s p I K I I Van poempaaipap, preirol en laffe mousse DE STEM jjj* 'BINNEN VIJF JAAR ZUL JE ZE OVERAL IN NEDERLAND ZIEN' 'Uit eten gaan'. Voor de een snelle hap bij friettent of Chinees, voor de ander betekent dat romantisch tafelen in een sfeervol restaurant, gelardeerd met passende wijnen, voor, na- en bijgerechten. En wat de eetgelegenheden betreft, er is keuze genoeg. Jopies snackbar om de hoek, Petit Restaurant 1' Escargot, met een flinke hoeveelheid sterren, of wat dacht u van een avond tafelen op Chinese, Griekse, Argentijnse, Israëlische of Vietnamese wijze. In de meeste plaatsen zijn dan ook eethuizen van gevarieerde nationaliteit te vinden. Een aparte plaats wordt echter ingenomen door de Japanse restaurants, in heel Nederland zijn er amper twee handen vol. 'Maar', is de stellige verwachting van insiders, 'binnen nu en vijf jaar is Ja pans eten een nieuwe trend'. Nu maken de schaarste aan Japanse eethuizen en de exclusieve ge rechten een avondje 'Jappanneren' nog tot een bijzonder evenement. S2 VRIJDAG 11 DECEMBER 1987 Japans eten nieuwe trend Door Ans van Goch Dat het Japans eten in ons land nog niet zo bekend is, zit 'm voor een groot deel in het Nederlandse vooroordeel 'wat de boer niet kent, dat eet-ie niet'. Die mening is althans de heer Mom- mersteeg, exploitant van De Veste in 's Hertogenbosch toegedaan. Mom- mersteeg is onlangs begonnen met een Japanse afdeling bij zijn restau rant, die binnen nu en een half jaar uit moet groeien tot een volwaardig Japans restaurant, met alles erop en eraan. Op de grond zitten en kimono aan tijdens het eten. Mommersteeg loopt bovendien met plannen rond om ook in Breda een Japanse eetge legenheid te openen. „De Japanse keuken is een gezonde keuken en ook een fijne keuken", zo prijst hij zijn waar aan. „Hoofdzake lijk bekend bij de zakenwereld. Die mensen komen wel eens in het verre oosten. Nu de gemiddelde Nederlan der ook wat verder reist, komt hij er eveneens mee in aanraking. Vandaar dat ik verwacht dat er binnen vijf jaar heel veel Japanse restaurants zijn. Het probleem zit hem alleen in het werven van de staf. Japans koken is een kunst en het bedienen van de gasten idem dito. Een leerling kok bijvoorbeeld, begint met zijn veer tiende jaar. Hij mag dan alleen maar snijden. Niet groente én vlees én vis, maar bijvoorbeeld alleen maar één soort groente. Dat moet hij een jaar lang doen. het jaar daarop mag hij twee soorten groente snijden, enzo voorts. Pas na een jaar of vijftien is zo'n opleiding afgerond." VOL ZORG De portier van het Japans restaurant in het Oostbrabantse Uden.een van de weinige in Zuid-Nederland, buigt als een knipmes wanneer hij zijn be zoekers verwelkomt. Z'n vriendelijk heid lijkt oprecht gemeend en vol zorg wordt de mantel van uw ver slaggeefster naar de garderobe ge bracht. De geijkte vraag 'wilt u wat drinken klinkt - zij het met een onmiskenbaar buitenlands accent - ook in de rood met gouden bar van het restaurant, terwijl weer een andere zwart ge rokte kelner alvast het menu aan reikt. Dat ziet er gewoon, haast degelijk, uit. Er is volop variatie en de gerech ten, vis- en vleesschotels, geilllus- treerd met rijst en groente doen nog niet eens zo exotisch aan. Wel zijn er vaststaande maaltijdcombinaties, be staande uit vis en vleesschotels waaruit de gourmet moet kiezen. Op dat moment is de gang van zaken nog volstrekt onbekend. Zouden we met stokjes moeten eten? Zijn er echt zulke lage tafels, zodat de gas ten op de grond moeten zitten en krijgen de meeëters ook zo'n kimono aan, zoals op de televisie altijd te zien is? Een kelner komt de mensen in de bar vriendelijk en discreet waarschuwen dat 'u aan tafel kunt'. In een koele ruimte staan twee grote vierkante tafels in hoefijzervorm. In het uitgespaarde vierkant twee kook platen. 'Het eten wordt aan tafel klaargemaakt' weten mensen die al meer ervaren zijn in het Japans eten. GINNEGAPPEN En inderdaad. Aan fraai gevormde haken in de muur hangen kimono's, glanzend donkerblauw, rood, of mo dieus kobaltblauw. Een groepje van circa tien mensen kijkt elkaar schich tig aan: 'moeten we nu allemaal sa De sfeer Is In een Japans restaurant heel belangrijk. men aan tafel gaan zitten'. Niks voor de Hollandse hokjesmentaliteit. Toch moet iedereen daaraan geloven. Twee afzonderlijke paren, een groepje van vier (vader, moeder, dochter en schoonzoon) en nog een groepje van vier: twee middelbare echtparen. Een van de vrouwen heeft een langharig hondje onder de arm. Zacht gefluister, ginnegappen om de kleurige jassen die aan de muur han gen en steelse blikken op de gereed liggende eetstokjes. Nadere be schouwing leert - tot veler stiekeme opluchting - dat er ook fraai gesty- leerd bestek aanwezig is, waarmee de gemiddelde Nederlander wat ge makkelijker om gaan gaan. ROMANTISCH INTERMEZZO Het blijkt inderdaad de bedoeling dat we met z'n allen aan één tafel gaan zitten. De jongeren vinden het best, de tijd voor romantische intermez zo's komt later wel. Het gezin maakt er ook geen probleem van, moeder overziet met ware heersersblikken de tafel en de mensen die eraan zit ten en treedt op als een soort trait d'union tussen het gezelschap, met kreetjes als 'enig he', 'goed zeg' en 'hmm, lekker' Een van de middelbare dames kijkt heel erg zuinig, voor haar lijkt de lol er al lang en breed af. De exquise Ja panse gerechten proeft ze later met een precieus toegeknepen mondje. Dat de eters op die manier rond de tafel gegroepeerd worden heeft alles te maken met het feit dat de Japan ner heilig gelooft in de kracht van een groep. Zelden zal hij individueel wat ondernemen. Wie heeft niet eens de hordes met fototoestellen behan gen Japanners ontmoet tijdens een rondgang door een museum ergens in den vreemde? CHAMPAGNE Alweer een andere ober vraagt of 'zijn' gasten wellicht een kimono wil len dragen. 'Natuurlijk', zeggen de meesten en de rest kan al niet meer weigeren. Met zorg wordt iedereen in de fraai geborduurde kimono gehesen. 'Wilt u deze niet aan mevrouw? Die zit lek kerder' Bladen met champagnecoctails, - bij de maaltijd inbegrepen- en een schoteltje groente worden binnen getorst. Het voorgerecht. Lekker he'. Er is nog plaats aan ta fel en intussen komen er nog meer mensen bij. Zelfde ritueel. Kimono. FOTO GÉRARD DAMOISEAUX Champagnecoctails. 'Mag het ook sevenup zijn, mijn vriendin drinkt de mijne wel op'. Dan gaat de show beginnen. Een Ja panse kok, getooid met een 'echte ouderwetse' koksmuts loopt naar het uitgespaarde gat van de tafel. Daarop staan schalen met groente, vis en in aluminimum papier gehulde pakketjes. De kok wordt geflankeerd door een serveerwagentje met kruiden, fles sen met inhoud van een niet altijd even bestemde kleur en zelfs een fles Remy Martin. Hij noemt op welke gerechten hij klaar gaat maken. Vanavond heeft hij een gemakkelijke klus, want de mensen hebben prak tisch allemaal gekozen voor dezelfde componenten: een maaltijd met vis en vlees. „Ik maak eerst zeeduivel, dan zalm en tongfilet", laat hij weten terwijl de kookplaat aangestoken en ingevet wordt. Dan worden de moten vis erop gelegd. 'Enig zeg'. Terwijl de vis ligt te smoren, wordt elk druppeltje overtollig vet van de kookplaat geschoven. De bus met zout wordt gepakt, ritmisch geroffel op de bodem 'et voila'. De pepermo len wordt met lenige gebaren gehan teerd en met een sierlijke zwaai -zonder één druppel te morsen- wordt de vis met de inhoud van de flessen besprenkeld. Klaar. Proeven. 'Heerlijk', knikken al len en de rappe vingers van de kok zijn al weer in de weer met de zalm. Met snelle gebaren wordt de roze vis gekruid, besprenkeld. Hij overtreft zichzelf: Nog nooit zoiets lekkers ge proefd. Daarna de tongfilets overgo ten met Japans vakmanschap. Na een uurtje smullen even pauze. Tijd om van de originele Japanse rijst wijn, lauw warme saki te genieten. Geschonken uit porseleinen flesjes, gedronken uit 'eierdopjes', met een kleurige bodem. Zijn ze leeg: wordt de bodem troebel en dat foefje no digt kennelijk uit om het glas gevuld te houden. STEMMING De mensen die later gekomen zijn, zijn inmiddels 'bij' gegeten. Tijd om de aluminium pakketjes uit het pa pier te halen. Tijd voor de ossehaas. De warmte in de eetzaal is inmiddels gestegen, de stemming eveneens. Champagne en saki hebben hun werk gedaan. Zelfde ritueel. Kruiden en bespren kelen. Nu met Franse cognac. De lampen gaan uit..zie daar, toch ro mantiek. Een vlammetje erbij en een grote vlam verlicht terwijl-t-ie het vlees flambeert de eetzaal. Min of meer spontaan applaus klinkt op. Prachtig he? Aandacht voor de bij gerechten is er amper. Na goed twee uur tafelen -echte banden zijn er trouwens niet ge smeed - wordt het gezelschap, voor het nagerecht wordt geserveerd, ontbonden. De volgende groep wacht. Of er geen bezwaar tegen is om in een andere ruimte van het res taurant het nagerecht te genieten, wordt met Japanse schroom ge vraagd. In het geheel niet, het is juist tijd voor een onderonsje om de erva ringen wat uit te wisselen. 'SHUSHI' Achteraf blijkt dat we Japans hebben gegeten op de 'Tipanjaki'-manier, genoemd naar de twee grote grill platen, waarop het eten is klaarge maakt. Een enigszins verwesterde manier van Japans dineren. „Leuk, maar er is wat show bij", meent Mommersteeg. „En lekker, dat wel". Op andere manieren 'Japanneren' kan ook. Sushi eten ofwel genieten van rauwe vissoorten met rijst. Een maaltijd, waarop wellicht de vooroor delen van sommige Nederlanders zijn gebaseerd, meent Mommer- En de meest klassieke manier van Japans eten is volgens de 'Yamoso- to-keuken.' Volgens Mommersteeg heel traditioneel. Worteltjes bijvoor beeld worden al generaties lang in plakken van een bepaalde grootte gesneden. Hetzelfde geldt voor de moten (rauwe!) zalm, garnalen of tar bot. De sfeer tijdens een Japans etentje is heel belangrijk. Dat is een halve maaltijd. Want een Japans di ner serveren in een massaal eetpak- huis is volgens de Japanners nu eenmaal niet bevorderlijk voor de eetlust. Door Henk Egbers Als je in een stad loopt met nogal wat restaurants kan het je over komen, datje Grieks, Indisch, Ar gentijns, Israëlisch, Mexicaans, Chinees, Zwitsers, Spaans, Ita liaans, Marokkaans of Frans kunt eten, maar nog nauwelijks een Nederlands restaurant ontdekt; laat staan een Brabants of Zeeuws. Een nieuwe serie kook/bakboeken met streekge- rechten maakt het nu wel moge lijk je eigen regionale keuken thuis te beginnen. Er zijn boekjes voor iedere provincie. 'Van Poempaaipap en preirol' is de titel voor het boekje met Bra bantse streekgerechten, bijeen gebracht door Jo van Lamoen. Ze zijn alphabetisch geordend. Te beginnen met de echte ouder wetse balkenbrij, waarin behalve een halve varkenskop nog acht tien andere ingrediënten gaan. De Begijnenrijst, zoals hoog be zoek in het Bredase begijnhof nog krijgt voorgeschoteld, kun je nu met dit boek in de hand ook maken. En wat te denken van Blote billetjes in het gras, Lever beuling, het historische Spaanse spek (waarin geen spek zit) of de poempaaipap waarin in het ver volg het oude brood kan (zo dat hoeft dan niet meer in de vuilnis zak). Zoet en pittig staan alfabetisch door elkaar, zodat bijvoorbeeld de Bossche bollen geïllustreerd worden met een vette worst en de Potjebrajers met worste broodjes. Er is een afzonderlijk hoofdstuk opgenomen met spij zen en dranken voor de feestda gen zoals borstplaat, kandeel en appelbeignets. Maar de halfvas ten haantjes en het Driekoningen brood zitten weer bij de buiten- feestelijke gerechten. Leuk zijn ook de twaalf recepten met li keurtjes van vroeger zoals Bruidstranen, Hempje licht op en Naveltje bloot. De korte hoofd stukjes met Brabantse beziens waardigheden, markten en mu sea is binnen dit verband en in deze vorm tamelijk overbodig. Van de uitgave met Zeeuwse ge rechten weten we alleen dat de titel luidt 'Van mosselsoep en ka- neelpap' en dat er gerechten in staan als alikruiken, flodders en pik-in-'t-potje. Behalve deze interculturele eetboeken blijven ook de multira- ciale boeken verschijnen, zoals 'De Surinaamse keuken' van Nel Tjon Tam Sin. Surinamers zijn ai- tijd bezig met eten of koken. Daarom: ze kunnen er wat van En pittig! En merkwaardigDe meest echt Surinaamse pastei die ik ooit volgens het boekje maakte, was met zijn doppertjes en worteltjes zo Nederlands als het maar zijn kan. De Suri naamse keuken is een mengpot van Hindoestaanse, Javaanse, Chinese, Creoolse en Neder landse ingrediënten. Tegenwoor dig kun je de meeste inheemse Surinaamse spullen als Madame Jeanette, okers, kouseband of tayer hier wel kopen, maar vaak zijn ze geïmporteerd uit Azië of zelfs hier gekweekt. Gevolg is dat de smaak niet zo pittig of heet is als die van Suriname zelf. Natuurlijk staan in dit boek de geijkte recepten voor een goed pom, sautésoep of bruine bonen met rijst, maar ook de maizena- koekjes, pastei van kip of pinda soep of moksie alesie met kokos melk worden opgediend. De in deling is duidelijk, de tekst een voudig en helder. Achtereenvol gens komen aan de orde: borrel hapjes, soepen, vlees- en kipge rechten, visgerechten, groenten, puddingen, koekjes en taarten, siroop en inmaak. „Grote gezinnen rond de open haard verslinden liters sinaasap- pelige limonade en andere sui kerwaters. Wie zich nog kant en klare koolzuurhoudende limona des kan veroorloven merkt dat ze eigenlijk vreselijk duur zijn voor wat ze allemaal voorstellen. Er zijn drie redenen om zelf limona desiroop te maken: veel goedko per; geen enge toevoegingen no dig en veel geuriger en smake lijk. Hollandser kan het niet. Dit advies is dan ook te lezen in 'Eten uit de krant', een selectie uit de keukenrubriek van de Volkskrant. Een keukenboek dat platgetreden paden probeert af te grazen maar een beetje alter natief kan heten; in de marge van de Hollandse keuken. Bloemkool smaakt vaak naar sombere trappenhuizen. Als het om vis gaat zijn we nog altijd een beetje achterlijk. Spruitjes zijn de kaviaar van de Nederlandse win tergroenten. Kenmerk van alle mousses: meer of minder smaak, maar altijd een laf gevoel in je mond; je voelt je een tandeloos knaagdier dat worteltjespulp door een rietje moet zuigen. Si naasappel gecombineerd met rauwe ui is lekker... etcetera. Deze losse opmerkingen krij gen met nog vete andere en soortgelijke, een verlossend ant woord: hoe doen we het beter I Zeer verfrissend en het is maar even anders. Jo van Lamoeb: Van Poempaaisoep en preirol' - uitg. In den Toren 14,90 (de prijs van ieder der elf deeltjes) Nel Tjon Tam Sin: De Surinaamse keu ken-uitg. BZZTöH/Novib f 14,50 Eten uit de krant - uitg. Tabula f 16,50

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 15