an NEDERLANDSE ORGANISATOREN TEVREDEN NA JAAR VOL CULTUUR AAK s? Philip Glass in Egypte 13 Bestuur Filmfestival dreigt op te stappen A63 WOENSDAG 16 DECEMBER 1987 I AMSTERDAM (ANP) - ■Berlijn neemt volgend jaar lje titel 'culturele hoofdstad (tan Europa' over van Am- ierdam. Deze stad heeft al- |vast, voor het eerst, een ropese Filmprijs inge leid. De onderscheidingen worden eind november 1988 |igereikt. leer dan miljoen Alle lagen Toekomst Adviesraad VERLAGING SUBSIDIE GEVREESD V.FILM3 Oud NOS-voorzitter Jurgens hoogleraar Cajun Qifton Chenier overleden Multi-media Akhnaten Oedipoes AGENDA een blijven dan inschafprijs, zijn in's staan bij de irmatie over de (020) 86 7351. weet lie dat leuk vindt. DE STEM Berlijn neemt rol Amsterdam over Berlijn verwacht dat deze prijs met verschillende categorieën Jaarna jaarlijks worden uitge- t in telkens een andere Euro- efilmstad. De filmprijs houdt tok verband met het Europese [aar van film en televisie. i Berlijnse delegatie was de afge- pen dagen in Amsterdam. Bekend laakt werd ook wat Berlijn als |iieuwe 'cultuurstad van Europa' in nog meer op het programma t staan De voormalige hoofdstad i het Duitse rijk wil vooral laten wat haar bijdrage is aan de :t van deze eeuw. Ad 's-Gravesande, directeur van de Stichting Bijzondere Kunstmanifes tatie, blikt tevreden terug op de ma- fcifestatie Amsterdam Culturele pfdstad van Europa 1987: „Alles bij "aar opgeteld is het toch tamelijk |part dat j e in deze tij d van financiële 5 op het gebied van de kunsten heen aantal activiteiten hebt kun- a opzetten die je zelfs voor een deel nor de komende jaren kunt behou- n omdat men ziet dat ze waardevol Éi zowel voor het publiek als voor tiet klimaat van de stad". ftewel de telling nog niet is afgerond an nu al gezegd worden dat het aan- il bezoekers aan de manifestatie in «sterdam het miljoen zal over- ijden. De activiteiten gecoördi- «d door het Holland Festival, een rüviteit van genoemde stichting, in elk geval zo'n 700.000 bezoe- zo is al uitgerekend. Daar ko- n dan nog de bezoekers bij van de lerdelen die het Nederlands Thea- Instituut heeft gecoördineerd en e zullen ook in de honderdduizen- lopen. I En wat weinigen voor mogelijk fbben gehouden: de manifestatie is linancieel ook nog zonder kleer- «leuren vanaf gekomea De omzet "ipt tegen de 20 miljoen gulden, het ïag dat de organisatoren ('s-Gra- ande van het Holland Festival en tnoemde Stichting, Steve Austen, di- "teur van het Nederlands Theater itituut en Arthur van Schendel van pt Amsterdams Uitburo) aanvanke- likvoor ogen stond maar dat Brink- Koningin Beatrix en minister Brinkman bij de opening van de manifestatie 'Amsterdam Culturele Hoofd stad van Europa 1987' in mei van dit jaar. fotoanp man van WVC te hoog vond. „Er is geen tekort", aldus 's-Gravesande. „Zo'n Century bijvoorbeeld is een geslaagd project geweest. Het was een tamelijk bijzonder soort tentoonstel ling verspreid over de gehele stad met een reeks van bijzondere kunstwer ken. Zulk soort dingen kan op voor hand al niet mislukken. Neem nou zo'n tentoonstelling als van Oscar Schlemmer in het Stedelijk Museum, dat was toch fantastisch? Evenals de expositie 'Meesters van het land schap' in het Rijksmuseum". 's-Gravesande wijst ook de opvat ting van de hand dat veel activiteiten er toch wel gekomen zouden zijn ook zonder Amsterdam Culturele Hoofd stad. Activiteiten als de Schlemmer- tentoonstelling, de Oktober Jazz- meeting, het Theater-festival, het Scholierenfestival zouden er zeker niet geweest zijn zonder deze mani festatie, voegt hij er aan toe. Verder stelt hij zich teweer tegen de hier en daar gehoorde mening dat Amsterdam Culturele Hoods tad eli tair zou zijn geweest. „Volgens mij was deze manifestatie nu juist in het geheel niet elitair. De zalen zaten vol met allerhande mensen uit alle lagen van de samenleving. Als je nu bij voorbeeld het Internationaal Poppen theaterfestival neemt, dat van zeer hoge kwaliteit was, daar was een pu bliek dat ik anders nooit in het thea ter zie en alle leeftijden waren verte genwoordigd". De manifestatie heeft ook activitei ten voor de toekomst voortgebracht „Het Theaterfestival bijvoorbeeld zal ook voor de toekomst behouden blij ven, zij het niet voor Amsterdam maar voor Rotterdam. Ook het Inter nationaal Poppentheaterfestival is voor herhaling vatbaar, niet onmid dellijk volgend jaar maar toch wel over twee jaar". Hij voegt er aan toe dat Amsterdam Culturele Hoofdstad in een bepaalde vorm zal blijven voortbestaan, ook onderdelen als het Zomerfestijn en de Culturele Hoofdstadzender, die in de toekomst Amsterdam C (cultuur) zal gaan heten en waarvoor ook in an dere steden als bijvoorbeeld Gronin gen belangstelling bestaat. „Ik denk dat Amsterdam in bredere zin in de toekomst van al dat soort activiteiten zal kunnen profiteren Het geld dat in culturele activiteiten wordt geïnves teerd komt er in anderhalf- tot drie voud weer uit. En ook tal van bedrij ven onder meer in de Horeca profite ren er van Om er van te kunnen pro fiteren moet je straks niet achter overleunend in je stoel zeggen '1987 hebben we gehad' en dan niks meer Organisator Ad 's-Gravesande: Deze manifestatie was juist niet elitair. - foto archief de stem van onder meer de verkoop van toe gangskaartjes. De bijdrage van de overheid was minimaal. Ik zou het zelfs krap willen noemen. Maar ik vraag me af of je dat in Nederlandse verhoudingen wel kan blijven vol houden. Voor Nederlandse begrippen is er toch een alleraardigst bedrag uitgetrokken", Stelt 's-Gravesande. Berlijn heeft inmiddels een tien per sonen sterke adviesraad ingesteld, die de Europese Filmprijs van de grond moet krijgen. Een jury van zeven des kundigen beoordeelt straks de inge zonden speelfilms. Het is de bedoeling dat elk land een speelfilm en een speelfilmdebuut in zendt. De selectie per land gebeurt door personen uit die landen, die wor den benoemd door de senator van cul tuur in Berlijn. Geselecteerde films moeten al in het betreffende land zijn vertoond. Berlijn definieert haar rol van cul tuur-hoofdstad vanuit de traditie van de Europese moderne kunst. De stad ligt in het centrum van Europa en op de grens tussen oost en west „Het is er beter dan waar ook meent de Berlijnse delegatie, „om de rol van de hedendaagse cultuur te derzoeken in een Europa op weg naar eenwording". De opening van Berlijn - culturele hoofdstad is op 22 april in het Ham burger Bahnhof. Voor die opening is de Berlijnse mode-ontwerpster Clau dia Skoda om medewerking ge vraagd. Skoda is bekend van perfor mances. Het programma begint echter in feite eerder, want in het pal aan de Berlijnse muur gelegen Martin-Gro- pius-Bau is al vanaf 20 februari de tot nu toe grootste expositie met werk van de inmiddels overleden Duitse kunstenaar Joseph Beuys te zien. De tentoonstelling omvat werk van hem uit 13 landen. Er zijn in Berlijn komend jaar nog meer exposities gewijd aan het mo dernisme. Een van de exposities is ge wijd aan schilderkunst en grafiek in de tachtiger jaren uit de DDR (Oost- Duitsland). Berlijn organiseert echter ook his torische presentaties met zeldzame en zeer waardevolle stukken. In j uni, j uli en de eerste helft van augustus wordt is in de eerder genoemde Gropius-bau de expositie 'Keizer Augustus en de verloren republiek' te zien met stuk ken uit onder meer het Vaticaan. Berlijn besteedt daarnaast veel aandacht aan literatuur, architec tuur, muziek en toneel. De nieuwe culturele hoofdstad denkt in 1988 vooral de 'avant-garde van gisteren' te presenteren, 'om ervan te leren en de avant-garde artiesten van van daag en morgen een kans te geven'. doen. Je moet steeds nieuwe initiatie ven nemen en activiteiten die zich daarvoor lenen blijven ondersteunen en misschien zelfs financieel onder bouwen. Volgend jaar is het Van Gogh-herdenkingsj aar. Dan komen er evenals naar Amsterdam Culturele Hoofdstad behalve talrijke Nederlan ders ook buitenlanders naar Amster dam om daar de tentoonstellingen te zien. Op zo'n moment moet je ook zor gen voor een aanbod op andere terrei nen zoals podiumkunsten". Over de financiële kant van de zaak laat 's-Gravesande zich diplo matieker uit dan in het verleden nog al eens het geval was. Van WVC en de gemeente Amsterdam kreeg de mani festatie een subsidie van 4,5 miljoen, waarvan Amsterdam anderhalf mil joen voor zijn rekening nam. „Am sterdam Culturele Hoofdstad was een idee van Brinkman en ik kan me voorstellen dat Amsterdam wel even geschrokken is van de financiële con sequenties van de verwerkelijking van dat idee. Met het geld van de overheid hebben wij evenwel een proces op gang kunnen zetten van het binnenhalen van meer geld: sponso ring, bijdragen van Europese landen, van de Europese commissie, nationale en internationale fondsen, incidentele bijdragen enzovoort Daarbovenop kwam onze eigen bijdrage in de vorm AMSTERDAM (ANP) - Het bestuur van het Filmfestival Rotter dam heeft gedreigd af te treden en het festi val te zullen opheffen als de minister van WVC en de Tweede Kamer niet binnen kort duidelijkheid verschaffen over de rijksbijdrage aan deze manifestatie. Bestuursvoorzitter Felix Rottenberg zget dat zo wel de minister als de Tweede Kamer binnen kort hierover brieven zullen ontvangen. Zoals gemeld wordt het ko mende zevende Filmfes tival Rotterdam van 28 januari tot en met 7 fe bruari 1988 gehouden. Het bestuur zal ook op stappen als de rijksbij drage minder zal zijn dan de 600.000 gulden die voor het komende festival be schikbaar is. Rottenberg wees erop dat de Tweede Kamer minister Brink man aanvankelijk meer aandacht voor de film had gevraagd. In zijn on langs gepresenteerde Kunstenplan had de mi nister met de wensen van onder meer de Kamer re kening gehouden en meer geld voor de film en ook voor de letteren uitge- trokkea Voor de film voorzag het plan van Brinkman in een structurele verho ging van 2,9 miljoen gul den. Maar tijdens de mondelinge behandeling van het Kunstenplan in de Tweede Kamer vroe gen Kamerleden via mo ties meer geld voor de symfonische taken van het operagezelschap Fo rum en voor de orkesten in het noorden van het land. Als die moties wor den uitgevoerd zullen er verschuivingen binnen ■fis het Kunstenplan plaats vinden en zal, vreest de filmwereld, de verhoging van het filmbudget op losse schroeven komen te staan. Rottenberg en festival directeur Huub Bals voerden aan dat de bij drage van Rotterdam aan het festival voor meer dan een derde de kosten dekt, een derde komt uit eigen inkomsten van het festival en WVC zit nog ruim onder een derde van de in totaal 2,1 miljoen gulden aan kos ten. Evenals in het verle den is de bijdrage van WVC voor 1988 een inci dentele en nog steeds niet structureel, zoals de or ganisatoren wensen. Het is naar het oordeel van het bestuur niet langer verantwoord een filmfes tival als dat van Rotter dam zo afhankelijk te la ten zijn van 'ad hoe' fi nanciën. De geïmprovi seerde wijze van finan cieren gaat ten koste van de kwaliteit. Het Filmfestival van Rotterdam is de goed koopste kunstmanifesta tie van internationale be tekenis in ons land: nog geen elf gulden subsidie per bezoeker tegenover 300 gulden per bezoeker van de opera en 250 gul den per bezoeker van het Holland Festival, aldus het bestuur van het Filmfestival. MAASTRICHT (ANP) - Het vroegere Tweede-Kamerlid mr. E. Jurgens is benoemd tot bijzonder hoogleraar mediarecht aan de faculteit der rechten van de Rijksuniversiteit-Lim burg in Maastricht. Dit is gisteren door de Stichting Weten schapsbeoefening Rijksuniversiteit-Limburg meegedeeld. De nieuwe professor was tien lang jaar van 1975 tot 1985 voorzitter van de NOS. 5 LAFAYETTE, LOUISIANA (REUTER) - Clifton Che nier, zanger en accordeonist uit Louisiana in de Ver enigde Staten die medeverantwoordelijk was voor de popularisering van zydeco, een variatie van de Cajun- muziek, is zaterdag overleden. Een woordvoerder van het ziekenhuis in Lafayette heeft dit maandag be kendgemaakt. Chenier was al geruime tijd ziek en had een nierkwaal en leed aan suikerziekte. In de jaren zeventig bracht Chenier de muziek onder brede aandacht van mensen in de Verenigde Staten en Europa. Vooral in Frankrijk kreeg de zydeco grote aanhang. Hij was verantwoordelijk voor een heropleving van de accordeon-muziek in de popmuziek en speelde mee op platen van onder meer Paul Simon, Talking Heads en El vis Costello. Zydeco is een mengsel van Cajun-muziek en rhythm and blues. Deze muzieksoort is zeer populair onder de Frans sprekende zwarte bevolking van Louisiana en het oosten van Texas. vergroten van de eel Tabakstraat 12 er A.J.F. Hermans, t brengt, op grond van ar- Ruimtelijke Ordening. W :ollege van burgemeester ts is met toepassing van e Ruimtelijke Ordening en Woningwet vergunning te het en van de garage op Hulst, kadastraal bekeno emmingsplan „Tivoli" He' waarop de vergroting yan en, heeft de bestemming den met deze bestemming behoeve van de bestem' rn gebouwd, is het bouw- olaatse geldende bestem oer 1987 ligt het bouwplan op de afdeling algemene cretarie voor een ieder te leeft tegen het bouwplan, noemde termijn schnftenp en wethouders. Philip Glass staat bekend als een van de toonaange- I jtende moderne componis ten, Hij werd aanvanke- 'tjlt bekend via de mini male muziek. In die tak Iv® de moderne muziek 1 Verscheidde hij zich voor zijn obsessie voor de herhaling. I Jijn muziek kenmerkte en termerkt zich door schijn- 1 ®aar steeds hetzelfde achter I 'kaar. Schijnbaar, want in 1 aaneenëeregen muziek- f.7ronen zijn heel kleine ver stuivingen en veranderin- di Waameembaar. Het zijn e geringe wijzigingen die iW°?r ,zorSen dat je na een I luisteren niet stierlijk I st<2> ophaakt, maar juist geboeider gaat luiste- voor Laurie Anderson 'aagde Philip Glass erin door ter naar Mn veel gro- krinu (^an bet selecte d'ngetie aan wie tot dan toe v^.^/órnale muziek was .^behouden. Met de opera I on the beach' die in °P plaat verscheen, be- I clar»V<Xf pbüip Glass een I ^eride carrière bij een I geWtP j k Glass werd ««oesterd als de man die er na pionier John Cage in ge slaagd was mensen van de schoonheid van de minimale muziek te overtuigea Dank zij de belangstelling voor Glass was er ook meer inte resse voor andere minimale componisten. Door de jaren heen heeft Phi lip Glass zich ontpopt tot iemand die zweert bij multi- media-projectea Naast 'Ein stein on the beach' maakt hij met Satyagraha nog een opera (over Ghandi ditmaal) en met 'Mishima' zorgt hij voor indrukwekkende mu ziek bij de film van Paul Schrader over de omstreden Japanse auteur Yukio Mishi ma. Glass' bemoeienissen met film gingen nog verder met 'Koyaanisqatsi'. In die film van Godfrey Reggio vormen beeld en geluid een onlosma kelijk, overrompelend geheel. Tussendoor verscheen ook nog The photographer'. Dat was een muziektheaterpro- duktie die Glass samen met de Nederlandse regisseur Rob Malasch maakte in het kader van het Holland Festival. Met de elpee 'Songs from liquid days' bewandelt Glass voor zijn doen totaal nieuwe Philip Glass: Door de ja ren heen heeft hij zich ont popt tot iemand die zweert bij multi-media-projecten. foto cbs paden. Die elpee laat min of meer popmuziek horen. Glass gaat voor de nummers op die plaat samenwerkingsverban den aan met Paul Simon, Su zanne Vega, David Byrne en Laurie Anderson en laat die door figuren als Linda Ron- stadt en The Roches zingen. Van de puristen heeft Phi lip Glass dan allang het ver wijt gekregen commercieel bezig te zijn, maar hij trekt zich daar weinig of niets van aan. De status van obscure componist lokt hem aller minst en liever zoekt hij het grote publiek op. Vorig jaar trad hij in ons land op om Act V uit de im mense door Robert Wilson en Glass vervaardigde opera 'The CIVIL warS' uit te voe ren. Dat leverde zeer ver deelde reacties op bij de criti ci. Het oordeel varieerde van nietszeggend tot wonder schoon. Dergelijke kwalifica ties waren er ook voor de uit voeringen die Glass onlangs in ons land gaf van 'Koyaan isqatsi'. De uitvoeringen die Philip Glass geeft, zijn meestal noodgedwongen beperkt van opzet. Enerzijds zou het onbe taalbaar zijn om alle beno digde muzikanten bijeen te brengen, anderzijds is ook de perkte tijdsduur een handi cap. Glass' werkstukken wil len nog wel eens ellenlang zijn. Een voorbeeld daarvan is Glass' jongste opera 'Akhna ten' die onlangs verscheen. Op plaat beslaat 'Akhnaten' zes plaatkanten, terwijl er twee volle ceedees nodig wa ren om de hele opera te be vatten. 'Akhnaten' is als al bum uitgebracht in een schit terende doos met uitgebreide toelichting en op een kwalita tief hoogwaardige persing van een digitale opname (prijs 70,—)t. De ceedee- kwaliteit is uiteraard heel goed (prijs ƒ95,-). POT «Pi EINDREDACTIE WIM VAN LEEST Delen uit 'Akhnaten' wa ren al te horen op de verza- melelpee 'Glasspieces' die eerder dit jaar verscheen. 'Akhnaten' werd voor het- eerst uitgevoerd in Stuttgart in het voorjaar van 1984. Aan die Duitse première ging twee jaar van componeren vooraf, terwijl er ook nog bezoeken aan Egypte werden gebracht om de nodige sfeer op te snui ven. Glass ging zelfs zo ver dat hij de gehele opera op synthesizer speelde en opnam om de Duitse producenten een indruk te geven van de wer kelijke tijdsduur van de ope ra. Het nu verschenen album is ook voor het overgrote deel een Duitse aangelegenheid, want 'Akhnaten' werd in Ludwigsburg opgenomen en er doen vrijwel uitsluitend Duitse muzikanten en zan gers op mee. 'Akhnaten' vertelt in iet wat fragmentarische opera vorm het verhaal van de Egyptische koning Akhnaten, hier ook bekend als Echnaton of Akhenaton. Akhnaten was een buitenbeentje in de Egyp tische dynastieën. Hij brak met de veelheid van goden die de Egyptenaren tot dan toe hadden en voerde een soort van monotheisme in. Boven dien verplaatste hij de hoofd stad van het Egyptische rijk en schijnt hij incestueuze verhoudingen te hebben ge had met zijn moeder en kin deren. Zijn rijk duurde ze ventien jaar. Daarna keerde in Egypte alles tot het oude terug. De schrijver Immanuel Veli- kovsky gaat in zijn boek 'Echnaton' zo ver dat hij Ech naton de man noemt die mo del heeft gestaan voor de Oedipoes-legende. Veli- kovsky doet dat na omstan dige bewijsvoering en er valt wel iets te zeggen voor zijn opvatting. Op die uitleg gaat Glass' opera niet in, maar het is niettemin een indrukwek kend geheel gewordea 'Akh naten' ligt een tipje op van de mysterieuze sluier die nog immer over het oude Egypte hangt en al is de plaat hier en daar wat gewild mystiek en raadselachtig, de thematiek is wel degelijk heel boeiend. Dat geldt in nog veel ho gere mate voor de muziek. Philip Glass heeft optimaal gebruik gemaakt van de hem ter beschikking staande mu zikanten en zangers en bij vlagen wonderschone muziek weten te creëren. Voor wie zes plaatkanten al een hele zit vindt, zal Glass' visie op 'Akhnaten' wellicht schokkend zijn. Hij laat in het begeleidend schrijven bij het album weten dat 'Akhnaten' samen met 'Einstein on the beach' en 'Satyagraha' eigen lijk een trilogie vormt Er zit ten, ondanks de verschillen in timbre en stemmingen, grote muzikale overeenkomsten in en eigenlijk, zo stelt Glass, zou je de drie achter elkaar binnen een week uitgevoerd moeten horen. „Het zou de mensen de interne samen hang duidelijk maken en het zou het publiek een coherente muzikale en theatrale beleve nis bezorgen". Drie opera's van Philip Glass in een week tijd uitge voerd lijkt voorlopig nog een wensdroom te zijn, maar met Philip Glass weet je het nooit Zijn ster is nog immer rij zende en hij weet een steeds grote publiek en dus ook steeds meer geldschieters te interesseren. Stilzitten en afwachten of zijn dromen in vervulling gaan doet Philip Glass in ieder geval niet. Hij is mo menteel druk in de weer om een opera voor de film tot stand te brengen. Dat wordt 'The fall of the house of Us her' naar het gelijknamige werk van Edgar Allan Poe. De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Communards, 17 december in Den Haag (Congresgebouw) Fabulous Thunderbirds en Omar the Howlers, 20 december in Deinze (Briel poort) Gun Club, 18 december in Til burg (Noorderligt) Jo Lemaire, 19 december in Til burg (Noorderligt) King Diamond, 20 december in Tilburg (Noorderligt) Eliza Waut, 26 december in Til burg (Noorderligt) 3 Mustaphas 3, 18 december in Goes ('t Beest) en 23 december in Den Bosch (Willem 2) Roger Chapman, 15 januari in Tilburg (Noorderligt) Legendary Pink Dots, 24 januari in Den Bosch (Willem II) John Cougar Meilencamp, 20 ja nuari in Den Haag (Congresge bouw) Lloyd Cole the Commotions, 20 januari in Utrecht (Vredenburg) Jonathan Richman, 22 januari in Breda (Para) Pablo Moses, 22 januari in Til burg (Noorderligt) The Alarm, 28 januari in Utrecht (Vredenburg) imeesici van HulsJj Mr. F.A.W. Jacobs )e burgemeester A Ar- CA)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21