'Er is teveel ongezegd gebleven' De harde hand van prof. Dessaur Tragische kinder strijd in de Griekse burgeroorlog wr HANNIE GROEN OVER 'ONZE JONGENS' IN NEDERLANDS-INDIË De teloorgang van een dikke dertiger Verhalen voor kerst: tijd voor de traditie DE STEM BOEKENGIDS ZATERDAG 19 DECEMBER 1987 „Ik schrok van de emotionele reacties, toen ik soms stukjes voorlas uit wat nu mijn roman 'De Slavische Mars' geworden is", vertelt Hannie Groen. Reacties van mannen die in de veertiger jaren in Nederlands-Indië (nu Indonesië) betrok ken waren bij de zogeheten politionele acties. Vruchtbaar Dichteres Zwijgzaamheid Frustraties VERSCHENEN hESTEM GIDS 3 Joulupukki op VAN ECHTE MANNEN NIETS DAN SLECHTS Ethiopische w< Kunstkerstbomen hoeven nog lang niet y moet/k} obh dokter G2 Door Henk Egbers „Bij veel mannen zit het tot hier".Ze wijst naar haar keel. 'De Slavische Mars' is bij ons weten de eerste roman die de frustraties van 'onze jongens in Indië' en het thuis front (niets minder dan dat) aan de orde stelt. Vlak boven de Moerdijk begint wijk samengestelde dichtbun- de Hoekse Waard. Bij boerderij dei met werk van dichteressen Semarang, tussen zeeën van uit de hele wereld ('Zo ren- kliederige klei, ligt Goud- de...'), waarin drie van haar gedichten werden opgenomen. De Rotterdamse Kunststich ting, die zeer selectief is, gaf ook twee bundels van haar uit. Drie jaar heb ik het proces van het schrijven van de Slavische Mars gevolgd. Het is een roman geschreven door een dichteres. Willem G. van Maanen, de auteur die haar adviseerde, zegt: „Deze roman is op ver schillende manieren te lezen. Als een roman van oorlog en vrede, als een roman van geloof en ongeloof, als van een mens op zoek naar zijn huis, als die van de relatie vader-dochter. In vergelijking met Wolkers en 't Hart zet Hannie Groen zich echter niet af tegen het verle den. Het boek is geen Hollands drama. Hier is een klassiek thema aan de orde: elkaar niet nader kunnen komen en toch tot elkaar gedreven worden. Daarbij kun je je afvragen wie de sterkste leidende figuur is: de vader of de dochter? In dit boek heeft Hannie Groen geen roman geschreven in het ver lengde van haar poëzie. Ze is zichzelf trouw gebleven als dichteres en heeft afzonderlijk in zeer fraai proza een roman geschreven." Hannie trok zich enkele weken terug in het - inmiddels jam merlijk opgeheven - schrij vershuis in Nieuw Vossemeer. Ze vertelt hoe vruchtbaar rus tig die omgeving voor haar ge weest is om de nagelaten pa pieren van haar vader met be trekking tot Indonesië te ver werken. Die Indonesische pe riode is een illustratief deel van het boek waarin de relatie va- swaard. Daar bestudeerde Hannie Groen de dagboeken en andere papieren die haar vader als militair in Indonesië schreef. „We waren bestemd voor bezetting van Duitsland, maar van de ene op de andere dag besloten ze ons naar Indië te sturen. We konden weigeren, maar we hebben als één man getekend. Voor één jaar. Het werden er vier".En Hannie: „Mijn vader had er later spijt van. Hij is pacifist gewor den" „Ik ben geen historica, maar kan alleen reageren op mijn er varingen als kind van een va der". Ze vroeg een reisbeurs aan om in Indonesië te gaan kijken, maar durfde uiteinde lijk niet te gaan. „Mogelijk zou dat teveel identificatie opleve ren. Mijn vader ging ook niet meer terug. Toen eind zestiger jaren kapitein (nu hoogleraar) Hueting, onder andere via de Vara-tv, publiekelijk een dis cussie begon over de rol van het Nederlandse leger in Indo nesië greep hem dat ontzettend aan. Hij kreeg het aan zijn hart en stierf in '75. Pas zeven jaar na zijn dood kreeg ik zijn dag boeken uit die tijd in handen. Zelf was ik onder meer actief in de Vietnam-beweging en vredesacties. Dat bracht me ook aan het denken en ik begon me af te vragen: Wat is daar gebeurd in Indonesië?" Hannie begon dat onder woor den te brengen op papier. De Bredase uitgever Erik Visser: „Drie jaar geleden ontmoette ik Hannie Groen bij de presenta tie van de door Ad van Rijse- Hannie Groen bestudeerde de Indië-dagboeken van haar vader: „Hij had er later spijt van. Hij is pacifist geworden". - FOTO DE GEUS einde van zijn leven befaamd maakte. Als militair in Indone sië was hij al artistiek bezig met het schrijven van musicals tussen de blauwe bonen door. Hannie: „Wat me als kind trof was zijn verschrikkelijke zwijgzaamheid over zijn tijd in Indonesië. Ik voelde veel, maar durfde niet te vragen. Toen ik dat wél durfde stierf hij. Ik had hem veel willen vragen; met name ook waarom hij als vrij williger daarheen gegaan was? Dat is één van mijn moeilijkste dingen. Hueting riep een schuldgevoel op (oorlogsmisda den door de Nederlandse mili tairen). Ook ik raakte in de war. Mijn interesse ging, oor spronkelijk uit naar de tijd tot 1949. Het was Sitor Sito Morang der-dochter tot uitdrukking gebracht wordt. Een relatie ge tekend door een cultuur waarin ouders - in vergelijking met nu - zeer zwijgzaam waren. In korte zinnen en gedachten noteert ze haar jeugd in een ge reformeerd milieu en een ont redderd huwelijk. Wat wil je? De vader zat vier jaar in Indo nesië en kon, teruggekeerd, zijn draai niet meer vinden. Wij vergapen ons op tv aan de Viet- nam-veteranen die in Amerika total loss waren. 'Onze jongens' terug uit Indonesië hebben hun frustraties kunnen opzouten met de christelijke ethiek van flink-zijn. De brokken werden opgeborgen tot. Hannies vader had de moed om weg te gaan. Typograaf van origine, werd hij beeldhouwer en opende een "galerie in Maarsbergen, die hij tot het die nu verbonden is aan de uni versiteit van Leiden die me wees op de periode erna. Ik was tien jaar gastvrouw op de Poe try International in Rotterdam en leerde veel dichters over de hele wereld kennen, waaronder hem. Hij vroeg me of ik me er van bewust was wat die pe riode voor konsekwenties ge had heeft voor de (onvrije) si tuatie in Indonesië op dit mo ment? Ook daarom wil ik er nu niet meer heen! Het vele dat ongezegd bleef, bleek dus opgeborgen op zol der; in de dagboeken van mijn vader, die zeven jaar na zijn dood te voorschijn kwamen. Mijn vader was mijn beste vriend, en ik had het gevoel als kind dat hij het niet redde. De huwelijksproblemen; het niet verwerkt hebben van de toe standen in Indonesië.het is dezelfde onmacht die ik voelde toen ik in Rotterdam stond in de straat van het theater waar het omstreden stuk van Fass- binder opgevoerd zou worden en de joden stonden te protes teren. Twee schreeuwenden partijen geladen met onmacht. Twee partijen, die beide naar mijn gevoel integer zijn. Ik stond er tussen in en kon geen kant op. Wat ik zag waren alle maal fakkels. Dat deed me her inneren aan het Duitsland vóór de oorlog. Bij die sfeer horen ook fakkels. Bij vredesdemon straties waren geen fakkels. Wat me achteraf opvalt in 'De Slavische Mars' zijn de vele op tochten; een onbewust Leitmo tiv met zijn negatieve en posi tieve kanten", aldus Hannie. Niet over praten; vergeten; lief zijn voor elkaar... dat is de sfeer waarin zij opgroeide. De alom bekende frustraties wa ren het gevolg. Het boek, deze roman werd eruit geboren. Toch heeft Hannie niet het ge voel dat ze therapeutisch aan het schrijven was. Ze herinnert zich nog steeds dat ze geen hecht contact met haar vader kon krijgen. Zat die oorlog in Indië ertussen??? Ze schreef gedichten. Haar eerste bundel heeft hij nog gelezen. Heeft hij begrepen dat ze zo contact zocht? Ze weet het nog st^ds niet. Wel ziet ze nog de houten beelden voor zich die hij houw- de. Hij noemde ze 'mensen uit één stuk'. Hannie: „Het schrijven heeft voor mij alleen een verrui mende functie. Zelf voel ik me gelukkig en evenwichtig. Het schrijven van dit boek heeft nieuwe beelden voor me opge leverd en de typische levens vraag voor mijn generatie: 'Zou ik goed of fout geweest zijn als ik als mijn vader in de oorlog geleefd zou hebben?"' In het boek: „Ik vroeg mijn vader nooit wat er gebeurd was. Het was oorlog, een an dere oorlog, en mijn vader sol daat. Op de foto's had hij een clownshoed op; hij voerde een schimmenspel op in plaats van het echte verhaal te vertellen. Toen hij soldaat was wist ik het niet en was niet de dochter van een soldaat. Dat werd ik later pas, en echte vrede is er nooit gekomen. Het is altijd een beetje oorlog, een beetje vrede. Hoe kan je vrede voelen als zo veel ongezegd is gebleven?" Hannie verzucht: „Ik weet het nu vaak niet hoe je je posi tie moet innemen. De Vredes beweging. De Vietnam-tijd. Waar moet ik staan? Een ana lyse van het verleden lijkt me goed om dat te weten. Ik gaf dit boek een citaat van Multatuli mee: want helaas, de wa- sindrukken van ons hart wor den zo licht gladgestreken, om plaats te maken voor later schrift'. Ik wilde terug naar mijn eerste indrukken", zegt Hannie Groen die vertelt dat de jongste van haar vier kinderen (van achttien tot vierendertig jaar), het boek niet durfde te lezen. „Zelf ben ik er beschei dener van geworden en relati veer mijn eigen gedrag." Wat doe je met geschiedenis? Gaat het daar niet om? Citaat: „De bel gaat gelukkig. We heb ben geschiedenis. Vaderlandse geschiedenis of Algemene Ge schiedenis, dat kan ik nooit uit elkaar houden. Ik let niet op. Ik denk aan wat een vrouw laatst tegen moeder zei. Dat er zoveel soldaten gek geworden waren toen ze terugkwamen. 'Ze heb ben teveel gezien', zei ze." Het was dus niet alleen dr. Lou de Jong die teveel over Indië (In donesië) 'vergeten' is. Hannie Groenr'De Slavische Mars'. Uitg. De Geus, prijs ƒ19,50. Kerstboek voor het Wereld Natuur Fonds. Uitgave Van Holkema en Warendorf, prijs ƒ39,90. Ruim dertig bekende Nederlanders, schrijvers, dichters en anderen die vaar dig zijn met pen of tekenstift, hebben belangeloos bijdragen geleverd aan een Kerstboek dat ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het We reld Natuur Fonds is uitgege ven. Tot de illustrators die hebben meegewerkt behoorde o.a. de kort geleden overleden tekenaar Anton Pieck. Het voorwoord in het boek is ge schreven door Prins Bern- hard, die er ook het eerste ex emplaar van in ontvangst heeft genomen. Uit de op brengst van het boek worden bedragen ter beschikking ge steld ten behoeve van natuur behoud. Joachim Schuit: 'Mayday'. Uitg. De Boer Maritiem, prijs 59,90. Een boek over jachten in nood en hoe je voorkomt dat je al plezierzeilend letter lijk aan lager wal raakt Te weinig ervaring, vermoeid heid, beoordelingsfouten zijn, aldus de Duitse zeiler-auteur Joachim Schuit, vaak de oor zaak van watersportrampen. In 'Mayday' bespreekt hij op via goed gedocumenteerde praktijkgevallen hoe het niet moet Leerzame winterlec- tuur voor watersporters <Ue denken "mij overkomt niet'. 'Maritiem Journaal Uitg. Unieboek, prijs Jaarlijks verschijnen infós matie-en documentatieboels over maritieme zaken. Enkf onderwerpen: Haalt scheepsbouw 1990, offshore de put en de perikelen in dj binnenvaart en de visserij, Verder een schepenregister statistische gegevens over re- derijen en een lijst met scheepsongevallen van hei afgelopen jaar. Iteke Weeda: 'Liefde, werk en ouderschap'. Uitg. Êe Haan, prijs 14,90. Bundeling Libelle-columns van deze buitengewoon hoogleraar vrouwenemancipatievraag stukken aan de Rijksuniver- siteit in Groningen. De u ver vermeldt verder (trots' dat Iteke Weeda gescheiden is en twee zoons heeft. Over re- laties, gezin, jaloezie, carrière en erotiek Een citaat: 'Voor de verdere toekomst ver wacht ik een afnemende na druk op het belang van sualiteit en meer acceptatie van géén, één of meerdere seksuele relatie(s)'. Door Dirk Vellenga Is er leven na de dertig? Of leef je dan nog lou ter op kinder dromen, bitter zoete herinne ringen en leu gens en val je voor altijd ten prooi aan lui heid en cynis me? De hoofd persoon Ed uit het boek 'Tegen de morgen in slaap gevallen' van de Cana dees Guy Van derhaeghe (ge boren in 1951 en dus zelf een der tiger) beant woordt de tweede vraag in ieder geval met •ja' om snel weg "te "sukkelen in zijn drankroes. De Kerstman woont in het op de Oorheuvel in Laplant maand december schrijft, kr derlandse kinderen. Stuur Korvantunturi, Lapland, Fin Je zou er dit op kunnen sch Etta sma asut Lapissa. Pai tontuillesi tuulimyllyjen hutko sina myös Hollantia? Vertaling: Beste Kerstman, woont. Ik zend u de beste ldompen en tulpen. Spreekt u een gelukkig kerstfeest! -i s Guy Vanderhaeghe: Tegen de morgen in slaap gevallen'. Uitg. Van Gennep, prijs 38,50. writ O Guy Verderhaeghe. Door Jan van de Ven Professor Dessaur heeft iets tegen mannen. De man, die bij gebrek aan een piemel - zo laat ze we ten - als vrouw door het leven moet, haat zelfs mannen. Zij zijn de schuld van alles. Mannen voeren oorlog, verpesten het mi lieu, verkrachten of ver moorden. En als zij moor den dan zijn vrouwen, kinderen en bejaarden hun slachtoffer. Over mannen is niets goeds te melden, vindt C. Dessaur alias Andreas Burnier (ver getend dat achter mannen een eerzuchtige vrouw de drijfveer van ellende kan zijn). Zo zal het altijd blijven ook, want aan de tredmolen van het leven ontsnapt nie mand. Een enkeling mis schien toch, maar deze is niet in staat gebleken en zal ook in de toekomst niet in staat zijn voldoende invloed te krijgen om voor anderen die tredmolen, De rondgang der gevangenen, te doorbreken. Zo'n aantijging gaat be gripsvorming te boven. Lom- broso kon de misdadiger nog typeren. Door hem kennen we nu het Lombroso-type, de voor iedereen herkenbare schurk. Voor typering van het kwaad op de grote Des- saur-schaal, bestaat de helft van de mensheid niet uit mannen?, moet de beschuldi ger iets anders hanteren. Oosterse wijsheid over het bovennatuurlijke, bijvoor beeld. Dessaur draagt mystiek als verklaring aan en peurt hoop op verkleining van de groep bruten via de kern van haar mystiek, de reïncarna tie. Alsof de vrouw van nu als man van straks niet te vens haar best zal doen om het patriarchaat in stand te houden. Alles wat de mens bij le ven ter verbetering probeert, is tot mislukken gedoemd. Opleggen van zware straffen leidt tot verharding van de misdaad. Een mild strafkli maat maakt van gevangenis sen hogescholen van de mis daad. Dan de reïncarnatie een handje geholpen door wederinvoering van de dood straf? Oosterlingen zouden Prof. C.I. Dessaur (And reas Burnier). - FOTO ANP daar mogelijk vrede mee kunnen hebben, maar in onze christelijke wereld heersen andere denkbeelden over be schaving en menselijkheid. Wij zouden een steentje aan een betere wereld kun nen bijdragen, zo vindt Des saur, door kinderen een ouderwets degelijke opvoe ding te geven zonder een overdaad aan televisie, al thans zonder gewelddadige programma's. Vergelijkend onderzoek wijst immers uit, dat verschil in opvoeding ook een verschil in crimineel ge drag tot gevolg heeft. Aan de vraag over herin voering van de doodstraf komt Dessaur niet toe. In haar universum heerst res pect voor het leven. Tot het uiterste, want er past zelfs geen op menselijke gronden uitgevoerde abortus of uit respect toegepaste euthana sie in. Is er dan helemaal geen hoop op een betere wereld? Niet iedereen gelooft in reïn carnatie. Toch wel, jeugd krijgt van Dessaur het advies te streven naar wederge boorte tijdens het aardse be staan. Voor het bereiken van dit doel staat slechts één weg open: door de hel, een heel diep dal, via het absolute nulpunt. Ze heeft gelijk. Iedereen krijgt in zijn leven de kans op wedergeboorte, doorleefde volwassenheid. Maar de weg naar de hel is niet te vinden door hem te zoeken. Een mens wordt er door toedoen van een ander ingegooid. En de volledige weg er doorheen - voorwaarde voor de weder geboorte - staat gelijk aan de gang door een verzengend vuur. Het is weinigen gege ven die tocht te volbrengen. Wie afhaakt, gaat ge schonden op de oude voet verder. Een feniks met ver brande vleugels. Aan weder geboorte is dat individu niet toegekomen. Reden om de gelukkige, de wedergebore ne, toe te juichen? Dat is de vraag. Zijn of haar ervaring laat zich niet overdragen. Toehoorders missen het ver mogen de beleving op waarde te schatten. De poging van Dessaur om jeugd de weg naar de dood te wijzen teneinde de hemel op aarde, het evenwichtige in nerlijk, te bereiken is onzin nig. Zonder de helpende hand van een snoodaard komt men niet op die weg. Zonder on draaglijk lijden bestaat geen gang door het absolute nul punt. De helleveeg van het in- trospectie-universum, zo mag de tegen euthanasie strijdende Dessaur met res pect worden genoemd, on dergraaft overigens haar eigen betoog. Waar haalt zij de moed vandaan om jeugd door de hel te willen sturen en stervenden het recht op de hemel te ontzeggen? Vooropgesteld dat jonge mensen niet zelfstandig de aangewezen richting vinden, dan nog blijft het risico als zij toch door het diepe dal heen moeten. De geestelijke dood levert immers een grote schare voor altijd vermink ten op. Wie jeugd daaraan wil blootstellen, kan de strijd tegen vrijwillig en vredig li chamelijk sterven niet langer volhouden. Helemaal niet, als we Dessaur een oude christe lijke wijsheid voorhouden: de waarde van de geest over stijgt die van het lichaam. De rondgang der gevange nen, een essay over goed en kwaad, van haar hand biedt aldus een opening te ont snappen aan een al te strenge opvatting van het goede. Dankzij haar eigen redene ring weet Dessaur nu, dat euthanasie ook een vorm van respect kan zijn. Als ze dat nu eens een man zou kunnen toegeven. C.I. Dessaur: 'De rondgang der gevangenen'. Uitg. Que- rido, prijs 29.50 Ed is een vetzuchtige man, die al zijn baantjes verspeeld heeft, zich mateloos ergert aan de ra dio van zijn onderbuurman en verwacht dat hij zijn weggelo pen vrouw, Victoria, wel weer terug kan krijgen. Hij doet een beetje denken aan de olifant achtige Ignatius Reilly uit 'Een samenzwering van idioten' van John Kennedy Toole. Zijn egoïsme is zo groot dat er veel valt te lachen, maar anders dan Ignatius heeft Ed van zijn schepper wel kwetsbare kan ten gekregen. Zijn komische discussieer-trant redt hem niet, zijn liefde voor Victoria drijft hem tot waanzinnigheid. Hij heeft ooit een onmogelijk dik boek geschreven, 'Cool Clear Waters' over cowboy San Waters, een soort vervolg op de door hem zo geliefde avonturen van Huck Finn. Maar hij heeft er niets mee gedaan. Victoria geloofde aanvankelijk dat hij een échte schrijver zou worden (en dat ze samen naar Grieken land zouden gaan) en Ed weet zelfs als 'geroutineerd auteur' een baantje te krijgen als le raar literatuur voor één dag in de week. Lange tijd na de scheiding ontmoet hij Victoria weer in een café. Ze gaan weer met ru zie uit elkaar en Ed hoort pas later wat er met haar aan de hand is: ze heeft een vriend en is zwanger en ongelukkig. Dan FOTOCONTIC komt Ed in actie. Hij bewerkt haar vriendin Marsha de Ai-| grijselijke om Victoria's blijf plaats te weten te k en gaat dan alle motels in dtl stad af om haar te vinden AIi| chauffeur treedt Stanley bacek op, zijn grootste fan ifl het schrijvers-klasje. Rubacet schept zelfs orde in de wonii|| van Ed om hem in staat ie stel-, len te werken aan zijn 'm«| terwerk'. Het boek eindigt in een k:-| mische chaos. Ed vernielt plafond van zijn gehate ont buurman en gedraagt zich litjl derlijk op een huwelijksfeest] waar hij Marsha moet den. Maar de komedie worii| bitter als Ed en Victoria elk nog een keer spreken op motelkamer. Humor en traj zijn prima gedoseerd in boek van Vanderhaeghe, ooki] moet geconstateerd worden idee en uitwerking niet dave| rend origineel zijn. Nog even een voorbeeld vat] de manier van communicer van de hoofdpersoon. Hij weert een hartaanval geha hebben, maar Marsha de Ai-I grijselij ke zegt: „Mensen jouw leeftijd krijgen hartaanval". Ed: „En Jim Morrison dan!" „Dat lag aan de drugs". „Ik leef er anders ook nc op los". „Jij gebruikt geen drugs". „Maar ongezond leef ik wél" Net als in 1984 dreigt er in Ethiopië weer een hongers nood waar weer miljoenen mensen bij zul len sterven. Het Neder landse Jeugd Rode Kruis wil in december en januari een actie houden voor de wees kinderen in Gulelie. In Gule- lie, tien kilometer van de hoofdstad Addis Abeba, wo nen 600 weeskinderen. Hun ouders zijn allemaal in de hongersnood van 1984 gestor ven. De kinderen zouden graag betere kleren hebben en geen strakke te kleine broe ken, met gaten erin. Voor alle 600 weeskinderen is er maar één wc. De kinderen zouden graag boeken hebben voor een kleine bibliotheek en een mi- nibusje met een ehbo-uitrus- ting voor noodgevallen. Wij van basisschool 't Rietland zullen aan deze actie mee- Hoe staan de kerstbomen er dit jaar bij? Zijn ze lelijker door de zure regen, komen er minder bomen? Misschien heeft iedereen over twintig jaar een kunstkerstboom. Een boomkweker uit Zundert vertelt: „Ben je mal, ze zijn prachtig. Als je bomen goed onderhoudt, is er geen centje pijn. Bij varkenshokken wil niets groeien, dus ook geen kerstbomen. Dat van die zure regen is onzin, oude bomen I slijten net als mensen, daarom moeten die gekapt worden. Er worden minder kerstbomen aangeplant want je verdient er niets aan. Men sen willen niet meer dan vijf of tien gulden betalen, maar ze vergeten dat die boom wel acht jaar oud is, dus er is acht Jaar voor gezorgd". 'uske en Wiske: Mik Helmes en Itromm1 tot y op ioth neer de orgelman Door Mathieu Kothuis GRIEKENLAND na de Tweede Wereldoorlog. Het land verkeert in chaos door een bloedige burgeroorlog. De nationalisten vechten, gesteund door de Amerika nen, tegen de communisti sche rebellen, de Andartes, die het noorden van het land controleren. De burgeroorlog is een recht streeks gevolg van de onder handelingen tussen de Grote Drie, Stalin, Churchill en Roo sevelt, over de situatie op de Balkan nó de Tweede Wereld oorlog. „Laten we de kwestie op de Balkan regelen. Uw troepen zijn al in Roemenië en Bulga rije. Wij van onze kant hebben er onze rechten, vertegenwoor digers en agenten. Laten we elkaar niet op ondergeschikte punten in de wielen rijden. Voor zover het ons beiden, En geland en Rusland betreft, wat zou u er van zeggen als u voor negentig procent de macht in Roemenië krijgt, dat wij het voor negentig procent in Grie kenland voor het zeggen krij gen, en ieder voor de helft in Joegoslavië?". Dit schreef Churchill tijdens de Yalta-conferentie op een briefje dat hij Stalin onder zijn neus schoof. Die zette er een uitroepteken achter, de koe handel was gesloten, maar de praktijk pakte anders uit. Na de oorlog weigerden de Griekse communisten hun sterke posi tie op te geven en gingen de strijd aan om de macht in het land. De burgeroorlog die toen uit brak is het thema van de ro man 'De heroïsche leeftijd' van de Griekse auteur Stratis Ha- viaras. De titel slaat op de Griekse kinderen tussen zes en vijftien jaar die in de burger oorlog worden meegesleept en slachtoffer worden van de meedogenloze strijd tussen hun ouders, de nationalisten en de Andartes. 'De heroïsche leef tijd' is een bloedstollend relaas geworden waarin door de ogen van de hoofdpersoon, een jon gen van twaalf, verslag wordt gedaan van de omzwervingen van een groep kinderen die van huis en haard zijn verdreven en een veilig heenkomen trach ten te zoeken in het naburige Albanië. Tijdens hun zwerftocht ont moeten de kinderen leeftijdge nootjes die zich de gruwelijke praktijken van hun ouders, het onthoofden van vermeende te genstanders, eigen hebben ge maakt. Een vlucht over de grens met Joegoslavië kan niet doorgaan omdat uit opmerkin gen van een Andartes-strijder blijkt dat Tito gemene zaak met de nationalisten heeft ge maakt en Griekse vluchtelin gen aan de grens terugstuurt. Ook de Albanese grens blijkt hermetisch gesloten en zo wor den de vluchtende kinderen te gen wil en dank betrokken in de burgeroorlog en ingezet als hulptroepen van de Andartes. Het eerste deel van 'De he roïsche leeftijd' eindigt met de gruwelijke doodstrijd van de communisten op de berg Grammos in Noord-Grieken land. Door Stalin en Tito verla ten eindigt die strijd in een bloedige nederlaag voor de communisten. Tal van kinde ren komen in de strijd om en de overlevenden worden bijeenge dreven in heropvoedingskam pen. Tussen de hoofdstukken van zijn roman weeft Haviaras cro- nologisch een aantal persbe richten van Assiociated Press en Reuter. En met die publica ties, verklaringen van de natio nalistische regering, uitspra ken van de Amerikaanse presi dent over de Griekse burger oorlog en opmerkingen van de wereldvreemde Griekse konin gin Frederika, bereikt de auteur een bijzonder effect. De gortdroge persberichten staan in zo'n schrille tegenstelling tot de ervaringen van de kinderen dat de gruwelijkheden van de oorlog er nog extra door wor den versterkt. Het gemak en de nonchalance waarmee in de politiek wordt gepraat over de oorlog, de oplossingen en ge volgen daarvan, zijn niet alleen schrijnend maar leiden tot misdadige praktijken. In die zin is het beeld dat Haviaras van de Griekse burgeroorlog oproept van alle tijden, van alle volkeren en hoogst actueel. 'De heroïsche leeftijd' is de tweede roman die Stratis Ha viaras in het Engels publiceert. Na vier poëziebundels in het Grieks schreef hij in 1979 zijn eerste roman 'Wanneer de boom zingt'. Stratis Haviaras: 'De heroïsche leeftijd'. Uitg. Agathon, prijs ƒ39,90 Door Henk Egbers 'Een witte kerst'; clichématiger kan het niet. Maar zelfs de meest intense avant- gardist is bereid in deze tijd volgens clichés te leven. Je zou ook van traditie kunnen spreken. De door Jaap Voerman van uitge verij Novella voor uitgeverij Bruna samen gestelde verhalenbundel voldoet in dit op zicht aan alle eisen. Alleen is het jammer dat de traditie van het kerstverhalen (voor)lezen in de meeste gezinnen is ver drongen door het consumptieve kasfje-kij- ken. Met deze bundel - 'Een witte kerst' - zou het te proberen zijn dit gebruik in ere te herstellen en de tv eens een tijdje uit te zetten voor het geza menlijk lezen en musiceren. Het boek bevat hele vertederende en leuke verhalen, die vaak moge lijk uit het oog verloren zijn, omdat hun laatste uitgave enige tijd achter ons ligt; zoals 'De Arme student' van Anna Blaman, of de 'Ontmoeting in het woud' van Antoon Coolen en 'Herinneringen aan Bethlehem' van Bertus Aafjes. 'Over kerst verhalen gesproken' van Carmiggelt uit 1964 of simpel 'Kerstmis' van Inez van Dullemen hebben er ook al wat jaartjes opzitten. Verser zijn ver halen van onder meer Leo Herberghs en Annie ITeth ucL Wn hier, IJt oor M.G. Schmidt, maar Ina Boudier-Bakker, fried Bomans en Bordewijk spreken vanuit andere tijd. Kortom een aardige veelzijdige' del voor geen geld! Nu we het toch over voorlezen bij de li hebben. Willen we geen verhalen meer over kerstkindje en de herders dan kan Herman kers zorgen voor afwisseling. 'Verhalen in haardvuur' bevat de meest brandbare tel uit zijn theaterprogramma's; te beginnen bii zwart zangzaad', dat Herman van Veens' Han kijn indertijd (1980) al als een fraai boek van onbekende Finkers liet verschijnen. Int weet bij na iedereen wie hij is. Teksten uit De terugkeer van Joop Huiz^W-dftlOOne de Dianae Ross Show en EHBO is mijn lust™ mijn leven zijn in deze bundel bijeengebracht zit zelfs een kerstgedicht in.'Blank of brui"1 mongool WAO'er of Creool wij zijn alleW® gelijk - als het ware en al zijn hersens kl®?J dat is niet erg want zalig zijn alle armen'" geest en benen van vrouw van der Leest'. kolder met een dubbele bodem van deze W wordt door een groeiend publiek gewaard#? Horen is anders dan lezen, maar de meeste W sten overleven het boek toch wel. Een witte Kerst. Uitg. Bruna, prijs 10. Herman Finkers: 'Verhalen voor in het I vuurt. Uitg. Novella, prijs 14,90.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 30