DE STEM! 'Ei laat me niet meer belazeren' STERRENPARADE? EINDEJAARSFEEST? WAT GAAT ER BIJ OTTEN GEBEUREN? TATJANA SIMIC, VEEL WERK, MAAR NOG GEEN NIEUWE FILM NA 'FLODDER' Iestatie. BBESi Ontwaken van een seksuele passie in 'Noir et Blanc' v., M 129 t toediende Ferrari 27 ZE SPEELDE het sexy, rondborstige typetje in de succesvolle speeldfilm Flodder. Tatjana Simic (spreek uit: Siemietsj), 24 jaar, een Joegoslavi sche spraakwaterval uit Rotterdam, vertelt over haar gevecht voor een internationale carrière, de lol van het bloot poseren en de drang om ze in Hilversum van katoen te geven. Uitkering 2.000 gulden vanal i uw zak te steken dit waanzinnige aai waanzinnig voordel igen te rijden! van üw Fiat dealer ii Flodder Verbod geëist van ABC-spel in Honeymoon Quiz Parties Ongeluk Madonna Binnenkort wordt Autobedrijf met tal van bekende artiesten, waaron- Otten officieel Fiat-dealer. Dat mag wel eventjes gevierd worden, dachten we zo. Daarom de Fiat Sterrenparade der Frizzle Sizzle en de Nederlandse 'Frank Sinatra', op 11 en 12 december. En een daverend Eindejaars feest vanaf 14 december! KNAP FILMDEBUUT VAN FRAN^AISE CLAIRE DEVERS VRIJDAG 4 DECEMBER 1987 SPEELFILMS OP TV Bil 00K IN DE BIOSCOOP NIEUW OP VIDEO T2 1 snelheidsduivel op schaal! Me! a lioruit-stop-achteruit-links-rechts Door Jo Cortenraedt Een bemiddelde vrouw vroeg haar een keer of ze voor veel geld uit een grote taart zou willen springen op de verjaardag van haar man. Die zou dat hardstikke leuk vinden. „Hier", wijst de kleine Tatjana naar het voor hoofd, „ze denken toch niet dat ik besodemieterd ben". Ais de blonde meid het trendy etablissement Rumrunners in Amsterdambinnenstapt, is er weinig over van de uitdagende vamp die zij zo graag speelt. Op gympies drentelt ze voorzichtig verder met een ontwapenend vriendelijke blik. De eenvoud straalt van haar bruine ogen. Haar manager Bert, is niet het gladde type dat we uit Hil versum gewend zijn. Veeleer de zestiger jaren hippie die 'poli tiek ook wel leuk vindt. Hij is de bedenker van Tatjana Si- mic's Agency die moet zorgen dat de winkel draaiende blijft. Want, zo heeft hij bedacht, als je in de showbizz iets wilt ver dienen, moet je het niet op de Hollandse kneuterige manier aanpakken. Groots, internatio- 1, dat zijn de kreten. Merchandising is het tover woord van het bedrijf Tatjana. Rijden in een gesponsorde auto, verschijnen op een kalender voor schokdempers, promoten van de video van Flodder, naaktfotografie, allemaal in komsten die de Joegoslavische donderdsteen aan het eten moeten houden. „De laatste maanden kan ik er goed van leven, maar ik heb ook een tijdje op een uitkering moeten terugvallen. Als ik in de showwereld niet slaag, ga ik gewoon weer werken om voor mezelf de kost te verdienen." Tatjana is altijd voor zich zelf opgekomen. Vanaf haar zestiende woont ze in Neder land, omdat haar ouders in Rotterdam kwamen werken. „Vier jaar geleden zijn ze te ruggegaan naar Joegoslavië. Maar daar had ik geen zin in. Ik was te zeer gewend aan de luxe. Want geloof me, jullie hebben het echt hardstikke goed hier", zegt ze met hart en ziel. „Ik hoop dat ik mijn ouders snel hier naar toe kan kalen. Dat ik ook voor hen kan zorgen." In Rotterdam moest ze dus snel op eigen benen staan. een weekje Spanje winnen. Daar had ik wel zin in." Ze viel in de prijzen, al werd ze niet eerste. Dat de foto's in Panorama topless waren, was voor haar geen probleem. „Ik had er geen enkel probleem mee. Gek eigenlijk, want ik ben door mijn ouders preuts opge voed. In het begin was het wel gek, maar je raakt er snel over heen. Ik vind het ook mooi om naar andere blote meisjes te kijken. Ik ben niet lesbisch hoor, maar ik kan het waarde ren. Vaak durven juist mooie meisjes niet topless op het strand te liggen. Meestal omdat hun vriend dat niet wil. Nou, mijn vriend moet niet voor mij beslissen." Na Panorama begon Tatjana er zin in te krijgen. Samen met een vriendin ging ze elke foto graaf langs, in de hoop model te kunnen worden. „Maar ze za ten niet op mij te wachten 'Je hoort nog van ons', zeiden ze dan. Nou, dan wist je al genoeg. Ik ben maar 1.56 cm Te klein dus voor een fashion-model. Maar voor fotomodel hoef je niet groot te zijn" Uiteindelijk lukte het Tatjana toch in de Playboy te komen In haar nakie was ze op de motor te bewonderen. Dat was voor Dick Maas, regisseur van de film Flodder, de aanleiding om de Joegoslavische 'spetter' uit te nodigen Erg fijnzinnig werd ze in die film door de heren niet aange pakt. Maar zelf had ze geen en kele moeite met deze ruige rol. „Nee, dat stond zo in het script en ik vond het wel leuk. Ik heb drie prima maanden gehad tij dens de opnames. Een Huub Stapel was een hardstikke leuke jongen." De film werd voor Neder landse begrippen een geweldig succes. Kassa voor Dick Maas en de producent, maar niet voor Tatjana Simic. „Nee, van- ze als ambtenaar bij de ge meente. „Ik stelde me weinig van het leven voor. Gewoon, huisje-boompj e-beestj e, weet je wel. Ik was tevreden zo. Ik wilde wel in een boetiek wer- HAARLEM (ANP) - De ondernemer A. Tabben uit Kwintsheul wil via een kort geding bereiken dat de TROS en Joop van de RHEDEN VAN TOEPASSIf Ende Productions stoppen n Eed en nsco- rill of -mos- orbet: appel- met het ABC-spel," dat sinds vorige maand on derdeel is van Ron Brand stelers Honeymoon Quiz. He ondernemer reist zelf de Nederlandse winkel pa af met de ABC Quiz, waarvan de spelre gels nagenoeg overeen ko men met die van het iROS-programma. Tab oen is vooral kwaad om datRij de ABC-formule al eerder had aangeboden eau Joop van de Ende, de TheaterbUfO producer van Ron's Ho neymoon Quiz. De ABC Quiz is door de bedenker 24 BREDA: AUTOBEDRÜ |?EL DOORMANSTRAAT 8 083 70 88 HULST: 'BELBEDRIJVEN D. ELSHOUT, ADELSTRAAi 3 31 OUDENBOSCH: BROERMANN fR&ZNB.V., MERS B.V., TUINSTRAAT 2< !- 23 03. Cees van der Horst- St.Nicolaas, zwarW - kerstman, Mickey M m het Benelux Romeinse kleding.' -Merkenregister. Bij Joop lestonjurken, korte van de Ende was niemand gek kunt U het niet* bereikbaar voor commen- nen of wij verhur® taar. nvT^T960 m£et>rt geding dient 076-221222. maandag 7 december voor de president van de recht- °ar>kin Haarlem SINT Nicolaas en. Pietkleding t.h., o°K, meren en haarwer*- kenburg, 076-87490" De Nederlandse filmwereld liet Tatjana links liggen. „In het begin ben ik weieens naar zo'n party geweest. Maar niemand sprak met me. Nou, daar sta je dan in een hoekje. Zelf heb ik ook geen zin om naar iemand toe te gaan en te vragen of ie wat tegen me wil zeggen. Ik voel me er niet thuis dus ik ga er ook niet meer naar toe. Ik laat me niet kennen." De blondine (geverfd, bekent ze ruiterlijk) kent haar zwakke punten en legt daarom meer ijzers in het vuur. Ze heeft in Nederland een plaatje uitge bracht maar deze discodreun werd geen hit Volgens haar heeft ze geen eerlijke kans ge kregen van 'die kliek in Hilver sum'. „Ik wil verder, hard werken weet je wel. Ik wil gewaar deerd worden. Maar veel men sen uit dat wereldje hier heb ben me een klap op m'n smoel gegeven. Maar ik wil alle Tatajana Simic aan het klussen: ze lost het startschot bij de wielerzesdaagse van Rotterdam. dwarsliggers op hun bek slaaa Ze zijn hier erg jaloers. Het is allemaal haat en nijd. Ze gun nen je niks, die bloedzuigers. Gotverdorie, dat is toch niet normaal. Heel eng, die popwe reld." Ze trommelt stevig met haar vingers op de tafel. Ze vindt het vooral niet eerlijk omdat ze juist toen ze een zangcarrière was begonnen, een zwaar auto ongeluk kreeg. Te hard gere den met haar sportwagenlje op weg naar Duitsland en klap, een boom in haar ribben. De balans was een beschadigde le ver, mild en nieren, plus nog wat schrammen en kneuzin gen. „Ik heb nou nog een beetje last van mijn lever, maar het gaat al een stuk beter. Ik heb er eigenlijk nooit over willen pra ten. Ik wil niet zielig doen. Een week lag in het ziekenhuis en toen wilde ik eruit, hoewel dat te vroeg was. Misschien had ik langer moeten rusten, maar ik wil verder." Nu rijdt ze nog weieens te hard. Een beelje stoer type is ze wel, zegt ze zelf. „Ik heb mezelf niet helemaal in de hand", be kent ze. Een bijtertje, dat is Tatjana in ieder geval wel. Was ze eerst tevreden met een gewoon kan toorbaantje, nu wil ze kost wat kost de top bereiken in de showbizz. „Ik ben verslaafd ge worden aan de roem. Echt waar. Het is gewoon 'n ziekte. Ik wil méér en méér. Ik wil zó graag de top", zegt ze, terwijl ze de handen naar de hemel reikt. Elke dag is ze er voor onder weg. Een fotosessie hier, een videoclip daar. Haar eerste single is in Nederland niks ge worden, maar ze werkt hard aan de tweede. Intussen be werkt ze nu de Duitse markt, want volgens haar manager heeft een talent daar meer kansen. Zang- en balletlessen moeten ervoor zorgen dat ze wat beter uit de verf komt, want ze begrijpt ook wel dat een gouden stemmetje er nooit in zit. „Ik word nooit een we reldzangeres, maar dat hoeft ook niet. Maar als je ziet wat Madonna bereikt heeft met hard werken, dat vind ik fan tastisch. Ik zeg niet dat ik haar wil imiteren, maar zakelijk ge zien pakt ze het enorm goed aan. Zo wil ik het ook doen." Tatjana Simic is niet bang dat het regelmatig bloot pose ren in de duurdere mannenbla den, op den duur als een boe merang zal werken in haar verdere carrière. „Nee, ik heb vele gezichten. Ik ben geen ac trice, ook geen zangeres. Ik ben Taljana, sexy maar niet ordi nair. De mensen mogen me bloot zien, ze mogen van me dromen. Maar ik moet voor hen onbereikbaar blijvea" tevoren is er een vast bedrag afgesproken, en dat heb ik ge- Eerst had ze een baanfje bij een kregen. Dat gold trouwens ook reisbureau en daarna werkte voor Huub Stapel. Van dat geld heb ik ook nog duizenden gul dens moeten afdragen aan een modellenbureau waar ik was ingeschreven. In feite heb ik niks overgehouden aan Flod- der. Daarom heb ik nu ook een Een, zoals geloof ik bijna elk manager genomen. Ik laat me meisje, maar ik kwam niet aan niet meer belazeren." de bak Achteraf ook niet erg, Na Flodder kreeg Tatjana tal want ik geloof dat het geen van aanbiedingen. Van het dikke boterham is hoor." openen van winkels tot het De eerste stap naar de gla- startschot bij diverse wieler- mourwereld zette Tatjana door rondes. Wat echter uitbleef was mee te doen aan een Miss Pa- een goede aanbieding voor een norama-verkiezing. „Je kon volgende film. „In Nederland ben ik alleen nog gevraagd voor een erotische film Zo'n échte, weet je wel. Daar heb ik nee op gezegd. Voor de rest niks. Maar ik concentreer met niet meer op Nederland. Ik heb nu een aanbieding van het ZDF voor een rol in een nieuwe kri mi-serie op de Duitse televisie. Daar heb ik wel zin in." Van onze filmredactie HOE EEN toevallige ervaring een on gekende seksuele passie kan veroor zaken, laat de Franse regisseuse Claire Devers (32) zien in haar opmer kelijke debuutfilm 'Noir et Blanc'. Een film die, hoewel handelend over sado-masoehisme, iedere sensatie schuwt en die afgelopen zomer in Cannes werd bekroond met de Gou den Camera. In zuivere, concrete maar ook verhullende beelden wordt het initiëringsproces van een wat saaie boekhouder ontrafeld. Daarbij wordt een mysterieuze spanning opgeroepen, kenmerkend voor de ware passie, die zich immers niet rationeel laat verklaren. Opmerkelijk is dat Claire De- vers filosofie heeft gestudeerd. Misschien dat zij zich daarom juist aangetrokken voelde tot een heldere benadering van een zo abstract onderwerp als seksuele harts tocht. Hoofdpersoon is de onopvallende boek houder Antoine, wiens enige frivoliteit be staat uit het lid zijn van een koor, dat het wel nooit tot openbare uitvoeringen zal brengen. Via een uitzendbureau krijgt hij de boekhouding van een sportschool te controleren. Daar openbaart zich een vreemde wereld aan hem met al die ver vaarlijke apparatuur en fysieke grens overschrijdingen. Met enige schroom laat hij zich onder handen nemen door een grote zwarte masseur, die niet alleen zijn spieren losmaakt maar hem ook bewust maakt van zijn erotische gevoeligheid voor pijnsensaties. Vanaf dat moment wordt Antoine een ander mens, die iedere belangstelling voor zijn vriendin en zijn werk verliest. Op een dag zit hij vol blauwe plekken en hij verzint een smoes om zijn vriendin ge rust te stellen. De neger pakt Antoine tot (ADVERTENTIE) - FOTO ANP De Simic die straalt in de bla den en de film, is niet dezelfde als de Simic die thuis in haar flatje in Rotterdam zit „Nee, als ik met mijn vriend 's avonds thuis zit, kijk ik het liefst naar de televisie. Een of andere quiz of zo. Ron Brand- steder. Of ik lees bladen als Story en zo. Ik weet wel dat het bullshit is, maar och, wat maakt dat uit Voor de rest? Nog weieens een liefdesroman netje. Niet te dik. Joegosla- visch, dat begrijp ik het best" Van haar geboorteland heeft ze in ieder geval de trots overge houden, zegt ze zelf. „Net als Joegoslavische mannen. Als die een meisje leuk vinden, laten ze dat nooit merken. Als ik een jongen aardig vind, geef ik ook geen seintje. En ik ga al hele maal niet naar zo iemand toe. Nee zeg, stel dat je afgewezen wordt Een jongen moet om me vechten. Ik val niet op knappe gezichten. En van slap geouwe hoer houd ik al helemaal niet" zijn verrukking steeds harder aan en zo ontstaat een sado-masochistische relatie die noodzakelijkerwijs tot een ultieme er varing moet leiden. Beide mannen trekken zich in een hotelletje terug, waar de mas seur inmiddels van beul tot slaaf is gewor den, die min of meer gedwongen de boek houder onderwerpt aan een martelwerk tuig. Devers treft de fysieke intensiteit met een enorme beheersing van haar zwart- witbeelden, die uiterst discreet blijven. Al leen de geluiden van pijn en genot geven blijk van Antoines hartstocht Zij ba seerde haar film op een verhaal uit 1948 van Tennessee Williams, 'Desire and the black Masseur'. De film bezondigt zich niet aan pornografische details, maar maakt wel de bewustwording van onbe wuste seksuele verlangens zicht- en voel baar. "Noir et Blanc' van Claire Devers draait tot en met 9 december in Filmhut» Concordia in Breda; 19.30 en 22.00 uur. ZATERDAG Alice in Wonderland (USA 1951, Ned. 1,20.28 uur). Walt Dis ney's bekende tekenfilm naar het meesterwerk van Lewis Carroll. Sandokan alia riscossa (Italië 1964, Ned. 2, 20.55 uur). De avonturen van Sandokan, de Tijger van Maleisië, voordat de tv-serie werd gemaakt. The Border (USA 1982, Did. 1,23.00 uur). Jack Nicholson als een corrupte politieman, die aan de Mexicaanse grens geld verdient aan illegale immigranten. Film van Tony Richard son met muziek van Ry Coaler. Schloss Gripsholm (W.-Duitsland 1963, 20.15 uur). Een ver liefd paar wordt tijdens een vakantie op een Zweeds kasteel flink op de proef gesteld. Walter Giller en Jana Brechova in verfilming van Kurt Tucholsky's roman. Herbert Reinecker schreef het scenario. The accused (USA 1948, Did 3 WDF, 22.30 uur). Docente, die na een ongelukkig uitstapje met een leerling van moord wordt verdacht, raakt hopeloos in de war. Thriller met Lo- retta Young en Robert Cummings. It is always fair weather (USA 1955, België 1,16.00 uur). Drie gezworen kameraden uit de oorlog ontmoeten elkaar na tien jaar weer. Ze hebben elkaar nog maar weinig te vertellen. Musicalfilm van Stanley Donen en Gene Kelly. ZONDAG Live and Iet die (Engeland 1973, Did. 1,20.15 uur). Eerste Ja mes Bond-film met Roger Moore. De grote tegenstander van 007 is ditmaal Mr. Big, die de voodoo-cultus als dekmantel gebruikt. MAANDAG Un grand amour de Beethoven (Frankrijk 1936, Did. 1, 23.10 uur). Romantische film van Abel Gance over een periode uit het leven van Beethoven, toen hij een ongelukkige liefde be leefde met een van zijn leerlingen. Harry Baur vertolkt de hoofdrol. DINSDAG Drei Manner im Schnee (Oostenrijk 1955, Did. 2, 20.15 uur). Verfilming van Erich Kastners bekende boek door Kurt Hoffmann. Eenzame miljonair gaat incognito op winter sportvakantie en zorgt daardoor voor een reeks misverstan den in het hotel. WOENSDAG The purple rose of Cairo (USA 1985, Did. 1,20.15 uur). Mees terwerkje van Woody Allen over een vrouw, die in de derti ger jaren een beetje geluk vindt in de buurtbioscoop. Op een dag stapt haar filmheld zomaar van het witte doek af. Met Mia Farrow en Jeff Daniëls. Padre nuestro (Spanje 1984, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Kardi naal keert terug naar zijn geboortedorp in Castilië om voor zijn dood nog enkele zaken te regelen. Zwarte komedie met Fernando Rey en Francisco Rabal. The wrong man (USA 1951, België 2,21.25 uur). Henry Fonda in de rol van een arme musicus, die wordt gearresteerd als hij bij een bank geld wil gaan lenen. Hij zou diverse roof overvallen hebben gepleegd. Ongebruikelijke thriller van Alfred Hitchcock. DONDERDAG Chariots of fire (Engeland 1981, Ned. 1, 20.28 uur). Met vier Oscars bekroonde film over twee Engelse atleten, die om zeer uiteenlopende redenen aan de Olympische Spelen van 1924 deelnamen en goud wonnen. Benn Cross en Ian Charle- son in een fascinerend film van Hugh Hudsoa High wall (USA 1947, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Voormalig luchtmachtpiloot, die aan geheugenstoornis leidt, wordt er van verdacht zijn vrouw te hebben vermoord. Melodrama met Robert Taylor. "Roxanne' is een nieuwe komedie met Steve Martin. Hij is een brandweerchef met een veel te grote neus die verliefd is op een jonge vrouw (Daryl Hanah, de zeemeermin uit 'Splash'). Zij lijkt aanvankelijk de voorkeur te geven aan een andere brandweerman, die er beter uitziet, maar veel minder intelligent is. De film draait in Cinem'actueel 1 in Bergen op Zoom. "Van geluk gesproken' van Pieter Verhoeff blijft te zien in Cinésol 1 in Breda. Boeiende, wrange komedie naar de ro man van Marijke Höweler over gewone herkenbare mensen uit verschillende milieus die ieder op eigen wijze naar het geluk zoeken. .Havinck' van Frans Weisz naar de roman van Marja Brou wers is geprolongeerd in Casino 2 in Breda. Mooie hoofdrol van Willem Nijholt als weduwnaar die posthuum liefde op vat voor zijn overleden vrouw. Hij weet niet hoe het verder moet met zijn leven waarin vriendin en dochter om aan dacht vragen. "Een maand later" met Renée Soutendijk en Monique van de Ven, die een interessant ruilspel beginnen, draait in De Ko ning van Engeland in Hulst. "The Untouchables', de gangsterfilm van Brian De Palma, met Robert De Niro als Al Capone, is te zien in Roxy 2 in Bergen op Zoom en Luxor in Terneuzen. Robocop', de Amerikaanse science-fiction/actiefilm van Paul Verhoeven, gaat door in Casino 3 in Breda en City 1 in Roosendaal. 'Full Metal Jackef van Stanley Kubrick is nog te zien in Ca sino 4 in Breda en Roxy 1 in Bergen op Zoom. Harde, cyni sche Vietnamfilm met gedetailleerde aandacht voor de drill- methoden van de mariniersopleiding. "The Witches of Eastwick' blijft in Casino 1 in Breda en City 2 in Roosendaal. Jack Nicholson als een vreemdeling met magische kracht die drie vrouwen verleidt welke zelf met heksenkracht wraak nemen als hij hen bedriegt. Leuke alle gorie over de man-vrouwverhouding naar het boek van John Updike die aan het slot verdrinkt in woeste actie. 'Zoeken naar Eileen' van Rudolf van den Berg is geprolon geerd in Cinésol 2 in Breda. Mooie, romantische thriller over een jonge weduwnaar (Thorn Hoffman) die de dubbelgang ster van zijn overleden vrouw ontmoet. ■Hector* met de Vlaamse komiek Urbanus gaat weer verder in Grand Theater in Breda, Centraal 2 in Geertruidenberg, Cinem'actueel 2 in Bergen op Zoom, De Koning van Enge land in Hulst en Luxor in Terneuzen. Op donderdag 10 december draait Tema' van Gleb Panfilov in Filmhuis Roosendaal. Mooie Russische film over een to neelschrijver die in de provincie uit zijn artistieke impasse hoopt te komen, maar van de vrouw op wie hij verliefd wordt juist te horen krijgt dat zijn houding jegens het poli tieke systeem laf is. De film bevat satirische elementen. Op 11 december in Oosterhout, 12 december Dongen. "Na de seksuele revolutie'. De Canadese film 'Le decline de l'empire Americain' haalde bijna de Oscar voor de beste bui tenlandse film (die ging naar 'De aanslag'). Regisseur Denys Arcand laat vier mannen in een fraai landhuis opscheppen over hun seksuele activiteiten, terwijl in een fitness centre vier vrouwen zich gniffelend bezig houden met huwelijk, mannen en overspel. Het intellectuele geratel is soms raak, maar ook vaak vervelend. De ironische toon van Woody Al len wordt wel nagestreefd, maar niet gehaald. Tough Guys'. Kirk Douglas en Burt Lancaster als twee oude gangsters die nog één keer laten zien wat ze kunnen. 'Platoon'. Vietnamfilm van Oliver Stone, bekroond met 4 Oscars. Tom Berenger, Willem Dafoe en Charlie Sheen in een keiharde, zinloze strijd. De beelden zijn in de huiskamer niet zo overweldigend als in de bioscoop, maar deze realiti- sche oorlogsvisie zal zijn doel niet missen. "Stand by me'. Film van Rob Reiner met de titel van de oude hit van Ben E. King. Vier knapen beleven angstige momen ten in het bos, waar ze het lichaam van een vermiste jongen proberen te vinden. 'Goodbye Columbus'. Richard Benjamin en Ali McGraw in de verfilming van het komische boek van Philip Roth. Een joodse jongen heeft het moeilijk met de familie van zijn vriendin.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21