m Drie tracés in startnotitie MER JRUK OP MINISTERS OM BEROEPSPROCEDURES TE BEKORTEN Nertsfokker moet regels naleven Antwerpse schepen trekt fel van leer Mocambiquaan mag voorlopig blijven DORST Zwaar gewonde bij verkeersongeval Kustvaarder naar Vlissingen gesleept IOP BIJ ONZE SHOWROOM wee zwaar gewonden bij ngeval Axel jfe Toyota modellen in voorraad! WOENSDAG 18 NOVEMBER 1987 >ak van :t hebt, zou [ginnen, Want dat is de cafetière ïeer dan uiteindelijk 5 de cafetière nze aar f 39,-. Of, l.OOO punten. Aroma-Rood ïre koffie- berts, Consu- trecht. e feestdagen, BARBÉ OVER WOV: 'OPEN VRAGEN BEANTWOORDEN' •ocedures iet tegen Geld B EN W HONTENISSE KONDIGEN STRENGE CONTROLE AAN: 'NEDERLAND ONVRIENDELIJK' Kabels KORT GEDING AFWACHTEN Vlissingse politie onderschept partij hasj Geen pas grote keus uit 100 „First Class" occasions Speelhuislaan 156a Breda Telefoon 076-7120001 ijpËN MEER KLASSE VOOR MINDER KOSTEN. DE STEM VAN ZEELAND onze verslaggever jDDELBURG - Ondanks financieel-technische orkeur voor een oostelijk lCéi ligt de vraag waar de (Stèrschelde Oeverver- iding (WOV) moet ko- H formeel nog helemaal >n. Dat blijkt uit de giste- j vrijgegeven 'startnota', de milieu-effect-rap- rtage (MER) rond de 3V inluidt. rapportage zal betrekking Iten op drie tracés: een net lelijk van de lijn Borssele- ofdolaat, een net westelijk van Terneuzen-Ellewoutsdijk en een ten oosten van die lijn. Voor het laatste tracé hebben zowel de kandidaat-bouwers als de stuurgroep WOV een duidelijke voorkeur uitgespro ken. Daar is de WOV het goed koopst en technisch het makke lijkst te realiseren. „Maar de MER is nou net be doeld om een aantal open vra gen, zeker ook over de tracés, voor te leggen. Deze rapportage lokt een uitspraak uit over de aanvaardbaarheid van ver schillende tracés. Pas op basis van de antwoorden kun je keu zes gaan maken," aldus giste ren gedeputeerde R. Barbé, na dat GS hun fiat hadden gege ven aan de startnota. Dat dat tijd kost is volgens hem onver mijdelijk. „Het openbaar be stuur moet zulke zaken nou eenmaal zorgvuldig afwegen." De startnota gaat naar een aantal adviesinstanties en ligt van 2 december tot 4 januari ter inzage op onder meer de griffie en alle Zeeuws-Vlaamse en Zuid-Bevelandse gemeente huizen. De commissie voor de milieu-effect-rapportage moet uiterlijk 1 februari een advies uitbrengen, waarna GS een maand de tijd hebben om het uiteindelijke milieu-effect- rapport te schrijven. Dat rapport is onder meer basis voor de vaststelling van het tracé. Het provinciebestuur moet dat doen, maar 'zal optre den in overeenstemming met de opvattingen van de minister van verkeer en waterstaat'. Dat houdt in dat de provincie zich veel gelegen moet laten liggen aan het advies van de raad van de waterstaat. De startnota doet niet veel meer dan een beschrijving ge ven van de verschillende tracés en van de gebieden, waar de WOV aan grenst dan wel door heen loopt. De Kanaalzone heet zo een industrie- en havenge bied, de Westerschelde is een economische ader en een po tentieel natuurgebied, en de Zak van Zuid-Beveland staat te boek als agrarisch gebied met natuur- en landschaps- schoon. Volgens gedeputeerde Barbé bepalen uitkomst en duur van de MER het tijdstip waarop de gewone planologische procedu res van start kunnen gaan. Dat kan in ieder geval pas op het moment dat voor een tracé is gekozen. Besluiten WOV te traag' nonze Haagse redactie EN HAAG - Het WD-Tweede Kamerlid Te ■ldhuis is bang dat de besluiten over de even- ele bouw van een oeververbinding over de 'esterschelde te lang gaan duren. De bouw kan aardoor in gevaar komen. ït Kamerlid schaart zich daarmee in de rij van bij de luw betrokkenen die al eerder waarschuwden voor te age besluitvorming. Onder hen zijn de kandidaat-bour ;rs van de WOV, die vorige maand hun nood al klaag- Veldhuis uit zijn bezorgd- :d in vragen aan de ministers VROM, Economische Za- ii, Verkeer en Waterstaat en stitie. WD'er wil weten wanneer I kabinet met een standpunt Kr de bouw komt. Ook vraagt naar de mogelijkheden om beroepsmogelijkheden in te Hij geeft zelf de moge- iheid aan, om de verschil de procedures (zo'n achttien totaal) terug te brengen tot enkele procedure. Daarte- nkan iedereen beroep aante gen, zodat de beroepsmoge- kheden gewaarborgd blijven, beperking tot één procedure lorkomt dat er veel meer za- tot aan de Kroon aanhan- g kunnen worden gemaakt Minister Smit-Kroes (Ver- tt en Waterstaat) zou voor mogelijkheid voelen. Ze eft enige tijd geleden aange legd bij de eventuele aan- van een snelle treinverbin- I het aantal procedures te Ben beperken. 'gens deskundigen is het be ten van de mogelijkheden 't tegen de wet. In de Tweede ™er lijkt bovendien nie- tegen het beperken van bezwaarmogelij Wieden. Ook éA'er Rienks noemde de mo- •Jkheid gisteren tegenover krant „niet ondenkbeel- K Ik ben er niet op voorhand ■en". ■Het beperken van de be- rum 't Loon, Apollolaan lm vrijdag van 9.00 tot I onze correspondent L - Twee vrouwen uit wacht, moeder en doch- ®r' ^in gistermorgen bij Jt verkeersongeval op de jjng Kanaalkade-Kin- irtbjk-Zuidsingel zwaar ewond geraakt. Een derde "vlielid liep een shock op. beide vrouwen moesten -de brandweer van Axel nun benarde positie worden Et It unHeva' gebeurde door- va ,,stuurster, mejuffrouw an v., op de kruising geen wang verleende aan een ,,;,nfnauto bestuurd door P. L b botsing werd voertuig geheel vernield. ar achter in het voertuig enae moeder, mevrouw T, liep een schedelbasis- ur op en werd per ambu- kmVeilebracht naar het ac- ®asch ziekenhuis te Gent. Bestuurster zelf moest wor- overgebracht naar het Ju- a ziekenhuis te Terneuzen. rH?38 baar het voer- zittend zusje mevrouw A. i v. uit Hulst werd licht ge roepsmogelijkheden kan voor komen dat de bouw ook na een positief besluit van de stuur groep en later het kabinet pas over ongeveer twee jaar zou kunnen beginnen. De gegadig den voor de bouw (twee bouw combinaties) hebben al ge dreigd met het intrekken van een aanbieding als de bouw te laat begint. Het TBM-consor- tium (waarin de familie Lub bers deelneemt) wil uiterlijk begin 1989 met de bouw starten. De eerste besluiten over de bouw worden volgende maand genomen. Dan zal de Zeeuwse stuurgroep, onder leiding van gedeputeerde R. Barbé, een eindrapport uitbrengen. Daarna komt het kabinet aan bod. De verwachting is dat een defi nitief besluit pas in de loop van januari kan worden genomen. De vraag of een WOV haalbaar is zal dan worden beantwoord. Eén van de kernvragen is hoe veel geld het Rijk in de bouw wil stoppen. De gegadigden willen dat het Rijk ongeveer 34 miljoen gulden per jaar aan het project bijdraagt. Smit-Kroes lijkt evenwel op dit moment niet genegen -net zo min als minister Ruding (Financiën) - om een zo groot bedrag vrij te maken. Reagerend op de vragen van Te Veldhuis beaamt gedepu teerde Barbé dat de stuurgroep WOV op het ogenblik 'onder grote tijdsdruk staat'. „Ik be grijp dat iedereen op ons rap port zit te wachten, maar het kan echt niet eerder dan half december klaar zijn. We heb ben nu tijd nodig om de aan biedingen van de aannemers te bestuderen, misschien nog aan vullende vragen te stellen. En dan komen straks ook nog de verkeersprognoses. Nee, we kunnen dat niet bespoedigen." Hij aarzelt ook enigszins om de bekorte planologische pro cedure te omarmen. „Het zou kunnen, maar dat zien we vol gend voorjaar wel, als het mi lieu-effect-rapport er ligt, en we waarschijnlijk weten of het hele project wel doorgaat. Kijk, het een vloeit uit het ander voort. Als er dan reden toe is, kun je die procdures altijd nog in elkaar schuiven," aldus een voorzichtige Barbé. V. kwam onder de ondersteboven liggende auto terecht Van onze correspondent IJZENDIJKE- Bij een zwaar ongeval nabij IJzendijke is gisterochtend C. V. uit Knokke levensgevaarlijk ge wond geraakt. Het ongeluk gebeurde gisterochtend om streeks tien uur, toen V. met zijn auto op de rijweg aan het keren was en in de flank aan gereden werd door L. L. uit Knokke, die uit de richting Hoek kwam aanrijden. De auto van V. ging twee keer over de kop en V. werd uit de auto geslingerd, waarna hij zwaar gewond onder de auto bleef liggen. Met twee brandweer- en hulpverleningsauto's werd V. uit zijn benadere positie be vrijd en overgebracht naar het ziekenhuis te Oostburg. Van daaruit werd hij per he- - FOTO DE STEM COR J. DE BOER licopter naar het St. Janshos pitaal in Brugge overge bracht. V. liep hersenletsel op en zijn toestand was zorgwekkend. L. werd bij dit ongeval slechts licht gewond. De beide auto's werden zwaar bescha digd. Van onze verslaggever VLSSINGEN - De onder Mal tezer vlag varende Neder landse kustvaarder Condor is gisteren de haven van Vlissin gen binnen gesleept. Het schip was bij Westkapelle in ernstige problemen gekomen. Vermoedelijk is de lading kunstmest in het schip gaan schuiven, waardoor het schip zware slagzij maakte, tot 45 graden toe. Een Belgische heli copter haalde drie beman ningsleden van boord. Deson danks probeerden de kapitein en de machinist van het schip, samen eigenaar, zonder sleep boothulp de rede van Vlissin gen te bereiken. Dat lukte, waarna de Condor met hulp van de sleepboot Zwitserland van Willem Muller Terneuzen de Vlissingse buitenhaven bin nen kon varen. De scheepvaartinspectie zal de Condor onderzoeken. De Condor in de Vlissingse haven Van onze verslaggever TERHOLE - Nertsfokker J. van Hoof mag geen enkel pelsdiertje in zijn bedrijf onderbrengen, voordat de in aanbouw zijnde nertsen farm nabij Terhole volledig voldoet aan de voorschrif ten van de hinderwetver gunning. Het feit dat Van Hoof tegen die voorschriften in beroep is ge gaan bij de Raad van State, kan daar niets aan veranderen. „Wij zullen dan ook streng controleren of de bouw precies volgens de door de gemeente opgelegde regels gebeurt", ver zekert burgemeester A. Kessen van Hontenisse. Hij wil daar mee de ongerustheid wegne men die is ontstaan onder de bewoners van de Notendijk. Die vrezen dat de nertsfok ker er mogelijk van uit gaat dat hij zijn beroep wint en vooruitlopend daarop de bouw- bepalingen aan zijn laars zal lappen. Het feit dat Van Hoof in be roep is gegaan tegen de volgens hem te strenge voorschriften, zien de bewoners als een beves tiging van het argument dat ze in hun eigen bezwaarschrift hebben verwoord. Dat was een uitspraak van de landelijk se cretaris van de pelsdierfok- kersclub tijdens een voorlich tingsbijeenkomst te Seroosker- ke. Daar werd beweerd dat 'voorzieningen door de ge meente geëist, maar welke voor een goede bedrijfsvoering niet nodig of kostenverhogend zijn, in het kader van de hinderwet niet uitgevoerd hoeven te wor den'. De vergunning die de ge meente Hontenisse heeft afge geven is een stuk strenger dan de in Nederland gehanteerde standaardnormen voor derge lijke bedrijven. Van Hoof ziet zich daardoor geplaatst voor een extra investering van zo'n 40.000 gulden. Onder meer om dat hij een gotensysteem onder de nertsenkooien moet aan- Van onze verslaggever ANTWERPEN - Ant werpen wil dat bij de planning van de vaste oeververbinding (WOV) over de Wes terschelde even veel rekening met de scheepvaart wordt ge houden als gebeurt bij de plannenmakerij rond een stormvloed kering in de Nieuwe- waterweg. Jan Devroe, de Ant werpse schepen (wethou der) voor de haven, zei gisteren op zijn jaarlijkse persconferentie bij gele genheid van de behande ling van zijn begroting in de Antwerpse raad, dat zowel Rijkswaterstaat als het stadsbestuur van Rotterdam een onbelem merde doorvaart op de Nieuwewaterweg heeft geëist. „En hetzelfde eisen wij voor de Westerschelde. Als er een brug op een hoogte van negentig of zeventig meter komt, moet er een te openen stuk in zitten. Een tunnel zou, gezien de diepte van de Westerschelde, geen problemen opleveren", aldus de havenschepen. Op het punt van de door- vaarthoogte is in ieder geval een van de twee kandidaat-bouwers van de WOV al tegemoetge komen aan de Belgische verlangens. De Tolbrug Exploitatiemaatschappij (TBM) heeft een 'uit- schuifbaar stuk' opgeno men in het vorige week ingediende plan om oostelijk van Terneuzen een brug te bouwen. De brug zou even hoog moe ten worden als de hoog spanningskabels die nu bij Doel de Schelde over spannen. TBM denkt daarmee de Belgische protesten voor te zijn. Devroe haalde gisteren fel uit naar Nederland, dat, zoals bekend, de ver dere verdieping van de Westerschelde heeft ge koppeld aan de zogeheten Waterverdragen, die be palen dat België bepaalde hoeveelheden Maaswater aan ons land moet leve ren. Over die verdragen wordt op dit ogenblik in België flink gesteggeld „Nederland heeft geen enkel recht om voor waarden aan de bagger- werken te verbinden. Voor ons is de Schelde vrij. De verdere verdie ping van de Wester schelde levert - zo hebben studies aangetoond - geen gevaar voor het milieu op". Havenschepen De vroe: 'Nederland fla grant onvriendelijk'. Devroe zei gisteren dat wat Nederland doet 'fla grant onvriendelijk je gens Antwerpen is'. En hij vond dat als Neder land hard is, Antwerpen dat dan ook maar moet zijn. Overwogen wordt om nieuwe sleepboten die Antwerpen nodig heeft niet bij een Nederlandse werf (Damen) te bestel len. Dat de Westerschelde op dit ogenblik verre van schoon is gaf hij toe. „Voor de zuivering van de Schelde moet een Europese norm komen", zo merkte de havensche pen op. Devroe vertelde dat er plannen zijn om direct ten noorden van de Zand- vlietsluis een nieuwe con tainerkade te bouwea Dit omdat er een tekort aan ruimte in de Ant werpse haven dreigt. Op 1 september volgend jaar moet de Berendrechtsluis - de grootste sluis ter we reld - operationeel zijn. De ontwikkeling op de linkeroever noemde hij 'het verhaal van de droefheid'. Voor het uitbaggeren van het Vrasenedok is 500 miljoen frank nodig, maar Brussel schuift maar mondjesmaat geld af. Dat de Belgische over heid tachtig miljard frank belastinggeld in de uitbouw van de haven van Zeebrugge heeft ge stopt, waardoor bedrij ven en'sfchtegfen van Ant werpen en Gent naar Zeebrugge verdwijnen, vond hij bar en boos. Vol gens Devroe is er sprake van oneerlijke concur rentie. De havenschepen ver telde dat de haventarie ven in Antwerpen sinds '83 met 7,68 procent zijn gestegen. Dat is veel meer dan in Rotterdam en Duinkerken. In de eerste negen maanden van dit jaar nam het containerver voer in de haven met vijftien procent toe. In de Antwerpse haven werken 75.000 mensen. brengen om de urine op te van gen. Maar als de bewoners van de Notendijk hun zin krijgen, zal Van Hoof nog wel wat dieper in de beurs moeten tas ten. Want, zo menen ze, zo'n go tensysteem werkt niet zonder een deugdelijk spoelsysteem. Maar daarover wordt in de hinderwetvoorschriften niet gerept. De ervaring leert dat zaken voor de Raad van State gemid deld een jaar tot anderhalfjaar aanslepen. „Als hij die investe ringen niet wil doen", zegt Kes sen, „dan moet hij op de uit spraak wachten. Als hij eerder wil beginnen, zal hij toch aan alle voorschriften moeten vol doen". Van onze verslaggever TERNEUZEN - De met uit zetting bedreigde Mogambi- quaan Agostinho Macarin- gue (35) mag in Terneuzen de uitspraak van het kort geding tegen de staat, dat op maandag 29 februari 1988 dient, afwachten. De Mogambiquaan voert het kort geding tegen de weigering van het Ministerie van Justitie Van onze correspondent VLISSINGEN - De politie van Vlissingen heeft giste ren de 27-jarige Ier T. H. uitgewezen. De man werd zondagavond bij een routi necontrole door de douane aangehouden kort voor zijn vertrek met een boot van de Olau-line naar Engeland. Hij bleek in het bezit te zijn van 7,7 kilogram hasj, straat waarde in Nederland ongeveer 60.000 gulden, doch in Enge land, waar hij de partij wilde verhandelen, het dubbele waard. De hasj werd in beslag genomen en tegen de man werd een proces-verbaal opgemaakt. hem een verblijfsvergunning te geven. Het Ministerie van Justitie wees begin deze week zijn ver zoek om herziening van de af wijzing van een verblijfsver gunning door de staatsecretaris af. De afwijzing houdt volgens de beleidslijnen van het minis terie niet in dat Macaringue meteen het land zal worden uitgezet. Zijn raadsman mr. J. van der Wijst heeft dat giste ren na overleg met de landsad vocaat aan Agostinho Maca ringue medegedeeld. Tegen de afwijzing van het verzoek tot herziening is beroep aangete kend bij de Raad van State. De Mogambiquaan, die ge trouwd is met een Nederlandse met wie hij een kind heeft, moet het land uit omdat hij geen geldig paspoort heeft. Er zijn volgens de beschikking van het ministerie geen 'klem mende redenen van humani taire aard' om hem de ver blijfsvergunning te geven. Vol gens de Mogambiquaan zijn die er wel. In de eerste plaats om dat het gezin uit elkaar wordt gehaald. Daarnaast is Maca ringue bang dat hij bij terug keer in zijn land wordt opge pakt omdat hij niet in militaire dienst is geweest. Het ministerie is er niet van overtuigd dat Macaringue in moelij kheden komt als hij te rugkeert naar zijn land om een geldig paspoort te halen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 15