Economie Suriname in deplorabele staat Grenzen regeerakkoord in zicht 'Europa móet, maar tegen lagere kosten' Oosteuropa gaat barre winter tegemoet PABO'S LE Feij als dwarsli -DESTEM- DE STEM ACHTERGROND ZATERDAG 5 DECEMBER 1987 DESTEMBINNENLAf STAATSSECRETARIS VAN DER LINDEN OVER DE EG-CRISIS: PRIJSSTIJGINGEN, ENERGIETIEKORTEN EN ARBEIDSONRUST Erich H0NECKER Jaruzelski Nicolae CEAUSESCU ZOETERMEER (ANP) - I ontstaat in 1991 een tekort dan zijn er jaarlijks gemid derwijzers nodig. DESTEMCOM Door Mare de Koninck DE rijksuitgaven in Suri name bedragen dit jaar om en nabij de een miljard Surinaamse guldens. De inkomsten van de overheid belopen zo'n half miljard gulden en het tekort be draagt dus eveneens een half miljard. De inflatie gedurende 1987 zal liggen tussen de 500 en de 600 procent. De harde werkloos heid wordt geschat op 30 pro cent van de beroepsbevolking van 100.000 mensen Er is ech ter veel verborgen werkloos heid, onder andere binnen de collectieve sector, welke in de afgelopen jaren enorm is uit gebreid Er staan 40.000 men sen op de loonlijst van de overheid en er werken nog zo'n 15.000 mensen in staats bedrijven. Het jaarinkomen per hoofd van de bevolking is teruggelo pen van 4.600 Surinaamse gul dens in 1985 tot 3.880 in 1986. Vooral door toedoen van de enorme inflatie is daarom sprake van dramatische te rugval van het oude wel vaartsniveau en de koop kracht van de huishoudens. Deze cijfers over de deplo rabele toestand van de Suri naamse economie komen bo ven tafel tijdens een gesprek op de Surinaamse Bank met directeur Jozef Brahim en twee van zijn stafleden. De Surinaamse Bank is de groot ste particuliere bank in het land en voor 51 procent in Su rinaamse en 49 procent in Ne derlandse - met name ABN - handen. Drs. Brahim staat op het punt naar Nederland te ver trekken ('voor gesprekken over de toekomst'), als hij in zijn luchtgekoelde kantoor aan de Glazenstraat in heet Paramaribo vertelt wat de meest urgente behoefte is van Suriname en waarin Neder land en de internationale ont wikkelingsorganisaties zou den moeten voorzien. „Er is de noodzaak van een allereerste noodipjectie. Die kan in de orde van grootte lig gen van 100 tot 125 miljoen gulden. Dit geld is nodig om de ergste schaarste aan le vensmiddelen en andere pro ducten op te heffen Dat is dus geen investering, het geld verdunt gewoon, dat moet men zich realiseren. Meteen daarna is behoefte aan kapi taal om grondstoffen te kopen voor de productiebedrijven die nu stil liggen en via de zwarte markt veel te duur moeten inkopen. Daarna komt de financiering aan de orde van de echte investerin gen die Suriname een econo mie moeten geven, waarin het op eigen kracht de deviezen kan genereren". Vraag: In welke sectoren zijn die diepte-investeringen nodig? „In de palmolie, in het goud, in de bananenproductie, in de oliewinning en in de vis serij. En verder moeten de voorwaarden geschapen wor den om de bauxietbedrijven Billiton en Suralco hun ge plande investeringen voor 150 miljoen gulden te laten uit voeren". Drs. Brahim, die be schouwd kan worden als de vertolker van het particulier ondernemingsstandpunt in Suriname, legt de schuld van de ineenstorting van de eco nomie niet eenzijdig bij het bewind van Bouterse. De al lergrootste klap voor de be drijvigheid is gekomen toen het junglecommando van Ronnie B runs wijk vorig jaar een guerrilla-oorlog begon en onder andere de bauxietpro- ductie werd gestremd. Bau xiet maakt drie-kwart uit van de exportwaarde van Surina me. „Beëindiging van de oorlog is de eerste prioriteit. Zonder een vrede is geen ontwikke ling van Suriname mogelijk. En dan moet er natuurlijk een stabiel politiek klimaat ko men met een overheid die zich zich voorspelbaar gedraagt". Drs. Brahim wil een aan- trekkelij k investeringskli maat voor buitenlandse on dernemingen. En zou Suri name grenzen willen stellen aan investeerders van elders, „dan is belangrijk dat die vol strekt duidelijk zijn en voor iedereen gelden". In Nederland ligt nog 1,6 miljard gulden aan opge schorte ontwikkelingshulp aan Suriname te wachten. Bij een huidige reële koers van 1 op 5, is dat een kolossaal be drag voor de verarmde ex-ko lonie. Het komt neer op acht maal de huidige rijksbegro ting. Als de besteding van het bedrag over tien jaar zou worden uitgestrekt, komt dat in die periode neer op een hulp van 2000 Surinaamse guldens per hoofd van de be volking per jaar. In de discussie over de vorm waarin de ontwikke lingshulp moet worden gego ten, wordt altijd de vraag ge steld: is dat in grootschalige of in kleinschalige projecten? Brahim: „Die keus is niet reëel. Het moet niet of-of, maar het moet en-en zij a Het moeten rendabele, betalings balans-ondersteunende pro jecten zijn". Oud-premier Arron heeft dezer dagen gezegd dat het grote West-Suriname Project, dat is stopgezet in 1980, weer moet worden opgestart. Dat heeft velen verbaasd, omdat dat typisch een voor dit kleine land te ambitieus plan was. „Het West-Suriname Pro ject is niet zo Kolossaal als het lijkt, omdat hët uit verschil lende kleinere delen is samen gesteld. Het is niet alleen het stuwmeer voor energie-op wekking, het is ook mijn bouw, landbouw en veeteelt en een hele infrastructuur. De eerste fase van het energie project had al de instemming van de Wereldbank, die be reid was te financieren. Het moet mogelijk zijn die bereid heid nu opnieuw te active ren". Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.HM Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9,01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Max de Bok EVEN leek er iets moois op te bloeien tussen CDA en PvdA. Even zag het er naar uit dat de regerings coalitie van CDA en VVD op een van de belangrijk ste punten van het regeer akkoord uiteen zou spat ten. Maar zo ver kwam het niet. Inzet van het afgelopen woensdag en donderdag ge voerde Kamerdebat was de vraag hoe de gevolgen van de beurskrach en de duikeling van de dollar kunnen worden opgevangen. Zeker nadat de Bondsrepubliek besloten had tot een extra investeringsti mulans van rond 21 miljard D-mark, rook de PvdA de kans om haar reeds lang ge houden pleidooi voor het op voeren van de overheidsin vesteringen in ons land in klinkende politieke munt om tezettea In het debat van woensdag - aangevraagd door PvdA en D66 - ging de belangstelling niet uit naar de oppositie, maar naar de voorzitter van de grootste regeringsfractie, Bert de Vries. Hij hield een geharnast pleidooi voor meer overheidsinvesteringen in het kader van een gezamenlijke Europese aanpak om de be stedingen op te voeren. De Vries zei er nog wat bij zo'n stimulerend beleid zou gevoerd moeten worden in overleg met de VS en Japan. De Eurotop zou een dringend beroep moeten doen op Ame rika om het begrotingstekort nog verder terug te dringen. Maar die laatste toevoeging kwam niet echt over. Niet bij de PvdA, niet bij de WD. Had WD-leider Voorhoeve echter beter geluisterd, hij had zich niet zo hoeven op te winden over het betoog van de Vries. Maar dat bleek de volgende dag pas echt. Woensdagavond was de over heersende mening dat CDA en PvdA elkaar gevonden hadden. De WD verweet het CDA wankelmoedig beleid, het CDA stelde vast dat de WD van het geloof was afgevallen. En nu? Voorhoeve had zich gekeerd tegen extra investe ringen, Voorhoeve zag geen reden voor een stimulerend beleid, Voorhoeve had zich losgemaakt van de uitlatin gen van premier Lubbers tot het FNV-congres. En toen was daar Lubbers. In zijn verhaal was een aantal hoofdelementen te onder scheiden. Eén: Waar het op aan komt is herstel van vertrouwen in de economie, vooral in de VS. 'Dat vertrouwen wordt niet alleen bepaald door de mate waarin daar het begrotingste kort wordt teruggeduwd, maar ook door het respect voor de president en de admi nistratie.' Een boeiende Lubbers-zin. Die bedoelt te zeggen: zolang er in Amerika geen nieuwe president is, is het uiterst twijfelachtig of het vertrou wen hersteld kan worden. Im mers, deze president beschikt niet langer over voldoende respect. Twee: De Vries laat zijn voorstel 'scharnieren' rond de mogelijkheid dat de VS ver der gaan met het terugbren gen van het financieringste kort. Dat moge economisch gezien wenselijk zijn, het is politiek gezien niet realistisch te verwachten dat de VS dat zullen doen. Slechts als ze het doen ligt een gecoördineerde Europese aanpak voor de hand. Drie: Er kunnen intussen internationaal veel andere goede dingen gedaan worden: renteverlaging, monetaire- en valutapolitiek, internationale kredietverlening. Vier: Europa zelf heeft be perkte mogelijkheden. Neder land zeker. Loonmatiging - de nullijn - is meer dan ooit noodzakelijk. De opnieuw te genvallende aardgasinkom- sten als gevolg van de lage dollarkoers zullen op een of andere wijze gecompenseerd moeten worden. Het regeerakkoord schrijft voor dat dat moet gebeuren door extra bezuinigingen. De vraag is of dat wel zo verstan dig is, immers extra bezuini gen remt de groei, terwijl de groei nu juist gestimuleerd moet worden. Het kabinet zal dus de moeilijke afweging moeten maken tussen extra bezuinigingen en het langza mer dan afgesproken verklei nen van het financieringste kort. Vijf: meer overheidsinves teringen zijn niet het middel bij uitstek om de bestedingen aan te jagea Geen politiek principieel nee tegen investe ringen, maar we doen al meer dan in het regeerakkoord is afgesproken, nog meer is niet nodig en niet te betalen. Het betoog van de premier wat grof en boud samengevat: FNV-congres, ik sprak mooie woorden, maar ze waren wel wat loos; heren Kok en De Vries, houdt maar op over ex tra investeringen en een ge coördineerd Europees stimu leringsbeleid; mijnheer De Vries, u rekent tegen beter weten in op Amerika en op een president die èn respect verloren heeft èn op z'n laat ste politieke benen loopt; mijnheer Voorhoeve en col lega De Korte, vergeet uw stokpaardje van verder gaande belastingverlaging maar; mijnheer Voorhoeve en collega Ruding, de afspraken over het financieringstekort zijn mij niet onder alle om standigheden heilig; mijnheer Voorhoeve, collega Ruding en gij allen die denkt aan extra bezuinigingen, u kunt niet èn pleiten voor meer economi sche groei èn voor bezunigin- gen die het tegendeel veroor zaken. En toen vertrok Lubbers gehaast naar Kopenhagen, Wat liet hij achter? Een De Vries die zijn betoog van de vorige dag aanscherpte door aan zijn wens naar meer overheidsinvesteringen nu de harde voorwaarde te verbin den dat Amerika zijn begro tingstekort verder verkleint. Een Kok die, beseffend dat er dart van een stimulerend beleid pas sprake zal zijn als Sinterklaas en kerstmis op één dag vallen, weigerde in te gaan op de uitnodiging van De Vries om in zijn motie die voorwaarde op te nemen. Een De Vries die vervol gens weigerde voor de motie- Kok te stemmen omdat hi dan zou suggereren da Europa alleen en wellicht zelfs Nederland op z'n eentje de economie moet gaan sti muleren. Een regeringscoalitie die weliswaar niet onmiddellijk in de problemen kwam, maar er niet in slaagde de sluime rende tegenstellingen te ver doezelen. Een debat dat duidelijk maakte dat het voor kabinet en coalitie steeds moeilijker wordt de grenzen van het re geerakkoord niet te over schrijden. Door Jan Greyn MOET EUROPA? Zo van zelfsprekend als melk al heel wat jaren moet? Tot voor een jaar of vijf leken hele horden bewoners van Europa aan het idee te wennen dat ze de toekomst niet zouden instappen als Nederlander, Belg of Deen, maar als Europeaan. Maar met het toenemen van de sombere berichten over de huishoudbeurs van de Euro pese Gemeenschap, neemt ook de animo voor de Euro pese gedachte af. Die ge dachte lijkt bijkans onbetaal baar te worden. In Kopenhagen zijn rege ringsleiders en nogal wat mi nisters van de twaalf EG- landen al weer wat uren bij een om de steven te wenden en de uitgaven van de ge meenschap weer overzichte lijk en doorzichtig te maken. Want dat schort eraan. Ter wijl het in wezen toch alle maal heel simpel zou kunnen zijn. De twaalf EG-lidstaten zijn het erover eens dat ze apart niets voorstellen in de wereldhandel, ook West- Duitsland en Groot-Brittan- nië niet. Ze zijn min of meer gedoemd tot samenwerking, voor hun eigen bestwil. Maar het groeiproces naar een Europese markt is allengs wat ongecontroleerd verlo pen. Europa is intussen wel het grootste handelsblok dat de 'wereld' heeft. Maar de orga nisatie van die partner is warrig en peperduur gewor den. In de drang alles te be heersen wat Europa in- en uitgaat, gierde het aantal re gels de pan uit. Staatssecretaris Van der Linden (Buitenlandse Zaken, ook fervent voorstander van Europa als bijna geen ander. Hij was ooit EG-ambtenaar en zag het apparaat met lede ogen vastlopen. Nu als staats secretaris draagt hij de Euro pese gedachte met verve uit, onder de voortdurende aante kening dat het beter(koop) moet dan het is. „We moeten binnen Europa verder. Anders kunnen we het oplossen van problemen als de werkloosheid en de trubbels in het leefmilieu wel vergeten Dat kunnen we niet op eigen kracht." Van der Linden kan zich Nederland zonder de Europese Gemeen schap alleen maar voorstellen zonder de huidige welvaart. „We zijn zo afhankelijk van de export, dat realiseren we ons misschien niet, altijd. Van iedere twee Nederlan ders werkt er één voor die ex port. In de Europese Gemeen schap zijn we van afzet van onze produkten verzekerd, al jarenlang. Boeren weten en wisten zeker dat ze een be paalde vaste prijs krijgen voor hun gewas. Maar de EG heeft niet op de beurs gelet." Behalve bij de overheid gaat ook bij bedrijven steeds meer het idee terrein winnen dat samenwerking binnen Europa nuttig is, meent van der Lindea Hij wijst op En gelse bedrijven - als Leyland - die samenwerking zoeken op het Europese continent. „En mijn Franse collega zei me dat het Franse belang niet meer ophoudt bij de grens Van der Linden: „Ik laat mijn streven naar een Europa zonder binnen grenzen niet los". FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP en speciaal Europa) weet het als geen ander, maar hij is van Frankrijk, maar bij de buitengrens van Europa. Dat is toch heel wat voor een Fransman". Nederland exporteert jaar lijks voor ruim 50 miljard gulden aan landbouwproduk- ten. „Dat bedrag zou niet zo groot zijn als er geen min of meer verzekerde export was. Van onze export gaat drie kwart naar de Europese lan den. De 25 procent die naar landen buiten Europa gaat, zou minder zijn als we niet in het Europese blok zouden zijn. Die cijfers lijken me voor zich te spreken." Maar niet iedere boer en tuinder zal dat enthousiasme voor Europa kunnen opbren gen. De negatieve gevoelens lijken in die kringen te over heersen. Superheffingen en voorstellen om minder subsi dies uit te keren, zorgden in kringen van de land- en tuin bouw voor ophef. Dat is vol gens Van der Linden onte recht, want kortzichtig. „De boer had feitelijk de keuze tussen óf door-produceren en maar 30 cent krijgen voor een liter melk, of een verzekerd bedrag van ruim twee kwartjes maar dan met pro- duktie-beperking." Voor de boeren en de tuin ders zal de beschermende hand van de Europese Ge meenschap afnemen, en tege lijk ook het bedrag dat jaar lijks door de EG wordt ge spendeerd aan de land- en tuinbouw: ruim 60 miljaild hele guldens voor steun en opslag van overschotproduk- ten. De prijzen voor vlees en zuivel zullen meer aangepast moeten worden aan de markt, aan vraag en aabod dus. Volgens Van der Linden moeten de boeren en tuinders zich spiegelen aan bijvoor beeld de Nederlandse sier teelt, die een unieke positie in de wereld inneemt. „Daar waren geen beschermende maatregelen nodig. En fanta sie en dynamiek hebben die sector heel ver gebracht. Te veel bescherming is mis schien wel goed voor de nachtrust, maar op lange ter mijn werkt het averechts." Maar hoe kon het zover ko men? „Waarschijnlijk zijn we te gevoelig geweest voor ar gumenten uit de agrarische sector. Het pleidooi voor ze kere en hoge prijzen is klak keloos gevolgd, zonder dat men zich bekommerde om eventuele geldzorgen van de toekomst. We moeten terug en dat betekent meer risico voor de boeren, maar dat hoeft niet negatief te zijn voor een ondernemer. Want minder regels geeft ook meer mogelijkheden." Maar het gaat niet alleen om de agrariërs, ook al ligt daar vaak de nadruk op. Ne derland heeft ook een groot aandeel in de transportsector (27 procent) in Europa. „Dat moeten we ons trouwens niet laten afnemen. We kunnen wel aandacht hebben voor af zetmarkten als Japan en de VS, maar we moeten intussen niet vergeten dat we goede verbindingen houden met Zuid-Duitsland. Daarom ben ik zo'n voorstander van een snelle aanleg van wegen ook buiten de randstad als de A 73. Snelheid zal een van de trefwoorden zijn in de toe komst." De Europese lidstaten, en in het bijzonder bewindslie den zoals René van der Lin den, spannen zich in om in 1992 een 'interne markt' op poten te hebben. Dat moet een Europa zonder binnengren zen zijn. Maar dan moeten ook overal accijnzen gelijk zijn, alsook de BTW-heffin- gen. Want het ene land mag in grote lijnen niet goedkoper zijn dan het andere. Van der Linden geeft toe dat het onze ker is of de doelstelling van 1992 wordt gehaald. „Dat is uitermate ambi tieus. Maar ik laat mijn stre ven pas los als ik zeker weet dat het geen kans maakt. Zo snel geef ik niet op. Het pro ces van aanpassing van de BTW en de accijnzen zal heel moeilijk zijn, maar het groeit allemaal naar elkaar toe. Het moet." De BTW is belangrijk om dat dat een van de pijlers is waarop het huishoudboekje van de Europese Gemeen schap steunt. Ieder land draagt 1,4 procent van wat het aan BTW incasseert over aan de kassier van de EG. Een land waar veel geconsumeerd wordt - en dat dus redelijk welvarend is als Nederland - betaalt daardoor naar ver houding meer. Maar over die betalings grondslag wordt intussen druk onderhandeld. Moet het Bruto Nationaal Produkt niet de maatstaf zijn, vragen som mige cijferaars zich af. Voor Nederland maakt die andere rekenwijze niet zoveel uit Het blijft uitkomen op eer bedrag van vijf miljard gul den per jaar. Daar staat ove rigens tegenover dat Neder land al met al wel lekker 600 miljoen gulden overhoudt. Van der Linden zou er niet zo zwaar aan tillen als we iets meer moesten betalen, zeker omdat we nog altijd aan de EG verdienen. „Maar simpel weg meer geld geven is geen oplossing. Het moet efficiën ter. Maar de EG heeft inder daad ook meer geld nodig voor technologie en voor het aanpakken van milieuvraag stukken. Daar moeten we het dit weekeinde in Kopenhagen over hebben. Niet zomaar over meer centen." Door Roland Prinz TERWIJL HUN REGE RINGEN alles in het werk stellen om de door crises geteisterde economie van hun land nieuw leven in te blazen, zien miljoenen Oosteuropeanen de ko mende winter met lede ogen tegemoet. Geconfronteerd met een te kort aan voedsel, brandstof en elektriciteit, kunnen de Roe menen rekenen op de koudste winter sinds de Tweede We reldoorlog en hun almachtige president Nicolae Ceausescu lijkt geen moeite te willen doen hierin verandering te brengen. De Polen en Hongaren wordt weliswaar een beter le ven beloofd, maar voorlopig betekent dit nog dat zij de broekriem strakker zullen moeten aantrekken, nu hun regeringen scherpe bezui- ningsmaatregelen hebben af- gekondigd om tot economisch herstel te komen. In Praag en Oostberlijn is het ook niet alles goud wat er blinkt; de machthebbers hier wagen zich echter vooralsnog niet aan hervormingen. Joe goslavië tenslotte kampt met prijsstijgingen, een enorme inflatie en een groeiende ar beidsonrust. Roemenië is er van alle Oosteuropese landen nog het slechtst aan toe. Ceausescu's programma voor een snelle industrialisatie, waarmee aan het eind van de jaren zestig een begin werd gemaakt, had rampzalige gevolgen voor de Roemeense economie. De na druk die werd gelegd op de ontwikkeling van de zware industrie had een verwaarlo zing van praktisch alle andere sectoren van het economisch leven tot gevolg. De lichte in dustrie en de landbouw ble ven ver achter. Deze situatie werd nog verergerd door een steeds nijpender energiecrisis en een teleurstellend resultaat in de buitenlandse handel, waardoor de buitenlandse schuld, die momenteel bijna 5 miljard dollar bedraagt, steeg. Ceausescu probeert al jaren de fatale gevolgen van zijn eigen beleid zo veel mogelijk te beperken over de rug van de Roemeense bevolking. Zo kondigde hij op 11 november opnieuw een aantal energie besparende maatregelen af, die ervoor zullen zorgen dat de Roemenen de komende winter zullen moeten door brengen in praktisch onver warmde en onverlichte wo ningen. Daarnaast bestaat er nog steeds een chronisch te kort aan de meest elementaire voedingsmiddelen, zoals vlees en brood. De ernstige tekorten leid den op 15 november tot grote demonstraties in Brasov, de op een na grootste stad van het land. Duizenden Roeme nen trokken hier door de stra ten en riepen leuzen als „weg met Ceausescu". De politie en het leger werden ingezet om de betoging de kop in te druk ken. Het buurland Hongarije verwierf zich in de jaren ze ventig een goede reputatie met een aantal liberale her vormingen, die de Hongaren een relatief hoge levenstan daard brachten. De economi- sche stagnatie die in de jaren tachtig optrad leidde echter tot een groei van de buiten landse schuld tot 9,3 miljard dollar, een dalende export en een afname van de investe ringen in de staatsonderne mingen. In september kondigde Bu dapest een pakket bezuini gingsmaatregelen af. Zo werd ondermeer een stijging van de inkomstenbelasting in het vooruitzicht gesteld en werd besloten tot de invoering van een BTW, een uniek feit in Oosteuropa. Door de invoe ring van de BTW zullen de prijzen van de meeste con sumptie-artikelen fors stij gen, hetgeen weer een verdere daling van de levensstan daard met zich mee brengt. Daarnaast besloot de Hon gaarse regering het begro tingstekort terug te dringen door de subsidiëring van on rendabele bedrijven te staken, waardoor een aanzienlijke werkloosheid zou kunnen ontstaan. Willen de economische her vormingen echt succes heb ben, dan zullen de Hongaren meer moeten worden betrok ken bij het proces van besluit vorming. Politieke hervor mingen zullen dan ook niet lang op zich laten wachten, zo liet premier Imre Pozsgay on langs weten. Ook Polen verkeert op zijn minst sinds het begin van de jaren tachtig in een ernstige economische crisis. De sanc ties die na de afkondiging van de staat van beleg, in decem ber 1981, door het Westen te gen Polen werden afgekon digd, maakten de situatie er niet rooskleuriger op. De toestand is inmiddels iets verbeterd, maar War schau ziet zich nog steeds ge plaatst voor grote problemen. De buitenlandse schuld is in middels toegestegen tot 36 miljard dollar en de lonen blijven laag. Vlees, benzine en chocolade zijn gerantsoeneerd en veel consumptie-artikelen zijn moeilijk te verkrijgen. In een poging de Poolse munteenheid te versterken en de export te vergroten, legde de regering de Polen een aan tal hervormingsvoorstellen voor en vroeg hen hierover hun mening. De voorstellen behelsden ondermeer een forse prijsverhoging voor aantal eerste levensbehoeften, gekoppeld aan het vergroten van de zelfstandigheid van de bedrijven en het scheppen van meer ruimte voor het particulier initiatief. Daar naast werd een aantal poli tieke hervormingen voorge legd. De Polen wezen de rege ringsvoorstellen bij referen dum van de hand. In de DDR gaat het wat be ter. De meeste eerste levens behoeften kunnen ruim schoots worden vervuld, maai aan veel luxe-artikelen is nol steeds gebrek. De relatieve welvaart van het land is ove rigens voor een groot deel tt danken aan de enorme kre dieten, die regelmatig vanuit Bonn naar Oostberlijr vloeien. De buitenlandse schuld van de DDR is inmid dels gestegen tot 7 miljard dollar. Aan hervormingen lijkt Oostduitse president en par tijleider, Erich Honecket voorlopig niet te denken. De nieuwe geluiden vanuit Mos kou zijn tot nu toe zeer om zichtig ontvangen en hoge DDR-functionarissen laten niets na om te beklemtonen dat hun land geen behoefte heeft aan glasnost en pere strojka, omdat alles naai wens verloopt. In Bulgarije, altijd een vat de trouwste bondgenoten var- Moskou in Oosteuropa, wordj de afgelopen maanden gesproken over de noodzake lijke hervormingen in hel economisch management in staatsondernemingen, over het stroomlijnen van de land bouw en over het belang va® politieke veranderingen. Tol nu toe is deze Bulgaarse va riant van 'perestrojka' slechts op kleine schaal in de praktij» gebracht.(AP) BRUSSEL (ANP) - De kort stondige gijzeling van de Amsterdamse acteur Jules Croiset is het werk geweest van de Nederlandse Fascis tische Jongeren Organisa tie. Motief voor de gijzeling was Croisets protest tegen de op voering van het in zijn ogen anti-semitische toneelstuk 'De stad, het vuil en de dood' van de Westduitse auteur Fassbinder. Dat is vrijdag vernomen in gerechtelijke kringen in het Bi ds w. de H< ve sp w< Ut Maar in de komende drie jaa: (PABO's) ongeveer 1.900 geslaa zoekenden in het basisonderwi kans op een baan. Tot deze conclusie komt de Commissie Prognose Primair Onderwijs in haar vrijdag ge publiceerde verwachtingen voor de komende j aren. In de commissie zijn het mi nisterie van onderwijs, de schoolbesturen, de onderwijs bonden en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verte genwoordigd. De groeiende behoefte aan nieuwe onderwijzers wordt voornamelijk veroorzaakt door vertrek van grote aantallen leerkrachten uit het basison derwijs. In het westen van het land kunnen de tekorten al in 1990 worden verwacht, aldus de commissie. In het basisonderwijs zullen in januari 1988 ongeveer 12.250 werkzoekenden staan inge schreven of ruim 2.400 minder dan in januari van dit jaar. Naar verwachting zal het aan tal werkzoekenden verder af- (Advertentie) De stijging van een aantal direkte kosten maakt voor alle Nederlandse dagbla den een aanpassing van abonnementstarieven noodzakelijk. In verbarid hiermee zijn onze abonnementsprijzen per 1 januari 1988 als volgt vastgesteld: per maand J 24.90 per kwartaal 71.85 per jaar 279.15 Bij automatische afschrij ving geldt een korting van resp. 1.00 per maand, 1.90 per kwartaal en. 7.60 per jaar. Van abonnees die een machtiging tot automati sche afschrijving hebben verstrekt, nemen wij graag aan dat zij ermee akkoord gaan dat bij de eerstvol gende afschrijving de nieuwe abonnementsprijs wordt aangehouden. Direktie De Stem s] mo kei ma pet wo DE PROCUREUR-GENERAAL bij he oir. R. Gonsalves schuwt de publicitt alle politiekorpsen van Nederland te te verklaren dat ze meer oog hebbe van de lunchbonnen dan voor de crir Deze week maakte Gonsalves in T geen moordkuil door botweg te verk van Breda de samenwerking van de West-Brabant blokkeert. Feij heeft als 58 betrokken gemeenten tot nu toe te plaatsen onder een samenwerking ..Het ligt uitsluitend aan Feij dat ii regionale samenwerking niet van de ves met een directheid die men niet veau gewend is. De verdiensten van dit soort opme °°k -is dat ze een discussie op gan uerhavige geval ook gebeurd is. Als Gonsalves hebben diverse Westbrat ten dat wat hen betreft de maat vol is ls u8 redenering die sommigen er op Het is een begrijpelijke, maar das van zaken. Breda is te belangrijk oi menwerkingsverband te ontbreken meente van West-Brabant kampt met m? kan wedijveren met dat van de met het structurele tekort aan mansc veronderstellen dat Breda de crimi ki)e de.baas zou kunnen. Misschien is juist dat gegeven de °e weigerachtigheid van Feij. De bu wellicht beducht voor dat zijn door cr ue;®amer|werkingsverband bekaai v= w ls 9een onlogische gedachter 11. ministers Van Dijk (Binnenlanc justitie) om tot meer onderlinge sa rter niet worden geblokkeerd. Ook ken °m Wat voor reden 00k' n'e' hiiH.et ,'s onaanvaardbaar dat West-E trn, landeliike ontwikkelingen. Feij uwen en eventuele gevoelens var ton en niet Breda als centrumkorf on ,ataPPeP- Breda mag niet langer dortnL.Verplicht om het 'Convenant S knnn ^'s tegemoetkoming z( znnH0n 0Pnenr|en dat na een jaar w renhlere P°sitie die Breda op dit rr recht is gedaan. T

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2