I DE STEKT Bitterzoete relatiefilm over gewone mensen littikrogids (85-714714 Grote gevoelens, heftige emoties in film 'Havinck' Aandacht voor Afrika ■m WWm 'VAN GELUK GESPROKEN' VAN PIETER VERHOEFF goedkoopste omroepblad van Nederland! minder tijd. I 11, til Jiten wel mee. iets moet Ichten. Zoals je l is kun je zien ten op een zeer I dgevraagde I nen razendsnel IS die niet om 4 I aterdagochtend meer geld- I bij je geld kunt. zaken gaat ;en is een bank □et )en Platendivisie van CBS laar Sony VRIJDAG 20 NOVEMBER 1987 SPEELFILMS OP TV 00K IN DE BIOSCOOP NIEUW OP VIDEO arc V spaarbank IcMarjan Mes zijn nieuwe film, geluk gesproken', jaseerd is op het iro- [Jhe maar ook invoe lde boek van een fchologe (Marijke Leler) laat regisseur Iter Verhoeff mis ken wat al te na- kelijk zien in het igin van deze onder- Mende tragi-kome- [j De kijker wordt ;onfronteerd met de lelden van een rhe- >aapje uit een fcanstra-film. lie in zijn jeugd geen Bde heeft gehad", zo ho- we Haanstra's stem jgen, „zal die in zijn la- leven ook zelf nooit nengeven". lieer herkenbare mensen uit 5 geluk gesproken' zijn al- jaal gefrustreerd in hun Icesverlangen, al is het op verschillende manieren. van hen balanceren op [t randje van abnormaal ge- het jong meisje Marije, |tna een mislukte liefdesaf- ■e geestelijk instort en de la- Jle vrijgezel Kalk, die niet zijn oude moeder kan. t film opent zeer aanstekelijk lar wrang met de ontvoering (or Kalk van zijn demente sier (Loudi Nijhoff) uit het spleegtehuis. |Wat Marije en Kalk bindt, is m het oude huis in een Am- iamse volksbuurt, waar (den wonen. In hetzelfde huis jont ook de fidele volks- Karin (een prachtrol i Marijke Veugelers) met r twee zwarte dochters en kar werkloze vriend. Een zeer jikenbaar gezin, dat zich aan 1 van het bestaansmini- n bevindt. De trap in de ar- iige etagewoning, waar zij kaar steeds tegen het lijf lo- n, vormt de enige verbinding sen de drie levensverhalen k verder niets met elkaar te faken hebben. Wat de perso- Geert de Jong en Peter Tuinman in 'Van geluk gesproken'. nages wel gemeen hebben, is hun wanhopig zoeken naar persoonlijk geluk. Pieter Verhoeff, de be kroonde regisseur van films als 'Het teken van het beest' en 'De Dream', is er uitstekend in ge slaagd om de verschillende ma nieren waarop die mensen uit zo heel verschillende milieus het geluk najagen, treffend te karakteriseren. Het Amsterdamse volksgezin wordt geestig maar vooral roe rend getroffen in zijn strijd om het bestaan, die wordt opge fleurd met play-backwedstrij - den en sociale evenementen. De FOTO CANNON GHOUP. werkloze vriend van Karin wordt, hoewel niet zo erg als hij vermoedt, het slachtoffer van een sjacherende gabber (Gerard Thoolen) die het voor zien heeft op een 'vluggertje' T2 met Karin. Een tragi-komisch voorval waarbij deze ogen schijnlijk zo handige sjache raar pijnlijk afgaat. Hartver warmend ondanks de proble men in het gezin is him solida riteit en trots op elkaar als het er op aankomt. Dit milieu komt er bij Verhoeff het best af; niet alleen in de schildering maar ook in zijn omgaan met emo ties. Het intellectuele milieu dat ermee contrasteert, blijkt veel egoïstischer. Peter Tuinman is als een hoogleraar, Leo, eigen lijk een ploert; een vrouwen versierder die overigens niet zonder mededogen wordt beke ken. In liefdeszaken een even grote mislukkeling als iedereen uiteindelijk. Maar hij weet niets te beginnen met het lief desverdriet van de studente Martje, dochter van een vriend, nadat hij haar uit wilszwakte verleid heeft. Martje (de fraai debuterende Mirjam Sternheim) gaat met hem op reis naar Italië om haar vader en diens tweede vrouw daar te bezoeken. Onderweg gaan zij in een motel samen naar bed, waarna het meisje volslagen van de kaart is en Leo, die middenin een liefdes relatie met een collega zit, wanhopig blijft achtervolgen. Zij slaat gewelddadig door, blijkt in verwachting en moet worden opgenomen. Haar kind blijft achter bij haar vader en diens tweede kinderloze vrouw. Deze laatste scènes zijn minder geslaagd, mede omdat de be treffende acteurs (Arend Jan Heerma van Voss; geen acteur en Olga Zuiderhoek) zwak ac teren. Bovendien wordt de geeste lijke instorting van Marije voor een filmverhaal te weinig uitgewerkt. De film heeft op nieuw het talent van acteurs als Marijke Veugelers en Ge rard Tholen bevestigd en intro duceert overtuigend de jonge actrice Miijam Sternheim als een belofte voor de toekomst. Heel mooi is het camerawerk van Paul van den Bos en de art direction van Dorus van der Linden. 'Van geluk gesproken' van Pieter Verhoeff draait in Ciné- sol 1 in Breda. (ADVERTENTIE) Bel voor een abonnement EW YORK (RTR/ PI) - Het Ameri kaanse mediaconcern IBS heeft er in toege- temd zijn grammo- ioonplatendivisie voor •twee miljard dollar te Afkopen aan het Ja panse elektronicacon- 1 Sony. De transac ts. waarover reeds t maanden werd gespeculeerd, moet nog gorden goedgekeurd poor de Amerikaanse autoriteiten en zal naar [Verwachting begin vol- .end jaar worden afge- 'ond. CBS-platendivisie peeft een groot aantal popartiesten onder haar Piede, waaronder Michael Jackson en Bruce 'Prmgsteen. CBS Records de grootste grammo- an de Verenigde Staten, war het afgelopen jaar wem een exploitatiewinst jePoekt van ruim 162 mil- P°en dollar op een omzet van 1,49 miljard dollar. Door Matjan Mes Nog voordat 'Havinck' van Frans Weisz in de bioscopen te zien was, is de roem de film vooruit gesneld. Drie prijzen tijdens de Neder landse Filmdagen in Utrecht en een massa voor- publiciteit in de verschil lende media. Het kan niet anders dat de verwachtin gen zo hoog gespannen wer den dat de uiteindelijke confrontatie niet meer het zinderende resultaat ople vert dat in het vooruitzicht werd gesteld. 'Havinck' is inderdaad een meeslepende film door het mooie spel van vooral Willem Nijholt. Maar wel een tamelijk overschatte film. Indertijd gebeurde met de schitterende, internationale produktie 'Charlotte' van Weisz precies het tegenoverge stelde in de Nederlandse media. Die fragmentarische beelddra- maturgie over het leven van de jonge, joodse kunstenares Charlotte Salomonson werd toen sterk ondergewaardeerd. 'Havinck' werd door scena rioschrijver Ger Thijs in grote lijnen gebaseerd op de roman van Maijan Brouwers. Het verhaal over een advocaat wiens vrouw bij een auto-on geluk om het leven komt en die zich daarna probeert af te slui ten voor iedere emotie. Hij weet niet hoe het verder moet met zijn leven, dat van zijn 14- jarige dochter en met de ver houding met zijn vriendin. Het boek ging op een spottende ma nier om met de man Havinck wiens schuld het allemaal was dat de vrouw zich verwaar- Willem Nijholt en Anne-Martien Lousberg als vader en dochter in 'Havinck'. - FOTO HOLLAND FILM RELEASING. loosd voelde en uiteindelijk zelfmoord bleek te hebben ge pleegd. In de film krijgt de man een goedwillender rol toebedeeld. Bovendien werd een tweede verhaallijn toegevoegd; een rechtszaak van een jonge Suri namer die zijn vriendin zou hebben vermoord en die door Havinck wordt verdedigd, om dat hij er een parallel met zijn eigen situatie in ziet. In het be gin van de film is Havinck nogal onsympathiek. Hij kan geen verdriet om het verlies van zijn vrouw voelen en bena dert zijn dochter bot en onge voelig. De spanning reageert hij seksueel af bij zijn vriendin, een onduidelijke performance- artieste. Na de begafenis wordt hij door een vriend van zijn echt genote beschuldigd van 'geestelijke verwaarlozing tot de dood erop volgde'. „Wat staat daar voor straf op?", vraagt de opgewonden jonge man zich af, die tevens de te kenleraar van de dochter blijkt. Als advocaat tracht Ha vinck gewoon zijn werk te blij ven doen, onaangedaan en za kelijk. Maar door de confronta tie met de ouders van zijn over leden echtgenote en met zijn om begrip vragende, hem ter verantwoording roepende dochter begint zich in Havinck een psychologisch proces af te spelen, dat zijn gevoelens in te genovergestelde richting stuurt. In emotionele flash-backs, begeleid door de heftig vervoe rende muziek van de Italiaan Egisto Macchi (dezelfde van 'Charlotte'), beleeft Havinck opnieuw momenten uit de rela tie met zijn vrouw. Willem Nij holt weet die veranderende ge voelens die de herinnering bij hem oproept prachtig te vertol ken. Ze krijgen ook fraai ge stalte in de fotografie van de prominente Italiaanse camera- men Giuseppe Lanci. Pas wan neer Havinck de brief vindt die zijn vrouw heeft nagelaten en waaruit blijkt dat ze zelfmoord pleegde, beseft hij dat hij me deschuldig was aan de dood van zijn vrouw. Althans, zo had ik het graag opgevat. Maar de film blijft in gebreke bij het tonen van de psychologische motivatie. Wat voor een rol die echtgenote, heftig geacteerd door de be kroonde Will van Kralingen, nu precies in Havinck's leven heeft gespeeld, wordt niet overtuigend verbeeld. Mij komt ze voor als een hysterica met mislukte, artistieke ambities, maar verder kom je niets over haar te weten. En evenmin over haar verhouding met die uit het niets opduikende teken leraar, die haar zogenaamd wel zo goed begreep. Daarom werd ik, hoewel geboeid, ook nauwe lijks geroerd door de film. Waar gaat hij nou eigenlijk over? Dat is de grote vraag, waarop door de media inmid dels ingewikkelde antwoorden werden bedacht, die ik helaas niet heb kunnen ontdekken in de film. Het meest overtuigend zijn de scènes tussen vader en dochter. Anne-Martien Lous berg speelt het door de dood van haar moeder en door de onverschilligheid van haar va der getroffen jonge meisje heel erg goed. Weisz blijkt opnieuw een groot spelregisseur met een warme aandacht voor zijn per sonages en acteurs. 'Havinck' van Frans Weisz draait in Casino 3 in Breda en Cinem'actueel 3 in Bergen op Zoom. Van onze filmredactie Vanavond wordt het festival 'Af rica in the Picture' in Filmhuis Concordia in Breda voortgezet met de Tunesische documentaire 'Ca mera d'Afrique' uit 1983 van Férid Boughedir. Het is een verslag van de korte geschie denis van de Afrikaanse film die in 1966 begon met 'Borom Sarret' van de Sene- galees Sembène Ousmane, waarin deze beeld gaf van het leven van een zwarte kruier. De documentaire is informatief maar de inhoudelijke en stilistische kwalitei ten van de Afrikaanse film komen niet aan bod. Zaterdag 21 november: 'Ceddo' uit 1976 van Ousmane Sembene uit Sene gal. Deze cineast is inmiddels in ons land het meest bekend. 'Ceddo' is een intrigerend historisch fresco over het gelijknamige volk, dat in de 18e eeuw onder invloed van christelijke en isla mitische missionarissen kwam. Alco hol, wapens en geweld dreigen deze trotse negerstam te vernietigen, maar een vrouw begint een revolutie tegen de vreemde inmenging. Maandag 23 november: "Wend Kuu- ni' uit 1982 van Gaston Kabore. De film brengt een oude legende tot leven. Over een vondeling die door een reiziger in de woestijn wordt gevonden. De jongen is stom totdat hij geschrokken door het lijk van een gehangene zijn spraak te rug krijgt Hij vertelt zijn zusjes het verhaal over de opstand van zijn moe der tegen de harde gebruiken in zijn dorp wat tot haar dood en zijn stomheid leidde. Dinsdag 24 november: 'Jom, l'histoire du peuple' uit 1981 van de Senegalees Ababacar Samb-Makharan. Bekroond in Cannes verhaalt het over de Franse overheersing rond 1900. Het verhaal van twee onbuigzame personages die tegenover elkaar komen te staan, wordt verteld rond het kampvuur. Woensdag 25 november: 'Fad Jal' van Safi Faye uit Senegal uit 1979. De ci- neaste is etnografe en voormalig mede werker van Jean Rouche; de eerste vrouwelijke filmer van West-Afrika. Zij belicht geschiedenis en heden van eeuwenoude dorpen, waarvan zij de be woners niet alleen zichzelf maar ook rollen laat spelen. De films getuigen allemaal van een .rijke culturele traditie, waarin de 'griot' (de traditionele verteller) zorgde voor de overdracht van culturele waar den en oude legendes. Met het verdwij nen daarvan is de film die rol langzaam gaan overnemen. Het vertelelement is in veel films sterk aanwezig. De meeste films zijn opvallend realistisch en traag van tempo, maar ook opmerkelijk fris en direkt, wat sterk contrasteert met de versleten artistieke cliché's van de wes terse cinema. Het Afrika-festival wordt op donderdag 26 november gevolgd door de succesvolle Franstalige film 'Rue Cases Nègres' van de vrouwelijke filmer Euzhan Palcy. Een charmante familiefilm die zich op Martinique af speelt en die in Venetië de Zilveren Leeuw heeft gewonnen. ZATERDAG Bedknobs and broomsticks (USA 1971, Ned. 1, 20.28 uur). Walt Disney-productie met Angela Lansbury in de rol van een leerling-heks, die in 1940 een Duitse invasie in Engeland weet te voorkomen. Wo die grünen Ameisen traumen (W.-Duitsland 1984, Ned. 2,23.15 uur). Een mijnmaatschappij, die proefboringen ver richt in het binnenland van Australië, komt in conflict met protesterende Aboriginals. Avonturenfilm vol symboliek van Werner Herzog. Slap shot (USA 1977, Did. 1,23.20 uur). Paul Newman als een ijshockey-coach, die drie gewelddadige broers inschakelt om zijn team nieuw leven in te blazen. I know why the caged bird sings (USA 1978, Did. 2, 15.45 uur). Herinneringen van de zwarte schrijfster Maya Ange- lou aan haar jeugd in in het zuiden van de VS. De discrimi natie schokte haar zozeer, dat ze een tijdlang weigerde te spreken. Caravan to Vaccares (Engeland/Frankr. 1973, Did. 2, 00.05 uur). Hongaarse geleerde, die een revolutionaire uitvinding heeft gedaan, moet naar Amerika worden gesmokkeld. Ver filming van Alistair Macleans thriller met David Birney en Charlotte Rampling. The red badge of courage (USA 1951, België 1,16.00 uur). Tij dens de Burgeroorlog raakt een jonge recniut bij de eerste de beste aanval in paniek. Audie Murphy in film van John Hustoa ZONDAG Pat and Mike (USA 1952, Did. 1, 15.10 uur). Sportmanager Spencer Tracy weet het jonge talent Katherine Hepburn er van te overtuigen, dat hij de beste man voor haar is. Kome die van George Cukor. MAANDAG Visszaszamlalas (Hongarije 1986, Did. 1, 23.00 uur). Jong echtpaar, dat voor zichzelf wil beginnen, komt in proble men. Kritische visie van Pél Erdöss op het kapitalistische socialisme in Hongarije. DINSDAG Abschiedswalzer (Oostenrijk 1934, Did. 1, 11.25 uur). Film over Chopin en zijn grote liefde, George Sand. Met Wolf gang Liebeneier en Sybille Schmitz Mount St Helens (USA 1981, Did. 2,20.15 uur). Jonge geoloog waarschuwt voor de uitbarsting van de vulkaan St. Helens, maar niemand neemt hem serieus. Met beelden van de ramp van 1980. WOENSDAG Ca peut pas être l'hiver on n'a même pas eu d'été (Canada 1980, Did. 2,22.40 uur). Huisvrouw, die uitsluitend voor haar gezin heeft geleefd, wordt plotseling weduwe. Langzaam herstelt ze zich van de schok. Undercover girl (USA 1950, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Dochter van een politieman besluit de dood van haar vader te wre ken. Strangers on a train (USA 1951, België 2, 20.15 uur). Farley Granger en Robert Walker als twee mannen in een trein, die afspreken voor elkaar de perfecte moord te plegen. Hitchcock-thriller gebaseerd op de debuutroman van Patri cia Highsmith. DONDERDAG Monkey on my back (USA 1957, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Harde film van André de Toth over de vooroorlogse boks kampioen Barney Ross', die aan drugsverslaving ten onder gaat. Met Cameron Mitchell. nilM ui The Witches of Eastwick' is geprolongeerd in Casino 1 in Breda en draait ook in City 1 in Roosendaal. Leuke verfilming van het boek van John Updike over een man met magische kracht (Jack Nicholson) die drie vrouwen aan zich weet te binden. Maar als hij minder geëmancipeerd is dan het leek, nemen zij hevig wraak met dezelfde buitenaardse middelen. Helaas verdrinkt het grappige, allegorische verhaal op den duur in de woeste technische effecten. ■Full Metal Jacket' van Stanley Kubrick blijft te zien in Casino 4 in Breda en Roxy 1 in Bergen op Zoom. Harde, cynische Vietnam-film zonder helden of idea len. ■Hector* met de Vlaamse komiek Urbanus gaat weer door in Grand Theater in Breda, Centraal in Geer- truidenberg, Cinem'actueel 2 in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst en Luxor in Terneuzen. 'Zoeken naar Eileen' van Rudolf van den Berg blijft te zien in Cinésol 2 in Breda. 'La Bamba', de muziekfilm rond het korte leven van de Mexicaans-Amerikaanse rockzanger Ritchie Va- lens, draait in Centraal in Geertruidenberg en De Ko ning van Engeland van Hulst. The Untouchables' van Brian de Palma wordt nog al tijd vertoond in Casino 2 in Breda waar 'La Bamba' in sommige matinees draait. The secret of my Success' draait nog één week in Mig non in Breda, dat daarna enkele weken dicht gaat we gens een opknapbeurt. De film met Michael J. Fox is ook te zien in City 1 in Roosendaal en Cinem'actueel 1 in Bergen op Zoom. ■Beverly Hills Cop 2' met Eddie Murphy gaat verder in Cinésol 3 in Breda, Roxy 2 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst Filmhuis Roosendaal vertoont op donderdag 26 no vember 'Storia d'Amore' van Francesco Maselli. Een wat ongewone liefdesgeschiedenis tussen een arbei dersmeisje en twee jongens die meer op elkaar vallen dan op haar. Een mengeling van sociaal-realisme en videoclipachtige decoratie met een vreemd onbegrij pelijk slot. Video Catalogus 1987-1988. Uitg. Dukenburg, Wychen, prijs 9,95. Kleine, sobere catalogus met 1056 films die op video zijn verschenen. Knok- en sexfilms zijn niet opgenomen. Er ontbreken wel een paar bisocoopfilms en op video uitge brachte tv-miniseries, maar daar staat tegenover dat ook al films zijn opgenomen die in het komende halfjaar op video zullen verschijnea De omschrijvingen zijn neutraal, er worden geen sterren uitgedeeld. Achterin staan de films op alfabetische volgorde en is ook een register van filmsterren opgenomen. 'Grace Quigley*. Zwarte komedie met Katharine Hepburn, die bejaarde vrienden uit hun lijden wil verlossen en daar voor de verlopen huurmoordenaar (Nick Nolte) gebruikt. The Fourth Protocol'. Verfilming van de beroemde thriller van Frederick Forsyth met Michael Caine, Pierce Brosnan en Ned Beatty. ■Het beste van Bert Haanstra'. Twee videobanden van sa men vijf uur met daarop 12 documentaires van Bert Haan stra, van 'Zoo' tot 'Monument voor een gorilla'. 'Ferris Buelleris Day Off. Matthew Broderick beleeft een wilde spijbeldag. 'Over the top'. Sylvester Stallone als armworstelaar. 'De wisselwachter'. Een vrouw verstoort de rust van een wisselwachter. Jim van der Woude, John Kraaykamp en Stêphane Excoffier in film van Jos Stelling.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21