België lauw verkiezingsstrijd in Strijd om burgemeesterspost Eindhoven nadert ontknoping Justitie doet voordeel met smokkel van volmachten Caraïbische fusie komt moeilijk van de grond DEGENS )e Stem col -destem- de stem achtergrond woensdag 2 december 1987 ECONOMISCH HERSTEL OVERHEERST KWESTIE-VOEREN ACTIE TEGEN KLEINE KERN VAN HINDERLIJKE STRAFPLEITERS liet langer in t „ALS BROKX HET WORDT, KRIJGT DE PVDA EEN FLINKE PLEISTER OP DE WONDE" )E Stem binnen EN HAAG (ANP) - Sc! lar huis gestuurd. Het voelden wel aan den tioolgeld niet op tijd wa HET wil nog niet erg vlot ten met de Oost-Caraïbi- sche eenwording. Afgelo pen zomer besloten zeven eilandstaatjes tot een fusie die voor 1990 zijn beslag moet krijgen. Maar er is onenigheid over de staats vorm. Op een bijeenkomst op het eiland St. Vincent, georgani seerd door de vakbond van le raren, laaiden de meningsver schillen onlangs opnieuw op. Sommigen willen een sterke centrale regering, anderen zien meer in een federaal stel sel. De hardste klap voor de fu sie kwam al snel nadat het plan gesmeed was. Een van de zeven, Antigua-Barbuda, trok zich terug. Premier Vere Bird wilde eerst de verkiezingen volgend jaar afwachten voor hij zich vastpinde op een poli tieke samensmelting. In oktober bleek dat angst voor een slechte stembusuit slag niet Bird's enige overwe ging was. Hij betichtte zijn collega's van St. Lucia, St. Vincent en Dominica van 'een nieuwe vorm van kolonialis me'. Ze probeerden volgens hem Frankrijk zo ver te krij gen een lening voor herstel van het vliegveld op Antigua in te trekken. „Stel je voor dat we met hen in één staat za ten", brieste Bird. De eilandjes liggen in een lange sliert in het oostelijke deel van de Caraïbische Zee. Het meest noordelijke, St. Kitts-Nevis ligt vlak onder Sint-Eustatius, een van de drie Nederlandse Boven windse Eilanden. Grenada, het zuidelijkste, ligt ruim zes honderd kilometer hiervan daan, 120 km van het Latijns- amerikaanse vasteland. Grenada is sinds enige ja ren de bekendste van de zeven dwergstaatjes. In 1983 maak ten de Verenigde Staten via een invasie een eind aan een links bewind, dat even tevo ren de iets minder linkse pre sident Maurice Bishop had verdreven. De andere zes zijn Dominica, St. Lucia, St. Vin cent, St. Kitts-Nevis, Anti- gua-Barbuda en tenslotte de lilliputter onder de dwergen, Montserrat, dat nog onder Brits bestuur staat. Gezamenlijk tellen de ze ven staten ruim een half mil joen inwoners. Belangrijkste bronnen van inkomsten zijn de toeristen die komen genie ten van het aangename kli maat en de fraaie zandstran den alsmede de uitvoer van bananen en specerijen. j yq; ra sx De eenheidsdroom is niet nieuw. Vanaf 1958 tot 1962 be stond de Westindische Fede ratie. Deze samenwerking stokte toen de grotere landen, Jamaica en Trinidad-Tobago, op eigen houtje verder wilden gaan. Beide landen zijn nog wel steeds lid van de Caricom, de Caraïbische Economische Gemeenschap, die in totaal dertien landen omvat. Naast de zeven genoemde eilanden zijn dat de Bahamas, Barba dos, Belize, Guyana, Jamaica en Trinidad-Tobago. Ook nu nog hebben 'grote' staten als Trinidad-Tobago en Barba dos belangstelling om met de zeven mee te doen, maar dit T.-LUCIA' wordt door de zeven wantrou wend afgehouden. In 1981 richtten de kleine eilanden binnen de Caricom de Organisatie voor de Ooste lijke Caraïbische Staten (OECS) op. Klein is niet zo fijn, hadden ze gemerkt. Met zijn zevenen waren ze goed voor dertig procent van de importen binnen de Caricom, terwijl ze slechts een aandeel van negentien procent in de uitvoer binnen de regio had den. De samenwerking tussen de zeven landen is ook nu al hecht. Ze hebben een gemeen schappelijke munt, één cen trale bank en één hoogge rechtshof. Er is veel migratie van het ene eiland naar het andere. Zo is bijvoorbeeld de premier van St. Vincent, Ja mes Mitchell een zwager van John Compton, de premier van St. Lucia. Politiek zitten de eilanden sinds de dood van Maurice Bishop op een lijn. Alle zeven onderhouden ze nauwe banden met de Ver enigde Staten. Volgend jaar staan op alle eilanden referenda op het programma, waarin de bevol king zich moet uitspreken over de politieke eenwording. De nieuwe staat wordt op zijn vroegst in 1989 opgericht. Als het aan de tegenstanders ligt verschuift dat naar een jaar in de verre toekomst. „Gelei delijk verder naar elkaar toe groeien biedt betere perspec tieven dan in een klap een nieuwe staat afkondigen", al dus Vincent Beache, leider van de Arbeidspartij van St. Vincent. In 1988 krijgt ook nauwere economische samenwerking tussen de dertien lidstaten van de Caricom gestalte. De regeringsleiders hebben afge sproken dat in september alle beperkingen op de handel tus sen de leden afgeschaft moe ten zijn. (IPS) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 Door Frans Boogaard DE campagneleiders heb ben het moeilijk. Hoewel de val van Martens-VI al zeker een jaar dreigde, was er met nieuwe verkie zingen toch niet echt reke ning gehouden. En dus moeten nu de kandi daten met zo min mogelijk franken worden 'gepusht': 40 miljoen bij de Vlaamse chris ten-democraten, 30 miljoen bij de liberalen, 25 bij de so ciaal-democraten; en minder nog bij de franstalige zuster partijen. Partij meetings, kermissen, luidruchtige autokaravanen en intensief huisbezoek, waarvoor de PvdA in Neder land sinds jaar en dag de term 'canvassen' gebruikt, zijn dan ook de hoofdmoot van de korte campagne die de par tijen nog van 13 december scheidt. De doorsnee kiezer zit intussen alweer met een voor raad kaarsen (SP), balpennen (PW) en lucifers (CVP) die tot de volgende verkiezingen toereikend is. In Vlaanderen spelen de re geringspartij eA, de christen democratische CVP en de li berale PW, sterk in op de noodzaak van voortzetting van het herstelbeleid, dat nu niet door de socialisten mag worden verknoeid. 'De goeie weg' (CVP) en 'Ik zet door' (PW) zijn slogans die dat duidelijk moeten maken. In liberale kring wordt premier Martens, die in zijn volgende kabinetsperiode een reeks grondwetsherzieningen wil doorvoeren waarvoor hij ook de sociaal-democraten nodig heeft, er nog wel van verdacht de rooms-blauwe voor een rooms-rode coalitie te willen inruilen, maar Martens zelf blijft die geruchten hardnek kig de kop indrukken. „Zoals in 1985, ga ik naar de kiezers met een duidelijke en ondubbelzinnige boodschap. Ik vraag hen een hernieuwd vertrouwen in de huidige meerderheid. Alleen op die manier zal de bevolking de vruchten plukken van zes jaar herstelbeleid. Gesterkt door het vertrouwen van de kiezers, wil ik met de huidige ploeg het werk voortzetten." CVP-minister van Finan ciën Mark Eyskens had deze week in Leuven dezelfde boodschap: „Onze tegenstre vers zijn niet onze vijanden. Het zijn ook mensen en zelfs niet allemaal dommerikken, maar zij dwalen. We wensen de oppositie geen kwaad toe, we wensen de oppositie de op positie. Iedereen zijn speciali teit." Hoewel Eyskens bij de zelfde gelegenheid de PW 'óók onze tegenstrevers' noemde, voornamelijk op ideologisch vlak, zet de CVP zich tegen deze coalitiepart ner niet af. De PW zelf, die in de per soon van de nog zeer jeugdige OP maandag 19 oktober maakte het kabinet Martens-VI een doodssmak over de publieke status van José Happart. De vraag hoe lang deze franssprekende ex-fruitkweker nog waarnemend burgemeester van het Vlaamse Voeren kon blijven, bleek voor de Vlaamse en Waalse christen democraten in het kabinet een niet te nemen hindernis. Zondag 13 december trekt België naar de stembus, maar in de tamelijk lauwe verkiezingsstrijd speelt zeker in Vlaanderen de Voerkwestie nauwelijks een rol. Wél in Wallonië. vicepremier en Begrotingsmi nister Guy Verhofstadt een zwaar liberaal stempel op het kabinetsbeleid heeft kunnen drukken, doet dat evenmin ten opzichte van de CVP. Maar vergeleken met twee jaar geleden is er wel veel veranderd. Toen moest de PW nog kiezers lokken met het argument dat een stem voor de liberalen de zekerste manier was om Martens aan de top te houden. Nu wijst Verhofstadt op zijn eigen krachtdadige aanpak, de sa nering van 200 miljard frank die hij al heeft doorgevoerd en de belastingverlaging die er nog komt, als CVP en PW hun meerderheid behouden. De twee sociaal-democrati sche partijen, de Vlaamse SP en Waalse PS, hebben daar niet zoveel tegenin te brengen. Op hun beider congressen, af gelopen weekend, lieten de partijvoorzitters Van Miert Premier Wilfried. Martens FOTO DE STEM/BEN STEFFEN en Spitaels er geen twijfel over bestaan dat het hoogtijd wordt dat ook links weer eens regerings verantwoordelij k- heid krijgt, maar de belofte dat dan het door de Vlaams/ Waalse tegenstellingen ver scheurde land eindelijk zijn sociaal-economische en com munautaire problemen te bo ven komt, wordt niet echt waargemaakt. De meningsverschillen over hoe de affaire-Happart moet worden opgelost, zijn tussen SP en PS wellicht nog moei lijker overbrugbaar dan ze tussen de twee christen-de mocratische partijen, CVP en PSC, al bleken. Van Miert gaat dat pro bleem zoveel mogelijk uit de weg, door in zijn campagne een zwaar accent te geven aan milieu en veiligheid en een so ciaal-economisch beleid dat van meer solidariteit getuigt. „We willen er met z'n allen op vooruit", heet dat bij de SP. Maar zijn collega Spitaels maakt het hem er niet mak kelijker op, door in zijn cam pagne een prominente plaats in te ruimen voor Happart, die volgens de peilingen in Wallonië een groter stem- mentrekker is dan hijzelf. In heel franstalig België speelt de kwestie-Voeren in de cam pagnes veel nadrukkelijker dan in Vlaanderen. Dat blijkt alleen al uit de kandidaten lijsten, waarop behalve José Happart en zijn tweeling broer Jean-Marie ook de tweede schepen en gemeente secretaris van Voeren figure ren, naast kopstukken uit anti-Vlaamse bewegingen als de Retour a Liège en Action Fouronnaise. Met zijn 'Toute notre force pour soutenir Bruxelles' (Alles op alles om Brussel te verdedigen) doet Spitaels daar alleen nog maar een schepje bovenop. Volgens de laatste opinie peilingen, die in België vanaf vier weken voor de verkiezin gen niet meer mogen worden gepubliceerd, komen de vier zittende regeringspartijen (CVP, PW en hun Waalse te genhangers PSC en PRL) op 13 december op 44,8 procent van de stemmen, bijna 5,5 procent minder dan in 1985. Maar aan deze cijfers wordt in Brussel vooralsnog weinig waarde gehecht, omdat bijna een derde van de kiezers zijn stemgedrag nog niet heeft be paald. Als van die 'floating votes' ook nog 44,8 procent naar de zittende coalitie gaat, zit Mar tens - die in tegenstelling tot zijn partij onverminderd po pulair is - alweer op rozen. In het andere geval kan hij altijd nog een beroep doen op de snelgroeiende Volksunie, die onder leiding van haar charismatische partijvoorzit ter Jaak Gabriëls ook al klaarstaat om regeringsver antwoordelijkheid te dragen. Maar welke regering er na 13 december ook aantreedt, vast staat in elk geval dat de affaire-Happart de oplossing van politiek zwaarwegender zaken nog wel even blijft dwarsbomen. De Vlaamse verkiezingscampagnes, waarin de Voerkwestie nu to taal wordt genegeerd, zijn wat dat betreft bedrieglijk. Door onze Haagse redactie DEN HAAG - De strijd om de burgemeesterszetel van Eindhoven nadert zijn ont knoping. Hooguit nog en kele weken zullen de Bra banders in onzekerheid worden gelaten over de opvolging van PvdA-bur- gemeester Gillis Borrie. Wordt oud-PvdA-minister Jos van Kemenade (50) of de voormalige staatssecretaris Gerrit Brokx (54) begin vol gend jaar de ambtsketen om de schouders gehangen? Het is nog niet te zeggen hoe het balletje precies zal rollen. Volgens Haagse ingewijden is nog veel mogelijk, maar niet alles. Want bij alle overwe gingen spelen vele emoties en sentimenten een rol. „Poli tieke besluitvorming gaat niet altijd volgens de wetten van de logica", zegt een hoogge plaatste CD A'er. Ruim twee weken geleden stuurde de Brabantse Com missaris van de Koningin, mr. F. Houben, een lijstje met kandidaten naar minister Van Dijk (Binnenlandse Za ken). De benoeming is nu ver der een kwestie van het kabi net. Nummer één op dat lijstje is de oud-PvdA-minister Van Kemenade, maar ook de naam van Brokx prijkt op de aanbe- veling. Houben heeft zijn naam erbij gedaan, omdat de gemeenteraad van Eindhoven, zelf geen duidelijke aanbeve ling over de gewenste kandi daat kon uitbrengen. Wel liet de vertrouwenscommissie uit de raad in eerste instantie weten geen bezwaar te heb ben tegen een PvdA'er. Houben heeft zich aan de voorzichtige kant gehouden met zijn voordracht. Hij had daar alle reden voor. Niet al leen door de weifelende hou ding van de raad in Eindho ven, maar natuurlijk vooral wegens de hogere politieke belangen die hoe langer hoe meer het strijdtoneel zijn gaan bepalen. De verleden jaar ten val ge brachte ex-staatssecretaris voor volkshuisvesting, mr. G. Ph. Brokx, lijkt voorlopig niet al te zwaar geschonden uit de verhoren van de parlemen taire enquêtecommissie bouwsubsidies te komen. De enquête, die hem zijn baan had gekost, leek hem een aar dig handvat te bieden voor eerherstel. Het is dat eerherstel dat Brokx - tijdens en na - de verhoren zo nadrukkelijk heeft gezocht. Brokx eiste binnenskamers een zware be stuurlijke baan voor zich op en zette zijn zinnen op Eind hoven. Daar doemde de eerste complicatie op: de 'rechtheb bende' PvdA had zelf al een Voormalige staatssecretaris Gerrit Brokx. zware kandidaat naar voren geschoven, J. van Kemenade, voorzitter van de universiteit van Amsterdam én praktize- rend katholiek. CDA'ers met invloed heb ben Brokx geprobeerd over te halen burgemeester van Til burg te worden. Die plaats komt over enkele maanden vrij. En omdat hij dat niet wilde ('wie burgemeester van Den Haag had kunnen zijn, neemt geen genoegen met Til burg') wordt hem nu de post van Commissaris van de Ko ningin in Overijssel toebe dacht. Ook die baan komt over enkele maanden vacant, als mr. Niers met vut gaat. Maar ingewijden denken dat Brokx alleen Eindhoven als 'schadeloosstelling' wil aanvaarden. En dat compli ceert de zaak behoorlijk. CDA'ers, die dicht bij het ka binet staan, spreken bezorgd over „het hoge spel dat Brokx speelt. Misschien overspeelt hij zijn hand een beelje". Dat Brokx een hoge inzet heeft gekozen is begrijpelijk, zo wordt er ogenblikkelijk aan toegevoegd. De parlementaire enquête is pas achter de rug en als Brokx nü een vette baan in de wacht kan slepen, schrijven Klaas de Vries en zijn commissie het hoofdstuk over Brokx alleen nog maar voor de geschiedenisboekjes. Bovendien weet Brokx zich gesteund door Lubbers en mi nister Van Dijk. De eerste waarschuwde verleden week dat „Brokx niet melaats is" en de laatste achtte de tijd rijp om te concluderen dat de bou- wenquête Brokx' onschuld genoegzaam heeft aange toond. Brokx kan terug in het kabinet, zei de minister die doorgaans niet als humorist door het leven gaat De sterke steun binnen het kabinet van Lubbers, zit sommige CDA'er trouwens ook een beetje dwars. „Het maakt de zaak er niet eenvoudiger op". Als Lubbers en Van Dijk him zin doorzetten en Brokx inderdaad bombarderen tot eerste tyurger van Eindhoven, dan is politiek gezien de ka chel met de PvdA goed aan. Enkele weken geleden sugge reerden kringen rond het ka binet dat als Eindhoven naar het CDA gaat, Tilburg én Den Bosch naar de PvdA moeten verkassen. Binnen het CDA is deze va riant onbespreekbaar. Til burg naar de PvdA? Allez, dan maar... maar een rode bisschopsstad, dat kan echt. „Ik kan me een rode Sin terklaas wel voorstellen, maar geen rode bisschop", al dus een zegsman binnen het CDA. Den Bosch blijft dus CDA, maar dan is het bod van Tilburg alleen weer te weinig. Dus doet het CDA er een handvol kleinere Brabantse gemeenten bij in de aanbie ding voor de PvdA. Het zijn gedachtenspinsels want alle betrokkenen spre ken met klem tegen dat er 'deals' gemaakt worden tus sen PvdA en CDA. De sociaal democraten houden voet bij stuk en willen Eindhoven be houden. Van Kemenade zal burgemeester worden. Ook binnen het CDA ziet niemand ruimte voor afspraakjes: „Als het kabinet beslist dat Brokx naar Eindhoven gaat, dan zal dat veel gesputter geven. En ik kan niet meer zeggen dan dat de PvdA in één of andere vorm een pleister op de wonde wordt geplakt. Maar géén af spraken". Van Dijk mag zich deze week nog zijn hoofd suf pie keren op de definitieve voor dracht aan het kabinet. Die moet vrijdag - als Lubbers de EG-top in Kopenhagen bij woont - kant en klaar zijn. In gewijden houden het erop dat de keuze tussen Brokx en Van Kemenade nog niet gemaakt is. Duidelijk is wél dat als Van Kemenade de man wordt, Brokx' zoektocht naar eerher stel nog enkele maanden lan ger duurt. Tegen die tijd lon ken de boorden van de IJssel in Zwolle en het commissaris schap in de provincie die zijn naam ontleent aan deze trage rivier. Door Jan van de Ven 'LAAT je nooit misbruiken om berichten naar buiten te smokkelen'. Een advies van oude rotten in de advocatuur aan jonge en nog onzekere strafpleiters. De zorg voor de jonge garde is door zes ervaren advocaten neergelegd in het boek Verdediging in strafzaken. Mr. K. uit Breda staat op het boek vermeld als een van de auteurs. Hij werd enkele maanden geleden op last van de officier van justitie ach ter de tralies gezet, omdat hij machtigingen de gevangenis had uitgesmokkeld. Justitie wil nu mr. K. om die smokkel voor de rechter dagen. Het advies niets uit gevangenis of Huis van Bewaring te smokkelen hoeft niet van mr. K. te zijn. De zes auteurs nemen echter elk de ver antwoording voor het hele boek, zodat mr. K. erop mag worden aangesproken. Zou hij in een ogenblik van verstrooidheid zijn eigen regel over het hoofd hebben gezien? Of is de werke lijkheid wat gecompliceerder dan zij lijkt? Het smokkelverbod, zo zegt het Wetboek van Strafvordering, geldt voor activiteiten, die het opsporen van de waarheid belemmeren. Een raadsman behoort er niet aan bij te dragen, dat misdadige praktijken vanuit de cel worden voortgezet of eventuele sporen worden uitge wist. Rijdt de raadsman de officier van justitie bij het verzamelen van bewijsmateriaal niet in de wielen dan zal van smokkel geen sprake zijn. Mag het meenemen van bankmachtigingen van moeder aan kind onder de noemer smokkel worden gebracht? Volgens de officier van justi tie wel, want hij liet er een advocaat voor op sluiten. Een nogal impulsieve stap voor wie de wet erop naslaat. Die zegt namelijk, dat een of ficier hoort te klagen bij de rechtbank als hij een advocaat de regels ziet overtreden. Blijkt de rechtbank tot dezelfde bevinding te komen dan kan de advocaat in de omgang met zijn op gesloten cliënt worden beperkt. De wet zegt niets over het oppakken van ad vocaten, die het onderzoek van justitie verstie ren. Men moet het zelfs heel bont maken om voor opsluiting in aanmerking te komen. Het beleid beoogt namelijk in de onderzoekfase zo min mogelijk mensen van hun vrijheid te bero ven. De kans op herhaling van doodslag is een begrijpelijke uitzondering op de regel, evenals mogelijke vlucht na een ernstig misdrijf. Het staat allemaal te lezen in Verdediging in strafzaken van mr. K. Advies aan de jonge col lega: Bedenk dat inverzekeringstelling slechts mogelijk is in geval van strafbare feiten, waar voor voorlopige hechtenis is toegelaten. Wees erop attent dat veel first offenders (voor het eerst wegens diefstal of verduistering opge pakt) geen onvoorwaardelijke gevangenisstraf zullen krijgen, in welke gevallen een bevel tot voorlopige hechtenis achterwege moet blijven. Geen bedenksel van mr. K, want hij en zijn mede-auteurs hebben de tekst van het boek voorgelegd aan hooggeleerde en andere ach tenswaardige heren, waarbij ook rechter en of ficier van justitie. Iedereen kreeg gelegenheid een steenlje aan de instructie voor jonge advo caten bij te dragen. Zouden al die juristen het meenemen van bankmachtigingen als verduistering durven betitelen? Ging het om verdwijnen van geld dan mogelijk wel. De machtigingen moesten echter leiden tot transacties van buitenland naar Nederland. Met de machtigingen kwam het geld juist binnen bereik van justitie, hoewel het de bedoeling was er advocaten mee te beta len. Het vervolgingsbeleid van justitie werd met de machtigingen en de daarop volgende overmaking van geld geen schade aangedaan. De discussie over het handelen van justitie in de zaak van mr. K. heeft inmiddels een andere wending genomen. Centraal staat op dit mo ment de vraag over advocaten zich met ver diensten uit misdrijf mogen laten betalen. Of het loon van de misdaad niet bij voorbaat ge heel in de staatskas behoort te verdwijnen. Minister van Justitie Korthals Altes had al snel een antwoord klaar: Vanzelfsprekend mag de staat 'verdacht geld' claimen. Rekeningen van advocaten mogen er niet mee worden be taald. Het nietes-welles golft op en neer. Advo caten maken zich sterk om niet naar de her komst van geld te hoeven vragen. Justitie eist verdachte inkomsten op en verwijst berooide verdachten naar de rechtsbijstand. De discussie over het loon van de misdaad duurt nog wel even. Zolang niets in de wetge ving is geregeld blijft elke gedachte over ver dacht geld echter theorie. En al dat praten leidt de aandacht af van wat er werkelijk gaande is. Justitie probeert de advocatuur beenlje te lich ten. Het komt wel vaker voor, dat eigen fouten worden verdoezeld door te wijzen op doodzon den van anderen. Het eigen smoezelige stoepje- zo is de breed menselijke gedachte - lijkt schoon als het straalje van een ander wordt zwartgemaakt. De wending in het publieke ge krakeel over de bestemming van het loon van de misdaad moet er ongemerkt toe bijdragen, dat het stoepje van de advocatuur smerig is. Met voor justitie overigens een bijkomend voordeel. Als verdachten zich niet met eigen geld mogen laten verdedigen door een advocaat van eigen keuze, gaat het instituut van geharde strafpleiters verloren. Een brok specialisme wordt dan opgedeeld onder verdedigers, voor wie mr. K. en zijn collega's him boek hebben geschreven. Ten voordele van justitie, die met niet-gespecialiseerde advocaten kan lezen en schrijven. En zo heeft justitie haar zin. Het loon van de misdaad vloeit af naar de schatkist. Politici blij. Strafpleiters kijken niet meer op de han den van officieren van justitie. Justitie blij. Een kleine kern goedverdienende advocaten moet met de grote meerderheid delen. De grootste gemene deler van de advocatuur blij. Ondanks al die in de toekomst te verwachten blije gezichten mag voor de zuiverheid van denken de oorzaak van de vreugde niet worden vergeten: knullig werk van justitie. Officieren van justitie blinken de laatste tijd uit in het maken van fouten. Vormfouten, waarvan Korthals Altes zegt: bedekken met de mantel der liefde en net doen of die fouten niet zijn ge maakt. En fouten - jalouzie de metier? - in het aanpakken van handige, gespecialiseerde ad vocaten. Mr. K. zal van verbazing van zijn stoel zijn gevallen, toen hij achter de tralies verdween. Justitie had kennelijk geen contact gehad met de rechtbank om hem in zijn contact met een cliënt beperkingen op te leggen. Hij hoorde de celdeur achter zich dichtslaan voor iets dat in de verste verte niet leek op verduistering of op lichting. Met de bankmachtigingen kwam geld naar Nederland en het werk van justitie werd daardoor niet belemmerd. In de actie tegen mr. K. mogen we justitie niet overschatten en mr. K. niet onderschatten. Afgaande op de feiten laat zich het volgende vaststellen: mr. K. werd opgepakt voor ver duistering of oplichting. Opsluiting heeft echter tot doel iemand tot de rechtszitting uit de rou latie te nemen. Dat kan, omdat het oppakken slechts is geoorloofd voor feiten, waarop lang durige gevangenisstraf staat. Wat gebeurde evenwel? Justitie liet mr. K. weer vrij, nadat hij een bekentenis had afge legd. Dan zegt toch iedereen: die is alleen voor een bekentenis opgesloten. Het Wetboek van Strafvordering verbiedt iemand voor het ver krijgen van een belastende biecht in een cel te zetten. Zelfs met een uitvoerig betoog zal de be treffende officier van justitie die indruk niet kunnen wegnemen. De discussie over het betalen van advocaten met verdacht geld leidt nu weliswaar de aan dacht over de aanval van justitie op de advoca tuur af. Straks, voor de rechter, moet duidelijk worden dat ook in het recht pootje haken een ongeoorloofde bezigheid is. Speelt mr. K. zijn spel goed, voor de buitenwacht heeft hij de beste kaarten, dan komen de gebreken bij justi tie ten volle in de aandacht. Waarom niet op voorhand Verdediging in strafzaken (uitgave Tjeenk Willink Zwolle) tot verplicht werk voor justitie verheven? Er staat informatie in, die niet gemakkelijk in wetboe ken te vinden is. Onder andere hoe vormfouten zijn te voorkomen. ih onze Haagse redactie EN HAAG - Steeds meer ouwen kiezen voor een lan bij de krijgsmacht. ij de landmacht meldden zich afgelopen maanden honder- >n jonge vrouwen voor een •beidscontract voor vier jaar. elen moesten worden afgewe- •n, omdat de landmacht voor- snog een beperkt aantal ouwen laat 'instromen'. Bij jongste lichting dienstplich ten in november werd een dra groep vrouwen (67 'man' Leei it gram van PvdA-Kamerli in tijdens een debat enkele ïg hadden gekregen, dat r talen van schoolgeld zou hc enkele scholen gisteren toch anbetalers weerden, wil de zdA op korte termijn Deet- an op het maije roepen. Mag minister komen vertellen, at een garantie van zijn kant aard is. Voor leerlingen boven de stien had voor 1 december 30 gulden betaald moeten Orden. Een recent onderzoek ijst echter uit, dat 40.000 scho ren in het land de uiterste taaldatum zouden over- hrijden. Woordvoerder Schoof van de reniging van Nederlandse emeenten (VNG) zei dat voor ver kan worden nagegaan ig geen enkele middelbare hooi in het openbaar onder- js er toe is overgegaan leer- igen weg te sturen. Volgens ■m aarzelen de scholen om te doen en wordt nog naar idere oplossingen gezocht. Binnen het protestants- iristelijk onderwijs is beslo- voorlopig geen leerlingen toegang tot de school te ont- ggen. Van die maatregel irdt een ongunstig effect ver- icht op de verhouding tussen rling en school. „We laten de trokken leerlingen nog even ten en proberen nadere af raken over de betaling van n lesgeld te maken", aldus Y. nker van de Besturenraad 10. Hij sluit echter niet uit t er in incidentele gevallen ch leerlingen worden verwij- rd. Ook de besturen van katho- :ke middelbare scholen is ge- Iviseerd nog even te wachten et het wegsturen van leerlin- !n en met hen of hun ouders snog een betalingsregeling te effen. Volgens woordvoerster Rogier van de Katholieke esturenbond doen zich op de holen voor AVO en VWO einig problemen voor. In het itholieke beroepsonderwijs DERLAND IS BIJ WIJZE van S| t Golfconflict betrokken geraa lerikaanse president Reagan b I Golfgebied in te zetten, is ons van een daadwerkelijke milita melijk onder druk van de Vereni kele Westeuropese bondgenote id vlooteenheden naar de Perzis Door deze ontwikkelingen were iltenlandse Zaken gedwongen o neutrale standpunt dat NederU drage te verlenen aan een VN-v fling omdat al herhaaldelijk wa: ng van een dergelijke eenheid g Het 'vitale economische belang ilf op het spel zou staan', werd :rd opgehangen om twee mijner werkelijke reden was echter tende niet achter te kunnen blij rs die zich achter het Amerikaan De beslissing van het kabinet w> it applaus begroet, maar er wer an. Een klein land als Nederla otschap nu eenmaal niet veel ii nneer 'grote broer' Amerika dri •te weerstaan. Dat Amerika niet van plan is om ikkelijker te maken, is gisteren Uwe Amerikaanse minister van bij zijn Nederlandse collega Van Nederlandse mijnenvegers voo Helen lijkt in principe bereid on rpoek te reageren, maar hij wil e Ke jongens zich daar nog nuttig jet antwoord op die vraag lijkt raak hebben onze mijnenvegers öpereerd. Daar werd geen enke 2amenlijke Belgische- en Nedf s dag op de andere opdracht I feische Golf binnen te varen. Ec De Nederlandse en Belgische r (achting van de eerste Iraanse n den behoeft geen opleiding aan 'line te hebben gevolgd om te k fsinspanningen van onze marir Vgebleken. Omdat de tot nu tot Golf geenszins van gevaar zijn $ie: Van Eekelen moet de mijnf b heeft in alle opzichten aan zijr 'htingen voldaan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2