DE STEMt met een schaker aak geen ruzie lANS BÖHM INTERVIEWT DRIE STERREN VOOR VARA-TV BRT aan het eind van zijn Latijn Schilder- en woordkunstenaar Foto als beeldende kunst \TER 64 S M729/2250 Onze ïkeringS' adviseur wees ons de weg. 'n Betaalbaar Aanvullend Pensioen... Kunstwereld neemt het op voor Jan van Vlijmen We hebbent verstandig aangepakt ehar hebben we Nationale- Nederlanden VOOR. als exclusieve Fiesta araktervol en met ar uitbreiding vatbaar die nog ruimer wordt telijk naar beneden e populaire hatchback edan. En vanzelf- mwde ABS-zekerheid eden gemeen: ze zijn ïeelt behoorlijk in n rijden subsidieert, tof voorzien van een om eens bij de Ford >ent gaat u er zelfs met nik hebben gevonden. TEEN RAAT 20 *0-13041 LVERSUM - De VARA heeft de gelukkige ge- hte gehad om Hans Böhm in te huren voor een Jsprek met drie Nederlandse topschakers: Jan jan (35 jaar, 3e op de wereldranglijst), John ider Wiel (28 jaar, 15e op die lijst) en de hoop i het vaderland Jeroen Piket (18 jaar, op weg iarhet grootmeesterschap). DONDERDAG 26 NOVEMBER 1987 VLAAMSE OMROEP WIL SNEL STER (itlopen Beperkt Onderzoek Wedden dat Afhankelijk Vakmanschap Hermafrodieten nemen. „Je kunt ook een beetje diepgaand amu sement brengen, dat is mijn speciali teit". Benny Neijman, zanger (JanKoesen t programma, getiteld 'Op weg naar de top?', wordt Jidagavond om 22.35 uur op Nederland 1 uitgezonden. kan velen en lang wil uitsla pen. Van der Wiel studeerde eerst rechten, maar kreeg de kriebels te pakken toen Bobby Fischer zo sensationeel op kwam. De jeugdige Jeroen heeft met de steun van zijn ouders zijn school eraan gege ven, omdat hij kansen voor zichzelf ziet voor de absolute top van de professionals. Schakers, leert dit interview wellicht ten overvloede, zijn (als ze niet schaken) gewone mensen. Ilse, de vrouwe van Timman, bekent dat ze een, twee weken voor een toernooi geen ruzie met haar kampioen maakt, 'maar daarna wel'. Er zijn drie hoofdvragen die een schaker altijd op zijn bord krijgt, onthult Timman. Hoe zit het toch met Fischer (die nijdig van het podium verdween en nu als een kluizenaar mokt), kunnen vrouwen schaken en wordt ooit een computer we reldkampioen? Het drietal laat zich amper uit over de heikele kwestie van vrouwen aan het schaakbord, maar belijdt eens gezind dat de computer voorlo pig niet aan het menselijke hoofd kan tippen. is er zelfs in geslaagd t nieuwtje los te peuteren: oen Piket mag van de nasters Organization iele weken stage lopen aan Icefaamde schaakschool van nik en Kasparov in iltou. fciet is een los en onderhou- d programma geworden, in sfeer van een knappend :dvuur (dat echter gaande- dooft), een glas wijn en he- i onder elkaar. Dat praat iel. 'Op weg naar de Top' 't de schaker weinig infor- Itie, maar de leek mag nu ge lig op de bank meeluisteren br wat de meesterbreinen belt Jlegen het slot van de uitzen- 5 komen drie schaakgigan- i vertellen wat ze van het klerlandse trio vinden: Kar- Kasparov en Kortsnoj. De t barmhartige is de hui- je wereldkampioen die vindt |t Timman te oud is geworden i nog met succes een gooi r de titel te doen. Maar col- a Karpov ziet nog wel hoop irde eerste schaker van Ne tland die volgens de fakkel inDr. Eu we kan overnemen. Door Raoul van den Booren BRUSSEL - Wanneer de Belgische overheid de BRT blijft verbieden zich financieel te bedruipen met be hulp van sponsoring of etherreclame kan de Vlaamse omroep niet langer behoorlijke radio- en tv-pro- gramma's maken. De onzekerheid over de toekomst weegt zwaar op de Belgische omroep, werkt verlam mend op de omroepmedewerkers en stimuleert de nervositeit. „We zijn aan het eind van ons Latijn". urom word je beroepsscha- vraagt Böhm aan de drie. prloper Timman werd he lps in een tijd toen dat nog ienkbaar leek. Het antwoord n Timman komt er kort en td op neer dat hij van scha- d en reizen houdt, geen baas ADVERTENTIE! Hoe staat het met de borrel? vraagt Böhm boosaardig. Je roen drinkt niet, John met mate en Jan staat achter het dogma dat een beeije drinken beter is dan helemaal niets. En met disco-dansen raak je nega tieve emoties kwijt, zegt de man die zelf vlak bij de titel heeft gestaan. Kasparov is een hele grote, zeggen de drie bewonderend, maar hij moet oppassen dat hij niet gek wordt Hij is al aardig op weg om spastisch te worden. Over vijf jaar, zegt Hans Böhm monter na zijn VARA- debuut, gaat hij nog eens met de drie praten om te kijken wat er van hen terecht gekomen is. Böhm is niet erg gecharmeerd van de wijze waarop de Spaanse tv de tweekamp om de wereldtitel verslaat. „Een to taalshot en dan inzoomen, dat gaat zo snel vervelen". Terwijl je zoveel mooie, visuele dingen met denkende mensen kunt doen. Hij geeft een voorbeeld. In de tweede match opent Kas parov met c4, iets wat hij in geen zeven, acht jaar heeft ge daan. Hij doet de zet op het mo ment dat Karpov bewust te laat binnenkomt om hem zo doende dubbel te overrompe len. Vervolgens leunt de we reldkampioen achterover en kijkt honend naar zijn tegen stander. Dat zijn toch prachtige beelden, net als het ogenblik waarop Karpov zijn vreselijke blunder begaat, zegt Hans Böhm die het j ammer vindt dat het vermaarde radiopro gramma 'Man en Paard' niet op het scherm verschijnt. Want ook dit kan een levendige tele visie-formule worden. (ADVERTENTIE! 'n Brochure? Vraag uw verzekeringsadviseur of bel: (010)464 80 20 AMSTERDAM (ANP) - Een groep van 25 vooraan staande persoonlijkheden uit de Nederlandse en in ternationale muziek- en kunstwereld heeft het in een brief aan minister Brinkman van WVC opgeno men voor de met ontslag bedreigde intendant van de Nederlandse Opera, Jan van Vlijmen. Het bestuur van de Nederlandse Opera heeft de minister, die hiertoe de bevoegdheid heeft, gevraagd de relatie tus sen het operagezelschap en Van Vlijmen te beëindigen. De ondertekenaars van de brief aan Brinkman hebben nu een beroep op de minister gedaan geen overijlde beslissingen te De ideeën, het vakmanschap en de bezieling van Jan van Vlijmen voor het Nederlandse muziekleven in het alge meen en de muziekdramatische kunst in het bijzonder zijn in de afgelopen jaren overduidelijk geweest. Deze kwali teit mag naar de mening van de ondertekenaars niet verlo ren gaan. Naar hun mening is binnen de Nederlandse Opera een structuur mogelijk, en in feite reeds aanwezig, waarin Van Vlijmens artistieke inbreng optimaal kan worden benut. De ondertekenaars van die brief zijn onder anderen Louis Andriessen, Pierre Boulez, Frans Brüggen, Rudi van Dantzig, Ad 's-Gravesande, Bernard Haitink, Reinbert de Leeuw, Harry Mulisch en Edo de Waart. Hans Böhm, het glas in de hand naast de open haard, interviewt gelijktijdig Jan Timman (links op de foto), John van der Wiel (helemaal rechts) en Jeroen Piket. FOTO VARA (ADVERTENTIES) Een sombere administra teur-generaal Cas Goossens van de Belgische omroep betoogde dat deze week tij dens de jaarlijkse perscon ferentie van de BRT. Hoe wel de Vlaamse omroep al vaker klaagde over zijn be perkte financiële middelen ziet de BRT-top de toekomst van de Vlaamse radio en te levisie nu wel heel pessimis tisch tegemoet. De BRT heeft de afgelopen tijd herhaaldelijk het mes moeten zetten in de eigen activiteiten. Zo werden bui tenopnamen drastisch be perkt, het aantal series en rubrieken verminderd, be paalde programma's zelfs geschrapt en het aantal her halingen verhoogd. Het tweede Belgische net wordt nog altijd niet volwaardig benut. Van een volledig uit gewerkt project om 's och tends herhalingen op het scherm te brengen moest worden afgezien. Vertrek kende BRT-medewerkers worden niet altijd vervan gen. „We kunnen zelfs geen vertegenwoordiger meer naar Hilversum sturen," al dus Goossens. Een intern onderzoek wees onlangs uit dat de BRT tot de goedkoopst werkende omroepen van West-Europa behoort en dat binnen de Brusselse kantoren niet met geld en middelen gemorst wordt. Een uur televisie kost in België gemiddeld 46.000 gulden. Ter vergelij king: Nederland hanteert de norm van 120.000 gulden. De Engelse BBC vindt 180.000 gulden nog aan de lage kant voor een uurtje tv-beelden. Toch moet ook de BRT opboksen tegen een grote hoeveelheid buitenlandse programma's op de rijk ge vulde Belgische kabelnet ten. Volgens de BRT-top- man dreigen de Neder landstalige landen over spoeld te worden door goed koop tv-amusement van an dere culturen en andere we relddelen. „Wij Europeanen willen ons weren tegen de Engelstalige import die de satellietzenders aanvoeren. Volgens Goossens moeten juist de Belgische en Neder landse omroepen zich niet laten overdonderen en er een „punt van eer" van ma ken internationaal kwali teitswerk af te leveren. De belangstelling van de Belgische kijkers voor de eigen omroep neemt echter af. Hoewel Nederlanders steeds vaker overschakelen op de Vlaamse tv-program- ma's switcht de Vlaamse kijker voor zijn amusement graag naar de Nederlandse omroepen. Vooral de Avro, Veronica en Tros blijken met programma's als Wed den Dat.en de Bananas- plitshow in België erg popu lair. „De Vlaamse kijker heeft geen binding meer met zijn eigen Vlaamse televisie", stelt tv-direcetru H.Her mans vast. „Hij zoekt het programma uit dat hij wil zien zonder dat het hem uit maakt welke zender dat uit zendt". De oplossing zoekt Hermans in een duidelijker programmering zoals een vast tijdstip voor het late journaal. Uitgewerkte ideeën hiervoor heeft de programmaraad echter af gewezen. De plannen voor de oprich ting van een commerciële omroep in België maken het leven voor de BRT er vol gens Goossens niet gemak kelijker op. Toch heeft de Belgische regering beloofd bij het doorbreken van het BRT-monopolie meer geld ter beschikking te stellen voor haar openbare omroep. „Maar deze garantie mag niet steeds opnieuw van an dere voorwaarden afhanke lijk worden gemaakt", meent Cas Goossens. „Aller lei voorschriften en regle menten beletten ons nu al vaak vinnig te werken". Om in Vlaanderen goede televisie te kunnen maken pleit de BRT voor een snelle invoering van etherreclame naar het voorbeeld van de Nederlandse STER De ad verteerders zouden op zijn minst 3 miljard Bfr. kunnen opleveren. De BRT wil daarvan één derde reserve ren voor de schrijvende pers, één derde voor de op richting van een commer ciële omroep en eveneens één derde voor de Vlaamse omroep zelf. De BRT-baas steekt de hand tenslotte ook een stukje in de eigen boezem. „We erkennen dat er nog het nodige aan onze pro gramma's te verbeteren valt. Maar ons elastiekje is tot brekens toe uitgerekt." l'Jan Wessendorp, schilde- I ringen en tekeningen. De I Beyerd. Boschstraat 22, Bre- I ia. Open: di.-zo. 10 (za/zo. 13- IU uur. Tot 14 december. [Jan Wessendorp uit Bergen r-P Zoom is heel nadrukkelijk |in kwaliteit en kwantiteit I aanwezig op deze expositie, lïïjn opvallend grote schilde rijen en navrante tekeningen I yjn in materieel opzicht sterk I geëvolueerd en hebben veel I meer dan voorheen een typi- Ische eigen signatuur gekre gen. Ze zijn gemaakt met een I Bepaalde overtuiging over I kunst, die hij letterlijk onder I *°°rden gebracht heeft in een I Poekje met de titel 'Kruimels I hngs de weg' - een wat para- Iroxale titel bij dit werk. I öaarin toont Jan zich de do- leent, die hij is aan de kunst- I academie St. Joost in Breda. I «udenten ervan (Karin Jans- Isen en Caroline Lugtenburg) Imaakten er een boekje met I een eigen identiteit van. In de In v gaat "it van de door |ue Klassieken gevoede opvat- I '®g van de mens als dubbel- lannig wezen (materie en I geest) en het daaruit voort- ■«loeiende voortdurende wor- luingsproces van de mens. I, Dm dat proces gaat het |",em' Daarbij vindt hij dat je I i f"Jeschouwer ais het ware I n "et schilderij moet kruipen dit niet naar je eigen hand °et zetten. Op deze plaats is r geen ruimte om daarop in- InÜf reaëeren, maar zijn Igeaachten zijn rijp voor een |uiepgravende discussie. centraal een immens ■crulderij van Adam ('in zijn meest lichtarme gedaante en zich in de buitenste duisternis verwekkend') - 215x280 meter - hangt is illustratief. Maar ook zijn portretten of ikonen, die het menselijke gelaat als de meest karakteristieke uit drukking van gespletenheid tot uitdrukking brengen of 'eeuwige trouw' voorzien van klatergoud, zijn indruk ma kende tekens. Daarbij heeft Wessendorp met zijn mate riaal, met zijn verf, een soort sgraffitto-techniek ontwik keld die soms op de rand van het 'kermisachtige' met colla ge's en andere mengvormen authentiek en acceptabel functioneert; méér: gedurfd geraffineerd indruk maakt. HE Aty Grimm, Miguel Ybanez en Fransje Booij, schilderijen en sculpturen. Galerie Bege ren, Raadhuisstraat 10, Breda - Ginneken. Open: normale werktijden. Tot 13 december. Een hele mooie expositie met werk, dat zich al bij een eer ste oogopslag laat herkennen Jan Wessendorp: Ikoon met vier zwarte sterren (Beyerd, Breda). - FOTO DE STEM /JOHAN VAN GURP als gemaakt door vakmensen. Niet alleen technisch, maar ook artistiek. De drie kunste naars hebben hun atelier in Acqoy aan de Linge, waar de laatste jaren artistiek meer interessante dingen gebeuren. Daar is sedert een jaar de Spanjaard Miquel Ybanez neergestreken. Hij maakt ge dichten, maar is ook in zijn schilder- en tekenwerk een poët. Vooraan op de expositie hangt een winterlandschap, waaraan je duidelijk kunt zien dat hij niet alleen de zo geheten zuidelijke kleuren nodig heeft om tot een prach tig opgebouwd doek te ko men, waarop met weinig kleur, lijnen en vlakken de suggestie van een winters landschap in een abstrahe rend realisme indruk maakt. Dat staat tegenover zijn uit zwaardere kleuren samenge stelde poëtische tekens, die organisch rust en onrust in een mooie balans brengen. Hij heeft daarbij eigen tech nieken ontwikkeld met lij men en schuren van het ma teriaal, waardoor de materie haar eigen taal spreekt. Aty Grimm maakt ver wante zeefdrukken, gouaches en olieverven. Maar ze is dui delijk de Nederlander tegen over de Spanjaard. Haar te kentaal is opgebouwd uit en kelvoudiger gegevens en compacter van aard. Ze maakt ragfijne tekens, monu mentale composities op basis van (ogenschijnlijk) een ster kere rationaliteit, die noden tot een meditatieve concen tratie. Van Fransje Booij staan er slechts enkele sculpturen, die met natuursteen en metaal (combinaties) niet alleen deze dualiteit overwinnen, maar ook getuigen van vakman schap en een groot gevoel voor materiaal en vormge ving. HE Dutch Photography. Provinciehuis, Koningskade 1, Den Haag. Open: tijdens werkdagen 10-16 uur. Tot 19 december. Wie van fotografie houdt en dit medium ook ervaart als een vorm van beeldende kunst moet deze expositie niet missen. Dutch Photography is een collectie van 85 foto's van 73 Neder landse fotografen, die door een commissie van museumcon servatoren en fotografen wordt samengesteld om de fotogra fie op een gelijkwaardige plaats te brengen naast de schilder en beeldhouwkunst etc. Fotografie als museumwaardig. De stichting wil ieder jaar in de hoofdstad van een provin cie zichzelf manifesteren. Na Lelystad als eerste is nu Den Haag aan de beurt. Bovendien is er nu een prijs ingesteld, de zogeheten Dunhill Distinction (tabak als inspiratiebron voor kunst) met 15.000 en een kunstwerk van Jurriaan Schrofer (binnenkort de Bredase Beyerd te zien). Prins Bernhard, gestoken in een keurig groen-bruin fotoge niek costuum was bij de opening om de prijs te overhandigen aan drs. Ingebord Leijerzapf van de Leidse universiteit, waar prof. H. v. d. Waal de fotografie wetenschappelijk tot museale status wist te verheffen. Mr. Scheito Pattijn, de commissaris die hoort bij dit tehuis, stelde in zijn inleiding de kwalijke reuk die de fotojournalistiek heeft tegenover de fotografie als beeldende kunst. Wim Bary, de voorzitter van de selectiecom missie probeert 'zijn' cultureel centrum van Amstelveen te maken tot een vast onderkomen voor deze collectie in opbouw. De tentoonstelling laat veel boeiende dingen zien: allerlei technische- en artistieke fotografische invalshoeken en beel den die zowel - vaak - een documentair als goed gevonden beeldend karakter hebben. Ze bevat werk van de gerenom- Gerrit Petrus Fieret: 'Camee' 1961 (Provinciehuis Den Haag). meerden als Emmy Andriesse, Maria Austria, Evan Besnyö, Ad van Denderen, Paul Huf, Cor Jaring, Martin Kers, Dolf Kruger, Philip Mechanicus, Vincent Mentzel, Cas Oorthuys, Sem Presser, Sanne Sannes, Krzyzanowski, Dolf Toussaint en vele anderen. Een tentoonstelling om verschillende keren te doorlopen, afwisselend kijkend naar de technische-, artis tieke- en documentaire aspecten. Ik heb ervan genoten. HE Paul de Vylder: Rebus-Re- bis-installatie. Stalker. Kloosterlaan 138, Breda. Open: do-zo 13-17 uur. Tot 5 december. De schilderijen, tekeningen en objecten - alsmede een vi deo (gesprek De Vylder- kunsthistoricus De Cauter) - hebben als thema de mens die zowel man als vrouw is, of Paneel van een triptiek door Paul de Vylder (Lo kaal 01, Breda). hermafrodiet. Een wezen dat de mens vanaf de klassieke oudheid tot de hedendaagse discussie over bisexualiteit heeft beziggehouden. Waar voor staat het? Voor verbor gen dromen of wensen of voor i verloren waarden? Is het een puur symbolisme? Of welke psychologische, kosmologi sche of biologische krachten spelen hier een rol? Wie de ti tels van publikaties van de Vlaming De Vylder, die onder meer Oudheidkunde aan de universiteit van Gent stu deerde, bekijkt krijgt een vermoeden. Die luiden onder meer: De ideologische ver pakking van het kunstwerk; Kunst en aliënatie; dr. Joseph Goebbels; de Hiltonkultuur etc. Dat De Vylder bovendien kan tekenen en schilderen blijkt uit de panelen, de gra vures in lood, de schilderin gen en objecten, die hij in Lo kaal 01 heeft opgesteld. Hij schildert alleen in grijzen en dat is onbarmhartig onthul lend. Zijn stijl is classisis- tisch; legt verbanden met klassieke of Germaanse oer wezens (geen leuke associa ties). Toch blijft hij in zijn beelding een man, die het vrouwelijke element in de schilderingen etc. ondérge- schikt houdt aan het manne lijke. Het voer voor psycholo gen vult ook hier de bak. Technisch een goede exposi tie; psychologisch griezelig. HE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 19