'leeft', ko men alle krachten ook op de wielen terecht. De afvering is een geval apart John Honde brink: „Iedere route vereist weer een andere afstelling. Toch moet je een gemiddelde afstelling vinden. Je kunt het risico niet nemen om de vering de hard af te stellen. De onder bond kan immers plotseling veranderen." Op verzoek van Jan de Rooy is de cabine-vering verwijderd. Hondebrink: „Jan wil gevoel met de wielen houden en kan dat alleen maar wanneer je de cabine stijf op het chassis mon teert." De bestuurdershut is overigens lager dan in voor gaande jaren, toen De Rooy nogal eens problemen kende met laag hangende takken. Verdere verbeteringen zijn een zogenaamde easy-shift ver snellingsbak, die het mogelijk maakt om de beide motoren simpel en uiterst synchroom te schakelen. De Turbo Twin XI heeft negen versnellingen, on derverdeeld in een lage en hoge groep, plus een kruipversnel- ling. Met het het elektro-pneu- matische systeem kan De Rooy ook vast de volgende versnel ling kiezen.- Uiteraard is veel gedaan aan gewichtsbesparing door toe passing van moderne materia len. Alle inspanningen stonden bijna allemaal in het teken van één aspect, een betere accelera tie. Een stijf, licht chassis brengt zoveel mogelijk vermo gen naar de wielen en door het voorkiezen van de volgende versnelling gaat bijna geen kracht (tijd) verloren door ont koppelen en schakelen. DAF stuurt in totaal twee rallymonsters de woestijn in. De Turbo Twin XI en de Turbo Twin X2, respectievelijk be stuurt door Jan de Rooy en Theo van der Rijt Het enige onderlinge verschil is het ver mogen. De XI levert door de driedubbele turbo per motor in totaal 1220 pk, de X2 door de oude dubbele turbo 990. y Over geld wordt niet gespro ken. De meest opmerkelijke uitspraak komt van Jan de Rooy, die altijd heeft beweerd ook zonder DAF door te willen gaan. Op de vraag of die stel ling van enkele jaren geleden nog steeds opgeld doet, ant woordt De Rooy: „Natuurlijk. Wanneer DAF stopt, ga ik ge woon door. Iedereen gaat te genwoordig op vakantie. Pa rijs-Dakar is mijn vakantie." Voor de truckbouwers uit Gel drop is Dakar zeker geen va kantiebestemming. Voorlichter Theo Schaapveld: „Het gaat voornamelijk om de naamsbe- kend die je uit een dergelijk evenement haalt. Uiteraard is Afrika een interessante markt voor ons, maar we gaan er niet uitsluitend heen om de ge schiktheid van onze wagens onder Afrikaanse omstandig heden te bewijzen. Dat kan ook niet. De wagens waarmee we racen, zijn nu eenmaal niet te koop. Daar schamen we ons ook niet voor. We hebben er geen moment bij stil gestaan om de wagen te vermommen als een normale vrachtwagen. Iedereen mag zien dat het een proto is. Alleen die cabine, ja. Inderdaad, daar hebben we een cabine van onze nieuwe 95-se- rie voor gepakt. In die zin is de herkenbaar wel iets vergroot." (ADVERTENTIE) kregen en daarin wordt het contrast treffend weergegeven. Het toont een lokaal ziekenhuis met een tekort aan alles. Op het moment echter dat een ge wonde rallyrijder wordt bin nengedragen, stappen vijf dok toren binnen met een overvloed aan medicamenten. Ik sprak ook een hotelhouder in Gao. Die vond het waanzin dat al leen de organisatie al 20 mil joen gulden kost, terwijl er nog zoveel geld nodig is voor ont- wikkelingsproj ecten". Thierry Sabine, de vorig jaar omgekomen bedenker van 'Le Dakar' heeft zich altijd sterk' gemaakt voor ontwikkelings hulp. De Wolf lacht er om: „Ze hebben vijftig putten geslagen, maar zonder enige begelei dende hulp. Aan de andere kant hebben ze blijkbaar wel oog voor de problemen. Ik weet dat de regering van Niger 20 miljoen CFA (twee ton) heeft ontvangen als waarborg. Waar het geld gebleven is, weet ech ter niemand, het is in ieder ge val niet besteed aan het herstel van de schade." Volgens De Wolf zijn maar enkele autochtonen echt blij met de rally. „De mensen die er wat aan verdienen. Maar dat START EXTRA VOORDELIG MET DE AAMBIEDINGEN VAN RODELCO IBM-PS/2 model 30 i/oor boekhouding en eenvoudige fakturering IBM Proprinter Univers Unit 4 software Normaal f 10.910.- Uw speciale prl|t: 19.995.- (excl. BTW) IBM-PS/2 model 50 naast boekhouding ook intensieve goederenstroom en fakturering IBM Proprinter Univers Unit 4 software Normaal 14.404.- Uw speciale prijs: ƒ12.995 (excl. BTW) Inclusief dag instructie Deze actie is geldig tot 1-2-1988 RODELCO electronics Takkebljsters 2.4617 BL BREDA Tel. 076-764911. Telex54195 Fax. 076 710029

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 9