DESTEM PROF. HOUTEPEN: 'REACTIE VATICAAN OP OECUMENISCH RAPPORT POSITIEF' pESTK POLI' DEUG 'WE WISTEN NIET WAT WE DEDEN' VERSCHILL.I IN EUROI IN ZEDELI OPVATTINGI ZATERDAG 14 NOVEMBER 1987 e top van de Rooms-Katholieke Kerk erkent dat ze het met de leerstelling, dat het priesterschap niet voor vrouwen is weggelegd, mis schien toch wel eens bij het verkeerde eind zou kun nen hebben. Deze bekentenis ligt vervat in het Vati caanse antwoord op het BEM-rapport van de 'Com missie Geloof en Kerkorde' van de Wereldraad van Kerken. De letters BEM zijn een afkorting van de En gelse woorden baptism (doop), eucharist (eucharistie) en ministry (ambtsuitoefening). Het Nederlandse lid van deze commissie, de katholieke theoloog Anton Houtepen, is met deze bekentenis gelukkig. „Als de wijding van vrouwen een open oecumenisch debat mag blijven, dan is dat al een hele winst. En Rome haakt op dit punt inderdaad niet af". Geluisterd Belangrijkst Leergezag Vier punten Naïviteit res. der deugdzaamheid a houden en dat is welli- en aantrekkingskracht Amerikanen. Sterker i standaards op een hc steund door een groeii tieven republikeinen e nen. Zijn morele kruis gehad, dat een Amer een hoog ambt dingt moet zijn. Hoe hoog menleving liggen hebt Douglas Ginsburg het Vliegangst D Door Jan Bouwmans Het BEM-rapport behandelt drie zeer belangrijke struikelblokken in de oecu menische beweging van de mondiale christenheid. Het zijn: doop, avond maal/eucharistie, ambt. Het rapport werd enkele jaren geleden voor reactie en commentaar aangeboden aan alle kerken van oost en west, noord en zuid. Het Vaticaan heeft recent als laatste in de rij zijn bevindingen aan de commissie gerapporteerd. Over de in houd daarvan is tot nu toe maar heel weinig bekend geworden. De reacties van alle kerken worden nu diepgaand bestudeerd. In 1989 belegt 'Geloof en Kerkorde' weer een interna tionale conferentie waarop de stellingna men van de kerken tegen het licht gehou den zullen worden. Dan ook wordt be paald hoe verder gewerkt moet worden aan het bereiken van overeenstemming op genoemde drie punten. Prof. Houtepen, hoogleraar aan de Erasmusuniversiteit in Rotterdam en te gelijk verbonden aan het Interuniversi tair Instituut voor Missiologie en Oecu- menica (IIMO) van de Rijksuniversiteit Utrecht, heeft begin november het Vati caanse antwoord pas voor het eerst on der ogen gekregen. Zijn algemene oor deel valt positief uit. Het antwoord steekt kwalitatief uit boven de reacties van bijvoorbeeld de oosters orthodoxe kerken en sommige protestantse kerken. Er spreekt zijns inziens toch een echte oecumenische wil en betrokkenheid uit. Er is met het Vaticaanse antwoord bo vendien iets heel nieuws aan de hand, zegt Houtepen. „Voor het eerst in de ge schiedenis is een oecumenische tekst, van externe huize, aan alle Bisschoppen conferenties ter beoordeling voorgelegd. Het officiële antwoord van het Vaticaan is daarna op hoog niveau opgesteld, na melijk door het Secretariaat voor de Eenheid van kardinaal Willebrands in samenwerking met het Secretariaat voor de Geloofsleer van kardinaal Ratzinger. Het is weliswaar niet te beoordelen in hoeverre naar de Bisschoppenconferen ties is geluisterd, want hun opvattingen zijn niet gepubliceerd. Maar je mag aan nemen dat naar de bisschoppen geluis terd is." Wat is het belang van het BEM-rap port? Houtepen: „Als alle kerken dit rapport over doop, eucharistie en ambt aanvaarden, belanden de relaties tussen de kerken op een nieuw niveau. De tekst over de doop laat zien dat er een reële gemeenschap bestaat tussen de verdeelde christenen. Als men deze tekst aanvaard, is de basis voor een reële communio een feit. Datzelfde moet gezegd worden van de teksten over avondmaal/eucharisitie en over het ambt. Het is een hele belang rijke ontwikkeling, een enorme vooruit gang-" In Nederland hebben de grote protes tantse kerken en de katholieke kerk eik aars doop al erkend. Dat heeft tot conse quentie dat er theologisch geen weg te rug meer is. Op grond van de dooper- kenning alleen al zijn deze kerken tot elkaar veroordeeld, om het zo maar eens te zeggen. Dit feit dreigt wel eens verge ten te worden in het hedendaagse gevoel van oecumenische malaise. Het Vaticaanse antwoord schaart zich vierkant achter de 'Commissie Geloof en Kerkorde' en haar werkwijze. Het stemt ook volledig in met de grote lijnen van het BEM-rapport. „Dit rapport is mis schien wel het belangrijkste resultaat van de oecumenische beweging tot nu toe", zo wordt gesteld. Op onderdelen heeft het rapport voor het Vaticaan nog onvoldoende overeen stemming bereikt. Men geeft de commis sie vier punten als verder huiswerk op. Deze punten zijn ook volgens prof. Hou tepen voor alle kerken van gewicht. Ker ken, zegt hij, zijn zo gewend geraakt aan de scheiding dat hun denken over be paalde zaken eigenlijk is vastgeroest. Het huiswerk omvat nadere bestude ring van het begrip 'kerk'. De verschil lende kerken denken over zichzelf als kerk niet hetzelfde, zien zichzelf anders. Het kerkbegrip kleurt onmiddellijk de opvatting over 'sacrament'; dat moet dus ook nader bestudeerd worden. Het derde punt is de aard en het we zen van de Apostolische Traditie: welke beslissingen uit het verleden behoren on herroepelijk en onomkeerbaar te zijn en welke niet. Bijvoorbeeld het dopen met water en het gebruik van brood en wijn in de eucharistie; kunnen water, brood en wijn in andere culturen door andere zaken vervangen worden of absoluut niet? In sommige protestantse gemeen ten in eigen land wordt bij het avond maal overigens druivesap gebruikt in plaats van wijn: uit geheelonthouder- sprincipe. Sommige Afrikaanse kerken zetten vraagtekens bij het gebruik van water bij de doop. Is het niet wijden van vrouwen ook onherroepelijk of alleen maar een cultu-, rele kwestie. Maar ook de vraag of voor het overdragen van het priesterambt in de kerk bisschoppen onontbeerlijk zijn of niet, is een voorbeeld. Theoloog Anton Houtepen: De Vaticaanse reactie op het onderdeel 'ambt' Is veel gunstiger dan die van de orthodoxe en reformatorische kerken. - foto wim hendriks Rome houdt de deur voor vrouwen open Het vierde punt tenslotte is een nadere studie over het leergezag in de kerk. „Het gaat er niet slechts om", zegt Hou tepen, „dat er over het pausschap geen overeenstemming is. Als we in het oecu menische gesprek spreken over gezag volle besluiten, dan weten we niet waar dat gezag ligt. Is dat de Wereldraad, is dat een synode, is dat de Congregatie voor de Geloofsleer, is dat een algemeen oecumenisch concilie, wat overigens niet bestaat?" De Vaticaanse reactie op het onder deel 'ambt' is volgens Houtepen veel gunstiger dan van de orthodoxe en refor matorische kerken. De vragen die het rapport stelt bij de kinderdoop, ontmoe ten daarentegen veel reserve. Een serieus probleem, hoewel oplosbaar meent Hou tepen, blijft het vormsel als sacrament, waaraan het Vaticaan niet alleen wil vasthouden, maar dat men ook niet ge lijkwaardig wil zien aan de vormen van initiatie die de andere kerken hebben; het doen van belijdenis bijvoorbeeld. Op het onderdeel avondmaal/eucha ristie maakt het Vaticaan geen verrassen de, wel een serie aanmerkingen. Bijvoor beeld wordt het spreken over de werke lijke tegenwoordigheid van Christus in de gedaanten van brood en wijn te on duidelijk geacht. Over de vraag of de vrouw ten princi pale priester gewijd kan worden, blijkt in de top van de R.K.Kerk toch meer onze kerheid te bestaan dan het officiële en keiharde 'nee' voorgeeft. Het katholieke leergezag zegt zich niet vrij te achten om het ambt voor de vrouw open te stellen. Maar het vindt de ervaring van de ker ken, die wel vrouwelijke ambtsdragers kennen, een uitdaging voor zichzelf. En dan staat er volgens prof. Houtepen een hele cruciale opmerking: „De openheid voor elkaar houdt de mogelijkheid in dat de Geest tot de ene kerk kan spreken door de inzichten van een andere kerk." Met andere woorden, het kan wel eens zijn, erkent het Vaticaan, dat de H. Geest ons via de praktijk van de Angli caanse kerk te verstaan geeft dat vrou wen wel degelijk priester mogen zijn. Zo als bekend heeft de Anglicana besloten het priesterambt voor de vrouw open te stellen, al zal het nog tot 1995 duren voordat in de Kerk van Engeland de eer ste vrouw feitelijk wordt gewijd. Houte pen concludeert hieruit dat de ontwikke ling omtrent vrouw en ambt in de Angli caanse kerk geen terugslag zal hebben op de relatie met Rome. De echte, harde kern van het oecume nisch probleem voor Rome noemt prof. Houtepen de weigering van sommige kerken om de 'episcopale successie' (op eenvolging van bisschoppen door de tijd) als absolute voorwaarde voor kerk-zijn te aanvaarden. Zonder bisschop kan kerk in de r.k. visie niet bestaan en zon der bisschop kan ook het ambt in de kerk niet geldig worden overgedragen aan volgende generaties. Heeft prof. Houtepen geen punt van kritiek op het Vaticaanse antwoord? „Ja wel", zegt hij, „maar dat komt echt op de tweede plaats en die kritiek heb ik tegen alle kerken. Wij hadden de kerken name lijk ook gevraagd wat de feitelijke over eenstemming, zoals in het BEM-rapport beschreven, voor elke kerk afzonderlijk concreet betekent. Welke consequej men voor daadwerkelijke veranderii in de eigen kerk eruit zou trekken, vraag hebben alle kerken g Men zit blijkbaar nog te vast aajl eigen zekerheden en traditie. De houil 'elke andere kerk moet worden aU zijn' tref je bij vele kerken aan. Ookl de R.K.Kerk. Dat vind ik teleurstel!. Te meer omdat in het BEM-rappor| studies van de afgelopen 50 jaar bil zijn gebracht." 'Geloof en Kerkorde' (Faith and der) werd in 1927 opgericht. In j werd het gekoppeld aan de Wereldf van Kerken. In 1967 zijn daar twaal] tholieke theologen bijgekomen, die 4 het Vaticaan worden benoemd. Houtepen vertelt dat al vanaf 1927 bi probeerd om de kerkelijke beleidsm met theologische argumenten te ovej gen dat verandering van beleid 1 Verandering van beleid als consequt van feitelijk groeiende en gegroeide» eenstemming onder theologen en fJ volk en niet omgekeerd. De rol en de functie van de commissi nu om de kerken het doel van en de .f naar de eenheid voor ogen te houden, commissie hanteert daarvoor een 1 gramma van vier punten waarop eenstemming tot stand moet komen. H is een gemeenschappelijke geloofsl* denis, overeenstemming over sacrai ten, overeenstemming over de grote j nen van christelijk levensgedrag ofwell ethiek en de houding tegenover de g levens- en samenlevingsvragen, om linge erkenning tenslotte van elk structuren inzake kerkelijk ambt, kei lijk beraad en kerkelijk beleid. Houtepen: Als we het op deze 1 terrreinen eens worden, zijn de bela rijkste barrières voor eenheid tussen j wel oost (orthodoxe kerken) en westij tussen Rome en Reformatie van j baan. We zijn als commissie ook gevorderd wat betreft een gemeenscli pelijke geloofbelijdenis. Op de blee van de Wereldraad van Kerken j 1991 hopen we daarover concrete v» stellen te doen. Maar door te beg met doop, eucharistie en ambt neeml een besluit over de volgorde. Je beg: aan de kerkelijke kant; de kant dieJ maken heeft met uitdrukkeingsvo van kerkelijk leven (sacramenten), kei lijk beraad en -beleid." „Er wordt ons wel tegengeworpen: er soms geen belangrijkere vragen zijnd de wereld van vandaag; bijvoorbeeld! vragen van de derde wereld, de kerk 11 de armen en de dialoog tussen de go diensten. Maar bij doop en euct gaat het om het hart van de kerk enb het ambt om de gemeenschapsstruc van de kerk. Wij zijn ervan overtuigd! het hierbij niet om louter binnenkei lijke zaken gaat. Dé rode draad door! geheel is 'gemeenschap'. Als we er 1 christelijke kerken in zouden slagen 1 wereldwijde gemeenschapsstructuur stand te brengen, dan bewijzen we hele wereld daar een dienst mee. Dan li l ten we zien dat het mogelijk is. Gelooll belijdenis, sacramenten, ambtelijke iel ding, zedelijke normen en waarden rel men echter één groot geheel het christelijke volk zich onderschei! van anderen. Daarin ligt de identta waardoor het pure binnenkerkelijk wordt overstegen." VERVOLG VAN WEEKEND 1 Tweede vraag: Als Terneuzen altijd in 'kuubs' heeft gerekend, hoe komt u dan aan die 40 vaten? Het antwoord is ont hullend. Huigh: „Op basis van intern onderzoek ben ik in tussentijd tot de conclusie gekomen dat het er meer moe ten zijn". Vraag: Meer? Huigh: „Ja meer, dan honderd. Ik heb altijd ge dacht, dat die vaten die ik toen terugge- sturd heb alles was, maar dat is niet zo. In de periode maart, april, mei, juni moeten er meer vaten gestort zijn. Hoe veel meer weet ik niet." Vraag: 666 mis schien? Huigh: „Waar dat aantal van daan komt weet ik niet". De Zeeuwsvlaamse bodem kan nog veel verassingen bieden. Ondertussen voelt de Terneuzense politiek er weinig voor om het perspectief op de eigen indu striële historie wat aan te passen en ant woorden te zoeken. Na de activiteiten van het 'linkse' raadslid Van Himme hebben de fracties slechts gezamenlijk de hoop uitgesproken dat er nu iets met de nu bekende gegevens zal gebeuren. De enige die actie heeft ondernomen is het PvdA-raadslid Ton de Bruijn. Nu is De Bruijn in het dagelijks leven hoofd ecolo gie bij Dow Chemical. Hij is naar eigen zeggen 'als privé-persoon' op de lokaties gaan kijken. Opmerkelijk is dat Dow Chemical in het personeelsblad aandacht besteedt aan een omstreden zaak als 'De vaten- kwestie'. Dat kan duiden op een volwas sen journalistieke aanpak, maar ook op een voorschot op de eigen verantwoorde lijkheid, want zo schrijft het blad: „Dow sluit niet uit, dat op diverse plaatsen in Zeeuwsch-Vlaanderen vaten liggen die van haar afkomstig zijn". Dow-zegsman Harry Spaas in een toepasselijke beeld spraak: „Wat we per se niet willen is onze kop in het zand steken. 25 Jaar ge leden was de verwerking van afval nu eenmaal minder gestructureerd. Het had minder onze aandacht en onttrok zich in feite aan onze waarneming". Het begraven verleden van de industriële groei wordt in Zeeuwsch-Vlaanderen af gedekt met collectieve naïviteit: „We wisten niet wat we deden, dus wat heb ben we fout gedaan!". P DoorJo Wijnen Toen president Ronald Reagan in het Wttte Huis betrad, was hij de e< gescheiden president in de geschiec van de VS. Met zijn vier kinderen I hij er een niet geheel vlekkeloze r op na. Hij zag vrijwel nooit een kerl binnen en zijn medewerkers troffen nimmer in gebed verzonken aan. werd Reagan president omdat Amerikanen een programma van s i sexuele moraliteit, onthouding, bi hulp, verplicht schoolgebed, sterke treden tegen criminaliteit en onvei anti-communisme voorhield. Krac standpunten tegen abortus, porno; en sexuele voorlichting aan kin markeerden dat programma. Reagan presenteerde zich in dal zicht volstrekt anders dan zijn vooi ger Jimmy Carter die een uiterst vi christen was, een deugdzaam leven de, veel bad en die - zelfs tijdens presidentschap - zijn lessen aan een dagsschool onverdroten voortzette brave Carter ondernam evenwel niej gen abortus en zette zich zelfs nl voor het verplichte schoolgebed. De lijst van 'gevallen' politici in wordt steeds langer. Gary Hart kansloos voor het presidentschap hij de nacht had doorgebracht mi andere dame dan zijn echtgenote, had plagiaat gepleegd. En de door gan zelf naar voren geschoven kand voor het Hooggerechtshof - Do Ginsburg had jaren geleden soft' gebruikt. Mijn vliegangst is aanzienlijk, maar toch weer niet zo groot dat ik met een ertsboot via Stavanger, Bristol en Lissa bon naar Rio zou afreizen om daar een zojuist verworven er fenis (landerijen, zware indu strie, enkele casino's) te gaan bezien. Ik zou me naar Schip hol spoeden en mezelf door toepassing van een soort eigen- bouw-yoga in een toestand van dof fatalisme brengen. In die toestand vlieg ik, ga ik naar de tandarts en zal ik, wanneer de ongelukkige omstandigheid zich ooit zou voordoen, het wreed schavot betreden. In doffe staat, maar waardig. Ik kan aardig meevoelen met Willem van Hanegem, de gou den voetballer van weleer, die aan een zo hevige vliegfobie lijdt, dat hij met geen stok in een vliegtuig is te krijgen. Hij behoort tot de klasse vliegvre- zenden die onder bescherm heerschap staat van B.A. Barra- cus, de met edelmetaal besla gen geweldenaar van 'The A- Team' die slinks moet worden verdoofd vooraleer hij het luchtruim kan kiezen. Ik spreek zelf bij voorkeur over het Bar- racus-syndroom, in plaats van vliegangst, al was het alleen maar omdat het gemakkelijker is op grond van het Barracus- syndroom de toewijding en de genegenheid van een stewar dess te claimen dan met platte angst. Willem, je staat niet alleen. Zo'n twintig procent van de mensheid vliegt voor geen goud, zelfs niet om een verloren kind na dertig jaar in de armen te sluiten of de sleutel naar de mijnen van koning Salomon in ontvangst te nemen. En ze heb ben er doorgaans wel een goede reden voor. Mijn eigen Barra- cus-aandoening is uitgebroken in mijn elfde levensjaar, op een zeer hete zomerdag. Ik nam deel aan sportwedstrijden op de terreinen van een voetbal vereniging die 'de Valkeniers' heette, zodat ik altijd aan schildknapen en pages moest denken als ik daar langsliep. Ik meen me te herinneren dat de clubkleuren blauw en geel wa ren. Hoe dan ook, ik zal de naam Valkeniers tot in eeuwigheid met gepaste haat indachtig blij ven. Tijens een hindernis-race ben ik op deze boosaardige plek gevangen onder een groot tentzeil. Daaronder rondbolde- rend als een razend geworden rat, tot mekkerend vermaak der vuige omstanders, bereikte ik de voorportalen van de waan zin. Net op tijd tunnelde ik me een weg naar de vrijheid, an ders hadden ze me kunnen heenleiden naar een van de toen zo gevreesde psychiatri sche instellingen, waaruit men zelden werd ontslagen. Dat hoefde gelukkig niet, maar ik heb er wel een fobie aan overgehouden. Claustrofo bie. Hoogtevrees had ik al en watervrees in lichte mate. De combinatie levert een krachtige vorm van het Barracus-syn- droom op, dat ik slechts met leeuwenmoed kan temmen. Willem van Hanegem moet nog leren welke samengestelde of aan elkaar gelaste fobieën zijn vliegangst bepalen. Tien jaar geleden had je daar een twee- weekse cursus voor, die 'Blij dat ik vlieg' heette en die, tegen een honorarium van 1500,-, door twee lieve psychologen werd gegeven. De KLM staat eigenlijk alleen maar achter de behandeling van het Barracus- syndroom zoals die wordt toe gepast door dr. Vrolijk, die ver bonden is aan de faculteit der gedragswetenschappen aan de Vrije Universiteit te Amster dam. Afdeling Conflictuologie, Willem. Als arbeidsgeschfkt- heidsbevorderende maatregel Volgens mr. C.J. Meijler, secrttt van de Zeeuwse Milieuraad zijn i lijke overtredingen van de hinderwel J verjaard. Strafrechtelijke vervolgd dus weinig zin te hebben. Bij de pro» tie staat nu het milieubelang voorop. I vraag is alleen: wie gaat er betalen;» gemeente, de vervoerders of de afzenda Van deze drie is de afzender ongetwijf» het meest kredietwaardig. Dat de f ook in die richting neigt, bewijst het prol ces tegen Shell Rotterdam naar i ding van het Shell-gif in de bodem vi het dorp Gouderak; afgraafkosten 4 miljoen. In een tussenvonnis rechter bepaald dat er 20, 30 j den ook sprake was van een in acht I nemen 'zorgvuldigheidsnorm'. Desk#l digen moeten nu onderzoeken of norm in acht is genomen. En de vaten? Ze liggen er nog s Op de stortplaats in de KoudepoW» heeft de provincie tolueen en het kantel verwekkende benzeen 'aangeboorfl Daar grazen nu koeien en één roodWf stier. Op de stortplaats bij Othene Wl de gemeente een woonwagencentrum p| pland. In de Kleine Huissenspo» glimt boven de 40, 75 of 666 vaten b versgeploegde land. Het grote graven Nl gint volgende week. hoeft zo'n behandeling je m»1 het hemd van het lijf te kost® I Niet langer in doodsnood het luchtruim hoef je niet m®' I onder te duiken wanneer I maten gaan voetballen in Li of Verona. Mijn geval is schien wat minder gemakke lij' te genezen. De fobieën zuil® de conflictuologen wel aankun- nen, maar als ik een dag vaJ huis ben krijg ik angstvisioen® dat de tent door inbrekers nn> verhuiswagens wordt leef haald. Het gevreesde Dagob®1 j Duck-syndroom. ri Amerika is het r van een stickie genoeg om einde te maken aan een glan: openbare carrière. In Nederlan chen wij hierom. In Frankrijk is mier Chirac populair omdat hij rokkenjager is, in de VS kosi Gary Hart de kop. In Engeland i gen voor het parlement doodz» nummer één, in Frankrijk en denkt de kiezer dat politici altij< gen en gaat over tot de orde vê dag. in België bewondert mer politicus die kans ziet zich te ken, in Nederland vliegt Harry den Bergh eruit. Enzovoort, e verder, 's Lands wijs, 's lands ten rondje door Europa. Van onze correspondenten In België is betrokkenheid bij gr' nanciële malversaties, zwendel of eerder een punt in het vóórdeel v; Politicus dan een stok om hem mi het erf te slaan. Een man als Paul vanden Boey °°it munster van financiën, was en ren geleden hoofdpersoon in een ei v eesfraude. Hij is daarvoor zelfs v eeld. Maar dit is geen enkele bt voor de man om te dingen naar d

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 30