DE STEEFï i 'WAT HET THEATER BETREFT ZIT IK AAN M'N GRENS' Urbanus nog één keer in 't echt Ry Cooder gaat terug naar af P«P SPI TROS wijdt tv-avom aan Foster Parents WOENSDAG 9 DECEMBER 1| j 3 STEM GIDS 2_ HILVERSUM - 'Urba nus in 't echt'. Donder dagavond is dat op het VARA-scherm te zien. En dat zou wel eens de laatste keer kunnen zijn. Enthousiast Grote kick Dode straat Frankrijk Schaakmat Schaam Tegenwind Extra moeilijk EDERLAND 2 Madonna gaat scheiden van Sean Peinj UITSLAND 1 UITSLAND 3 Frank Zappa Nina Hagen ske en Wiske: „De „Misschien zijn de Hollanders wel veel te gevoelig. Ze zijn bovendien niet gewend dat er over hen geoordeeld wordt" Laura Raun, correspondent Financial Times In Nederland Door Tom Smeets Urbanus heeft het theater vaarwel gezegd. Als het hem in de bioscoop lukt, wat hij vurig hoopt, zou het wel eens een definitief afscheid kunnen zijn. Een troost is dat de Urbanus- fans, die in Nederland min stens zo talrijk zijn als in Vlaanderen, momenteel niet zonder zitten. Want behalve de VARA-registratie, is er onder dezelfde titel een dubbel-al- bum verschenen. De opnamen daarvoor werden een jaar gele den op dezelfde avonden in Scheveningen gemaakt, maar ook tijdens twee voorstellingen in Gent. En dan is er natuurlijk 'Hec tor', het speelfilmdebuut van Urbain Servranckx, zoals Ur banus eigenlijk heet. Een onge kend succes voor een Vlaamse film, daar en hier! Urbanus is vele malen gaan kijken hoe het publiek op zijn bioscoopeersteling reageert. „Sommige grappen, waarvan wij hadden verwacht dat ze ze flauw zouden vinden, bleken toch een goeie te zijn. Dat er zou gelachen worden, daar ben ik al een beetje verwend in. Maar dat het aangrijpende ac teren zo op de mensen hun traanklieren zou werken, dat had ik niet verwacht. Vooral bij vrouwen en soms kinderen, de mannen konden zich meestal nog wel inhouden. Het was wel mijn bedoeling, maar of het zou werken... Want kijk, live of op de plaat kan ik soms treurige liedjes maken, maar om nou echt met een krop in de keel te gaan zitten Z'n eigen verklaring is dat je bij film meer met het verhaal bezig bent. En bovendien: „An ders zien ze je hoofd heel klein en nu vier bij vijf meter.Het was voor mij een grote kick om de mensen te kunnen ontroe ren". Achteraf mag het vreemd klinken, maar het heeft Urba nus vooraf de grootste moeite gekost zijn filmproject van de grond te krijgen. „Degenen die in een vroeg stadium 'nee' heb ben gezegd tegen het verzoek geld in het project te steken, trekken zich nu de haren uit het hoofd", constateert Urba nus met een voldane glimlach. „De meeste geldgevers had den geen fluit vertrouwen. Vooral de Nederlanders waren zeer argwanend. Ook de mede werkers. 'Als jullie mij zoveel betalen, dan doe ik het. Ik wil in geen geval risico lopen'. Nu vinden ze het natuurlijk heel jammer dat ze niet van de koek kunnen mee eten." Eigenlijk had hij al veel eer der een film willen maken, maar hij had nog eerste een aantal dingen te doen, zoals hij het zelf uitdrukt. „Ik moest Ne derland nog veroveren, maar dan wel grondig. Niet om een keer in een aantal zalen te staan en dan is het gebeurd. Ik bedoel, als je op straat wordt herkend door gastarbeiders, Marokkanen of zo. Die waren ergens aan de tramrails aan het werken en riepen in eens 'ha UrbanusJ..' Alle kleurlin gen in België spreken Frans, die kennen mij helemaal niet. Maar als ik hier in Nederland ben, heb ik altijd de indruk dat ik tot in China bekend ben." En daarmee is Urbanus in een situatie gekomen die hij zelf als 'een dode straat' omschrijft. Hij legt uit: „Eerst moest ik m'n eigen mesthoop veroveren, toen m'n dorp, toen Vlaanderen, toen Nederland. Ik heb inmid dels in de allergrootste zalen gestaan. Wat moet ik nou doen? Het hele circuit van be gin af aan bespelen, met nog meer mensen, met nog meer geld, maar met andere grapjes? Dat bevredigt mij niet, daar heb ik geen zin meer in." Daar komt bij dat hij nooit om de zoveel tijd met een com pleet nieuw programma op de proppen kwam, zoals z'n colle ga's doen. „Ik voegde in elk op treden wel enkele nieuwe din getjes aan mijn repertoire toe. En zo kwam ongemerkt van lieverlee een nieuw pro gramma tot stand. Maar de laatste tijd werd dat steeds minder. Ik speelde uitsluitend nog op routine. De mensen kre- Urbanus: „Het is niet mijn bedoeling alle spelletjespro gramma's af te lopen". - foto archief de stem gen heus wel waar voor hun geld, maar voor mezelf was de ambitie eruit." Anders gezegd: „Ik ben er ook van overtuigd dat ik een beetje verder dan België en Neder land wil geraken. Ik ben er ze ker van dat als ik met al m'n goeie gags van de laatste tien jaar naar Frankrijk zou gaan, ik binnen twee jaar daar vaste voet zou hebben. Maar ik heb het er niet voor over daar een nieuw terrein te gaan ontgin nen. Ik zou er in Frankrijk voor gaan moeten wonen. Ik ben nu 38. Die wilskracht die ik had toen ik 24 was, van er tegen aan gaan.Ik begin nu toch wel af te wegen wat het me kost aan fysische moeite en het plezier dat ik er aan heb." Hij heeft evenmin zin om jaarlijks 80.000 kilometer te gaan rijden. Urbanus: „Ik werk liever thuis aan een tafeltje." Maar met film kan het sneller gaan, hoopt hij. „Film is een universeel medium. Ik denk ook dat we de tweede film in de Engelse taal maken. Zolang het wat film betreft in stijgende lijn gaat, zie ik niet in waarom ik deze nieuwe weg zou opge ven. Wat het theater betreft zit ik aan m'n grens. Als ik verder wil, zou ik in een andere taal moeten gaan optreden en dat kost me veel te veel energie." Als extra stok achter de deur dienen de VARA-special en het dubbelalbum. „Natuurlijk zet ik mezelf nu helemaal schaak mat. Dit materiaal kan ik niet meer voor een theateroptreden gebruiken." De stap richting bioscoop be tekent ook een onwenteling wat zijn humor betreft. Urba nus: „Live optreden en het op nemen van platen hebben al tijd met verbale humor te ma ken. De film is veel meer vi suele humor. Er zitten in 'Hec tor' maar bitter weinig gespro ken grapjes." Het is duidelijk, er komt een filmvervolg. Op de vraag 'wan neer?', zegt hij: „Binnen twee jaar of zo, ik moet hem nog verzinnen. Maar dat kan snel hoor. De meeste vertrekken van een boek. Die hebben dus al een basis. Ik lees geen boe ken om te vermijden dat ze zeggen dat het boek toch beter was." Vast staat wel dat hij rekening zal houden met de fouten die hij nu heeft gemaakt. Urbanus: „Als ik terugblik op de oudere platen, dan zijn er meer dingen waarover ik me schaam uit het verleden, dan dat ik trots ben. Met die film ga ik datzelfde ge voel krijgen als ik vijf films heb gemaakt. Dan ga ik me af vragen, 'wat heb ik daar afge leverd?' Dat betekent dan dat ik intussen ben geëvolueerd. De regisseur en ik weten nu al dat er honderd fouten in de film zitten. Door tijdgebrek konden we die niet meer verbeteren. Over vijf jaar zie ik in 'Hector' misschien wel driehonderd fouten zitten. Ik zou het liefst van al ter zijner tijd iets afle veren waarvan ik zou kunnen zeggen, kijk dat is het plafond van mijn kunnen." Bij het opnemen van 'Hector' ondervond hij ook de nodige scepsis. De kreet 'dat gaat niet werken', werd hem regelmatig voor de voeten geworpen. Om sommige grappen er in te kun nen houden, heeft hij moeten vechten, zoals hij het zelf zegt. „Ik heb dikwijls moeten zeggen 'ik denk dat jullie de kracht van die grappen onderschat ten'. Het werkt voor die men sen ook niet meer als een grap. Ze hebben het script gelezen en het op de repetities vele malen gezien. Het is alsof ik in een zaal moet gaan optreden en eerst drie keer repeteer voor de mensen. Dan werkt het ook niet meer." Urbanus' probleem was dat hij als beginneling een film maakte met ervaren mensen. Dat leverde hem voortdurend commentaar op in de trant van 'wat weet jij nu van film?' Ur banus: „Ik heb heel heel tegen wind gehad. Ik heb moeten vechten om dingen er door te krijgen. Door het gigantische succes ben ik voor m'n tweede film een beetje bang dat ik nu mensen tegenover me krijg die niets meer durven te zeggen. En dat is ook weer niet goed, want ik heb niet altijd gelijk." Hij geeft toe dat 'Hector' echt is gemaakt voor Vlaams/Ne derlands publiek. En dat onder het motto 'als het hier lukt, ben ik heel tevreden'. Urbanus: „Ik heb zeker nog niet al m'n pijlen verschoten. Ik denk dat we deze film in de kast laten liggen en eerst een tweede maken die echt voor het buitenland bestemd is. Met sterkere grappen en ontroering er in. Als die aanslaat, kunnen we met 'Hector' er snel achter aan komen. Stel dat het nu met 'Hector' zou mislukken, dan maken we het ons extra moei lijk om met een tweede film te komen. Je staat steviger in je schoenen, als je helemaal uit het niets komt." Droomt hij al van een Oscar? Hij loopt bij die gedachte niet echt enthousiast. „Ach, ik kom het dan wel halen, maar ik geef zo'n prijs net zo makkelijk weer weg. Ik houd niet van prijzen. Ik heb ook van al m'n platen een gouden plaat, maar ik vind het esthetisch zo'n lelijk ding. Ik ga toch niet zo'n ver gulde cirkel aan de muur han gen. Ik heb ook niet de nei ging om, als ik ooit kinderen krijg, ze al die dingen te gaan tonen. Ik ben helemaal geen verzamelaar. Ik heb er trou wens ook een bloedhekel aan m'n eigen interviews nog eens over te lezen. Ik heb ook nooit een barst gegeven om diplo ma's en al dat gedoe." En televisie? „Ik heb nu meer ruimte om allerlei gast- toestanden op televisie te doen. Die heb ik door het vele optre den altijd moeten afwimpelen. Al is het zeker niet mijn bedoe ling alle spelletjesprogramma's te gaan aflopen." Een zo'n gastoptreden doet hij op de Nederlandse buis in een anti-vuurwerk-spot, waar aan hij gratis meewerkte. Maar tegen een dik betaald aanbod van de NOS om een spotje te maken ter promotie van Ne derland 3, zei hij nee. „Ik moest vertellen dat pro gramma's voor minderheden en buitenlanders voortaan op het derde net zullen zijn. Dat heb ik geweigerd. Ik heb daar niets mee te maken. In België beginnen ze me toch al een nep-Belg te vinden... Dat soort dingen zijn net iets te ver van mijn bed. Ik moet het leuk vinden, ze kunnen me met geld nooit lijmen." Van onze rtv-redactie „De laatste jaren worden we via de tv overspoeld met dit soort actie-pro gramma's. En terecht hoor, want ik vind dat wij in dit welstan- dige landje niet genoeg ge confronteerd kunnen wor den met de ellendige situa tie van inwoners van ont wikkelingslanden, die elke dag voor hun leven moeten vechten. Maar als dit soort programa's zich binnen en kele decennia niet overbo dig hebben gemaakt, dan hebben we het met z'n allen toch heel slecht gedaan". Dat zegt Ivo Niehe over het tv-programma voor Foster Parents dat hij zaterdag voor de TROS op Nederland 2 presenteert. Foster Pa rents Plan bestaat 50 jaar en laat mensen in het Westen optreden als financiële pleegouders van kinderen en dorpen in derde wereld landen. Het is de bedoeling via de tv-actie van ander half uur een groot aantal nieuwe 'foster parents' te werven. De titel van de informa tieve show is 'André, Astrid, Henny, Ivo, Leonie, Paul, Tineke en de rest van Ne derland voor kinderen'. Dat zijn de voornamen van Van Duin, Joosten, Huisman, Niehe, Sazias, Van Vliet en Verburg. Optredende at tracties zijn musical-ster Elaine Paige, Flairck, Peter Douglas en een orkest met o.a. Simon Tahamata, Joris Voorhoeve, Jan Rietman en Jannes van der Wal. Naast het amusement zijn vijf filmpjes te zien over vijf kinderen in gebieden waar Foster Parents Plan wwerkzaam is. In die films komen landbouwprojecten, scholing, medische hulp en hygiëne-opvoeding aan bod. De algemene problemen van de derde wereld worden via 'TROS-Aktua-blokjes' toe gelicht. Die onderdelen wor den gepresenteerd door twee kinderen van tien jaar oud, een blank jongetje en een donker meisje. Het meisje interviewt premier Lubbers. Hoewel de AVRO op 21 verband met de voetbal- jstrijd op het andere net Veronica nu in plaats «The Hitchhiker* een af ding van 'Newhart' uit, Bob Newhart als goed ige hotelhouder in de ït Vermont. De inspecteur t de Volksgezondheid irschuwt Kirk dat zijn kei op de nominatie staat gesloten te worden. Parallax Ivo Niehe. - foto» december de tv-avond aan de actie 'Afrika valt ook in de Foster rents-uitzending de nadrj op Afrika. Egbert van de regisseur van het gramma, reisde vorige mer naar Ethiopië om voedeseltransport te fi helemaal tot aan de moi die gevuld moeten word „Ze waren een heel eind| weg, toen het ineens wa zinnig begon te hozen"; telt Ivo Niehe. „Hiei ontstond zo'n moddei dat de vrachtwagen tot: assen in de blubber zakte en nooit meer vei kon. De chauffeur hai zijn schouders op en Nou ja, pech gehad, dat; dan weer 5000 levens. Zo( nisch worden ze daar al die toestanden". Niehe gelooft zelf s meer in structurele steun die op lange ter doorwerkt. Noodhulp op den duur tekort, vindt niet dat de oveiij eigenlijk zorg moet dra| voor alle ontwikkeli hulp: „Ik ben er op tegen] bij dit soort zaken uit te roepen: regering; jij het maar. Meer ba voor ontwikkelingshulp] betekenen dat wij met] allen meer belast moeten betalen om dat wikkelings-polje' te verj ten. Zoiets is onhaalbaail ben geen expert, maail ben er van overtuigd dat) overheidsuitgaven op gebied van ontwikké hulp in redelijke balans] met de overige uitgavei'l den itisme is het tweede on- yerp in de Veronica-serie allax'. Volgens program aker Jan Dorresteijn zo'n 10 miljoen Bra- zich regelmatig met itische séances bezig. In gespeelde verhaal 'De ,;rkant van de dood' pro- i Emma contact te krij- met haar man Jaap, die auto-ongeluk is om- imea Emma zat zelf ook Ie auto. nen een lilt oni SANTA MONICA (AP) - De zangeres Madonna heeft einde gemaakt aan een langdurige stroom van geruchl en na een huwelijk van 27 maanden een verzoek ingedif voor echtscheiding van de acteur Sean Penn. Wie, wat, waar en hoe laat «OS-rubriek 'Wie, wat, en hoe laat?', schenkt jer meer aandacht aan de onstelling 'Nederlands zilver 1650-1860' in het s Halsmuseum te Haar- Daarnaast wordt een kjc genomen op de exposi- Van schaamte ontbloot' 1 het naakt in de Neder- ie schilderkunst. Deze „ons telling is in het smuseum Twente te En- de te zien. Purple rose of Cairo Woody Allen is de ko- |ie The purple rose of een schitterend okje over droom en wer- heid. In de dertiger ja- heeft Cecilia een onaan- kelijk baantje in een ca- •ia en thuis een onbe- de echtgenoot. Om haar de te vergeten bezoekt gelmatig de bioscoop om ek. Op een dag draait er purple rose of Cairo' haar filmheld Tom Bax- Vater unser Haar advocaat Michael Inglis verzocht ten behoeve van het Hooggerechtshof om teruggave van haar meisjesnaam,! zwarte komedie 'Padre tro' speelt Fernando Rey Spaanse kardinaal bij Vaticaan. Op een dag donna Ciccone, en verdeling van de eigendommen van hetp de kardinaal afscheid overeenkomstig de huwelijksvoorwaarden. In het verzoek wordt als reden aangevoerd dat beide partners elkaar gegroeid zijn en niet langer in staat zijn hun verschilla lië. Er zijn enkele zaken, opvattingen te overbruggen.De 29-jarige Madonna en de 27-jai Penn traden op 16 augustus 1985 in het huwelijk tijdens een uil| breide plechtigheid op het strand van Malibu. RY COODER heeft zich de laatste jaren veelvuldig bezig gehouden met het maken van soundtracks voor films. Soundtracks hebben nog wel eens de naam minderwaardig te zijn, maar wie recentelijk 'Paris, Texas' of 'The Border' op tv heeft gezien, weet in middels dat Cooder het maken van muziek bij beelden tot een ware kunst heeft verheven. 'Paris, Texas' bijvoorbeeld dankt een belangrijk deel van zijn faam aan de intrigerende gitaarfragmenten die Ry Cooder bij de diverse door Wim Wenders in beeld ge brachte horizonten wist te creëren. Het leek er even op dat Ry Cooder door al dat filmwerk niet meer aan 'gewone' elpees toe zou komen. De laatste el pee, 'The slide area', dateerde immers al van 1982 en sinds dien verschenen er louter soundtracks. Nu, na vijf jaar, is er eindelijk een nieuwe re guliere elpee. 'Get rhythm' heet die plaat en het is een el pee geworden die het wachten meer dan waard was. Als we terugkijken op 'The slide area' dan valt aan die plaat op dat Ry Cooder op dat moment min of meer in een doodlopende steeg zat. De plaat was een stuk minder leuk dan de voorganger 'Bor derline' die op zijn beurt weer een tikkeltje minder was dan op de magistrale elpee 'Bop 'till you drop'. 'The slide area' was zo nu en dan wat al te zeer gepolijste elektrische rhythm and blues. 'Get rhythm' is een soort te rug naar af, terug naar sim pele muziek. De kale gitaar staat weer midden in het ge luidsbeeld en hij krijgt gezel schap van simpele, oprechte instrumenten als de accordeon (bespeeld door ouwe makker Flaco Jimenez), de saxofoon, zo nu en dan de akoestische bas en onopgesmukt drum- en percussiewerk. 'Get rhythm' bevat ruwe muziek. Sommige nummers klinken alsof ze live in een achterafzaaltje zijn op genomen. Er zit een hoge mate van puurheid in 'Get rhtyhm'. Er wordt geen noot te veel ge speeld, maar dat wat op de plaat staat is van absolute klasse. Ry Cooder heeft zich dan ook omringd met louter topmuzikanten. Van Dyke Parks (ook hij begon ooit net als Cooder als een soort con servator van oude Ameri kaanse muziek) bespeelt de keyboards, vaste drummer Jim Keltner levert voortreffe lijk werk af en de vaste koor zangers Bobby King en Willy Greene Jr. zorgen samen met Terry Evans voor schitterende 'vocal backing'. Gezamenlijk maken ze muziek die getuigt van visie, veelzijdigheid en vooral virtuositeit. Ook dit keer heeft Ry Cooder met zorg een aantal nummers van anderen geko zen om die vervolgens in een totaal eigen interpretatie op de plaat te zetten», Het titel nummer is van Johnny Cash. Van Chuck Berry nam Ry '13 Questions method' op en het texmex-achtige 'Women will rule the world' werd geschre ven door Raymond Quevendo. Opvallendste cover is die van de Elvis-klassieker 'All shook up'. Dat nummer krijgt bij Ry een ietwat gestoorde, uitzin nige uitvoering. AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST Ry Cooder citeert dit keer ook uit eigen werk. 'Across the borderline' kennen we al van de soundtrack van 'The bor der', waarop het op schitte rende wijze door Freddy Fen der werd gezongen. Eerlijk gezegd haalt deze nieuwe uit voering het niet bij het origi neel, maar niettemin past het nummer uitstekend binnen de context van 'Get rhythm'. 'Get rhythm' is juist door al zijn eenvoud en oprechtheid een schitterende plaat geworden die tot de hoogtepunten van Cooders oeuvre gerekend kan worden. Eerder dit jaar liet Ry Cooder op 'Bring the family' van John Hiatt horen dat hij als gitarist in veel opzichten niet te overtreffen is. 'Get rhythm' laat horen dat dat in sommige opzichten ook voor zijn eigen vertolkingen geldt. 'Get rhythm' is een plaat vol muziek die nergens zo voor treffelijk en zo aanstekelijk gespeeld wordt als juist bij Ry Cooder. FRANK ZAPPA wordt op 21 december 47 jaar. Voor de Zappa-fanclub in ons land is dat aanleiding om op 19 de cember in de Effenaar in Eindhoven onder de noemer 'The mystery day' een bijeen komst te houden. Het is de vierde achtereen- VQlgende keer dat in de Effe naar een dergelijk Zappa- evenement plaatsvindt. In vier jaar tijd is die Zappa- meeting uitgegroeid tot een landelijk evenement dat ook bezoekers van buiten de landsgrenzen trekt. Vorig jaar kwamen er ruim 800 fanaten op af. 19 December kunnen de fans hun hart ophalen aan muziek, film- en video-beel den en foto's van hun idool. Bovendien zijn er die dag een groot aantal Zappa-artikelen zoals t-shirts, posters en vaak inferieure bootlegs. Het zijn de 'things that maybe you shouldn't ought to buy', zoals Zappa het zelf op de elpee 'Bongo fury' zegt. Er is ook nog live muziek van Bleeding Romeo, Yamaha hurricane, RTC, Groen en Flören en een aantal speciale mystery guests. De 'Mystery day' begint om 14.00 uur en duurt tot 02.00 uur. De toegangsprijs be draagt 12,50. Bij dat bedrag is een exemplaar van 'The mystery disc' inbegrepen. Op die 'Mystery disc' zijn Bleeding Romeo, RTC en Yamaha Hurricane te horen die muziek van Zappa spelen. Ry Cooder: visie, veelzijdigheid en vooral virtuositeit. - fotowea Dat is niet niks. Frank Zappa staat immers bekend als com ponist van hondsmoeilijke en complexe muziek en die maar eventjes naspelen is makkelij ker gezegd dan gedaan. Bleeding Romeo gaat het verst richting Zappa. De ver sies van 'Zoot allures', 'King Kong'ién 'Strictly genteel" ver tonen een diepgaande kennis van het Zappa-oeuvre. Daar door bevreemdt het enigszins dat de groep zich volkomen vertilt aan het simpele 'trou ble every day'. Dat nummer krijgt een slappe Sade-uitvoe- ring die nergens op lijkt. Yamaha Hurricane is een tot op heden anoniem gebleven pianist die op een grote vleu gel Zappa-werken omtovert tot fraai pianospel. RTC ten slotte speelt weliswaar Zappa, maar toont met de vertolking van 'Brown shoes don't make it' vooral aan dat Zappa des tijds in The Mothers niet zo maar een stelletje halve garen als zangers had. 'Brown shoes...' is verdomd moeilijk om te zingen en RTC komt niet veel verder dan een zwak voordragen van de tekst. In strumentaal is de groep wel goed, maar men veroorlooft zich meer vrijheden dan bij voorbeeld Bleeding Romeo. Toch is 'The mystery disc' een leuke plaat die zeker de fans zeer aan zal spreken. Wie onverhoopt niet in de gelegen heid is om naar de Zappa-dag in Eindhoven te gaan, maar de plaat wel wil hebben, kan contact opnemen met Gus Productions, Lavendelhof 16, 5643 DV Eindhoven, telefoon 040-4334871. NINA HAGEN geeft van avond een concert in Noorder- ligt in Tilburg. Dat belooft een aardig schouwspel te worden, want Nina Hagen is zo'n beetje het mafste vrouwmens dat er in de popmuziek rond loopt. Het muzikaalste vrouw mens is ze zeker niet. Onder de titel 'Love' verscheen er on langs een verzamelelpee van Nina met daarop die stukken die iemand (zijzelf? Een pla tenbaas?) het meest relevant achtte. Het is ieder geval geen 'Greatest hits'-elpee, want af gezien van haar eerste elpee heeft der Nina hier nooit iets klaar kunnen maken. 'Love' laat horen dat Nina Hagen vooral een muzikale rariteit is. Van sommige mensen kan ik het velen dat ze met de pre tentie kunst te maken op een podium of op een plaat gaan staan, maar in het geval van Nina Hagen wil er dat bij mij ii] voor zijn dood moet en. Aan zijn 'wereldse heeft hij een kind over- uden, die zijn bezittin- :al erven. De komst van niet in. Een soortgelijk lii irdinaal brengt het hele als Lene Lovich zat destiï n rep en roer. bij een kleine platenmaat schappij en daar had nu geen problemen met het dun pen van een zoveel pretend» rende maar zo weinig prest rende artieste. Nina zit bij grote maatschappij en M schien wel uit angst om voo FS™''!' cultuurproleten versleten worden, houdt men Nina steeds onder contract, i mag natuurliik. Wat mij betreft is 'Love' herhaling van een oud wis kundesommetje van vroeger iets x niets niets. Dus keer een van niets op een vi zamelelpee is ook niets. Wie Nina Hagen vanavom in Tilburg wil gaan zien: haa voorprogramma begint on 21.30 uur. Nina zelf wordt» tegen elven op het podiaïl verwacht. De toegangsprijs] bedraagt 22,50. 16 16. 17 17. 18. 18. (8) 19. 19. 20. 20. Ve Bli Sle 20. M< 21. De agenda voor de komende f" ken ziet er als volgt uit: Communards, 17 december in Dtj Haag (Congresgebouw) Philip Glass, vandaag en 14 <f cember in Utrecht (Vredenburg Fabulous Thunderbirds eo O»1 the Howlers, 20 december "1 Deinze (Brielpoort) Dennis Brown, 10 december i Eindhoven (Effenaar) Gun Club, 18 december in Ti»» (Noorderligt) J Nina Hagen, 9 december in i» burg (Noorderligt) Jo Lemaire, 19 december in v burg (Noorderligt) King Diamond, 20 december Tilburg (Noorderligt) Eliza Waut, 26 december in11 burg (Noorderligt) Stiff Little Fingers, 11 decern» in Den Bosch (Willem 2) Whltesnake en McAuley ScbjJ] ker Group, 16 december in -■ hem (Rijnhal) 3 Mustaphas 3, 18 december Goes ('t Beest) en 23 december" Den Bosch (Willem 2) I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 18