P E C I F I E
DESTEM
ilieucursus
PIAGGIO PROBEERT IETS NIEUWS IN STRIJD TEGEN JAPANNERS
IENSTEN
stburg
IEU BIJ HUIS
Een tijdperk is ten einde. De legendarische Vespa heeft zich niet staande kunnen houden. In Italië
wordt de Vespa vanaf december rigoreus vervangen door de Cosa. Het buitenland mag de Vespa
wat langer koesteren, in elk geval tot en met 1988. Onze correspondent in Italië voelt producent
Piaggio aan de tand over het weggooien van een wereldnaam.
VRIJDAG 4 DECEMBER 1987
DGE - De Oostburj,..
Igeclub hield een wed-
d voor de competitie i
il Du Commerce. Er dede
itig paren aan mee. Uit.'
groep A: 1. dames Busy.
?e-Spierenburg, 2. dame
endregt-De Vries, 3. echt-
r Buyze. Groep B: 1. da-
Geernaert-Lako, 2. echt-i
r Hermans, 3. he
jyer-Hermans.
(boodschap inspreken op
/oordapparaat),
isver.
iwsch-Vlaanderen - Dag en
it bereikbaar voor dringende
verlening onder tel. 01150-
j. u kunt naam en telefoon-
mer inspreken, zodat de
stdoende wijkverpleegkun-
u kan bereiken.
REN ARTSEN
Heinkenszand en Noord
rand - Dierenarts H.v. Dij]
onswei 2, Heinkenszand, *-
5-1290.
zande, Goes, Kapelle en Rel-
iwaal - Dierenarts Mossel-
Hogenakkerweg 8, Krui-
[en, tel. 01130-1233.
it en Hengstdijk-Diei
le Nijs, Wilhelminalaan 11,
st, tel. 01140-13004.
ikena Dierenarts G.A.M.
ijckere, Dorpsstraat 133, tel
2-2769. Spreekuur za. en
u. en volgens afspraak,
neuzen e.o. - Peter de Voi,
kliniek voor kleine huisdie-
'De Steenberghe', v. Steen-
genlaan 7, Terneuzen, f'
(0-96425. Spreekuur: zat 12
Verder na telefonische sl
ak.
de Vos, Kliniek van kl<
sdieren en bijzondere die.
iiemenstr. 83, Terneuzen,
(0-19628. Spreekuur zat 12.
overleg.
Oostburg
renarts A.v. Bruinessen,
ilaan 28, Aardenburg,
7-2398. Spreekuur zat
d. om 13 uur.
ktijk IJzendijke - Dit
.d. Vijver, Hoofdplaat,
76-1388, bgg. 01174
eekuur zat. om 13 uur
d. om 12 uur in de dierenkli-
t Minnepoortstr. 14, IJzendij-
ND ARTSEN
st-Zeeuwsch-Vlaanderen
idarts A.v. Herk, Breedestr.
Oostburg, tel. 01170-2
■eekuur zat. en zond. 12-1
iit-Zeeuwsch-Vlaanderen
idarts J. Bruggemans, Sta-
ïstr. 14, Hulst, tel. 01140-12205,
vé: 01140-11468. Spreekuur zat
10.30 en 18-18.30 u. zond.
Ou.
lcheren-Tandarts A.
r. 1 a. Middelburg,
12565. Spreekuur zat
id. 11-12 uur.
id- en Noord-Beveland
ndarts P. Frantzen, Kastan-
tr. 307, Goes, tel. 01100-16371
reekuur zat en zond. 10-11'!
r.
•OTHEKEN
el - Apotheek Axel, Oranjestr
teL 01155-2888. Geop. zat 10-11'
16-17 uur. Verder uitsluitend
or spoedgevallen en recepten,
es - Apotheek Goese Polder,
Spinne 1182, tel. 28228.
dat - Apotheek Hulst
11-12 uur en 15.30-17.30 uur,
ld. 11-11.30 u. en 16.30-17.30
or spoedgevallen buiten or
igstijden is de dienstdc
othekersassistente thuis
ikbaar tel. 01140-14255.
ddeiburg Apotheek L.v.c
irt, Vrijlandstr. 79,
ff!, (vanaf vrijd. 17.30 uur).
neuzen - Apotheek Klas'
01150-12000. Geop. zat
0-17.30 u., zond. 1130-12.30 a
-18 u.
xitheek J.v.d. Sande,
lisstr. 30-34, tel. 12066.
EKENHUIZEN ZEEUWSCH-
BAANDEREN
eerste hulp bij ongeil
rst dienstdoende hi
adplegen
ulst - St Liduinaziekenhuis
140-12651.
astburg - St Antoniuszieke
lis, teL 01170-3355.
en - Julianaziekenhu
150-12851
- St Elisabethziekenhi
157-1451
MBULANCE EN
.■euwsch-Vlaanderen -
150-12200.
intal (6): M. Strooband, Steki
-HEERENHOEK - Bejaarde.-
hieting, zaal De Korenbeurs, 2'
hutters: eerste hoge vogel:J-
las. Juliana; tweede hoge vog»
Pikkaart, ZorgvUed; eers»
ogel: J. Rijk, Concordii'
,_êae zijvogel: L Helmstnjt
jliana; derde zijvogel: C. Bew
eester, Willem Teil; vierde W
ieel: C. van de Dries, Soranu*
rootste aantal (6): P.
orgvlied. De volgende schietw
dinsdag 15 december.
federatie gaat met een curs"
s om de cursisten prakt#
:n om milieurisico's in eig®
beperken.
iramma. Na de eerste kenri*
in onderwerpen als voe<
t zit erin, wat kunnen we
ieuklachtea Vragen daarbt
'Wat doen ze wel en niet-
Zeeuwsch-Vlaanderen en D
urt in overleg met de kan®'
mber aanmelden bij de ZW
op dinsdag 19 december.
tot negen bijeenkomsten. Jjj
sten om na afloop verder
Ook dan kan men rekenen 6
Door Gerard Kessels
Het was een mooie begra
fenis. Voor de ogen van
de wereldpers is in Mi
laan een tijdperk ten einde gegaan.
In de Noorditaliaanse metropool is
het doek gevallen voor de Vespa.
Tegelijkertijd presenteerde produ
cent Piaggio de opvolger van de we
reldberoemde scooter, de Cosa.
Maar zal de Cosa ooit in de voetspo
ren van de legendarische Vespa
kunnen treden?
„Het zal wennen zijn", erkent mar-
keting-directeur Francesco Pietro-
marchi van Piaggio. „Vooral in het
buitenland is de scooter synoniem
geworden met Vespa. De mensen
die zich straks in Nederland een
Cosa aanschaffen zullen wel zeg
gen: ik heb die nieuwe scooter van
Vespa gekocht".
Een droog persbericht van Piag
gio, een paar weken geleden. Vespa
verdwijnt, leve Cosa. Alom onbegrip
in Italië. Want Vespa is veel meer dan
een scooter van Piaggio. Vespa is
nationaal bezit. De Vespa was het
eerste gemotoriseerde vervoermid
del dat de Italianen zich na de oorlog
weer konden permitteren. Met de
Vespa werd naar het werk gegaan,
werden boodschappen gedaan en
werd 's avonds een blokje om gere
den met het meisje achterop. Verba
zing ook in het buitenland, want
Vespa dat (s toch Italië? Net als
spaghetti en macaroni, Martini en
Ferrari?
„Een ontwerp van typisch Ita
liaanse uitbundigheid", schreef de
Engelse Times toen de eerste Ves-
pa's in 1946 de fabriek verlieten. De
scooter was meteen een succes.
Niet alleen in Italië. De Vespa maakte
een triomftocht over de wereld.
FILM
„Alleen in de communistische lan
den is de Vespa nooit te krijgen ge
weest, al zouden de mensen daar
hem net zo graag gehad hebben als
elders", zegt president-commissaris
Umberto Agnelli van Piaggio in Mi
laan. Een van de journalisten spreekt
hem per abuis aan met 'advocaat',
maar die aanspreektitel is geser
veerd voor Umberto's broer, de
grote Fiat-baas Giovanni Agnelli.
Het was de film die het beeld van
de Vespa uitdroeg over de wereld. In
de jaren vijftig ontvluchtten Ameri
kaanse regisseurs het dure Holy-
wood om in de goedkope Romeinse
Cinecitta te gaan draaien. Daar
stond de Vespa klaar. In 'Roman Ho
lidays' (1953) toerde Gregory Peck
er op rond met Audrey Hepburn. Ook
in Federico Fellini's onsterfelijke 'La
dolce Vita' (1959) ontbrak de twee-
wieler niet. Marcello Mastroianni
stoof er mee door Rome met een
toen nog uiterst slanke Anita Ekberg,
op zoek naar vertier in de eeuwige
stad.
HELICOPTERS
Van dat succes had de vliegtuig-in
genieur Corradino d'Ascanio niet
kunnen dromen toen hij de Vespa
ontwikkelde. Piaggio, dat tot dan toe
vooral oorlogsvliegtuigen geprodu-
ceerd had, moest een toekomst op
de grond gaan zoeken. De oude En
rico Piaggio vroeg d'Ascanio, die
zich tot dan toe vooral met helicop
ters had bezig gehouden, een twee-
wieler te ontwerpen. Als keurig heer
was d'Ascanio er vooral op bedacht
dat de motor goed afgeschermd
was, zodat zijn jas er niet tussen zou
komen.
Alleen al uit de vorm van de wielen
bleek dat hij zijn achtergrond als
vliegtuig-ingenieur niet verloochend
had. Vanwege zijn ronde, gladde
vormen, kreeg de creatie de naam
Vespa, wat 'wesp' betekent in het Ita
liaans. Met de Vespa is Piaggio iets
gelukt waar elke fabrikant van
droomt maar wat bijna niemand klaar
krijgt: dat de merknaam synoniem
wordt met het produkt. Denk aan
Maggi, denk aan Vespa. Van Piaggio
heeft niemand gehoord, van Vespa
iedereen.
VERBIJSTERD
Waarom dan die onbetaalbare naam
opgeofferd? Waarom een bekend
heid weggooien, die anderen on
danks miljoenen en miljoenen aan
reclame nooit zullen bereiken? Dat
vragen zich niet alleen de journalis
ten af die vanuit alle windrichtingen
naar Milaan zijn gekomen. Ook veel
Vespa-fanaten willen verbijsterd we
ten wat er in de directie-kamers bij
Piaggio gebeurd is. „Wij hebben na
de eerste persberichten veel brieven
gekregen. De mensen zijn ver
baasd", zegt Pietromarchi.
Het antwoord op het groot ge
schreven 'waarom' komt uiteindelijk
van ir. Giorgio Brazelli, president-di
recteur van Piaggio. Een wat Ameri
kaans aandoend manager, zonder
veel emoties, die slechts geïnteres
seerd is in wat er uiteindelijk rechts
onderaan komt te staan. Een man
van het slag dat de Italiaanse indu
strie de laatste jaren tot een onge
kende bloei heeft gebracht.
ACHTERHAALDE MYTHE
Brazelli's boodschap: nostalgie is
mooi, maar ik koop er niets voor.
„Onze generatie", zo zegt hij de zaal
inblikkend over zijn bril, „voelt de
fascinatie van de Vespa. Maar wij
mikken op de jeugd van zestien, ze
ventien jaar. Voor deze leeftijds
groep is de Vespa een achterhaalde
mythe".
De verkopen van de Vespa zijn in
Italië fors gekelderd. Met slechts een
honderdduizend wordt dit jaar een
dieptepunt bereikt. De 50.000 die in
het buitenland worden afgezet, kun
nen de klap op de binnenlandse
markt niet opvangen. De binnen
landse markt, dat is duidelijk, bepaalt
in hoofdzaak de marktstrategie van
Piaggio. En op die Italiaanse markt
heeft Piaggio's met andere tweewie-
Iers, zoals Bravo, Ciao, Boxer en hoe
ze verder ook heten, de eigen Vespa
al lang in het defensief gedrukt. Bra
zelli: „Op elke drie motorfietsen die
we in Italië verkopen is er slechts
één Vespa. We hebben alle respect
voor de mythe van Vespa, maar we
moeten een produkt maken voor de
jeugd, niet voor ons zelf".
GEEH RIJBEWIJS
In Italië wordt de Vespa vanaf de
cember rigoreus vervangen door de
Cosa. Het buitenland mag de Vespa
nog wat langer koesteren. „Wij zul
len de Vespa-scooter in elk geval
nog tot en met 1988 blijven exporte
ren", zegt Brazelli. Maar daarna zal
het waarschijnlijk afgelopen zijn. Te
gen het eind van volgend jaar begint
namelijk ook de export van de Cosa
op gang te komen. De naam Vespa
zal slechts blijven voortleven in de
kleine bromscooter waar geen rijbe
wijs voor nodig is, de Vespa PK 50
XL. Dat is in Nederland de meest ver
kochte.
Voor sentimentele overwegingen
is er bij Piaggio geen plaats. De fa
briek voelt zich in oorlog. Zoals het
Nederlandse Philips op het terrein
van de consumenten-elektronica als
enige in Europa stand houdt tegen
de Japanners, zo is Piaggio de laat
ste stormwal van het oude continent
tegen de stroom van Japanse twee-
wielers.
HARDE PORHO
Met zeer grote inspanningen is het
de Italianen tot nu toe gelukt over
eind te blijven. Zelfs de dertig pro
cent van de Europese markt biedt
Piaggio geen overlevensgarantie. 's
Werelds top-vijf illustreert de Ja
panse suprematie: Honda, Yamaha,
Suzuki, Piaggio, Kawasaki.
Een onderneming in oorlog
schuwt harde ingrepen niet. Laat
Vespa's doodsstrijd daarom kort zijn.
De Piaggio-managers willen er in Mi
laan niet veel woorden meer aan vuil
maken. De fameuze oude foto's van
Mastroianni, Peck, Hepburn,- zitten
niet in de persmap. Wanneer er toch
uitdrukkelijk naar gevraagd wordt
tast een juffrouw onder in een lade,
alsof het harde porno betreft.
OUWE-LULLEH-IMAGE
Maar als dan uiteindelijk de Cosa ge
presenteerd wordt, blijkt de breuk
met het verleden helemaal niet zo in
grijpend. De Cosa lijkt verdraaid veel
op de laatste Vespa's. Ook moto
risch is het beslist niet allemaal ver
nieuwing wat de klok slaat. Het enige
wat helemaal nieuw is, dat is de
naam. Had Vespa echt zo'n 'ouwe-
lullen-image' gekregen, Piaggio?
Wat troost komt er van president
commissaris Agnelli. „Ik ben er ze
ker van", zegt hij,, „dat de naam
Vespa beslist wel weer eens opduikt
in de omgeving van Piaggio". Als
aanduiding zeker voor de zaken-
vliegtuigjes die Piaggio ook maakt.