Alleen met vakwerk word je populair' NEDERLAND MOET RUDI CARRELL VOORLOPIG NOG MISSEN Kinderen bekronen Stem-foto 'Soms is beeldhouwen een riskante onderneming' ijenberglj] MELANIE DE VROOM MAAKTE 'SOCIAAL-CULTUREEL KUNSTWERK' 1 DINSDAG 15 DECEMBER 1987 UPPERTAL - Een opname voor Rudi Carrells aatste show 'Die verflixte Sieben'. In beeld zijn negen grote pilaren met letters die het woord follywood' vormen. Barschel Films rMsmsffisnsr "VAN 28 JANUARI T/M 7 FEBRUARI Veel buitenlands werk op Film Festival Rotterdam Symposium „Als je in België wegloopt waar' het je niet bevalt, kan je wel aan het lopen blijven" Bob den Uyl, schrijver DE STEM T2 er sa M SS! 8S: is •Xv.' ',v.y loer Rink Drost vraagt de kijkers te raden achter welke letter hij t: „Hinter welche Buchstabe habe ich mich ver leekt?" En dan komt hij tevoorschijn van achter de Y. asjes vertelt hij, wat de kijker deze avond mag ver lachten van zijn grote zaterdagavondshow. (technici draaien de opname Muziek klopt, tijdsduur opt, tekst is pakkend genoeg, komt vlot in beeld. Maar opname moet over: Rudi de naamvallen ingeslikt, lag' doch bitte: hinter wel- £M BuchstabEN..." schalt it door de luidspreker. Het de ritueel speelt zich opnieuw en dan komt de zin: „Hinten lelch... eh..." Grijnzend komt tall tevoorschijn: „Sag' das ittenoch einmal!" Nu schrijft j het op een kladje. De zaak opt vervolgens gesmeerd. Speelt het feit dat Rudi Car- na 22 jaren zijn Duits nog ds met een overduidelijk rbaar Nederlands accent tspreekt een rol in de ongelo- lijke populariteit die de Ne- ilandse showmaster bij onze (terburen geniet? Carrell: „Vergeet dat maar. ijn taaltje heeft men mis kien de eerste paar keren ig gevonden, maar wat in and gevraagd wordt is iteit Alleen met het leve- ;an vakwerk, ideeën en jkheid kun je popu- worden De uitspraak van in Duits heeft daar geen so- ieter mee te maken. Trou- de naamvalsuitgangen ;en de Duitsers zelf ook bij eur in, omdat ze anders te lang moeten naden- ii Carrell geeft toe, dat lat hem betreft naast kwali- I' het geluk wel een belang- lilte rol heeft gespeeld. I „ft heb altijd ontzettend veel pluk gehad. Mijn grootste ge was misschien wel dat mijn ook het amuseren van J publiek als vak had. Voor was daardoor heel veel Klfsprekend wat ik anders had moeten aanleren. Op der tienjarige leeftijd wist ik in Alkmaar al een zaal met 500 man plat te krijgen Maar ook met andere dingen heb ik eigenlijk altijd geluk gehad. Voor mij is het medium televi sie prachtig op tijd gekomen. Ik ben ermee geboren, voor mij was het dè uitvinding. Maar dat hoef ik mijn zoon niet te vertellen. Die ziet televisie als een heel gewoon gebruiksvoor werp dat er altijd is geweest. Hij kan daar niet lyrisch over worden. Ik ben altijd een beetje tv-idealist gebleven". Nog veel meer geluk ziet Car rell, omkijkend naar zijn car rière: zijn Zilveren Roos, zijn precies op tijd gekomen nieuwe mogelijkheden in Duitsland, zijn ideeënkeuzes, zijn mede werkers, zijn tijdig ophouden met bepaalde series. Dat laat ste licht hij toe met een recent voorbeeld: „Wat was ik blij dat we waren gestopt met Rudi's Tagesshow kort voordat het schandaal in Kiel draaide! Dat was nou puur geluk. Na de dood van Uwe Barschel had het programma er zonder meer uitgegooid moeten worden Mensen die helemaal onderaan zitten, daar kun je geen grapjes over maken Grappen maak je over mensen die aan de top zit ten Die kunnen dat verdragen. Natuurlijk zijn er lieden die Barschel-grapjes leuk vinden. Maar ik wil dingen brengen die ik zelf leuk vind". Nu het woord Tagesshow is gevallen, dringen zich meteen enkele vragen op. Komt de Ta gesshow nog terug op het Duitse Rudi Carrell: Nederland is burocratischer, hoe gek dat ook klinkt. schermIs zoiets in Nederland ook te realiseren? „Voorlopig ga ik er niet mee door. Je moet natuurlijk nooit 'nooit' zeggen, maar nu is het mooi geweest. Ik heb er 35 ge maakt. Eerst heb ik jarenlang de SPD op de hak genomen en vervolgens jarenlang de CDU. Kijk, wanneer nu de Groenen eens aan het bewind zouden komen, dan had ik weer stof genoeg voor een paar jaar Ta gesshow. Maar zie jij dat ge beuren?" Het aardige voor Rudi Carrell is, dat deze bewering voor zijn showprogramma's tot nu toe niet is opgegaan Een goede LTIAUT Cl/S J-? axel tel. 01155-2 IDe winnende foto van Dick de Boer. I onze verslaggever ^tóndeijuryvan Rmg Krant in lf® Klas heeft een |oto van stemfoto- I uit i Dick de Boer ES*»» tot de I kste foto inde ca- I gorie Nederland. fcfafen van 25 Waden deden Wedstrijd l Er waren categorieën. fanhr?1Ve Neder" waren dat re gio, Europa en we reld. Het is niet de eerste keer dat Dick de Boer in de prijzen valt. Eerder won hij onder andere een eerste prijs bij de Zilveren Camera in de categorie feature. De winnende foto is gemaakt tijdens de landelijke demon stratie van de poli tiebonden tegen het bezuinigingsbeleid van de ministers Korthals Altes en Van Dijk. De demon stratie vond 26 okto- Dick de Boer. ber plaats in Den Haag. De bewuste foto is vlak bij het Malieveld gemaakt. Dick de Boer heeft wel een verklaring waarom zijn foto ge kozen is. „Kinderen letten op andere as pecten dan volwas senen. Ze zijn niet zo geïnteresseerd in echte nieuwsfoto's. Ze letten op andere zaken. Als kind weet je dat je niet in het openbaar een plas mag plegen en nu zien ze dat de hand havers van de wet ook wel eens een overtreding begaan". FOTO AHCHIEF DE STEM spiegel is Duitsland-2. „Het ZDF probeert ons steeds te tor pederen met het gelijktijdig uitzenden van goede films, die doorgaans nog niet in de bio scoop zijn geweest. Het leuke is, dat het altijd nog is mislukt: de Rudi-Carrell-Show heeft altijd hogere kijkcijfers gehaald. En deze keer wordt het verschil nog veel groter, dat durf ik te voorspellen Het ZDF zendt een rotfilm uit". Is het werken in Duitsland nu in principe anders dan in Nederland? „Nee. In beide landen wordt het tv-werk even professioneel aangepakt; in beide landen dien je kwaliteit van een hoog gehalte te brengen. Ik voel me in Nederland net zo thuis als in Duitsland, net als waar ook ter wereld trouwens. Maar in Duitsland voel ik me gelukkig. Ik werk er fijn; ik krijg van de ARD bijzonder veel vrijheid. Wel vind ik, hoe gek dat ook klinkt, Nederland burocrati scher. Als ik in Nederland iets gedaan wil krijgen en ik meld me als Carrell, dan kost het tien procent extra. In Duits land krijg ik tien procent kor ting." En het publiek? „Het publiek is in Duitsland - heel grof genomen natuurlijk - wel anders. In Nederland ko men de mensen naar je show met het idee: hier ben ik, pro beer me maar aan het lachen te brengen. In Duitsland zeggen de mensen veeleer: Ik wil van avond plezier hebben, dus ik ga naar de Rudi-Carrell-show kijken. Het Duitse en Nederlandse publiek vergelijkend consta teert Carrell een zelfde ver schuiving in mentaliteit van noord naar zuid in Duitsland als in Nederland. „Het publiek in Hamburg en Bremen kun je vergelijken met dat in Fries land en Groningen, het publiek in Beieren komt qua mentali teit een beetje overeen met dat in Limburg. Zelf vind ik het publiek in Groningen en Fries land het beste dat je kunt krij gen". In Nederland hoeft Rudi niet meer met een nationale variant op de Tagesshow aan te komen, meent hij. „In Duitsland was zo'n kol derieke behandeling van het journaal iets nieuws. Maar in Nederland is dat al zo veel ge daan. Van Kooten en De Bie bijvoorbeeld, en Spaan en Ver- meegen met hun Popie Jopie. Nee, daar ligt geen markt voor mij". Mogen we Carrell deson danks binnen een overzienbare tijd in Nederland weer op de buis verwachten? „Ik heb op dit moment hele maal geen plannen voor pro gramma's in Nederland. Ik zou er ook geen tijd voor hebben, want het hele volgende jaar zit ik hier in Duitsland al weer vol. Wie mij in Nederland op de buis wil zien zal naar de ARD moeten kijken. Dat is het leuke van de Duitse televisie: je bent in een groot deel van Europa te ontvangen. Ik vind het heerlijk om in Duitsland te werken. In Nederland was mijn creativi teit beperkt. Begrijp me goed, ik wil niet zeggen dat Neder land te klein is, maar wel dat voor mij Nederland te klein is. Als ik zie hoe in Nederland een Joop van den Ende met zijn theaterbureau werkt, daar neem ik mijn pet voor af. Dat zou ik niet kunnen. Ik ben blij met mijn areaal van Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, soms de DDR en een stuk Frank rijk". Toch maakt Carrell wat zijn optreden in Nederland betreft een klein voorbehoud: „Stel nou eens dat in Nederland het tv-programma 'Op goed geluk' met Carry Tefsen geen door slaand succes wordt, en stel nou eens dat John de Mol mij zou vragen het te presenteren... ik geloof dat ik dan echt moeite zou doen om er de nodige tijd voor vrij te maken". Daar zit een verhaal achter. In Beieren brengt 'Der Rudi' namelijk met enorm succes een programma van dezelfde opzet, onder de naam 'Herzblatt'. „Het is werkelijk onvoorstel baar. Ik zit op het regionale net, BR 3 dus, in het voor avondprogramma, en ik haal een kijkdichtheid van 43 pro cent. Zo'n percentage zou me nigeen op het eerste of tweede net in de hoofdkijktijd wensen. De mensen blijven er echt voor thuis. Ik had dat idee graag als opvolger voor mijn Verflixte Sieben in het zaterdagavond programma op het eerste net willen lanceren, maar de Bay- rische Rundfunk wil het niet meer kwijt En geef ze eens on gelijk. Maar nu moest ik voor het ARD-zaterdagavondpro- gramma iets anders beden ken". Hoe komt Rudi aan 'Herz blatt'? „Ik had ervan gehoord en kwam erachter, dat de rechten voor Duitsland bij de Bayri- sche Rundfunk lagen. Ik wilde die rechten graag hebben, dus heb ik opgebeld naar München. Daar deden ze helemaal niet enthousiast; ze zagen er eigen lijk niets in. Ze hadden een pi- loot-uitzending gehad en die was een flop geworden. Ik heb hun toen aangeboden dat ik het programma voor hen wilde presenteren, als ik de rechten voor heel Duitsland erop kon krijgen. Daarmee ging men ak koord, en vervolgens is het een werkelijk gigantisch succes ge worden. We lachen wat af! De Van onze filmredactie HET ZEVENTIENDE Film Festival Rotter dam (voorheen Film International) wordt gehouden van 28 ja nuari tot en met 7 fe bruari. Het accent zal liggen op films uit Portugal, Noord-Afri- ka, Sovjetunie, Volks republiek China en Azië. Festival-direc teur Huub Bals reist momenteel deze gebie den af. Vertoond worden o.a. 'Yeelen' van de Malinese regisseur Souleymans Cissé, in 1987 bekroond in Cannes met de speciale juryprijs; twee films van de Russische Kira Mura- tova, een korte film van de Armeense cineast Ser- gej Paradjanov, die vorig jaar de Rotterdam Award won met 'Het fort van Souram' en 'Liefde op het eerste gezicht' van de Georgische regisseur Rezo Esadse (The Nylob Christmas Tree). De laat ste film van de dit jaar overleden John Huston, The Dead', beleeft in Rotterdam zijn Neder landse première. Boven dien wordt een klein re trospectief met een docu mentaire aan deze Ame rikaanse cineast gewijd. Verder staat werk op het programma van Sho- hei Imamura, 'Barfly' John Huston: laatste film te zien in Rotter dam. - FOTO Af van Barbet Schroeder, de Bukowski-film met Mic key Rourke; 'Sous le so- leil de Satan' van Mau rice Pialat en o.a. de laat ste film van Stephen Frears, 'Sammy and Ro- sie get laid'. Behalve de filmvertoningen heeft een aantal andere activi teiten plaats, zoals de Ci- nemart, de Nacht van de Krant, het Filmbal en de vertoning van 'The Ge neral' van Buster Keaton met een nieuwe muzieks- core van de filmcompo nist Carl Davis, die zelf de begeleidende uitvoe ring door het Rotterdams Philharmonisch Orkest zal dirigeren. Het festival speelt zich weer af in de bioscopen op en rond de Kruiskade. De voorver koop begint op 1 januari. laatste keer was de ontknoping zo komisch, dat ik minutenlang geen woord heb kunnen uit brengen van het lachen". Nu 'Herzblatt' voorbehouden blijft voor de Beieren en de 'verkabelde' Duitsers, hoe gaat nu de opvolger van de Verflixte Sieben er uit zien? „Precies weet ik dat nog niet, maar ik heb natuurlijk wel al bepaalde ideeën. Er komt iets in dat in Nederland een grote vlucht heeft genomen, maar in Duitsland nog grotendeels on bekend is: een onderdeel geënt op de Soundmix-Show van Henny Huisman. Dat pro gramma vind ik grandioos. In mijn laatste 'Sieben' komt daarvan al een voorproefje. Het quiz-idee gaat er bij mij uit In plaats daarvan wil ik mensen aangenaam gaan ver rassen. Echt letterlijk verras sen, thuis of op hun werk. Kijk, een voorbeeld We we ten van een man, dat-ie altijd als een dirigent de maat slaat wanneer hij muziek hoort die hij mooi vindt. Zou het dan niet kostelijk zijn een bus voor zijn deur te laten stoppen, daaruit het orkest van James Last te laten stappen en tegen die man te zeggen: nou, ga je gang!? En dan is er bijvoorbeeld een vroedvrouw die 65 jaar is ge worden en die met pensioen gaat Is het niet aardig, die vrouw te confronteren met 65 kinderen die zij ter wereld heeft geholpen, met daarbij een vader plus zijn veertien kinde ren, allemaal geboren onder begeleiding van deze vroed vrouw? Kijk, die richting wil ik uit met mijn nieuwe show". Dat wordt dan weer een bijna avondvullend pro gramma van 90 minuten, tij dens de hoofdkijktijd na het nieuws van acht uur. „Eigen lijk zie ik daar in toenemende mate tegenop", zegt Carrell. „Ik geloof niet meer zo in negentig- minuten-shows. Ze duren te lang; de mensen blijven er niet meer voor zitten". Door Henk Egbers „IK DENK in steen", zegt Melanie de Vroom uit Bre da. Tot welke interessante vormen dat kan leiden, is te zien aan het stenen kunst werk van haar hand, dat zaterdag onthuld werd voor het nieuwe sociaal-cultu rele centrum De Bolderik' in Sleeuwijk. Met deze drie meter hoge plastiek beves tigt zij de faam van een be kwaam beeldhouwster, die zij in de voorbije tien jaar heeft verworven. Melanie de Vroom (Leiden 1952) studeerde van 1971-1976 aan de academie St. Joost in Breda. In haar vierde (stage) jaar ging ze werken in de be kende steengroeven van het Italiaanse Carrara. Op een Ne derlandse academie leer je brons-gieten, wat hakken in hout of zachte mergel, maar échte steen heb je hier niet di rect bij de hand. „Daar kreeg ik contact met allerlei marmer soorten, met volumes en mas sa's; met de 'inhoud' ervan door het polijsten". Haar beelden in de volgende jaren zullen zich ook als zodanig karakteriseren. Knap gevormde en intens ge polijste volumes. Melanie: „Ik kreeg het ge voel dat het teveel ambacht werd; dat de steen soms geen steen meer bleef. Wat is steen? Wat kun je ermee doen? Met het maken van breukvlakken en boorgaten begon ik dat te onderzoeken. De steen zelf hield me bezig; niet als mate riaal om er figuratiefs mee te doen. De cannelures (gootvor- ipige groeven in klassieke zui- Melanie de Vroom bezig met het hakken van de waaier in haar atelier in Oosterhout. len) ontstonden als het ware vanzelf bij dat onderzoek en hadden aanvankelijk niets te maken met het kopiëren van bijvoorbeeld Griekse zuilen. Wel ben ik me daardoor meer gaan verdiepen in de oudheid; met de restanten ervan. Maar ik wil deze gegevens anders or denen". Deze zomer werd zij uitgeko zen om deel te nemen aan het beeldhouwwerkerssymposium Amersfoort (15 augustus-26 september). Daar heeft zij heel duidelijk vorm kunnen geven aan deze ontwikkeling in haar werk. Aan de Holkerweg in deze stad ligt haar werkstuk nu samen met die van de zeven andere deelnemers in een ge strekte lijn opgesteld. Eerder nam ze met werk deel aan on der meer de 'Salon de la jeune sculpture' in Parijs, de 'Scultori e artigiani in un centro storico' in het Italiaanse Pietrasanta en in het Franse Fontenay sous Bois aan de Sculpture Contem poraine. Onlangs waren haar sculpturen te zien op de Bra bant Biënnale. Opvallend is de laatste jaren de manier waarop zij lood met steen combineert; zachte plooibaarheid tegenover harde onwrikbaarheid „Het beeldhouwen is zeer li chamelijk, maar ik houd van dit ambacht en van technische dingen. Soms is het een zeer riskante onderneming. Zagen, hakken, tillen, polijsten, bo ren. Ik ben eraan gewend om daarbij goed ingepakt te zijn en een stofmasker, bril en oordop pen te dragen. Marmer is niet zo gevaarlijk als graniet". Voor het beeld in Sleeuwijk is ze zelf in Italië de steensoort gaan uitzoeken. Behalve in Amersfoort maakte ze eerder een groot stenen teken voor het hoofdkantoor TNT Ipec in Dui ven, terwijl er onder meer ook voor de Rabobank in Prinsen beek en de sociale dienst in Breda opdrachten werden uit gevoerd. Ze is zeer gestimuleerd door het enthousiasme van de werk groep, die het eerste monumen tale kunstwerk binnen het openbare leven van Sleeuwijk moest realiseren. Het moest een baken langs de weg met een symbolische betekenisfunctie worden. De twee pijlers - be staande uit 2x3 pilaren uit Bel gisch hardsteen op een 3x3 me ter voetstuk - wijzen op de so ciale en culturele activiteiten in De Bolderik. De twee meter brede wit marmeren waaier (niet plat, maar met een draai in het vlak) wijst op de geza menlijkheid van beide werk zaamheden. Sokkel en funda ment staan in relatie met de architectuur van het achterlig gende gebouw. Melanie de Vroom werd ge- Het voltooide monument op zijn plaats in Sleeuwijk (3x2 meter). - FOTO'SM.DE VROOM selecteerd uit enkele voor drachten, gedaan door de Nieuwe Brabantse Kunst Stichting die met haar uitvoe rige documentatie van kunste naars in Brabant bemiddelt bij dit soort opdrachten. De werk groep: „Wij hebben haar una niem gekozen. Zij voelde het best aan wat wij wilden. Er was snel en enthousiast con tact. Bovendien was ook snel duidelijk dat zij gedegen werkt. Al op heel korte termijn was er bijvoorbeeld een maquette met een eerste ontwerp op schaal." Via de 1%-regeling was er een bedrag van 17.500,- beschik baar. De provincie Noord-Bra bant heeft daarna, op advies van de commissie Rijksbijdra geregeling, er nog eens 17.300,- bijgedaan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21