e ierwielbesturing nog flink prijzig Honda bij motoren weer op kop Minder vraag naar auto's in Amerika Peugeot 405 auto van het jaar Tweelingband in plaats van 'brede sloffen' DE STEM 'GLADHEIDSBESTRIJDERS DOEN HET NOOIT GOED' Verkoop diesels blijft stijgen ïstellen vervaet uw ADETT CLUB: 23.376,-. De winter komt er weer aan en dat betekent onver mijdelijk gladde wegen. Volgens automobilisten betekent dat onmiddellijk strooien. De overheid moet zich bewust zijn van haar verantwoordelijke taak ten op zichte van de weggebruikers. Verteren mt deuren, ikelaar.^ (er Slagwerk ouderenkaartinS| TOYOTA A51 VRIJDAG 4 DECEMBER 1987 jenningmeester, iet gemiddelde een beetje club. voorzitters, twee p één schip, uit 1, er is een club wee voorzitters voortreffelijk uit kan: de Kadett zien van o.a. be- ps op de flanken, iden met sport> clusieve striping, bekleding, van t verstelbare gels, waarschu- ier voor brandend reller, mistachter- een fraai Club- op de zijkant, an nog is volop leverbaar: schuif- maat, getint glas, et maar. Onder de motor- biedt de Club ook ie keuze. Uitde 1.3, 1.6, de 1.8 schone onorm-motor en 6 Diesel-motor, frdett Club is er of 5 deuren. En ;t gemak ruimte ónderen met hun moeder. Die voor Stroolzout voor het Nederlandse wegennet wordt jaarlijks met tonnen tegelijk aangevoerd. FOTO ANP Door Eugène Leenders Dat is de overheid ook wel, maar tegelijktertijd wordt ook stilgestaan bij de schade die de vele miljoenen ton nen zout aanrichten. De bedreiging van het milieu, dus de veiligheid op de lange termijn. De laatste jaren wordt de stem van de milieuvereni gingen, die het strooien een halt toe wil roepen, luider. De weggebruikers moeten zelf maar oppassen wanneer het weer slechter wordt. Veel gemeenten in Nederland be wandelen inmiddels een tussenweg. De doorgaande wegen worden sneeuwvrij gehouden, andere wegen laat de strooiwagen links liggen. De congreszaal van motel 'Het wapen van Delden' puilde onlangs uit door de komst van'350 ambtenaren van gemeente, provincie en rijksoverheid die discussieerden over de toekomst van de gladheidsbestrijding. De wegenbouwers in Nederland zijn laaiend enthousisast. Het open asfalt dat sinds kort wordt gebruikt, is een doorslaand succes. Het recept is eenvoudig. Voorzie de toplaag van een autosnelweg met een speciaal soort asfalt met een open structuur. Hierdoor kan regen- of smeltwater snel weglopen en bestaat er geen gevaar voor aqua-planing en het spul werkt geluiddempend. Maar er zit toch een addertje on der het gras. Wanneer er gestrooid moet worden, loopt het zout te snel weg door de kieren en moet er dus vaker en meer gestrooid worden. En dat net in een tijd waarin iedereen het er over eens is dat er zo weinig mogelijk gestrooid moet worden. HETHAASJE Het is maar een van de vele moeilijk heden die de gladheidsbestrijders in Nederland kennen. Eén ding is dui delijk. Ze doen het nooit goed. Of ze strooien te laat of te vroeg. Of de weggebruiker staat op zijn achterste benen of de milieubeweging. Het ac- Na bijna twintig jaar is de titèl 'Auto van het Jaar' weer terug bij Peugeot. De 405, als opvolger van de 305, heeft ditmaal de ere titel in de wacht gesleept. De verkiezing is overigens niet zo'n grote verrassing te noemen, want het veld van concurrenten bestond dit jaar uit slechts zeven wagens, waarvan de meeste uit Japan kwamen. De Peugeot 405 hield belagers als de Honda Prelude, de Citroën AX, de Mazda's 626 en 929, de Toyota's Camry en Corolla en de Daihatsu Charade achter zich. Omdat de Alfa Romeo 164 en de nieuwe Honda Civic nog niet in meer dan vijf Europese landen te koop zijn, mocht de internatio nale jury -bestaande uit Euro pese vakjournalisten - deze wa gens niet in hun beoordeling be trekken. In de 25-jarige geschiedenis van de verkiezing 'Auto van het Jaar' is zeven maal eerder de titel naar Frankrijk gegaan: de Re nault 16 in 1965, de Peugeot 504 in 1968, de Citroën GS in 1970, de Citroën CX in 1974, de Simca 1307-1308 in 1976, de Simca Chrysler Horizon in 1979 en de Renault 9 in 1982. Nat strooien kost helft minder zout cent ligt wel op de eerste categorie. „Beter negen keer te veel als een keer te laat strooien", vertelde een ambtenaar van gemeente de ge meente Leiden. „Gebeurt er een on geval door de gladheid dan ben je' wel het haasje". Een wegbeheerder is verantwoor delijk voor het al dan niet strooien. Dat betekent een hoop moeilijkhe den in Nederland want een flink stuk, weg kan verdeeld zijn onder drie wegbeheerders: het rijk, de provincie en de aanliggende gemeenten. Nog niet erg wanneer ze allemaal strooi en, maar als er eentje niet strooit zijn de poppen aan het dansen. DETECTOREN Technisch gezien kunnen we in Ne derland (bijna) alles. Op de proef- bank is al een systeem ontwikkeld met detectoren in het wegdek en een speciale computer in de strooiwa gen. De computer krijgt via een zen dertje langs de weg de gegevens van de detectoren (temperatuur, vochtig heid) en rekent vervolgens uit hoe veel zout er gestrooid moet worden. Vervolgens regelt hij ook zelfstandig het strooien, de chauffeur van de wagen hoeft alleen te rijden. De gladheidsbestrijders namen de nieuwe uitvinding voor kennisgeving aan. Voorlopig is het een veel te dure investering en men verwacht dat de elektronische apparatuur erg sto- ringsgevoelig is. Om zout te sparen verwachten de ambtenaren meer van het natstrooien (mengen van zout met water) waardoor het beter op het wegdek blijft liggen. Op de autosnel wegen wordt zo al gewerkt. BORSTELWAGENS De gemeenten kampen met hele an dere problemen, ledereen is het er over eens dat de autosnelweg niet glad mogen zijn, maar binnen de ge meenteraden laaien de discussies hoog op over wat noodzakelijk is en wat niet. De gemeente Renkum be sloot enkele jaren terug om nog maar zeer beperkt te strooien en dit door middel van waarschuwingsbor den kenbaar te maken. Zo zou men ook jurdisch gesteund zijn, wanneer er onverhoopt ongelukken gebeu ren. De milieuspecialisten, onder an dere ir. J. van den Burg, zette in Del den uitvoerig uiteen hoe dringend het milieu zout nodig heeft, maar hoe schadelijk teveel zout is. Hij deed een beroep op de gladheidbestrij ders om naar alternatieven te zoe ken. Bijvoorbeeld het schoonvegen met borstelwagens van fietspaden in plaats van strooien. OPTIMALE ROUTES Rijkswaterstaat heeft het KNMI on langs verzocht na te gaan of het tot een samenwerking kan komen over voorspellingen van gladheid. Op het ogenblik is het nog zo dat de wegbe heerder beschikt over gegevens die de actuele situatie op de weg aange ven, maar dat hij een voorspelling voor de komende uren zelf moet ma ken. Rijkswaterstaat is reeds vergevor derd met een onderzoek naar de mo- wwwm. m w0* De Peugeot 405. De nu gekozen Peugeot 405 is bij de verkiezing 'Auto van het Jaar' de opvolger van de Opel Omega, die vorig jaar met een behoorlijke voorsprong de Audi 80 van de eerste plaats hield. 3TAAT DE WERELD RAL MOTORS ACHTER. ngs opruiming nog met korting nu 1.598, nu 2.198, nu 2.998, 98,-nu 1.598, 95,-nu 3.295, nu 2.065, 898,-nu 2.598, kortingen tot 40% jmstellen 850,- erk Biezelingsestraat 24 2-1000 privé 1842. wm vrijdag 4 december bieden jokeren, 1 opj prijs. Aanv. 13.30 uur ft Rudy en Sonja, Noordsr j Walsoorden. Tevens is de hele mido» St. Nicolaas aanwezig. Garage DEALER nieuw - gebruikt Lange Reksestraat 11, Terne1! zen, tel. 01150-24400. Vaan straat 1, Axel, tel. 01™ 1628. Servicesteunpunt Hu» tel. 01140-12104. y In de 626-serie heeft Mazda voor het eerst vierwielbesturing gebracht. De Japanners heb ben er in het verleden geen geheim van gemaakt dat zij veel heil zagen in actief sturende achterwielen. De voordelen zijn legio. Niet alleen kan men veel gemakkelijker gebruik maken van kleine parkeerplaatsen, omdat de meedraaiende achterwie len nu eenmaal een handje helpen bij het vlot indraaien tussen bijvoor beeld twee geparkeerde auto's, bij hogere snelheden draagt vierwielbe sturing bij tot een stabieler wegge drag, terwijl bij het snel nemen van bochten of bij plotselinge uitwijkma noeuvres de positieve werking van vierwielbesturing heel duidelijk te constateren is. Wanneer daarnaast ook nog eens op een slecht wegdek wordt gereden of men onderweg te maken krijgt met bijvoorbeeld sterke rukwinden, dan is de vierwielbestuurde wagen ook duidelijk in het voordeel. De bestuur der hoeft namelijk veel minder stuur- correcties uit te voeren om de wagen in de juiste koers te houden. Mazda gebruikt twee snelheids sensoren voor het elektronisch stu ren van een stappen motor. Deze mo tor is tegen het achterste stuurhuis geplaatst en bepaalt of de achterwie len 5o mee- of tegensturen. De over gang tussen beide mogelijkheden ligt bij 35 km/u. EVEN WENNEN Onder 35 km/u sturen de achterwie len tegen: draait men de voorwielen naar links, dan bewegen de achter wielen juist de andere kant uit. Wan neer harder dan 35 km/u wordt ge reden dan staan de achterwielen in de neutrale 'rechtuit' stand. De mate van uitslag van de achterwielen wordt natuurlijk bepaald door de ver draaiing van het stuurwiel. Deze stuurhoek wordt door een overbren- gingsas naar het achterste stuurhuis geleid. In dit stuurhuis bevindt zich een pignon dat op zijn beurt de be weging doorgeeft aan het kroonwiel. Dit kroonwiel activeert een regel- stang. Deze stang bedient een hy- dralische cilinder die de feitelijke achterwielstuurbeweging regelt. In stadsverkeer is het wel even wennen aan de grote wendbaarheid van de Mazda 626 met vierwielbestu ring. Maar als men eenmaal aan de snelle stuurreacties gewend is, dan is het verrassend hoe weinig ruimte men nodig heeft om in een niet al te brede straat vlot te kunnen keren en parkeren. SENSATIONEEL In de stad is vierwielbesturing dan ook niet te versmaden, maar ook op de snelweg (zeker wanneer de weersomstandigheden een beetje te genzitten), kom je met 4WD een stuk beter uit de voeten. De stabiliteit in recht lijn is zelfs sensationeel te noe men en in bochten blijkt de auto in eens een stuk beter beheersbaar te zijn. Net als'het anti- blokkeerremsys- teem draagt ook vierwielbesturing De tekening geeft een beeld van het gedrag van de auto bij een snelle stuurreacties: links tweewlelbesturing, rechts vierwielbesturing. aanzienlijk bij tot een grotere ver keersveiligheid. Maar als voor een meerprijs van rond 3.000 gekozen moet worden tussen ABS en vier wielbesturing, gaat onze voorkeur toch uit naar het anti-blokkeerrem- Vierwielbesturing kan ook een ge vaar inhouden. Omdat alle handelin gen op de weg zo probleemloos ver lopen (ook wanneer men te hard door een bocht gaat) zit het gevaar erin dat zelfs een matig sturende automobilist zich ineens een wereld kampioen in de Formule 1 waant. Wordt dit laatste gevaar even buiten beschouwing gelaten, dan kan niet anders geconcludeerd worden dat vierwielbesturing in ieder geval leidt tot een verhoging van het zelfver trouwen bij iedere automobilist, ter wijl aan de andere de verkeersveilig heid en het bedieningsgemak wor den gediend. Maar net als bij ABS hangt ook aan vierwielbesturing voorlopig nog een stevig prijskaartje. Mazda levert vierwielbesturing -en dat doet Honda ook bij de sportieve Prelude - alleen op het topmodel in de 626-se- rie: de Hatchback 2 liter 16 klepper met ABS, stuurbekrachtiging en vele luxe extra's. De prijs is 57000. gelijkheid om met behulp van de computer de optimale routes van strooiauto's te berekenen. Dit onder zoek heeft reeds tot een verminde ring van het aantal vrachtauto's ge leid. VERPLEGEN Mevrouw B. Jansen-Marsman, direc teur van de Nederlandse Vereniging voor Voetgangers, vertelde de amb tenaren dat het verplegen en behan delen van mensen die door de glad heid een arm of been breken vele miljoenen guldens kost. Zij pleitte voor het goed schoonhouden van alle voetpaden en voor het opnemen van een speciaal artikel hierover in de gemeentelijke politieverordenin gen. Als algemene conclusie werd ge constateerd dat tientallen jaren on derzoek nooit iets beters opgeleverd heeft dan het strooien met zout. Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar heeft Honda de eerste plaats bij de motorfietsverkopen, die men voor het eerst sinds lange tijd vorig jaar moest overdragen aan Yamaha, weer stevig in handen. Op een weer wat grotere markt (het aantal verkopen kwam in de eerste negen maanden van 1987 op 8.894 motoren, tegenover 8.169 in de zelfde periode een jaar daarvoor), heeft Honda belangrijke winst ge boekt. Tussen de nieuw verkochte ma chines zijn nu al 2.905 Honda's te vinden; een aanzienlijk stijging ten opzichte van de 2.083 nieuwe mo torfietsen die in de eerste drie kwar talen van 1986 aan de man werden gebracht. Yamaha kwam tot een to taal van 1.913 stuks (vorig jaar om deze tijd 2.135). Op behoorlijke afstand volgen daarna Kawasaki (1.107 stuks), Su zuki met 1.026 nieuwe motorfietsen en op de vijfde plaats is opnieuw BMW terecht gekomen met 976 ver- kopen^een niet geringe stijging ten opzichte van de 867 verkochte mo torfietsen die het vorig jaar in deze periode verkocht waren. De Amerikaanse auto-industrie wacht moeilijke tijden. Dat is op te maken uit een rapport van het onder zoeksbureau Salomon Brothers in de Verenigde Staten. Niet alleen zal de vraag naar perso nenauto's de komende jaren aan zienlijk minder worden, ook de enorme capaciteitsuitbreiding van de Japanse autoproducenten in de VS ligt daaraan ten grondslag. Hun huidige capaciteit van 450.000 auto's zal in 1990 uitgebreid zijn tot meer dan 1,3 miljoen stuks. Volgens het bureau daalt de vraag naar pensonenauto's van het hui dige niveau van 10,2 miljoen stuks tot nog maar 8,8 miljoen wagens in 1989. Het onderzoeksbureau verwacht dat binnen twee jaar General Motors en Chrysler als eersten een aantal vestigingen in de Verenigde Staten moeten sluiten. De verkoop van diesel personenau to's is in Europa de laatste jaren spektaculair gestegen: van 965.112 stuks in 1982 tot liefst 1.480.657 in 1985. Cijfers van 'The Guild of Motoring Writers' in Engeland geven ook een beeld van de ontwikkeling van het Nederlandse dieselpark. In 1982 lag het verkoopcijfer net boven de 37.000; een jaar later werden 43.698 diesels verkocht. De groei zette ook in de daarna volgende ja ren nadrukkelijk door: in 1984 naar 60.904 stuks en in 1985 werd de 70.000 ruim overschreden: 71.311 nieuwe diesels kwamen toen in ons land op de weg. De 'tweelingband' is een feit. Drie jaar geleden liet de Zwitserse fabri kant JJD voor het eerst smalle ban den zien die naast elkaar gemon teerd konden worden. Personenwa gens houden hierdoor zowel op een droog als op een nat wegdek een veel betere grip. De dubbele smalle banden hebben de afgelopen drie jaar de vele testen zo goed doorstaan, dat de produktie gestart kon worden. Bij de 'tweelingband' wordt dit probleem voor een belangrijk deel ondervangen. TüV-onderzoeken in Duitsland hebben zelfs uitgewezen dat de Zwitserse Twin-Wheels bij een snelheid van 100 km/u en een waterfilmdiepte van 5 mm nog een contactoppervlak met een droog wegdek hebben van 89 Bij een gewone band bedraagt het contact onder deze omstandigheden slechts 36 „Wanneer de waterfilmdiepte 10 mm bedraagt dan heeft men met de conventionele band nog maar 6 contact met de weg, terwijl de 'twee lingband' liefst 57 contact houdt", zegt men bij importeur Dewa Bene lux in Nieuwegein. Verdere voordelen van het Twin- Wheelsysteem: wanneer één van de 'tweelingbanden' lek gaat, kan men door blijven rijden (een reserve-band hoeft men dus niet in de kofferbak mee te nemen); door de opening tus sen de banden ontstaat er een be tere koeling, waardoor de levens duur van zowel banden als remmen toeneemt; door de lagere rol- en luchlweerstand daalt het brandstof verbruik; de 'tweelingen' zijn onge voelig voor spoorvorming en be schikken over goede eigenschappen als naar veercomfort en koersstabili- teit wordt gekeken. De prijzen van de Twin-Wheels (voor o.a. Mercedes-Benz, BMW, Honda, Opel en VW al leverbaar), zijn vergelijkbaar met de conventio nele brede laagprofielbanden, com pleet met bijbehorende lichtmetalen velgen. Do tweelingband voorpersonen wagens Is In produktie genomen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 15