AN NEN 0 Ln VAN ROMPAEY VAN BRT-PROGRAMMA 'ARGUS'; felen W atson toch log een ontdekking kado 'n de igio ICOLAMUTfl Speculaas Lsonidas bonbons Gevulde speculaas Hoge bezoekers bij afscheidsgala van Zangeres Zonder Naam te vieren es, akkersvak WOENSDAG 25 NOVEMBER 1987 BUSSEL - Jan van Rompaey is de drijvende Jacht achter Argus, een tv-programma van de It. Elke dinsdag, veertien weken achtereen, is vijf kwartier lang rechtstreeks in de lucht onderwerpen die direct of zijdelings met de idia te maken hebben. Roger de Vlaeminck infathatforij Martha Davis Madonna Time Bandits Maarten Peters II te wonen. Verder verwacht ||i Tilburg liefst drie burge- Ui sen, wnd. burgemeester van II de huidige woonplaats van ||i verwacht van de colleges ||i mans orkest o.l.v. Mare Hans Visser A5 member w „Ik hoef helemaal geen literaire prijs. Ik prijs mezelf genoeg" BoudewIJn Büch, schrijver/ tv-medew erker DE STEM 12 Interview is geen tweekamp [■Mart van der Sanden larmee bewijst de BRT dat in België soms kan wat de Jaerlandse omroepen niet klaarspelen. Vorig seizoen ten gemiddeld bijna 1,5 miljoen Belgen naar het pro- ]jima, tegen de concurrentie van Wedden dat... in. k steeds meer Nederlanders stemmen op Argus af. [Dat laatste is eigenlijk ver- tdcrlijk", geeft Van Rom- y toe, „want de meeste on- (ierpen in Argus zijn zo ty- ji Belgisch dat ze Nederlan- bal zouden moeten Iresseren". Maar hij heeft jeen verklaring voor het lijnsel, of eigenlijk ver- tllende verklaringen. „De is via de kabel op veel i plaatsen in Nederland te langen dan vroeger en jul- (hebben geen vergelijkbaar iramma. De Nederlandse isie kent wel praatshows, i dat zijn ook echt shóws, i de gevatheid van Jan Jferink, de agressiviteit van Barend en de geculti- Iheid van Adriaan van Dis hbelangrijk zijn als de gas- I die zij ontvangen. En, tot |in Nederland heerst tegen- dig de trend om alles wat |België komt te huldigen, in istelling tot vroeger toen |p België werd neergekeken, is profiteert daarvan mee". kis de formule van het pro- ma? i kent geen uitgeschre- formule. Wij willen in geval een praatpro- ma maken voor een groot lliek. Onze onderwerpen Ikort om te voorkomen dat Iers afhaken. Alles waar tin kranten en op radio en kordt bericht, is een moge- onderwerp. Wij proberen |zo breed mogelijk aanbod prangen, omdat een pro- i alleen over de media lal gauw elitair zou worden (ieh zou afspelen in dat toch Veine wereldje van journa- [Verder heeft Argus drie ge iten: presentatrice Jessie de pê, tekenaar Zak en mij de interviews. Die schei ding hebben we bewust aange bracht om duidelijk te maken dat het programma niet om één persoonlijkheid draait. Bij ons staan de gasten centraal. Zij moeten zo echt mogelijk over- komea Dat beïnvloedt mijn manier van interviewen. Een goed voorbeeld daarvan is een gesprek dat ik ooit met Adriaan van Dis had. Ik heb later nogal op mijn kop gekre gen van een tv-criticus, die schreef dat ik vergeleken met Van Dis toch eigenlijk maar een klein mannetje was. Ik zei op een gegeven moment tegen Van Dis: 'U bent een ijdeltuit', waarop hij antwoordde: 'U toch ook'. Ik vond dat een prachtige repliek. Dan hoef ik toch niet zonodig iets terug te zeggen om te laten zien dat ik nog sneller reageer en taal vaardiger ben dan hij. Als ik om zo'n opmerking zelf moet grinniken, vinden sommigen dat zwak. Maar voor mij is een interview geen tweekamp, gaat het er niet om wie de boven hand houdt. De gast is belang rijker dan ik". Het steekt hem wel eens dat mensen hem als een zwakke persoonlijkheid beschouwen, omdat hij zich als interviewer bescheiden opstelt Maar hij heeft er een hekel aan de ge sprekken kunstmatig op te fok ken. „Hard interviewen doet het bij het publiek altijd goed, maar het is wel gemakkelijk scoren en het is in veel gevallen helemaal niet nodig. Te vaak wordt een rel bewust opge bouwd. Wij hebben eens de Oostburg, Markt 19 ïenburg, Weststr. 89 fOMS VERSCHIJNEN er laten die je als oprechte luziekliefhebber doen ho rn dat de commerciële jctatuur in de popmuziek Tan snel voorbijgaande [ard zal zijn. Het zijn el- dei laten horen dat fopmuziek nog wel dege- lk een kwestie van be ttering kan zijn. Er Pjken nog artiesten te pn die integer genoeg zijn F1 alleen het allerbeste [an een elpee toe te ver duwen. I Helen Watson is zo iemand, par debuutelpee 'Blue slip- V is een voortreffelijke pat en een regelrechte aan past voor de popmuziek. He- was tot voor kort (noodge- F°ngen) een muzikante van F weede garnituur. Ze was smds het eind van de jaren Fj'g actief als zangeres en r het bandje Loose Lips ze even succesvol in Ita- Haar grootste 'wapenfeit' K op heden was haar zang in achtergrondkoortje bij Mei. N Helen Watson alsnog Pakt is, is te danken aan P demo die ze een tijdje ge- Jon maakte. Die demo werd Td door Glyn Johns, icer van o.a. Eagles, Armatrading, Stones, p> en Eric Clapton. Johns erop acuut een elpee *r Helen te maken en zo ge redde. En passant werden i~ n°g wat passende muzi- ®«n bijeen gebracht: ex- jgle Bernie Leadon, Toto- Jbteve Lukather, ex-Fair- Convention-lid Jerry de voormalige Jan van Rompaey: 'Te vaak wordt een rel bewust opgebouwd'. foto fotonieuws Little Feat-leden Paul Barré- re, Bill Payne en Richie Hay- ward. Toevallig waren dat stuk door Helen Watson he vig bewonderde muzikanten. De aanwezigheid van al die goede muzikanten heeft He len dusdanig geïnspireerd dat ze op 'Blue slipper' alles uit de kast heeft gehaald. Haar mu ziek houdt een beetje het midden tussen Joni Mitchell en Joan Armatrading, terwijl haar stem wat weg heeft van opnieuw Joan Armatrading en zo nu en dan van Kate Bush. Veelal samen met ene Martin McGroarty heeft He len voor deze elpee elf num mers geschreven die van een heel hoog niveau zijn. Die nummers zijn zowel heel per soonlijk als heel herkenbaar en ze krijgen op de elpee een ingetogen, maar niettemin in dringende vertolking. 'Blue slipper' laat tamelijk conventionele popmuziek ho ren. De elpee bevat zo op het eerste gehoor niets nieuws. Maar het is juist de beperking van de simpele popsong, waarbinnen Helen Watson zich zowel als componiste als als zangeres een ware mees teres toont. 'Blue slipper' is daardoor een hele mooie sfeervolle plaat geworden die het zeker bij de wat oudere popliefhebber goed zal doen. MARTHA DAVIS heeft haar groep The Motels opgedoekt en heeft nu onder eigen naam de elpee 'Policy' uitgebracht. Veel meer dan een naamsver andering heeft er echter niet plaatsgevonden. 'Policy' laat muziek horen die je ook bij de Motels terug kunt vinden. wielrenner Roger de Vlae minck in de studio gehad, die in een artikel in Panorama door Ivan Heylen met vertrouwe lijke informatie om de oren was geslagen. De Vlaeminck zei van tevoren tegen een van mijn medewerkers: 'Ik wil wel komen, maar ik weet niet of ik mezelf in de hand kan houden. Ik vermoord die Heylen'. Ha, dacht ik, nou zitten we goed. Maar op mijn eerste vraag of hij boos was, antwoordde De Vlaeminck: 'Helemaal niet, he lemaal niet, ik ben een beetje ontgoocheld, maar boos, nee hoor'. De hele affaire zakte op dat moment als een pudding in elkaar. Achteraf heb ik me af gevraagd of we er niet te veel op uit waren een incident te creëren, terwijl het eigenlijk niets voorstelde". Er zit toch tamelijk veel Neder land in 'Argus'. Is dat een aan loopje voor een Nederlandse versie van het programma? „Ik merk de jongste tijd in derdaad dat we steeds vaker The Motels was ooit een van de Amerikaanse ant woorden op de Britse new wave. Vooral de eerste elpee 'The Motels' liet horen dat de groep tot grootse dingen in staat was. Nadien werd geko zen voor een meer commer ciële aanpak. Er volgden nog vier elpees en zowaar twee Amerikaanse top tien-hits: 'Only the lonely' en 'Suddenly last summer'. Laatstgenoemd nummer was ook hier een hit. Zoals gezegd wijkt 'Policy' weinig af van eerdere Motels elpees. De groep viel destijds vooral op door Marthas klaaglijke zang en uiteraard staat 'Policy' daar ook vol mee. Toch is deze solo-elpee stukken beter dan bijvoor beeld de laatste Motels-elpee 'Shock'. Op die plaat gleed de groep af naar gezichtloze 'adult orientated rock'. 'Poli cy' is stukken persoonlijker en daardoor veel boeiender. 'Policy' is echter ook een hele toegankelijke plaat. Martha slaagt erin degelijke roek- songs te maken die door haar bewogen voordracht alleen maar aan kracht winnen. Zeker in Amerika zal 'Poli cy' dan ook hoge ogen gaan gooien. In de vorm van 'Tell it to the moon' en 'Heaven out- POT SPR AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST aandacht besteden aan Neder landse onderwerpen. Maar dat komt gewoon omdat er bij jul lie veel gebeurt. Nu weer de af- faire-Fassbinder en de Heijn- ontvoering. Die zaken worden ook in België heel goed gevolgd. De NOS heeft al belangstelling getoond om Argus in co-pro- duktie met de BRT te maken. Maar wij hebben die boot afge houden. Ik ben er niet zo zeker van of Argus dan wel hetzelfde programma zou kunnen blij ven en ik twijfel eraan of ik zelf in Nederland op de lange duur goed in de markt zou lig gen". In 'Argus' worden vaak proble men aangestipt van 'de kleine man' die het slachtoffer is ge worden van bureaucratie. „Ja, ik vind dat radio en tele visie een belangrijke steun kunnen zijn voor de zwakke, de hulpeloze in de maatschappij. Wij zijn machtig omdat we veel kijkers hebben en een aantal bureaucraten en politici bang side my door' zijn er daar flinke singlesuccessen te be halen. Of dat ook hier ook zal lukken is nog maar de vraag. Martha Davis moet het na melijk vooral hebben van haar sterke teksten en die ko men bij de Europese benade ring van hitmuziek op de tweede plaats. HET MADONNA-CONCERN heeft een nieuwe zet gedaan om nog wat extra geld te ver dienen aan de populariteit van de zangeres. Onder de titel 'You can dance' is een el pee verschenen met daarop grondige herbewerkingen van zeven al bestaande Ma donna-nummers. Die nummers zijn 'Spot light', 'Holiday', 'Everybody', 'Physical attraction', 'Over and over', 'Into the groove' en 'Where's the party'. De remi xes van de diverse nummers zijn zeer ingrijpend. In som mige gevallen, zoals bij 'Get into the groove' heeft het be reikte resultaat nog maar weinig met het origineel te maken. 'You can dance' is zeker voor de discotheken een ge slaagde elpee. De nieuwe ver sies zijn dusdanig opgerekt en volgestopt met elektronische percussie dat je als luisteraar zo nu en dan niet meer weet waar je het zoeken moet. De zangeres Madonna speelt op 'You can dance' een onderge schikte rol. Het is op deze plaat vooral te doen om het spelen met effecten en klan ken en dat pakt in de meeste gevallen prima uit. Voor disco-fanaten is 'You can dance' verplichte kost. Voor de Madonna-fans is deze voorlopig in beperkte oplage uitgebrachte elpee nog eens extra aantrekkelijk ge maakt door toevoeging een levensgrote poster van het idool. voor ons is. Wij dwingen de machthebbers als het ware symbolisch één man of vrouw uit de brand te helpen, want aan het beleid verandert na tuurlijk niets. Bovendien zijn menselijke onderwerpen prima publiekstrekkers". Heeft u nooit problemen gehad met de BRT-leiding? „Ik merk wel dat die altijd op haar hoede is. Onlangs had den we de Playgirl, met blote mannen, in het programma. In zo'n geval komen er brieven bij de directie binnen en moet ik me achteraf verantwoorden. Ik voel dat men denkt: 'Waar ligt de grens en is Van Rompaey niet gevaarlijk dicht bij of net over die grens aan het wande len?'. Maar dat is normaal, want ik vind zelf ook dat er grenzen zijn aan wat je op tv kunt laten zien. Trouwens niet alleen onder werpen als sex en abortus lig gen gevoelig. We hebben ooit de moeder in de studio gehad van twee jongens die in een ge vangenis in Libanon hadden Martha Davis, hier nog met haar groep The Motels, doet het tegenwoordig onder eigen naam. - fotocapitol die zijn, de ontegenzeggelijke kwaliteiten van Hidding ten spijt, toch vaak net iets of stukken beter. Dat neemt niet weg dat 'Can't wait for another world' de beste Time Bandits-elpee tot op heden is geworden. Hidding heeft samen met Charlie Midnight een aantal sterke stukken geschreven en daar zit hitgevoelig materiaal bij. Het zou me niet verbazen als er straks gevestigde Ame rikaanse artiesten zijn die dankbaar uit deze elpee put ten. ALIDES HIDDING van de Time Bandits lijkt alles op al les te zetten om door te bre ken op de Amerikaanse markt. Voor de onlangs ver schenen elpee 'Can't wait for another world' werd voor de tweede maal een beroep ge daan op de Amerikaanse suc cesproducer Dan Hartman en diens muzikale partner Char lie Midnight. Eerder hadden Hartman en Midnight de hand in het hitje 'I won't steel away'. In Nederland en elders in Europa en zelfs in Australië en Nieuw-Zeeland onder scheidt Time Bandits zich in positieve zin door immer fraai verzorgde en vaak heel pakkende dansmuziek te ma ken. Hier hebben ze nauwe lijks concurrentie te duchten. In de VS liggen de zaken ech ter anders. Daar moet Hid ding c.s. het opnemen tegen veelal zwarte soulgroepen en MAARTEN PETERS debu teerde vorig jaar met de voor Nederlandse begrippen sterke elpee 'Hunting the queenbee'. Dat sterke zat 'm dan vooral in de composities. Peters toonde zich iemand die in staat was om meer dan sim pele rockdeuntjes te schrij ven. gezeten. Die twee waren net vrijgekomen en op weg naar België. Op een gegeven mo ment kreeg ik een seintje dat ze het BRT-gebouw binnenkwa men. Wat was er gemakkelij ker dan de studiodeuren open zwaaien, de camera's erop zet ten en het emotionele weerzien uitzenden. Ik vind dat ik zoiets niet moet doen, omdat het spe len is op goedkoop sentiment". Maar het meest gevoelig liggen natuurlijk onderwerpen over de BRT zelf. „Het is in dit huis net als bij ieder ander bedrijf. Binnen de BRT kritiek brengen is al moeilijk, laat staan die naar buiten brengen. Maar ik vind wel dat het moet kunnen. Ten slotte hebben we het ook over de collega's van de schrijvende pers en over de buitenlandse televisie. De zaak Daniël Buyle (Buyle werd door de BRT-lei ding ontslagen wegens zijn kri tische houding tegenover poli tieke machthebbers, MvdS) is een goed voorbeeld. Wij moch ten van de leiding pas daarover berichten nadat de Raad van Bestuur de definitieve beslis sing had geveld. Toen was het eigenlijk vijgen na Pasen, maar het was moeilijk ma noeuvreren voor ons. Ook on der de BRT-medewerkers heerste verdeeldheid. Sommi gen vonden dat we het wel moesten doen, anderen zagen dat als het buitenhangen van de vuile was". Bent u dan toch te braaf? „Nee, die kritiek vind ik niet terecht. Waar ik meer over heb nagedacht is het verwijt dat wij te vaak moraliserend het vingertje heffen en menen te weten hoe het allemaal zou moeten. Als je niet kritisch bent, ben je te grijs en te plat. Maar als je wel kritisch bent, ben je voor veel mensen een missionaris die het allemaal zo goed weet. Daar een tussenweg tussen vinden en kritische vra gen stellen zonder al te duide lijk je eigen standpunt te laten doorklinken, dat is het moei lijkst". Zangeres zonder Naam: laatste lied is een verrassing. Van onze kunstredactie |j| TILBURG - De beide ga- lil la-avonden op donder- iijlj:: dag 26 en vrijdag 27 no- ji-jiji vember in de Schouw- |l| burg Tilburg, waarbij de |j| Zangeres Zonder Naam officieel afscheid van het l|| Nederlandse publiek g| neemt, lijken uit te ||i groeien tot twee histori- sche avonden. j|B De schouwburgdirectie Ui heeft van de minister Ui Brinkman van WVC bericht 11 ontvangen dat de bewinds- !i| man voornemens is met zijn li echtgenote het gala-concert II op vrijdag 27 november bij de directie van Schouwburg !!i meesters, drs. A.J.M. Dries- Ui Tilburg, mr. C.H. Goekoop, Ui burgemeester van Leiden, de stad waar de Zangeres II Zonder Naam geboren is, en II drs. F.G.J.M. Beckers, bur- gemeester van Stramproij, Ui mevrouw Servaes. Verder worden vertegenwoordigers Ui van burgemeesters en wet- II houders van zowel Tilburg II als Stramproij. li Na een warming-up van li de aanwezige bezoekers door De Deurzakkers, zullen de tv-camera's ingesteld Ui worden en opent het 21- 11 Winter het gala. De beide II avonden worden gepresen- II teerd door Jan Douwe li Kroeske, die bij die taak terzijde wordt gestaan door |l de disc-jockeys Krijn Tor- ringa (AVRO), Jan Rietman Ui (NCRV), Herman Stok (VA- ||i RA), Chiel Montage (TROS) Üi en Frits Spits (NOS). Na de aankondiging van Jan II Douwe Kroeske zingt de II Zangeres Zonder Naam vier II nummers. Vervolgens komt er een blokjevanvijfliedjes ill van de Zangeres Zonder foto de stem ben steffen Naam, welke gezongen wor den door Lex Goudsmit, Ti neke de Nooij, Joop Dode- rer, Adelheid Roosen en Al- bert Mol. De beurt is daarna aan een koor van veertig kinde ren, die met Maria Roepaan o.a. 'Mandolines in Nicosia' ten gehore zullen brengen. Ook de bezoekers in de zaal zullen o.l.v. Mare Winter als een koor van 900 man kun nen functioneren; in totaal zal die samenzang vier nummers bevatten. Het vol gende blok wordt verzorgd door Belgische artiesten, waarvoor zijn uitgenodigd Yvan Heylen, Bart Peeters, Eddy Wally, Wil Tura en Rocco Granata. Samen met Wilma Driessen en het Vo- lendams Operakoor zingt de Zangeres Zonder Naam ver volgens een duet uit een opera. Dit optreden wordt ver volgd door een ode aan de Zangeres Zonder Naam van een aantal collega's uit het vak. Achtereenvolgens zin gen Imca Marina, Vader Abraham, Vanessa, Piet Veerman, Mieke en De Deurzakkers een aantal be kende hits van de Zangeres Zonder Naam. Na een ge sprekje met Corry Konings komt de finale in zicht, welke de Zangeres Zonder Naam uiteraard zelf voor haar rekening neemt. Zij zingt dan ook haar laatste successen als 'Rock around the clock' en 'Mexico'. Met welk liedje zij zal besluiten moet nog een geheim blij ven. Zoals bekend worden van de beide gala-avonden door de VARA-tv opnamen ge maakt, welke op 31 decem ber van 21.00-22.30 uur via Nederland 2 worden uitge zonden. Daarvoor is de Zan geres nog te gast in het pro gramma van Sonja Barend. In tegenstelling tot eerdere aankondigingen, is deze af levering van 'Sonja op zon dag' op 13 december te zien. De onlangs verschenen el pee 'Burn your boats' laat ho ren dat Maarten Peters en zijn groep The Dream in het afgelopen jaar er alleen maar beter op geworden zijn. 'Burn your boats' laat fraaie, melo dische pop horen die zo nu en dan een beetje aan Phil Col lins doet denken en die opvalt door zijn gedurfde instru mentaties. In de teksten is er zoiets als een rode draad te bespeuren. Maarten Peters raadt zijn luisteraars aan vooral met durf en daad kracht door het leven te gaan. Maarten Peters The Dream gaan hun weg wars van de heersende muzikale mode. Het is niet zo dat hun muziek ouderwets aandoet, maar hewt is wel onmgewoon en op sommige momenten pretentieus. 'Burn your boats' maakt evenwel de aanwezige pretenties waar en dat is eigenlijk best knap. HANS VISSER kreeg vooral bekendheid als gitarist van Flairck. Daarnaast bewees hij zijn kwaliteiten als com ponist door muziek die hij o.a. voor Herman van Veen en Georges Moustakis schreef. Met 'Duel' heeft Hans Vis ser zijn eerste solo-elpee ge maakt. Die plaat is niet de gi taarplaat geworden die op grond van Vissers reputatie wellicht verwachtte. Nee, 'Duel' is een plaat vol met in strumentale sfeerstukken, waarin de gitaar een belang rijke, maar zeker geen over heersende rol speelt. 'Duel' doet in de verte een beetje denken aan het werk van Andreas Vollenweider en Visser zal het niet gek doen bij mensen die van Ameri kaanse New Age-muziek houden. 'Duel' kent immers zijn stemmige momenten en daar zijn de New Age-lief- hebbers dol op. 'Duel' bevat naast akoes tisch gitaarspel ook de nodige moderne elektronica. Die elektronica is soms aange wend om een orkestgeluid te creëren, maar vaak ook wordt er driftig met die elek tronica geëxperimenteerd en het zijn die keren die 'Duel' de moeite waard maken. 'Duel' is een mooie plaat geworden. Visser bewijst er mee dat er in ons land wel de gelijk muzikanten met visie rondlopen. Zijn platenmaat schappij verdient lof voor het feit dat alle ruimte heeft ge geven aan een dergelijk com mercieel nauwelijks interes sant project. De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Communards, 17 december in Den Haag (Congresgebouw) Boy George, 28 november in Brussel (Vorst) 29 november in Den Haag (Philipszaal) Terence Trent d'Arby, 30 novem ber in Den Haag (Congresge bouw) Philip Glass, 1 en 2 december in Utrecht (Vredenburg), 5 en 6 de cember in Amsterdam (Muziek theater) Echo the Bunnymen, 6 decem ber in Utrecht (Vredenburg) en 9 december in Nijmegen (Vereeni- ging) Curtis Mayfield, 27 november in Eindhoven (Effenaar) en 29 no vember in Rotterdam (Lantaren) Salif Keita, 27 november in Rot terdam (Berenei) en 29 november in Den Bosch (Willem II) Fabulous Thunderbirds en Omar the Howlers, 6 december in Amsterdam (Paradiso) en 20 de cember in Deinze (Brielpoort) Joe Ely, 3 december in Amster dam (Paradiso) Dennis Brown, 10 december in Eindhoven (Effenaar) Gun Club, 18 december in Til burg (Noorderligt) Sound, 27 november in Tilburg (Noorderligt) Nina Hagen, 9 december in Til burg (Noorderligt) Jo Lemaire, 19 december in Til burg (Noorderligt) King Diamond, 20 december in Tilburg (Noorderligt) Eliza Waut, 26 december in Til burg (Noorderligt)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 23