de stem 'DOOD KHOMEINI ZAL GROTE GEVOLGEN HEBBEN' dest; STIBA ONGE WAT ROND e islamitische republiek Iran is in onze westerse ogen een blok van nationale eenheid en politieke onverzettelijkheid. De Iraniërs lijken als één man achter hun Grote Leider te staan. Maar onder de eensluidende retoriek over de islamitische revolu tie, over 'De Grote Satan' Amerika en de glorie van het martelaarschap in de oorlog tegen Iraq, tekenen zich de ideologische breuklijnen in deze theocratie haarfijn af. Khomeini is als inspirator van de islamitische revo lutie tegen de Sjah in staat geweest om voortdurend deze breuklijnen te lijmen. Maar wat zal er in Iran ge beuren als de hoogbejaarde Khomeini sterft? Heeft de opvolgingsstrijd tussen machtshongerige ayatollahs gevolgen voor de politieke koers van Iran? Ketterij ZATERDAG I 12 DECEMBER 19871 Geschillen Lauwe Oorlog Uitspelen Optimistisch Vredesgeluid Taal Over de afloop v* derland een pluir pleit vóór Nederlal Nederland". Rich; Bestrijding Antisei lukkig over de co lasten van Fassbir de dood'. In dez schap een gebal landse jodendom tief gebroken met en Stiba-bestuursi reacties uit joods( ring van toneelspl de pers, de bedrei tisme in het bijzon Bedreigingen D Door Frank van OoIJen Op de hoge leeftijd van 87 jaar zijn zelfs de dagen van ayatollah Ruhollah Kho meini in Iran geteld. Er worden hem di verse ziekten en kwalen toegedicht en er zijn al verschillende keren geruchten de wereld ingestuurd dat hij op zijn sterfbed zou liggen. De man die al in 1963 als enige sji'iti- sche geestelijke de moed had om tegen de Sjah op te staan en daarna 16 jaar in ballingschap leefde, beschikt als de grote inspirator van de islamitische revolutie in 1979 over een enorm aanzien in Iran. Bovendien heeft Khomeini bij zowel voor- als tegenstanders ontzag gewekt, omdat hij twee Amerikaanse presiden ten, Carter en Reagan, in het stof heeft doen bijten. Om de consequenties van zijn dood voor Iran te kunnen inschatten zal eerst meer duidelijkheid over zijn huidige machtspositie gegeven moeten worden. Heeft ayatollah Khomeini een politieke machtspositie of 'slechts' ideologische invloed zoals de vader van de Indiase onafhankelijkheid, Mahatma Gandhi, had zonder dat hij direct een functie in het staatsbestel bekleedde? Volgens dr. J. de Bruyn, Iran-deskun- dige op de Leidse Universiteit, is Kho meini meer dan alleen een ideoloog. Bij de herziening van de Iraanse grondwet na de val van de Sjah is na een heftige strijd het principe van de 'Velayat al Fa- qih' - het regentschap van de godgeleer de - ingevoerd, waarmee Khomeini over absolute politieke macht kan beschik ken. Khomeinis idee van het regentschap van God is in de grondwet geschoven en als het ware bovenop de staatsstructuur van Iran geplakt. Zo staat president Khamenei lager in de hiërarchie dan Khomeini. Als 'Grote Leider' is Kho meini met goddelijk gezag bekleed en zo wel geestelijk als wereldlijk aanvoerder geworden. Dr. J. de Bruyn, Iran-deskundige op de Leidse Universiteit: „Voor de opvolger van Khomeini staat een leidende positie niet bij voorbaat vast.- foto perry hokke Het woord van Khomeini Is nu nog wet In Iran. Als de ayatollah komt te hebben voor de Iraanse houding. overlijden zou dat ingrijpende gevolgen kunnen - foto ap De tijdbom van Iran Volgens De Bruyn is er veel kritiek van islamitische rechtsgeleerden op de intro ductie van de 'Velayat al Faqih', omdat Khomeini daarmee in de rechten van de twaalfde 'Verborgen' Imam treedt. Ru hollah Khomeini zou volgens de critici vuile handen maken door zich met lage wereldse zaken bezig te houden. De be doeling is om met dit principe te contro leren of de islamitische republiek nog wel op de juiste weg zit, het is volgens dissidente wetgeleerden nooit de bedoe ling geweest om de meest vooraan staande sji' itische leider een politieke taak te geven. Daarom valt niet zelden het woord 'ketterij' uit de monden van hooggeplaatse sji'ieten. „Dit godsdien stig principe", zegt De Bruyn, „zal in de nabije toekomst nog een hoop proble men kunnen opleveren". „Khomeini heeft weliswaar door zijn enorm aanzien als inspirator van de isla mitische revolutie, zijn dominante per soonlijkheid en het charisme dat hij uit straalt, net voldoende legitimiteit om zijn huidige leidende rol te kunnen ver vullen, maar voor zijn opvolger zal dat niet bij voorbaat vaststaan. Je kunt het eigenlijk vergeüjken met De Gaulle. Na zijn politiek vertrek is het Gaullisme ook nooit meer geworden wat het geweest is". „Als Khomeini sterft is het maar zeer de vraag of er weer een 'Grote Leider' komt die als superieur wordt beschouwd aan alle religieuze leiders in Iran. Waar schijnlijker is dat er een Raad wordt aangesteld van vijf hoge wetgeleerden die leiding moet geven aan de politieke koers van de islamitische republiek". Maar de naam van Hussein Ali Montazeri wordt toch nog steeds genoemd als opvol ger van Khomeini? De Bruyn: „Jazeker, hij is door Kho meini en de hoge geestelijken aangewe zen als opvolger. Hij behoort tot het cen trum van de macht en hij is één van de radicale intimi van Khomeini, maar hij is een zwakke persoonlijkheid. En hij is in de tijd van de Sjah nooit opgestaan te gen de Pauwentroon. Integendeel. An dere machtige ayatollahs zoals de voor zitter van het parlement Rafsanjani - die nauwe banden met ondermeer de Revo lutionaire Garde heeft - zullen zijn macht zeker betwisten". De Bruyn acht het niet ondenkbaar dat de functie van 'Leider' vervalt na Kho meini, omdat bijvoorbeeld figuren als de hierboven genoemde Rafsanjani daar geen ruimte meer voor bieden. In onze ogen is het theocratisch bewind in Iran een eensgezind blok, maar in realiteit is er sprake van grote ideologische en per soonlijke geschillen die tot de vorming van verschillende machtscoalities in de Iraanse 'religo-politieke' top hebben ge leid. Zo zijn er 'linksgeoriënteerde' reli gieuze leiders die de islamitische revolu tie vooral opvatten als sociale gerechtig heid en leiders die alleen uit zijn op het veilig stellen van de traditionele reli gieuze waarden. Dan heb je ook nog de invloedrijke groepen uit middenstands kringen die met geld de revolutie hebben gesteund. Hun grote vertegenwoordiging in het Iraanse parlement is uiterst waak zaam wat betreft 'sociale' maatregelen die misschien indruisen tegen hun finan ciële belangen. De tegengestelde krach ten in Iran zijn met name ontstaan door de verschillende interpretaties van het idee van 'de islamitische staat'. De vraag of de kwestie van de opvol ging van Khomeini tot een bom onder het Iraans bewind is geworden, valt vol gens de Iran-deskundige moeilijk te be antwoorden. „Als er grote onenigheid over de opvolging door Montazeri ont staat is er een soort veiligheidsklep inge bouwd met de alternatieve Raad van meerdere wetgeleerden. Daar moet snel ler overeenstemming over te bereiken zijn. Er is dus een formele oplossing mo gelijk die de schijn kan wekken dat er niets aan de hand is. Maar of die opvol ging werkelijk zo soepel zal verlopen." De onvermijdelijke vraag met betrekking tot het Iran na Khomeini is uiteraard of er meer 'gematigde krachten' naar voren zullen komen. Waarna misschien een einde gemaakt kan worden aan de uit zichtloze en bloedige Golfoorlog en de situatie van 'Lauwe Oorlog' met het Westen. Na het Amerikaans bombarde ment van de ongebruikte Iraanse boorto rens in de Golf enkele maanden geleden, ging het gerucht dat Washington een 'mild antwoord' op agressieve Iraanse acties voorstond om de „gematigde figu ren binnen de strijdkrachten niet tegen zich in het harnas te jagen met het oog op de naderdende dood van Khomeini". Is die verwachting reëel volgens De Bruyn? „Nee, dat is niet reëel. Leger en ma rine zijn 'gezuiverd' en worden scherp in de gaten gehouden door de Pasdarans, de fanatieke soldaten van de Revolutio naire Garde. Bovendien moet je je afvra gen wat gematigd is. De meerderheid van de Iraniërs staat achter een islamiti sche repubüek die bestuurd wordt vol gens religieuze rechtsregels. Iedereen die net oneens is met deze grondslag zit waarschijnlijk in het buitenland. Maar binnen het Iraanse staatsbestel - én ook de strijdkrachten - kom je mensen tegen die variëren van uiterst fundamentalis tisch tot linksradicaal en uiterst pragma tisch". „Neem iemand als parlementsvoorzit ter Rafsanjani, dat is een grote opportu nist. Met zo'n man kun je als het er op aan komt best zaken doen. Maar zijn po litieke manoeuvreerruimte is op dit mo ment onder Khomeini misschien nog wat te klein." „Opportunisme speelt wel een grote rol in de politiek van het Midden-Oos ten. Kijk naar de Arabische top in Am man waar doodsvijanden als Saddam Hussein van Iraq en president Assad van Syrië elkaar broederlijk kussen om een week later weer op de voet verder te gaan". Iran heeft zich de laatste jaren een mees ter getoond in de machtspolitiek en de supermachten handig tegen elkaar uitge speeld. Daarbij is het met de provocaties nooit echt te ver gegaan: er zijn geen Amerikaanse oorlogsschepen of vliegtui gen aangevallen, ook bij de bezetting van de ambassade van de VS is geen Ameri kaan een haar gekrenkt. Iran blijft be hoedzaam. „De felle anti-Amerikaanse retoriek is vooral show. De VS zijn nu eenmaal het symbool bij uitstek van westerse 'deca dentie' en culturele invloeden. Maar in tussen gaan de zaken evenals met Frank rijk of West-Duitsland gewoon door. Hoeveel Iraniërs lopen er niet gewoon vrij in de VS rond?" „Als het erop aankomt denk ik dat de Sovjetunie door Iran als een groter ge vaar wordt gezien dan het Westen. De Russen zitten immers in Afghanistan en liggen op de loer aan de grens met Iran. Verder moet Iran niets van het atheïsme hebben. Vergeet bovendien niet dat deze supermacht tweemaal Iran bezet heeft, zowel in de Eerste als de Tweede We reldoorlog. Bij het vertrek van de Russen in 1946 hebben ze twee sterke afschei- dingssbewegingen als erfenis achtergela ten die heel wat problemen hebben ver oorzaakt. Die bezettingen zijn twee trau matische ervaringen geweest". De recente resultaten uit de geheime diplomatie met Frankrijk bewijzen vol gens De Bruyn dat Iran het politiek spel handig weet te spelen. Parijs weet wel tot een akkoord te komen, Washington is het ondanks de gulle gaven in de vorm van wapens (het Iran-Contra-schandaal) niet gelukt. De regering Reagan is met deze affaire zelfs flink uitgegleden. De Bruyn is echter optimistisch wat de betrekkingen tussen het Westen en Iran betreft. Als het niet tot nieuwe avontu ren van Iran in de Golf komt of tot harde militaire confrontaties met de VS behoort een verdere normalisering zeker tot de mogelijkheden. Dan zou Iran zich net als Saudiarabië tot een conservatieve moslimstaat kunnen ontwikkelen, 'waar je geen borrel op straat kunt drinken', maar waar langzaam de grenzen meer opengesteld zullen worden voor het Wes ten en waar normale 'ontspannen' diplo matieke betrekkingen mogelijk zijn. De risico's van een confrontatie van de VS met Iran blijven echter bestaan zolang de oorlog met Iraq voortduurt. Daar zou eerst een eind aan moeten ko men. Omdat Khomeini als één van de grote drijfveren achter de oorlog geldt, zouden de kansen op een wapenstilstand na zijn dood er alleen maar groter op worden. Khomeini zou een soort per soonlijke rancune tegen Iraq en presi dent Saddam Hussein hebben. Met het verdwijnen van Khomeini zou het op portunisme ook op dit vlak de boven toon kunnen gaan voeren. Hij staat te boek als een belemme rende factor voor mogelijke toenadering. Zolang hij leeft zal er amper aan vrede gedacht kunnen worden. Intussen is de oorlogspsychose in Iran zo groot gewor den - zoals we regelmatig op tv kunnen zien als nieuwe lichtingen van honderd duizenden vrijwilligers zich als kanon nen- of mijnenvoer naar het front laten sturen- dat het oorlogsproces nauwe lijks meer te stoppen is. Een zeer opmerkelijk vredesgeluid is on langs uit de mond van een van de groot ayatollahs opgetekend. „Ayatollah Qumbi - iemand uit de kring van Kho- meini-getrouwen - heeft in ongewoon felle bewoordingen kritiek geleverd op de oorlog tegen 'de sji'itische broeders uit Iraq'. Hij verklaarde iedere deelne ming aan de oorlog verboden. Zijn uit spraak kwam hem dan ook op celstraf te staan, maar het geeft wel aan dat er toch ook andere ideeën over de oorlog tegen Iraq ontstaan". „Stel dat het nieuwe offensief bij Bas- ra, waarmee Iran naar verwachting bin nenkort start, tot nieuwe militaire suc cessen zal leiden, dan krijgen de Iraniërs natuurüjk een ijzersterke onderhande lingspositie. Dan zouden ze zelfs flinke herstelbetalingen kunnen eisen van Iraq en de andere Arabische oliestaten. Iraq zal dat zeker accepteren want dat land wil al jaren van die oorlog af'. Volgens De Bruyn kan Iran in het ge val van een kleine militaire doorbraak in stellingenoorlog tegen Iraq ook maar be ter op een wapenstilstand een een voor delig akkoord aansturen, omdat and® alle kansen zich tegen Iran kunnen ke ren. Met Iraanse militaire successen zit de schrik bij de Arabieren -zelfs bij Iran-bondgenoot Syrië- er natuurlijk flink in. In zo'n geval zouden de Arabie ren wel eens gemeenschappelijk front kunnen maken en direct militair betrok ken raken bij de Golfoorlog. En van zo veel tegenstanders (met veel financiële reserves) kan Iran nooit militair winnen. Het Engelse woordje tough wordt uitge- proken als tuf en rough is ruf. Maar plough is geen pluf, doch plauw als in wauw en daarom wordt plough door Amerikanen gespeld als plow. Though klinkt niet als duf, maar als do, tenzij je de th goed uitspreekt. In onze eigen taal hebben we soortgelijke problemen, ik zoek en ik zocht, maar niet: ik vloek en ik vlocht. Ik loop en ik liep, maar niet: ik koop en ik kiep. Ik zit te oefenen, zonder in jecties van de tandarts in de bo venlip, om me straks goed ver staanbaar te maken in het mys terieuze Albion, waarin ik ove rigens lang genoeg heb ge- 'woond om er geen aliesverte- rend heimwee naar te hebben. Trainen echter is noodzakelijk, want wij spreken hier te lande nogal binnensmonds en tame lijk toonloos, met een toonbe- reik van een half tot een heel octaaf. De Engelsen bestrijken een toongebied dat twee tot drie octaven omvat. Wij halen dat op geen stukken en vandaar dat we aan de overzijde van de Noordzee zoveel onbegrip ont moeten. Zelfs Amerikanen hebben daar last van. Voor hen is dui zend miljoen een billion, maar de Brit rekent voor de billion een miljoen miljoen en dat noe men de Amerikanen op hun beurt weer een trillion. De el lende begint al op de eerste ver dieping. Die ligt in Amerika op de parterre. Een Amerikaan zal de tweede etage in Engeland op de eerste moeten zoeken. Ame rikanen en Engelsen, twee vol keren, die inderdaad geschei den blijken door dezelfde taal. Ik heb het Engels nooit goed geleerd en dat geldt waarschijn lijk voor het merendeel van de meer dan 700 miljoen aardbe woners die Engels spreken. Er zijn tussen haakjes meer dan één miljard mensen die Chinees spreken, maar dat zijn vrijwel uitsluitend Chinezen. Het aan tal Engelssprekenden is tijdens de afgelopen kwart eeuw met meer dan 300 miljoen gegroeid en dat is zonder twijfel een mi raculeuze explosie. Engelse woorden zijn ook als onstuit bare microben andere talen binnengedrongen, zodat men thans spreekt van Franglais, .Denglish, Japlish en Ruslish. Het Japlish bijvoorbeeld wordt gekenmerkt door het ge bruik van woorden als hotto doggu (hot dog) en orenji jiussi (orange juice) en de Japanners smeden zelfs nieuwe woorden als het werkwoord makudonaru hetgeen 'eten bij McDonald's' betekent, een soort vluchtig bunkeren dus. In het Duits zouden niet minder dan 80.000 Anglicismen zijn binnenge drongen en een voor taalpuris ten en vijanden van het Denglish tragisch moment werd bereikt in 1981, toen de Fernsprecher ook officieel ten val werd gebracht door de Tele- fon. Georges Pompidou streed met elan tegen het oprukkende Franglais: er werd een verruk kelijk woord voor de walkman gevonden, balladeur, maar ba bysitter, het weekend, de play boy en hot money lijken onuit roeibaar. In Moskou wordt Vis- key gedronken en, als het warm is, dzjin-in-tonik; er wordt naar dzjazz geluisterd en men is er gek op jeans die dzjienzi wor den genoemd. Het Engels heeft in de afge lopen kwart eeuw dus enorm om zich heengeslagen. Maar zoals een Groninger in Brugge de oren behoorlijk moet spitsen om een Vlaamse gids te begrij pen als deze over hotshuizen en heuzen spreekt, zo zal een Ja panner niet weten waar een .man uit Brooklyn die het over een goil (girl) in toity toidstreet (thirty tlurdstreet) heeft, over spreekt. In Texas wordt het woordje friend in drie lettergrepen uit gesproken en de meeste zuider lingen in de Verenigde Staten zeggen niet Ai voor ik, maar Ah. Wat vlotte gesprekken tus sen die 700 miljoen Engelsspre kende wereldburgers zo moei lijk maakt, is vooral de manier waarop de taal wordt uitge sproken. Wat heeft makudo naru nu met de 'big mac' te ma ken? En wij spreken, in reikwijdte van een half octaaf, het Engels alsof het een Neder lands dialect is. Het werd, r" de Engelse zondvloed, wel i gelijk tijd voor iets nieuws. Gorby, de Zingende Staats man, heeft iedere taal die op aarde wordt gesproken zomaaf I ineens met twee nieuwe woor-1 den verrijkt: Glasnost en Pere strojka. Wat ze precies beteke- I nen moet nog blijken. Door Mathieu Kothi De strijd tegen 'Het vuil, dt dood' heeft de joodse geme wonnen, maar niet zonder j De ontvoering van toneel: Croiset was een rechtstreek bedreigingen tegen joden men die niet in die mate v| krantenberichten wilden dc Maar heeft de Stiba er ook i mee gekweekt voor haar stre\ semitisme in Nederland uit te Richard Stein: „Ik ben Croiset geweest en hij hee: zijn vervelende ervaringen, dt gen en zijn ontvoering, be spijt van zijn protest tegen li Fassbinder. Hij zou het zo we Maar hoe zit het met het i de joodse reacties op het stu binder? Wat doet de Stiba m tie van die Nederlanders die 'j, stad en de dood' niét zien al tisch en dus zelf willen uitn het willen zien of niet?. Stein: „Het stuk is echterj mitisch. Elk anti-joods aspe_ in aangevoerd. De jood is de alles. Er wordt geen afbreuk de vooroordelen die tegen d< staan". Fassbinder was, zo zegt waar geen antisemiet maar 1 een antisemitisch stuk gesch. tegen de joodse gemeenschap weer is gekomen. „Maar bove Fassbinder zelf het stuk gt toen hij bepaalde dat het Frankfurt mocht worden op; dan alleen nog door hém mo geregisseerd". Bader en Stein hebben woord over voor de geheime dlng van het stuk, de 'hypocri overheid en met name voor die volgden op het joodse pro: gen. Stein: „Het was overigei vallig dat het stuk in het oi Rotterdam zou worden ope met in Amsterdam, al was dat wel een besloten reading g Amsterdam zou een opvoerin; baat uitgesloten zijn geweest, m Antwerpen of in Brussel". Maar hoe zit het dan met oii ,de opvoering in Denemark r,™' dat land niet met dei Nederland vergelijken. D- In mijn kindertijd telde uq telkens met groot onge- nno u Dachten af die mij g scheidden van een heughjke dag. „Nog dan naar bed en aan ben ik jarig!" °8 twee keer ?Pen en dan komt Sinterklaas!" e nerveuze span- ng nam toe naar- ten Vlhe' aantaI nach ten kleiner werd. daidTSf" ontdekte ik Waaml u Seen spelletje hun aBeen jonge kinder 'Grotp11^11^ ^eren bedwingt Grote mensen' doen het ook

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 26