AN
NEN
0
Ln VAN ROMPAEY VAN BRT-PROGRAMMA 'ARGUS';
felen W atson toch
log een ontdekking
kado
'n de
igio
ICOLAMUTfl
Speculaas
Lsonidas bonbons
Gevulde speculaas
Hoge bezoekers bij
afscheidsgala van
Zangeres Zonder Naam
te vieren
es,
akkersvak
WOENSDAG 25 NOVEMBER 1987
BUSSEL - Jan van Rompaey is de drijvende
Jacht achter Argus, een tv-programma van de
It. Elke dinsdag, veertien weken achtereen, is
vijf kwartier lang rechtstreeks in de lucht
onderwerpen die direct of zijdelings met de
idia te maken hebben.
Roger
de Vlaeminck
infathatforij
Martha Davis
Madonna
Time Bandits
Maarten Peters
II te wonen. Verder verwacht
||i Tilburg liefst drie burge-
Ui sen, wnd. burgemeester van
II de huidige woonplaats van
||i verwacht van de colleges
||i mans orkest o.l.v. Mare
Hans Visser
A5
member
w „Ik hoef helemaal geen literaire
prijs. Ik prijs mezelf genoeg"
BoudewIJn Büch, schrijver/ tv-medew erker
DE STEM
12
Interview is geen tweekamp
[■Mart van der Sanden
larmee bewijst de BRT dat in België soms kan wat de
Jaerlandse omroepen niet klaarspelen. Vorig seizoen
ten gemiddeld bijna 1,5 miljoen Belgen naar het pro-
]jima, tegen de concurrentie van Wedden dat... in.
k steeds meer Nederlanders stemmen op Argus af.
[Dat laatste is eigenlijk ver-
tdcrlijk", geeft Van Rom-
y toe, „want de meeste on-
(ierpen in Argus zijn zo ty-
ji Belgisch dat ze Nederlan-
bal zouden moeten
Iresseren". Maar hij heeft
jeen verklaring voor het
lijnsel, of eigenlijk ver-
tllende verklaringen. „De
is via de kabel op veel
i plaatsen in Nederland te
langen dan vroeger en jul-
(hebben geen vergelijkbaar
iramma. De Nederlandse
isie kent wel praatshows,
i dat zijn ook echt shóws,
i de gevatheid van Jan
Jferink, de agressiviteit van
Barend en de geculti-
Iheid van Adriaan van Dis
hbelangrijk zijn als de gas-
I die zij ontvangen. En, tot
|in Nederland heerst tegen-
dig de trend om alles wat
|België komt te huldigen, in
istelling tot vroeger toen
|p België werd neergekeken,
is profiteert daarvan mee".
kis de formule van het pro-
ma?
i kent geen uitgeschre-
formule. Wij willen in
geval een praatpro-
ma maken voor een groot
lliek. Onze onderwerpen
Ikort om te voorkomen dat
Iers afhaken. Alles waar
tin kranten en op radio en
kordt bericht, is een moge-
onderwerp. Wij proberen
|zo breed mogelijk aanbod
prangen, omdat een pro-
i alleen over de media
lal gauw elitair zou worden
(ieh zou afspelen in dat toch
Veine wereldje van journa-
[Verder heeft Argus drie ge
iten: presentatrice Jessie de
pê, tekenaar Zak en mij
de interviews. Die schei
ding hebben we bewust aange
bracht om duidelijk te maken
dat het programma niet om één
persoonlijkheid draait. Bij ons
staan de gasten centraal. Zij
moeten zo echt mogelijk over-
komea Dat beïnvloedt mijn
manier van interviewen.
Een goed voorbeeld daarvan
is een gesprek dat ik ooit met
Adriaan van Dis had. Ik heb
later nogal op mijn kop gekre
gen van een tv-criticus, die
schreef dat ik vergeleken met
Van Dis toch eigenlijk maar
een klein mannetje was. Ik zei
op een gegeven moment tegen
Van Dis: 'U bent een ijdeltuit',
waarop hij antwoordde: 'U
toch ook'. Ik vond dat een
prachtige repliek. Dan hoef ik
toch niet zonodig iets terug te
zeggen om te laten zien dat ik
nog sneller reageer en taal
vaardiger ben dan hij. Als ik
om zo'n opmerking zelf moet
grinniken, vinden sommigen
dat zwak. Maar voor mij is een
interview geen tweekamp, gaat
het er niet om wie de boven
hand houdt. De gast is belang
rijker dan ik".
Het steekt hem wel eens dat
mensen hem als een zwakke
persoonlijkheid beschouwen,
omdat hij zich als interviewer
bescheiden opstelt Maar hij
heeft er een hekel aan de ge
sprekken kunstmatig op te fok
ken.
„Hard interviewen doet het
bij het publiek altijd goed,
maar het is wel gemakkelijk
scoren en het is in veel gevallen
helemaal niet nodig. Te vaak
wordt een rel bewust opge
bouwd. Wij hebben eens de
Oostburg, Markt 19
ïenburg, Weststr. 89
fOMS VERSCHIJNEN er
laten die je als oprechte
luziekliefhebber doen ho
rn dat de commerciële
jctatuur in de popmuziek
Tan snel voorbijgaande
[ard zal zijn. Het zijn el-
dei laten horen dat
fopmuziek nog wel dege-
lk een kwestie van be
ttering kan zijn. Er
Pjken nog artiesten te
pn die integer genoeg zijn
F1 alleen het allerbeste
[an een elpee toe te ver
duwen.
I Helen Watson is zo iemand,
par debuutelpee 'Blue slip-
V is een voortreffelijke
pat en een regelrechte aan
past voor de popmuziek. He-
was tot voor kort (noodge-
F°ngen) een muzikante van
F weede garnituur. Ze was
smds het eind van de jaren
Fj'g actief als zangeres en
r het bandje Loose Lips
ze even succesvol in Ita-
Haar grootste 'wapenfeit'
K op heden was haar zang in
achtergrondkoortje bij
Mei.
N Helen Watson alsnog
Pakt is, is te danken aan
P demo die ze een tijdje ge-
Jon maakte. Die demo werd
Td door Glyn Johns,
icer van o.a. Eagles,
Armatrading, Stones,
p> en Eric Clapton. Johns
erop acuut een elpee
*r Helen te maken en zo ge
redde. En passant werden
i~ n°g wat passende muzi-
®«n bijeen gebracht: ex-
jgle Bernie Leadon, Toto-
Jbteve Lukather, ex-Fair-
Convention-lid Jerry
de voormalige
Jan van Rompaey: 'Te vaak wordt een rel bewust opgebouwd'.
foto fotonieuws
Little Feat-leden Paul Barré-
re, Bill Payne en Richie Hay-
ward. Toevallig waren dat
stuk door Helen Watson he
vig bewonderde muzikanten.
De aanwezigheid van al die
goede muzikanten heeft He
len dusdanig geïnspireerd dat
ze op 'Blue slipper' alles uit de
kast heeft gehaald. Haar mu
ziek houdt een beetje het
midden tussen Joni Mitchell
en Joan Armatrading, terwijl
haar stem wat weg heeft van
opnieuw Joan Armatrading
en zo nu en dan van Kate
Bush. Veelal samen met ene
Martin McGroarty heeft He
len voor deze elpee elf num
mers geschreven die van een
heel hoog niveau zijn. Die
nummers zijn zowel heel per
soonlijk als heel herkenbaar
en ze krijgen op de elpee een
ingetogen, maar niettemin in
dringende vertolking.
'Blue slipper' laat tamelijk
conventionele popmuziek ho
ren. De elpee bevat zo op het
eerste gehoor niets nieuws.
Maar het is juist de beperking
van de simpele popsong,
waarbinnen Helen Watson
zich zowel als componiste als
als zangeres een ware mees
teres toont. 'Blue slipper' is
daardoor een hele mooie
sfeervolle plaat geworden die
het zeker bij de wat oudere
popliefhebber goed zal doen.
MARTHA DAVIS heeft haar
groep The Motels opgedoekt
en heeft nu onder eigen naam
de elpee 'Policy' uitgebracht.
Veel meer dan een naamsver
andering heeft er echter niet
plaatsgevonden. 'Policy' laat
muziek horen die je ook bij de
Motels terug kunt vinden.
wielrenner Roger de Vlae
minck in de studio gehad, die in
een artikel in Panorama door
Ivan Heylen met vertrouwe
lijke informatie om de oren
was geslagen. De Vlaeminck
zei van tevoren tegen een van
mijn medewerkers: 'Ik wil wel
komen, maar ik weet niet of ik
mezelf in de hand kan houden.
Ik vermoord die Heylen'. Ha,
dacht ik, nou zitten we goed.
Maar op mijn eerste vraag of
hij boos was, antwoordde De
Vlaeminck: 'Helemaal niet, he
lemaal niet, ik ben een beetje
ontgoocheld, maar boos, nee
hoor'. De hele affaire zakte op
dat moment als een pudding in
elkaar. Achteraf heb ik me af
gevraagd of we er niet te veel
op uit waren een incident te
creëren, terwijl het eigenlijk
niets voorstelde".
Er zit toch tamelijk veel Neder
land in 'Argus'. Is dat een aan
loopje voor een Nederlandse
versie van het programma?
„Ik merk de jongste tijd in
derdaad dat we steeds vaker
The Motels was ooit een
van de Amerikaanse ant
woorden op de Britse new
wave. Vooral de eerste elpee
'The Motels' liet horen dat de
groep tot grootse dingen in
staat was. Nadien werd geko
zen voor een meer commer
ciële aanpak. Er volgden nog
vier elpees en zowaar twee
Amerikaanse top tien-hits:
'Only the lonely' en 'Suddenly
last summer'. Laatstgenoemd
nummer was ook hier een hit.
Zoals gezegd wijkt 'Policy'
weinig af van eerdere Motels
elpees. De groep viel destijds
vooral op door Marthas
klaaglijke zang en uiteraard
staat 'Policy' daar ook vol
mee. Toch is deze solo-elpee
stukken beter dan bijvoor
beeld de laatste Motels-elpee
'Shock'. Op die plaat gleed de
groep af naar gezichtloze
'adult orientated rock'. 'Poli
cy' is stukken persoonlijker
en daardoor veel boeiender.
'Policy' is echter ook een hele
toegankelijke plaat. Martha
slaagt erin degelijke roek-
songs te maken die door haar
bewogen voordracht alleen
maar aan kracht winnen.
Zeker in Amerika zal 'Poli
cy' dan ook hoge ogen gaan
gooien. In de vorm van 'Tell it
to the moon' en 'Heaven out-
POT
SPR
AAK
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
aandacht besteden aan Neder
landse onderwerpen. Maar dat
komt gewoon omdat er bij jul
lie veel gebeurt. Nu weer de af-
faire-Fassbinder en de Heijn-
ontvoering. Die zaken worden
ook in België heel goed gevolgd.
De NOS heeft al belangstelling
getoond om Argus in co-pro-
duktie met de BRT te maken.
Maar wij hebben die boot afge
houden. Ik ben er niet zo zeker
van of Argus dan wel hetzelfde
programma zou kunnen blij
ven en ik twijfel eraan of ik
zelf in Nederland op de lange
duur goed in de markt zou lig
gen".
In 'Argus' worden vaak proble
men aangestipt van 'de kleine
man' die het slachtoffer is ge
worden van bureaucratie.
„Ja, ik vind dat radio en tele
visie een belangrijke steun
kunnen zijn voor de zwakke, de
hulpeloze in de maatschappij.
Wij zijn machtig omdat we veel
kijkers hebben en een aantal
bureaucraten en politici bang
side my door' zijn er daar
flinke singlesuccessen te be
halen. Of dat ook hier ook zal
lukken is nog maar de vraag.
Martha Davis moet het na
melijk vooral hebben van
haar sterke teksten en die ko
men bij de Europese benade
ring van hitmuziek op de
tweede plaats.
HET MADONNA-CONCERN
heeft een nieuwe zet gedaan
om nog wat extra geld te ver
dienen aan de populariteit
van de zangeres. Onder de
titel 'You can dance' is een el
pee verschenen met daarop
grondige herbewerkingen
van zeven al bestaande Ma
donna-nummers.
Die nummers zijn 'Spot
light', 'Holiday', 'Everybody',
'Physical attraction', 'Over
and over', 'Into the groove' en
'Where's the party'. De remi
xes van de diverse nummers
zijn zeer ingrijpend. In som
mige gevallen, zoals bij 'Get
into the groove' heeft het be
reikte resultaat nog maar
weinig met het origineel te
maken.
'You can dance' is zeker
voor de discotheken een ge
slaagde elpee. De nieuwe ver
sies zijn dusdanig opgerekt en
volgestopt met elektronische
percussie dat je als luisteraar
zo nu en dan niet meer weet
waar je het zoeken moet. De
zangeres Madonna speelt op
'You can dance' een onderge
schikte rol. Het is op deze
plaat vooral te doen om het
spelen met effecten en klan
ken en dat pakt in de meeste
gevallen prima uit.
Voor disco-fanaten is 'You
can dance' verplichte kost.
Voor de Madonna-fans is
deze voorlopig in beperkte
oplage uitgebrachte elpee nog
eens extra aantrekkelijk ge
maakt door toevoeging een
levensgrote poster van het
idool.
voor ons is. Wij dwingen de
machthebbers als het ware
symbolisch één man of vrouw
uit de brand te helpen, want
aan het beleid verandert na
tuurlijk niets. Bovendien zijn
menselijke onderwerpen prima
publiekstrekkers".
Heeft u nooit problemen gehad
met de BRT-leiding?
„Ik merk wel dat die altijd
op haar hoede is. Onlangs had
den we de Playgirl, met blote
mannen, in het programma. In
zo'n geval komen er brieven bij
de directie binnen en moet ik
me achteraf verantwoorden. Ik
voel dat men denkt: 'Waar ligt
de grens en is Van Rompaey
niet gevaarlijk dicht bij of net
over die grens aan het wande
len?'. Maar dat is normaal,
want ik vind zelf ook dat er
grenzen zijn aan wat je op tv
kunt laten zien.
Trouwens niet alleen onder
werpen als sex en abortus lig
gen gevoelig. We hebben ooit
de moeder in de studio gehad
van twee jongens die in een ge
vangenis in Libanon hadden
Martha Davis, hier nog met haar groep The Motels, doet
het tegenwoordig onder eigen naam. - fotocapitol
die zijn, de ontegenzeggelijke
kwaliteiten van Hidding ten
spijt, toch vaak net iets of
stukken beter.
Dat neemt niet weg dat
'Can't wait for another world'
de beste Time Bandits-elpee
tot op heden is geworden.
Hidding heeft samen met
Charlie Midnight een aantal
sterke stukken geschreven en
daar zit hitgevoelig materiaal
bij. Het zou me niet verbazen
als er straks gevestigde Ame
rikaanse artiesten zijn die
dankbaar uit deze elpee put
ten.
ALIDES HIDDING van de
Time Bandits lijkt alles op al
les te zetten om door te bre
ken op de Amerikaanse
markt. Voor de onlangs ver
schenen elpee 'Can't wait for
another world' werd voor de
tweede maal een beroep ge
daan op de Amerikaanse suc
cesproducer Dan Hartman en
diens muzikale partner Char
lie Midnight. Eerder hadden
Hartman en Midnight de
hand in het hitje 'I won't steel
away'.
In Nederland en elders in
Europa en zelfs in Australië
en Nieuw-Zeeland onder
scheidt Time Bandits zich in
positieve zin door immer
fraai verzorgde en vaak heel
pakkende dansmuziek te ma
ken. Hier hebben ze nauwe
lijks concurrentie te duchten.
In de VS liggen de zaken ech
ter anders. Daar moet Hid
ding c.s. het opnemen tegen
veelal zwarte soulgroepen en
MAARTEN PETERS debu
teerde vorig jaar met de voor
Nederlandse begrippen sterke
elpee 'Hunting the queenbee'.
Dat sterke zat 'm dan vooral
in de composities. Peters
toonde zich iemand die in
staat was om meer dan sim
pele rockdeuntjes te schrij
ven.
gezeten. Die twee waren net
vrijgekomen en op weg naar
België. Op een gegeven mo
ment kreeg ik een seintje dat ze
het BRT-gebouw binnenkwa
men. Wat was er gemakkelij
ker dan de studiodeuren open
zwaaien, de camera's erop zet
ten en het emotionele weerzien
uitzenden. Ik vind dat ik zoiets
niet moet doen, omdat het spe
len is op goedkoop sentiment".
Maar het meest gevoelig liggen
natuurlijk onderwerpen over
de BRT zelf.
„Het is in dit huis net als bij
ieder ander bedrijf. Binnen de
BRT kritiek brengen is al
moeilijk, laat staan die naar
buiten brengen. Maar ik vind
wel dat het moet kunnen. Ten
slotte hebben we het ook over
de collega's van de schrijvende
pers en over de buitenlandse
televisie.
De zaak Daniël Buyle
(Buyle werd door de BRT-lei
ding ontslagen wegens zijn kri
tische houding tegenover poli
tieke machthebbers, MvdS) is
een goed voorbeeld. Wij moch
ten van de leiding pas daarover
berichten nadat de Raad van
Bestuur de definitieve beslis
sing had geveld.
Toen was het
eigenlijk vijgen na Pasen,
maar het was moeilijk ma
noeuvreren voor ons. Ook on
der de BRT-medewerkers
heerste verdeeldheid. Sommi
gen vonden dat we het wel
moesten doen, anderen zagen
dat als het buitenhangen van
de vuile was".
Bent u dan toch te braaf?
„Nee, die kritiek vind ik niet
terecht. Waar ik meer over heb
nagedacht is het verwijt dat
wij te vaak moraliserend het
vingertje heffen en menen te
weten hoe het allemaal zou
moeten. Als je niet kritisch
bent, ben je te grijs en te plat.
Maar als je wel kritisch bent,
ben je voor veel mensen een
missionaris die het allemaal zo
goed weet. Daar een tussenweg
tussen vinden en kritische vra
gen stellen zonder al te duide
lijk je eigen standpunt te laten
doorklinken, dat is het moei
lijkst".
Zangeres zonder Naam: laatste lied is een verrassing.
Van onze kunstredactie
|j| TILBURG - De beide ga-
lil la-avonden op donder-
iijlj:: dag 26 en vrijdag 27 no-
ji-jiji vember in de Schouw-
|l| burg Tilburg, waarbij de
|j| Zangeres Zonder Naam
officieel afscheid van het
l|| Nederlandse publiek
g| neemt, lijken uit te
||i groeien tot twee histori-
sche avonden.
j|B De schouwburgdirectie
Ui heeft van de minister
Ui Brinkman van WVC bericht
11 ontvangen dat de bewinds-
!i| man voornemens is met zijn
li echtgenote het gala-concert
II op vrijdag 27 november bij
de directie van Schouwburg
!!i meesters, drs. A.J.M. Dries-
Ui Tilburg, mr. C.H. Goekoop,
Ui burgemeester van Leiden,
de stad waar de Zangeres
II Zonder Naam geboren is, en
II drs. F.G.J.M. Beckers, bur-
gemeester van Stramproij,
Ui mevrouw Servaes. Verder
worden vertegenwoordigers
Ui van burgemeesters en wet-
II houders van zowel Tilburg
II als Stramproij.
li Na een warming-up van
li de aanwezige bezoekers
door De Deurzakkers, zullen
de tv-camera's ingesteld
Ui worden en opent het 21-
11 Winter het gala. De beide
II avonden worden gepresen-
II teerd door Jan Douwe
li Kroeske, die bij die taak
terzijde wordt gestaan door
|l de disc-jockeys Krijn Tor-
ringa (AVRO), Jan Rietman
Ui (NCRV), Herman Stok (VA-
||i RA), Chiel Montage (TROS)
Üi en Frits Spits (NOS). Na de
aankondiging van Jan
II Douwe Kroeske zingt de
II Zangeres Zonder Naam vier
II nummers. Vervolgens komt
er een blokjevanvijfliedjes
ill van de Zangeres Zonder
foto de stem ben steffen
Naam, welke gezongen wor
den door Lex Goudsmit, Ti
neke de Nooij, Joop Dode-
rer, Adelheid Roosen en Al-
bert Mol.
De beurt is daarna aan
een koor van veertig kinde
ren, die met Maria Roepaan
o.a. 'Mandolines in Nicosia'
ten gehore zullen brengen.
Ook de bezoekers in de zaal
zullen o.l.v. Mare Winter als
een koor van 900 man kun
nen functioneren; in totaal
zal die samenzang vier
nummers bevatten. Het vol
gende blok wordt verzorgd
door Belgische artiesten,
waarvoor zijn uitgenodigd
Yvan Heylen, Bart Peeters,
Eddy Wally, Wil Tura en
Rocco Granata. Samen met
Wilma Driessen en het Vo-
lendams Operakoor zingt de
Zangeres Zonder Naam ver
volgens een duet uit een
opera.
Dit optreden wordt ver
volgd door een ode aan de
Zangeres Zonder Naam van
een aantal collega's uit het
vak. Achtereenvolgens zin
gen Imca Marina, Vader
Abraham, Vanessa, Piet
Veerman, Mieke en De
Deurzakkers een aantal be
kende hits van de Zangeres
Zonder Naam. Na een ge
sprekje met Corry Konings
komt de finale in zicht,
welke de Zangeres Zonder
Naam uiteraard zelf voor
haar rekening neemt. Zij
zingt dan ook haar laatste
successen als 'Rock around
the clock' en 'Mexico'. Met
welk liedje zij zal besluiten
moet nog een geheim blij
ven.
Zoals bekend worden van
de beide gala-avonden door
de VARA-tv opnamen ge
maakt, welke op 31 decem
ber van 21.00-22.30 uur via
Nederland 2 worden uitge
zonden. Daarvoor is de Zan
geres nog te gast in het pro
gramma van Sonja Barend.
In tegenstelling tot eerdere
aankondigingen, is deze af
levering van 'Sonja op zon
dag' op 13 december te zien.
De onlangs verschenen el
pee 'Burn your boats' laat ho
ren dat Maarten Peters en
zijn groep The Dream in het
afgelopen jaar er alleen maar
beter op geworden zijn. 'Burn
your boats' laat fraaie, melo
dische pop horen die zo nu en
dan een beetje aan Phil Col
lins doet denken en die opvalt
door zijn gedurfde instru
mentaties. In de teksten is er
zoiets als een rode draad te
bespeuren. Maarten Peters
raadt zijn luisteraars aan
vooral met durf en daad
kracht door het leven te gaan.
Maarten Peters The
Dream gaan hun weg wars
van de heersende muzikale
mode. Het is niet zo dat hun
muziek ouderwets aandoet,
maar hewt is wel onmgewoon
en op sommige momenten
pretentieus. 'Burn your boats'
maakt evenwel de aanwezige
pretenties waar en dat is
eigenlijk best knap.
HANS VISSER kreeg vooral
bekendheid als gitarist van
Flairck. Daarnaast bewees
hij zijn kwaliteiten als com
ponist door muziek die hij o.a.
voor Herman van Veen en
Georges Moustakis schreef.
Met 'Duel' heeft Hans Vis
ser zijn eerste solo-elpee ge
maakt. Die plaat is niet de gi
taarplaat geworden die op
grond van Vissers reputatie
wellicht verwachtte. Nee,
'Duel' is een plaat vol met in
strumentale sfeerstukken,
waarin de gitaar een belang
rijke, maar zeker geen over
heersende rol speelt.
'Duel' doet in de verte een
beetje denken aan het werk
van Andreas Vollenweider en
Visser zal het niet gek doen
bij mensen die van Ameri
kaanse New Age-muziek
houden. 'Duel' kent immers
zijn stemmige momenten en
daar zijn de New Age-lief-
hebbers dol op.
'Duel' bevat naast akoes
tisch gitaarspel ook de nodige
moderne elektronica. Die
elektronica is soms aange
wend om een orkestgeluid te
creëren, maar vaak ook
wordt er driftig met die elek
tronica geëxperimenteerd en
het zijn die keren die 'Duel' de
moeite waard maken.
'Duel' is een mooie plaat
geworden. Visser bewijst er
mee dat er in ons land wel de
gelijk muzikanten met visie
rondlopen. Zijn platenmaat
schappij verdient lof voor het
feit dat alle ruimte heeft ge
geven aan een dergelijk com
mercieel nauwelijks interes
sant project.
De agenda voor de komende we
ken ziet er als volgt uit:
Communards, 17 december in
Den Haag (Congresgebouw)
Boy George, 28 november in
Brussel (Vorst) 29 november in
Den Haag (Philipszaal)
Terence Trent d'Arby, 30 novem
ber in Den Haag (Congresge
bouw)
Philip Glass, 1 en 2 december in
Utrecht (Vredenburg), 5 en 6 de
cember in Amsterdam (Muziek
theater)
Echo the Bunnymen, 6 decem
ber in Utrecht (Vredenburg) en 9
december in Nijmegen (Vereeni-
ging)
Curtis Mayfield, 27 november in
Eindhoven (Effenaar) en 29 no
vember in Rotterdam (Lantaren)
Salif Keita, 27 november in Rot
terdam (Berenei) en 29 november
in Den Bosch (Willem II)
Fabulous Thunderbirds en Omar
the Howlers, 6 december in
Amsterdam (Paradiso) en 20 de
cember in Deinze (Brielpoort)
Joe Ely, 3 december in Amster
dam (Paradiso)
Dennis Brown, 10 december in
Eindhoven (Effenaar)
Gun Club, 18 december in Til
burg (Noorderligt)
Sound, 27 november in Tilburg
(Noorderligt)
Nina Hagen, 9 december in Til
burg (Noorderligt)
Jo Lemaire, 19 december in Til
burg (Noorderligt)
King Diamond, 20 december in
Tilburg (Noorderligt)
Eliza Waut, 26 december in Til
burg (Noorderligt)