DE STElVFï jiever in hotelkamer dan thuis ff ZIJN kNDY b krogids ARIS, TEXAS' EN 'STAND DER DINGE' VAN WIM WENDERS OP TV jympathieke 'kleine' m uit Martinique Anton Pieck: schilderachtige ambachtsman VPRO zendt Tassbinder' uit Duitse regisseur Wim Wenders, van wie dit jkend twee films op de tv te zien zijn, keek als ier veel naar Amerikaanse films. Niet de per en de handeling trokken zijn aandacht, it belangrijkste vond ik, dat je in die films al ver kon zien, dat er een horizon was en dat er ie enorme ruimte mensen bewogen, die da- lang niemand tegenkwamen". A PRESTATIE tlancholie Eerbetoon Sam Shepard Glas CASES NÈGRES' IN BREDA Illustrator VRIJDAG 27 NOVEMBER 1987 ZATERDAG ZONDAG MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG «ïvvnnniTnrvniii 00K IN DE BIOSCOOP T2 bcket •ultimeter 000 SA/. 25 leetgebieden. pen te klappen. 22-211 Dirk Vellenga Zui- ,376, ;s van uw Met 55 zegeltjes he u een volle spaarkaart en meteen al recht op een die prachtige gouden, zilveren ofbronzenjubileu artikelen. Hoe meer voll spaarkaarten, hoe kost baarder uw gespaarde kei. Kom dus snel tanken!| Bovendien helpt u mee om onze Nederland Invalide topsporters, verenigd in de N.I.S., aanc nzine, Paralympics '88 te Seoul 1 juni in Korea te laten deel- 5 liter nemen. Want voor elke voll spaarkaart geeft Aral bijdrage aan de N.I.S. Dit betekent meer topsporters naar Seoul. En dus meer kans op goud, zilver en brons vo hen, én voor U. Tot ziens op ons Aral tankstation! maanlandschap dat de nietig maakt en de steden verdwijnen, speelt de 1 in de film 'Paris, Te- 1984, die vanavond om uur door de BRT op net 1 It uitgezonden. De VPRO (t dezelfde film op zondag icember en toont dit week- Der Stand der Dinge', de die Wim Wenders in 1982 (zondag, Nederland 2, luur). lervers zonder vaste laats, zonder wortels, emoties, zijn de belang- personen in de films van Wenders. Hij werd in 1945 in Dsseldorf en groeide een kil en lamgelegd id, waar de eigen ver- Ie cultuur zwaar ver- it was en nieuwsgierige hun heil moesten zoe- lij Franse, Italiaanse en anse produkten. De Wenders mislukte als it (medicijnen en filoso- werd niet toegelaten tot filmacademie in Parijs, compensatie bekeek ier tot vijf films per dag. jonge Wenders vergaapte aan de Hollywood-pracht, aan de avonturenfilms [John Ford en John Huston, in hij de sfeer van de leegte heel duidelijk de. Toen hij in de jaren itig zelf films ging maken, zijn stijl merkwaardig ge- helemaal niet op die van lerikaanse bioscoopsuc- Wenders ontwikkelde lijks een verhaal en er tempo in. Zijn hoofd- men, figuren die overal stonden, waren vortdu- onderweg, maar onderna- niets bijzonders en toon- jeen gevoelens. Toch was het duidelijk dat Wenders filmde met verstilde Bogart-beelden en 'stardom'- melancholie in zijn hoofd. De film 'Der Amerikanische Freund', die in 1977 werd uitge bracht, was eigenlijk een eerste reële stap in de richting van de Nieuwe Wereld. Hij was geba seerd op een verhaal van Wen ders' favoriete schrijfster, Pa tricia Highsmith, een Ameri kaanse die in ballingschap in Europa leeft De film had voor een deel de stijl van de oude Amerikaanse thriller en naast de 'ster' Dennis Hopper speel den twee geroutineerde regis seurs uit de VS mee, Sam Ful ler en Nicolas Ray. Het publiek keurde het uit eindelijke resultaat af en Wen ders verdedigde zich met: „Het is een onstapnningsfilm vol suspense, maar hij bevestigt het bestaande niet. Hij toont dat alles kan veranderen, dat alles openligt. Hij maakt niet dom". In 1978 nam Wim Wenders de mmM^ÊÊÊÊÊÊÊtÊ^ Nastassia Kinski in 'Paris Texas'. De Duitse filmregisseur Wim Wenders. - fotoap grote stap over de Atlantische Oceaan. Hij zette de camera's in de kamer van Nicolas Ray, de man van o.a. 'Rebel without a cause', die stervende was. Dit eerbetoon kreeg de titel 'Light ning over water' en is eigenlijk alleen interessant voor cinefie len. Ondertussen had Wenders in Amerika contacten met de grote Francis Coppola, hij zou voor Coppola de film 'Ham- mett' mogen maken, een 'film noir' rond de schrijver van harde politieverhalen Dashiell Hammett. 'Hammett' werd niet de ver wezenlijking van zijn Ameri kaanse jeugddroom. Vier jaar was Wenders er mee bezig en juist in die tijd ging Zoetrope Studio's van Francis Coppola door de monsterproduktie 'Apolacypse Now' op de fles. Wenders kreeg te maken met de keiharde zakelijke kant van Amerika, producenten en ad vocaten trokken aan zijn jasje terwijl hij stond te filmen. Hij reageerde zijn ergernis af in 'Der Stand der Dinge', een film die hij in Portugal opnam toen 'Hammett' weer eens zes maanden stil lag. Zondagavond is op Nederland 2 te zien, hoe Wenders zich voelde. In een vervallen hotel aan de Atlanti sche Oceaan wacht een onte vreden filmcrew op de produ cent die naar de VS is vertrok ken. De regisseur vindt de pro ducer in Los Angeles, waar het in gesprekken over film alleen maar over dollars gaat. Maar Wim Wenders blijft met één been in het 'charmante en gevaarlijke' Amerika staan. Het was toch een land waar je kunt reizen, dromen en zoek raken. Wenders wilde een 'road-movie' en met Sam She pard, acteur en toneelschrijver, ontwikkelde hij het idee voor 'Paris, Texas'. - foto the movies geloof dat je meer jezelf bent als je reist. Ik kan aardige dia logen verzinnen die zich in een hotelkamer afspelen, maar ik knap af als ik me een dialoog moet voorstellen, die zich bij iemand thuis afspeelt". Sam Shepard, een anti-inl- lectueel buitenbeentje in de Amerikaanse kunstwereld, voelde zich vereerd door het verzoek van Wenders het sce nario voor 'Paris, Texas' te schrijven. „Wat hij in feite wilde was een Europese film maken op het Amerikaanse continent, zonder dat dat het publiek tegen zou staan", ver telde Shepard later. „En vooral zonder de bankiers en de advo caten, die het hem bij 'Ham mett' zo moeilijk hadeen ge maakt, die typische Ameri kaanse argumenten - de kids willen tempo, het Amerikaanse volk wil actie - zouden kunnen uitspelen". De rusteloze, nu geheel ont- Stilte heemde Wenders zei: „Al mijn personages zijn ballingen en zijn alleen thuis in zichzelf. Ik 'Paris, Texas' won in 1984 de Gouden Palm in Cannes en werd een succes in de biosco pen. Sam Shepard was vooral verbaasd over de aanpak van Wenders: „Ik ken geen Ameri kaanse regisseur die zoveel on heilspellende stilte zou durven laten vallen tussen twee zinnen van Sam Shepard". In het begin pikt de camera van (de Nederlander) Robby Muller een uitgeputte zwerver op in een van de onherberg zame streken van Texas. De man blijkt een broer te hebben in Los Angeles, die zich heeft ontfermd over zijn zoontje Hunter. De vrouw van de zwerver (Travis) is spoorloos verdwenen en moet ergens in Houston zitten. Wat er in het verleden is gebeurd met het jonge gezin is onduidelijk en zal in de film ook niet onthuld worden. Dat Wenders met 'Paris, Texas' opeens een groot publiek be reikte, komt vooral door de 15 minuten lange scene waarin Travis in een merkwaardig bordeel belandt in Houston, waar hij door glas heen com municeert met zijn vrouw (Na stassia Kinski). Onpeilbare eenzaamheid en onbeschrijflijk verdriet komen boven als Tra vis en Jane elkaar proberen te bereiken en beseffen dat ze elkaar weer in de steek zullen moeten laten. Travis heeft op zfjn zwerf tochten door onbewoond Ame rika een foto bij zich, die ge schoten is in de plaats Paris in Texas. Voor de man is Paris een paradijs dat hij ooit terug hoopt te vinden. In de film wordt gesuggereerd dat Paris, Texas niet bestaat. Een para dijselijk Paris is er inderdaad niet, maar er bestaat wel dege lijk een plaats in Texas die Pa ris heet. Het is een niet eens zo kleine stad ten noordoosten van Dallas, niet ver van de grens met Oklahoma. In de film is het een visioen. Wim Wenders zou zich er nooit willen vestigen, het is liever op reis. Een vaste stek, een vader land zal hij waarschijnlijk nooit vinden. Zijn volgende film nam hij vorig jaar op in West-Berlijn, |°nze filmredactie Cases Nègres' is de eerste speelfilm die op Martinique gemaakt, de voormalige Franse kolonie. Het betreft speelfilmdebuut van regisseuse Euzhan Palcy, die op iand werd geboren maar in Frankrijk haar film uit- i Een charmante, 'kleine' film over een jochie dat ee sociale ellende ontsnapt door een studiebeurs. In bekroond in Venetië. door de verhalen van een oude wijze vriend en door zijn groot moeder, die grootse plannen heeft. Zij wordt daarin ge steund door een leraar, die in de klas opmerkt hoe goed José het doet. uw zak te steken. Unieke [voordelig 'n "nieuwe" den. Knip de cheque tut Fiat dealer in de aam tienjarige weeskind José nog alle dagen de gevolgen 'de Franse overheersing op 1 dorpsgenoten die tegen 'te betaling op de suiker- ilantages moeten werken •t onverschillige blanken, verhaal speelt zich af in de h dertig. De slavernij is dus 6 afgeschaft, maar echte ld is er niet voor de oor- kelijke bevolking. Rue Cases Nègres is een hutten bestaand straatje rand van de suikerriet waar de meeste analfabeet zijn. In het 'te woont ook de slimme die in de gaten heeft hoe .ede-zwarten worden uit- Zijn ontevredenheid |ver wordt nog versterkt (ADVERTENTIE) De tien-jarige weesjongen José en zijn grootmoeder in 'Rue Cases Nègres'. fotocinemien HILVERSUM (ANP) - Het omstreden toneelstuk 'Het vuil, de stad en de dood' van Rainer Werner Fassbinder wordt vanmiddag om 15.00 uur door de VPRO op Radio 5 vrijwel in zijn geheel uit gezonden. H. van Hoorn, eindredacteur binnenland van het VPRO-programma Het Gebouw, heeft dit giste ren desgevraagd bevestigd. De VPRO had vorige week al opnamen van het toneelstuk willen uitzenden, maar de om roep heeft eerst gewacht tot er duidelijkheid was over de op voering door studenten van de theaterschool. Nu de voorstel lingen zijn afgelast, is toch tot uitzending besloten. Volgens Van Hoorn is de dis cussie over het vermeende an tisemitisme van het toneelstuk over de hoofden van veel Ne derlanders heen gegaan. „Ook de oplage van de Haagse Post, waarin de tekst van het stuk was afgedrukt, was maar be perkt. Wij menen dat iedereen de kans moet krijgen een oor deel te vormen en niet slechts een groepje van tweehonderd mensen", aldus Van Hoorn. EKERHEDEN VAN TOEPASSINGJ De regisseuse benadert haar onderwerp heel optimistisch en schildert de zwarte gemeen schap als warmbloedig en soli dair af. Terzijde wordt het ver haal verteld van José's half bloedvriendje, dat niet door diens blanke vader wordt er kend. José bekijkt zijn omge ving met net wat meer wijsheid dan een gewoon kind. Verder is hij even speels en ondeugend als ieder ander kind. De perso nages worden op liefdevolle wijze uitgebeeld door niet-be- roepsacteurs. Behalve de knor rige maar ambitieuze groot moeder, die het beste met haar kleinkind voor heeft. Die rol wordt door een echte actrice gespeeld. Het was Palcy niet te doen om de blanke uitbuiting. Zij wilde vooral de levenslust van haar volk op niet-sentimentele wijze laten zien en is daar pachtig in geslaagd. De ver haalstructuur van de film is gebaseerd op de rijke vertaal traditie die zo kenmerkend is voor veel Afrikaanse culturen. De sepiakleur van de beelden sluit mooi aan bij het betref fende tijdsbeeld, de jaren der tig- 'Rue Cases Nègres' draait tot en met 2 december in Filmhuis Concordia in Breda; 19.30 en 22.00 uur. Van onze kunstredactie Geen standaard met kerst kaarten is in ons land denk baar zonder werk van An ton Pieck. Er is nauwelijks een Nederlander te beden ken die niet ooit in contact is gekomen met tekeningen van zijn hand. Zelfs kleu ters die lezen noch schrijven kunnen leerden zijn hand schrift kennen in de door hem ontworpen sprookjes kastelen van De Ef teling. De tekenpen van Anton Pieck rust nu voor goed. Op 92-jarige leeftijd overleed Anton Pieck dinsdag in Overveen na een werkzaam en uiterst produk- tief leven. Hij heeft nog mogen meemaken dat er in Hattem een museum tot stand kwam, gewijd aan zijn leven en werk. 'Een ambachtsman' noemde een van zijn biografen hem bij gelegenheid van zijn 90ste ver jaardag. En misschien is het waar dat Pieck meer een am bachtsman was dan een kun stenaar. „Zijn kunst is geen aanklacht, er is niets experi menteels. De enige maatstaf is 'schilderachtig'. En als hij toch een boodschap heeft, dan is die voor de kinderen." Al heel vroeg - in zijn derde le vensjaar - begon Anton Pieck te tekenen 'met het potloodje waarmee mijn moeder de was opschreef'. „Het tekenen in mijn kinderjaren betekende ook een vlucht, het was onder duiken om de rotzooi te ontlo pen", vertelde hij, doelend op de gebrekkige omstandigheden waarin het gezin Pieck rond de eeuwwisseling verkeerde. Kenmerkend voor het werk van Anton Pieck is en blijft zijn liefde voor Vlaanderen en Engeland, zijn bewondering voor de Japanse houtsnijders, zijn verwantschap met het Ne derlandse weer met zijn motre gen, mist en sneeuw. En hoe onwerkelijk, hoe sprookjesach tig zijn wereld ook is, herken baar en gaaf weergegeven zal zij blijven. Anton Franciscus Pieck werd in Den Helder geboren en was van 1920 tot aan zijn pensione ring in 1960 leraar tekenen aan het Kennemer Lyceum in Overveen. „Ik heb nog echt te- Anton Pieck in 'zijn' sprookjespark de Efteling. - fotoanp kenles gehad", zei hij ooit „Je moest potjes en pannetjes nate kenen. Tegenwoordig heb je de vrije expressie, waar de kinde ren met handen en voeten aan het smeren zijn. Ik vind het trouwens heerlijk om een potje met knoflook na te tekenen. Als ik steds dingen uit mijn hoofd heb getekend, is dat een rust punt voor me". Toen hem in het midden van de jaren vijftig werd gevraagd mee te werken aan de Efteling, aarzelde hij eerst. Maar hij be sloot toch ja te zeggen: „Ik rea liseerde me dat alle attracties voor kinderen in die tijd van beton en ijzer waren, zondere enige sfeer. Zelf heb ik hele goede herinneringen aan een oud, gammel speeltuintje in den Helder, ik heb geprobeerd die sfeer en warmte in de Efte ling vast te leggen". Anton Pieck was iemand die bewust in het verleden leefde. De nieuwste attracties in de Efteling boeiden hem totaal niet. „De sfeer van de vorige eeuw spreekt me aan. Ik bén ook van die eeuw. Als ik denk aan al die razende auto's tegen woordig. Wat dat betreft ben ik een vreselijke oester. Ik klap dicht voor de snelheid van deze tijd". Used cars (USA 1980, Ned. 2, 23.15 uur). Klucht van Robert Zemeckis over twee broers in de tweedehands-autobranche. Met Jack Warden en Kurt Russell. Sword of Lancelot (Engeland 1962, Did. 1,23.10 uur). De le gende van koning Arthur en zijn Ronde Tafel. Cornel Wilde is ridder Lancelot, die verliefd wordt op Arthurs vrouw Guinevere. Vergiss die Liebe nicht (W.-Duitsland 1953, Did. 2, 15.00 uur). Een ondergewaardeerde huisvrouw beleeft een nieuwe liefde, waarna manlief en kinderen tot inkeer ko men. Luise Ulrich in komedie van Paul Verhoeven. The adventure of Sherlock Holmes' smarter brother (Engeland 1975, Did. 2, 23.20 uur). Regiedebuut van Gene Wilder. Sigerson Holmes krijgt van zijn oudere broer Sher lock een zaak doorgeschoven en wil bewijzen, dat hij net zo slim is. Met Marty Feldman en Dom DeLuise. Rope of sand (USA 1949, Did. 3 WDF, 22.40 uur). Actiefilm met Burt Lancaster, die na twee jaar in Zuid-Afrika terug keert om een partij verstopte diamanten op te halen. China Seas (USA 1935, België 1,16.00 uur). Scheepskapitein Clark Gable moet in de Chinese Zee tussen piraten en vrou welijke rivalen zien door te varen. Avonturenfilm met Jean Harlow en Rosalind Russell. Der Stand der Dinge (W.-Duitsland 1982, Ned. 2, 21.50 uur). Met een Gouden Leeuw bekroonde film van Wim Wenders over een in Portugal gestrande filmploeg, die een sf-film aan het maken is. Het geld is op en de producent zoek. Unser Willi ist der Beste (W.-Duitsland 1971, Did. 2,20.15 uur). Heinz Erhardt-komedie rond de gepensioneerde amb tenaar Willi, die ditmaal een stel armlastige familieleden op z'n dak krijgt. Diner (USA 1982, Did. 1, 23.00 uur). Debuutfilm van Barry Levinson over een groepje jongemannen, dat aan het eind van de jaren vijftig op de drempel van de volwassenheid staat. Ze ontmoeten elkaar regelmatig in een cafetaria. Sherlock Holmes und das Halsband des Todes (W- Dld/Eng. 1962, Did. 2, 20.15 uur). Sherlock Holmes probeert te bewijzen, dat zijn aartsvijand prof. Moriarty jaren gele den een kostbaar Egyptisch sieraad heeft gestolen. Met Christopher Lee en Senta Berger. Arvottomat (Finland 1982, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Road- movie over de vriendschap tussen drie jongemannen, een meisje en hun problemen met gangsters over een waardevol schilderij. Sommernattens leende (Zweden 1955, België 2,20.15 uur). Advocaat hertrouwt met een veel jongere vrouw. Zijn zoon blijkt beter met haar te kunnen opschieten. Klucht van Ing- mar Bergman met Eva Dahlbeck en Gunnar Björnstrand. Moon in Taurus (Zwitserland 1980, Did. 2, 23.30 uur). Jon geman keert naar zijn vroegere vriendin terug om te ach terhalen wat de oorzaak van hun breuk was. Film van Steff Gruber zonder scenario en zonder acteurs. The square jungle (USA 1956, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Arme volksjongen besluit in de voetsporen van zijn vader te treden en bokser te worden om zo geld en aanzien te ver krijgen. Met Tony Curtis. 'Robocop' van Paul Verhoeven draait nu ook in Bre da. foto orion pictures. 'Robocop', de spannende en met veel bravoure gemaakte Amerikaanse science-fiction/actiefilm van Paul Verhoeven draait thans in Casino 3 in Breda en City 1 in Roosendaal. Een neergeschoten politieagent wordt door een multinatio nal omgebouwd tot robot om hem te kunnen manipuleren in de strijd tegen de misdaad. Wanneer de mens in de robot doorbreekt, keert deze zich gewelddadig tegen zijn schep pers, die zelf niet deugen. 'Havinck' van Frans Weisz is geprolongeerd in Casino 2 in Breda. Mooi spel van Willem Nijholt als een weduwnaar, die posthuum liefde voor zijn overleden vrouw opvat. Naar de roman van Marja Brouwers. The Witches of Eastwick', amusante verfilming van het boek van John Updike, blijft in Casino 1 in Breda en City 2 in Roosendaal. Jack Nicholson speelt een vreemdeling met magische kracht die drie vrouwen onder zijn betovering brengt. Zij wreken zich met buitenaardse middelen als hij hen bedriegt. Leuke allegorie op de man-vrouwverhouding die alleen ontaardt in woest effectbejag. 'Full Metal Jacket' van Stanley Kubrick gaat verder in Casino 4 in Breda en Roxy 1 in Bergen op Zoom. Harde, cynische Vietnam-film die uitvoerig de mariniersopleiding toont. "Van geluk gesproken' van Pieter Verhoeff naar het boek van Marijke Höweler blijft te zien in Cinésol 1 in Breda. Boeiende en wrange tragi-komedie over doodgewone, herkenbare mensen wier levens elkaar bij toeval kruisen. Mooie rollen van o.a. Marijke Veugelers en Gerard Thoolen als Amsterdamse volksmensen. 'Zoeken naar Eileen' van Rudolf van den Berg is nog steeds te zien in Cinésol 2 in Breda. Hector", de komedie rond Urbanus, is geprolongeerd in Grand Theater in Breda, Centraal in Geertruidenberg, Cinem'actueel 2 in Bergen op Zoom, de Koning van Engeland in Hulst en Luxor in Terneuzen. The Untouchables', de nieuwe versie van Brian De Palma van de oude tv-serie, met een goedmoedige Elliott Ness en Robert De Niro als Al Capone, is te zien in Cinem'actueel 1 in Bergen op Zoom. 'Een maand later* met Renée Soutendijk en Monique van de Ven draait in De Koning van Engeland in Hulst, waar ook 'La Bamba' over de jong-gestorven rocker Ritchie Valens te zien is. 'Beverly Hills Cop 2' met Eddie Murphy blijft doordraaien in Cinésol 3 in Breda, Centraal in Geertruidenberg en de Koning van Engeland in Hulst. 'Storia d'Amore' van Francesco Maselli is vanavond te zien in Filmhuis Oosterhout en zondag 29 november bij de Filmliga Dongen. Over een driehoeksverhouding tussen jongeren uit de werkende klasse in Rome. Op donderdag 10 december begint Tema' van Gleb Panf ilov te draaien in Filmhuis Roosendaal. Bekroonde Russische film over een toneelschrijver die in de provincie zijn artistieke impasse hoopt te doorbreken, maar door zijn nieuwe geliefde wordt bekritiseerd op zijn gebrek aan morele moed. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21