1988 als agenda, almanak en kalender CO v< U O Wanneer is een boek af? 50 j De sombere wereld van Hellema Dr. Anne Wadman iaar zeer actief Van 't Sant de meest uitgeleende auteur De school MET EEN KAR VOLGELADEN MET TEKSTEN DOOR HET NIEUWE JAAR I I I Fantastische verhalet en boeken met prenter DE STEM BOEKENGIDS ZATERDAG 12 DECEMBER 1987 We beginnen de dagen te tellen. Het wordt steeds donkerder. Met feestdagen en cadeautjes overle ven we naar 1988. Kalenders en agenda's hebben de laatste jaren steeds meer de allure van een aardige verrassing of representatief cadeau ge kregen. Enkele tips. Ongekunsteld Scholieren V*) Jaarboek GERRIT KROL GEEFT OPENING VAN ZAKEN TKSTEM GIDS 3 ZA Uitvouwbare I en oprolbare z< iske en Wiske: De VERSCHENEN lJnbom G2 Door Henk Egbers Hans Warren stelde een 'Dag kalender met dagboekteksten' samen; een interessant alter natief voor de Bescheurkalen der die verdween. Warren deed dit overigens al voor de vijfde keer, maar wie merkte dat? Uitgever Meulenhoff prijst deze aan als een boek met 867 pagina'sO ja, de teksten van Warrens keuze lopen meestal met enkele regels door op de achterkant van het dagvelletje. Een blok papier van 13x19 cm en 4 cm dik. Geen toonbeeld van grafische kunst. Achterin zit een namen-in dex, waaruit blijkt dat de geci teerde auteurs goed zijn voor verschillende dagen in '88. Je kunt wel zeggen dat, sedert de uitgave van Warrens' Geheim Dagboek, dit in Nederland niet zo bloeiende genre sterker in de aandacht is gekomen. Onlangs werd een boekje uitgegeven van Warren met als titel 'Het dagboek als kunstvorm'. Dit bevat de lezing die hij hield op de universiteit van Groningen. Een echte theorie over dit feno meen komt er niet uit, maar Warren zet wel wat zinnige ge dachten uit die in een richting wijzen. De kalender begint op 1 ja nuari met een tekst van Léau- taud (die in zijn lezing alleen maar genoemd wordt en toch meer waard is): „Het middag maal gebruikt bij mijn lieve vriendia Bij mijn aankomst, rokken omhoog, het lichaam voorovergebogen, haar billen helemaal bloot: 'Wens hem ge lukkig nieuwjaar'. Zij toen het zelfde bij mij". Ook de laatste dag heeft een tekst van deze auteur. Warren gaat als een soort spookrijder door het jaar met een kar vol geladen met teksten uit de we reld-dagboekenliteratuur. Van Bloy, Boudier-Bakker, Claudel, Green, Frisch, Johannes XXIII, Musil, Novalis, Oltmans, Sar tre, Twain, koningin Victoria, Waugh, Weiss, v.d. Woestijne, Woolf, Zweig en vele anderen zijn teksten afgedrukt. Een merkwaardig gezelschap. Een maakkalender, die het ko mendejaar iedere dag mogelijk een 'Aha-Erlebnis' kan opleve ren. Een andere uitgever kwam op hetzelfde idee, maar dan in de vorm van een agenda. René van Stipriaan stelde voor Ba- lens een Dagboek-Agenda 1988 samen. Een, wat heet, kloek boek (16x20 cm en 384 pagina's). Hij vat het begrip 'dagboek' nogal ruim op. In zijn verant woording zegt hij: „Er zijn mensen die het dagboek als kunstvorm willen zien, maar er is geen genre zo menselijk en ongekunsteld als het dagboek". Zoveel hoofden zoveel zinnen, al haalt Van Stripriaan hier kunst en gekunsteld door elk aar. Terecht merkt hij op dat teksten gehaald uit hun context geen recht doen aan de auteur. Het grappige van deze agenda is dat iedere week een motto meekreeg: de week van de muziek, de week van de geest, - van de klassieken, - van het kwaaltje, - van Bud- dingh, - van de financiën, - van de vriendschap etcetera. Daar bij zijn dan passende citaten gezocht van auteurs als Waugh, Trotzki, Camus, Vest dijk, Anne Frank, Wedekind, Witgensetin, Colderidge, de Beauvoir e.a. Het prettige is dat vermeldt wordt uit welk boek het citaat gehaald is (Warren vermeldt dat niet). Behalve een kalender bevat deze agenda verder geen overtollige ballast. Dan is er nog een zogenaamde 'Literaire Agenda', die dit jaar, weer onder redactie van Mar tin van Amerongen, Boudewijn Büch en Adriaan van Dis, is gemaakt rond het thema 'geld en letteren'. Eerder waren Ero tiek, Reizen en trekken en Spijs en drank onderwerp. Voor '89 is al aangekondigd Moord en Doodslag. Deze agenda richt zich tot scholieren, want er is atmmm i Kunst Film/Foto Toneel/Mode Beizen De omslag van 'Snoecks 88'. een schema voor het lesrooste. een tabel voor rapportcijfers en een lijst voor boeken in opge nomen. Het thema 'geld' wordt ge diend met het lozen van een kort citaat om de paar dagen. Hoe je soms met het halen van teksten uit hun verband on recht doet aan de auteur of zijn werk, bewijst bijvoorbeeld het citaat op 11 augustus: 'Hm, dat kan wel zo zijn, maar ik vind het toch een heleboel geld om voor een gewone vrouw neer te tellen', uit: Buchi Emecheta: De Prijs voor de bruid. Zou een middelbare schoolleerling door een dergelijk citaat dit prach tige boek gaan lezen? De agenda is wel doorspekt met aardige en onaardige fragmen ten teksten en documenta van Van Amerongen, Buch, Van Dis, Elsschot, Cremer, Coupe rus, Lucebert, Moonen, Rawie, Tollens, Vlek en anderen, maar er is geen link naar de citaten die vaak uit beter werk stam men. Desondanks kun je deze agenda heel wat scholieren toe wensen. Een stevig boekwerkje van 13,5x21,5 cm. Voor de artistieke zielen geeft Museum Boymans-van Beu- ningen in 1988 voor de 40e keer een fraaie weekagenda uit. Dit jaar staat de beeldhouwkunst centraal, zoals deze in dat mu seum is terug te vinden. De agenda bevat 56 afbeeldingen in kleur met oude en nieuwe meesters als Van Wesel, Rodin, Dali, Degas, Oldenburg en Vis ser. De beschrijvende tekst in het Nederlands en Engels is nu direct naast de afbeeldingen geplaatst. De 20x21 cm ring bandagenda is een prettige ar tistieke begeleider door het jaar. Een hele artistiekerige agenda is de zogeheten Trape zium-agenda. Dat wil zeggen dat het gaat om een boekje als object in de maten 17,5x12x22x19 cm. Geen agenda om in je zak te steken. Het ziet er wel grappig uit, maar prak tisch gezien niet -letterlijk- erg voor de hand liggend. Het idee is van beeldend kunstenaar Gerard 't Hart, die daarin zijn kleurrijke scheur seis als fleu rige illustraties heeft onderge bracht. Per pagina worden drie dagen binnen de uren 8-21 uur uitgelijnd. Wel een cadeau dat opvalt. Al enige jaren wordt er ook Hans Warren, dagboekspecialist. foto wim siemens een agenda gemaakt - nu met de naam Tijdbeeld 1988 - sa men met kunsthandelaren, ga leries, kunsttijdschriften en musea. Zij adverteren met kunstwerken en betalen zo dit boekwerk voor een groot deel. Het boek bevat adressen van deze instituten, hetgeen voor mensen in het vak en liefheb bers wel handig is. Zo adver teert De Beyerd in Breda met een expositie in het voorjaar rond de Nederlandse letteront werpers inclusief een prent met letters van Chris Brand en de Eindhovense galerie Van Esch met het schilderij 'Ideaal beeld van de vrouw' van een van de winnaars van de Ko ninklijke subsidie onlangs, Herwald Jongenelis uit Etten- Leur. België komt er nog be kaaid af (beterschap wordt be loofd) en de notitieruimte in dit toch royale boek (18x24 cm) is wat benauwd. Ook de grafische vormgeving houdt niet over voor zo'n representatief boek werk. Het nieuwe jaar laat ook den ken aan het verschijnsel 'alma nak' (de Enkhuizer etc.). De 'al manak' die nu voor de 64e keer is verschenen heet simpel 'Snoecks 88' en is eigenlijk al lang geen almanak meer, hoe wel het nog jaarboek(alma- nak)elementen bevat. Twintig jaar geleden heette het nog 'li teraire almanak'; daarna werd dit uit België stammende ver schijnsel 'literair jaarboek voor zuid en noord' om vervolgens simpel 'Snoecks' te worden met een zich steeds verder uitbrei dende ondertiteling betref fende de behandelde discipli nes. Voor '88 zijn dat: literatuur, beeldende kunst, film, foto, to neel, mode en reizen. En hij is dubbeldik (528 pagina's) ge worden. Het is nu een zeer han dig en mooi samengesteld gla- mour-boekwerk, gebaseerd op maatschappelijk succes (over zicht literaire prijzen, terug blikken op de Nederlandse, Duitse, Franse en Engelse lite ratuur), droomreizen (The American Dream, Mysterieus Birma) en een vleugje (vrou welijke) erotiek (naaktfotogra fie, modellen en mode). Na tuurlijk is kunst daarbij nu ook in. Een verhaal over veilingen, dure musea, gedateerden als Hockney en Christo onderlij nen dit heel gekleurd. De ac tuele belangstelling voor des ign wordt belicht vanuit Cali- fornië, het toneel vanaf Broad way en de film vanuit Holy- wood, maar de afdeling muziek is voor ons eigen Concertge bouw. Kortom de aloude alma nak is een geraffineerd boek geworden waarin het aange naam, niet te moeilijk, toeven is. Wie meer voor het nostalgi sche vertederende voelt, moet zich voor het komende jaar de herdruk van een kalender uit 1908 aanschaffen. Al enkele ja ren worden de kalenderbladen van Theo van Hoytema her- produceerd. Van Hoytema (1863-1917) maakte vooral naam als etser, lithograaf en il lustrator van vogels. Zo tref je op deze kalender onder meer aan een oude kraai, wulp, stelt lopen en papegaai. Hij tekende het hele blad (voor elke maand één) op steen in kleur. Niet groots, maar heel warm een voudig en de bladen zijn er om te bewaren. Hans Warren: 'Dagkalender-Dag boeken'. Uitg. Meulenhoff, prijs 22,50. Hans Warren: "Het dagboek als kunstvorm' (met tekeningen van Peter Vos). Uitg. Bert Bakker, prijs ƒ7,90. René van Stipriaan: 'Dagboek agenda'. Uitg. Balans. M. van Amerongen e.a.: 'Literaire agenda'. Uitg. Kwadraat, prijs 19,50. Boymans-Van Beuningen: Agenda 88 Ruimtelijke Contrasten. Uitg. Boymans, prijs 17,50 afgehaald en 24,- per post. Gerard 't Hart: Trapezium-agen da'. Uitg. De Toorts, prijs 29,90. Tijdbeeld 1988. Uitg. De Toorts, prijs 29,90. Snoecks 88. Uitg. Snoecks/De Tijd stroom, prijs 15,-. Hoytema-kalender. Uitg. A. Schoonderbeek, prijs 24,90. Door Hans Rooseboom Romancier Gerrit Krol laat ons in zijn nieuwste boek toe tot het heilige der heili gen. De roman 'De weg naar Tuktoyaktuk' zet de deur naar de keuken van de schrijver open. Het is een boek met een voor geschiedenis. Tien jaar geleden schreef Gerrit Krol de roman 'De weg naar Sacramento'. Dat boek werd door de literatuur kritiek uitstekend ontvangen, er was al direct een tweede druk nodig, en Krol kreeg er de Multatuliprijs voor. Kortom: voor een schrijver was dat alle succes dat hij zich maar wensen kan. Maar toch heeft de auteur het boek na tien jaar helemaal opnieuw ge schreven, en uitgegeven onder de naam 'De weg naar Tuk toyaktuk'. Dat is echter nog niet alles. Want Krol heeft er meteen een essay bijgeleverd waarin hij uitlegt waarom en hoe hij zijn oude boek volledig heeft omge werkt. Het blijkt dat de schrijver al die jaren het gevoel heeft ge had dat 'De weg naar Sacra mento' niet af was. Sterker nog: het boek leefde op eigen kracht verder, en veranderde daarbij van karakter. „In de loop van de daaropvolgende ja ren", schrijft Krol, „nam de ro man een vorm aan die ook de meest gewaagde interpretaties achter zich liet: nieuwe lange scheuten groeiden uit wat ik allang als een rustige sculptuur in de tuin van mijn geest had De (tweetalige) Friese schrijver Anne Wadman viert dit jaar zijn vijftig-jarig auteurschap. Wadman is in die vijftig jaren tussen 1937 en 1987 zeer actief en productief geweest. Hij was 23 jaar leraar Nederlands en conrector aan het gymnasium te Sneek, tien jaar hoofddocent aan een lerarenopleiding in Leeuwarden-en Groningen, 15 jaar literair recensent voor de Leeuwarder Courant, en re dacteur van verschillende lite raire tijdschriften. Tussen de bedrijven door vond Dr. Anne Wadman de tijd voor een stortvloed van dicht bundels in het Nederlands en het Fries, essays, toneelstuk ken, didactische werken, een proefschrift, mémoires, ro mans, verhalen en novellen. Bovendien is Wadman ook nog eens een specialist in de Vestdijk-Forschung. De afge lopen vijf jaar wijdde hij alleen al vier publicaties aan zijn grote Harlinger schrijfbroeder. Een welbesteed leven dus. Waar Wadman de tijd vandaan haalde voor al die activiteiten snap je nauwelijks. Over Vest dijk werd wel gezegd dat hij 'sneller schreef dan God kan lezen'. Voor Wadman moet iets der gelijks gelden. Wellicht geeft de dagtekening aan het eind van Wadmans jubileum boekje 'De terechtstelling' enige opheldering. Daar staat namelijk 'Sneek, 16-17 mei 1986'. Deze kleine roman heeft Wadman dus op twee dagen' geschreven. Dat is snel. 'De terechtstelling' vertoont tekenen van die haast. Het is een met vlotte pen en snelle streek geschilderde episode uit de Bezettingstijd. Een boerderij in Friesland, onderduikers, een joods meisje, een verzetsstrij der, een mogelijke verrader, een liquidatie. Dat zijn de in grediënten voor een toch wel boeiend verhaal, gezien door de bril van het heden. Anne Wadman: 'De terechtstel ling'. Uitg. Servo, Garrelsweer (Gr). Prijs 18,90. hr staan. Ook zag ik er steeds meer dode stukken in, die ver wijderd konden worden". Krol ging aan de slag. Na af loop van het herschrijven voelde Krol dat hij nóg niet klaar was. „Het proces van deze metamorfose vond ik be langrijk genoeg om er, in een uitgebreide verantwoording, verslag van te doen. Wie zich interesseert voor de techniek van het schrijven zal er menige nieuwe gedachte in aantreffen. Het laatste deel van dit boek is een verzameling opmerkingen van algemene literaire aard, geannoteerd bij de idee dat een roman, als alles wat leeft, iets is dat tijdens zijn ontstaan in sterke mate zichzelf organi seert". Gerrit Krol geeft een inte ressant portret van zichzelf als schrijver. Hij legt uit wat voor schrijver hij wel is, en wat voor schrijver hij niet is. Want schrijvers zijn er in veel soor ten. Krol is bijvoorbeeld niet zo'n schrijver ie een boek al helemaal kant en klaar in zijn hoofd heeft zitten voor hij met schrijven begint. „Ik hoor nu eenmaal tot de soort mensen die het beste en het snelste denken als ze een pen in de hand hebben. Het is door te schrijven dat het lucht kasteel dat elk boek van mij bij de aanvang is, tot een realiteit kan worden teruggebracht. De sterkste ordenende kracht is het toeval". Gerrit Krol. - foto anp Het schrijven van een roman is een bijna hopeloze opgave, als je het tenminste op de ma nier van Krol wil doen. Het is worstelen. „Wie literatuur schrijft, schrijft zinnen waar iemand die gewoon schrijft een heel boek voor nodig heeft". „Een roman lijkt tijdens zijn ontstaan op een circustent die nog moet worden opgezet: een plein vol vormloos linnen, een gigantische zak, een uitge trapte onderbroek van God. Pas als alles klaar ligt, komen de masten erin omhoog". Het is zeker geen lichte kost die Gerrit Krol hier opdist. Maar je krijgt wel een goed in zicht in de problemen waarmee de romanschrijver aan zijn eenzame schrijftafel zit te wor stelen. Het succes komt niet vanzelf. Gerrit Krol: 'De weg naar Sacra- m en to/De weg naar Tuktoyaktuk'. Uitg. Querido, prijs 29,50 RIJSWIJK (ANP) - De boeken van de schrijfster van streekromans Mien van 't Sant worden het meest uitge leend door de bibliotheken. Dit heeft het ministerie van welzijn, volksgezondheid en cultuur bekendgemaakt na het uitvoeren van een steekproef onder zeventien biblio theken met een geautomatiseerd systeem voor uitleenregi stratie. Volgens WVC staat de schrijf ster op 'bijna eenzame hoogte'. Zij wordt gevolgd door ex-poli tiecommissaris Baantjer, die daarmee de tekenaar Dick Bruna van de tweede plaats verdrong. Bruna zakte naar de zevende plaats. Aan hem vooraf gaan nog de auteurs Sa- ris, De Graaf-de Roos, Van Straaten en Thijssing-de Boer. Maarten 't Hart staat op de achttiende plaats en is daarmee tien plaatsen gezakt in verge lijking met 1986. Daar staat te genover dat Thea Beekman, Jan Wolkers en W.F. Hermans behoorlijk (meer dan tien plaatsen) zijn gestegen. Grootste stijger was volgens WVC Jo van Manen-Pieters, die 53 plaatsen klom. De groot ste terugval binnen de eerste honderd deed zich voor bij L. Hartog van Banda, die van plaats 33 naar 98 ging. WVC tekent bij de vergelij king met 1986 wel aan dat de steekproef in 1987 over een gro ter bestand is genomen en dat er meer regionale spreiding in is verdisconteerd. Voor het eerst waren ook bibliotheken in Mien van 't Sant. - fotoanp Friesland bij de steekproef be trokken. De aanwezigheid van Friese bibliotheken heeft er boven dien toe geleid dat in 1987 aan meer Friese en vooral Friesta lige auteurs een leenvergoe- ding wordt toegekend en dat in totaal ook een hoger bedrag naar hen toegaat. Het bedrag voor uitsluitend Friestalige auteurs is meer dan vertien voudigd, aldus WVC. Door Hans Rooseboom 'Kimberley', de nieuwste roman van Hellema (de schrijver zonder voornaam), is een heel somber boek. Het leven op aarde waartoe de mens gedoemd is, wordt overschaduwd door drei gende en werkelijke ram pen. Oorlog, jodenvervol ging en apartheid zijn de elementen die in Hellema's boek een prominente rol spelen. Maar ook zonder die histori sche rampen, die catastrofes die de mensen elkaar aandoen, is het leven volgens Hellema al zwaar genoeg. De liefde is on toereikend, de wereld is een seksuele jungle, vriendschap blijkt niet mogelijk, de mens is eenzaam, en tot overmaat van ramp staat aan de horizon de dood te grijnzen. Het leven: 'kermis in de hel', zegt Hellema. Hellema's hoofdpersoon, de joodse diamantair Samuel Zo merplaag, wijkt aan de voor avond van de Tweede Wereld oorlog uit naar Zuid-Afrika. In dat land, 's werelds grootste diamantproducent, is hij een goede bekende vanwege zijn beroep. De barre discriminatie van de zwarten doet hem pijn. Terwijl in Europa de cata strofe van de holocaust zich voltrekt, hokt Samuel Zomer plaag, gescheiden van zijn vrouw en zijn vrienden, in Zuidafrika samen met een chimpansee. Waar een relatie met mensen niet mogelijk is, blijkt een relatie met een aap een uitkomst. Ze eten samen, dansen samen en doen samen boodschappen. Een aap is bijna een mens. „Merkwaardig is dat hij mij doorgaans beter be grijpt dan ik hem. Ik moet nog veel leren", zegt Zomerplaag. De episode met de aap is het ontroerende slot van een boek, geschreven door iemand zon der enige illusie. De lezer dient hierop voorbereid te zijn, even als op enige zelfwerkzaamheid. Het verhaal in de roman 'Kim berley' moet worden gerecon strueerd aan de hand van dag boekfragmenten, brieven en krantenberichten. Hellema: 'Kimberley'. Roman. Uitg. Querido Amsterdam. Prijs 29,50. Door Muriel Boll Ter gelegenheid van de kinderboekenweek publiceer; deze krant de eerste twee hoofdstukken van Annetjel van Imme Dros. In het interview daarnaast kwam h boek alleen zijdelings ter sprake, daarom wil ik nog«1 in gaan op dit fascinerende verhaal; Het is zó boorde:] vreemde, mooie en angstige gebeurtenissen dat je stt weer iets nieuws ontdekt. Annetje Lie woont 'al vier zondagen en alle dagen ertus sen' bij oma. Haar vader heeft haar gebracht; ze weet niet waarom, en is weer wegge gaan; Haar moeder is er niet. Als volwassene voel je de cri sis aan die zich tussen de ouders afspeelt en waar An netje Lie lijfelijk op reageert. Ze wordt ziek, krijgt koorts dromen die echte nachtmer ries worden waarin ze de Maan en de Muizenkoning ontmoet. Die maken haar soms bang.als haar ouders? 'Jullie schreeuwen tegen elk aar en ik weet niet eens waarom. Op het moment dat An netje Lie letterlijk doodziek is komen de bedreigende Heintjevaar, de piepende Schommel en de enge Jur kenvrouw op de proppen. Ze zijn valsvriendelijk en probe ren het zieke kind in hun macht te krijgen maar ze her kent het gevaar. Er zijn rei zen, huizen zonder gevels, een clown die het heelal wil vul len met dozen en appels, dro men die Imme Dros met rag fijne draden en kristalheldere taal in een web heeft. Met raadselachtige liedjes van oma, verwijzingen naar ge dichten en taalgrapjes. Het liedje over de man met de grote Kattebek deed me den ken aan de griezelige grijn zende kat uit Alice in Won derland, het plaatje dat ik vroeger altijd oversloeg. Heel mooi is de verkeerde soldaat in het leger van theesol- daatjes van de Muizenkoning. Hij marcheert op de maat van 'wandelen, wandelen' in plaats van op 'lopen, lopen'. Het boek staat vol derge lijke juweeltjes, ik kan blij ven citeren. Er zit maar één ding op: lezen, voorlezen en herlezen. En genieten van de tekeningen van Margriet Heymans die bovenaan de bladzijden een fijnzinnige strip vormen, net zo fascine rend als de tekst. Luitje en de limonade- moeder* van Ted van Lies hout is ook heel geschikt om voorgelezen te worden. Luitje wordt met het bad water weggespoeld want daar blijkt ze allergisch voor te zijn. Haar moeder zag nog juist twee kleine voetjes in het afvoerputje verdwijnen; waar veel kinderen over fantaseren gebeurt hier echt. Luitjes moeder probeert van allesom kindlief weer boven te krijgen, maar die vervelende volwassenen, de politie-agenten, de loodgieter, de dokter en ook vader schuiven alles op elkaar af. Met een rub beren ontstopper probeert moeder Luitje omhoog te floppen, maar alleen het dopje van de tandpasta komt mee. Om zichzelf te laten krimpen, laat moeder zich heel heet wassen in de wasserette. 'Bent u bont of wit? En wilt u gecentrifugeerd worden?' Zelfs deze hel dendaad helpt niet, maar een limonadebad blijkt de oplossing. Moeder krimpt en kan door de afvoerbuis naar Luitje. Met behulp van Rat die daar woont, komen ze weer thuis. Luitje groeit maar moi groeit pas weer na zoutbad dat de laatste) monaderestjes wegsp helaas verliest ze haar. Zo eindigen de avoj turen van Luitje en moeder. Van Lieshout v telt dit dwaze verhaal 1 een laconieke en humorl tische manier en maakte! zelf de tekeningen bij,» krasserig en nogal schillend. Het loopt tegen kerst] daar bij passen de vj gende twee boeken. 'Bn mert en Tissie vier kerstmis' is een sfeer» prentenboek van Gabr.q Vincent. Brammert Beer en Tissie de muis» nen samen. Kerstfeest» ren met hun vrienden i er dit jaar niet in, wantl is geen geld. Dat is welf droevigste wat er kan] beuren. Tissie weet dat ze ook wel een fe| kunnen geven zonder i het geld kost. Talrijke j keningen, groot en k!j laten zien dat het daad kan. Hoogtepunt Brammert die als kei man optreedt en een f was eens verhaal' vei Het boek begint drc maar eindigt blij en kleuters zijn vast netzo) vreden als Tissie na bekijken van de feest platen met maar tekst; zo kunnen kino hun eigen verhaal ken. 'Lieven in Lapland' precies wat waar het inj boek om gaat. Hoofd» soon is Marit-Inga eni haar, haar familie en| rendierkudde trek je de zomerweide naai herfstweide. Op een prt tige manier geeft hett veel informatie over ding en eten van de pen, hun hele manier) leven. Je leest hoe vo voorraden bewaard den en dat de sleden' woordig door jeeps sneeuwscooters getros worden enz. Kerst® I een warm hoogtepunt het koude Noorden, p« tige rode kleuren stra vanaf het papier toejeJ kijkt de platen met pier Na kerst is het kuren i de bergtoppen om te; of de zon tevoor komt, dan gaat de weer beginnen. Het haal eindigt met Inga die zingt over het allermooiste op de! wereld vindt: Over de] en de sneeuw en dei dierkudde op de (bergweide). Hoe mooi] wel is en hoeveel Hagbrink daar zeil houdt, geeft ze heel weer in woord en Imme Dros: Annetje Lie Uitg. Van Holkema en I dorf, 19,90 vanaf 9 jaar. Ted van Lieshout: Luitje limonademoeder. Uitg. Van Goor, 17,50., jaar. Gabrieile Vincent: Brai Tissie vieren Kerstmis. Uitg. Lemniscaat, 19,90,0 iaar. a Bodil Hagbrink: Leven is j land. Uitg. Gottmer, 24,50, iaar. Dinsdag kun je om 19.00 uur voor h rijn op tv tegenkomen. Het is een k Merel die fotojournaliste is en als heeft, vader Martin die iedere wee veiligheid moet tekenen en de kincf 1 enYoko. Om het lekker chaotisch te maken frouw Dücker door het verhaal en maakt zich druk voor grotere verk helpen een handje. Ze vinden hand bare fietspaden en oprolbare zebra'; In elke aflevering treedt 'Het Boi; Dat volkje zag je eerder op de pakkt en staat ook in de clubkrant van de land. Greenpeace heeft alle scholen een brief geschreven. Ze vroegen of wij voor Green peace actie wilden voeren en dat hebben we gedaan. Juf Gonda heeft veel verteld over het milieu. Toen hebben we gekozen voor het inzamelen Ivan batterijen en het ophalen van geld. We hebben geleerd dat batterijen weggooien heel slecht is voor het milieu. Daarom hebben we een grote on in onze school gezet, ttedereen kan daar batterijen doen. Als de ton vol is, jirengt juf Gonda hem weg. Ve hebben ook de krantjes tan Greenpeace in alle brie venbussen van Hank gedaan. ater hebben we ze weer op- feehaald en naar school ge bracht. Heel veel mensen wil den donateur worden. Totaal ebben we 1568,05 opge- aald. We hebben ook nog taensen in het dorp ge'inter- 4ewd over de batterijen. de afgelopen tijd zijn we »k bezig geweest met de bant. Iedere dag kregen we 4er kranten in de klas. Die ebben we steeds bekeken. 7e hebben geturfd welke be- jichten er in de krant sten en. Daarna onderzochten we ie krs sch ad»j tek heb gen nod Stel heb en Hei dag kra kin and mal kw| den Grd inl Slh Jijniwim a .1? lïïlllllj it mier... liet tr lilt aanót hand? 68BH David Gilmour: Terug op dinsdag1. Uitg. Amber, prijs 27,50. Een tekst-schrijver kidnapt z'n dochtertje, omdat z'n ex-vrouw en werkgeefster hem verwijt slecht werk te le veren. Hij vlucht naar Jamaica en begint er een zwerftocht over het eiland. 'Het is een boek over onaantrekkelijke gevoe lens', aldus de Canadese auteur. Lucy de Barbin: 'Are you lo nesome tonight?'. Uitg. Ros trum, prijs 29,50. Nederlandse vertaling van boek dat deze zo mer in Amerika voor enige op schudding zorgde en toen ook al in deze krant is besproken. Lucy de Barbin beweert dat zij de enige, echte liefde was van Elvis Presley, maar dat de ver houding altijd geheim is ge houden. Ivan Wolffers: 'Medicijnen. Editie '88-'89'. Uitg. Contact, prijs 39,90. Nieuwe, geactua liseerde versie van medici boek, dat vooral gericht is1] consument. Joshua Slocum: 'AlleeoJ de Spray de wereld rond' f Hollandia, prijs f 24,50j april 1895 vertrok de J" kapitein Joshua Slocuw l tien meter lange sloep H;| geland om te bewijzen v»| voor mogelijk werd geW alleen om de wereld. Hij digde zich tegen Moorse ten en strooide bij Vuifl punaises op z'n schip "J wilden van het dek te Wf Herdruk van z'n schreven verslag. Govert Schilling: N" grenzen van het heelal De Haan, prijs 19,90 diverse objecten in del mos en de meetmetN" van astronomen, werkt op het Planetary Amsterdam en schrijn11] Volkskrant.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 30