DE STEEFï
i
'WAT HET THEATER BETREFT ZIT IK AAN M'N GRENS'
Urbanus nog één keer in 't echt
Ry Cooder gaat terug naar af
P«P
SPI
TROS wijdt tv-avom
aan Foster Parents
WOENSDAG 9 DECEMBER 1| j
3 STEM GIDS 2_
HILVERSUM - 'Urba
nus in 't echt'. Donder
dagavond is dat op het
VARA-scherm te zien.
En dat zou wel eens de
laatste keer kunnen
zijn.
Enthousiast
Grote kick
Dode straat
Frankrijk
Schaakmat
Schaam
Tegenwind
Extra moeilijk
EDERLAND 2
Madonna gaat scheiden van Sean Peinj
UITSLAND 1
UITSLAND 3
Frank Zappa
Nina Hagen
ske en Wiske: „De
„Misschien zijn de Hollanders wel veel te
gevoelig. Ze zijn bovendien niet gewend
dat er over hen geoordeeld wordt"
Laura Raun, correspondent
Financial Times In Nederland
Door Tom Smeets
Urbanus heeft het theater
vaarwel gezegd. Als het
hem in de bioscoop lukt,
wat hij vurig hoopt, zou
het wel eens een definitief
afscheid kunnen zijn.
Een troost is dat de Urbanus-
fans, die in Nederland min
stens zo talrijk zijn als in
Vlaanderen, momenteel niet
zonder zitten. Want behalve de
VARA-registratie, is er onder
dezelfde titel een dubbel-al-
bum verschenen. De opnamen
daarvoor werden een jaar gele
den op dezelfde avonden in
Scheveningen gemaakt, maar
ook tijdens twee voorstellingen
in Gent.
En dan is er natuurlijk 'Hec
tor', het speelfilmdebuut van
Urbain Servranckx, zoals Ur
banus eigenlijk heet. Een onge
kend succes voor een Vlaamse
film, daar en hier!
Urbanus is vele malen gaan
kijken hoe het publiek op zijn
bioscoopeersteling reageert.
„Sommige grappen, waarvan
wij hadden verwacht dat ze ze
flauw zouden vinden, bleken
toch een goeie te zijn. Dat er
zou gelachen worden, daar ben
ik al een beetje verwend in.
Maar dat het aangrijpende ac
teren zo op de mensen hun
traanklieren zou werken, dat
had ik niet verwacht. Vooral
bij vrouwen en soms kinderen,
de mannen konden zich
meestal nog wel inhouden. Het
was wel mijn bedoeling, maar
of het zou werken... Want
kijk, live of op de plaat kan ik
soms treurige liedjes maken,
maar om nou echt met een krop
in de keel te gaan zitten
Z'n eigen verklaring is dat je
bij film meer met het verhaal
bezig bent. En bovendien: „An
ders zien ze je hoofd heel klein
en nu vier bij vijf meter.Het
was voor mij een grote kick om
de mensen te kunnen ontroe
ren".
Achteraf mag het vreemd
klinken, maar het heeft Urba
nus vooraf de grootste moeite
gekost zijn filmproject van de
grond te krijgen. „Degenen die
in een vroeg stadium 'nee' heb
ben gezegd tegen het verzoek
geld in het project te steken,
trekken zich nu de haren uit
het hoofd", constateert Urba
nus met een voldane glimlach.
„De meeste geldgevers had
den geen fluit vertrouwen.
Vooral de Nederlanders waren
zeer argwanend. Ook de mede
werkers. 'Als jullie mij zoveel
betalen, dan doe ik het. Ik wil
in geen geval risico lopen'. Nu
vinden ze het natuurlijk heel
jammer dat ze niet van de koek
kunnen mee eten."
Eigenlijk had hij al veel eer
der een film willen maken,
maar hij had nog eerste een
aantal dingen te doen, zoals hij
het zelf uitdrukt. „Ik moest Ne
derland nog veroveren, maar
dan wel grondig. Niet om een
keer in een aantal zalen te
staan en dan is het gebeurd. Ik
bedoel, als je op straat wordt
herkend door gastarbeiders,
Marokkanen of zo. Die waren
ergens aan de tramrails aan
het werken en riepen in eens
'ha UrbanusJ..' Alle kleurlin
gen in België spreken Frans,
die kennen mij helemaal niet.
Maar als ik hier in Nederland
ben, heb ik altijd de indruk dat
ik tot in China bekend ben."
En daarmee is Urbanus in een
situatie gekomen die hij zelf als
'een dode straat' omschrijft. Hij
legt uit: „Eerst moest ik m'n
eigen mesthoop veroveren, toen
m'n dorp, toen Vlaanderen,
toen Nederland. Ik heb inmid
dels in de allergrootste zalen
gestaan. Wat moet ik nou
doen? Het hele circuit van be
gin af aan bespelen, met nog
meer mensen, met nog meer
geld, maar met andere grapjes?
Dat bevredigt mij niet, daar
heb ik geen zin meer in."
Daar komt bij dat hij nooit
om de zoveel tijd met een com
pleet nieuw programma op de
proppen kwam, zoals z'n colle
ga's doen. „Ik voegde in elk op
treden wel enkele nieuwe din
getjes aan mijn repertoire toe.
En zo kwam ongemerkt van
lieverlee een nieuw pro
gramma tot stand. Maar de
laatste tijd werd dat steeds
minder. Ik speelde uitsluitend
nog op routine. De mensen kre-
Urbanus: „Het is niet mijn bedoeling alle spelletjespro
gramma's af te lopen". - foto archief de stem
gen heus wel waar voor hun
geld, maar voor mezelf was de
ambitie eruit."
Anders gezegd: „Ik ben er ook
van overtuigd dat ik een beetje
verder dan België en Neder
land wil geraken. Ik ben er ze
ker van dat als ik met al m'n
goeie gags van de laatste tien
jaar naar Frankrijk zou gaan,
ik binnen twee jaar daar vaste
voet zou hebben. Maar ik heb
het er niet voor over daar een
nieuw terrein te gaan ontgin
nen. Ik zou er in Frankrijk voor
gaan moeten wonen. Ik ben nu
38. Die wilskracht die ik had
toen ik 24 was, van er tegen aan
gaan.Ik begin nu toch wel af
te wegen wat het me kost aan
fysische moeite en het plezier
dat ik er aan heb."
Hij heeft evenmin zin om
jaarlijks 80.000 kilometer te
gaan rijden. Urbanus: „Ik werk
liever thuis aan een tafeltje."
Maar met film kan het sneller
gaan, hoopt hij. „Film is een
universeel medium. Ik denk
ook dat we de tweede film in de
Engelse taal maken. Zolang het
wat film betreft in stijgende
lijn gaat, zie ik niet in waarom
ik deze nieuwe weg zou opge
ven. Wat het theater betreft zit
ik aan m'n grens. Als ik verder
wil, zou ik in een andere taal
moeten gaan optreden en dat
kost me veel te veel energie."
Als extra stok achter de deur
dienen de VARA-special en het
dubbelalbum. „Natuurlijk zet
ik mezelf nu helemaal schaak
mat. Dit materiaal kan ik niet
meer voor een theateroptreden
gebruiken."
De stap richting bioscoop be
tekent ook een onwenteling
wat zijn humor betreft. Urba
nus: „Live optreden en het op
nemen van platen hebben al
tijd met verbale humor te ma
ken. De film is veel meer vi
suele humor. Er zitten in 'Hec
tor' maar bitter weinig gespro
ken grapjes."
Het is duidelijk, er komt een
filmvervolg. Op de vraag 'wan
neer?', zegt hij: „Binnen twee
jaar of zo, ik moet hem nog
verzinnen. Maar dat kan snel
hoor. De meeste vertrekken
van een boek. Die hebben dus
al een basis. Ik lees geen boe
ken om te vermijden dat ze
zeggen dat het boek toch beter
was."
Vast staat wel dat hij rekening
zal houden met de fouten die
hij nu heeft gemaakt. Urbanus:
„Als ik terugblik op de oudere
platen, dan zijn er meer dingen
waarover ik me schaam uit het
verleden, dan dat ik trots ben.
Met die film ga ik datzelfde ge
voel krijgen als ik vijf films
heb gemaakt. Dan ga ik me af
vragen, 'wat heb ik daar afge
leverd?' Dat betekent dan dat
ik intussen ben geëvolueerd. De
regisseur en ik weten nu al dat
er honderd fouten in de film
zitten. Door tijdgebrek konden
we die niet meer verbeteren.
Over vijf jaar zie ik in 'Hector'
misschien wel driehonderd
fouten zitten. Ik zou het liefst
van al ter zijner tijd iets afle
veren waarvan ik zou kunnen
zeggen, kijk dat is het plafond
van mijn kunnen."
Bij het opnemen van 'Hector'
ondervond hij ook de nodige
scepsis. De kreet 'dat gaat niet
werken', werd hem regelmatig
voor de voeten geworpen. Om
sommige grappen er in te kun
nen houden, heeft hij moeten
vechten, zoals hij het zelf zegt.
„Ik heb dikwijls moeten zeggen
'ik denk dat jullie de kracht
van die grappen onderschat
ten'. Het werkt voor die men
sen ook niet meer als een grap.
Ze hebben het script gelezen en
het op de repetities vele malen
gezien. Het is alsof ik in een
zaal moet gaan optreden en
eerst drie keer repeteer voor de
mensen. Dan werkt het ook
niet meer."
Urbanus' probleem was dat
hij als beginneling een film
maakte met ervaren mensen.
Dat leverde hem voortdurend
commentaar op in de trant van
'wat weet jij nu van film?' Ur
banus: „Ik heb heel heel tegen
wind gehad. Ik heb moeten
vechten om dingen er door te
krijgen. Door het gigantische
succes ben ik voor m'n tweede
film een beetje bang dat ik nu
mensen tegenover me krijg die
niets meer durven te zeggen.
En dat is ook weer niet goed,
want ik heb niet altijd gelijk."
Hij geeft toe dat 'Hector' echt
is gemaakt voor Vlaams/Ne
derlands publiek. En dat onder
het motto 'als het hier lukt, ben
ik heel tevreden'.
Urbanus: „Ik heb zeker nog
niet al m'n pijlen verschoten. Ik
denk dat we deze film in de
kast laten liggen en eerst een
tweede maken die echt voor het
buitenland bestemd is. Met
sterkere grappen en ontroering
er in. Als die aanslaat, kunnen
we met 'Hector' er snel achter
aan komen. Stel dat het nu met
'Hector' zou mislukken, dan
maken we het ons extra moei
lijk om met een tweede film te
komen. Je staat steviger in je
schoenen, als je helemaal uit
het niets komt."
Droomt hij al van een Oscar?
Hij loopt bij die gedachte niet
echt enthousiast. „Ach, ik kom
het dan wel halen, maar ik geef
zo'n prijs net zo makkelijk
weer weg. Ik houd niet van
prijzen. Ik heb ook van al m'n
platen een gouden plaat, maar
ik vind het esthetisch zo'n lelijk
ding. Ik ga toch niet zo'n ver
gulde cirkel aan de muur han
gen. Ik heb ook niet de nei
ging om, als ik ooit kinderen
krijg, ze al die dingen te gaan
tonen. Ik ben helemaal geen
verzamelaar. Ik heb er trou
wens ook een bloedhekel aan
m'n eigen interviews nog eens
over te lezen. Ik heb ook nooit
een barst gegeven om diplo
ma's en al dat gedoe."
En televisie? „Ik heb nu
meer ruimte om allerlei gast-
toestanden op televisie te doen.
Die heb ik door het vele optre
den altijd moeten afwimpelen.
Al is het zeker niet mijn bedoe
ling alle spelletjesprogramma's
te gaan aflopen."
Een zo'n gastoptreden doet
hij op de Nederlandse buis in
een anti-vuurwerk-spot, waar
aan hij gratis meewerkte. Maar
tegen een dik betaald aanbod
van de NOS om een spotje te
maken ter promotie van Ne
derland 3, zei hij nee.
„Ik moest vertellen dat pro
gramma's voor minderheden
en buitenlanders voortaan op
het derde net zullen zijn. Dat
heb ik geweigerd. Ik heb daar
niets mee te maken. In België
beginnen ze me toch al een
nep-Belg te vinden... Dat
soort dingen zijn net iets te ver
van mijn bed. Ik moet het leuk
vinden, ze kunnen me met geld
nooit lijmen."
Van onze rtv-redactie
„De laatste jaren worden
we via de tv overspoeld
met dit soort actie-pro
gramma's.
En terecht hoor, want ik
vind dat wij in dit welstan-
dige landje niet genoeg ge
confronteerd kunnen wor
den met de ellendige situa
tie van inwoners van ont
wikkelingslanden, die elke
dag voor hun leven moeten
vechten. Maar als dit soort
programa's zich binnen en
kele decennia niet overbo
dig hebben gemaakt, dan
hebben we het met z'n allen
toch heel slecht gedaan".
Dat zegt Ivo Niehe over het
tv-programma voor Foster
Parents dat hij zaterdag
voor de TROS op Nederland
2 presenteert. Foster Pa
rents Plan bestaat 50 jaar en
laat mensen in het Westen
optreden als financiële
pleegouders van kinderen
en dorpen in derde wereld
landen. Het is de bedoeling
via de tv-actie van ander
half uur een groot aantal
nieuwe 'foster parents' te
werven.
De titel van de informa
tieve show is 'André, Astrid,
Henny, Ivo, Leonie, Paul,
Tineke en de rest van Ne
derland voor kinderen'. Dat
zijn de voornamen van Van
Duin, Joosten, Huisman,
Niehe, Sazias, Van Vliet en
Verburg. Optredende at
tracties zijn musical-ster
Elaine Paige, Flairck, Peter
Douglas en een orkest met
o.a. Simon Tahamata, Joris
Voorhoeve, Jan Rietman en
Jannes van der Wal.
Naast het amusement zijn
vijf filmpjes te zien over vijf
kinderen in gebieden waar
Foster Parents Plan
wwerkzaam is. In die films
komen landbouwprojecten,
scholing, medische hulp en
hygiëne-opvoeding aan bod.
De algemene problemen van
de derde wereld worden via
'TROS-Aktua-blokjes' toe
gelicht. Die onderdelen wor
den gepresenteerd door
twee kinderen van tien jaar
oud, een blank jongetje en
een donker meisje. Het
meisje interviewt premier
Lubbers.
Hoewel de AVRO op 21
verband met de voetbal-
jstrijd op het andere net
Veronica nu in plaats
«The Hitchhiker* een af
ding van 'Newhart' uit,
Bob Newhart als goed
ige hotelhouder in de
ït Vermont. De inspecteur
t de Volksgezondheid
irschuwt Kirk dat zijn
kei op de nominatie staat
gesloten te worden.
Parallax
Ivo Niehe. - foto»
december de tv-avond
aan de actie 'Afrika
valt ook in de Foster
rents-uitzending de nadrj
op Afrika. Egbert van
de regisseur van het
gramma, reisde vorige
mer naar Ethiopië om
voedeseltransport te fi
helemaal tot aan de moi
die gevuld moeten word
„Ze waren een heel eind|
weg, toen het ineens wa
zinnig begon te hozen";
telt Ivo Niehe. „Hiei
ontstond zo'n moddei
dat de vrachtwagen tot:
assen in de blubber
zakte en nooit meer vei
kon. De chauffeur hai
zijn schouders op en
Nou ja, pech gehad, dat;
dan weer 5000 levens. Zo(
nisch worden ze daar
al die toestanden".
Niehe gelooft zelf s
meer in structurele
steun die op lange ter
doorwerkt. Noodhulp
op den duur tekort,
vindt niet dat de oveiij
eigenlijk zorg moet dra|
voor alle ontwikkeli
hulp: „Ik ben er op tegen]
bij dit soort zaken
uit te roepen: regering;
jij het maar. Meer ba
voor ontwikkelingshulp]
betekenen dat wij met]
allen meer belast
moeten betalen om dat
wikkelings-polje' te verj
ten. Zoiets is onhaalbaail
ben geen expert, maail
ben er van overtuigd dat)
overheidsuitgaven op
gebied van ontwikké
hulp in redelijke balans]
met de overige uitgavei'l
den
itisme is het tweede on-
yerp in de Veronica-serie
allax'. Volgens program
aker Jan Dorresteijn
zo'n 10 miljoen Bra-
zich regelmatig met
itische séances bezig. In
gespeelde verhaal 'De
,;rkant van de dood' pro-
i Emma contact te krij-
met haar man Jaap, die
auto-ongeluk is om-
imea Emma zat zelf ook
Ie auto.
nen
een
lilt
oni
SANTA MONICA (AP) - De zangeres Madonna heeft
einde gemaakt aan een langdurige stroom van geruchl
en na een huwelijk van 27 maanden een verzoek ingedif
voor echtscheiding van de acteur Sean Penn.
Wie, wat, waar
en hoe laat
«OS-rubriek 'Wie, wat,
en hoe laat?', schenkt
jer meer aandacht aan de
onstelling 'Nederlands
zilver 1650-1860' in het
s Halsmuseum te Haar-
Daarnaast wordt een
kjc genomen op de exposi-
Van schaamte ontbloot'
1 het naakt in de Neder-
ie schilderkunst. Deze
„ons telling is in het
smuseum Twente te En-
de te zien.
Purple rose
of Cairo
Woody Allen is de ko-
|ie The purple rose of
een schitterend
okje over droom en wer-
heid. In de dertiger ja-
heeft Cecilia een onaan-
kelijk baantje in een ca-
•ia en thuis een onbe-
de echtgenoot. Om haar
de te vergeten bezoekt
gelmatig de bioscoop om
ek. Op een dag draait er
purple rose of Cairo'
haar filmheld Tom Bax-
Vater
unser
Haar advocaat Michael Inglis verzocht ten behoeve van
het Hooggerechtshof om teruggave van haar meisjesnaam,!
zwarte komedie 'Padre
tro' speelt Fernando Rey
Spaanse kardinaal bij
Vaticaan. Op een dag
donna Ciccone, en verdeling van de eigendommen van hetp de kardinaal afscheid
overeenkomstig de huwelijksvoorwaarden.
In het verzoek wordt als reden aangevoerd dat beide partners
elkaar gegroeid zijn en niet langer in staat zijn hun verschilla lië. Er zijn enkele zaken,
opvattingen te overbruggen.De 29-jarige Madonna en de 27-jai
Penn traden op 16 augustus 1985 in het huwelijk tijdens een uil|
breide plechtigheid op het strand van Malibu.
RY COODER heeft zich de
laatste jaren veelvuldig bezig
gehouden met het maken van
soundtracks voor films.
Soundtracks hebben nog wel
eens de naam minderwaardig
te zijn, maar wie recentelijk
'Paris, Texas' of 'The Border'
op tv heeft gezien, weet in
middels dat Cooder het maken
van muziek bij beelden tot een
ware kunst heeft verheven.
'Paris, Texas' bijvoorbeeld
dankt een belangrijk deel van
zijn faam aan de intrigerende
gitaarfragmenten die Ry
Cooder bij de diverse door
Wim Wenders in beeld ge
brachte horizonten wist te
creëren.
Het leek er even op dat Ry
Cooder door al dat filmwerk
niet meer aan 'gewone' elpees
toe zou komen. De laatste el
pee, 'The slide area', dateerde
immers al van 1982 en sinds
dien verschenen er louter
soundtracks. Nu, na vijf jaar,
is er eindelijk een nieuwe re
guliere elpee. 'Get rhythm'
heet die plaat en het is een el
pee geworden die het wachten
meer dan waard was.
Als we terugkijken op 'The
slide area' dan valt aan die
plaat op dat Ry Cooder op dat
moment min of meer in een
doodlopende steeg zat. De
plaat was een stuk minder
leuk dan de voorganger 'Bor
derline' die op zijn beurt weer
een tikkeltje minder was dan
op de magistrale elpee 'Bop
'till you drop'. 'The slide area'
was zo nu en dan wat al te
zeer gepolijste elektrische
rhythm and blues.
'Get rhythm' is een soort te
rug naar af, terug naar sim
pele muziek. De kale gitaar
staat weer midden in het ge
luidsbeeld en hij krijgt gezel
schap van simpele, oprechte
instrumenten als de accordeon
(bespeeld door ouwe makker
Flaco Jimenez), de saxofoon,
zo nu en dan de akoestische
bas en onopgesmukt drum- en
percussiewerk. 'Get rhythm'
bevat ruwe muziek. Sommige
nummers klinken alsof ze live
in een achterafzaaltje zijn op
genomen. Er zit een hoge mate
van puurheid in 'Get rhtyhm'.
Er wordt geen noot te veel ge
speeld, maar dat wat op de
plaat staat is van absolute
klasse. Ry Cooder heeft zich
dan ook omringd met louter
topmuzikanten. Van Dyke
Parks (ook hij begon ooit net
als Cooder als een soort con
servator van oude Ameri
kaanse muziek) bespeelt de
keyboards, vaste drummer
Jim Keltner levert voortreffe
lijk werk af en de vaste koor
zangers Bobby King en Willy
Greene Jr. zorgen samen met
Terry Evans voor schitterende
'vocal backing'. Gezamenlijk
maken ze muziek die getuigt
van visie, veelzijdigheid en
vooral virtuositeit.
Ook dit keer heeft Ry
Cooder met zorg een aantal
nummers van anderen geko
zen om die vervolgens in een
totaal eigen interpretatie op
de plaat te zetten», Het titel
nummer is van Johnny Cash.
Van Chuck Berry nam Ry '13
Questions method' op en het
texmex-achtige 'Women will
rule the world' werd geschre
ven door Raymond Quevendo.
Opvallendste cover is die van
de Elvis-klassieker 'All shook
up'. Dat nummer krijgt bij Ry
een ietwat gestoorde, uitzin
nige uitvoering.
AAK
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
Ry Cooder citeert dit keer
ook uit eigen werk. 'Across the
borderline' kennen we al van
de soundtrack van 'The bor
der', waarop het op schitte
rende wijze door Freddy Fen
der werd gezongen. Eerlijk
gezegd haalt deze nieuwe uit
voering het niet bij het origi
neel, maar niettemin past het
nummer uitstekend binnen de
context van 'Get rhythm'. 'Get
rhythm' is juist door al zijn
eenvoud en oprechtheid een
schitterende plaat geworden
die tot de hoogtepunten van
Cooders oeuvre gerekend kan
worden.
Eerder dit jaar liet Ry
Cooder op 'Bring the family'
van John Hiatt horen dat hij
als gitarist in veel opzichten
niet te overtreffen is. 'Get
rhythm' laat horen dat dat in
sommige opzichten ook voor
zijn eigen vertolkingen geldt.
'Get rhythm' is een plaat vol
muziek die nergens zo voor
treffelijk en zo aanstekelijk
gespeeld wordt als juist bij Ry
Cooder.
FRANK ZAPPA wordt op 21
december 47 jaar. Voor de
Zappa-fanclub in ons land is
dat aanleiding om op 19 de
cember in de Effenaar in
Eindhoven onder de noemer
'The mystery day' een bijeen
komst te houden.
Het is de vierde achtereen-
VQlgende keer dat in de Effe
naar een dergelijk Zappa-
evenement plaatsvindt. In
vier jaar tijd is die Zappa-
meeting uitgegroeid tot een
landelijk evenement dat ook
bezoekers van buiten de
landsgrenzen trekt. Vorig jaar
kwamen er ruim 800 fanaten
op af. 19 December kunnen de
fans hun hart ophalen aan
muziek, film- en video-beel
den en foto's van hun idool.
Bovendien zijn er die dag een
groot aantal Zappa-artikelen
zoals t-shirts, posters en vaak
inferieure bootlegs. Het zijn
de 'things that maybe you
shouldn't ought to buy', zoals
Zappa het zelf op de elpee
'Bongo fury' zegt. Er is ook
nog live muziek van Bleeding
Romeo, Yamaha hurricane,
RTC, Groen en Flören en een
aantal speciale mystery
guests.
De 'Mystery day' begint om
14.00 uur en duurt tot 02.00
uur. De toegangsprijs be
draagt 12,50. Bij dat bedrag
is een exemplaar van 'The
mystery disc' inbegrepen.
Op die 'Mystery disc' zijn
Bleeding Romeo, RTC en
Yamaha Hurricane te horen
die muziek van Zappa spelen.
Ry Cooder: visie, veelzijdigheid en vooral virtuositeit.
- fotowea
Dat is niet niks. Frank Zappa
staat immers bekend als com
ponist van hondsmoeilijke en
complexe muziek en die maar
eventjes naspelen is makkelij
ker gezegd dan gedaan.
Bleeding Romeo gaat het
verst richting Zappa. De ver
sies van 'Zoot allures', 'King
Kong'ién 'Strictly genteel" ver
tonen een diepgaande kennis
van het Zappa-oeuvre. Daar
door bevreemdt het enigszins
dat de groep zich volkomen
vertilt aan het simpele 'trou
ble every day'. Dat nummer
krijgt een slappe Sade-uitvoe-
ring die nergens op lijkt.
Yamaha Hurricane is een tot
op heden anoniem gebleven
pianist die op een grote vleu
gel Zappa-werken omtovert
tot fraai pianospel. RTC ten
slotte speelt weliswaar Zappa,
maar toont met de vertolking
van 'Brown shoes don't make
it' vooral aan dat Zappa des
tijds in The Mothers niet zo
maar een stelletje halve garen
als zangers had. 'Brown
shoes...' is verdomd moeilijk
om te zingen en RTC komt
niet veel verder dan een zwak
voordragen van de tekst. In
strumentaal is de groep wel
goed, maar men veroorlooft
zich meer vrijheden dan bij
voorbeeld Bleeding Romeo.
Toch is 'The mystery disc'
een leuke plaat die zeker de
fans zeer aan zal spreken. Wie
onverhoopt niet in de gelegen
heid is om naar de Zappa-dag
in Eindhoven te gaan, maar de
plaat wel wil hebben, kan
contact opnemen met Gus
Productions, Lavendelhof 16,
5643 DV Eindhoven, telefoon
040-4334871.
NINA HAGEN geeft van
avond een concert in Noorder-
ligt in Tilburg. Dat belooft een
aardig schouwspel te worden,
want Nina Hagen is zo'n
beetje het mafste vrouwmens
dat er in de popmuziek rond
loopt.
Het muzikaalste vrouw
mens is ze zeker niet. Onder
de titel 'Love' verscheen er on
langs een verzamelelpee van
Nina met daarop die stukken
die iemand (zijzelf? Een pla
tenbaas?) het meest relevant
achtte. Het is ieder geval geen
'Greatest hits'-elpee, want af
gezien van haar eerste elpee
heeft der Nina hier nooit iets
klaar kunnen maken. 'Love'
laat horen dat Nina Hagen
vooral een muzikale rariteit
is. Van sommige mensen kan
ik het velen dat ze met de pre
tentie kunst te maken op een
podium of op een plaat gaan
staan, maar in het geval van
Nina Hagen wil er dat bij mij
ii] voor zijn dood moet
en. Aan zijn 'wereldse
heeft hij een kind over-
uden, die zijn bezittin-
:al erven. De komst van
niet in. Een soortgelijk lii irdinaal brengt het hele
als Lene Lovich zat destiï n rep en roer.
bij een kleine platenmaat
schappij en daar had nu
geen problemen met het dun
pen van een zoveel pretend»
rende maar zo weinig prest
rende artieste. Nina zit bij
grote maatschappij en M
schien wel uit angst om voo FS™''!'
cultuurproleten versleten
worden, houdt men Nina
steeds onder contract, i
mag natuurliik.
Wat mij betreft is 'Love'
herhaling van een oud wis
kundesommetje van vroeger
iets x niets niets. Dus
keer een van niets op een vi
zamelelpee is ook niets.
Wie Nina Hagen vanavom
in Tilburg wil gaan zien: haa
voorprogramma begint on
21.30 uur. Nina zelf wordt»
tegen elven op het podiaïl
verwacht. De toegangsprijs]
bedraagt 22,50.
16
16.
17
17.
18.
18.
(8)
19.
19.
20.
20.
Ve
Bli
Sle
20.
M<
21.
De agenda voor de komende f"
ken ziet er als volgt uit:
Communards, 17 december in Dtj
Haag (Congresgebouw)
Philip Glass, vandaag en 14 <f
cember in Utrecht (Vredenburg
Fabulous Thunderbirds eo O»1
the Howlers, 20 december "1
Deinze (Brielpoort)
Dennis Brown, 10 december i
Eindhoven (Effenaar)
Gun Club, 18 december in Ti»»
(Noorderligt) J
Nina Hagen, 9 december in i»
burg (Noorderligt)
Jo Lemaire, 19 december in v
burg (Noorderligt)
King Diamond, 20 december
Tilburg (Noorderligt)
Eliza Waut, 26 december in11
burg (Noorderligt)
Stiff Little Fingers, 11 decern»
in Den Bosch (Willem 2)
Whltesnake en McAuley ScbjJ]
ker Group, 16 december in -■
hem (Rijnhal)
3 Mustaphas 3, 18 december
Goes ('t Beest) en 23 december"
Den Bosch (Willem 2)
I