[ES BOUWMAN BLIKT TERUG OP OPEN HET DORP: [yen was Nederland weer één' Zondagmorgen VPRO: ouders genieten meer dan de kinderen Ron's gezinsuitbreiding I I Als j e geld wilt verdienenkun j e Tbeter in waspoeder of doodkisten lSn handelen" ZATERDAG 21 NOVEMBER 1987 jetje wat zo gek is? Dat ik het zelf nooit ge- [iieb. Ik heb daar wel meer dan 23 uur op het gestaan, voor de camera's, maar wat er [in het land is gebeurd, wat de mensen voor herm toen gezien en gevoeld hebben, dat inooit echt goed kunnen begrijpen." [ifersdoosje rijpelijk Weinig trek Film klaar Twee emmers Anderhalf uur Oude doos Tevreden Liefdadigheid Wouter van Oorschot, uitgever DE STEM kSalet fes Bouwman terugblikt op die historische televi- Ctzending, is ze snel weer even enthousiast als toen. Datering, i te vullen als het Spaarcertificaat op in een ander gesteld moet worden: in ongefrankeerde an: Verenigde Spaarbank, bankzaken, inummer2704, Utrecht. verenig^ spaart s iets geweldig fantas- ii totaal volksfeest. Dat üen niet meer ver- és en iedereen kwam. Oud «g. Mooi en lelijk. Links (hts. Geslaagd en mislukt. Ikwam naar de RAI. Het n parade van Nederlan- i hun mooist. Op hun lÉen sfeer die met niets te lijken is. Die naderhand ooit meer zo geweest is. jeide in die 23 uur tot rfects. Zonder één inci- erhand zijn er mensen die er ingewikkelde over gezegd hebben. |r sprake was van massa een zo. Natuurlijk, het inde hoek. Maar als je de van toen ziet..het Jaiet eng hysterisch..het iwoon de leukste dag van waren weer even alle- i Het hele Nederlandse s één. We hadden alle- men één doel voor ogen. ttorp moest er komen. En e nog ook." i klap was al dik 3,5 i daalders waard. Ne- idwerd gevraagd om een jage, van een cent tot een |jan duizend, in een luci- sje te proppen en dat bij nier of postkantoor in te n. Het werd een sensatio- is. Er werd zo 5.512.821 ten 27 cent opgehaald, (jk, dat idee van die luci- sjes, van Geert Elfferich, [atuurlijk het allermooiste i de wereld. Zo simpel. |zo effectief. staken elkaar aan. [ek naar buiten en zag dat mensen een lucifer- Ie weg brachten. Dan sloot Itoch aan? Dan wilde je |niet achterblijven? Dan je ook een luciferdoosje er wat geld in en ft dat naar de kruidenier, p bracht in ruim een half sr dan vijf miljoen gul- p. Dat was een mooie start letv-uitzending. [er dan vijf miljoen in lu sjes. .Kun je trouwens weel er in vijfentwintig :randerd is..Nu moetje luciferdoosjes zoeken. i heeft nu toch aanste- |»r het was méér dan een luciferdoosje dat Neder- ii vuur en vlam zette. Juk dat het ook heel be- Tik was dat dokter Klap- |z° eerlijk en eenvoudig I vertellen waarom Het |er moést komen. Hij kon 'irikkelijk goed ver- Ij®. Zonder moeilijke ra Heel begrijpelijk. Dat Mag zijn als je gezond fu a's je kinderen gezond 1 dat je dan best wat iag hebben voor mensen f'zo gelukkig zijn. F verhaal sprak toen, met f ia de Softenon-affaire, an. arnaast moet je je realise- er maar één televisie- jvas. Dus iedereen keek batzelfde programma. ook heel belangrijk, het wn soort wedstrijd. Zou- e net halen? Dat enorme 'g Zou Mies het volhou- D'e 23 uur. Zou het luk- Was een wedstrijd waar- ladereen kon meedoen. Nederland. Je liet elkaar de steek. Dat gevoel erg bij de televisie- fa- Zij in de RAI gaan er- '°5- Dan blijven wij thuis 5 en- Dan geven wij ook "ui gaan wij ook naar de (an Proberen wij ook bij komen. De mensen ;n gegrepen. bijna onvoorstelbaar, even ging waarschijnlijk die dag, maar er wa- drijven waar gewoon 1 zat te kijken. Er wa- «nsen die er een snipper- °°r hadden opgenomen. Het is 25 jaar geleden dat Mies Bouwman, 32 jaar toen, geschiedenis schreef. Op 26 novem ber 1962, om 20.30 uur, begon een televisie programma dat pas de volgende dag om 19.45 uur zou aflopen. Open het Dorp. Een actie van ruim 23 uur, die meer dan 23 miljoen gulden op zou leveren. Het was een initiatief van dr. A. Klapwijk, directeur-geneesheer van de Johannestich- ting in Arnhem, maar de actie kreeg vooral het gezicht van Mies Bouwman. „Ik heb er nooit een seconde aan getwij feld. Ik wist absoluut niet hoe, maar ik wist zeker dat het zou sla gen en dat er vol doende mensen naar de RAI zouden komen voor de rechtstreekse televisie-uitzending. Dat gebeurde ook. De telefoons stonden roodgloeiend en het zag zwart van de men sen. Ik hoor het me nog roepen: „Zorg voor dranghekken. Zorg voor dranghek ken". Om de hele uitzending uit te zien. Nee, ik kan er niets raars of kritisch over zeggen. Geen ne gatief woord." Er deed een keur van artiesten aan de tv-marathon mee. Corry Brokken en the Blue Diamonds. Gré Brouwenstein en Teddy Scholten. Het Con certgebouworkest en Johnny en Rijk. Maar veel bekende Ne derlanders deden pas mee toen duidelijk werd dat de actie alle stoppen deed springen. Aan vankelijk hadden Wim Kan, Toon Hermans en Wim Sonne- veld weinig trek. „Ja, maar je moet het alle maal wel in de context van de tijd zien. De televisie was er nog niet zo heel erg lang. En de grote theatermensen waren er niet dol op. Ik had toen de opdracht de grote drie te benaderen. Tja. Daar kwam dan Mies Bouw man van de radio. Die wilde een programma maken. Wie was ik nou? Wat kon ik nou? Ik was ene Mies Bouwman die kwam vragen of de heren gra tis wilden optreden. Hermans, Kan en Sonneveld. Dat waren toen al grote namen, hoor. Mensen die voor alles en nog wat werden gevraagd. Ik be grijp wel dat ze niet overliepen van enthousiasme. Want laten we eerlijk zijn, in het begin za gen veel mensen het niet zitten. Een televisie-uitzending van 23 uur? Zelfs toe we, na maanden van voorbereiding, aan de uit zending begonnen, wist nie mand, helemaal niemand, wat het zou worden. Ook bij de AVRO hielden ze er rekening mee dat we het niet zouden redden. Er lag een speelfilm klaar voor het geval het geen succes zou worden. Maar achteraf hebben ze al lemaal meegedaan. Wim Son neveld kon niet naar de RAI komen. Die zat in het zuiden van het land. In Heerlen, ja. Daar hebben we toen een scha keling mee gemaakt. Hij heeft toen nog twee liedjes gezongen. En Toon Hermans. Die wilde eerst ook niet. Maar die heeft 's De tv-actie 'Open het dorp', 26 november 1962. Mies Bouwman overlegt met regisseur Theo Ordeman. - foto geh dijkstra Mies Bouwman: Mensen gingen met hun loonzakje direct naar de RAI. - foto archief de stem liana. 'Van koninklijke familie, vol bewondering voor uw actie, gift voor het Dorp is onderweg.' En ook nog een leeg loonzak je. .moet je je voorstellen..er waren mensen die hun loon zakje kregen, direct naar de RAI reden en hun hele loon in leverden. Zo ging het. Dat soort dingen. Het schiet me weer al lemaal te binnen. Er was een meisje, Ria Bou- ma, dat haar bruidsjurk gaf, nou niet de jurk, maar het geld daarvoor. Later kreeg ze zes nieuwe trouwjurken aangebo den. Er was een jongen die zijn konijn gaf. Er werden een paard gegeven. Een kalkoen. Een varken. En schilderijen. Klokken. Spaarpotten. Op een gegeven moment werd er een hele boot de RAI binnenge- sjouwd. Al die giften in natura zouden op een speciale veiling worden verkocht voor Het Dorp. Wat de mensen allemaal niet kwamen brengen..het was een bonte stoet waar geen eind aan kwam. Dan stond daar op eens Leo Horn die alle voetbal len die hij bij internationale wedstrijden had gekregen, schonk. Daarna kwam er een Zeeuwse vrouw met twee em mers vol geld. Dan weer Johnny Jordaan die zijn ring gaf. Daarna Miss World met duizend gulden. Willy Alberti met een gouden plaat. De zwemster Rie Mastenbroek gaf haar Olympische mdaille. Het bleef maar doorgaan. Zelfs na de uitzending. Der steun voor Het Dorp ging door. En de steun voor mevrouw Bouwman die toen opeens 'ons aller Mies' was. „Direct na de uitzending gin gen we, voordat we naar huis zouden gaan, nog even een kopje koffie drinken. Op weg naar het restaurant viel me al op dat iedereen me anders aan keek als vroeger. En toen ik daar in dat restaurant zat, stonden er, ik herinner me het nog goed, opeens honderden mensen voor de ramen. Te kij ken. En te roepen. 'Mies. Mies. Mies. Ik kreeg het daar goed be nauwd van, hoor. We zijn toen via de achteruitgang naar bui ten gegaan. En toen we thuis, in Blaricum, aankwamen ge beurde het wéér. Er was ge woon geen doorkomen aan. Voor onze deur stond de Blari- cumse fanfare en honderden mensen. Ik heb toen gezegd: 'lieve mensen, hartelijk dank, maar nu willen we gaan sla pen.' Toen hebben ze een bord voor onze deur gezet. 'Sssttt..Mies slaapt' voel. Het was gelukt. Het geld was binnen. Voor mij was het afgelopen. Nu moesten anderen aan de slag. De architect stond klaar. De bouw kon van start. Voor mij was het geslaagd en klaar. Over tot de orde van de dag. Zo zit ik nou eenmaal in elkaar. Maar toen begon het alle maal pas. Ze kwamen hier aan de deur geld afgeven. Kwam er iemand aan die je honderd gul den in je hand duwde, 'Alsje blieft Mies, voor het Dorp', en weer weg ging. Anderen deiden het gewoon in de brievenbus. We hadden een ouderwetse soepterrine. En daar hebben we het geld ingegooid. Tot een chauffeur van de AVRO het op kwam halen. De acties in het land bléven doorgaan. Tot de slotuitzending in februari. Maar wij deden niets meer. De opzet was dat we na de televisie-uitzending nog een loterij zouden doen. Iedere dag op de radio. Maar dat hebben we niet gedaan, omdat de actie al meer dan ge slaagd was." Dan het doel zelf. Aanvanke lijk was Mies Bouwman een beetje sceptisch over de opzet van Het Dorp. „Ja. Ik had mijn twijfels of je mensen zo bij elkaar moest stoppen. In één apart dorp. Maar dokter Klapwijk heeft me over de streep gekregen. Hij stelde me voor aan een zwaar gehandicapt meisje dat nog bij haar ouders woonde. Wat zou er gebeuren als haar ouders, die al op leeftijd waren, zouden overlijden en niet meer voor haar zouden kunnen zorgen? Dan zou ze naar een inrichting moeten. Dat vond ik zo verve lend. Zwaar gehandicapten hebben, net als ieder ander mens, recht op geluk. En wat is de basis van geluk? Een plekje voor jezelf. Een thuis. Als je bij je ouders woont of de mogelijk heden hebt om zelfstandig te wonen, is dat prachtig. Maar als dat niet kan, moet je dan naar een verpleeghuis? Nee, maar voor de zwaarst gehandi capten was er toen, 25 jaar ge leden, gewoon geen alternatief. Daarom moest Het Dorp er ko men." nachts gebeld en is toch geko men. Hij heeft toen voor het eerst, van papier, 'Sien laat 's zien' gezongen. Wim Kan had ik de avond daarvoor al overgehaald. Die zou, via de telefoon, een ton binnen halen. Dat was al afge sproken met Albert Heyn, Sid ney van den Bergh, Niemeyer en Dreesmann. Die beloofden ieder 25.000 gulden." Mies Bouwman hoeft de her inneringen niet van heel diep op te halen Ze heeft de afgelo pen dag zitten kijken naar de historische opnames uit 1962. Want Theo Ordeman, de regis seur van toen, is bezig een jubi leum-programma samen te stellen. „Er zijn jammer genoeg niet zoveel levende beelden meer over. Van die ruim 23 uur zijn er maar anderhalf uur be waard. In die tijd was er name lijk nog niet zoiets als video. Er was geen ampex. Je had tele- recording. Dat was film. En het kostte een vermogen om een te levisie-uitzending met tele-re- cording op te nemen. Pas het laatste anderhalf uur heeft iemand in de gaten gehad dat er toch wel iets bijzonders aan de hand was en is de uitzending opgenomen. Dat zijn die beel den die je iedere keer weer ziet. Je weet wel, dat shot waar je mij ziet huilen. Nou ja, huilen, ik stond niet te snikken, het was meer vermoeidheid, maar goed, voor veel mensen is dat hét shot van de actie, een hui lende Mies, die roept dat het de fijnste dag en nacht van haar leven is. Die beelden kun je alleen snappen als je weet wat er de 23 uur daarvoor gebeurd is. Dat is ook zo met het geluid. Mijn stem is die laatste anderhalf uur van een totaal ander ni veau dan normaal. Na twee da gen praten kon ik bijna niks meer zeggen. Dat is heel nor maal. Maar nu, 25 jaar later, moet je dat er allemaal wel bij vertellen als je terugblikt. Dat is heel lastig voor Theo Ordeman. Hij heeft alleen die laatste anderhalf uur, wat filmjournaaltjes en foto's. Ver der moet hij het doen met de herinneringen van mensen die er bij geweest zijn." Zelf kon Mies Bouwman wei nig helpen met beelden en an dere souveniers. „Ik bewaar dat soort dingen niet netjes. Ik gooi het in een oude doos of in een la, en denk dan: 'Er komt vast nog wel eens tijd dat ik het ga ordenen'. Een tijdje geleden vroegen ze of ik geen oude dingen had over de televisie-uitzending van toen. Ik zei: 'Nee, helemaal niks.' Maar toen zei mijn man dat we nog wel wat in een la hadden liggen. Nou, daar ben ik toen in gaan neuzen. En inderdaad. Ik vond een stapel buitenlandse kranten die het succes van de actie alle maal op de voorpagina hadden. Een telegram van koningin Ju- Toen ik de volgende dag uit bed kwam, had ik een tevreden ge- Een andere vraag was of je zoiets met een charitatieve show moet doen. Als gehandi capten ergens recht op hebben moet dat ook via de overheid, met belastinggeld, gegeven worden. Niet met liefdadigheid. „Precies. Dat dacht ik toen ook. Het is ook waar. Maar als het geld er nou niet is? En er moet toch iets noodzakelijks gebeuren? Dan moet dat geld er op een andere manier ko men. Daarom moest deze actie worden gehouden. Als er twee of drie miljoen zou binnenko men, dan zou Den Haag de rest bijpassen." Maar Mies Bouwman vindt niet dat zoiets normaal zou moeten zijn. De zorg voor ge handicapten mag niet afhanke lijk zijn van liefdadigheid. „Het is een eenmalig gebeu ren geweest. Zo'n actie mag voor Den Haag geen vrijbrief zijn om minder subsidie aan gehandicapten te verschaffen, omdat de mensen het geld in geval van nood toch wel bijeen brengen. Dat mag absouut niet. Zou zo'n actie nog een keer kunnen? „Niet precies zo. Open het Dorp kan geen tweede keer. Er zijn daarna verschillende ac ties geweest, maar het is alle maal overgelijkbaar. Misschien leek het een béétje op Live Aid. Voor Afrika. Dat was niet ty pisch Nederlands, maar het was wel een spontane actie voor een doel waar iedereen achter kon staan en waar heel veel artiesten gratis aan mee deden. Dat was óók zo'n actie waarin de beste dingen van de mens naar boven komen. Maar 'Open het Dorp' had méér. Ik heb het over de koorts. De pret. Het saamhorigheids gevoel. Af en toe hebben de mensen er behoefte aan om zich zich samen voor een goed doel in te zetten. Je moet het niet elke maand doen. Dat werkt totaal niet. Maar af en toe zoeken mensen die saamho righeid." Zou dat in de samenleving van vandaag ook nog lukken? „Oh zeker. Als het doel deugt. Als het oprecht is. Als het noodzakelijk is. Zeker. Dan kan het best. 'Gun jezelf dat fijne gevoel' zegt het TROS-deuntje en daarom zaten we dus dinsdagavond, zoals Ellen Brusse dat zei, 'allemaal pontificaal klaar'. Voor de Honeymoon Quiz van ('hartelijk goedenavond') Ron Brandsteder, van wie on ophoudelijk wordt gezegd dat hij zo verschrikkelijk sympa thiek is. Hij is zo sympathiek dat hij zelfs apparaten van zijn eigen vader weggeeft. Hi] is lid van het Story Promi nenten Elftal en de grote vriend van alle Jantjes Beton van Nederland. In de Honeymoon Quiz geven pasgetrouwde mannen en vrouwen hun intiemste geheimen en hun meest romanti sche gedachten prijs. Zondagavond maakten De Bie en Van Kooten zich nog ongerust over de aanslagen op onze priva cy. Maar de heren zijn dit seizoen te mat en te voorspelbaar om de golven van persoonlijke onthullingen nog te kunnen keren. Nederland is helemaal niet bang om voor de televisie met de billen bloot te gaan. De echtparen verdrongen zich om in de show van Ron Beton te komen. Ja, sommigen gingen naar het stadhuis om in aanmerking te komen. Jonge vrouwen hullen zich in het huwelijkswit met sluier en accepteren glimlachend het risico dat ze met huwelijksbootje en al langzaam wegzinken in het vijvertje in Joop van den Endes veilinghal. Wat zijn we nu dinsdagavond tussen de spelletjes door te weten gekomen over de zieleroerselen en maatschappelijke opvattingen van onze trouwlustige jongelingen? „De sfeer die het geheel ademt is heel traditioneel", zei Brandsteder in een interview en dat is nog heel vriendelijk gezegd. Samen wonen vinden ze behelpen, de trouwdag is de mooiste dag van het leven en de naaste familieleden dansen nog enthou siaster mee dan het paar zelf. Zeer geïnteresseerd bleek Ron in eventuele gezinsuitbrei ding bij de kandidaten, maar die gaven daar geen duidelijk antwoord op. Ron is voor veel kinderen, dat is duidelijk, ook al moet hij ze opzoeken bij de VARA. „Viel je als een deur op 'm?", was ook een van zijn vragen. Heb je 'm ontmoet op een romantische tango-avond? Nee, in de kroeg. De onthul lingen vielen niet mee. De mannelijke kandidaten kregen de vraag: „Wat doetje vrouw het laatst voor ze gaat slapen?" Dat zijn toch vragen die diep in je privé-bestaan hakken. Dat Brandsteder door dringt in de slaapkamer van Rudi Carrell is tot daar aan toe, maar dat hij een blik eist in uw persoonlijke slaapdo- mein.De mannen antwoorden volledig onschuldig: „Tan den poetsen". De dames kwamen zelf met een iets andere verklaring, 'wekker zetten', 'make-up afhalen', 'nachtzoen geven', maar hun onschuld was even aandoenlijk De drie favoriete vrouwen van de man. De overbuurvrouw, Brenda Steunbeer en de vrouw van een collega? Nee hoor. Pierre uit Helmond zei netjes: „Mijn vrouw Annette, mijn moeder en haar moeder". Daar ga je met je romantische onthullingen. Zijn Nederlanders inderdaad zo traditioneel, zo keurig en zo saai dat ze elkaar allemaal 'moppie' noe- men? Ron's Honeymoon Quiz heeft een geheide formule voor het hele gezin, ook al is het jonggehuwden-idee afkomstig uit de 'Wie-kent-kwis' die ooit door Peter Knegjens werd gepre senteerd en doet de wankele bruidstaart denken aan de spi raal van de Sterrenshow van Willem Ruis. En dat pesoneel van Martinair heb ik ook vaker gezien. Gun jezelf dat fijne gevoel en vergeet de gezinsuitbreiding niet. Hoe het echt toegaat in de.slaapkamers van Nederland ko men we later wel eens te weten in de Echtscheidings Show, die vast wel eens door de IKON wordt uitgezonden. Door Jan Koesen HILVERSUM - Ook gekeken, als groot mens, liggend in bed naar VPRO's zondagochtend kindertelevisie? Ook ge noten, ook gezucht, ook gedacht: wat mooi? Of: Moet dat nou? En: Gadverdamme! Voor wie het niet weet, of nooit gekeken heeft, het volgende: Sedert een maandje of ander half brengt de VPRO op zon dagochtend tussen 9 en 11 urn- op Nederland 1 haar 'Jeugd programma'. Dat zijn series, waarvan er enkele ondertussen afgelopen zijn, voor de jong- sten, maar ook voor de oudere jeugd. Voor de VPRO geen smurfen en H-mannen, geen Disney en geen hapklaar Amerika. „Wij zullen de strijd niet schuwen," roept Burnmey Bos van de VPRO olijk uit en die strijdlust heeft hij bewezen. Het Jeugd programma heeft formidabele onderwerpen. Het zondagochtendpro gramma begint met drie dikke dames die onderuit gezakt op een sofa thee lurken en gebak vreten. Een manspersoon duikt aan het begin en einde achter de dames op. Dan verschijnen de eerste programma's. Enkele series zijn inmiddels al afge werkt, zoals het verhaal van 'De Kikker en de Pad' en 'Een Hele Schep Geld'. De Belgische 'Pipa en haar Papa' gaat over een kleuter die een olifant mee naar huis neemt waar Pa en Ma aanvan kelijk van in onmin geraken. Uit het kerkhof van de TV-ge- schiedenis is 'Batman' opge graven. 'Buurman Buurman' zijn ook van vroeger, maar deze twee Tsjechische tekenheertjes zijn zo charmant dat ze nog steeds te verdragen zijn. De 'Achterwerken' respectievelijk 'In en Uit de Kast' zijn ijzer- sterk en ook de goedbedoelen de, maar onhandige 'Mevrouw ten Kate', een innemend trutje, is best het bekijken waard. Zo zijn of komen er nog enkele se ries die van goede smaak en begrip voor jeugdige kijkers getuigen en waar ook een vol wassene genoegen aan beleeft. Dan kan de VPRO het niet laten. 'Rembo Rembo' ver schijnen, de opvolgers van de zonderlinge konijnen 'Theo Thea'. 'Rembo Rembo' is nu zo programma waarbij de ma kers alleen aan zichzelf ge dacht hebben. Voor mij is het een serie die ik het liefste met de bazooka van het scherm zou willen schieten. Platvoers, de sfeer van poep en stront, de VPRO op zijn aller-elitairst Veel geestiger is 'Dr. Kran- kenstein' waarin een kunst mens in elkaar geklooid wordt en er met organen gehaspeld wordt. Ik kan me wel voorstel len dat menig pedagogisch voorhoofd fronst bij het aan- 1 schouwen van dit weinig sub tiel werkje. Het gaat van met dik hout zaagt men botten, maar wij, volwassenen, zijn toch ook heel gelukkig geweest met Dracula en zijn broertjes en misschien leer je op die ma nier het verschil tussen een aorta en een twaalfvingerige darm In 'Spektakel' levert de VPRO weer slag om de kij- kersgunst over de ruggen van de kinderen met een vette knipoog naar de ouderea Ne gen drama'tjes, waarover je in een goedmoedige bui wel eens glimlachen kaa Dit hele circus draait nu een poos en de vraag aan Burny Bos luidt: hoe zijn de reacties? Welnu, de ouders staan door gaans veel positiever tegenover de jeugdfilosofie van de VPRO dan him kinderen, voor wie het toch in eerste instantie opgezet is. Kinderen zien niets trendy's of intellectueels in de poep- broeken van R&R, maar geven zich daarentegen van harte over aan simpele dierenseries, de Deense jeugdthriller 'Een Hele Schep Geld' en ook aan 'Mevrouw Ten Kate'. Op het verzoek van de VPRO een te kening van een huisdier in te zenden, zijn 30.000 reacties ge komen. Van zo'n respons zou een A-omroep zijn vingers af bijten. Burny Bos: „De bizarre Rembo Rembo werden aan vankelijk zeer negatief beoor deeld en beginnen nu langza merhand ontdekt te wordea De waardering daarvan van ouderen is al behoorlijk hoog, de kinderen vinden er veel minder aan. Krankenstein, daar moesten ze ook aan wen nen en van onze documentaire over kinderen in Zuid Afrika bleef 10 procent van de kinde ren kij ken en dat is heel veel". f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 37