gst' 'WERK MEE AAN SANERING KOTTERVLOOT' mver \Schots Kerst-present uit Noorwegen I )erelFd Huren volgend jaar drie procent omhoog Politiebond sceptisch over snelheidscontrole Schiphol gaat stationsgebouw uitbreiden BINNENLAND Kamer wil niet meer met Van Dijk praten Nijpels betaalt stokpaardjes DE STEM BINNENLAND DINSDAG 8 DECEMBER 1987 NAAST BEZUINIGINGEN OP HUURSUBSIDIE: DEN HAAG - Minister Braks (Visserij) heeft gis teren tijdens de behandeling van de visserij be groting in de Kamer het visserijbedrijfsleven meermalen opgeroepen om mee te werken aan een saneringsplan voor de kottervloot. 'Braks moet met vloot mee' Sanering Vrijwillig Akkoord DE STEM COMMENTAAR CAPACITEIT OPVOEREN TOT 25 MILJOEN PASSAGIERS PER JAAR NIEUWSOVERZICHT Brokx op audiëntie bij Lubbers Geen cassatie in zaak Slavenburg Heerma: meer geld voor stadsvernieuwing Postbank: apart tarief voor bedrijven 'Geen Britse piloten voor F16' Zon en maan Hoogwater Scheepsberichten T28 t 15 kilometer af- n Basra, toen de rliezen en de sterke erdedigingslinie de erhinderden door te 'aar de vorderingen sterretjes voor de de regering in Bagh- :'am heeft inmiddels we veldmaarschalk d. ngrijkste verdienste 'euwe bevelhebber is et systeem van ra- inzetbare reserve- chten heeft inge- heeft er tevens voor dat Basra nog beter d is, door ingenieurs erken en de aarden ond de stad te laten se waarnemers wil- overwinningskansen aanse republiek niet schrijven. Hun sluwe zijn de Irakezen al slim af geweest en ;t kunnen dat ze nu n verrassingspakket daarliggen. issingselementen zijn niërs tot dusverre geweest", is de me an een diplomaat, ze erin slagen hun lo- roblemen te overwin- t het er niet naar uit p meer dan één plaats kunnen aanvallen." ire deskundigen die zijn met de Iraanse si- geloven dat Iran verwarring kan ver- n door een tweeledige lanceren; eentje aan lelijke front en eentje midden van het land. n wapens moeten ze hebben. Hoewel ze nu naanden de tijd heb- ad om hun wapenar- lit te breiden, vallen ze m geschutsterkte en ihtmacht hopeloos in bij Iraq. MES. LONDEN rd moet ook de belas- ir overbemesting wor- igepakt, maar als alle ten een verbod op fos- waspoeder zouden af- :n zou het fosfaatge- de Nederlandse wate met 30 tot 40 procent rekent de stichting Zwitserland is fos- wassen al lang ver in Duitsland wordt er in een verbod gewerkt, adelen van de vervan gen volgens de woord- r niet op tegen de en van minder fosfaat centraties zullen niet j worden dat er schade It, zo verwacht Natuur ieu. Een maximum stel- n de te gebruiken hoe den vervangers vindt hting dan ook niet no- convenant tussen fa- ten en overheid mag geen reden zijn om de e verder maar te laten „Een oplossing is het ng niet, maar het is een e stap voorwaarts. We nog steeds dat het fos- via zuiveringsinstalla- tgehaald moet worden", de woordvoerster we- (ANP) een geoliede machine, n werk moeten er nog worden voordat aan en Nieuwjaar gedacht /orden. Dat schiet maar Tal van begrotingen :n nog onder de loep ko- week wil de toch al uldige kamervoorzitter an een serie belasting tellen laten behandelen; oorstellen achter elkaar, idien praat de Kamer ;ociale verzekering en de aese Raad - die van afge- weekend. De afgevaar- n zijn daar de hele week nee. ar de volgende week zijn maar drie vergaderda- oor het kerstreces en dat in eigenlijk nog aan de jnoeten komen: de defen- jroting, de volkshuisves- oegroting, het industrie- li, de achtste aanvulling e middelen van de inter- nale ontwikkelingsasso- een wijziging op het jiumloon, de kinderbij- de investeringsbij dra- net fonds agrarische ont- eling, de in- en uitvoer- veiligheidsfouillering, emeentefonds, omgangs- na scheiding, sanctiewet Afrika, AROB-procedu- e begroting van volksge- ïeid, de studiefinance- de NAVO, de onderwijs- jting en de gevolgen van opontmoeting Reagan- atsjov. Eerste Kamer vergadert aan in commissiever- over de 'comptabiliteits- die regelt de bevoegdhe- /an de overheid om geW geven. REDACTIE ÉR EGGEN Van onze Haagse redactie DEN HAAG - De huren gaan per 1 juli van het vol gendjaar definitief met drie procent omhoog. Jongeren tussen de 18 en 23 jaar die nu nog geen woning hebben, komen niet meer in aan merking voor individuele huursubsidie. Voor huurwoningen van 700 gulden per maand blijft de in dividuele huursubsidie volledig van kracht, maar als iemand een huis huurt van bijvoor beeld 750 gulden per maand moet de huurder die vijftig gulden helemaal zelf betalen. Staatssecretaris Heerma voor ziet dat hij de komende jaren honderden miljoenen guldens extra zal moeten vrijmaken op zijn begroting voor woning- bouwsubsidies. De claim van honderden miljoenen spruit voort uit een technische wijziging waarover in de politiek nog nauwelijks wordt gediscussieerd, zo signa leerde Heerma. Het gaat om zijn plan om van klimleningen over te stappen op annuïteiten leningen. Bovendien is extra geld gevergd met de omschake ling van rijks- op duurdere ka pitaalmarktleningen voor ob jectsubsidies in de woning bouw. Een meerderheid van de Tweede Kamer (CDA en WD) ging gisteren met die al eerder aangekondigde huurplannen van staatssecretaris Heerma (Volkshuisvesting) akkoord. De voorgestelde huurverho ging van drie procent stuitte op weinig verzet bij de regerings partijen. Aanvankelijk zou de huur twee procent hoger wor den, maar Heerma vond dit te weinig omdat de kosten voor het ministerie van Volkshuis vesting de pan uit rijzen. CDA-zegsman Wolters kon 'niet enthousiast worden' over de extra procent huurverho ging, maar ging er ook mee ak koord om zo wat financiële ruimte voor het ministerie te scheppen. De PvdA, D66 en klein links verwierpen de extra huurver hoging. Volgens het PvdA-ka- merlid De Pree heeft het nau welijks zin om de huur extra te verhogen om zo het ministerie wat meer ruimte te geven. Vol gens hem komt er maar een derde van dat extra bedrag uit eindelijk op de rekening van het departement. Heerma ging akkoord met het CDA-voorstel om huurders van woningen die meer dan 700 gulden per maand kosten in drie jaar te laten 'wennen' aan hun eigen bijdrage boven die prijs. Dit betekent dat huur ders van deze woningen vanaf 1988 jaarlijks achtereenvolgens 50, 75 en 100 procent van de huur boven 700 gulden zelf be talen. Beroep Braks op vissers Van onze Haagse redactie Dat plan moet erin resulteren dat de capaciteit van de kottervloot, die nu nog 565.000 pk bedraagt, met 160.000 pk wordt teruggebracht. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Minister Braks moet eens een weekje meevaren op een visserskotter om zo te ervaren hoe zijn vis serijbeleid in de prak tijk uitpakt. Met die suggestie kwam het WD-Kamerlid Te Veldhuis gisteren tijdens de behandeling van de visserij begroting voor 1988. Te Veldhuis conclu deerde in zijn relaas dat er wel wat mankeert aan Braks' voeling met de da gelijks praktijk in de vis serijwereld. Braks bleek weinig te voelen voor de uitnodi ging van het kamerlid. De minister: „Ik ben meer malen op een vissersschip geweest en verder bezoek ik ook wel eens, incognito, visafslagen". (ADVERTENTIE) 12 years old, pure malt whisky. Dat is nodig om de omvang van de kottervloot in overeenstem ming te brengen met de hoe veelheid vis die Nederlandse vissers jaarlijks volgens EG- richtlijnen uit de Noordzee mo gen halen. De minister drukte de vissers op het hart vooral aan het sa neringsplan deel te nemen, om zo te voorkomen dat het in de toekomst tot een koude sane ring van de vloot komt waarbij 'de zwakste broeders' het loodje zullen leggen. Braks heeft voor de sanering van de vloot een totaalbedrag van ƒ48 miljoen ter beschik king. Iedere visser die pk's uit de markt neemt, wil Braks voor iedere pk een vergoeding van 600 geven. De vissers daarentegen wensen een ver goeding van 750. Volgens Braks moet het verschil, 150, worden opgehoest door het vis serijbedrijfsleven, omdat de vissers die na de sanering over blijven een betere marktpositie krijgen. De heer Langstraat, voorzitter van het Produktschap voor Vis en Visserijprodukten, is gene gen het voorstel van Braks te genover zijn leden te verdedi gen. Langstraat denkt dat de meeste vissersorganisaties uit eindelijk wel met het voorstel van Braks akkoord kunnen gaan. PvdA'er Kosto vroeg zich giste ren af of de vissers wel genegen zullen zijn om vrijwillig aan een dergelijke saneringsrege ling mee te doen. Hij vroeg zich af of vissers, met het oog op de goede prijzen, wel bereid zullen zijn hun bedrijf vrijwillig op te heffen. Braks ziet hier een taak voor het Produktschap weggelegd. Het Produktschap kan, dit in tegenstelling tot de overheid, een regeling ontwerpen waar aan iedere visser zich dient te houden. GISTERAVOND is op de Dam in Amsterdam de traditio nele kerstboom ontstoken. De boom is een gift van Noorwe gen aan het Leger des Heils. - foto s anp Van onze Haagse redactie DEN HAAG - De Tweede Kamer wil niet meer met minister Van Dijk (Binnen landse Zaken) praten over een nieuw overlegstelsel voor arbeidsvoorwaarden voor ambtenaren. Ze heeft het overleg gister avond opgeschort totdat Van Dijk bereid is de Kamer een concept-voorstel over het nieuwe overlegstelsel toe te sturen. Dat voorstel is er al maar Van Dijk wil de Kamer daar over niets vertellen omdat hij met de centrales voor het over heidspersoneel (de ambtena renbonden) heeft afgesproken dat die als eerste te horen krij gen aan wat voor stelsel Van Dijk denkt. De minister liet de Kamer commissie voor ambtenarenza ken gisteren dan ook weten dat hij niet inhoudelijk kon reage ren op voorstellen uit de Ka mer. „Ik zit hier gehandicapt, ik heb beloofd te zwijgen. Maar ik wil wel aan de centrales vra gen of ik het voorstel toch wat eerder aan U kan toesturea" Dat was voor de Kamercom missie het sein om het overleg af te brekea „De minister hoeft toch niet aan derden te vragen of hij informatie aan de Kamer mag geven. In wat voor wereld leeft U", uitte Linschoten (WD) zijn woede. Alders (PvdA) beet Van Dijk toe „dat u niet alleen afspraken heeft met de centrales, maar ook met de Kamer". UTRECHT (ANP) - De Nederlandse Politiebond zet grote vraagtekens bij de haalbaarheid van een strengere con trole op naleving van de nieuwe maximumsnelheid op snelwegen. Volgens bondsvoorzitter L.van der Linden heeft de Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie (AVD) te weinig mensen om effectief te controleren. „Ik ben bang dat dit weer een luchtballon is die na enige tijd zweven in de loop van 1988 naar beneden komt", aldus Van der Linden maandag. Het kabinet besloot afgelopen vrijdag met ingang van 1 mei 1988 de maximumsnelheid te verhogen van 100 naar 120 kilometer per uur. Vooral rond de grote steden blijft de 100 kilometer-grens gehandhaafd. Het kabinet denkt een strengere controle te berei ken door veertien extra radarinstallaties te kopen en de boetes te verhogen. NPB-voorzitter Van der Linden verwacht dat deze maatregelen onvoldoende zijn, omdat het aantal politiemensen bij de AVD niet wordt uitgebreid. Er zouden zelfs plannen zijn de dienst in te krimpen, aldus Van der landen. ED NIJPELS moest na het verkiezingsdebacle van vorig jaar ge nadebrood eten. Toen hem in een onvriendelijke kameradencoup het leiderschap van de WD was ontnomen, mocht Ed als milieu minister naar kabinet. Nijpels, die de keiharde spelletjes van zijn collegae opmerkelijk snel en sans rancune leek te hebben ver werkt, toog met ontwapenend enthousiasme aan het werk. Hij bezit dan wel niet de brille van zijn voorganger Winsemius, maar plannen en ideeën rollen bij tientallen uit de ministerile bu relen. Hij heeft ook enkele succesjes geboekt: de tabrikanten zullen net fosfaatprobleem terugdringen en er zullen ook minder scha delijke spuitbussen in de handel komen. Minder vlot gaat hem tot nu toe het 'grote milieuwerk' af. Som bere rapporten willen, dat de bestrijding van de zure regen in ons «nd hopeloos zal mislukken. Dat is niet alleen de schuld van Nij pels, want op de grootste vervuilers - de landbouw, de industrie en de automobilisten - heeft hij geen greep, omdat die onder an dere ministeries ressorteren. Bovendien kost gerichte aanpak, nationaal en internationaal, van het zure regen zoveel geld, dat "et budget van Nijpels daarvoor niet meer is dan de bekende druppel op de gloeiende plaat. Toch kunnen alle beetjes helpen. Het is dan ook onbegrijpelijk en te gek, dat Nijpels en zijn ministerie moeten betalen voor stok- Paardjes van een ander liberaal duo (mevrouw Smit-Kroes en mi nister Korthals Altes): de hogere snelheid op de autowegen. Af- 9ezien van het feit dat de maatregel milieu-onvriendelijk is - maar 9oed bij de 100 kilometer/per uurlimiet hadden we te maken met ®en wettelijke maatregel die nauwelijks een maatschappelijk draagvlak had en dus niet deugde -, heeft de justitieminister de milieuminister zover weten te krijgen, dat de laatste het controle- I aPparaat van justitie gedeeltelijk betaalt. Hs' gaat deze keer over een relatief klein bedrag, maar het ah we' de zeer 9erin9e ruimte aan die Nijpels (moet hij gena debrood blijven eten?) bij zijn milieubeleid krijgt toegemeten, daarover mogen we ons best zorgen maken, want hij zal hoe dan °ok de grote vervuilers echt moeten aanpakken als wij ons land eetbaar willen houden. Dat kan niet meer met gebakken lucht en wee duimen. AMSTERDAM (ANP) - De Luchthaven Schiphol gaat volgend jaar van start met de uitbreiding van het sta tionsgebouw. Vanaf 1992 kunnen dan jaarlijks 25 miljoen passagiers worden verwerkt. Hiermee heeft de luchthaven tenminste tot het eind van deze eeuw voldoende capaciteit voor de verwerking van reizigers: dergelijke aantallen worden namelijk pas rond het jaar 2000 verwacht. Dit jaar reisden dertien mil joen mensen via Schiphol. Het heeft nu nog een capaciteit voor zestien miljoen reizigers per jaar. President-directeur J. Weg- stapel van de luchthaven maakte dit gisteren bekend tij dens een persbijeenkomst over de nieuwe c-pier op Schiphol die volgende week officieel door Prins Claus wordt ge opend. De bouw van deze nieuwe pier is het eerste onder deel van een twee jaar geleden begonnen investeringspro gramma voor de luchthaven. De uitbreiding van het sta tionsgebouw vormt daarin vol- Luchthaven Schiphol. De huidige capaciteit is 16 miljoen reizigers per jaar. foto anp gens Wegstapel de volgende belangrijke stap. De werk zaamheden gaan eind volgend jaar van start. Aan het nieuwe stuk sta tionsgebouw zal ook een heel nieuwe pier worden gebouwd: de E-pier. De kosten voor de uitbreidingsplannen worden volgens Wegstapel geschat tus sen de zeshonderd- en achthon derd miljoen gulden. Daarmee zijn dan volgens hem ongeveer drieduizend manjaren werk gemoeid. Voor de coördinatie van de uitbreidingen heeft de luchtha ven een projectteam in het le ven geroepen, dat een uitge breid 'masterplan' voor de luchthaven zal opzetten. Dit plan zal jaarlijks worden aan gepast aan veranderingen in groei, prognoses en verwach tingen. Op korte termijn heeft de luchthaven volgens Wegstapel behoefte aan vijftien gates voor toestellen voor onder andere de types Boeing 737 en Fokker 100. Ten behoeve hiervan zal het zogenoemde 'rechteroor' van de huidige B-pier worden ver lengd. De planning is dat dit voor de zomer van 1990 gereed zal zijn. De nieuwe C-pier heeft ook nog eens tien gates en een to tale capaciteit van de wachtka mer van vierduizend passa giers. In de kelder van de nieuwe pier is een computerge stuurd bagage-afhandelings systeem geïnstalleerd. Schiphol is, zegt Wegstapel, een van de eerste luchthavens die met be hulp van van streepjescode voorziene bagagelabels werkt. De luchthaven verwacht dat door het nieuwe systeem het aantal foutzendingen van ba gage zal verminderen, terwijl de snelheid en de capaciteit van de bagageverwerking zullen toenemen. Met het gereedko men van de nieuwe pier en het streepjescodesysteem was een bedrag van 250 miljoen gulden gemoeid. MS «7 V5 Nijpels en Smit-Kroes, jawel WD-ministers, willen het auto rijden fors duurder gaan maken. De ministers willen auto's van de weg gaan weren. Met minder auto's op de weg is het milieu een stuk beter af, zo redeneren zij. Opgeruimd staat netjes. Hoe meer je rijdt hoe meer je moet betalen. Hoe je zo'n voorstel moet rijmen met 120 km per uur toestaan, snap ik niet precies, maar dat het de bewindslieden ernst is, is wel duidelijk. Vandaag wordt erover vergaderd in de zogenaamde ROM- groep. Dat is een klein clubje ministers onder leiding van Lub bers. Met het oog op het onderwerp kunnen ze dat gezelschap beter omdopen in REM-groep. Misschien staan de ministers die 120 km wel toe om de automobilisten nog even de kans te geven zich uit te leven. Daarna moet voorgoed gas terug genomen worden. Au-to revoir. Alleen wie het echt betalen kan, mag dan de weg nog op. Auto rijden wordt een luxe. Over een tijdje zie je alleen nog maar limousines met chauffeurs over onze wegen zoeven. Zo krijgt de uitdrukking 's heeren wegen een geheel nieuwe inhoud. Als Nijpels en Smit-Kroes het eerlijk willen houden, vaardi gen ze gewoon een algeheel verbod voor auto's uit. Het zou mooi zijn als er per dag maar één bepaalde kleur auto's zou mogen rijden. Dan krijg je nieuwberichten als: Zwartrijder gepakt op blauwe maandag. MERIJN DEN HAAG - Premier Lubbers heeft gisteren oud-staatssecre taris mr. G. Brokx ingelicht over de stand van zaken met be trekking tot de burgemeestersvacature in Eindhoven.Brokx is samen met oud-PvdA-minister Van Kemenade in de race voor deze burgemeesterspost. Een woordvoerder van de premier wilde na afloop van het overleg, dat een uur duurde, niets kwijt over de aard van de besprekingen. „Het feit dat Brokx door Lubbers is ontvangen, hoeft niet te betekenen dat hij bur gemeester van Eindhoven wordt, netzomin als het niet hoeft te betekenen dat hij het niet wordt", aldus de zegsman van Lub bers. DEN HAAG (ANP) - Het openbaar ministerie gaat niet in cas satie tegen de uitspraak van het gerechtshof in Den Haag in de zaak tegen P.S. Hij- werd 2 december door het hof vrijgespro ken van de verdenking feitelijk leiding te hebben gegeven aan zwartgeldpraktijken bij Slavenburg's bank. Dit heeft een woordvoerder van de procureur-generaal maandag laten we ten. DEN HAAG (ANP) - Staats secretaris Heerma (Volks huisvesting) zal er in de mi nisterraad op aandringen dat een aantal bewindslieden hem aanzienlijk meer geld voor de stadsvernieuwing geeft. Heerma heeft dat maandag toegezegd nadat de Pvda in een debat over de stadsvernieuwing een motie hierover had ingediend die een 'kamerbrede' steun ver kreeg. Zowel de regeringspartijen CDA en WD als de oppositie vinden dat de ministeries van WVC, Waterstaat, On derwijs en Economische Za ken hun steentje moeten bijdragen aan het proces van de stadsvernieuwing. DEN HAAG (ANP) - De Postbank wil volgend jaar bedrijven die via de giro hun betalingen incasseren voor deze dienstver lening een apart tarief opleggen. Dit tarief moet gaan gelden voor bedrijven waarvan het betaaltegoed tekortschiet om daaruit de kosten te kunnen dekken. Postbank-directeur Van der Lugt zei dit maandag in de Tweede Kamer bij een hoorzitting van de PvdA-fractie. HILVERSUM (ANP) - „Er bestaan geen plannen voor het in huren van Britse jachtvliegers op Nederlandse F-16 straalja gers". Dit zei staatssecretaris Van Houwelingen (Defensie) gis teren voor de NCRV-radio. Hij ontkent hiermee uitlatingen van het WD-Kamerlid Van Heemskerck die zondag door het ministerie van Defensie werden bevestigd. Een luchtmacht woordvoerder verklaarde zondag dat er onderhandelingen gaande zijn met de Britse luchtmacht om zes Britse vliegers in te huren om het tekort aan jachtvliegers hier te compenseren. Staatssecretaris Heer ma. - foto de stem/johan van gurp VANDAAG/ Zon op: 08.35. Zon onder: 16.28. Maan op: 18.51. Maan onder: 11.44. MORGEN/ Zon op: 08.36. Zon onder: 16.28. Maan op: 20.05. Maan on der: 12.10. VANDAAG/ Bath: 04.53-17.10, Hansweert: 04.26-16.43. Terneuzen: 03.54- 16.10. Vlissingen: 03.36-15.52. Wemeldinge: 05.20-17.45. MORGEN/ Bath; 05.30-17.49. Hansweert: 05.02-17.22. Terneuzen: 04.31-16.49. Vlissingen: 04.13-16.31Wemeldinge: 05.55-18.20. GROTE VAARTCASABLANCA 6 150 w Freetown nr Matadi, CHRISTINA 6 te Wilmington, CONTINENTAL RELIANCE verw 6 te Constanza, CONTINENTAL SPIRIT 5 55 n Malta nr Gibraltar, HAPPY BUCCANEER 7 te Esmeraldas, MAAS STAD 5 te Houston, MOORDRECHT 6 820 ozo New York, NEDLLOYD ALK MAAR 5 1150 wzw Los Angeles nr Guayaquil, NEDLLOYD AMSTERDAM 5 360 wzw Finisterre nr Rotterdam, NEDLLOYD DELFT 6 vn Rotterdam nr Pt Said, NEDLLOYD HOLLANDIA 5 vn Pt of Spain verw 6 te Bridgetown, NEDLLOYD LOIRE 6 vn Puerto Cortes vera/ 6 te Belize, NEDLLOYD MADRAS 6 160 nw Ma nila verw 8 te Hongkong, NEDLLOYD MANILA 7 vn Iquique verw 7 te Antofagas- ta, NEDLLOYD MOJI5 215 zzw Male nr Singapore, NEDLLOYD NAGASAKI 6 vn Hongkong verw 10 le Singapore, NEDLLOYD NAPIER 7 te Pt of Spain, NED LLOYD NASSAU 5 vn Yokohama verw 5 te Nagoya, ROCHESTER 6 te Le Havre, ROUEN 5 600 no Cape Race nr Boston, SARDA 5 960 z Bali nr Singapore. KLEINE VAARTALIDA SMITS 5 25 nw Ouessant nr Rostock, ALSYTA SMITS 5 vn Surabaya nr Darwin, AMANDA SMITS 510 zw Kp St Vincent nr Birkenhead, ANNA BROERE 7 te Rotterdam, ATLANTIC HORIZON 6 5 o Owers nr Erith, BA- RENTZGRACHT 5 200 z Tokyo nr Muroran, BICKERSGRACHT 7 30 nno Cabo Vilano nr Hamburg, BLOEMGRACHT 7 240 n Grand Caioos nr Durban, BONTE GRACHT 5 60 w Monrovia nr Abidjan, BROUWERSGRACHT 5 60 zzo Stock holm verw 7 te Torino, BURRO 7 te Rotterdam, CELTIC 6 145 zw Guayaquil nr Manta, CLEMENT 6 vn Rotterdam nr Le Havre, COLDEXPRESS 6 90 zo Antalya vrw 19 te Gdynia, CORRIE BROERE 5 15 z Weight nr Algeciras, DUTCH FAITH 6 te Rotterdam, DUTCH MASTER 6 vn Rotterdam nr Felixstowe, DUTCH SAILOR 6 te Bayonne, HEERENGRACHT 6 thv Gotland nr Casablanca, HOUTMAN GRACHT 6 150 zo Shanghai nr Inchon, ICE EXPRESS 6 600 no Natat nr Las Palmas, JACOBUS BROERE 7 vn Rotterdam, JUMBO CHALLENGER 6 120 nw Alexandrie nr Portsaid, KLIPPER-2 7 20 w Kp Finisterre nr Karatsu, KLIPPER GRACHT 7 te Rotterdam, KONINGSGRACHT 6 te Napier, MERWEGAS 6 vn Rotterdam nr Varstoe, NORA 6 20 z Dungeness verw 6 te Honfleur, PACIFIC LILY 7 115 nw Lissabon nr Lagos, PACIFIC MAJESTY 7 60 zw Oporto nr Nan tes, PACIFIC PEERESS 6 210 zw Brest verw 8 te Casablanca, PIETERSGRACHT 5 45 z Monrovia nr Luanda, RINGGRACHT 6 38 no Algiers nr Jijel, ROZEN GRACHT 5 35 w Vaasa nr Amsterdam, RIJPGRACHT 5 120 zw Brest nr Algiers, SINGELGRACHT 6 28 w IJmuiden, STADIONGRACFIT 6 p Greenwich nr Bilbao, VIJVERHOF 5 50 z Ouessant nr Antwerpen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 3