s E C F E K SPORU (ezoekt •denburg DE STEM Istburg lofdplaat roede hfl'i V ioen Snelvliegers ampioenendai Biervliet Hoewel Nederlanders, in tegenstelling tot Duitsers of Engelsen, niet bekend staan als spelletjesmen sen is men de laatste jaren meer spel-minded geworden. De teruglopende verkoop van de van vroe ger zo bekende spellen als Monopoly en Mens Erger Je Niet is een halt toegeroepen. De markt van de gezins- of gezelschapsspellen trekt weer flink aan. VRIJDAG 20 NOVEMBER 1987 'ewerking aan st JE - De Oostbia geclub hield in hotel merce een wedstrijd ompetitie. Er namen Jan aan deel. Uitsla» ;p: 1. mevrouw De bL teer Van Wanrooy, 2 et r Brugge, 3. mevm tdriksen-de heer Van pft- B-groep: 1. damesj sonnier, 2. dames él-De Zeeuw, 3. mevm Wanrooy-de heer lts. MPIOENENAVOND ïgelsportvereniging telde houdt morgen 10 uur de kampioen >nd in Het Wapen van 7 d. Tijdens deze avi rdt het eindklassett T bekend gemaakt, er n r bekers uitgereikt en truikelijke naturaprijj h verloting en enkele b onden luisteren de av< :der op. üTING - Muziekvert Breskens-Groede he tnavond vanaf 19.30 uur tarting in café de Wulj 'ek. Morgenmiddag om 11 zal deze muziekveit j ook de Sint in Breskt alen. ENBURB - st' 31 schutters, gemeeni. en buurgemeenten: f. H. de Rljcke en R. dti, laere; zijvogels: niet ai 'en; grootste aantal: M. V trofee St.-Se bas tiaar, trofee gemeente: ere; trofee dames: Vogelaere; trofee v Lasoen; vliegende ert ENBURG - St-Set»' 20 schutters: hoi de Wispelaere en P ■rt; zijvogels: J. van Iwas J. Geernaert; grootste aai J. Cattoor; puntenvogel de Vriend; tyrofee P. BI' si: J. Cattoor: trofee W. de Muynck. luysse. Fond vluchten: 1. J. met, 2. L. Verheije, 3. G. Invluchten: 1. J. van de Ni v. Prenen, 3. J. de Smet htvluchten: 1. G. Tas, l euw sr, 3. J. Hisseeuw. eduide kampioenscaiil Itesse oude duiven: 1. R fee, 2. J. de Lijzer, 3. J. de 'Itesse jonge duiven: 1. J. ■met, 2. R. van Hee, 3. T. PooA Vedvluchten vanuit Etampa Orleans oude duiven: 1. M. I" 2. G. Tas, 3. J. de Smet 1 jonge duiven: 1. M. Buj c J. de Krijger, 3. R. van 1 "ond oude duiven: 1. G. Taai' ie Smet, 3. L, Verheije. Navlud n: 1. W. Prenen, 2. J. de Smet" van Hee. OvernaehtvlucM G. Tas, 2. A. Risseeuw sr, 3» lansen. komt morgen om 14.00 uuj [burg. Daar wordt hij vt£ Infare, het bestuur van en kinderschare, infare zal het bezoek op ale wijze begeleiden Zondag 29 november bezoej" t Sint Hoofdplaat per kwart voor twee word'. laatselijke schooljeugd aald door muziekvererug» efening Baart Kunst om int aan de Zuidlangeweg iegroeten Dan volgt eennjj ang door het dorp. Hij kele woorden tot de tonde» het Dorpshuisplein. ert toneelvereniging iwijt voor iedereen het ton "d 'Hoe het komt dat zwa« fiet soms zo streperig is °P Jet dorpshuis. De kind rijgen ook nog een surpn* *en stand van vier dui* lanwezig is. Iet evenement wordt len in café Willem Beu* :oon aan de Weststraat m 'liet. In de middaguren imstreeks twee uur eeni ïenverkoop, recht geven een jonge duif broed le organisatie geschonK®» ie onkosten van deze dekken. p I I l Nederland speelt weer Door Huub Jansen Ben de Boer, voorzitter van de stichting Goed Speel goed, signaleert het als trend: de toenemende interesse van mensen voor gezelschapsspellen. Er wordt naar verhouding meer ge speeld dan vroeger en dat is een uit stekende ontwikkeling. Het bevor dert het contact tussen ouders en kind. Gezinnen zijn tegenwoordig bereid om met Sinterklaas of Kerst een gezinscadeau te kopen. Lekker samen spelen is ook ideaal voor de koude winterdagen". Eigenlijk is iedereen in de speel goedbranche lovend over deze ont wikkeling. Ook al nemen de een- en tweepersoonshuishoudens toe, in Nederland wordt weer driftig Risk, Reis om de Wereld in 80 dagen, Scotland Yard en Monopoly ge speeld. De heer Tanke, rayonleider speel goed van het V D-concern: „De verkoop van spelletjes vertoont dui delijk een opgaande lijn, die vorig jaar is ingezet. Ik verwacht naar aan leiding van ervaringen dit voorjaar dat steeds meer kinderen onderling of met hun ouders spelletjes zullen spelen. Kinderen zijn duidelijk uitge keken geraakt op dat computer speelgoed. Bij dat soort speelgoed is een enorme verzadiging opgetreden. Die videospelletjes hebben ook altijd hetzelfde uitgangspunt: je drukt en hengelt aan de joystick. Je hebt als speler verder geen enkel contact". J. Berns van Jumbo, een gere nommeerd merk van degelijk speel goed: „Het sociale gedrag van kin deren is in een spelsituatie veel gro ter. Je moet de aantrekkingskracht van de beeldbuis natuurlijk niet on derschatten, maar een groter wor dende groep mensen wil voortaan 's avonds rond de tafel een spel spe len. Kijk maar eens naar Rummikub, dat vertoont een geweldige groei. En ik zeg dat zeker niet alleen omdat wij ook gezelschapsspelen verkopen". Getallen noemt hij niet, 'omdat de concurrentie dat ook niet doet'. KNUFFELEN Tanke van V D: „Het hele spelge- beuren van vroeger komt weer terug. We gaan terug naar de oude tijd, zeg maar. Ook het knuffelen is weer he lemaal in. Kinderen die normaal al lergisch zijn, zijn dat niet voor de knuffelbeesten van vandaag de dag omdat die van beter materiaal wor den gemaakt. De speelgoedbranche heeft heel veel last gehad van die computerspelletjes, maar dat is nu echt voorbij". „We moeten niettemin niet al te optimistisch zijn, want speelgoed is een echt modeartikel geworden. Als er een leuke serie op tv is, worden er snel wat poppen van gemaakt. Dat speelgoed is van voorbijgaande aard. Gezelschapsspelen blijven al tijd bestaan. We zijn de consumen ten over dat soort ontwikkelingen ook beter gaan voorlichten. Vroeger besteedde men in het najaar al het geld aan speelgoed. Nu vertellen we consumenten dat het beter is dat be drag over het hele jaar te spreiden omdat het de spelmogelijkheden ver groot". RAGES Dorine Huybregts, studente bedrijfs kunde en onlangs werkzaam voor de Ravensburger-stand op de Speel- goed-RAI: „Als iets er mooi en groot uitziet en het beweegt daarbij ook nog eens, dan zijn kinderen verloren. Zulke dingen trekken nu eenmaal hun aandacht. Dat is echter nooit blijvend. Die nieuwe artikelen zijn vaak rages en een rage gaat voorbij. Een gezelschapsspel is een blijvend iets". „Die nieuwe hijskraan van Fisher- price of die schminktent, dat ziet er spektaculair uit en springt in het oog. Onze spellen zien er niet zo spekta culair uit. Toch zitten mensen hier rustig te spelen en kopen het spel. Ik veronderstel dat de aandacht voor echte gezelligheidsspelen is toege nomen. Mensen zien in dat de tv wel erg overheersend kan zijn en dat er andere manieren van ontspanning bestaan. Je moet het belang van bij voorbeeld het spel Scotland Yard FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP MET MEDEWERKING VAN JUMBO INTERNATIONAL AMSTERDAM niet onderschatten. Kijk, een tv zetje aan en dat is een makkelijke manier van ontspannen. Bij spellen wordt een actieve houding van de deelne mers verwacht. Het huidige tijds beeld is dat mensen erg individualis tisch zijn ingesteld. Ik denk dan ook dat het heel goed is dat mensen va ker spelletjes spelen omdat ze dan gezamenlijk bezig zijn. Ouders die hier met hun kinderen komen bea men ook dat de interesse voor de hele doos van 'hebbedingetjes' voor bij is, maar dat kinderen liever een echt spel willen spelen". CompuMrapal blijkt oandagavllag Door Ad Bijleveld Het kon niet op. De computer spelletjes zouden de mensheid nog decennia lang blijven boeien. De ontwerpers van deze computergames hadden aan drie tot vier spelletjes per jaar vol doende voor een levensstan daard die er niet om loog. Grote huizen aan het strand, de Merce des, BMW of Alfa op de oprij laan, lid van de duurste clubs In de buurt en regelmatig op vakan tie onder de palmen van Hawaï. Anno 1987 is de belangstelling voor het computerspel geredu ceerd tot nul. Firma's die spe ciaal voor de produktle van der gelijke spelletjes werden opge richt zijn failliet en de ontwer pers brengen tweedehands auto's aan de man. Zo'n vier jaar geleden was Ho ward Warshaw een superster. De 24 jaar oude, langharige wijs neus was een regelmatig terug kerende gast In de grote week bladen en werd omringd door handtekeningenjagers. Toch was Howard geen popidool of filmster. Het ontwierp videospel letjes. Dat is nu allemaal voorbij. Zijn lange haar is verdwenen, hij steekt zich iedere morgen netjes in het pak en hoopt nog dit jaar zijn makelaarsdiploma te halen. Wat is er gebeurd Het videospel bleek een een dagsvlieg. Tegen ieders ver wachting in tekende zich al eind '84 een teruggang af in de markt. De bakens werden verzet en men ging er van uit dat de omzet, die in enkele jaren daarvoor was ge stegen van niets tot zo'n vijf tot zes miljard dollar per jaar, niet veel verder meer zou groeien. Zelfs die verwachting bleek aan de optimistische kant. Gedu rende 1985 kwam vast te staan dat de omzet sneller in elkaar zou storten dan hij destijds werd opgebouwd. WILDE HANDEL Alles draaide om de spelletjes- I automaat, een klein soort com puter die bijna iedere elektroni- kafabrikant een blauwe maan dag in zijn programma heeft ge had. Zo'n spelletjesautomaat of - computer werkt alleen op basis van de speciaal voor dat systeem ontworpen spelcassettes, kunst stofkastjes met een stel aansluit- pennen en wat elektronische componenten. In de belangrijkste daarvan, de geheugen-IC's (veelal was het er maar een) was het programma ondergebracht. Een programma dat naast het spel ook de beel- dopmaak en de geluidseffecten bevatte. Er ontstond een wilde handel In spelautomaten en met name in dergelijke cassettes. Philips pakte de zaken zeer groots aan met het Vldeopac- systeem. Zo groots dat onder weg een proces werd verloren van Atari omdat men ten on rechte een imitatle-Pac Man op de markt had gebracht. GROTE FLOP Op de spelcomputers zelf werd niet veel verdiend. Dat hoefde ook niet omdat de eigenaars van zo'n ding vanzelf een hoop cas settes zouden gaan kopen. Die cassettes hadden een kostprijs van een gulden of vijf en gingen voor 60, 70, 80 gulden of meer over de toonbank. Omdat het programma was opgeslagen in een IC, was de mogelijkheid er illegale kopieën van te vervaardi gen vrijwel uitgesloten. Toen de markt op zijn hoogte punt was, verkocht Steven Splel- De speelgoedbranche richt zich bij de verkoop van spelletjes voorname lijk op volwassenen en oudere kinde ren. Het is niet zo dat deze markt slechts groeit omdat Nederlanders berg voor een flink bedrag de rechten van ET aan Atari. Die firma gaf Warshaw de opdracht er een spel omheen te maken. Binnen een week of vijf ontwierp en programmeerde hij zijn 'ET', een versie waarvoor Atari 200.000 gulden over had plus een geheel verzorgde vakantie naar, Inderdaad, Hawaï. Het spel kwam te laat en werd een grote flop. BALLON Toen de val van het computer spel zich begon af te tekenen meende men de spelletjes voor de oprukkende home-computer te kunnen ombouwen. In het be gin verschenen er Inderdaad spelletjes voor bijvoorbeeld de Commodore VIC-20 en de Sin clair ZX-80 en de latere Spec trum en C-64 van Commodore. De belangstelling daarvoor viel echter al direct tegen en eventu eel geïnteresseerden wisten al snel een illegale kopie in handen te krijgen. Het computerspel bleek niets anders dan een bal lon, een ballon die op wrede wijze werd doorgeprikt. een toenemende interesse tonen voor gezelschapsspelen. Misschien kan deze ontwikkeling eerder ver klaard worden aan de hand van maatschappelijke veranderingen. Er worden steeds minder kinderen ge boren. Nu zijn er 2,8 miljoen kinde ren in Nederland van tussen de nul en veertien jaar. Men verwacht dat dat aantal de komende jaren met zes procent zal teruglopen, terwijl er pro centueel meer volwassenen zullen zijn. De Nederlandse gezinnen wor den steeds kleiner en het aantal een- en tweepersoonshuishoudens neemt toe. Ondanks dat gegeven komt deze laatste groep er bij het aanbod van spelletjes wat karig af. Er lijkt een gebrek te bestaan aan spelletjes die speciaal voor twee personen ge schikt zijn, hoewel de speelgoed branche daar een oplossing voor zoekt. STRATEGIE Dinant Kraayenbrink is als verkoop leider verbonden aan speelgoedfa brikant Ravensburger. Hij zegt dat het niet zo makkelijk is nieuwe spel letjes te bedenken die geschikt zijn voor een of twee mensen. „Bij de ontwikkeling van nieuwe spelletjes voor twee mensen word je beperkt door het aspect strategie. Spelletjes voor twee mensen gaan er vaak om dat de een de ander probeert te ver slaan. Schaken en dammen zijn daar bekende voorbeelden van. De naam 'gezelschapsspelen' zegt het al, dat zijn spelen voor meerdere perso nen". Dinant Kraayenbrink bevestigt dat er eigenlijk maar weinig spelen voor een of twee personen zijn. Hij noemt Go!, een strategisch spel dat oor spronkelijk uit China komt. De be doeling ervan is zoveel mogelijk ste nen van de tegenstander in te slui ten. In Japan is het een nationaal spel, waarvan zelfs op tv wedstrijden worden uitgezonden. Dat zijn er nog Reversi (ook met stenen die ingeslo ten moeten worden), Backgammon en nog wat dobbelspellen. Je kunt natuurlijk ook met zijn tweeën gaan 'Risken' maar daar is weinig plezier aan te beleven. DISCO Dinant Kraayenbrink: „Vroeger wer den de spelen voor het hele gezin gemaakt, maar die grote gezinnen bestaan tegenwoordig niet meer. Toch is er een tendens dat die gezel schapsspelen juist terugkomen, al wordt de maatschappij individualisti- scher. Men nodigt nu gewoon vrien den en bekenden uit om een spel te spelen". „In Duitsland, een echt spelletjes- land natuurlijk, is het spel Scotland Yard erg populair onder de jeugd van 15 tot 22 jaar. Normaal gespro ken koopt dat publiek geen spelen. In Nederland zet die ontwikkeling zich ook door. Vroeger gingen jon geren naar de disco, tegenwoordig zoeken ze de gezelligheid bij elkaar door samen een spel te spelen. Dat kunnen we signaleren omdat de om zet van gezelschapsspelen stijgt". Mensen uit de speelgoedbranche tonen zich erg verheugd over deze ontwikkeling. Al neemt het aantal kinderen af, de markt voor 'volwas sen' speelgoed is groeiende. VIDEOGEWELD Dinant Kraayenbrink: „In elke speel goedzaak tref je een groter scala van gezelschapsspelen aan die steeds doordachter en van een betere kwa liteit zijn. Men geneert zich dan ook niet meer om te spelen en zelfs op scholen wordt tegenwoordig aan dacht aan het opvoedkundige aspect van gezelschapsspelen besteed. Ik heb een duidelijk vermoeden dat mensen het tv- en videogeweld beu zijn. En de computerspelen, die heb ben zulke beperkingen, zodra je het doorhebt kun je er van winnen. In elk gezelschapsspel zit veel meer. Je bent afhankelijk van de tegenstander en het loopt telkens weer anders. Het winkelpersoneel in Duitsland krijgt twee keer per jaar een scholingscur sus om de consument beter over het fenomeen gezelschapsspel te infor meren. En Nederland volgt, ledereen speelt weer".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 13