ROK EN ROL' OVER HYGIËNE, 'BODYLINE' OYER PARFUMS Oliver Schots 3 Filmschijn en werkelijkheid op expositie in Breda Leergangen Tilbur vieren jubileum m ballet van Cocteau 'Historisch' optrede^ in Londen van Brabants Orkei DE BEYERD LEGDE MET BEGEERTE DE IDENTITEIT YAN DE HOLLYWOODVAST lilHMili!tMIMJB3»gTEM GIDS 2 DIN HILVERSUM - Veronica, nooit te beroerd voor een geintje, laat morgen de kijkers ruiken. Geu- rentelevisie, roept de omroep verrukt uit. Dat is wat overdreven, want Philips is nog niet zo ver. Cederhout SSSSSG JITSLAND 2 Te duur Herinneringen Handicap Lastig sfee en Wiske: mbone „Ik wil niet bij een beweging ho ren die geen kritiek duldt" Anja Meulenbelt, publiciste DE STEM Derrick T2 Geuren in kleuren op tv Door Jan Koesen Het gaat hier om zes strips in de Veronica-gids die je een voor een op commando van het scherm moet lospeuteren bij het zien van het programma 'Bodylijn'. Dan kun je genieten van zes belangrijke geuren die gebruikt worden bij de fabricage van parfums. Het geheel vindt plaats in een den dat men de haren maar één 'geurenspecial' en duurt 25 mi nuten. Veel informatie over parfums, mooie plaatjes, snelle dames en heren in het pro gramma 'Bodylijn' dat morgen om 21.50 uur op Nederland 1 wordt uitgezonden. Maar ook vanavond zit er een geurtj e aan de tv. In 'Rok en rol', het NOS- programma van Netty van Hoorn en Loes Luca, wordt aandacht besteed aan hygiëne. Er wordt gesproken over schoonmaken en lichaamsgeu ren (gewenst en ongewenst) en de hamvraag is 'wat is vies?'. Het is nog niet zo lang gele- (ADVERTENTIE) 12 years old, pure malt whisky. 'ijn gedistilleerd. Tel fUl5)569324' keer per jaar waste, legt Karin van Dorsselaar, vertaler van boeken over geuren, parfums en hygiëne, uit. Uit het raam poepen was een geaccpeteerde gewoonte. Anneke Vonk, veger bij de gemeentereiniging in Amsterdam, vertelt wat ze op dit moment allemaal op straat tegenkomt. Ook wordt in 'Rok en rol' ge sproken over het schoonhouden van 'de meest intieme plek'. Geslachts- en infectieziekten komen aan bod en een sociaal- verpleegkunde van de GGD in Rotterdam vertelt van haar er varingen. Terug naar de vrolijke geu ren van 'Bodylijn'. De gids op de schoot, de neus tegen de strips, de ogen op het scherm. Bloemen en citrus, dat is nog te vatten voor de ongetrainde neus. Fougère is een uitge dachte geur die bij varens zou kunnen horen, ware het niet dat de varen totaal geen geur van zichzelf heeft. Dat vond de Natuur niet nodig. Maar daar zitten de parfumeurs niet mee. Buiten de Schepping hebben we immers nog het laborato rium. Fougère is voortaan va- rensgeur, vooral op mannenka- ken doet hij wonderen. Vervolgens halen we de neus op over de oriëntaalse geuren: zwoel, zwaar, met erotische stoffen erin, uitstekend voor uitdieping van een relatie. Dan drukt Veronica ons op chypres, 'een fris, groen-fruitig akkoord met een vleugje amber en mus kus'. Tenslotte snuiven we aan de aldehyden, een chemische groep die een parfum houdbaar maakt en andere kleurstoffen 'Bodylijn' ovr parfums: geuren onderstrepen je pesoonlijkheid. - FOTO VERONICA opvallender. Een soort van zout en peper dus, maar dan in het geurige. De 25 minuten zijn heel onder houdend gemaakt en voor wie nog veel meer wil weten, heeft Veronica in haar eigen blad uitgebreid informatie over geuren. Cleopatra liet ceder hout vermalen om op de vleu gels van duiven te leggen die vrij door haar vertrekken vlo gen. God sprak tot Mozes in Exodus 30 dat deze 500 sikkels vloeibare mirre en half zoveel sikkels geurige kaneel met kal moes en laurier moest mengen. Lodewijk 15 gebood zijn hof iedere dag een ander parfum te gebruiken en een koning uit Birma selecteerde zijn harem dames met de neus. Deze saillante gegevens wor den niet in 'Bodylijn' verstrekt. We krijgen daarentegen in de rubriek parfumeurs en flacon ontwerpers te horen die leer zame dingen vertellen. Lee To wers vertelt glimlachend hoe hij thuis als arme jongen zich met Sunlight moest wassen en dan vernemen we dat de we reld jaarlijks 15 miljard aan parfums uitgeeft (Nederland 95 miljoen). Een parfumeur spreekt bewogen van een 'eva poratie-melodie', een woord waarmee je bij Scrabbele heel hoog kunt scoren. We hebben 2 neuzen, leert ons een deskundi ge. De kokkerd onder de ogen en een onzichtbare neus, in de hersenpan, die het feitelijke werk verricht. De industrie ge bruikt 300 tot 500 grondstoffen, waarmee alle geuren zijn te creëren. De heren stappen langza merhand van hun vooroordelen af en wagen het af en toe om besmuikt een geurtje tegen de wang- en kaakpartijen te drukken. Met een begrijpende partner word je dan vanzelf ook geurenconsument. Een parfum moet je persoonlijk heid onderstrepen, roept 'Bo dylijn' uit. De helft van het geluksge voel wordt door het mooie flesje ingegeven, zegt een fla con-ontwerper. Een jonge Duitse heer roept krachtige taal over marketing en voorts zien we snel even James Bond- achtige spots die suggereren hoe modern en dynamisch je wel bent met een aftershave van X of okseldepper van Y. Rob Out, de baas van Vero nica, vindt dat zijn omroep en zijn blad waarmee hij kan doen wat hij wil (en dat kan niet iedere omroepbaas zeggen, want de bladen zijn vaak uit besteed), een voortrekkers functie heeft. „Een nieuwe di mensie aan kijken", roept Out. „Nog nooit eerder gebeurd in Europa, wat zeg ik, de hele we reld. Ja, het heeft handen vol geld gekost, maar willen wij de grootste en de snelst groeiende blijven, dan moeten we dat wel doen. We hebben nu meer dan 1 miljoen oplage, dat zijn dus 4 miljoen ruikers woensdag". Op de vraag of de actualitei tenrubriek Nieuwslijn straks ook geurstrips verschaft ter ondersteuning van reportages over ozon, mosterdgas of de riolen van Parijs, antwóordt de directeur ontkennend. Geurte- levisie is eenmalig. Laat de concurrentie maar klooien met de door Veronica aangegeven richting. Een pionier, die ziet niet om. Van onze correspondent Roger Simons LONDEN - Met wappe rende manen en driftige armzwaaien dirigeerde de langharige Engelsman Alan Fearon afgelopen zaterdag in de Queen Eli zabeth Hall op Londens South Bank tweemaal achter elkaar het Bra bants Orkest. Op het pro gramma stond telkens een magistrale begelei ding van de klassieke Sovjetrussische stomme film 'Pantserkruiser Po- temkin' van Sergei Eisenstein. Het was beide keren zowel letterlijk als figuurlijk een overdonderende uitvoering. De Britten noemden het op treden van de knappe Ne derlandse muzikanten zelfs 'historisch'. In 1929 was 'Potemkin' voor het laatst in Londen vertoond onder begeleiding van een groot en springle vend orkest. Sergei Eisenstein (1898- 1948) was toen zelf aanwe zig. Het orkest dat de film muziek speelde, werd gedi rigeerd door de begaafde Duitse muzikant Edmund Meisel (1894-1930), compo nist van de Potemkin-parti- tuur. De grote Queen Elizabeth Hall was dit weekend twee maal mudvol geboekt en het publiek reageerde telkens heel enthousiast, vaak gefascineerd te naar de ritmesectie v; machtige orkest, die pend driftig van kal terwijl de paukei drummers, de ciml hun andere collega' lettend zowel de het projectiescherm' monitor vóór hun ne J gaten hielden om 'Gerauschmusik' synchroon met de gehore te kunnen brei Dit zeer verzorgde' dense optreden van bants Orkest was derdeel van de eerste tournee die deze 1 landse muzikanten n» teel maken. Hun ro was afgelopen vrijde gonnen in Cambridge dag speelden zij in a de hoofdstad van 1 gisteren besloten zj tournee in het Noord» York. Volgens Londense £ur Derrick heeft moeilijke zaak. Een j(f van de stadsreini- intdekt op een bank in .fg een dode man. Aan bpende wond te zien i jet slachtoffer ver- l Nader onderzoek iat de dode Georg Lin- heet. Hij was chef j reclamebureau. Tot j van de vorige avond urrick nauwkeurig na- Gat Lindemann heeft j. De rest van het ver- jn0g een mysterie. geleiding van oude films vooi aankunnen. Op grond de enthousiaste bijval Brabanders in Londet ben genoten en de w ring die nadien werd sproken voor de staande kwaliteit van uitvoeringen, mag -"*"6 nu 3 verwacht dat dit faal sche Nederlandse orkts veel Britse verzoeka ontvangen om tourna komen maken. De geknakte 30 jelle OS brengt een bekroond una over incest De Ca- k tv-fihn 'De geknakte schetst de relatie van lochter zowel met haar als met haar moeder. ets van hun eigen situa- kunnen terugvinden. Ipersoon in het drama 29-jarige Marielle. Een sa de dood van haar va rorden de herinneringen lem en hun incestueuze nuding haar teveel. Ma- probeert alsnog met het in het reine te ko- evenals met haar moe die haar destijds nooit beschermd. St. Helens Van onze kunstredactie TILBURG - Bij gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de Hogeschool Katho lieke Leergangen verzorgt de Faculteit der Kunsten een opvallend theater- en concertprogramma. Het meest spectaculaire is daar bij de reconstructie van het ballet 'De Eiffeltorenbrui- loft' uit 1921 op een scenario van Jean Cocteau. De pre mière is op 29 november a.s. in de schouwburg van Til burg, nadat op 26 november de voorpremière plaatsge vonden heeft in de schouw burg van Roosendaal. Het Orkest van het Conservatorium brengt een concertprogramma aan composities van de 'Gi des Six'. Dat wordt op 27 november in Tilb: december in Middelburg december in Nijmegen lm 'Mount Si Helens' is verhaal van de uitbar- var de Noordameri- ise vulkaan St. Helens in Een jaar na de ramp, die meer dan vijftig mensen -even kostte, ontstond Er- Pintoffs drama. Het ver waarom het tijdig eva- m van de bevolking belemmerd door heb- en domheid. De Eiffeltorenbruiloft Mariés de la Tour E het midden tussen toneelstuk en pantomim een keuze voor een recois tie van dit stuk gemaakti 10 Die Frel- treppe serie "Das kleine Fern- vertoont het ZDF Freitreppe'. Het is de film van Klaus Weise, is mede te danken aan It deze reeks wordt uit- dat het Brabants Consen iden. Max is een ex-de- rium dit jaar bijzondere dacht schenkt aan de Gi des Six, een in 1918, ent, die opnieuw pro als slagersknecht aan lag te komen. Slager gatie van Satie en Coctes: ferdieck is onder de in gerichte groep Fransen nisten met Auric, Durej, neger, Milhaud, Tailleferre. Door Henk Egbers „We hebben gekozen voor de meest typische beelden van de Sterren uit het Hol lywood vóór 1960." Sonja Herst, die in De Beyerd in Breda met een zevende ex positie 'haar' serie 'Mens en Omgeving' afsluit met de expositie 'Identiteit en Be geerte' vertelt hoe zij de idee 'Hollywood tussen 1910-1960' uitwerkte. Er lopen, terwijl wij samen praten, opvallend veel jongeren in De Beyerd die zich vergapen aan de idolen van hun ouders; die met enig ontzag kijken naar een jurk die bijvoorbeeld Jane Mansfield écht gedragen heeft; die de tranen, de zoete koek en de glamour-fagade, op deze tentoonsteling heel interessant aan de orde gesteld, blijkbaar opnieuw waarderen in de bloe deloze tachtiger j aren. Sonja: „Toen ik in 1980 vanaf het Kunsthistorisch Instituut in De Beyerd begon te werken was ik door mijn studie opgela den met ideeën rond marxisti sche golven, vrouwenemanci patie, maatschappelijke stro mingen in de kunstgeschiede nis en dergelijke". Willem Oomen, ook werkzaam in het Bredase cultuurinstituut, had de sociale academie - opge bloeid op de mentaliteit van de studentenrevoltes sedert '68 - achter zich. Geen wonder dat beiden - De Beyerd dreef toen op een wat directieloos tijdperk rond - elkaar vonden in de idee dat er een serie tentoonstellin gen zou moeten komen over de relatie kunst en maatschappij. Samen zetten zij tien thema's uit op basis van 'Mens en Om geving' (lees: kunst en maat schappij). In de praktijk bleken er zeven haalbaar, omdat de uitvoering ervan zeer arbeids intensief is. Willem Oomen i werd inmiddels - wegens de bekende bezuinigingsmetho dieken - voor zoiets als drie vijfde weggesaneerd naar een andere gemeentelijke dienst. Met een vestzak-broekzak-eco nomie huurde De Beyerd weer allerlei stagiaires in om, onder meer, deze serie tot uitvoering te brengen. Aan deze Holly- wood-produktie werkte zo Elsje Reijn mee, die zeer gron dig de relatie filmster-mode in expositie en catalogus vorm gaf. Sonja: „Toen we ermee begon nen was de belangstelling voor thematische exposities bij mu sea over zijn hoogtepunt heen. Het was té arbeidsintensief en tè duur. Nu hoor ik vaak zeg gen 'wat goed dat jullie dat ge daan hebben'. Daardoor was De Beyerd in de jaren tachtig een van de weinige musea die nog thema-tentoonstellingen maakte." Bovendien werd het profes sioneel aangepakt. Zo haalden beide organisatoren Jan van Toorn binnen voor de grafische vormgeving van het affiche en de typische boekjes (catalogi) die bij de exposities gemaakt werden in een zeer flexibel in te vullen vormgeving. Van de acht boekjes (voor de huidige Hollywood-expositie zijn er twee boekjes) wordt binnen kort een samenvattend boek werk gemaakt, dat niet alleen een belangrijke documentatie bevat over een brok cultuurge schiedenis maar tevens een in teressant fenomeen op gebied van grafische vormgeving zal zijn. Uit de stal Van Toorn werd tevens Heter Hildering aange- zetten - blijkt dat deze vraag bij een totaalproject een onge paste is. AÜe exposities passe ren de revue. De tweede expo sitie met de zogeheten Con structivisten met grote klap stukken als de machine van Tatlin en de schaakstoel van Rodchenko of de derde exposi tie over 'tekens en beelden' met een met zand volgekruide bin nenplaats met een hommage aan Mondriaan komen weer voor de geest. Een aflevering met buitenlandse kunstenaars die hier geassimilieerd zijn, waarbij de video-kunstenaar Cardena een opdracht kreeg blijkt achteraf profeterend van inhoud geweest te zijn. Kort om: het was goed. De actualiteit. Tot februari 'Identiteit en begeerte'. De beide boekjes bij deze Holly- wood-tentoonstelling hebben als titel 'Roem en tranen' en 'Geweld en liefde'. Gaat be geerte aan identiteit vooraf of is begeerte identiteit? Bekijk (en lees) het maar. Sonja ver telt dat deze filmexpositie een hele klus was. Een werkgroep, die deze titel als vierde in de serie zou brengen, zag het niet zitten en gaf er de brui aan. En dat waren toch allemaal jon gens die zeer gelieerd zijn aan de filmwereld. Maar dat wil als het op analyseren en exposeren aankomt blijkbaar nog niets zeggen. British Film Institute in Lon den (voor zeventig procent goed voor het materiaal), The John Kobal Collection in Londen en verder onder meer het Konink lijk Belgische Filmarchief in Brussel, de ontwerpster Anne- mie Verbeke in Brussel en nog een aantal bruikleengevers in onder meer Utrecht, Los Ange les, Amsterdam en Den Haag. De beide boekjes, met hun typisch eigen gezicht, bevatten bijdragen die de expositie goed typeren. Eric de Kuyper, ver trekkend van zijn boek 'Het beeld van het mannelijk li chaam in de Hollywoodfilm', dat begin '88 bij Sun verschijnt, zegt interessante dingen over de relatie film-foto in Holly wood en het feit dat de manne lijke sterfoto bloter was dan de film. De telkens verschuivende relatie mode en film wordt door Elsje Reijn goed uit de doeken gedaan. Het verschijn sel oorlogsfilms wordt door Harry Hosman onder de loep genomen; zij blijken nogal bur gerlijk van inhoud te zijn. De manier waarop in de film tegen de vrouw aangekeken wordt, is ook nog nader bekeken. Sonja Herst als ster tussen de restanten van het sterrendom in De Beyerd. trokken die de telkens opval lende vormgeving van de ten toonstelling verzorgde. De technische staf van De Beyerd heeft daarmee zeer veel erva ring opgedaan met exposities bouwen, hetgeen steeds meer zijn doorwerking krijgt bij de - FOTO DE STEM /JOHAN VAN GURP huidige opvallende presenta ties van dit instituut. Als ik Sonja vraag aan welke expositie zij de beste herinne ringen heeft - om niet alle ze ven tentoonstellingen in een saai verhaaltje achter elkaar te Sonja Herst: „Film is de pou- lairste vorm van kunst en is bovendien zeer maatschappij - gebonden. Maar het is ook een zeer lastig thema". Dat heeft dan ook te maken met de be reikbaarheid van het mate riaal. Het Nederlandse Film museum in Amsterdam is wat dat betreft nog een puinhoop, hoewel er goed materiaal is. Het meest lucratief bleken het Een handicap om goed mate riaal te krijgen was tevens het feit dat Hollywood 100 jaar be staan en talrijke musea daar mee iets willen doen. De be staande collecties staan boven dien niet het originele mate riaal af om het te exposeren. Het moest allemaal gereprodu ceerd worden. En daar hangen ze dan: Mae West, Greta Gar- bo, Edward G. Robinson, Mic key Roony, Jean Harlow, Gary Cooper, Henry Fonda, Joan Crawford, Charlie Chaplin, Johnny Weismuller, Johny Wayne, Mariene Dietrich, Ka tharine Hepburn, Doris Day en vele anderen. Maar de tentoon stelling is niet alleen een nostalgische papieren filmver zameling. Ook de verbanden met reclame, mode, make up etc. laten zien hoe het sterren dom zijn uitstraling had en maatschappelijk functioneer de. Schijn en werkelijkheid. Sommigen zullen zeggen: men sen willen bedonderd worden; anderen: de mens heeft helden dom nodig om zich aan op te trekken; van bijbel tot film. Het is voer voor psychologen. En Sonja Herst is de eerste om te bekennen dat deze expositie - hoe interessant ook - slechts een aanzet is tot.De hele Beyerd was nog niet groot ge noeg om dit thema uit te diep en. Maar de realisatie in deze expositie ging eigenlijk al de man/vrouwkracht van deze staf te boven. Vanaf half december zal een van de zalen ingericht worden als bioscoop en wordt De Beyerd - hoe ironisch - weer een soort Uitkijk-theater. Dan zullen er gedurende ander halve maand enkele keren per week films uit deze historische periode gedraaid worden. De aankondiging van dit pro gramma kunt u ongetwijfeld in De Stem lezen. Sonja Herst: „Het publiek kiest voor idolen. Dat was ons uitgangspunt bij deze expositie. De rages werden door de film gevoed; vanaf de James Dean- jasjes tot de kleding van Audrey Hepburn van de Belgi sche ontwerpster Annemie Verbeke". Het is heel opvallend hoeveel authentiek materiaal op dat thema in De Beyerd bij eengebracht is. De begeerte van de staf was groot. De iden titeit van de genoemde periode is aardig uitgelicht. 'Identiteit en begeerte'. De Beyerd, Boschstraat Breda. Tot 1 februari, di.-zo. 10.00 (zo. 13.00)-17.00 uur. van zijn eerlijkheid en Max een kans. De Poule# blijkt een harde wer- maar zijn collega's büj- op afstand. Schafer- De aankleding, naar» ts dochter, die verloofd werpen van Irène Laji ordt verliefd op Max. Ze Jean Hugo, is nu in Tilb» enslotte in dat deze niet realiseerd door de Acai nede partner voor haar voor Beeldende Vornil as daarna leert Max de door Milhaud, Poulenc,® «note van Schaferdieck ger, Auric en Taillefernpen. componeerde muziek den uitgevoerd door het® van het Brabants Coik rium onder leiding van i Steen. De choreografe gemaakt door Simon Aw Gert-Jan van Ammerkat mise-en-scène en handen van Marcel Sck De dansers zijn de Dansacademie sprekers van de door geschreven teksten zijn hard Kruysen en RaoulS pont de Domis. De vertaling werd ge.— Madeleinde Barnauden» van Erven. In het voorprogram®1 den twee stomme films zelfde periode vertoom zijn Entr'acte van uit 1924 (bedoeld als int® bij het ballet Relacheva» bia en met muziek van. alsmede La P'tite Lili berto Cavalcanti met van Milhaud (gefotoi toneel met wrange hi bij deze films gecon., muziek wordt uitgevo® het Conservatoriumorl halve in De Kring in daal op 26 november en» mière in Tilburg op 29"; ber zijn er nog uitvoerw 2 december in Sittard e, cember in Eindhoven- bedraagt 15. Het afzonderlijke programma in Tilburg- delburg en Nijmegen, f aan 'Des Six', bevat gende werken: Pacific Honneger; een suite uit» ches van Poulenc; het w tino voor harp en or*» Tailleferre en een suite Mariés de la Tour Ein wordt tijdens dit film La P'tite Lili van canti met muziek van gedraaid en gespeeld, treeprijs bedraagt M-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 20