\GERS ER IS DRINGEND EEN DELTAPLAN NODIG VOOR HET VERKEER nitaó b.v- i IDSMAN TZZ3 >osities binnen uitsluiten. DITIES /IV Campina is inhoud interes- zware verant- ikend en kun- solide pakket offreren. Maar kanten van het Campina ruim voeren een ge- sociaal beleid 3r opbouwend ratieve achter- jk niet vreemd VOOREEN s het feit dat wij en concrete va- chetst, aange- wij graag met u n. Wij nodigen u ifspraak met mr. n 04130-72222. <unt u uw brief lampina, t.a.v. recteur Sociale 5462 GE Veghel. acaturenummer len zeggen wij u ief gesprek toe. at we in dat ge en dat de tech- ipina inderdaad ing vormt voor ok vooru... r ii r is in Nederland niets waar zoveel over is en wórdt vergaderd, gestudeerd, onderzoek wordt ge daan, rapporten over worden geschreven, als over dat verkeersprobleem, die overvolle wegen, de files. En dat is geen wonder. Want 'die onhoudbare toestand op de wegen' raakt dag in dag uit een groot aantal mensen, in de files, en daarbuiten. De toe gangswegen tot de grote steden van de Randstad zijn elke ochtend en avond verstopt door de files 'lang- zaamrijdend en stilstaand verkeer', gigantische op stoppingen, waarvoor in de provincie geen vergelij kingsmateriaal te vinden is. De file op de zuidelijke rondweg bij Breda is nog lief en aardig vergeleken met de rij die elke ochtend voor de Coentunnel en net Prins Clausviaduct staat. Automobilisten uit Gouda, Dordrecht en Purmerend moeten al ver voor zes uur uit de veren willen ze op tijd op kantoor zijn in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Oplossingen Meer accijns 'Collega's' Nadruk 48 procent Bomvol E jten en kunststoffen meubelen fsgebouwen en -terreinen en een elijke functie in naar woning op igevoel te richten aan de directie' 4, 4900 AA Oosterhout (N 0 Door Cees Manders Het is een krankzinnige toestand daar op de wegen van de Randstad, elke ochtend en avond. De cijfers van het fileritueel: van elke tien automobilisten in Neder land die de auto gebruiken voor hun werk of om naar hun werk toe te gaan, zit er elke dag één vast te zitten in een fi le. 10,1%. Van alle automobilisten in ons land (en dat zijn er nu 5.870.000) komen er 415.000 (7%) dagelijks in de file te recht. In de Randstad staan en rijden dus elke ochtend en avond honderdduizen den auto's bumper aan bumper, zij aan zij. Stilstaand, optrekkend, stoppend. Om de tijd te doden zijn ze vindingrijk die filerijders. Ze ontbijten, scheren zich, maken zich op, telefoneren, lezen de krant of vergaderstukken, luisteren naar de radio of slapen. De geroutineerde file rijders weten hun tijd goed te benutten. Toch is de file een verspilling van tijd tn geld. En laten we de gewekte irritaties en frustraties niet vergeten. Hoeveel be stuurders van bedrijven en ambtelijke diensten, hoeveel beleidsmakers in Rot terdam, Den Haag en Amsterdam begin nen hun werkdag niet met ergernis woede over de file? Het zijn er honderd duizenden. Maar er zit nog een ander bedenkelijk aspect aan dit fileprobleem: de Justitie in Alkmaar krijgt de laatste tijd enorm veel handgemeen en vechtpartijen te be handelen van automobilisten uit de files. Die files van Noord Holland zijn dan ook de ergste van het land. Het fileprobleem houdt zóveel mensen bezig dat onderhand iedereen zich des kundige op dit terrein waant. Het aantal uit vergaderzalen en van borreltafels aangedragen oplossingen is dan ook na venant. Laten we er eens een aantal on der elkaar zetten: I'Carpooling', het samenrijden naar kantoor en werkplaats. „Daar zijn de mensen te individualistisch voor", me nen de deskundigen. Het Amerikaanse systeem van de 'ti dal flow': het aanpassen van het aantal rijstroken aan het verkeersaanbod, door middel van een verplaatsbare midden berm of het tijdelijk benutten van de vluchtstrook. Maar daar is bij de aanleg van de meeste van onze wegen geen reke- mng mee gehouden. Deze, plus een aan- jal andere verkeerstechnische maatrege- 1® om de doorstroming op knelpunten bevorderen, kosten maar 50 miljoen per jaar en verminderen de wachttijd in de We toch maar even met üefst 22%! 'Spitsheffingen: ieder die op een be paald moment van een bepaalde weg ge bruik wü maken, moet een dag- of een maandsticker (vignet) op zijn voorruit hebben. Hoewel controle met camera's best mogelijk is, zijn deskundigen geen Vorstander van 'weer een sticker op de HM Dit systeem, mits goed toegepast, 21% minder wachttijd in de file ople- jToerit-dosering, ook iets Amerikaans. '1 de opritten van autowegen komen mkeerslichten die op rood springen als een aantal auto's is gepasseerd. Zo zou aantal auto's op autowegen beperkt kun- worden en de doorstroming bevor- Tegenstanders vinden dat op deze v anier het fileprobleem verplaatst wordt an autoweg naar aanvoerwegen. tol ('road pricing' heet dat nu) voor epaalde stukken weg, tunnels en brug- n' elektronisch in rekening te brengen. De invoering van dit systeem kost nogal wat tijd en geld, en men vindt tolheffing, in welke vorm je die ook giet, een stap terug, naar de Middeleeuwen. En boven dien kan de privacy gevaar lo pen als 'iemand' weet waar je op een be paald moment geweest bent. Vermindering van overdrachtsbelas ting bij aankoop van een huis. Forenzen zouden dan dichter bij hun werk kunnen gaan wonen. Afschaffing van de fiscale aftrekbaar heid van een vast bedrag aan kosten voor reis van woning naar werk. Mis- schien zou aftrekbaarheid alleen kunnen blijven gelden voor het gebruik van het openbaar vervoer. Een flinke verhoging van het brand stofaccijns. Gaat de brandstofprijs bij voorbeeld met een gulden omhoog, dan wordt volgens de deskundigen de wacht tijd in de file direct met 48% terugge bracht. Bij een verhoging met 50 cent is die vermindering 25% en bij een verho ging met een kwartje 13%. Het aantrek kelijke van deze maatregelen is ook dat die onmiddellijk succes hebben en met één pennestreek te realiseren zijn. Maar onoverkomelijk bezwaar is dat het ver schil met België en Duitsland te groot zou worden. En dat zou het einde bete kenen van de brandstofverkoop in al onze grensgebieden. Verhoging van de motorrijtuigenbelas ting. De ervaring leert dat automobilis ten daar geen kilometer minder om rij den. Verlaging van tarieven openbaar ver voer. Ook hier leert de ervaring dat daar door het autogebruik niet vermin dert. Uitbreiding en/of verbetering van het openbaar vervoer, door het instellen van nieuwe busüjnen die beter aansluiten op treindiensten, door meer treinen te laten rijden op spitsuren, door grotere par keerplaatsen te bouwen bij spoorwegsta tions (integratie van auto- en openbaar vervoergebruik). Deze maatregelen wor den in brede kring als nuttig en noodza kelijk beschouwd en kunnen 17% minder files opleveren. Maar de strekking van dit regeringsbeleid is juist: minder geld voor trein en bus. Aanleg van tunnels en oeververbindin gen bij Amsterdam en Rotterdam. De regering heeft hiertoe al besloten. Alleen de wijze van financiering staat nog niet vast. Overigens kan het wegverkeer daar de eerste vijf, zes jaar nog niet van genie ten. Uitbreiding van aantal wegen. Dat hierdoor de files zullen slinken als sneeuw voor de zon staat vast. Maar méér beton gaat ten koste van milieu en leefruimte. De regering heeft gekozen voor een verhoging van de motorrijtuigenbelas ting met, schrik niet, 25 gulden, de aan leg van enkele tol-tunnels en wat extra investeringen om het hele openbaar ver voer aantrekkelijker te maken als alter natief voor de auto. Maar om hoeveel het hier gaat heeft Den Haag nog niet bekend gemaakt. In elk geval zijn vriend en vijand van de auto het erover eens dat deze maatregelen volstrekt ontoereikend zijn. „Minister Smit Kroes van Verkeer en Waterstaat doet goed haar best, ze heeft genoeg inzet en kennis van zaken om het fileprobleem aan te pakken, maar ze De cijfers van het flle-rltueel: van elke tien automobilisten In Nederland die de auto gebruiken voor hun werk of om naar hun werk toe te gaan, blijkt er elke dag één vast te zitten In een file. Tot 2000 in de file krijgt daar van haar collega's geen moge lijkheid toe", zegt de heer van Eekhout, directeur van de Stichting Weg, een or ganisatie die al jarenlang bij de regering op de deur bonst om iets aan dat filepro bleem te doen. In de Stichting Weg zit een reeks par ticuliere bedrijven die alle belang hebben bij een zo groot mogelijke mobiliteit van het wegverkeer en zo goed mogeüjke ver bindingen (infrastructuur). De Bovag (garages) zit erin, maar ook wegenbou wers, vervoerders, aardoliemaatschap pijen en weggebruikers (ANWB). De Stichting Weg wil een doeltref fende aanpak van de file en heeft daar toe onlangs nog samen met de NS en het Streekvervoer een open brief aan de re gering geschreven. Voor van Eekhout is het vijf voor twaalf. „De kosten van die files rijzen de pan uit. Wij gaan uit van een schade van te gen de 700 miljoen gulden per jaar, door structurele files, zoals hier elke dag in de Randstad, maar ook door files die zich af en toe ook in de rest van het land voordoen. Voomameüjk vanwege de ver loren gegane uren in zakelijk en woon werkverkeer." „En dan rekenen we nog niet eens de schade van het brandstofverbruik, de schade als gevolg van het niet nakomen van afspraken, het niet op tijd leveren van goederen en niet te vergeten de schade toegebracht aan het miheu door de uitlaatgassen van al die langzaam rij dende en stilstaande auto's." „De totale schade veroorzaakt door de files is niet te schatten. Maar het is ieder een duidelijk dat die enorm moet zijn. Het vastlopende verkeer, de dichtslib bende Randstad, het gaat alle Nederlan ders aan." „Dertig jaar geleden hebben we de Deltawerken uitgevoerd om de stroom water tegen te houden. Nu zouden er weer Deltawerken nodig zijn om ons ver keer goed te kunnen laten doorstromen. Want als er iets belangrijk is voor een goed functioneren van de Nederlandse economie dan is het wel een goede infra structuur en de goede bereikbaarheid van de plaatsen met economische bedrij vigheid." „Ik kan me voorsteUen dat de mensen zeggen: 'al die maatregelen zijn prachtig, maar het duurt lang voordat die werken'. Om op zeer korte termijn die files te ver minderen stellen wij de regering voor van nu af aan de spreiding van de ar beidstijd te bevorderen, bedrijfsverplaat- singen te stimuleren en te zorgen voor een betere afstemming van het streekver voer op de trein. Gebeurt dat serieus dan is dat volgend jaar al te merken op de weg. Een kantoor kun je toch ook in en kele maanden tijd verplaatsen?" In Tilburg staat (overigens ver buiten bereik van de trein) een verkeersacade- mie. Zij levert jaarlijks vele tientallen deskundigen af die alles afweten van het verkeer en dus ook van het fileprobleem. „En diegenen die hier afstuderen hebben allemaal zo een baan", zegt onderdirec teur Ir. J. Korsmit, zelf docent verkeers kunde. Hoe denkt men op deze 'file-acade mie' nou over de verkeerssituatie? Kors mit: „Ga er maar vanuit dat de files voor het jaar 2000 niet zijn op te lossen. Tot die tijd moeten we leren leven met files. Dat is het gevolg van de sterke autoge richtheid van onze samenleving, tot nog toe." „Alles heeft in het teken van de auto gestaan. Het ging steeds beter in de eco nomie, dus kwamen er meer auto's en daarvoor werden alsmaar nieuwe wegen aangelegd. Een auto werkt gebiedsont- sluitend, en om het hele land te laten de len in de economische ontwikkeling was die wegenaanleg nodig." „Dat hunkeren naar meer en nieuwe wegen constateer je nog steeds in veel bestuurlijke kringen maar de laatste tijd zijn er toch meer tegenkrachten gaan werken. De files zijn een groot probleem in allerlei opzichten. Maar je moet het toch ook niet overdrijven. Goed, de Randstad is op bepaalde uren moeilijk of niet bereikbaar, maar op andere uren gaat het toch nog vrij makkelijk. En met een file is het zo dat de wachttijd nooit langer is dan de tijd die je aan de trein kwijt zou zijn geweest." „Neem het voorbeeld van de man uit Hoorn die op Schiphol werkt. Met de trein komt hij er in anderhalf uur. Is de wachttijd voor de Coentunnel een uur, dan neemt hij de auto. Wordt de file lan ger en neemt de wachttijd toe tot meer dan anderhalf uur, dan neemt hij en vele forenzen uit Hoorn met hem de trein. Daardoor wordt de wachttijd in de file korter, totdat de forenzen weer de auto pakken, enzovoort. Files worden lang, maar je kunt dus niet zeggen dat ze als maar langer worden." „Het openbaar vervoer moet drastisch worden verbeterd en uitgebreid. Waarom zou je een trein, en dan praat ik over een forensentrein als de Sprinter in Zoetermeer, niet verder in de stad kun nen laten doordringen? Waarom moet het centraal station altijd het eindpunt zijn?Ik denk ook aan het gebruikers vriendelijker maken van het openbaar vervoer. Je zou met kleinere bussen kun nen werken die de mensen thuis of bij hun werk ophaalt en brengt." „Aan de andere kant kun je het autover keer wel proberen te beheersen met fis cale maatregelen, road pricing en derge lijke. Maar de nadruk moet toch liggen op een beter openbaar vervoer. De ge neigdheid bij de mensen om het open baar vervoer te nemen moet groter wor den. En dat is een taak voor de overheid. In het buitenland heb je ook files, neem België, Duitsland en Frankrijk. Maar het probleem is daar niet zo ernstig als in onze Randstad. Dat komt natuurlijk vooral door onze geografische situatie met al die kanalen en rivieren. Alle we gen in de Randstad houden op een zeker moment op bij de zee." „Maar bij ons is ook het probleem dat de staat een goed openbaar vervoer niet direct als zijn verantwoordelijkheid be schouwt. De trein moet zichzelf hier eerst verdienen en lukt dat niet dan ko men er maar minder treinen. Openbaar vervoer is een pubüeke dienst, die onder alle omstandigheden goed moet zijn en op peil gehouden moet worden. In Frankrijk hebben ze dat beter begrepen dan hier. Als je ziet de investeringen die ze daar in het openbaar vervoer hebben gedaan. Hier wordt juist op het open baar vervoer bezuinigd. Onze houding ten opzichte van het openbaar vervoer moet anders worden. Dat is echt de énige manier om het fileprobleem op te lossen." ie de dertien ki- tussen Zoetermeer (bijna inwoners) en Den Haag (ruim 450.000 inwoners) niet te voet of per fiets wil overbruggen, heeft de keus uit vier mogelijkhe den: auto, bus, trein en sprinter. Voor de meeste forensen vallen bus en gewone trein af. De tocht per bus duurt te lang en de twee treinstations zijn voor Zoetermeerders bijna alleen per auto be reikbaar. Daar komt bij dat de sprinter over de tocht naar de Hofstad niet lan ger doet dan de gewone trein, terwijl hij veel vaker heen en weer rijdt. Dagelijks maken zo'n 30.000 mensen ge bruik van deze snelle treintjes. In totaal vertrekt er elke tien minuten een sprinter vanaf Den Haag-centraal naar Zoeter meer en omgekeerd. In Zoetermeer zijn op de twee jongste wijken na, na alle wij ken aangesloten op het net. Iedereen heeft een stationnetje op hooguit vijf mi nuten loopafstand. De treinen rijden vanaf het centrumsta tion een grote lus door de stad. De rij richting varieert. De ene trein rijdt links om, de andere rechtsom. Elk van de twaalf stations wordt gemiddeld eens per tien minuten aangedaan door een trein. De tocht naar Den Haag duurt maxi maal een half uur voor wie op het uiter ste puntje van de lijn opstapt (station Buitenweg). Gemiddeld zit de Zoeter- meerder een kwartier in de trein. De Zoetermeerlijn is in 1975 geopend. Hij kostte 150 miljoen gulden. De lijn was bedoeld als alternatief voor het autogebruik. Dat lijkt maar gedeeltelijk gelukt. Weliswaar stappen er dagelijks 30.000 mensen in de trein, maar het me rendeel van de mensen werkzaam in de Haagse agglomeratie neemt toch de auto. Van de 18.000 mensen die dagelijks naar Den Haag gaan om te werken reist 48 procent (8640) per auto. De sprinter is goede tweede met 38 procent (6840). Nog eens zes procent neemt eigen fiets of bromfiets, vijf procent neemt de nor male trein (de lijn Utrecht-Gouda- Den Haag) en drie procent neemt de bus. Bij de inkomende pendel (in Zoetermeer zitten het hele ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, delen van het minis terie van Volkshuisvesting, alsmede de AbvaKabo, FME en Sociale Verzeke ringsraad) Éggen de cijfers nog ongunsti ger voor de sprinter. Van de 9.250 wer kende mensen die dagelijks naar Zoeter meer komen nemen er 1900 de trein, 6000 de auto, 450 de bus, 700 de fiets en 100 de bromfiets. Die keuze voor de auto heeft iets vreemds. Weliswaar is het centrum van Den Haag buiten spitstijden binnen tien minuten bereikbaar sinds de Utrechtse- baan in Den Haag en verkeersplein Leidschendam (het Prins Clausplein) klaar zijn, maar op spitstijden moet ruim een half uur worden uitgetrokken voor het ritje. Anderhalf uur stapvoets rijden is zeker 's ochtends evenmin ongewoon. En 's avonds staat de file in de andere richting, in ieder geval vanaf Den Haag tot aan het Prins Clausplein. Echt op schieten zit er niet aan dus. De sprinter zelf zit in de spits overigens ook bomvol. Zitplaatsen zijn er alleen voor mensen die op een van buitensta tions zijn ingestapt. De rest reist staan de, soms als haringen in een ton. Voor mensen die vaak 's avonds reizen komt daar nog het gevoel van onveilig heid bij. De betonnen stations zijn veelal verlaten, lampen functioneren niet. De Zoetermeerlijn heeft jarenlang bovenaan gestaan op het lijstje van meest vernielde spoorlijnen. Sinds de vliegende controles zijn ingevoerd is dat ietsje verbeterd, maar nog steeds zijn er mensen die niet voor hun lol de sprinter pakken. Hij mag dan op tijd rijden en relatief snel en goedkoop zijn, het gevoel van veiligheid dat de eigen auto biedt, is sommigen klaarblijkelijk wat meer geld waard. En sprinter of niet, in Den Haag is nog steeds geen parkeerplaats te vinden. Er staat geen parkeergarage leeg als gevolg van de sprinter. De stad kent nog steeds een enorm par keerprobleem. Dat kan ook niet anders, de sprinter is op de groei gebouwd. Zoe termeer is de laatste jaren alleen maar groter geworden. „Ga er maar van uit dat het verkeersprobleem hier nog veel groter zou zijn als er geen sprinter was", zegt een woordvoerster van de gemeente Den Haag.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 25