m
Drie tracés in startnotitie MER
JRUK OP MINISTERS OM BEROEPSPROCEDURES TE BEKORTEN
Nertsfokker moet regels naleven
Antwerpse schepen
trekt fel van leer
Mocambiquaan mag
voorlopig blijven
DORST
Zwaar gewonde bij verkeersongeval
Kustvaarder naar Vlissingen gesleept
IOP BIJ ONZE SHOWROOM
wee zwaar
gewonden bij
ngeval Axel
jfe
Toyota modellen in voorraad!
WOENSDAG 18 NOVEMBER 1987
>ak van
:t hebt, zou
[ginnen,
Want dat is
de cafetière
ïeer dan
uiteindelijk
5 de cafetière
nze
aar f 39,-. Of,
l.OOO punten.
Aroma-Rood
ïre koffie-
berts, Consu-
trecht.
e feestdagen,
BARBÉ OVER WOV: 'OPEN VRAGEN BEANTWOORDEN'
•ocedures
iet tegen
Geld
B EN W HONTENISSE KONDIGEN STRENGE CONTROLE AAN:
'NEDERLAND ONVRIENDELIJK'
Kabels
KORT GEDING AFWACHTEN
Vlissingse
politie
onderschept
partij hasj
Geen pas
grote keus uit 100 „First Class" occasions
Speelhuislaan 156a
Breda
Telefoon 076-7120001
ijpËN MEER KLASSE VOOR MINDER KOSTEN.
DE STEM
VAN ZEELAND
onze verslaggever
jDDELBURG - Ondanks
financieel-technische
orkeur voor een oostelijk
lCéi ligt de vraag waar de
(Stèrschelde Oeverver-
iding (WOV) moet ko-
H formeel nog helemaal
>n. Dat blijkt uit de giste-
j vrijgegeven 'startnota',
de milieu-effect-rap-
rtage (MER) rond de
3V inluidt.
rapportage zal betrekking
Iten op drie tracés: een net
lelijk van de lijn Borssele-
ofdolaat, een net westelijk
van Terneuzen-Ellewoutsdijk
en een ten oosten van die lijn.
Voor het laatste tracé hebben
zowel de kandidaat-bouwers
als de stuurgroep WOV een
duidelijke voorkeur uitgespro
ken. Daar is de WOV het goed
koopst en technisch het makke
lijkst te realiseren.
„Maar de MER is nou net be
doeld om een aantal open vra
gen, zeker ook over de tracés,
voor te leggen. Deze rapportage
lokt een uitspraak uit over de
aanvaardbaarheid van ver
schillende tracés. Pas op basis
van de antwoorden kun je keu
zes gaan maken," aldus giste
ren gedeputeerde R. Barbé, na
dat GS hun fiat hadden gege
ven aan de startnota. Dat dat
tijd kost is volgens hem onver
mijdelijk. „Het openbaar be
stuur moet zulke zaken nou
eenmaal zorgvuldig afwegen."
De startnota gaat naar een
aantal adviesinstanties en ligt
van 2 december tot 4 januari
ter inzage op onder meer de
griffie en alle Zeeuws-Vlaamse
en Zuid-Bevelandse gemeente
huizen. De commissie voor de
milieu-effect-rapportage moet
uiterlijk 1 februari een advies
uitbrengen, waarna GS een
maand de tijd hebben om het
uiteindelijke milieu-effect-
rapport te schrijven.
Dat rapport is onder meer
basis voor de vaststelling van
het tracé. Het provinciebestuur
moet dat doen, maar 'zal optre
den in overeenstemming met
de opvattingen van de minister
van verkeer en waterstaat'.
Dat houdt in dat de provincie
zich veel gelegen moet laten
liggen aan het advies van de
raad van de waterstaat.
De startnota doet niet veel
meer dan een beschrijving ge
ven van de verschillende tracés
en van de gebieden, waar de
WOV aan grenst dan wel door
heen loopt. De Kanaalzone heet
zo een industrie- en havenge
bied, de Westerschelde is een
economische ader en een po
tentieel natuurgebied, en de
Zak van Zuid-Beveland staat
te boek als agrarisch gebied
met natuur- en landschaps-
schoon.
Volgens gedeputeerde Barbé
bepalen uitkomst en duur van
de MER het tijdstip waarop de
gewone planologische procedu
res van start kunnen gaan. Dat
kan in ieder geval pas op het
moment dat voor een tracé is
gekozen.
Besluiten WOV te traag'
nonze Haagse redactie
EN HAAG - Het WD-Tweede Kamerlid Te
■ldhuis is bang dat de besluiten over de even-
ele bouw van een oeververbinding over de
'esterschelde te lang gaan duren. De bouw kan
aardoor in gevaar komen.
ït Kamerlid schaart zich daarmee in de rij van bij de
luw betrokkenen die al eerder waarschuwden voor te
age besluitvorming. Onder hen zijn de kandidaat-bour
;rs van de WOV, die vorige maand hun nood al klaag-
Veldhuis uit zijn bezorgd-
:d in vragen aan de ministers
VROM, Economische Za-
ii, Verkeer en Waterstaat en
stitie.
WD'er wil weten wanneer
I kabinet met een standpunt
Kr de bouw komt. Ook vraagt
naar de mogelijkheden om
beroepsmogelijkheden in te
Hij geeft zelf de moge-
iheid aan, om de verschil
de procedures (zo'n achttien
totaal) terug te brengen tot
enkele procedure. Daarte-
nkan iedereen beroep aante
gen, zodat de beroepsmoge-
kheden gewaarborgd blijven,
beperking tot één procedure
lorkomt dat er veel meer za-
tot aan de Kroon aanhan-
g kunnen worden gemaakt
Minister Smit-Kroes (Ver-
tt en Waterstaat) zou voor
mogelijkheid voelen. Ze
eft enige tijd geleden aange
legd bij de eventuele aan-
van een snelle treinverbin-
I het aantal procedures te
Ben beperken.
'gens deskundigen is het be
ten van de mogelijkheden
't tegen de wet. In de Tweede
™er lijkt bovendien nie-
tegen het beperken van
bezwaarmogelij Wieden. Ook
éA'er Rienks noemde de mo-
•Jkheid gisteren tegenover
krant „niet ondenkbeel-
K Ik ben er niet op voorhand
■en".
■Het beperken van de be-
rum 't Loon, Apollolaan
lm vrijdag van 9.00 tot I
onze correspondent
L - Twee vrouwen uit
wacht, moeder en doch-
®r' ^in gistermorgen bij
Jt verkeersongeval op de
jjng Kanaalkade-Kin-
irtbjk-Zuidsingel zwaar
ewond geraakt. Een derde
"vlielid liep een shock op.
beide vrouwen moesten
-de brandweer van Axel
nun benarde positie worden
Et
It unHeva' gebeurde door-
va ,,stuurster, mejuffrouw
an v., op de kruising geen
wang verleende aan een
,,;,nfnauto bestuurd door P.
L b botsing werd
voertuig geheel vernield.
ar achter in het voertuig
enae moeder, mevrouw T,
liep een schedelbasis-
ur op en werd per ambu-
kmVeilebracht naar het ac-
®asch ziekenhuis te Gent.
Bestuurster zelf moest wor-
overgebracht naar het Ju-
a ziekenhuis te Terneuzen.
rH?38 baar het voer-
zittend zusje mevrouw A.
i v. uit Hulst werd licht ge
roepsmogelijkheden kan voor
komen dat de bouw ook na een
positief besluit van de stuur
groep en later het kabinet pas
over ongeveer twee jaar zou
kunnen beginnen. De gegadig
den voor de bouw (twee bouw
combinaties) hebben al ge
dreigd met het intrekken van
een aanbieding als de bouw te
laat begint. Het TBM-consor-
tium (waarin de familie Lub
bers deelneemt) wil uiterlijk
begin 1989 met de bouw starten.
De eerste besluiten over de
bouw worden volgende maand
genomen. Dan zal de Zeeuwse
stuurgroep, onder leiding van
gedeputeerde R. Barbé, een
eindrapport uitbrengen.
Daarna komt het kabinet aan
bod.
De verwachting is dat een defi
nitief besluit pas in de loop van
januari kan worden genomen.
De vraag of een WOV haalbaar
is zal dan worden beantwoord.
Eén van de kernvragen is hoe
veel geld het Rijk in de bouw
wil stoppen. De gegadigden
willen dat het Rijk ongeveer 34
miljoen gulden per jaar aan het
project bijdraagt. Smit-Kroes
lijkt evenwel op dit moment
niet genegen -net zo min als
minister Ruding (Financiën) -
om een zo groot bedrag vrij te
maken.
Reagerend op de vragen van
Te Veldhuis beaamt gedepu
teerde Barbé dat de stuurgroep
WOV op het ogenblik 'onder
grote tijdsdruk staat'. „Ik be
grijp dat iedereen op ons rap
port zit te wachten, maar het
kan echt niet eerder dan half
december klaar zijn. We heb
ben nu tijd nodig om de aan
biedingen van de aannemers te
bestuderen, misschien nog aan
vullende vragen te stellen. En
dan komen straks ook nog de
verkeersprognoses. Nee, we
kunnen dat niet bespoedigen."
Hij aarzelt ook enigszins om
de bekorte planologische pro
cedure te omarmen. „Het zou
kunnen, maar dat zien we vol
gend voorjaar wel, als het mi
lieu-effect-rapport er ligt, en
we waarschijnlijk weten of het
hele project wel doorgaat. Kijk,
het een vloeit uit het ander
voort. Als er dan reden toe is,
kun je die procdures altijd nog
in elkaar schuiven," aldus een
voorzichtige Barbé.
V. kwam onder de ondersteboven liggende auto terecht
Van onze correspondent
IJZENDIJKE-
Bij een zwaar
ongeval nabij IJzendijke is
gisterochtend C. V. uit
Knokke levensgevaarlijk ge
wond geraakt. Het ongeluk
gebeurde gisterochtend om
streeks tien uur, toen V. met
zijn auto op de rijweg aan het
keren was en in de flank aan
gereden werd door L. L. uit
Knokke, die uit de richting
Hoek kwam aanrijden.
De auto van V. ging twee keer
over de kop en V. werd uit de
auto geslingerd, waarna hij
zwaar gewond onder de auto
bleef liggen.
Met twee brandweer- en
hulpverleningsauto's werd V.
uit zijn benadere positie be
vrijd en overgebracht naar
het ziekenhuis te Oostburg.
Van daaruit werd hij per he-
- FOTO DE STEM COR J. DE BOER
licopter naar het St. Janshos
pitaal in Brugge overge
bracht. V. liep hersenletsel op
en zijn toestand was
zorgwekkend.
L. werd bij dit ongeval
slechts licht gewond. De beide
auto's werden zwaar bescha
digd.
Van onze verslaggever
VLSSINGEN - De onder Mal
tezer vlag varende Neder
landse kustvaarder Condor is
gisteren de haven van Vlissin
gen binnen gesleept. Het schip
was bij Westkapelle in ernstige
problemen gekomen.
Vermoedelijk is de lading
kunstmest in het schip gaan
schuiven, waardoor het schip
zware slagzij maakte, tot 45
graden toe. Een Belgische heli
copter haalde drie beman
ningsleden van boord. Deson
danks probeerden de kapitein
en de machinist van het schip,
samen eigenaar, zonder sleep
boothulp de rede van Vlissin
gen te bereiken. Dat lukte,
waarna de Condor met hulp
van de sleepboot Zwitserland
van Willem Muller Terneuzen
de Vlissingse buitenhaven bin
nen kon varen.
De scheepvaartinspectie zal
de Condor onderzoeken.
De Condor in de Vlissingse haven
Van onze verslaggever
TERHOLE - Nertsfokker J.
van Hoof mag geen enkel
pelsdiertje in zijn bedrijf
onderbrengen, voordat de in
aanbouw zijnde nertsen
farm nabij Terhole volledig
voldoet aan de voorschrif
ten van de hinderwetver
gunning.
Het feit dat Van Hoof tegen die
voorschriften in beroep is ge
gaan bij de Raad van State,
kan daar niets aan veranderen.
„Wij zullen dan ook streng
controleren of de bouw precies
volgens de door de gemeente
opgelegde regels gebeurt", ver
zekert burgemeester A. Kessen
van Hontenisse. Hij wil daar
mee de ongerustheid wegne
men die is ontstaan onder de
bewoners van de Notendijk.
Die vrezen dat de nertsfok
ker er mogelijk van uit gaat
dat hij zijn beroep wint en
vooruitlopend daarop de bouw-
bepalingen aan zijn laars zal
lappen.
Het feit dat Van Hoof in be
roep is gegaan tegen de volgens
hem te strenge voorschriften,
zien de bewoners als een beves
tiging van het argument dat ze
in hun eigen bezwaarschrift
hebben verwoord. Dat was een
uitspraak van de landelijk se
cretaris van de pelsdierfok-
kersclub tijdens een voorlich
tingsbijeenkomst te Seroosker-
ke.
Daar werd beweerd dat
'voorzieningen door de ge
meente geëist, maar welke voor
een goede bedrijfsvoering niet
nodig of kostenverhogend zijn,
in het kader van de hinderwet
niet uitgevoerd hoeven te wor
den'.
De vergunning die de ge
meente Hontenisse heeft afge
geven is een stuk strenger dan
de in Nederland gehanteerde
standaardnormen voor derge
lijke bedrijven. Van Hoof ziet
zich daardoor geplaatst voor
een extra investering van zo'n
40.000 gulden. Onder meer om
dat hij een gotensysteem onder
de nertsenkooien moet aan-
Van onze verslaggever
ANTWERPEN - Ant
werpen wil dat bij de
planning van de vaste
oeververbinding
(WOV) over de Wes
terschelde even veel
rekening met de
scheepvaart wordt ge
houden als gebeurt bij
de plannenmakerij
rond een stormvloed
kering in de Nieuwe-
waterweg.
Jan Devroe, de Ant
werpse schepen (wethou
der) voor de haven, zei
gisteren op zijn jaarlijkse
persconferentie bij gele
genheid van de behande
ling van zijn begroting in
de Antwerpse raad, dat
zowel Rijkswaterstaat als
het stadsbestuur van
Rotterdam een onbelem
merde doorvaart op de
Nieuwewaterweg heeft
geëist.
„En hetzelfde eisen wij
voor de Westerschelde.
Als er een brug op een
hoogte van negentig of
zeventig meter komt,
moet er een te openen
stuk in zitten. Een tunnel
zou, gezien de diepte van
de Westerschelde, geen
problemen opleveren",
aldus de havenschepen.
Op het punt van de door-
vaarthoogte is in ieder
geval een van de twee
kandidaat-bouwers van
de WOV al tegemoetge
komen aan de Belgische
verlangens. De Tolbrug
Exploitatiemaatschappij
(TBM) heeft een 'uit-
schuifbaar stuk' opgeno
men in het vorige week
ingediende plan om
oostelijk van Terneuzen
een brug te bouwen. De
brug zou even hoog moe
ten worden als de hoog
spanningskabels die nu
bij Doel de Schelde over
spannen. TBM denkt
daarmee de Belgische
protesten voor te zijn.
Devroe haalde gisteren
fel uit naar Nederland,
dat, zoals bekend, de ver
dere verdieping van de
Westerschelde heeft ge
koppeld aan de zogeheten
Waterverdragen, die be
palen dat België bepaalde
hoeveelheden Maaswater
aan ons land moet leve
ren. Over die verdragen
wordt op dit ogenblik in
België flink gesteggeld
„Nederland heeft geen
enkel recht om voor
waarden aan de bagger-
werken te verbinden.
Voor ons is de Schelde
vrij. De verdere verdie
ping van de Wester
schelde levert - zo hebben
studies aangetoond - geen
gevaar voor het milieu
op".
Havenschepen De
vroe: 'Nederland fla
grant onvriendelijk'.
Devroe zei gisteren dat
wat Nederland doet 'fla
grant onvriendelijk je
gens Antwerpen is'. En
hij vond dat als Neder
land hard is, Antwerpen
dat dan ook maar moet
zijn. Overwogen wordt
om nieuwe sleepboten die
Antwerpen nodig heeft
niet bij een Nederlandse
werf (Damen) te bestel
len.
Dat de Westerschelde
op dit ogenblik verre van
schoon is gaf hij toe.
„Voor de zuivering van
de Schelde moet een
Europese norm komen",
zo merkte de havensche
pen op.
Devroe vertelde dat er
plannen zijn om direct
ten noorden van de Zand-
vlietsluis een nieuwe con
tainerkade te bouwea
Dit omdat er een tekort
aan ruimte in de Ant
werpse haven dreigt. Op
1 september volgend jaar
moet de Berendrechtsluis
- de grootste sluis ter we
reld - operationeel zijn.
De ontwikkeling op de
linkeroever noemde hij
'het verhaal van de
droefheid'.
Voor het uitbaggeren
van het Vrasenedok is 500
miljoen frank nodig,
maar Brussel schuift
maar mondjesmaat geld
af.
Dat de Belgische over
heid tachtig miljard
frank belastinggeld in de
uitbouw van de haven
van Zeebrugge heeft ge
stopt, waardoor bedrij
ven en'sfchtegfen van Ant
werpen en Gent naar
Zeebrugge verdwijnen,
vond hij bar en boos. Vol
gens Devroe is er sprake
van oneerlijke concur
rentie.
De havenschepen ver
telde dat de haventarie
ven in Antwerpen sinds
'83 met 7,68 procent zijn
gestegen. Dat is veel meer
dan in Rotterdam en
Duinkerken.
In de eerste negen
maanden van dit jaar
nam het containerver
voer in de haven met
vijftien procent toe.
In de Antwerpse haven
werken 75.000 mensen.
brengen om de urine op te van
gen. Maar als de bewoners van
de Notendijk hun zin krijgen,
zal Van Hoof nog wel wat
dieper in de beurs moeten tas
ten. Want, zo menen ze, zo'n go
tensysteem werkt niet zonder
een deugdelijk spoelsysteem.
Maar daarover wordt in de
hinderwetvoorschriften niet
gerept.
De ervaring leert dat zaken
voor de Raad van State gemid
deld een jaar tot anderhalfjaar
aanslepen. „Als hij die investe
ringen niet wil doen", zegt Kes
sen, „dan moet hij op de uit
spraak wachten. Als hij eerder
wil beginnen, zal hij toch aan
alle voorschriften moeten vol
doen".
Van onze verslaggever
TERNEUZEN - De met uit
zetting bedreigde Mogambi-
quaan Agostinho Macarin-
gue (35) mag in Terneuzen
de uitspraak van het kort
geding tegen de staat, dat op
maandag 29 februari 1988
dient, afwachten.
De Mogambiquaan voert het
kort geding tegen de weigering
van het Ministerie van Justitie
Van onze correspondent
VLISSINGEN - De politie
van Vlissingen heeft giste
ren de 27-jarige Ier T. H.
uitgewezen. De man werd
zondagavond bij een routi
necontrole door de douane
aangehouden kort voor zijn
vertrek met een boot van de
Olau-line naar Engeland.
Hij bleek in het bezit te zijn
van 7,7 kilogram hasj, straat
waarde in Nederland ongeveer
60.000 gulden, doch in Enge
land, waar hij de partij wilde
verhandelen, het dubbele
waard. De hasj werd in beslag
genomen en tegen de man werd
een proces-verbaal opgemaakt.
hem een verblijfsvergunning te
geven.
Het Ministerie van Justitie
wees begin deze week zijn ver
zoek om herziening van de af
wijzing van een verblijfsver
gunning door de staatsecretaris
af.
De afwijzing houdt volgens
de beleidslijnen van het minis
terie niet in dat Macaringue
meteen het land zal worden
uitgezet. Zijn raadsman mr. J.
van der Wijst heeft dat giste
ren na overleg met de landsad
vocaat aan Agostinho Maca
ringue medegedeeld. Tegen de
afwijzing van het verzoek tot
herziening is beroep aangete
kend bij de Raad van State.
De Mogambiquaan, die ge
trouwd is met een Nederlandse
met wie hij een kind heeft,
moet het land uit omdat hij
geen geldig paspoort heeft. Er
zijn volgens de beschikking
van het ministerie geen 'klem
mende redenen van humani
taire aard' om hem de ver
blijfsvergunning te geven. Vol
gens de Mogambiquaan zijn die
er wel. In de eerste plaats om
dat het gezin uit elkaar wordt
gehaald. Daarnaast is Maca
ringue bang dat hij bij terug
keer in zijn land wordt opge
pakt omdat hij niet in militaire
dienst is geweest.
Het ministerie is er niet van
overtuigd dat Macaringue in
moelij kheden komt als hij te
rugkeert naar zijn land om een
geldig paspoort te halen.