B; even..p^* UITBLAZEN Wetgever maakt bescherming privacy heel moeilijk sssssrrsrs S-ssfïïSfS: 6A Emancipatiebeleid blijft nog teveel bij mooie plannen 'Overheidsbeleid naïef en irreëel' [nternatu ist transplan iekenhuizen Hotel kamer :A teet voorjaar ONGEBREIDELD OPSLAAN VAN GEGEVENS NIET AFDOENDE HALT TOEGEROEPEN DIRECTEUREN VAN BEJAARDENTEHUIZEN: DE STEM ACHTERGROND WOENSDAG 18 NOVEMBER 1987 JDESTEM. „pnriaM BINNENLAND ONDï HAAG - De besturen var luis in Breda en het Cani ekenhuis in Nijmegen krijge )ze brief van staatssecretari ïdheid). I UITEN ons eigen thuis voel ik me ner gens zo op m'n ge mak, geloof ik, als in ho telkamers. Ik bewaar nog de aangenaamste herinne ringen aan twee dagen werken in een Londense hotelkamer. Het was een éénpersoonskamer. Klein dus en weggedrukt in een uithoek van het hotel. Het uitzicht was een raamloze muur. Het voor deel daarvan was dat ik niet werd afgeleid. In het hartje van een wereldstad, in een hotel van 350 bedden zat ik volko men afgesloten van de buiten wereld en toch met een gevoel zo vrij te zijn als een vogeltje in de lucht. Grote hotels hebben mijn voorkeur als ik alleen op reis ben. Zijn we met vakantie dan zoeken we het liever in kleinere herbergen. Liefst buiten de stad. Als het kan in een eeu wenoud pand dat nog als post koetshalte heeft dienst gedaan of ooit een beroemdheid heeft behaagd als buitenhuis. Je raakt er gemakkelijk aan de praat met andere gasten en na een dag al weet de gastheer waar je voorkeuren naar uit gaan. Volkomen in tegenstelling daarmee is het genoegen dat ik, alleen op reis, beleef aan de anonimiteit van het grote stads hotel, al moet het ook niet te gek worden. Veertien dagen ge leden sliep ik nog een nacht in een Londens hotel dat ik ooit als ongeveer het toppunt van luxe beschouwde. Zevenhon derd bedden, of zoiets. Dat is echt te veel. Dan sta je 's mor gens in de rij voor je ontbijt en vervolgens voor de liften om je bagage te gaan ophalen en ten slotte nogeens voor de receptie om af te rekenen. De spulletjes om thee te zet ten op de kamer ontbraken, maar de broekenpers en de haardroger waren er wel. Zo'n broekenpers op de kamer vind ik prachtig al heb ik nog nooit uitgeprobeerd hoe zo'n ding werkt. Als hij er maar staat. Er zijn mensen die verpakte hotel- zeep sparen. Ik doe dat niet. Wat ik wel vaak meeneem is het flaconnetje shampoo. Die kleine porties zijn handig wan neer je voor langere tijd op reis bent. Ik steel ze niet onbeperkt, maar bepaal me tot het aan houden van een voorraadje van een stuk of drie. 's Avonds laat zit ik graag op mijn kamer. Aantekeningen maken of zomaar wat aanrom melen met brochures, folders en bladen. Een boek lezen of televisie kijken. Mensen die in de veilige beslotenheid van hun afgesloten hotelkamer nóg bang zijn gestoord te worden, vinden m een van de ladenkast- jes een kaart waarmee ze hun privacy nogeens extra kunnen beveiligen door hem aan de deurknop op de gang te han gen: 'S.v.p. niet sloren'. Het eerste wat ik met een hotelkamer doe is er mijn ka mer van maken. Er mijn stem pel op drukken. Toiletspulletjes op het planchet in de badka mer. Stapeltje boeken en een notitieblok op het schrijfta feltje. Eén boek op het nacht kastje. Tas of koffertje met we- WIMKOCK genkaarten, gidsen en andere reisdocumentatie binnen hand bereik naast stoel of bed. Het zijn kleinigheden, op heel korte reizen minder dan ik hier heb opgesomd, maar ze veranderen een neutrale hotelkamer in mijn privévertrek. Ik heb eens in een luxe hotel in Egypte gelogeerd. We ver bleven daar tón nacht. We moesten nog een laat avond maal in de palmentuin gebrui ken en we moesten de volgende morgen om zes uur op de lucht haven zijn. Ik hecht zeer aan mijn vaste portie slaap van mi nimaal zeven uren. We hadden er nog vier voor de boeg eer we eindelijk van tafel konden op staan. Toch trok ik nog bijna een uur uit om die kamer even te bezitten. Het vreemde is dat ik, on danks dat toeëigeningsgedrag, meestal niet in staat ben om me na een paar dagen zo'n kamer nog helemaal voor de geest te halen. Al die kamers hebben hetzelfde basiscomfort. Bedden met leeslampjes, een of twee ge makkelijke stoelen en een ta feltje waarop het management wat brochures heeft weggelegd, een televisie, een staande lamp, iets om je koffer op te leggen, kleerkasten, een schrijf- annex toilettafel, een leeslamp, een te levisie, nachtkastje met inge bouwde radio en wekker, iets tegen de muur, soms een koel kastje dat in internationaal ho- reca-jargon private bar heet en de badkamer. Het is verba zingwekkend hoezeer al die ka mers, ondanks die vaste formu le, van elkaar kunnen verschil len. Je kunt dat basis-comfort, dat drie of vier sterren oplevert, ook op uiterst eenvoudige wijze improviserenzo hebben mijn vrouw en ik eens ondervonden in een hotel in het zuid-westen van Schotland. Het was er alle maal, maar waag niet hoe. Het schrijftafeltje was een plank die aan de vensterbank bevestigd was. De televisie zat tegen de muur omdat er anders geen plaats voor was. De deur naar de badkamer kon maar half open omdat zij tegen het voe teneinde van een van de bed den stootte. Het rook er de hele dag naar in de schil gekookte aardappelen. Maar wel drie sterren op de lichtbak. We hadden voor twee nach ten geboekt en overwogen even een verhuizing. En hoewel de keuken er ook niet geweldig was, kwam het daar met meer van. Toen we de volgende dag na een lange rit in het hotel te rugkeerden, kwamen we toch een beetje thuis en was die ka mer, ondanks z'n haveloze le lijkheid onze kamer. Morgen vertel ik u hoe ik eigenlijk op dit onderwerp kwam. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans- hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. "i'orneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje®076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Jan van de Ven INBREUKEN op iemands persoonlijke levenssfeer tasten de privacy aan. De benadeelde krijgt welis waar het recht om schen dingen ongedaan te ma ken, maar wie zal de kat de bel aanbinden? Wie heeft er veel geld voor over, kan het geld missen, om een dure, langlopende civiele procedure aan te spannen tegen een instantie die on nodig veel informatie over iemand in de computer heeft opgeslagen? De wetgever heeft een rege ling ontworpen ter bescher ming van de persoonlijke le venssfeer. De vraag is nu of die Wet Persoonsregistratie per 1 januari 1988, de ge plande datum van inwerking treding, niet een te hoge inge bouwde drempel heeft om de enkeling afdoende te bescher men tegen een fanatieke ver zamelaar van persoonlijke gegevens. In het algemeen zal de rechter moeten uitmaken of een klager in zijn persoonlijke vrijheid is aangetast. Daar aan voorafgaand behoort een klager een advocaat in de arm te nemen. De wet verplicht hem dat voor het aanspannen van een civiele procedure. „Een moeilijke en kostbare weg", constateert mr. F. de Graaf in zijn boek Privacy en Persoonsgegevens (uitgave Koninklijke Vermande, Lely stad). En dat allemaal om een rechterlijke uitspraak te ver krijgen over: schadevergoe ding; een verbod op voortzet ting of herhaling van on rechtmatig gedrag of een be vel tot herstel van de gevol gen; bevel tot voldoening aan een verzoek om kennisneming of verbetering, aldus De Graaf. Zelfs een verbeten rechtszoeker bedenkt zich wel twee maal, voordat hij naar de rechter stapt. Bij verlies van het proces draait hij im mers voor de kosten op. De Graaf heeft grote be zwaren tegen de dure weg, die de wetgever heeft uitgestip peld. Maar, zo citeert hij de indieners van het onderha vige wetsontwerp, „Er moet op worden gelet dat de hand having van een wettelijke re geling niet zoveel inspanning vergt, dat de maatschappe lijke kosten daarvan te om vangrijk worden". Het nobele bewaken van de algemene middelen heeft wel tot gevolg, dat iedereen met een grote boog om de rechter loopt en uit kostenbesparing de ogen sluit voor onrechtmatige regi stratie. Optimistischer zijn de uit latingen van de Nijmeegse hoogleraar economisch recht Verkade. Volgens De Graaf juicht Verkade de openge stelde gang naar de rechter toe. De dreiging van dwang som of schadevergoeding weerhoudt beheerders van persoonsarchieven ervan over de schreef te gaan. Van die dreiging gaat preventieve werking uit. De stok achter de deur ver dwijnt echter als tuchtraden, raden van discipline of com missies van toezicht met Nationale Ombudsman mr. drs. M. Oosting heeft een belangrijke rol gekregen bij de bescherming van ieders privacy. - fotoanp gang naar de raad van disci pline open. Commissies van toezicht hebben onder andere een rol toebedeeld gekregen bij geschillen in arbeidsver houdingen. Laat men in deze drie ge vallen de advocaat thuis, zij eisen geen procesvertegen woordiging, dan kan de kla ger veel geld besparen. Toch zullen de emoties al heel hoog zijn opgelopen als de in zijn vrijheid aangetaste enkeling klachten over onterechte re gistratie worden belast. Niet- rechterlijke beslechters van geschillen beschikken niet over (financiële) dwangmid delen. Als een arts weigert een dossier aan te vullen, te ver beteren of ter inzage te geven mag zijn patiënt het medisch tuchtcollege om een uitspraak vragen. Raakt een advocaat over registratie in conflict met een cliënt dan staat de de stap naar een van de drie colleges zet Ook deze proce dures vragen veel tijd en nog meer van de zenuwen. „Alles bij elkaar zal", zo schrijft De Graaf, „het zo'n vaart niet lopen met het aan tal door de geregistreerde of zijn belangenorganisaties aan te spannen procedures". Hij laat bovendien geen spaan heel van Verkades optimisme. Het zou voor een verzamelaar van persoonsgegevens wel eens voordelig kunnen zijn een rechterlijk vonnis af te wachten, getuige de praktijk met allerlei milieuwetten. Heeft hij toch een tijd lang met onregelmatigheden zijn voordeel kunnen doen. Van de overheid is een an dere opstelling te verwachten. Zij heeft van de wetgever de opdracht meegekregen het goede voorbeeld te geven: zwaardere reglementering, streng toezicht. Ontevredenen mogen hun nood klagen bij de Registratiekamer, als die er geen brood inziet bij de Natio nale Ombudsman en uitein delijk bij het parlement. Voor zover er te klagen valt, want een groot deel van het over- heidswerk valt buiten de con trole van de burger. Hij staat buitenspel als de veiligheid van de staat in het geding is, bij opsporing en vervolging van strafbare feiten en bij in spectie, controle en toezicht door de overheid. De opdracht om het goede voorbeeld te geven garan deert echter niet, dat er ook vlekkeloos wordt gewerkt De Nationale Ombudsman heeft onlangs de politie van Hooge- zand-Sappemeer op de vin gers moeten tikken, omdat zij ^verslaggever MOp grond van de ".itaten van het onder- y en het gevoerde over- ben ik tot de slotsom ge- een ingezetene als 'zenuwjifcen da* der' had geregistreerd. 0n)» «rval geen sprake ïs van hoorlijk gedrag, zo oonta e misdrijf of overtre- de ombudsman. Qok in meer algemene Wat te denken van de ffi len sprekend is thans meegse politie, die na»*,,. jirmk rinch inri- 'medisch noch juri- van krakers bij de burger^ h tp concluderen dat de stand haalde om verdacht, c"jlist verwijtbaar, is twijfelachtig. In de t» is de patiente neen g komst mag een politieregio tideld." met een andere persoonsieg. stratie worden gekoppeld, y daarvoor in het reglement eg voorziening is getroffen. NUI geldt de regel, dat rechtmatig verkregen p,. soonsgegevens mogen woi opgeslagen. Datsch mr. J.T zoek r vrouw april j.l huis te leed tij op een ziekenh een be met de De Graaf ziet in zijn clusie betreffende de aa mende Wet Persoonsregistrjl tie (De politie is daarin ij J begrepen. Voor haar ligt hl ontwerp Wet Politieregister! klaar) de zonzijde: het onJ werp is geschikt als basis vaJ toekomstige wetgeving «I persoonsregistraties. In zj)J ogen is nog veel onduidelijtl niet of slecht geregeld. KorJ om, de wet, die per 1 januaiil 1988 van kracht behoort til zijn, verdient in de praktijk(J worden verbeterd. Aan het onbehoorlijk vetJ garen van gegevens over «I ander kan voorlopig niet duif delijk en afdoende een eindi| worden gemaakt Het al! ziende oog van de compute blijft ons schaamteloos indi| gaten houden. •Privacy en PersoonsgegtJ vens, mr. F. de Graaf, Kol ninklijke Vermande BV lg| Lelystad. ees Door Thom Meens AL zijn de plannen nog zo mooi, als het niet tot uit voering komt koop je er niets voor. Die boodschap heeft minister De Koning (Sociale Zaken) deze week in allerlei varianten te ho ren gekregen in de Tweede Kamer. Die besprak 't emancipatieprogramma waarmee De Koning ko mend jaar aan de slag gaat. De minister van Sociale Za ken is in dit kabinet de coör dinator van het emancipatie beleid. De uitvoering van emancipatieprogramma's ligt bij de vakministers. Deetman (Onderwijs) houdt zich bezig met de positie van vrouwen in het onderwijs, Van Dijk (Bin nenlandse Zaken) met vrou wen bij de overheid en Kort hals Altes (Justitie) met de bestrijding van seksueel ge weld. Met dat laatste wil het nog niet zo vlotten, getuige het lange wachten op de wet die verkrachting binnen het hu welijk strafbaar stelt. De Ka mer begrijpt dan ook niet waarom De Koning de aan dacht in de toekomst meer wil laten uitgaan naar de opvang en begeleiding van plegers van seksueel geweld, dan naar slachtoffers. „De aan dacht voor de mannen komt doorgaans wel vanzelf, zo leert de ervaring", vatte me vrouw Groenman (D66) de kritiek samen. De gedeelde ministeriële verantwoordelijkheid blijkt in de praktijk niet te werken, constateert de Kamer. De plannen zijn er wel, maar er gebeurt niets mee. Bij Sociale Zaken met zijn grote emancipatie-afdeling gaat het allemaal nog wel. Wie iets van de grond wil til len, kan daar aankloppen voor steun; in ieder geval mo reel en soms ook geldelijk. Ziet men wat in het plan dan volgt een startsubsidie die meestal voor drie tot vijf jaar wordt gegarandeerd. Daarna rnoet een project op eigen benen kunnen staan. Het Hengelose steunpunt thuiswerk (veel vrouwen werken als thuiswerkster) is zo'n project En uiterst succes vol. Het Groningse opvanghuis voor vrouwelijke slachtoffers van incest is er ook een. Uit het hele land kloppen vrou wen en meisjes aan bij het Groningse huis. De subsidie is in ieder geval nog een jaar ge garandeerd. De problemen komen pas zodra een project in de ogen van Sociale Zaken uit het proefstadium is en de verant woordelijkheid voor zo'n pro ject wordt overgedragen op een ander ministerie. Van voortzetten van beleid is dan vaak geen sprake meer. De Koning heeft dat nu ook toegegeven. „Het is geen kwestie van onwil, alle minis ters zijn overtuigd van het nut van emancipatie, het is een kwestie van gebrek aan ambtelijke deskundigheid. Daar zullen we iets aan moe ten doen". Dat gebrek aan deskundig heid is voor een deel ook een mentaliteitskwestie. Mannen Minister De Koning (want die zitten nog het meest op departementen) moeten nog wennen aan de gedachte dat vrouwen ook een partijtje meeblazea „Psychologische, sociale en politieke barrières", noemt De Koning dat. „Ze willen geen plaats maken voor vrouwen", zegt Van Nieuwenhoven (PvdA en vrouw). Een mooi voorbeeld van zo'n barrière vormt de gang van zaken rond de vrouwen hulpverlening. Die werd dit jaar van Sociale Zaken over geheveld naar WVC (Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur). Sociale Zaken spendeerde - foto oe stem/johan van gurp jaarlijks 500.000 gulden aan dat project. WVC 'vergat' het op de begroting te zetten. De zaak is inmiddels rechtgezet. Er is meer. Het regerings standpunt over de kinderop vang blijft maar uit. Het komt nu medio 1988. De 125 miljoen gulden die de Kamer alvast opzij heeft gelegd voor de kin deropvang moeten maar tot dan in de kast blijven, vindt De Koning. „Doet u er dan straks ook wat mee?", wilde Van Nieuwenhoven weten. „Ja hoor. Dat geld betrek ik in de overwegingen", luidde het veel- en toch nietszeggende antwoord. De wet gelijke behandeling is tot grote woede van de Ka mer niet voor advies naar de emancipatieraad gezonden. Volgens De Koning is dat ge daan om de snelheid waarmee wordt gewerkt, te vergroten. „Dan kunnen we eerder tot invoering overgaan", zei hij maandag. Een leugentje om bestwil. Die wet ligt zo gevoe lig dat een rondje langs de ad viesorganen waarschijnlijk een geheel nieuWe wet zou be tekenen. Beleid ter verbetering van de rechtspositie van deeltijd werkers (vaak vrouwen) blijft overigens ook nog steeds uit, net als de bestrijding van het sekstoerisme en de verbete ring van de werkomstandig heden van prostituées. Aan De Koning ligt die trage gang van zaken niet, zegt hij. „Ik wil wel, maar soms lukt het niet. We slagen er ook niet in evenveel man nen als vrouwen in de eman cipatieraad te krijgen. Man nen missen de deskundigheid. Ik overweeg serieus om na mijn aftreden als minister in 1990 te solliciteren naar een vacture in de raad. Ik ben be nieuwd of ik wèl deskundig genoeg ben en zo niet op wat voor gronden men mij dan af wijst". Voor het zover is, moet hij nog eerst de invoering van de economische zelfstandigheid van vrouwen begeleidea Vanaf 1990 worden vrouwen die na 1971 zijn geboren, geacht zelfstandig in hun le vensonderhoud te voorzien. Op de kleine christelijke par tijen na (SGP-meneer Van der Vlies: „U mag niemand dwingen tegen haar zin het huis uit te gaan") vindt de Kamer dat prima, maar ze is als de dood dat een hele gene ratie vrouwen straks geheel onwetend zonder geld zit De minister doet te weinig aan voorlichting van deze groep meisjes, vindt de Kamer. Van mevrouw Janmaat- Abee (CDA) moet de minister zelfs hoogstpersoonhjk in een Pöstbus-51 televisie-spot j gaan optreden om de jonge meisjes tekst en uitleg te ge ven over hun toekomst. Ook mevrouw Jorritsma (WD) vindt dat een goed idee. „Er is nog steeds een te grote groep vrouwen die het huwe-1 lijk ingaat met de gedachte dat het een soort van levens verzekering is en dat terwijl de harde werkelijkheid helaas een andere is". Meer voorlichting dus. En meer doen om alle ideeën ook daadwerkelijk uitgevoerd te krijgen. De Koning heeft de bood schap tot zich genomen, maar daarbij lijkt het te blijven „Ik ben blij dat de Kamer de grote lijnen van mijn beleid steunt weigert toestemming voor ^we ziekenhuizen te geven, als appen van him voornemen de bou ten. geeft in zijn brief alge- richtlijnen uit, die er op arkomen dat aanbestedingen ziekenhuizen open moeten 'hipden en dat tenminste [laannemers, of combinaties aannemers moeten in- jven. die regel wil de be- aan alleen afwijken als "bouw feitelijk al is begon- n, als het om kleinere reno- ties gaat die door de oor- onkelijke bouwer worden gevoerd én als de tijd tussen ïbesteding en bouw minder ji zes maanden duurt In «lat itste geval kan er onnodige rtraging optreden. Dees wil met de open in- rij vingen bereiken dat er er concurrentie wordt toe- aan tussen bouwonderne- gen. Dat kan op zichzelf de de bouwwerken Bovendien heeft van ijs van kea WVC J voorko gunnen aanbei Bij de ii Roosen van h nieuw) der of schied. derstel isgewi De nieuw" zieken pen z overle stuur maakt het vo« hands nieuw deze maar een ha onderdelen verschillend wordt gedacht, is helaas te voorkomen". jaar herhaald. Van Nieuwen hoven verwacht in de tussen tijd weinig veranderingen „Ik had vandaag hetzelfde verhaal willen houden als vo rig jaar. Maar dat vond ik zo saai voor de ambtenaren, du heb ik hetzelfde gezegd met andere woorden. Hopelijk hoeft dat volgend jaar niet meer". Door Norbert Bökkerink „Door alle negatieve publi caties in de laatste jaren lopen al heel wat directeu ren van bejaardenoorden met frustraties rond. Je zou je af en toe haast scha men om voor een bejaar denhuis te werken. Er zijn dan ook heel wat collega's die opstappen zo gauw ze de kans krijgen". De heer C. Boumeester, secre taris van het directeuren- overleg van Bredase bejaar dentehuizen en in het «ïage- lijks leven directeur van Ha- gedonk in Prinsenbeek, windt er geen doekjes om: hij en zijn collega's zijn de kritiek die re gelmatig wordt geleverd op het opnamebeleid en de kwa liteit van de verzorging in be jaardenhuizen meer dan beu. De uitlatingen van voorzitter Peeters van de Bredase indi catie-commissie, eind vorige week in deze krant, zitten hen - om het voorzichtig uit te drukken - dan ook niet lek ker. Volgens Peeters worden bejaarden die dringend zorg en hulp nodig hebben soms niet opgenomen in het bejaar dentehuis, omdat dit een ex tra belasting zou zijn voor de toch al krappe personeelsbe zetting en ten koste zou gaan van de verzorging van de al aanwezige bewoners. Directeuren van bejaar dentehuizen bestrijden dit ten stelligste. Wel onderschrijven zij de door Peeters gesigna leerde problemen met betrek king tot de opnamecapaciteit en de kwaliteit van de zorg. „Toen ik indertijd als direc teur begon werd je alleen maar opgenomen in een be jaardenoord, als je zelf nog kon stoffen, bed opmaken, wassen en eten. Was je tot één van die dingen niet meer in staat, dan was je er te slecht aan toe en werd je doorver wezen naar een verpleeghuis. Nu is de situatie precies omgekeerd: als je nog min stens een van die handelingen zelf kunt doen, kom je niet eens meer voor opname in het bejaardenhuis in aanmerking. Maar men mag de oorzaak van het feit dat acute gevallen niet altijd opgenomen worden in een bejaardentehuis niet zomaar afwentelen op het op namebeleid. Het gaat hier na melijk om een structureel probleem, dat ontstaan is door het bezuinigingsbeleid dat de overheid voert", aldus Bou meester. Hij en zijn collega's Van Pruissen (Ruitersbos) en Voe ten (Vredenbergh) kenschet sen «lat beleid als 'naïef en ir reëel'. Voeten: „Zeventig procent van de exploitatiekosten van bejaardentehuizen gaat op aan personeelslasten, twintig procent aan huisvesting, on derhoud en dergelijke en het restant aan bij wijze van spreken potloden en papier. Als er dan bezuinigd moet worden, dan kan dat dus voornamelijk op maar een post: het personeel. Het is dan heel naïef om te zeggen, dat de bezuinigingen niet ten koste mogen gaan van de kwaliteit van de zorg". De drie directeuren geven onomwonden toe dat de zorg in de tehuizen de afgelopen jaren aan kwaliteit heeft in geboet. Boumeester: „De bejaar denoorden mochten niet meer geld gaan kosten, er zou meer geld beschikbaar komen om de ouderen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen. Dat heeft ertoe geleid dat de ouderen die tegenwoordig op genomen worden vaak veel meer hulpbehoevend zijn dan tien jaar geleden. Zo zijn in mijn tehuis de af gelopen drie, vier maanden alleen nog maar mensen op genomen, die rechtstreeks uit het ziekenhuis kwamen en maken dertig van de ruim tachtig bewoners gebruik van een rolstoel. Het is zelfs al zover dat bewoners je soms vragen ervoor te zorgen dat nieuwkomers op z'n minst kunnen biljarten of kaarten, omdat anders het bestaande clubje door gebrek aan leden opgeheven moet worden. Door dit alles dreigen be jaardenoorden steeds meer op verpleegtehuizen te gaan lij ken, met alle gevolgen van dien voor de leefbaarheid Maar ook de kwaliteit van de zorg gaat erop achteruit. Zo wel kwalitatief als kwantita tief is het personeelsbestand in bejaardentehuizen niet af gestemd op taken die eigen lijk toehoren aan verpleegte huizen, die trouwens twee keer zoveel personeel in dienst hebben". Volgens de directeuren is het streven van het rijk om bejaarden zolang mogelijk zelfstandig te laten wonen al bij voorbaat gedoemd te mis lukken. „Dat betekent name lijk dat er meer geld beschik baar moet komen voor het werk van bijvoorbeeld de kruisverenigingen en de ge zinszorg. Maar staatssecretaris Dees wil negenenveertig miljoen bezuinigen op de gezinszorg. Dat staat toch haaks op die fi losofie van versterking van de eerstelijns-zorg. Daarnaast wordt gemikt op de zogenaamde mantelzorg, dat kinderen bijvoorbeeld va ker bijspringen als de oudere nog zelfstandig woont. Dat is heel idealistisch maar vooral irreëel. Kinderen maakt het tegenwoordig niet uit waar ze wonen, want 'waar ik mijn brood verdien, ligt mijn va derland'. Bovendien gaat men geheel voorbij aan het gege ven van de tweeverdieners. Die kunnen toch niet bijsprin gen", aldus Voeten. Volgens hem wordt ook het aantal ouderen dat zelfstan dig wil blijven wonen over schat. „Heel veel ouderen zijn doodsbang om alleen te zitten. Ik vraag me ook af hoeveel bejaarden echt gelukkig zijn met de situatie, dat zo al en toe een verpleegkundige, een gezinsverzorgster of iemand van de warme maaltijddienst langs komt en de rest van de dag alleen moeten zitten Thuiszorg is zo kunstmatig, je bestrijdt er alleen de somati sche verschijnselen mee". Van Pruissen verwoordt aan het slot van het gesprek nog een frustratie waarmee hij en tal van zijn collega's zitten, omdat zo vaak hulpbe hoevende bejaarden op de wachtlijst (in Breda: 400) moeten worden geplaatst „Zii zijn de grondleggers van onze economie. En jij moet ze ver tellen dat er geen plaats voor ze is". in onze Haagse redactie iEN HAAG - Staatssecretaris D i dat er één internationale lijst irden geregistreerd die een trans itvoeren. aen een half jaar komt itssecretaris Dees met een ontwerp in de Tweede Ka- voor garanties rond trans bewindsman lantaties. De Dat er over de invulling op dat dinsdag desgevraagd leegedeeld in Parijs. Met zo'n internationale lijst •n worden voorkomen dat gaant bespr, van d aange men niekei Dee winds gen d Het debat wordt volgend fcensen zich op meer dan één st laten inschrijven, om zo- oende eerder in aanmerking i komen voor een transplanta- De wachtlijsten voor or- aantransplantaties zijn de tatste jaren schrikbarend ge roeid Dat voorstel van Dees staat 'een discussienota over de or- me'. voor naar nieu1 holpe op ta holpe In zegt WVC ET ZOU een 'hete herfst' worden, v< e politiebonden een kleine maand gel fcssaal de straat op gingen om te dei. en om te korten op de ongemakkentoc «>9 voordat ze goed en wel begonnen het voetbalstadion), verklaren de lei< hete herfst echter al weer voorbij. leiopen maandag tekenden de polit en Dijk en Korthals Altes een soort w, P neer dat de huidige ongemakkent Lin werkin9 blijft. Tot die tijd hebt hebben om gezamenlijk een niei dkopere inconveniëntieregeling te c iengrijker voor de politiebonden lij) budget voor de ongemakkentoes efd blijft op 310 miljoen gulden, 40 Korthals Altes eigenlijk lief is. Het nsachteruitgang voor sommige gro tot 200 gulden per maand is tot 1 ar de bonden reilen genoeg om all «schorten. r® 9r°te vraag is natuurlijk of hier uitst Heiden. De bonden zijn redelijk opti id dat een nieuwe ongemakkentoes ■achteruitgang. Ze baseren zich ma dat ®®n werkende re> sard is'. Bovendien vallen de onderh F®s«g1 samen met besprekingen tuss «pschefs over de invulling van het g tn misschien is er binnen dat helt d gulden nog wel ergens die 40 mi rdendere po'i,ie"a9ent 66,1 inkonri is vooral voor de beide ministers t znnn® de bonden in januari 198 r'nk°mensgarantie voor alle pol is bijzonder klein. kans, °P een 'hete herfst' is weli! riaar zit er altijd nog in.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2