DE STEMÏ sé^miarjan berk maakte kro-jeugdserie over popgroep De Band is dichterbij dan Fame' 4$ m s4 1 1P^ Duitse tv-presentator beschuldigd van Nazi-journalistiek fc\#| DONDERDAG 17 DECEMBER 1987 LVERSUM - De zes- jelige jeugdserie uit Iver de popgroep It's |oo Much (ITM), die [en aantal jaren gele ien echt heeft bestaan, beleeft vrijdag om 17.46 |uur de tweede afleve- ing. M fsUBaBBn 100 jaar Le Corbusier Op herhaling Beeldenaar fc Zeeuwse harmonie Joke van Wingerden „Wensen vinden het vast leuk samen met collega's te sporten. Kijk maar naar de 'grote drukte op bedri j f sreoepties" Sander Tllanus, Sport Management Support 12 Ett; 6^1 Sroraw/y.v; it Mart van der Sanden e serie, eenvoudigweg 'De nd' getiteld, is geschre- door Marjan Berk en hildert de veelal authen- ke belevenissen van de i bandleden. arjan Berk kwam in 1983 op t idee voor de serie. Haar _m Ruud-Jan speelde mee in |Eét funkbandje, dat toen op thoolfeestjes en in jongeren-1 sntra optrad. Marjan Berk li sjouwde regelmatig met .jsterkers door Amsterdam jaar de zalen waar ITM moest Ltreden. Zij wilde in een tv- Lrie laten zien met hoeveel •.••v.-V.-.VA'zjVSSWSBSSB .V; jSSttSQBI plezier amateurpopgroepjes, waarvan er in Nederland vele duizenden zijn, repeteren en optredea Daarvoor hoefde ze eigenlijk alleen maar de bele venissen van de bandleden op het podium en in het dagelijkse leven op te tekenen. Verreweg de meeste voorvallen in De Band zijn dan ook echt ge beurd. Voor de opnamen van De Band werd ITM opnieuw gefor meerd. Alle bandleden werden opgetrommeld en spelen zich zelf, op één na: Candy Duif er. Deze saxofoniste maakte in 1983 nog deel uit van de groep, maar heeft intussen een eigen, succesvolle carrière in de pop muziek opgebouwd. Het ver zoek om aan de serie mee te doen wees Candy Dulfer enigs zins hooghartig af. Ze heeft het te druk met ander werk en ze is het muzikale niveau van haar ex-collega's ver ontstegen. Haar plaats werd ingenomen door Isabel Dumas, die enige uiterlijke gelijkenis met Candy Dulfer vertoont. De Band is een goedkope produktie en dat is in een aan tal opzichten goed te merken. De bandleden zijn amateur-ac teurs zonder tv-ervaring. Dat betekent dat het verhaal nood-, gedwongen uit een aaneen schakeling van korte scènes bestaat. Het opbouwen van de dramatische spanning in lan gere scènes kunnen amateurs niet aan, aldus Marjan Berk. Het geluid is apart opgeno men in de studio, wat storende missers tijdens zogenaamde li ve-concerten in de serie tot ge volg heeft. In een van de afle veringen zingt een meisje een liedje, loopt een meter van de microfoon weg, maar aan het geluid is daarvan niets te mer ken, dat blijft identiek. „Het was te duur om die optredens live op te nemen", voert Marjan Berk als excuus aaa 'De aankleding van de serie is summier. De Band speelt zich niet af in trendy decors, maar in eenvoudige huiskamers en kale repetitieruimtes. Dat sluit aan bij de 'klunzigheid' die de serie volgens Marjan Berk moet uitstralen. „Vergelijk het met Fame. Leuk om te zien, maar de prestaties zijn te goed om je er makkelijk mee te kun nen identificeren. Fame is voor Nederlandse jongeren een on bereikbaar ideaal. De Band straalt een zekere klunzigheid uit en dat staat dichter bij de mensen". Onbedoelde klunzigheid zit er overigens ook in De Band De afleveringen zijn in 1984 ge schreven met de bedoeling de serie een jaar later uit te zen den. De opnamen zijn wegens geldgebrek bij de KRO uitge steld tot begin 1986. De serie heeft daarna nog pakweg an derhalf jaar op de plank gele gen. Het gevolg van deze ver traging is wel dat in De Band oneffenheidjes in de actualiteit voorkomen. Zo wordt Toontje Lager genoemd als bestaande band, terwijl die groep toch al lang ter ziele is. De KRO heeft De Band gepro grammeerd tot en met 15 ja nuari. Niet lang daarna begint de NCRV met Switch, ook een serie over een popgroep. Die produktie is heel anders van opzet. Het verhaal is volledig bedacht, terwijl de vormgeving veel aandacht krijgt. Switch moet er juist heel snel en flit send gaan uitzien. BONN - Het weekblad Der Spiegel heeft de 74-jarige Westduitse tv-presentator Wer ner Höfer, vooral be kend van het tv-zon- dagmorgenpro- gramma 'Frühschop- pen', beschuldigd van journalistieke activi teiten voor het Nazi bewind. Höfer was in de oorlog columnist van '12 Uhr Blatt', een nationaal-so- cialistisch orgaan, en in 1943 juichte hij de be rechting van de kritische pianist Karlrobert Krei- ten zeer toe. Kreiten had opmerkingen gemaakt over de ondergang van de Duitse cultuur en werd opgehangen in Berlijn. Werner Höfer is al eerder aangevallen van wege zijn orlogsverleden, maar hij heeft steeds volgehouden dat de re dactie van '12 Uhr Blatt' zijn artikelen corrigeer de. Der Spiegel heeft alle teksten van Höfer onder zocht en concludeert dat Höfer zelf consequent een pro-Nazi-toon ge bruikte. Höfer heeft nooit ont kend vanaf 1933 lid te zijn geweest van de NSDAP. Sinds de jaren vijftig is hij een hoog geachte tv-gesprekslei- der in de Bondsrepu bliek. De beschuldigin gen die eerder vanuit de DDR zijn geuit, werden in West-Duitsland hooit echt serieus genomea (ADVERTENTIE) I* De tien spelers van 'De Band ..FOTO KRO •100 jaar Le Corbusier. Stadsschouwburg Tilburg. n: ma.-za. 11.00-18.00 en 119.00-21.30 uur; zo. 12.00-17.00 I uur. Tot 23 januari. Het 75-jarig bestaan van de Hogechool/Leergangen Til burg, afdeling bouwkunde, was aanleiding deze tentoon stelling ten dele over te ne men vanuit de Antwerpse Handelsbeurs, waar de hon derdste geboortedag van deze grote bouwmeester (1887-1965) herdacht is. De expositie be vat twee ontwerpen van Corbu voor Antwerpen, waarvan er een werd uitge voerd. In Nederland is hij vaak geciteerd in de architec tuur. Zijn ontwerp voor Ant werps Linkeroever uit 1933 dat nu in Tilburg en niet in Parijs wordt getoond, aldus de directeur van Brussels Lu- rasarchief bij de opening, doet denken aan een Bijlmermeer avant la lettre. De geest van Corbusier moet bij de ontwer pers doorgewerkt hebben. Is in Nederland niets gebouwd van de hand van Corbu, in Antwerpen staat tenminste nog een huis dat onder zijn architectuur werd gebouwd aan de Populierenlaan; in «27. Het Phüips-paviljoen op de expo werd afgebroken. He Antwerpse fotograaf- schilder Guilette lukte het via briefverkeer hem een ont werp te laten maken, dat door een architect uit eigen omge- wng werd uitgevoerd. Het is de enige woning geworden volgens het zogeheten Citro- nan-type, ontwikkeld uit zijn Maison Domino, bedacht voor 'ndustriebouw. Met tekenin gen en een maquette, alsmede met de daarbij horende cor- respondentie is dit huis op pa- P'er te bekijken. Het interessantst zijn de fo- J° s die de eigenaar in de der- 'ger jaren maakte en die de woning in gebruik laten zien. uuilette bewoonde vanuit een oosterse mystieke instelling 'woonmachine' (geïnspi- eerü door de woning van Kunstschilder Ozenfant in is 6611 kubus met n tweedelige binnenstruc- cnkïi ^aarb>ij de trap als Ja- cobsiadder (gedacht wordt Th C aan Chaplin's film e KlfJl een centrale rol speelt. De door 'iedereen' overgenomen gedachte van een split-level is daarbij al aan de orde. De catalogus doet wat misprijzend over de hui dige bewoning, maar het is nog steeds de enige constant bewoonde Corbu-ruimte. Guilette wilde de hele straat laten bebouwen door gere nommeerde architecten. Het stadsbestuur weigerde zijn medewerking aan wat nu een open-luchtmuseum van de eerste orde had kunnen zij a Nu is deze woning daar een eenling met een nog beroer dere omgeving als het Riet veld-huis in Utrecht. Momen teel wordt het gerestaureerd. H.E. Groepstentoonstelling schilderijen en beeldhouw werk; Galerie Esprit, Graven straat 99 Clinge. Open: woensdag t/m zondag van 133-17.30 uur, 25 december en 1 januari '88 gesloten, 31 december tot 16.00 uur. Het getuigt van een goed be leid wanneer een galerie een nauw en blijvend contact on derhoudt met de kunstenaars waarvoor zij eenmaal geko zen heeft De kans op exposi ties, die als eendagsvliegen te bestempelen zijn, wordt daar door aanzienlijk verminderd ten voordele van de kunste naar en de galerie. Van dit be leid uit is het begrijpelijk dat galerie Esprit te Clinge in de kersttijd een groepstentoon stelling inrichtte van een aan tal schilders en beeldhouwers, die reeds meerdere malen in de galerie exposeerden en met wie derhalve een vaste band bestaat. Ditmaal zijn het de schilders Frédéric Bootz, Lambert Oostrum, Mado Schoolmeesters, Hendrik van Veenendaal, Paul de Vilder, Boetje Pattirane en de beeld houwers Evangelis Cotrotsos, Joz. de Loose en Kees Vet. Gezien de onmogelijkheid op het werk van elk dezer ex posanten in te gaan, volstaan wij met te wijzen op enkele hoogtepunten. Ongetwijfeld behoren daartoe de soms op groot formaat en in bies- terkleuren uitgevoerd land schapsaquarellen van de in Griekenland wonende Frans man Frédéric Bootz. Ze getui gen van een romantische vi sie, die met de verve van een virtuoos vakmanschap op pa pier werd gebracht. Opmer kelijke geabstraheerde land schappen in zeefdruk en olie verf zijn er van Hendrik van Veenendaal; van de serie olie verven met abstrakte motie ven van Lambert Oostrum treft er één als geslaagd door zijn rake compositie, zoals die bij andere werken mislukt schijnt door overmoed, non chalance en de uitgesproken wil in series te werken. Van overtuigende kracht is het werk van de Molukse kunste naar Boelje Pattirane, dat in felle en toch warme kleuren het vrouwelijk naakt bezingt. De boven reeds genoemde beeldhouwers tonen over het algemeen werk dat char mante kleinplastiek genoemd zou kunnen worden; de Vla ming Joz. de Loose laat ook in zilver gegoten sieraden zien. Onder het werk dat niet di rect tot de tentoonsteUing be hoort, maar in de achterzaal te zien is, trekken de gesti leerde, verdroomde land schappen van de Vlaming Marcel Robbe stille aandacht. Reden genoeg dus, dunkt ons, voor een artistiek uit stapje naar Clinge, drie kilo meter van Hulst. W.E. Verkooptentoonstelling in De Beeldenaar, Keizerstraat 3, Breda. Open maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 12.00, van 14.00 tot 17.00 en van 19.00 tot 20.00 uur, vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur, zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Op 21, 22, 23 en 24 december van 13.00 tot 17.00 uur, tot en met 24 december. Een nieuw initiatief van Bre dase kunstenaars. Op idee en onder leiding van Kiki Derks hebben de beeldende kunste naars, die aan De Beeldenaar ft" ft 1 i 1, 4 V ft ft S Tot 3 januari nog laat beeldend kunstenaar Han Janselijn 'architectuurmo déllen' zien in het Museum voor Hedendaagse Kunst, Het Kruithuis, in Den Bosch. Gefascineerd door bouwwerken van bijvoor beeld architecten als Van Gooi, dom Van der Laan en Aldo Rossi herleidt hij hun scheppingen tot kunstwer ken van eigen hand. Er is ook een project te zien van Bossche Torens, gebaseerd op driehoeken van zestig graden. Het bestaat uit een driedelige installatie met acht torens. Open: di.-zo. 11.00 (zo. 13.00)-17.00 uur. -instituut voor creatieve vor ming- doceren, de gelegen heid aangegrepen om in eigen huis werk aan de man te brengen. Daartoe zijn gangen en trappen, gelukkig voorzien van volkomen neutrale muur oppervlakken, als tentoon stellingsruimte gebruikt. Om dat er verkocht moet worden is gekozen voor werk dat di rect aanspreekt en betaalbaar is. Veel tekeningen, opvallend weinig grafiek, wat foto's en een aardige verzameling plas tieken, vooral keramische, zijn er in de aanbieding. Wie regelmatig kunst kijkt zal weUicht even aan de sfeer moeten wennen, want het is heel wat anders om een zo subtiele tekening als Dick Fl- uitsma's 'Verzoeking van de Heilige Antonius' onder de trap te zien of binnen de ge wijde stilte van een respecta bele kunstgalerie. Edoch, de werksfeer die in dit schoolge bouw onmiskenbaar aanwe zig is, werkt relativerend en maakt de afstand tussen de getoonde kunst en 'hoe zal het bij mijn bankstel staan' aUeen maar kleiner. En van vijftien verschil lende invalshoeken is er voor de niet te veel eisende liefheb ber van aUes wat: krachtige kleurrijke bladen met ab stracte tekens van Birgitt van Bracht, stemmige statische foto's van Peter Keesom met een oude auto als onderwerp en van José Wonders met een theatrale inslag, die het ka rakter van een momentop name hebben, keurig gesty- leerde kleurenlitho's van Akke Sins aan de natuur ont leend, studieuze tekeningen van Petra van den Heuvel over landschapsarchitectuur, inteUectuele etsen van Jan Michielsen met een composi torisch verrassende benade ring. Spannende staalplastieken van Thijs Derks met fijne contrasten in materiaal en vorm, expressionistische, geestige én arrogante portret ten van keramist Rob Brandt en wat introvertere objecten van Maarten Koreman, die in zijn kronen een onderscheid tussen vorm en decoratie schijnt aan te duiden. Kleur rijke tekeningen van Kiki Derks vol levendige sugges tieve beelden, van Marian Aerssens, die in haar figuren juist het statische, monumen tale element benadrukt, en van Coleta Velderman, die in haar complexe figuraties en fraaie intrigerende composi ties literaire thema's ter hand neemt. Karin Schreppers biedt on der meer een formele potlood tekening aan, opgebouwd uit streepjes, en Frans van Veen, als hekkesluiter, laat een groot en indrukwekkend, ge schilderd landschap zien, dat hij heel inconsequent op een verkooptentoonstelling niet te koop aanbiedt. Als deze expositie vol doende weerklank vindt -en tot nog toe is men hoopvol ge steld- zal dit initiatief in de Metamorphosis; meubel- ontwerp van Geoffrey Har- court, te zien op de tentoon stelling 'Textieldesign, van schets tot produkt', tot 13 maart in het Nederlands Textielmuseum in Tilburg. Zij beoogt inzicht te geven in de geheimen van het vak bij de produktie van wo ningtextiel - gordijnstof fen, meubelbekleding en vloerbedekking. Vier grote Brabantse bedrijven laten hier uitvoerig zien het pro ces, waarvan zij tijdens de Brabant Biënnale in Breda onlangs al een slipje op lichtten. Aan de hand van schetsen, drukproeven, fo to's, staal- en kleurkaarten en twee audio-visuals wordt het produktieproces uitgelicht. Open: behalve op maandag dagelijks 10.00 (za./zo. 12.00)-17.00 uur. toekomst gecontinueerd wor den. LIAROOSE Expositiegroep St-Anna ter Muiden. St-Anna ter Muiden, voormalig gemeentehuis. Open: za./zo. van 14.00-17.00 uur. Tot 3 januari 1988. - In het schilderachtige oude raadhuisje van het al even schilderachtige dorpje St- Anna ter Muiden, dat een maal een kunstenaarskolonie was, gelegen bij Sluis op de grens van Nederland en Bel gië, heeft de Westzeeuws- vlaamse expositiegroep, die zich naar dit dorp noemt, een nu al weer jaren bestaande traditie getrouw, een winter- tentoonsteUing ingericht vol gens het beproefde recept: de vaste kern van de groep, be staande uit Liesbeth Huser, Ernest Joachim en Wim KruH toont nieuw werk en daarom heen groepeert zich werk van een aantal gastexposanten uit alle delen van Nederland (Vlamingen ontbreken helaas voor de eerste keer), met name Han van de Broeke, Jaap Clement, Han van Ha gen en Philip Wiesman. De tentoonstelling vertoont als geheel een zeer harmonisch karakter wat de verdeling der verschillende disciplines be treft: men ziet hier het werk van een fotograaf, van drie aquarellisten en drie grafici (etsers). Ook qua visie vertonen verschillende kunstenaars een opvaUende harmonie en eensluidendheid: zowel Lies beth Huser met een drietal in briljante kleuren gedane aquareUen, geïnspireerd op evenementen in haar woon plaats IJzendijke als Han van Hagen en Philip Wiesman met series van voHeerd vak manschap en gevoel voor poë tische essentie getuigende et sen waarvan de motieven aan landschap, bos en beemd ont leend zijn, houden zich voor namelijk aan de werkelijk heid zoals zij die voor zich zien. Hetzelfde geldt ook voor de fotograaf in het gezelschap Wim KruH, die in uitstekende presentatie een aantal foto grafieken laat zien waarvan die welke merkwaardige steenstructuren in beeld brengen het zuiverst in de herinnering blijven. Drie van de zeven exposanten geven aan de werkelijkheid een strikt persoonlijke interpreta tie: Jaap Clement varieert in een serie van vijf aquarellen op boeiende, fantasievolle wijze het thema horizon. Er- nest Joachim verbeeldt in zijn op het landschappelijke en vegetatieve geïnspireerde et sen vol verfijnde kleur zijn gevoelens van bewondering en huiver voor de geheimzin nige krachten in de schepping en de aquarellist Han van de Broeke toont zich een op het sierlijke en decoratieve be dachte speelse improvisator op het thema, bloemen, plan ten en vlinders. Een tentoon stelling, boeiend door de ver schillende visies op de werke lijkheid en met aankoopprij zen, die in deze dagen rond Kerstmis menige geschenken- zoek(st)er zullen aanspreken! W.E. Gouaches en pastels van Joke van Wingerden-Kleijne. Klein Eijssel, Meersel-Dreef, België. Open woensdag tot en met zondag van 10.00 tot 18.00 uur, ook eerste en tweede Kerstdag en Nieuwjaarsdag, tot en met 10 januari. Bruisende vitaliteit laat nie mand onberoerd En dat vormt' de grootste charme van het werk van Joke van Win gerden uit Breda, die als auto didacte nog niet zo lang aan de weg timmert. Vanuit een feüloos werkend, natuurlijk gevoel voor kleur bouwt ze haar figuraties op. Heel spon taan ontstaan haar vormen: „Het moet er uit", zegt ze zelf. Opgelucht dat ze haar gevoel tastbaar heeft gemaakt en, ingeval het aan haar ver wachtingen beantwoordt, verrukt over het resultaat, wordt er verder niet aan de beeldvorming gesleuteld Een manier van werken, die behoorlijk riskant is en dat is op deze tentoonstelling ook duidelijk te zien. Er zijn teke ningen die precies dat hebben waardoor een beeld blijft boeien. Het zijn de schokef fecten in het kleurgebruik, gevangen in deels herkenbare en deels abstracte figuraties, die vaak door hele frisse com positorische invalshoeken een fraai en persoonlijk beeld op leveren. Daarnaast zijn er bladen die veel van de nodige spanning missen doordat er op een weinig kritische ma nier aan een bepaald thema alsmaar door is gewerkt. Joke van Wingerden ont leent haar inspiratie vooral aan religieuze thema's en ver werkt bijvoorbeeld teksten in haar beelden. Wanneer deze tekens binnen de stijl van de andere beeldvormers vaUen is dat een verrijking. Hier is het alsof iemand anders een com mentaar over het beeld heen heeft geschreven, wat storend werkt. Maar dit veelzijdige natuurtalent zal deze onvol komenheden wel weten te overbruggen, omdat zo te zien nog lang niet alle bronnen zijn aangeboord, getuige de kleine tekening met rietpen, een techniek lang geleden maar een maal beoefend, maar van een kwaliteit die vraagt om vervolg. LIAROOSE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21