gst'
'WERK MEE AAN SANERING KOTTERVLOOT'
mver
\Schots
Kerst-present uit Noorwegen
I )erelFd
Huren volgend jaar drie procent omhoog
Politiebond sceptisch over snelheidscontrole
Schiphol gaat stationsgebouw uitbreiden
BINNENLAND
Kamer wil
niet meer
met Van
Dijk praten
Nijpels betaalt stokpaardjes
DE STEM BINNENLAND DINSDAG 8 DECEMBER 1987
NAAST BEZUINIGINGEN OP HUURSUBSIDIE:
DEN HAAG - Minister Braks (Visserij) heeft gis
teren tijdens de behandeling van de visserij be
groting in de Kamer het visserijbedrijfsleven
meermalen opgeroepen om mee te werken aan
een saneringsplan voor de kottervloot.
'Braks moet
met vloot mee'
Sanering
Vrijwillig
Akkoord
DE STEM COMMENTAAR
CAPACITEIT OPVOEREN TOT 25 MILJOEN PASSAGIERS PER JAAR
NIEUWSOVERZICHT
Brokx op audiëntie bij Lubbers
Geen cassatie in zaak Slavenburg
Heerma: meer geld voor stadsvernieuwing
Postbank: apart tarief voor bedrijven
'Geen Britse piloten voor F16'
Zon en maan
Hoogwater
Scheepsberichten
T28
t 15 kilometer af-
n Basra, toen de
rliezen en de sterke
erdedigingslinie de
erhinderden door te
'aar de vorderingen
sterretjes voor de
de regering in Bagh-
:'am heeft inmiddels
we veldmaarschalk
d.
ngrijkste verdienste
'euwe bevelhebber is
et systeem van ra-
inzetbare reserve-
chten heeft inge-
heeft er tevens voor
dat Basra nog beter
d is, door ingenieurs
erken en de aarden
ond de stad te laten
se waarnemers wil-
overwinningskansen
aanse republiek niet
schrijven. Hun sluwe
zijn de Irakezen al
slim af geweest en
;t kunnen dat ze nu
n verrassingspakket
daarliggen.
issingselementen zijn
niërs tot dusverre
geweest", is de me
an een diplomaat,
ze erin slagen hun lo-
roblemen te overwin-
t het er niet naar uit
p meer dan één plaats
kunnen aanvallen."
ire deskundigen die
zijn met de Iraanse si-
geloven dat Iran
verwarring kan ver-
n door een tweeledige
lanceren; eentje aan
lelijke front en eentje
midden van het land.
n wapens moeten ze
hebben. Hoewel ze nu
naanden de tijd heb-
ad om hun wapenar-
lit te breiden, vallen ze
m geschutsterkte en
ihtmacht hopeloos in
bij Iraq.
MES. LONDEN
rd moet ook de belas-
ir overbemesting wor-
igepakt, maar als alle
ten een verbod op fos-
waspoeder zouden af-
:n zou het fosfaatge-
de Nederlandse wate
met 30 tot 40 procent
rekent de stichting
Zwitserland is fos-
wassen al lang ver
in Duitsland wordt er
in een verbod gewerkt,
adelen van de vervan
gen volgens de woord-
r niet op tegen de
en van minder fosfaat
centraties zullen niet
j worden dat er schade
It, zo verwacht Natuur
ieu. Een maximum stel-
n de te gebruiken hoe
den vervangers vindt
hting dan ook niet no-
convenant tussen fa-
ten en overheid mag
geen reden zijn om de
e verder maar te laten
„Een oplossing is het
ng niet, maar het is een
e stap voorwaarts. We
nog steeds dat het fos-
via zuiveringsinstalla-
tgehaald moet worden",
de woordvoerster we-
(ANP)
een geoliede machine,
n werk moeten er nog
worden voordat aan
en Nieuwjaar gedacht
/orden. Dat schiet maar
Tal van begrotingen
:n nog onder de loep ko-
week wil de toch al
uldige kamervoorzitter
an een serie belasting
tellen laten behandelen;
oorstellen achter elkaar,
idien praat de Kamer
;ociale verzekering en de
aese Raad - die van afge-
weekend. De afgevaar-
n zijn daar de hele week
nee.
ar de volgende week zijn
maar drie vergaderda-
oor het kerstreces en dat
in eigenlijk nog aan de
jnoeten komen: de defen-
jroting, de volkshuisves-
oegroting, het industrie-
li, de achtste aanvulling
e middelen van de inter-
nale ontwikkelingsasso-
een wijziging op het
jiumloon, de kinderbij-
de investeringsbij dra-
net fonds agrarische ont-
eling, de in- en uitvoer-
veiligheidsfouillering,
emeentefonds, omgangs-
na scheiding, sanctiewet
Afrika, AROB-procedu-
e begroting van volksge-
ïeid, de studiefinance-
de NAVO, de onderwijs-
jting en de gevolgen van
opontmoeting Reagan-
atsjov.
Eerste Kamer vergadert
aan in commissiever-
over de 'comptabiliteits-
die regelt de bevoegdhe-
/an de overheid om geW
geven.
REDACTIE
ÉR EGGEN
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - De huren
gaan per 1 juli van het vol
gendjaar definitief met drie
procent omhoog. Jongeren
tussen de 18 en 23 jaar die
nu nog geen woning hebben,
komen niet meer in aan
merking voor individuele
huursubsidie.
Voor huurwoningen van 700
gulden per maand blijft de in
dividuele huursubsidie volledig
van kracht, maar als iemand
een huis huurt van bijvoor
beeld 750 gulden per maand
moet de huurder die vijftig
gulden helemaal zelf betalen.
Staatssecretaris Heerma voor
ziet dat hij de komende jaren
honderden miljoenen guldens
extra zal moeten vrijmaken op
zijn begroting voor woning-
bouwsubsidies.
De claim van honderden
miljoenen spruit voort uit een
technische wijziging waarover
in de politiek nog nauwelijks
wordt gediscussieerd, zo signa
leerde Heerma. Het gaat om
zijn plan om van klimleningen
over te stappen op annuïteiten
leningen. Bovendien is extra
geld gevergd met de omschake
ling van rijks- op duurdere ka
pitaalmarktleningen voor ob
jectsubsidies in de woning
bouw.
Een meerderheid van de
Tweede Kamer (CDA en WD)
ging gisteren met die al eerder
aangekondigde huurplannen
van staatssecretaris Heerma
(Volkshuisvesting) akkoord.
De voorgestelde huurverho
ging van drie procent stuitte op
weinig verzet bij de regerings
partijen. Aanvankelijk zou de
huur twee procent hoger wor
den, maar Heerma vond dit te
weinig omdat de kosten voor
het ministerie van Volkshuis
vesting de pan uit rijzen.
CDA-zegsman Wolters kon
'niet enthousiast worden' over
de extra procent huurverho
ging, maar ging er ook mee ak
koord om zo wat financiële
ruimte voor het ministerie te
scheppen.
De PvdA, D66 en klein links
verwierpen de extra huurver
hoging. Volgens het PvdA-ka-
merlid De Pree heeft het nau
welijks zin om de huur extra te
verhogen om zo het ministerie
wat meer ruimte te geven. Vol
gens hem komt er maar een
derde van dat extra bedrag uit
eindelijk op de rekening van
het departement.
Heerma ging akkoord met
het CDA-voorstel om huurders
van woningen die meer dan 700
gulden per maand kosten in
drie jaar te laten 'wennen' aan
hun eigen bijdrage boven die
prijs. Dit betekent dat huur
ders van deze woningen vanaf
1988 jaarlijks achtereenvolgens
50, 75 en 100 procent van de
huur boven 700 gulden zelf be
talen.
Beroep Braks op vissers
Van onze Haagse redactie
Dat plan moet erin resulteren dat de capaciteit van de
kottervloot, die nu nog 565.000 pk bedraagt, met 160.000 pk
wordt teruggebracht.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - Minister
Braks moet eens een
weekje meevaren op
een visserskotter om zo
te ervaren hoe zijn vis
serijbeleid in de prak
tijk uitpakt.
Met die suggestie kwam
het WD-Kamerlid Te
Veldhuis gisteren tijdens
de behandeling van de
visserij begroting voor
1988.
Te Veldhuis conclu
deerde in zijn relaas dat
er wel wat mankeert aan
Braks' voeling met de da
gelijks praktijk in de vis
serijwereld.
Braks bleek weinig te
voelen voor de uitnodi
ging van het kamerlid. De
minister: „Ik ben meer
malen op een vissersschip
geweest en verder bezoek
ik ook wel eens, incognito,
visafslagen".
(ADVERTENTIE)
12 years old,
pure malt whisky.
Dat is nodig om de omvang van
de kottervloot in overeenstem
ming te brengen met de hoe
veelheid vis die Nederlandse
vissers jaarlijks volgens EG-
richtlijnen uit de Noordzee mo
gen halen.
De minister drukte de vissers
op het hart vooral aan het sa
neringsplan deel te nemen, om
zo te voorkomen dat het in de
toekomst tot een koude sane
ring van de vloot komt waarbij
'de zwakste broeders' het loodje
zullen leggen.
Braks heeft voor de sanering
van de vloot een totaalbedrag
van ƒ48 miljoen ter beschik
king. Iedere visser die pk's uit
de markt neemt, wil Braks
voor iedere pk een vergoeding
van 600 geven. De vissers
daarentegen wensen een ver
goeding van 750. Volgens
Braks moet het verschil, 150,
worden opgehoest door het vis
serijbedrijfsleven, omdat de
vissers die na de sanering over
blijven een betere marktpositie
krijgen.
De heer Langstraat, voorzitter
van het Produktschap voor Vis
en Visserijprodukten, is gene
gen het voorstel van Braks te
genover zijn leden te verdedi
gen. Langstraat denkt dat de
meeste vissersorganisaties uit
eindelijk wel met het voorstel
van Braks akkoord kunnen
gaan.
PvdA'er Kosto vroeg zich giste
ren af of de vissers wel genegen
zullen zijn om vrijwillig aan
een dergelijke saneringsrege
ling mee te doen. Hij vroeg zich
af of vissers, met het oog op de
goede prijzen, wel bereid zullen
zijn hun bedrijf vrijwillig op te
heffen.
Braks ziet hier een taak voor
het Produktschap weggelegd.
Het Produktschap kan, dit in
tegenstelling tot de overheid,
een regeling ontwerpen waar
aan iedere visser zich dient te
houden.
GISTERAVOND is op de Dam in Amsterdam de traditio
nele kerstboom ontstoken. De boom is een gift van Noorwe
gen aan het Leger des Heils. - foto s anp
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - De Tweede
Kamer wil niet meer met
minister Van Dijk (Binnen
landse Zaken) praten over
een nieuw overlegstelsel
voor arbeidsvoorwaarden
voor ambtenaren.
Ze heeft het overleg gister
avond opgeschort totdat Van
Dijk bereid is de Kamer een
concept-voorstel over het
nieuwe overlegstelsel toe te
sturen.
Dat voorstel is er al maar
Van Dijk wil de Kamer daar
over niets vertellen omdat hij
met de centrales voor het over
heidspersoneel (de ambtena
renbonden) heeft afgesproken
dat die als eerste te horen krij
gen aan wat voor stelsel Van
Dijk denkt.
De minister liet de Kamer
commissie voor ambtenarenza
ken gisteren dan ook weten dat
hij niet inhoudelijk kon reage
ren op voorstellen uit de Ka
mer. „Ik zit hier gehandicapt,
ik heb beloofd te zwijgen. Maar
ik wil wel aan de centrales vra
gen of ik het voorstel toch wat
eerder aan U kan toesturea"
Dat was voor de Kamercom
missie het sein om het overleg
af te brekea „De minister hoeft
toch niet aan derden te vragen
of hij informatie aan de Kamer
mag geven. In wat voor wereld
leeft U", uitte Linschoten
(WD) zijn woede. Alders
(PvdA) beet Van Dijk toe „dat
u niet alleen afspraken heeft
met de centrales, maar ook met
de Kamer".
UTRECHT (ANP) - De Nederlandse Politiebond zet grote
vraagtekens bij de haalbaarheid van een strengere con
trole op naleving van de nieuwe maximumsnelheid op
snelwegen.
Volgens bondsvoorzitter L.van der Linden heeft de Algemene
Verkeersdienst Rijkspolitie (AVD) te weinig mensen om effectief
te controleren. „Ik ben bang dat dit weer een luchtballon is die na
enige tijd zweven in de loop van 1988 naar beneden komt", aldus
Van der Linden maandag.
Het kabinet besloot afgelopen vrijdag met ingang van 1 mei
1988 de maximumsnelheid te verhogen van 100 naar 120 kilometer
per uur. Vooral rond de grote steden blijft de 100 kilometer-grens
gehandhaafd. Het kabinet denkt een strengere controle te berei
ken door veertien extra radarinstallaties te kopen en de boetes te
verhogen. NPB-voorzitter Van der Linden verwacht dat deze
maatregelen onvoldoende zijn, omdat het aantal politiemensen bij
de AVD niet wordt uitgebreid. Er zouden zelfs plannen zijn de
dienst in te krimpen, aldus Van der landen.
ED NIJPELS moest na het verkiezingsdebacle van vorig jaar ge
nadebrood eten. Toen hem in een onvriendelijke kameradencoup
het leiderschap van de WD was ontnomen, mocht Ed als milieu
minister naar kabinet. Nijpels, die de keiharde spelletjes van zijn
collegae opmerkelijk snel en sans rancune leek te hebben ver
werkt, toog met ontwapenend enthousiasme aan het werk.
Hij bezit dan wel niet de brille van zijn voorganger Winsemius,
maar plannen en ideeën rollen bij tientallen uit de ministerile bu
relen.
Hij heeft ook enkele succesjes geboekt: de tabrikanten zullen
net fosfaatprobleem terugdringen en er zullen ook minder scha
delijke spuitbussen in de handel komen.
Minder vlot gaat hem tot nu toe het 'grote milieuwerk' af. Som
bere rapporten willen, dat de bestrijding van de zure regen in ons
«nd hopeloos zal mislukken. Dat is niet alleen de schuld van Nij
pels, want op de grootste vervuilers - de landbouw, de industrie
en de automobilisten - heeft hij geen greep, omdat die onder an
dere ministeries ressorteren. Bovendien kost gerichte aanpak,
nationaal en internationaal, van het zure regen zoveel geld, dat
"et budget van Nijpels daarvoor niet meer is dan de bekende
druppel op de gloeiende plaat.
Toch kunnen alle beetjes helpen. Het is dan ook onbegrijpelijk
en te gek, dat Nijpels en zijn ministerie moeten betalen voor stok-
Paardjes van een ander liberaal duo (mevrouw Smit-Kroes en mi
nister Korthals Altes): de hogere snelheid op de autowegen. Af-
9ezien van het feit dat de maatregel milieu-onvriendelijk is - maar
9oed bij de 100 kilometer/per uurlimiet hadden we te maken met
®en wettelijke maatregel die nauwelijks een maatschappelijk
draagvlak had en dus niet deugde -, heeft de justitieminister de
milieuminister zover weten te krijgen, dat de laatste het controle-
I aPparaat van justitie gedeeltelijk betaalt.
Hs' gaat deze keer over een relatief klein bedrag, maar het
ah we' de zeer 9erin9e ruimte aan die Nijpels (moet hij gena
debrood blijven eten?) bij zijn milieubeleid krijgt toegemeten,
daarover mogen we ons best zorgen maken, want hij zal hoe dan
°ok de grote vervuilers echt moeten aanpakken als wij ons land
eetbaar willen houden. Dat kan niet meer met gebakken lucht en
wee duimen.
AMSTERDAM (ANP) - De
Luchthaven Schiphol gaat
volgend jaar van start met
de uitbreiding van het sta
tionsgebouw. Vanaf 1992
kunnen dan jaarlijks 25
miljoen passagiers worden
verwerkt.
Hiermee heeft de luchthaven
tenminste tot het eind van deze
eeuw voldoende capaciteit voor
de verwerking van reizigers:
dergelijke aantallen worden
namelijk pas rond het jaar 2000
verwacht.
Dit jaar reisden dertien mil
joen mensen via Schiphol. Het
heeft nu nog een capaciteit
voor zestien miljoen reizigers
per jaar.
President-directeur J. Weg-
stapel van de luchthaven
maakte dit gisteren bekend tij
dens een persbijeenkomst over
de nieuwe c-pier op Schiphol
die volgende week officieel
door Prins Claus wordt ge
opend. De bouw van deze
nieuwe pier is het eerste onder
deel van een twee jaar geleden
begonnen investeringspro
gramma voor de luchthaven.
De uitbreiding van het sta
tionsgebouw vormt daarin vol-
Luchthaven Schiphol. De huidige capaciteit is 16 miljoen
reizigers per jaar. foto anp
gens Wegstapel de volgende
belangrijke stap. De werk
zaamheden gaan eind volgend
jaar van start.
Aan het nieuwe stuk sta
tionsgebouw zal ook een heel
nieuwe pier worden gebouwd:
de E-pier. De kosten voor de
uitbreidingsplannen worden
volgens Wegstapel geschat tus
sen de zeshonderd- en achthon
derd miljoen gulden. Daarmee
zijn dan volgens hem ongeveer
drieduizend manjaren werk
gemoeid.
Voor de coördinatie van de
uitbreidingen heeft de luchtha
ven een projectteam in het le
ven geroepen, dat een uitge
breid 'masterplan' voor de
luchthaven zal opzetten. Dit
plan zal jaarlijks worden aan
gepast aan veranderingen in
groei, prognoses en verwach
tingen.
Op korte termijn heeft de
luchthaven volgens Wegstapel
behoefte aan vijftien gates voor
toestellen voor onder andere de
types Boeing 737 en Fokker 100.
Ten behoeve hiervan zal het
zogenoemde 'rechteroor' van de
huidige B-pier worden ver
lengd. De planning is dat dit
voor de zomer van 1990 gereed
zal zijn.
De nieuwe C-pier heeft ook
nog eens tien gates en een to
tale capaciteit van de wachtka
mer van vierduizend passa
giers. In de kelder van de
nieuwe pier is een computerge
stuurd bagage-afhandelings
systeem geïnstalleerd. Schiphol
is, zegt Wegstapel, een van de
eerste luchthavens die met be
hulp van van streepjescode
voorziene bagagelabels werkt.
De luchthaven verwacht dat
door het nieuwe systeem het
aantal foutzendingen van ba
gage zal verminderen, terwijl
de snelheid en de capaciteit van
de bagageverwerking zullen
toenemen. Met het gereedko
men van de nieuwe pier en het
streepjescodesysteem was een
bedrag van 250 miljoen gulden
gemoeid.
MS «7 V5
Nijpels en Smit-Kroes, jawel WD-ministers, willen het auto
rijden fors duurder gaan maken. De ministers willen auto's
van de weg gaan weren. Met minder auto's op de weg is het
milieu een stuk beter af, zo redeneren zij. Opgeruimd staat
netjes.
Hoe meer je rijdt hoe meer je moet betalen. Hoe je zo'n
voorstel moet rijmen met 120 km per uur toestaan, snap ik
niet precies, maar dat het de bewindslieden ernst is, is wel
duidelijk.
Vandaag wordt erover vergaderd in de zogenaamde ROM-
groep. Dat is een klein clubje ministers onder leiding van Lub
bers. Met het oog op het onderwerp kunnen ze dat gezelschap
beter omdopen in REM-groep.
Misschien staan de ministers die 120 km wel toe om de
automobilisten nog even de kans te geven zich uit te leven.
Daarna moet voorgoed gas terug genomen worden. Au-to
revoir.
Alleen wie het echt betalen kan, mag dan de weg nog op. Auto
rijden wordt een luxe. Over een tijdje zie je alleen nog maar
limousines met chauffeurs over onze wegen zoeven. Zo krijgt
de uitdrukking 's heeren wegen een geheel nieuwe inhoud.
Als Nijpels en Smit-Kroes het eerlijk willen houden, vaardi
gen ze gewoon een algeheel verbod voor auto's uit. Het zou
mooi zijn als er per dag maar één bepaalde kleur auto's zou
mogen rijden. Dan krijg je nieuwberichten als: Zwartrijder
gepakt op blauwe maandag.
MERIJN
DEN HAAG - Premier Lubbers heeft gisteren oud-staatssecre
taris mr. G. Brokx ingelicht over de stand van zaken met be
trekking tot de burgemeestersvacature in Eindhoven.Brokx is
samen met oud-PvdA-minister Van Kemenade in de race voor
deze burgemeesterspost. Een woordvoerder van de premier
wilde na afloop van het overleg, dat een uur duurde, niets
kwijt over de aard van de besprekingen. „Het feit dat Brokx
door Lubbers is ontvangen, hoeft niet te betekenen dat hij bur
gemeester van Eindhoven wordt, netzomin als het niet hoeft te
betekenen dat hij het niet wordt", aldus de zegsman van Lub
bers.
DEN HAAG (ANP) - Het openbaar ministerie gaat niet in cas
satie tegen de uitspraak van het gerechtshof in Den Haag in de
zaak tegen P.S. Hij- werd 2 december door het hof vrijgespro
ken van de verdenking feitelijk leiding te hebben gegeven aan
zwartgeldpraktijken bij Slavenburg's bank. Dit heeft een
woordvoerder van de procureur-generaal maandag laten we
ten.
DEN HAAG (ANP) - Staats
secretaris Heerma (Volks
huisvesting) zal er in de mi
nisterraad op aandringen dat
een aantal bewindslieden
hem aanzienlijk meer geld
voor de stadsvernieuwing
geeft. Heerma heeft dat
maandag toegezegd nadat de
Pvda in een debat over de
stadsvernieuwing een motie
hierover had ingediend die
een 'kamerbrede' steun ver
kreeg.
Zowel de regeringspartijen
CDA en WD als de oppositie
vinden dat de ministeries
van WVC, Waterstaat, On
derwijs en Economische Za
ken hun steentje moeten bijdragen aan het proces van de
stadsvernieuwing.
DEN HAAG (ANP) - De Postbank wil volgend jaar bedrijven
die via de giro hun betalingen incasseren voor deze dienstver
lening een apart tarief opleggen. Dit tarief moet gaan gelden
voor bedrijven waarvan het betaaltegoed tekortschiet om
daaruit de kosten te kunnen dekken.
Postbank-directeur Van der Lugt zei dit maandag in de
Tweede Kamer bij een hoorzitting van de PvdA-fractie.
HILVERSUM (ANP) - „Er bestaan geen plannen voor het in
huren van Britse jachtvliegers op Nederlandse F-16 straalja
gers". Dit zei staatssecretaris Van Houwelingen (Defensie) gis
teren voor de NCRV-radio. Hij ontkent hiermee uitlatingen
van het WD-Kamerlid Van Heemskerck die zondag door het
ministerie van Defensie werden bevestigd. Een luchtmacht
woordvoerder verklaarde zondag dat er onderhandelingen
gaande zijn met de Britse luchtmacht om zes Britse vliegers in
te huren om het tekort aan jachtvliegers hier te compenseren.
Staatssecretaris Heer
ma.
- foto de stem/johan van gurp
VANDAAG/ Zon op: 08.35. Zon onder: 16.28. Maan op: 18.51. Maan onder:
11.44. MORGEN/ Zon op: 08.36. Zon onder: 16.28. Maan op: 20.05. Maan on
der: 12.10.
VANDAAG/ Bath: 04.53-17.10, Hansweert: 04.26-16.43. Terneuzen: 03.54-
16.10. Vlissingen: 03.36-15.52. Wemeldinge: 05.20-17.45. MORGEN/ Bath;
05.30-17.49. Hansweert: 05.02-17.22. Terneuzen: 04.31-16.49. Vlissingen:
04.13-16.31Wemeldinge: 05.55-18.20.
GROTE VAARTCASABLANCA 6 150 w Freetown nr Matadi, CHRISTINA 6 te
Wilmington, CONTINENTAL RELIANCE verw 6 te Constanza, CONTINENTAL
SPIRIT 5 55 n Malta nr Gibraltar, HAPPY BUCCANEER 7 te Esmeraldas, MAAS
STAD 5 te Houston, MOORDRECHT 6 820 ozo New York, NEDLLOYD ALK
MAAR 5 1150 wzw Los Angeles nr Guayaquil, NEDLLOYD AMSTERDAM 5 360
wzw Finisterre nr Rotterdam, NEDLLOYD DELFT 6 vn Rotterdam nr Pt Said,
NEDLLOYD HOLLANDIA 5 vn Pt of Spain verw 6 te Bridgetown, NEDLLOYD
LOIRE 6 vn Puerto Cortes vera/ 6 te Belize, NEDLLOYD MADRAS 6 160 nw Ma
nila verw 8 te Hongkong, NEDLLOYD MANILA 7 vn Iquique verw 7 te Antofagas-
ta, NEDLLOYD MOJI5 215 zzw Male nr Singapore, NEDLLOYD NAGASAKI 6 vn
Hongkong verw 10 le Singapore, NEDLLOYD NAPIER 7 te Pt of Spain, NED
LLOYD NASSAU 5 vn Yokohama verw 5 te Nagoya, ROCHESTER 6 te Le Havre,
ROUEN 5 600 no Cape Race nr Boston, SARDA 5 960 z Bali nr Singapore.
KLEINE VAARTALIDA SMITS 5 25 nw Ouessant nr Rostock, ALSYTA SMITS
5 vn Surabaya nr Darwin, AMANDA SMITS 510 zw Kp St Vincent nr Birkenhead,
ANNA BROERE 7 te Rotterdam, ATLANTIC HORIZON 6 5 o Owers nr Erith, BA-
RENTZGRACHT 5 200 z Tokyo nr Muroran, BICKERSGRACHT 7 30 nno Cabo
Vilano nr Hamburg, BLOEMGRACHT 7 240 n Grand Caioos nr Durban, BONTE
GRACHT 5 60 w Monrovia nr Abidjan, BROUWERSGRACHT 5 60 zzo Stock
holm verw 7 te Torino, BURRO 7 te Rotterdam, CELTIC 6 145 zw Guayaquil nr
Manta, CLEMENT 6 vn Rotterdam nr Le Havre, COLDEXPRESS 6 90 zo Antalya
vrw 19 te Gdynia, CORRIE BROERE 5 15 z Weight nr Algeciras, DUTCH FAITH 6
te Rotterdam, DUTCH MASTER 6 vn Rotterdam nr Felixstowe, DUTCH SAILOR 6
te Bayonne, HEERENGRACHT 6 thv Gotland nr Casablanca, HOUTMAN
GRACHT 6 150 zo Shanghai nr Inchon, ICE EXPRESS 6 600 no Natat nr Las
Palmas, JACOBUS BROERE 7 vn Rotterdam, JUMBO CHALLENGER 6 120 nw
Alexandrie nr Portsaid, KLIPPER-2 7 20 w Kp Finisterre nr Karatsu, KLIPPER
GRACHT 7 te Rotterdam, KONINGSGRACHT 6 te Napier, MERWEGAS 6 vn
Rotterdam nr Varstoe, NORA 6 20 z Dungeness verw 6 te Honfleur, PACIFIC
LILY 7 115 nw Lissabon nr Lagos, PACIFIC MAJESTY 7 60 zw Oporto nr Nan
tes, PACIFIC PEERESS 6 210 zw Brest verw 8 te Casablanca, PIETERSGRACHT
5 45 z Monrovia nr Luanda, RINGGRACHT 6 38 no Algiers nr Jijel, ROZEN
GRACHT 5 35 w Vaasa nr Amsterdam, RIJPGRACHT 5 120 zw Brest nr Algiers,
SINGELGRACHT 6 28 w IJmuiden, STADIONGRACFIT 6 p Greenwich nr Bilbao,
VIJVERHOF 5 50 z Ouessant nr Antwerpen.