C I I E K i 022860* irzekei 'Kunst die de tijd aangeeft' Veel Nederlanders hebben problemen met Franse woning DE STEM ,nNiet-Bon HORLOGEFABRIKANT OMEGA GOOIT ROER OM Sllil V' uren naar ZHV, [s voor vrijblijvend lie informatiepaKKet Of 800,- Of 1.200,s O f2.000,- wat doet u? U vult de bon in m méér betalen dan strikt K is? Pak schaar en pen en dan weet u binnenkort ze« itigste ziektekostenverzeks VRIJDAG 27 NOVEMBER 1987 m 'e frendy woonconsument is individualist Door Hans Bours onsumenten worden steeds kritischer en kwali- teitsbewuster. Dat geldt zeker ook voor de woning, we ne men geen genoegen meer met een goedkoop nylontapijtje of eenvoudig bedrukt katoenen gordijnstofje. De fabrikanten weten dat ook en spelen daar op in met steeds betere kwaliteiten en een steeds groter aan bod. Wat dat betreft zijn er voor trendgevoelige mensen heel interes sante ontwikkelingen. Het wonen en dus inrichten wordt steeds persoonlijker. Je richt je in volgens je eigen 'life-style'. Zeer in dividueel waarbij niet één stijl bepa lend is waar je je naar richt, maar he lemaal volgens je eigen smaak. Eigenlijk mag alles, maar onder één voorwaarde: het totaalbeeld moet harmonieus zijn. Of dat nu met zachte tinten en een contrastkleur is of helemaal in felle kleuren. Bekijken we het totaalbeeld van het aanbod in woningtextiel dan zijn er toch opvallende kenmerken die een bepaalde trend laten zien. Een rijk aanzien, goede kwaliteit en be paald niet goedkoop, dat zijn de steekwoorden. Deze kenmerken vin den we dan ook terug bij alle pro- dukten op het gebied van woningtex tiel: raamdecoratie, beddegoed, ta fellinnen en vloerbedekking. Technische ontwikkelingen van de laatste jaren hebben het mogelijk ge maakt dat men zowel in stof als tapijt vrijwel elk dessin en elke kleurcom binatie maken kan. Daardoor is de keus voor de consument en de mo gelijkheid van combineren zo groot geworden dat elke individuele wens vervuld kan worden. Wat zijn nu die trends in woningtextiel? Het nieuwste op dit gebied kunt u pas volgend jaar kopen. Het is een plissé-optrekgordijn waarbij geen draden meer zichtbaar zijn. Het is nl. dubbelzijdig en de optrekdraden zit ten tussen de twee lagen in. Het is zeer geraffineerd van uiterlijk en kan Katoen 2000: een nieuwe tapijtcollectie van Desso In 40 kleuren en vullafstotend. Cosmos Navarro: vinyl met marmerdessin. Danish Match: handbedrukte rolgordijnen en gordijnstoffen In motleven naar keuze. Vinyl Space-Collection. zowel uni als tweekleurig geleverd worden. Een extra voordeel is dat dit produkt in elke gewenste vorm ge maakt kan worden, dus geschikt voor elke raamvorm. EIGEN WENS Vitrage is jaren grotendeels verdron gen geweest door rolgordijnen, hori zontale en verticale jalouzieën en plissé-gordijnen. Maar nu is het weer in, zij het niet meer in beige en ecru- tinten maar sneeuwwit. Steeds meer worden ook overgordijnen gecombi neerd met vitrage in dezelfde kleur en dessin. Rolgordijnen zijn nog steeds heel populair en in allerlei uit voeringen, kleuren en dessins te koop. Wilt u echter 'trendy' zijn en vooroplopen, dan laat u het dessin ontwerpen, naar eigen wens. Zulke rolgordijnen zijn onder de naam 'Da nish Match' te koop. Bij dezelfde fa brikant kunt u ook overgordijnen la ten ontwerpen. Die wens naar individualiteit is ook goed te merken aan het succes van kleine, vaak eenmanszaakjes, die stoffen met de hand bedrukken. U kunt bij deze mensen stoffen voor al lerlei interieurtoepassingen laten be drukken, meestal naar eigen ont werp of op voorstel van de bedruk- ker. Er zijn ook drukkers die kant-en- klare, zelf ontworpen, stoffen verko pen. Veel van deze bedrijfjes zitten in Amsterdam. Enkele namen zijn Tjalda Thomsen, Marina van Tui- kwerd, Karin de Vaal en Studio Beke- beek. GLANS Voor de ware individualist zijn hand- bedrukte stoffen natuurlijk het einde, maar ook bij de fabrieksmatig ver vaardigde stoffen zijn prachtige voorbeelden van individuele dessins. Een trend is hier stof waarin goud-, zilver- en messingdraad verwerkt zijn of stof met goud- en zilveropdruk. Het zijn stoffen met prachtige des sins en een rijk uiterlijk. Drukstoffen met parelmoereffect, het gebruik van glansgarens en chintz-achtige stof fen vormen het modebeeld bij de gordijnstoffen. Hetzelfde beeld als bij de gordijn- adkamer wordt uxe relaxruimte V Door Hans Bours Als u een mille of zestig, zeventig over heeft dan kunt u er een heel leuke auto voor kopen. Maar een beetje luxe badkamer vergt tegenwoordig ongeveer eenzelfde bedrag. Het kan natuurlijk ook goedkoper of nog veel duurder, bijvoorbeeld als u beslist 24 karaats gouden kranen wilt hebben. Of een tweepersoons 'hot- whirlpool' van 22.000 gulden. Vindt u dat toch een beetje te gek, dan koopt u toch een eenvoudige whirlpool van zo'n 2.500 gulden? En is dat nog te duur dan is er een inbouwset voor bestaande badkuipen voor nog min der geld. Goedkoop of heel duur, in ieder geval is een whirlpool een must voor iemand die met zijn tijd meegaat. De investering voor zo'n whirlpool is ze ker geen weggegooid geld, want het is een bijzonder ontspannend ge noegen om door de massagestralen van een 'bubbelbad' helemaal tot rust te komen. Er zijn echter meer zaken waarmee u uw badkamer tot een luxe relaxruimte kunt omtove ren. In een 'trendy' badkamer heeft het eenvoudige unikleurige tegeltje op vloer en wand plaats gemaakt voor wit of rose marmer. Of keramische tegels met hele voorstellingen van landschappen, bloemmotieven of felle geometrische dessins. Houdt u van klassieke stijl dan kiest u voor een trendkleur grijs, wit of oud-rose. Een moderne badkamer heeft de kleuren wit-blauw, wit-oudrose, grijs zwart of felrood. De combinatie grijs met geel is helemaal bij de tijd. INSTELBAAR Veel mensen willen, om uiteenlo pende redenen, geen bad maar wel een douche. Moderne luxe douches zijn complete massage-installaties. Er is zelfs een uitvoering waarbij de douchekop automatisch langs de glijstang omhoog en omlaag gaat en de waterstraal instelbaar is van zacht tot heel krachtig. Ook zijn er uitvoe ringen waarbij in de muur op meer dere plaatsen en verschillende hoog tes aparte douchekoppen worden gemonteerd. Bij een luxe douche ho ren ook douchekoppen waaraan ver schillende massage-accessoires ge koppeld kunnen worden. En omdat gemak de mens dient kunt u ook een douchekop aanschaffen voorzien van een zeepdispenser. Zeep en shampoo komen tegelijk met lucht en water uit de douchekop. DRANKJE Als modern mens kun je eigenlijk niet meer volstaan met een eenvou dige badkuip, een bubbelbad is wel het minste dat je moet hebben. Ba den worden meer en meer naar li chaamsvorm gemaakt, al dan niet voorzien van een extra neksteun en/of armsteunen. Ook meerper- soonsbaden raken steeds meer 'in'. En dan natuurlijk in whirlpooi-uitvoe- ring zodat je met z'n tweeën, drieën en zelfs vieren urenlang kunt rela xen. Drankje en muziek erbij en je dag kan niet meer stuk. Deze trend is uit Amerika over ko men waaien, waar dit soort baden in nog luxer uitvoering als broodjes van de bakker verkocht worden. Het zijn complete gezondheidscabines, voor zien van solarium, sauna, tropische massageregen, Turks stoombad en warme wind. Verder is zo'n cabine voorzien van stereospeakers, hand douche en verwarmd handdoeken kastje. PILAREN Natuurlijk is zo'n luxe toestand com putergestuurd en, in sommige geval len, voorzien van een tijdschakelaar die het bad vol laat lopen op de door u gewenste tijd. Houdt u van baden in Romeinse stijl, dan is er een ronde whirlpool voor u met pilaren en een baldakijn, in het midden voorzien van een douche. De badkamer van moderne mensen is geen eenvoudig wit betegelde ruimte meer waar noodzakelijke hygiënische handelin gen worden verricht, maar een luxe relaxruimte. Licht zonder lamp 'r/r Een nieuwe Belgische vinding is kunststofmateriaal dat in twee minuten voldoende licht absor beert om in het donker drie uur lang een helder schijnsel uit te stralen. Lumelight, zoals het produkt is genoemd, wordt voor de Neder landse markt op dit moment bij TNO getest maar uitgebreide on derzoekingen in buitenlandse centra hebben al uitgewezen dat het produkt volstrekt onschade lijk is voor de gezondheid en het milieu. stoffen zien we bij bedtextiel. Glans speelt een belangrijke rol. Satijnen overtreksets, parelmoerdruk of sa tijnbanden aangebracht op uni-stof bepalen de trend. De insiders praten ook niet meer over bedtextiel maar over bedmode. Bed- en badgoed worden op elkaar afgestemd, zodat een harmonieus geheel ontstaat. Ook vloerbedekking, wand- en raamkleding zijn steeds meer in bij elkaar passende dessins en kleur stellingen te koop. WASGARANTIE Overigens zijn pasteltinten zowel bij gordijnstoffen als in de bedmode 'uit'. Diepere, meer verzadigde kleu ren voeren de boventoon. De des sins zijn voornamelijk geometrisch of grote bloemen. Een nieuwtje is ook het multifunctionele strandlaken; een badlaken dat als tas kan worden meegenomen en op het strand uitge vouwen kan worden tot strandlaken. Een heel nieuwe ontwikkeling op het gebied van dekbedden is het wasbare donzen dekbed. Verschil lende fabrikanten maken deze dek bedden waarbij er één is die een per soonlijke wasgarantie geeft. Die be staat uit een pasje met nummer van het dekbed en lijkt op een creditcard. Het wasvoorschrift staat op het pasje vermeldt, evenais de naam van de dealer die het dekbed heeft ver kocht. Of het een trend wordt of niet valt nog niet te zeggen, nieuw is het in ieder geval wel; het elektrische dekbed. Mensen die een hekel heb ben aan elektrische dekens vallen nu misschien wel voor het elektrische bed. ONBETAALBAAR Bij kamerbreed tapijt gaat de trend helemaal in de richting van kwalita tief betere en dus duurdere tapijt soorten. Zuiver scheerwol en de beste synthetische garens zijn de materialen waar deze tapijten van gemaakt worden. Voor wie, net als bij gordijnstof, iets aparts wil heb ben, iets wat niemand anders heeft, kan nu al vanaf 12 m2 die wens in vervulling laten gaan. Tot nu toe was dat vrijwel onbetaalbaar voor de par ticulier. U kunt bijvoorbeeld uw eigen naam of initialen in het tapijt laten drukken, in de kleurstelling die u wenst. Tot 1000 m2 kunt u kiezen uit 32 standaardkleuren, daarboven is de kleurkeuze onbeperkt. De pro- duktie van dit tapijt is mogelijk door dat het tapijt bedrukt wordt op een machine die middels een computer programma, waarin het dessins en de kleurstellingen zijn opgeslagen, de spuitkoppen voor het verven stuurt. VLEKBESTENDIG Een heel aardig nieuwtje voor men sen met kleine kinderen is tapijt dat absoluut vlekbestendig is. Het tapijt is met een chemische stof zo behan deld dat de tapijtvezels geen vocht en vuil meer opnemen. Vloeistoffen blijven op het tapijt liggen en kunnen zo opgedept worden. Het tapijt is on der de naam 'Suspence' op de markt en kost 325 gulden per meter op vier meter breedte. Een heel goede mogelijkheid om je interieur een individueel tintje te geven is met de toepassing van kar petten. Moderne karpetten zijn in eindeloos veel dessins en kleurstel lingen te koop, van zachte pasteltin ten en geometrische motieven tot fel gekleurde en helemaal abstracte dessins of zgn. 'Memphis-stijl'. DHURRIES Een trend op karpetgebied vormen de Indiase 'Dhurries', vlak geweven tapijten met ingewikkelde patronen in zachte, moderne kleuren. Deze ta pijten worden met de hand gemaakt en zijn daardoor niet goedkoop maar toch nog alleszins betaalbaar. Meer en meer belangstelling krij gen ook de Chinese en Nepalese ta pijten. Chinese tapijten vallen op doordat de randen van de motieven schuin ingeknipt zijn, waardoor een sterke reliefwerking ontstaat. De kleuren van Chinese tapijten zijn van oudsher zacht van toon, maar zeker niet flets. Daardoor zijn ze uitstekend toe te passen in het moderne 'tren dy' interieur. De Zwitserse horlogefabri kant Omega heeft hel roer radicaal omge gooid. Men wil de boot niet missen met de traditionele oerdegelijke pre- cisie-uurwerken van de firma die he laas ook het imago van ietwat stof fige bourgeoisachtigheid hadden op gedaan. Een weer ongewenste uit straling in een periode waarin het horloge wordt aangewend als life- style-attribuut, een middel om je in gunstige zin van de mede-mens te onderscheiden. Op het kleine marktsegment van 2% dat het dure horloge (boven de f 700) claimt, is het overigens toch al dringen geblazen met prestigieuze concurrenten als Rolex, Cartier, Longines en het Japanse Seiko. „Eerst was de functie van het hor loge onze grootste zorg, vertelt de direktrice van Omega Nederland, Marly Vroemen. Daarna werd dat de vormgeving. Nu is daar de filosofie bijgekomen." Die filosofie is inmid dels geboren. Profilering via cultuur, te weten schone kunsten en weten schappen. 'Kunst die de tijd aan geeft' luidt de slagzin waarmee men aan de weg timmert. Bij de nieuwe Omega Art Watch kan men die kunst aan de achterzijde van de onopval lende, zwarte modernistische kast aantreffen. Daar bevindt zich on zichtbaar voor de oppervlakkige be schouwer een minuscuul etsje, uiter aard beschikbaar in beperkte opla ge. AZTEKEN-BESCHA VING Cultuur-filosofische trekjes kenmer ken de Symbole-reeks. De wijzerpla ten van de klokjes zijn hier voorzien van ying-yang teken, ankh-kruis dan wel zonneteken uit de Azteken-be schaving. „Deze lijn speelt in op het verlangen om door Oosterse filoso fieën op individueel niveau grip op de wereld te krijgen, in een vervlakte no-nonsens maatschappij", betoogt de directrice, zelf opgeleid als eco nome. Het Omegahuis aan de Amster damse Herengracht, het Neder landse hoofdkwartier dat een royale showroom herbergt, werd natuurlijk ook in harmonie met de leer ge bracht. De kunstenaar Klaus Baum- gartner viel de eer te beurt om de Omega-horloge lijnen te verpakken in ludieke postmodernistische vitri nes. Men achtte het eveneens tijd het wat ingedutte leger van 225 de positors op zijn merites te beoorde len. Was dat geen pijnlijke operatie? Marly Vroemen: „Het viel erg mee. Een bezoek aan het gefacelifte Ome- ga-huis, waar ook de confrontatie met de nieuwe strategie plaats vond, was voor enige mensen reden ge noeg om vrijwillig af te haken. Ze vat ten het gewoon niet". De selectie-criteria van Omega lie gen er dan ook niet om. Naast de be reid om een halve ton in het merk te investeren eist men van de juwelier/ horleger een reputatie van modern ondernemerschap en een pertinente prublieksgerichte mentaliteit. Negen detaillisten slaagden tot nu toe voor dit examen. IMAGE-BUILDING „Van de ondernemers wordt vooral verwacht dat zij de emotie die een horloge representeert aan de klant kunnen overbrengen en dat heeft toch alles te maken met image-buil ding", vindt Marly Vroemen. Op de workshops wordt deze 'juiste' men taliteit aangekweekt. Via het zorge- naamde mystery-shopping houdt men die attitude scherp in de gaten. De verdere Bildung van de image- builders vindt plaats in de showroom van het Omegahuis in Amsterdam, alwaar de 'salons' worden gehouden rond eigentijdse kunstenaars en we tenschappers. Zij moeten duidelijk maken hoe het is gesteld met de tijd geest. Getuige de advertentie in Ne derlandse pers onderschrijft Omega de toekomstvisie van de Ameri kaanse journalist Tom Shales. Hij verwacht stormachtige tijden waarin sterke persoonlijkheden de wereld maatschappelijk en cultureel gaan leiden. Is dat een argument om een Omega te kopen Of juist niet Een eigen huisje in het buiten land biedt naast lusten ook meestentijds lasten. Bekend zijn de problemen met onroerend goed in Spanje. In Frankrijk valt het ook allemaal niet mee voor de financieel draagkrachtige, zo blijkt uit een enquête in opdracht van de Nederlands-Franse Ka mer van Koophandel in Den Haag. Bijna veertig procent van de eigenaren van een pand in Frankrijk heeft problemen onder vonden met aankoop of beheer er van. In de meerderheid van de gevallen (28 hebben de pro blemen betrekking op bouwkun dige of bouwtechnische aspec ten, gevolgd door problemen van juridisch-notariële aard (24 en financieel-banktechnische kwes ties (21 De problemen vinden veelal hun oorzaak in trage of slechte afhandeling van procedures ol overeenkomsten, met name bij notarissen. Afspraken en belof tes worden niet of slecht nageko men. De taalbarrière speelt een ondergeschikte rol, zo blijkt uit de enquête. Relatief vaak wordt een onwelwillende houding van plaatselijke autoriteiten ge noemd. De Nederlandse armoe woont niet in Frankrijk: van ruim de helft van de ondervraagden vertegen woordigt het Franse bezit een waarde ban 150.000 of meer. Ook wordt, na een inzinking in de periode 1980 tot 1985, geconsta teerd dat het aantal Nederlandse bezitters van een pand in Frank rijk sterk toeneemt. Het onderzoek dient als voor bereiding op het seminar 'Uw huis in Frankrijk' dat op 12 de cember in de Jaarbeurs in Utrecht wordt gehouden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 15