P E C I F I E DESTEM ilieucursus PIAGGIO PROBEERT IETS NIEUWS IN STRIJD TEGEN JAPANNERS IENSTEN stburg IEU BIJ HUIS Een tijdperk is ten einde. De legendarische Vespa heeft zich niet staande kunnen houden. In Italië wordt de Vespa vanaf december rigoreus vervangen door de Cosa. Het buitenland mag de Vespa wat langer koesteren, in elk geval tot en met 1988. Onze correspondent in Italië voelt producent Piaggio aan de tand over het weggooien van een wereldnaam. VRIJDAG 4 DECEMBER 1987 DGE - De Oostburj,.. Igeclub hield een wed- d voor de competitie i il Du Commerce. Er dede itig paren aan mee. Uit.' groep A: 1. dames Busy. ?e-Spierenburg, 2. dame endregt-De Vries, 3. echt- r Buyze. Groep B: 1. da- Geernaert-Lako, 2. echt-i r Hermans, 3. he jyer-Hermans. (boodschap inspreken op /oordapparaat), isver. iwsch-Vlaanderen - Dag en it bereikbaar voor dringende verlening onder tel. 01150- j. u kunt naam en telefoon- mer inspreken, zodat de stdoende wijkverpleegkun- u kan bereiken. REN ARTSEN Heinkenszand en Noord rand - Dierenarts H.v. Dij] onswei 2, Heinkenszand, *- 5-1290. zande, Goes, Kapelle en Rel- iwaal - Dierenarts Mossel- Hogenakkerweg 8, Krui- [en, tel. 01130-1233. it en Hengstdijk-Diei le Nijs, Wilhelminalaan 11, st, tel. 01140-13004. ikena Dierenarts G.A.M. ijckere, Dorpsstraat 133, tel 2-2769. Spreekuur za. en u. en volgens afspraak, neuzen e.o. - Peter de Voi, kliniek voor kleine huisdie- 'De Steenberghe', v. Steen- genlaan 7, Terneuzen, f' (0-96425. Spreekuur: zat 12 Verder na telefonische sl ak. de Vos, Kliniek van kl< sdieren en bijzondere die. iiemenstr. 83, Terneuzen, (0-19628. Spreekuur zat 12. overleg. Oostburg renarts A.v. Bruinessen, ilaan 28, Aardenburg, 7-2398. Spreekuur zat d. om 13 uur. ktijk IJzendijke - Dit .d. Vijver, Hoofdplaat, 76-1388, bgg. 01174 eekuur zat. om 13 uur d. om 12 uur in de dierenkli- t Minnepoortstr. 14, IJzendij- ND ARTSEN st-Zeeuwsch-Vlaanderen idarts A.v. Herk, Breedestr. Oostburg, tel. 01170-2 ■eekuur zat. en zond. 12-1 iit-Zeeuwsch-Vlaanderen idarts J. Bruggemans, Sta- ïstr. 14, Hulst, tel. 01140-12205, vé: 01140-11468. Spreekuur zat 10.30 en 18-18.30 u. zond. Ou. lcheren-Tandarts A. r. 1 a. Middelburg, 12565. Spreekuur zat id. 11-12 uur. id- en Noord-Beveland ndarts P. Frantzen, Kastan- tr. 307, Goes, tel. 01100-16371 reekuur zat en zond. 10-11'! r. •OTHEKEN el - Apotheek Axel, Oranjestr teL 01155-2888. Geop. zat 10-11' 16-17 uur. Verder uitsluitend or spoedgevallen en recepten, es - Apotheek Goese Polder, Spinne 1182, tel. 28228. dat - Apotheek Hulst 11-12 uur en 15.30-17.30 uur, ld. 11-11.30 u. en 16.30-17.30 or spoedgevallen buiten or igstijden is de dienstdc othekersassistente thuis ikbaar tel. 01140-14255. ddeiburg Apotheek L.v.c irt, Vrijlandstr. 79, ff!, (vanaf vrijd. 17.30 uur). neuzen - Apotheek Klas' 01150-12000. Geop. zat 0-17.30 u., zond. 1130-12.30 a -18 u. xitheek J.v.d. Sande, lisstr. 30-34, tel. 12066. EKENHUIZEN ZEEUWSCH- BAANDEREN eerste hulp bij ongeil rst dienstdoende hi adplegen ulst - St Liduinaziekenhuis 140-12651. astburg - St Antoniuszieke lis, teL 01170-3355. en - Julianaziekenhu 150-12851 - St Elisabethziekenhi 157-1451 MBULANCE EN .■euwsch-Vlaanderen - 150-12200. intal (6): M. Strooband, Steki -HEERENHOEK - Bejaarde.- hieting, zaal De Korenbeurs, 2' hutters: eerste hoge vogel:J- las. Juliana; tweede hoge vog» Pikkaart, ZorgvUed; eers» ogel: J. Rijk, Concordii' ,_êae zijvogel: L Helmstnjt jliana; derde zijvogel: C. Bew eester, Willem Teil; vierde W ieel: C. van de Dries, Soranu* rootste aantal (6): P. orgvlied. De volgende schietw dinsdag 15 december. federatie gaat met een curs" s om de cursisten prakt# :n om milieurisico's in eig® beperken. iramma. Na de eerste kenri* in onderwerpen als voe< t zit erin, wat kunnen we ieuklachtea Vragen daarbt 'Wat doen ze wel en niet- Zeeuwsch-Vlaanderen en D urt in overleg met de kan®' mber aanmelden bij de ZW op dinsdag 19 december. tot negen bijeenkomsten. Jjj sten om na afloop verder Ook dan kan men rekenen 6 Door Gerard Kessels Het was een mooie begra fenis. Voor de ogen van de wereldpers is in Mi laan een tijdperk ten einde gegaan. In de Noorditaliaanse metropool is het doek gevallen voor de Vespa. Tegelijkertijd presenteerde produ cent Piaggio de opvolger van de we reldberoemde scooter, de Cosa. Maar zal de Cosa ooit in de voetspo ren van de legendarische Vespa kunnen treden? „Het zal wennen zijn", erkent mar- keting-directeur Francesco Pietro- marchi van Piaggio. „Vooral in het buitenland is de scooter synoniem geworden met Vespa. De mensen die zich straks in Nederland een Cosa aanschaffen zullen wel zeg gen: ik heb die nieuwe scooter van Vespa gekocht". Een droog persbericht van Piag gio, een paar weken geleden. Vespa verdwijnt, leve Cosa. Alom onbegrip in Italië. Want Vespa is veel meer dan een scooter van Piaggio. Vespa is nationaal bezit. De Vespa was het eerste gemotoriseerde vervoermid del dat de Italianen zich na de oorlog weer konden permitteren. Met de Vespa werd naar het werk gegaan, werden boodschappen gedaan en werd 's avonds een blokje om gere den met het meisje achterop. Verba zing ook in het buitenland, want Vespa dat (s toch Italië? Net als spaghetti en macaroni, Martini en Ferrari? „Een ontwerp van typisch Ita liaanse uitbundigheid", schreef de Engelse Times toen de eerste Ves- pa's in 1946 de fabriek verlieten. De scooter was meteen een succes. Niet alleen in Italië. De Vespa maakte een triomftocht over de wereld. FILM „Alleen in de communistische lan den is de Vespa nooit te krijgen ge weest, al zouden de mensen daar hem net zo graag gehad hebben als elders", zegt president-commissaris Umberto Agnelli van Piaggio in Mi laan. Een van de journalisten spreekt hem per abuis aan met 'advocaat', maar die aanspreektitel is geser veerd voor Umberto's broer, de grote Fiat-baas Giovanni Agnelli. Het was de film die het beeld van de Vespa uitdroeg over de wereld. In de jaren vijftig ontvluchtten Ameri kaanse regisseurs het dure Holy- wood om in de goedkope Romeinse Cinecitta te gaan draaien. Daar stond de Vespa klaar. In 'Roman Ho lidays' (1953) toerde Gregory Peck er op rond met Audrey Hepburn. Ook in Federico Fellini's onsterfelijke 'La dolce Vita' (1959) ontbrak de twee- wieler niet. Marcello Mastroianni stoof er mee door Rome met een toen nog uiterst slanke Anita Ekberg, op zoek naar vertier in de eeuwige stad. HELICOPTERS Van dat succes had de vliegtuig-in genieur Corradino d'Ascanio niet kunnen dromen toen hij de Vespa ontwikkelde. Piaggio, dat tot dan toe vooral oorlogsvliegtuigen geprodu- ceerd had, moest een toekomst op de grond gaan zoeken. De oude En rico Piaggio vroeg d'Ascanio, die zich tot dan toe vooral met helicop ters had bezig gehouden, een twee- wieler te ontwerpen. Als keurig heer was d'Ascanio er vooral op bedacht dat de motor goed afgeschermd was, zodat zijn jas er niet tussen zou komen. Alleen al uit de vorm van de wielen bleek dat hij zijn achtergrond als vliegtuig-ingenieur niet verloochend had. Vanwege zijn ronde, gladde vormen, kreeg de creatie de naam Vespa, wat 'wesp' betekent in het Ita liaans. Met de Vespa is Piaggio iets gelukt waar elke fabrikant van droomt maar wat bijna niemand klaar krijgt: dat de merknaam synoniem wordt met het produkt. Denk aan Maggi, denk aan Vespa. Van Piaggio heeft niemand gehoord, van Vespa iedereen. VERBIJSTERD Waarom dan die onbetaalbare naam opgeofferd? Waarom een bekend heid weggooien, die anderen on danks miljoenen en miljoenen aan reclame nooit zullen bereiken? Dat vragen zich niet alleen de journalis ten af die vanuit alle windrichtingen naar Milaan zijn gekomen. Ook veel Vespa-fanaten willen verbijsterd we ten wat er in de directie-kamers bij Piaggio gebeurd is. „Wij hebben na de eerste persberichten veel brieven gekregen. De mensen zijn ver baasd", zegt Pietromarchi. Het antwoord op het groot ge schreven 'waarom' komt uiteindelijk van ir. Giorgio Brazelli, president-di recteur van Piaggio. Een wat Ameri kaans aandoend manager, zonder veel emoties, die slechts geïnteres seerd is in wat er uiteindelijk rechts onderaan komt te staan. Een man van het slag dat de Italiaanse indu strie de laatste jaren tot een onge kende bloei heeft gebracht. ACHTERHAALDE MYTHE Brazelli's boodschap: nostalgie is mooi, maar ik koop er niets voor. „Onze generatie", zo zegt hij de zaal inblikkend over zijn bril, „voelt de fascinatie van de Vespa. Maar wij mikken op de jeugd van zestien, ze ventien jaar. Voor deze leeftijds groep is de Vespa een achterhaalde mythe". De verkopen van de Vespa zijn in Italië fors gekelderd. Met slechts een honderdduizend wordt dit jaar een dieptepunt bereikt. De 50.000 die in het buitenland worden afgezet, kun nen de klap op de binnenlandse markt niet opvangen. De binnen landse markt, dat is duidelijk, bepaalt in hoofdzaak de marktstrategie van Piaggio. En op die Italiaanse markt heeft Piaggio's met andere tweewie- Iers, zoals Bravo, Ciao, Boxer en hoe ze verder ook heten, de eigen Vespa al lang in het defensief gedrukt. Bra zelli: „Op elke drie motorfietsen die we in Italië verkopen is er slechts één Vespa. We hebben alle respect voor de mythe van Vespa, maar we moeten een produkt maken voor de jeugd, niet voor ons zelf". GEEH RIJBEWIJS In Italië wordt de Vespa vanaf de cember rigoreus vervangen door de Cosa. Het buitenland mag de Vespa nog wat langer koesteren. „Wij zul len de Vespa-scooter in elk geval nog tot en met 1988 blijven exporte ren", zegt Brazelli. Maar daarna zal het waarschijnlijk afgelopen zijn. Te gen het eind van volgend jaar begint namelijk ook de export van de Cosa op gang te komen. De naam Vespa zal slechts blijven voortleven in de kleine bromscooter waar geen rijbe wijs voor nodig is, de Vespa PK 50 XL. Dat is in Nederland de meest ver kochte. Voor sentimentele overwegingen is er bij Piaggio geen plaats. De fa briek voelt zich in oorlog. Zoals het Nederlandse Philips op het terrein van de consumenten-elektronica als enige in Europa stand houdt tegen de Japanners, zo is Piaggio de laat ste stormwal van het oude continent tegen de stroom van Japanse twee- wielers. HARDE PORHO Met zeer grote inspanningen is het de Italianen tot nu toe gelukt over eind te blijven. Zelfs de dertig pro cent van de Europese markt biedt Piaggio geen overlevensgarantie. 's Werelds top-vijf illustreert de Ja panse suprematie: Honda, Yamaha, Suzuki, Piaggio, Kawasaki. Een onderneming in oorlog schuwt harde ingrepen niet. Laat Vespa's doodsstrijd daarom kort zijn. De Piaggio-managers willen er in Mi laan niet veel woorden meer aan vuil maken. De fameuze oude foto's van Mastroianni, Peck, Hepburn,- zitten niet in de persmap. Wanneer er toch uitdrukkelijk naar gevraagd wordt tast een juffrouw onder in een lade, alsof het harde porno betreft. OUWE-LULLEH-IMAGE Maar als dan uiteindelijk de Cosa ge presenteerd wordt, blijkt de breuk met het verleden helemaal niet zo in grijpend. De Cosa lijkt verdraaid veel op de laatste Vespa's. Ook moto risch is het beslist niet allemaal ver nieuwing wat de klok slaat. Het enige wat helemaal nieuw is, dat is de naam. Had Vespa echt zo'n 'ouwe- lullen-image' gekregen, Piaggio? Wat troost komt er van president commissaris Agnelli. „Ik ben er ze ker van", zegt hij,, „dat de naam Vespa beslist wel weer eens opduikt in de omgeving van Piaggio". Als aanduiding zeker voor de zaken- vliegtuigjes die Piaggio ook maakt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 13