DE STEM 'Honderd procent zeker ben ik nooit' M Publiek mag kijken naar wat de staat koopt aan kunst TOM EGBERS, DE JONGSTE PRESENTATOR VAN 'STUDIO SPORT' Grote vraag naar Beatclub-beelden DINSDAG 8 DECEMBER 1Sj AANVANKELIJK het broekje van Studio Sport. Voor veel vrou wen is hij eindelijk een reden om naar een sportprogramma te kijken. Tom Egbers (28) staat niet graag in de belangstelling. Koos Postema Liefdesbrieven TiE STEM GIDS 2 ARD EN ZDF SAMEN OP TV-BEURS 21.30 DUITSLAND 2 ÉÉR KANS IN DE STAATSLOTERIJ DUITSLAND 3 Catalogus yervangstuk 20.45 Folklore Worsteling „Dankzij de vredesbeweging is het besef gegroeid, dat er iets moet gebeuren aan het automatisme van de kernbewapening" Hana van Mierlo, D66 12 Door Jo Cortenraedt en Ray Simoen De wind waait voor hem uit de goede richting. De moeilijke periode is voor bij. Maar in het begin, zijn eerste maanden bij Studio Sport, was het ploeteren. Tom Egbers komt uit een voet balgeslacht Zijn vader speelde bij Heracles in Almelo, en zelf schopte hij het tot de betaalde amateurs. Een onwillige knie zette een streep door een car rière op de groene mat In die tijd had hij zijn studie Engels stopgezet, hoewel hij die taal bijna perfect spreekt, compleet met bekakt accent Zijn moeder is Engelse. Zijn accent is zó perfect, dat de KLM hem in huurde om op de internationale vluchten een begeleidend filmpje in te spreken. Maar, dat mag nu niet meer van de NOS. Voetballen en gitaar spelen interesseerden hem meer dan studeren. De School voor de Journalistiek liep hij ook al niet met groot enthousiasme binnen. Zijn beeld van de jour nalistiek was voornamelijk ro mantisch gekleurd. „Dat rei zen, als je in de journalistiek zit, dat leek me wel wat Jack Kerouac. On the road, the Beat-generation, dat sfeertje." Politiek engagement was voor hem niet de drijfveer om jour nalist te worden. Na verloop van tijd kreeg hij de smaak te pakken op de Journalistenschool. Hij stu deerde af met een werkstuk over het verdwijnen van de pisbakken in veel steden. „Op de school hoorde ik niet tot de beteren, maar mijn stage bij Tom Egbers: „Ik kijk het liefst naar Ajax, maar Feijenoord vind ik sympathieker. FOTO PETER SCHOLS het NOS-journaal verliep goed. Ik had het geluk dat ik Koos Postema als examinator had". Postema zag wel wat in hem en had een voorgevoel dat de goed ogende Achterhoeker 'het' had om een goed presentator te worden. „Postema vroeg of ik geen zin had in 'Langs de Lijn' op de radio. Op zich een mooi aanbod, maar ik deed liever televisie, en bij het journaal kon ik ook free-lance terecht. Twee weken later belde Studio Sport op. Of ik de presentatie wilde doen. In tien minuten was het geregeld. Ik stond er zelf ook van te kij ken. Ik vond me niet hét super talent, waar Hilversum op zat te wachten". Tom Egbers heeft een tijd lang twee dingen gecombi neerd. Als freelancer werkte hij zowel op de redactie bin nenland van het NOS-journaal en bij Studio Sport. Vooral op die laatste stek werd hij voor de leeuwen geworpen. „Ik wist niets bij de eerste presentatie. Een regisseur, waar zat zo'n man ergens. Ik wist niet eens wanneer ik moest beginnen. Ik zag een rood lampje branden en hoorde wat stemmen. Dat was eigenlijk onverantwoord." Hij werkte in het begin hard, zowel bij Studio Sport als bij het journaal. „Ik deed teveel, en daardoor deed ik de dingen niet écht goed. Op een gegeven mo ment heb ik de knoop doorge hakt om me op één zaak te con centreren." Dat was ook wel nodig, want inmiddels had hij van de bazen van het sportprogramma te ho ren gekregen dat het beter moest, wilde hij zich handha ven. Er kwamen ook allerlei vervelende stukjes in de kran ten over hem. „Ik heb toen te gen mezelf gezegd: godverdom me, ik kén het. In het begin maakte ik veel zenuwfouten. Dat is nu een stuk minder. Je bent nog wel gespannen, maar ik sta niet meer te bibberen voor de camera's. Vooral van Heinze Bakker heb ik veel steun gehad. Die heeft me prima opgevangen. Bakker houdt van een gedegen aanpak. Dat spreekt me wel aan. Zoiets als Mart Smeets doet vind ik leuk, maar zelf kan ik dat niet. Ik bén niet grappig". Egbers is nu niet langer al leen de de leuke boy, die de toto-uitslagen mag voorlezen. Hij wordt hoe langer hoe meer ook ingeschakeld als verslag gever. En dat vind hij veel leu ker. Commentator is hij nog niet, maar daar aast hij ook niet op. Het fanatisme van sommige commentatoren ziet Tom niet als een strevenswaar- dig doel. „Ik ben meer bedacht zaam, weifelend zelfs. Ik hou niet van holle frasen. Wikken en wegen. Inderdaad, een weegschaal. Ben ook nooit hon derd procent zeker van iets. Ik stel me bewust kwetsbaar op". Mocht hij ooit commentator worden, dan bijvoorbeeld in de wielrennerij. „Maar voorlopig is die tak goed bezet. Naar eve nementen toegaan vind ik leuk, zoals de TT van Assen. Maar van motorrijden weet ik even veel als een ijsbeer van zonne brandolie." Over voetbal praat hij afstan delijk, maar toch geboeid. „Ik ben een liefhebber van mooi voetbal, dus kijk ik het liefst naar Ajax. Maar Feijenoord vind ik sympathieker. Ajax straalt de patserigheid uit. Het bestuur stelt zich soms wat schofterig op. Bij de laatste Europacupfinale werd de pers als snotjongens behandeld. Al leen Cruyff ziet het belang van een goede presentatie in. En de spelers van Ajax zijn heel aar dig. Hebben meer niveau, zijn beter gekleed en hebben mooi ere vriendinnen. In de kleedka mer van Ajax kom je ook iedereen tegen. Artiesten en andere jet-set-achtige figu ren". Zelf begint hij ook zo langza merhand te behoren tot het le ger der 'bekende Nederlan ders'. Maar hij wordt nogal eens verward met een andere blonde buis-genoot: Hans Cor- nelissen van de Vara-serie 'Zeg 'ns AAA'. Laatst werd hij in zijn woonplaats Amsterdam op straat staande gehouden. Een wat oudere man zei tegen hem „Zeg, ben jij niet die goser van Zegs 'ns AAA. Of nee, je lijkt anders verdomd veel op die gast van Studio Sport". Hans Cornelissen woont vlakbij hem in de buurt. „Als we elkaar tegenkomen zeggen we vaak tegen elkaar: Zeg ben jij niet die goser van ...eeehh?" Ook post krijgt hij geregeld. „Ja, ook wel liefdesbrieven. Ik schrijf altijd wel iets terug." De negatieve reacties van som mige rancuneuze briefschrij vers doen hem niets meer. En kel Henk Spaan kan hij wel vreten. „Die man is wel zó ach terbaks. Heeft een manier van humor maken, die beneden elk niveau is. Het gaat hem alleen maar erom anderen vreselijk af te. katten. Ongehoord. Ik haat Spaan. Witheet word ik van die man. Maar kom, laat ik ophouden over die Spaan. ■Trouwens, die Harry Vermee- gen is ook een idioot." Verslaafd aan zijn werk is Eg bers niet. „In mijn vrije tijd speel ik jazz-gitaar. Jarenlang speelde ik in een 13-mans for matie, maar die is nu op de fles. Het liefst ga ik met mijn vrien din uit eten. Disco's haat ik. Je kunt niemand verstaan". Enthousiast vertelt hij over mooie dingen, vormgeving, auto's. Vertederd praat hij over zijn opgeknapte Volvo Amazo ne; het model, dat in de jaren vijftig furore maakte omdat het koninklijk huis erin rond toerde. Mooie kleren, daar houdt hij ook van. „Ik ben er gevoelig voor. Dat zeg ik eerlijk. Een jasje van Armani, prachtig. En als ik weet dat ik zondagavond moet presenteren, kijk ik wat ik de vorige week heb aange daan. Kleren zijn een hobby van me. Ze moeten lekker zit ten. Dat had ik vroeger al. Ik wilde ook meteen zo'n Beatle- jasje en zeurde net zolang tot dat mijn moeder er eentje maakte". Door Raoul van den Booren het bureau van Derrick [glein komt een telefoontje nnen, waarin een man DALLAS-ACHTIGE series als Lindenstrasse es eedeelt dat zijn vrouw is Schwarzwalklinik en nóg meer krimi's. Met dit irrooord- Als de inspecteur soort programma's proberen de Duitse tv-zen- nationale televisiemarkt te veroveren. Tijdens een tv-beurs in Keulen zijn vertegenwoordj. achtoffer zou hen in paniek hben opgebeld, dat dj zich jor baar man bedreigd iiij.iia o uiuucicii ut jL/uuwt ii» uwe j ders ARD en ZDF deze week in Keulen de inter. ihtgenote. Deze beschuldi- n Engler ervan zijn vrouw ge'rs van vrijwel alle tv-stations uit de hele wereld hebben vermoord. Het zoek naar voor hun zender geschikte Duitse program, ma's. Ook de Nederlandse omroepen zijn, op de EO na, lemaal aanwezig in Keulen. De Duitse omroepen etE^de. tv-producenten leveren regelmatig aan ons land. Vas de aangekochte series die hier te zien zijn is gemiddek 15 tot 20 procent afkomstig uit Duitsland. Dat ziji meestal krimi's (Derrick, Derr Alte) en culturele pro gramma's. Een oude serie, die het bijzonder goed doet op beurs, is Beatclub, een reeks popprogramma's uit dl jaren 60/70 met live-optredens uit die tijd. Beatclul heeft jarenlang op de planken van de WDR stof vera NOS-consumentenru- meld. Met de opkomst van de videoclip blijkt de hon jek "Voor niks gaat de zon ger naar dit soort programma's niet te stillen. Dt Duitse omroep noemt de interesse zelfs 'verbluffend'. j' bekijkt de voor- en nade. i van 'plastic geld'. Binnen et al te lange tijd zullen „We hebben met Beatclub onverwacht een goud or diverse banken electro- klompje in de hand," juicht een verkoper van de WDB ^he betaalpassen worden Met name de Amerikaanse stations, die normaal ge sproken zelden of nooit een buitenlandse serie kopen de houder bij aangeslo- n winkels, benzinestations banken betalen of geld op- «men. Maar hoe staat het et de beveiliging van het steem? In 'Voor niks gaat zon' vertelt presentatrice soni Jansen er alles over. hebben veel belangstelling voor de 200 uur Beatclub beelden. Andere programma's die grif over de toonbank gaai zijn de vervolgen op de reeks Heimat, het oudere Ber. lin Alexanderplatz, de krimi Der Fahnder en veel j eugdprogramma's. (ADVERTENTIE) de voorraad strekt. Wie slim iskoopt meteen een lot Wantookdezemaandzijnermeerdanl miljoen prijzen tewinnentegenoverzo'n2miljoen loten. Verdeeldo\ trekkingen. Alles bii elkaar ruim 33 miljoen gulden aan prijzen. Van een tientje tot het half miljoen. Eerste trekking volgende week woens Derrick zijn assistent bij Heinz gevoerd. Met zo'n pasje Chinezen In Nederland tweede aflevering van hinezen in Nederland' laat en waarom de Chinezen assaal hun geboortegrond ■rlieten. Dicht bij de stad flongkong ligt zo'n emigra- idorp. Van San Tin is tach- percent van de beroepsbe- ilking naar West-Europa itrokken. Een groot ge- elte van hen heeft een res- urant in Nederland. De lizen in San Tin blijven in wachting van hun terug- mist leeg staan, maar of er it iemand zal terugkeren, zeer de vraag. Alles bii elkaar Drel Manner In Schnee .vond nogmaals de ver- g van Erich Kastners ;ende boek. Geheimraad iiiter heeft een speciale ier ontdekt om de dage- sleur van zijn miljo- bestaan te doorbreken. Door Henk Egbers DELFT - Ook Vadertje Staat koopt kunst; als goed 'belegger' van de vader landse kunsthistorie en als promotor van zijn artis tieke zonen en dochters. Volgens het jaarverslag van de Rijksdienst Beel dende Kunst zijn er in 1986 355 aankopen gedaan (in '85 waren dat er 450). In het Prinsenhof te Delft zijn er momenteel 140 (tot 31 ja nuari) uitgestald, want in een democratie wordt ver antwoording afgelegd. Bo vendien is het ook nog een mooie tentoonstelling. Toch is er iets met de Dienst en zijn exposities aan de hand, zegt directeur Robert de Haas. Voor het eerst worden de aankopen niet meer ge toond in eigen huis te Den Haag, maar museaal ge bracht. Volgend jaar in Schie dam, vervolgens in Enschede en Den Bosch. Nee dit is geen reizende expositie. De Haas: „Je koopt aan om te expose ren". Met de aankopen van vorig jaar worden al reizende expo sities gemaakt voor binnen- en buitenland. De andere re den dat op deze jaarlijkse ver antwoording nu niet meer al les wordt getoond is omdat de Dienst wat geschrokken is van de kritiek dat het vorige jaren een kermis of een soort uitdragerszaak was. In Delft is selectief een expositie opge bouwd. Daarbij heeft De Haas zijn - wat hij noemt - 'zendings drang' gericht op de jongere kunstenaar. Op de expositie betekent dat, dat die met name in de benedenzalen te zien zijn. Boven hangende ge- renommeerden als Pat An drea, Hannes Postma, David van de Kop etc., terwijl je el ders ook werk tegen komt van bijvoorbeeld Lucassen, Van Koningsbruggen, JCJ van der Heyden, Ger van Elk of de als 'nationale trots' geannon ceerde Herman de Vries, die Bas Jan Ader: zelfportret 'I'm too sad to tell you' (Een Stille Oceaan, Delft). in Duitsland woont. Van hem liggen er opgestapeld (onge veer 30 cm dik) tien vierkante meters gedroogde Damas- ceense rozen, die na dertig jaar nog een intense geur af geven. Ook in Delft hangt er een indringende aroma rond dit natuurbewustmakende werkstuk. Behalve Benus, zijn er nog de Zeeuwse Brabander Ber- kulin, Jan de Bie (Den Bosch), Paul van Dijk (Den Bosch), Guido Lippens (Eindhoven), Ilse Mater (Den Bosch), Sef Peeters (Breda), J. Persoon (Eindhoven), Toon Tullemans (Tilburg), Jan Dierman (Veg- hel) en Tine van de Weyer (Tilburg) die voor Brabant staan. Behalve Dieleman zijn het Annelies Plantedt (Bieze- linge) en Marinus van Dijke (Burgh-Haamstede), die Zee land, 'vertegenwoordigen'. Uit Limburg ontdekten we één artist (Jan Meijers, Susteren). Uit Gelderland tellen we acht aankopen. Er waren 355 aan kopen in totaal. Van de 1500 galeries in Nederland liggen er relatief meer buiten de Randstad dan deze aankopen laten vermoeden. wikkeling markeert. Piet Die leman uit Middelburg is ook heel duidelijk aanwezig met een oliedoek met boeiende blauwe vierkanten en een tien meter lange tekening in krijt en gouache met ruimte-wek kende figuren. De rijksaankoop is geen so ciale aankoop als een soort vervangstuk voor de BKR. Vandaar levert zo'n aankoop en tentoonstelling óók de be vestiging van nationale trots- heden.Maar gelukkig slaat de verveling niet toe, want er zijn ook minder bekende grootheden vertegenwoor digd. Neem nou Anna Thalia Benus uit Breda. Gelukkig is ook in Den Haag ontdekt dat ze heel goed kan schilderen. Dat is te zien via haar olieverf 'There is a beautiful orna ment growing in the city', waarmee ze niet alleen archi tectuur en reclame fantas tisch bij elkaar brengt, maar ook haar eigen artistieke ont- Wie de indruk zou krijgen dat de Rijksaankopen ook goed geografisch gespreid zijn, vergist zich. De 'provin cie' is niet verwaarloosd, maar anderzijds tegenover de Randstad niet vertegenwoor digd op een evenredige ma nier. Aan de kwaliteitsnor men kan het niet liggen. Met één miljoen voor aankopen door heel Nederland (Brabant heeft voor beeldende kunst 3,5 miljoen liggen) doe je welis waar niet zoveel, maar dat is geen excuses. De verkopen gebeuren met name via het galeriewezen, zodat dit circuit indirect gesubsidieerd wordt op deze manier. De kunste naars zelf worden daarvan niet zoveel beter als je kijkt naar de percentages die te genwoordig gevraagd wor den. Genoemden tref je niet allen op deze expositie in Delft, maar wel in de fraaie catago- lus, die alle aankopen ver meldt. Bovendien is dit boek werk uitgebreid - vergeleken met de vorige - door van alle kunstenaars een biografie (jammer zonder atelier-adres) te geven, zodat de bruikbaar heid na de expositie vergroot is. Ook zal het straks een aar dig document zijn betreffende de Nederlandse kunsthistorie: het pluriforme tijdvak met een middelmatig zoeken naar het Grote Onbekende op basis van het Zekere Verleden. Zo ongeveer alles wat er na de oorlog geprobeerd is vind je er nu terug. Het accent ligt deze keer op het schilderen en plastische objecten. In de ca talogus krijgen twee kunste naar, die onlangs overleden en waarvan ter completering van de Rijkscollectie ruimer is aangekocht, bijzonder aan dacht. Het zijn Emmy van Leersum, die voor de ontwik keling van het sieraad een grote betekenis heeft gehad Het is een expositie die vani toeschouwer veel vraai moeilij k. De kunstenaars Bj de serie 'Rückblende' kijkt Jan Ader, Waldo Bien, Geni IWDF terug op de oprich- Dekker, Sigurdur Gui 8 van de UFA, ofwel Uni- mundsson en Reinier Lucas fsum-Fïlm AG. In decern- sen hebben met de hier bi 1917 werd deze legendari- eengebrachte objecten gepit *e filmmaatschappij op beerd hun worsteling met I* gen. Rück blende tiatief van de Duitse leven tot uitdrukking te brei jksregering in het leven roepen. iske en Wiske: De l Piet Tuylen: Zonder titel, 1984; ijzer, karton, aluminium (Rijksaankoop te Delft) en de waarschijnlijk minder bekende Harry Verburg in re latie met de stroming van de geometrisch abstracte kunst vlak na de oorlog (hij was van 1956-1979 directeur van de academie in Arnhem). Het rijkskunstbezit - ons aller bezit dus en daarom van nie mand - is op deze expositie ten dele openbaar gemaakt voordat het in tentoonstellin gen, bruiklenen en kamers van wat heet hoogwaardig heidsbekleders terecht komt Dat is met veel overleg en goede smaak gebeurd, want het moet een hele klus ge weest zijn om enige samen hang bij het uitstallen aan te brengen. Wat me daarbij op viel? 'Cuba-design', van wie weet ik niet meer, want in de catalogus kon ik het toch niet ontdekken. Dit soort mislukte Spielerei met de folklore van exotische culturen laat me be seffen dat er niet van echte allochtone kunstenaars aan gekocht is. Dat kan niet! Dat kan niet omdat er onder hen geen kwaliteit zou zitten. Eer der zal het zo zijn dat de aan- kopers met hun westerse toet singsnormen geen raad weten met de typische eigen kwali teiten van op andere culturen gestoelde expressies. Het schilderen (met accent op 'het') wordt vertegenwoor digd met hele mooie doeken van onder meer Ramon van der Werken, Erik Andriesse, Pieter Stoop en Wim Izaks om er enkelen te noemen. De oud Bredanaaar Pieter Laurens Mol heeft zijn sculptuurach tige foto van een vogel gecom bineerd met heuse dakpan nen. Richard Craig Meitner heeft een soort Sinterklaasta fel opgebouwd met 43 objec ten, die normaal uit marse pein gemaakt worden maar het hier met glas, keramiek en hout moeten doen. Interessant zijn zeker de in eitempera uitgevoerde ro- mantisch-decadente schilde ringen van Birza. De grote houtskooltekeningen van Mari Boeyen hebben iets van een Graalachtige mythe en Hannes van Es gaf op Mal- lorca waar hij woont een in heemse houtsnijder de op- dracht om zijn kleimodel on der de titel 'Lekker ver gaan' uit te voeren. Dat gaat niet zo erg ver; integendeel. Het heeft weinig zin nog meer te noemen. Ga kijken. Wat nog wel afzonderlijk vermel ding verdient, is de uit aanko pen opgebouwde expositie 'Een stille Oceaan', die in een afzonderlijke zaal is onderge bracht en in tegenstelling tot de grote expositie, zal reizen. De worsteling met de hai naar het andere (avontuui eenzaamheid en de zin het bestaan wordt tot expres sie gebracht met gevondü gefotografeerde, getekend 3* m n/mi ommma m oi tm im mnrn in verzamelde, bewerkte reliciywi not mas onoennm ot cmmimmtt onseir van andere culturen en t Rousseau-achtig spei naar oergevoelens. Op eerste gezicht een uitdragf winkel of een foto-persl reau. Bij nader inzien en ditatieve beschouwing hun wereld wel voor je al is de concurrerende e: tieruimte niet zo gel' daarbij. Evelyn Beer heeft de toonstelling met overgave mengesteld en er vooral hele mooie catalogus bij maakt. Daarin (en met sten op de expositie) staat gedachtenwisseling met betreffende kunstenaars op Lucassen na, allemaal 0* de wereld gezworven hel (het met de dood bekocht als Ader) en als Robi Crusoë met behulp van de tuur zichzelf het leven tot mythe gemaakt te hel Levi-Strauss, Tournier, gain en anderen komen ei te pas om dat te leren fen. Voor wie het vatten Een tamelijk elitair gebei Maar dat is geen probh Het huis van de kunst k1 vele kamers. Eén moet er ingericht worden: die van allochtonen. N.B. Rijksaankopen en 'Een stille oceaan'. Prinsenhof St. Agatbapl 1, Delft. Open di-zo U 13)-I7 uur. Catalogi resp tievelijk 29,50 en Toegang 3,50.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 14