e
ierwielbesturing nog flink prijzig
Honda bij motoren
weer op kop
Minder vraag naar
auto's in Amerika
Peugeot 405 auto van het jaar
Tweelingband in plaats
van 'brede sloffen'
DE STEM
'GLADHEIDSBESTRIJDERS DOEN HET NOOIT GOED'
Verkoop diesels blijft stijgen
ïstellen
vervaet
uw
ADETT CLUB:
23.376,-.
De winter komt er weer aan en dat betekent onver
mijdelijk gladde wegen. Volgens automobilisten
betekent dat onmiddellijk strooien. De overheid
moet zich bewust zijn van haar verantwoordelijke
taak ten op zichte van de weggebruikers.
Verteren
mt deuren,
ikelaar.^
(er Slagwerk
ouderenkaartinS|
TOYOTA
A51
VRIJDAG 4 DECEMBER 1987
jenningmeester,
iet gemiddelde
een beetje club.
voorzitters, twee
p één schip, uit
1, er is een club
wee voorzitters
voortreffelijk uit
kan: de Kadett
zien van o.a. be-
ps op de flanken,
iden met sport>
clusieve striping,
bekleding, van
t verstelbare
gels, waarschu-
ier voor brandend
reller, mistachter-
een fraai Club-
op de zijkant,
an nog is volop
leverbaar: schuif-
maat, getint glas,
et maar.
Onder de motor-
biedt de Club ook
ie keuze. Uitde 1.3,
1.6, de 1.8 schone
onorm-motor en
6 Diesel-motor,
frdett Club is er
of 5 deuren. En
;t gemak ruimte
ónderen met hun
moeder. Die voor
Stroolzout voor
het
Nederlandse
wegennet wordt
jaarlijks met
tonnen tegelijk
aangevoerd.
FOTO ANP
Door Eugène Leenders
Dat is de overheid ook
wel, maar tegelijktertijd
wordt ook stilgestaan bij
de schade die de vele miljoenen ton
nen zout aanrichten. De bedreiging
van het milieu, dus de veiligheid op
de lange termijn. De laatste jaren
wordt de stem van de milieuvereni
gingen, die het strooien een halt toe
wil roepen, luider. De weggebruikers
moeten zelf maar oppassen wanneer
het weer slechter wordt.
Veel gemeenten in Nederland be
wandelen inmiddels een tussenweg.
De doorgaande wegen worden
sneeuwvrij gehouden, andere wegen
laat de strooiwagen links liggen. De
congreszaal van motel 'Het wapen
van Delden' puilde onlangs uit door
de komst van'350 ambtenaren van
gemeente, provincie en rijksoverheid
die discussieerden over de toekomst
van de gladheidsbestrijding.
De wegenbouwers in Nederland
zijn laaiend enthousisast. Het open
asfalt dat sinds kort wordt gebruikt,
is een doorslaand succes. Het recept
is eenvoudig. Voorzie de toplaag van
een autosnelweg met een speciaal
soort asfalt met een open structuur.
Hierdoor kan regen- of smeltwater
snel weglopen en bestaat er geen
gevaar voor aqua-planing en het
spul werkt geluiddempend.
Maar er zit toch een addertje on
der het gras. Wanneer er gestrooid
moet worden, loopt het zout te snel
weg door de kieren en moet er dus
vaker en meer gestrooid worden. En
dat net in een tijd waarin iedereen
het er over eens is dat er zo weinig
mogelijk gestrooid moet worden.
HETHAASJE
Het is maar een van de vele moeilijk
heden die de gladheidsbestrijders in
Nederland kennen. Eén ding is dui
delijk. Ze doen het nooit goed. Of ze
strooien te laat of te vroeg. Of de
weggebruiker staat op zijn achterste
benen of de milieubeweging. Het ac-
Na bijna twintig jaar is de titèl
'Auto van het Jaar' weer terug bij
Peugeot. De 405, als opvolger
van de 305, heeft ditmaal de ere
titel in de wacht gesleept.
De verkiezing is overigens niet
zo'n grote verrassing te noemen,
want het veld van concurrenten
bestond dit jaar uit slechts zeven
wagens, waarvan de meeste uit
Japan kwamen.
De Peugeot 405 hield belagers
als de Honda Prelude, de Citroën
AX, de Mazda's 626 en 929, de
Toyota's Camry en Corolla en de
Daihatsu Charade achter zich.
Omdat de Alfa Romeo 164 en de
nieuwe Honda Civic nog niet in
meer dan vijf Europese landen te
koop zijn, mocht de internatio
nale jury -bestaande uit Euro
pese vakjournalisten - deze wa
gens niet in hun beoordeling be
trekken.
In de 25-jarige geschiedenis
van de verkiezing 'Auto van het
Jaar' is zeven maal eerder de titel
naar Frankrijk gegaan: de Re
nault 16 in 1965, de Peugeot 504
in 1968, de Citroën GS in 1970,
de Citroën CX in 1974, de Simca
1307-1308 in 1976, de Simca
Chrysler Horizon in 1979 en de
Renault 9 in 1982.
Nat strooien kost
helft minder zout
cent ligt wel op de eerste categorie.
„Beter negen keer te veel als een
keer te laat strooien", vertelde een
ambtenaar van gemeente de ge
meente Leiden. „Gebeurt er een on
geval door de gladheid dan ben je'
wel het haasje".
Een wegbeheerder is verantwoor
delijk voor het al dan niet strooien.
Dat betekent een hoop moeilijkhe
den in Nederland want een flink stuk,
weg kan verdeeld zijn onder drie
wegbeheerders: het rijk, de provincie
en de aanliggende gemeenten. Nog
niet erg wanneer ze allemaal strooi
en, maar als er eentje niet strooit zijn
de poppen aan het dansen.
DETECTOREN
Technisch gezien kunnen we in Ne
derland (bijna) alles. Op de proef-
bank is al een systeem ontwikkeld
met detectoren in het wegdek en een
speciale computer in de strooiwa
gen. De computer krijgt via een zen
dertje langs de weg de gegevens van
de detectoren (temperatuur, vochtig
heid) en rekent vervolgens uit hoe
veel zout er gestrooid moet worden.
Vervolgens regelt hij ook zelfstandig
het strooien, de chauffeur van de
wagen hoeft alleen te rijden.
De gladheidsbestrijders namen de
nieuwe uitvinding voor kennisgeving
aan. Voorlopig is het een veel te dure
investering en men verwacht dat de
elektronische apparatuur erg sto-
ringsgevoelig is. Om zout te sparen
verwachten de ambtenaren meer van
het natstrooien (mengen van zout
met water) waardoor het beter op het
wegdek blijft liggen. Op de autosnel
wegen wordt zo al gewerkt.
BORSTELWAGENS
De gemeenten kampen met hele an
dere problemen, ledereen is het er
over eens dat de autosnelweg niet
glad mogen zijn, maar binnen de ge
meenteraden laaien de discussies
hoog op over wat noodzakelijk is en
wat niet. De gemeente Renkum be
sloot enkele jaren terug om nog
maar zeer beperkt te strooien en dit
door middel van waarschuwingsbor
den kenbaar te maken. Zo zou men
ook jurdisch gesteund zijn, wanneer
er onverhoopt ongelukken gebeu
ren.
De milieuspecialisten, onder an
dere ir. J. van den Burg, zette in Del
den uitvoerig uiteen hoe dringend
het milieu zout nodig heeft, maar hoe
schadelijk teveel zout is. Hij deed
een beroep op de gladheidbestrij
ders om naar alternatieven te zoe
ken. Bijvoorbeeld het schoonvegen
met borstelwagens van fietspaden in
plaats van strooien.
OPTIMALE ROUTES
Rijkswaterstaat heeft het KNMI on
langs verzocht na te gaan of het tot
een samenwerking kan komen over
voorspellingen van gladheid. Op het
ogenblik is het nog zo dat de wegbe
heerder beschikt over gegevens die
de actuele situatie op de weg aange
ven, maar dat hij een voorspelling
voor de komende uren zelf moet ma
ken.
Rijkswaterstaat is reeds vergevor
derd met een onderzoek naar de mo-
wwwm.
m
w0*
De Peugeot 405.
De nu gekozen Peugeot 405 is
bij de verkiezing 'Auto van het
Jaar' de opvolger van de Opel
Omega, die vorig jaar met een
behoorlijke voorsprong de Audi
80 van de eerste plaats hield.
3TAAT DE WERELD
RAL MOTORS ACHTER.
ngs opruiming
nog met korting
nu 1.598,
nu 2.198,
nu 2.998,
98,-nu 1.598,
95,-nu 3.295,
nu 2.065,
898,-nu 2.598,
kortingen tot 40%
jmstellen 850,-
erk Biezelingsestraat 24
2-1000 privé 1842.
wm
vrijdag 4 december
bieden jokeren, 1 opj
prijs. Aanv. 13.30 uur ft
Rudy en Sonja, Noordsr j
Walsoorden.
Tevens is de hele mido»
St. Nicolaas aanwezig.
Garage
DEALER
nieuw - gebruikt
Lange Reksestraat 11, Terne1!
zen, tel. 01150-24400. Vaan
straat 1, Axel, tel. 01™
1628. Servicesteunpunt Hu»
tel. 01140-12104. y
In de 626-serie heeft Mazda
voor het eerst vierwielbesturing
gebracht. De Japanners heb
ben er in het verleden geen geheim
van gemaakt dat zij veel heil zagen in
actief sturende achterwielen.
De voordelen zijn legio. Niet alleen
kan men veel gemakkelijker gebruik
maken van kleine parkeerplaatsen,
omdat de meedraaiende achterwie
len nu eenmaal een handje helpen
bij het vlot indraaien tussen bijvoor
beeld twee geparkeerde auto's, bij
hogere snelheden draagt vierwielbe
sturing bij tot een stabieler wegge
drag, terwijl bij het snel nemen van
bochten of bij plotselinge uitwijkma
noeuvres de positieve werking van
vierwielbesturing heel duidelijk te
constateren is.
Wanneer daarnaast ook nog eens
op een slecht wegdek wordt gereden
of men onderweg te maken krijgt met
bijvoorbeeld sterke rukwinden, dan
is de vierwielbestuurde wagen ook
duidelijk in het voordeel. De bestuur
der hoeft namelijk veel minder stuur-
correcties uit te voeren om de wagen
in de juiste koers te houden.
Mazda gebruikt twee snelheids
sensoren voor het elektronisch stu
ren van een stappen motor. Deze mo
tor is tegen het achterste stuurhuis
geplaatst en bepaalt of de achterwie
len 5o mee- of tegensturen. De over
gang tussen beide mogelijkheden
ligt bij 35 km/u.
EVEN WENNEN
Onder 35 km/u sturen de achterwie
len tegen: draait men de voorwielen
naar links, dan bewegen de achter
wielen juist de andere kant uit. Wan
neer harder dan 35 km/u wordt ge
reden dan staan de achterwielen in
de neutrale 'rechtuit' stand. De mate
van uitslag van de achterwielen
wordt natuurlijk bepaald door de ver
draaiing van het stuurwiel. Deze
stuurhoek wordt door een overbren-
gingsas naar het achterste stuurhuis
geleid. In dit stuurhuis bevindt zich
een pignon dat op zijn beurt de be
weging doorgeeft aan het kroonwiel.
Dit kroonwiel activeert een regel-
stang. Deze stang bedient een hy-
dralische cilinder die de feitelijke
achterwielstuurbeweging regelt.
In stadsverkeer is het wel even
wennen aan de grote wendbaarheid
van de Mazda 626 met vierwielbestu
ring. Maar als men eenmaal aan de
snelle stuurreacties gewend is, dan
is het verrassend hoe weinig ruimte
men nodig heeft om in een niet al te
brede straat vlot te kunnen keren en
parkeren.
SENSATIONEEL
In de stad is vierwielbesturing dan
ook niet te versmaden, maar ook op
de snelweg (zeker wanneer de
weersomstandigheden een beetje te
genzitten), kom je met 4WD een stuk
beter uit de voeten. De stabiliteit in
recht lijn is zelfs sensationeel te noe
men en in bochten blijkt de auto in
eens een stuk beter beheersbaar te
zijn.
Net als'het anti- blokkeerremsys-
teem draagt ook vierwielbesturing
De tekening geeft een beeld van het gedrag van de auto bij een snelle
stuurreacties: links tweewlelbesturing, rechts vierwielbesturing.
aanzienlijk bij tot een grotere ver
keersveiligheid. Maar als voor een
meerprijs van rond 3.000 gekozen
moet worden tussen ABS en vier
wielbesturing, gaat onze voorkeur
toch uit naar het anti-blokkeerrem-
Vierwielbesturing kan ook een ge
vaar inhouden. Omdat alle handelin
gen op de weg zo probleemloos ver
lopen (ook wanneer men te hard
door een bocht gaat) zit het gevaar
erin dat zelfs een matig sturende
automobilist zich ineens een wereld
kampioen in de Formule 1 waant.
Wordt dit laatste gevaar even buiten
beschouwing gelaten, dan kan niet
anders geconcludeerd worden dat
vierwielbesturing in ieder geval leidt
tot een verhoging van het zelfver
trouwen bij iedere automobilist, ter
wijl aan de andere de verkeersveilig
heid en het bedieningsgemak wor
den gediend.
Maar net als bij ABS hangt ook
aan vierwielbesturing voorlopig nog
een stevig prijskaartje. Mazda levert
vierwielbesturing -en dat doet
Honda ook bij de sportieve Prelude -
alleen op het topmodel in de 626-se-
rie: de Hatchback 2 liter 16 klepper
met ABS, stuurbekrachtiging en vele
luxe extra's. De prijs is 57000.
gelijkheid om met behulp van de
computer de optimale routes van
strooiauto's te berekenen. Dit onder
zoek heeft reeds tot een verminde
ring van het aantal vrachtauto's ge
leid.
VERPLEGEN
Mevrouw B. Jansen-Marsman, direc
teur van de Nederlandse Vereniging
voor Voetgangers, vertelde de amb
tenaren dat het verplegen en behan
delen van mensen die door de glad
heid een arm of been breken vele
miljoenen guldens kost. Zij pleitte
voor het goed schoonhouden van
alle voetpaden en voor het opnemen
van een speciaal artikel hierover in
de gemeentelijke politieverordenin
gen.
Als algemene conclusie werd ge
constateerd dat tientallen jaren on
derzoek nooit iets beters opgeleverd
heeft dan het strooien met zout.
Tijdens de eerste negen maanden
van dit jaar heeft Honda de eerste
plaats bij de motorfietsverkopen, die
men voor het eerst sinds lange tijd
vorig jaar moest overdragen aan
Yamaha, weer stevig in handen.
Op een weer wat grotere markt (het
aantal verkopen kwam in de eerste
negen maanden van 1987 op 8.894
motoren, tegenover 8.169 in de
zelfde periode een jaar daarvoor),
heeft Honda belangrijke winst ge
boekt.
Tussen de nieuw verkochte ma
chines zijn nu al 2.905 Honda's te
vinden; een aanzienlijk stijging ten
opzichte van de 2.083 nieuwe mo
torfietsen die in de eerste drie kwar
talen van 1986 aan de man werden
gebracht. Yamaha kwam tot een to
taal van 1.913 stuks (vorig jaar om
deze tijd 2.135).
Op behoorlijke afstand volgen
daarna Kawasaki (1.107 stuks), Su
zuki met 1.026 nieuwe motorfietsen
en op de vijfde plaats is opnieuw
BMW terecht gekomen met 976 ver-
kopen^een niet geringe stijging ten
opzichte van de 867 verkochte mo
torfietsen die het vorig jaar in deze
periode verkocht waren.
De Amerikaanse auto-industrie
wacht moeilijke tijden. Dat is op te
maken uit een rapport van het onder
zoeksbureau Salomon Brothers in
de Verenigde Staten.
Niet alleen zal de vraag naar perso
nenauto's de komende jaren aan
zienlijk minder worden, ook de
enorme capaciteitsuitbreiding van
de Japanse autoproducenten in de
VS ligt daaraan ten grondslag. Hun
huidige capaciteit van 450.000
auto's zal in 1990 uitgebreid zijn tot
meer dan 1,3 miljoen stuks.
Volgens het bureau daalt de vraag
naar pensonenauto's van het hui
dige niveau van 10,2 miljoen stuks
tot nog maar 8,8 miljoen wagens in
1989.
Het onderzoeksbureau verwacht
dat binnen twee jaar General Motors
en Chrysler als eersten een aantal
vestigingen in de Verenigde Staten
moeten sluiten.
De verkoop van diesel personenau
to's is in Europa de laatste jaren
spektaculair gestegen: van 965.112
stuks in 1982 tot liefst 1.480.657 in
1985.
Cijfers van 'The Guild of Motoring
Writers' in Engeland geven ook een
beeld van de ontwikkeling van het
Nederlandse dieselpark. In 1982 lag
het verkoopcijfer net boven de
37.000; een jaar later werden
43.698 diesels verkocht. De groei
zette ook in de daarna volgende ja
ren nadrukkelijk door: in 1984 naar
60.904 stuks en in 1985 werd de
70.000 ruim overschreden: 71.311
nieuwe diesels kwamen toen in ons
land op de weg.
De 'tweelingband' is een feit. Drie
jaar geleden liet de Zwitserse fabri
kant JJD voor het eerst smalle ban
den zien die naast elkaar gemon
teerd konden worden. Personenwa
gens houden hierdoor zowel op een
droog als op een nat wegdek een
veel betere grip.
De dubbele smalle banden hebben
de afgelopen drie jaar de vele testen
zo goed doorstaan, dat de produktie
gestart kon worden.
Bij de 'tweelingband' wordt dit
probleem voor een belangrijk deel
ondervangen. TüV-onderzoeken in
Duitsland hebben zelfs uitgewezen
dat de Zwitserse Twin-Wheels bij
een snelheid van 100 km/u en een
waterfilmdiepte van 5 mm nog een
contactoppervlak met een droog
wegdek hebben van 89 Bij een
gewone band bedraagt het contact
onder deze omstandigheden slechts
36 „Wanneer de waterfilmdiepte
10 mm bedraagt dan heeft men met
de conventionele band nog maar 6
contact met de weg, terwijl de 'twee
lingband' liefst 57 contact houdt",
zegt men bij importeur Dewa Bene
lux in Nieuwegein.
Verdere voordelen van het Twin-
Wheelsysteem: wanneer één van de
'tweelingbanden' lek gaat, kan men
door blijven rijden (een reserve-band
hoeft men dus niet in de kofferbak
mee te nemen); door de opening tus
sen de banden ontstaat er een be
tere koeling, waardoor de levens
duur van zowel banden als remmen
toeneemt; door de lagere rol- en
luchlweerstand daalt het brandstof
verbruik; de 'tweelingen' zijn onge
voelig voor spoorvorming en be
schikken over goede eigenschappen
als naar veercomfort en koersstabili-
teit wordt gekeken.
De prijzen van de Twin-Wheels
(voor o.a. Mercedes-Benz, BMW,
Honda, Opel en VW al leverbaar),
zijn vergelijkbaar met de conventio
nele brede laagprofielbanden, com
pleet met bijbehorende lichtmetalen
velgen.
Do
tweelingband
voorpersonen
wagens Is In
produktie
genomen.