t Verkoop caravans stijgt 20 procent Frankrijk al ver met elektronisch winkelen Europese betaalkaart komt er aan Has J DE STEM DEZE MAAND CAMPING-RAI I Elektronisch winkelen komt dichterbij. In delen van ons land, onder meer in Noord-Brabant, wor den met hulp van kabeltelevisie en telefoon al di verse proeven genomen. In een brief a maatregelen bank moeten van de laatst» S2 Teleshopping: nog veel hindemissen Door Jack Arentsen Via een home-computer staat de klant rechtstreeks in contact met de super markt. Hij kan niet alleen allerlei arti kelen bestellen, maar wordt ook op de hoogte gebracht van bijzondere aanbiedingen. De boodschappen worden, hooguit een dag later, maar bij een vroege bestelling nog in de loop van de middag, thuis bezorgd. Ondanks de snelle doorbraak van de elektronika in de huiskamer, zal het overigens toch nog wel enige tijd du ren voor Telewinkelen' een van de normaalste zaken van de wereld is. In de Verenigde Staten, in Japan en vooral in Frankrijk is men op dit ge bied al erg ver gevorderd. „Maar", zegt directeur Janny Lok van het Centrum voor Marketing Analyses en Sociaal Wetenschappe lijk Onderzoek in Amsterdam, „schattingen voor het jaar 2000 om trent het aandeel van elektronische winkel- en betaalsystemen binnen het consumentengedrag variëren van 5 tot 30%". Hoe verschillend deze schattingen ook zijn, over één ding zijn alle zegs lieden het eens: in het jaar 2000 is er ruimte voor andere dan de traditio nele koopkanalen van de consument en elektronische systemen zijn daar uit niet meer weg te denken. 'Thuiswinkelen' bestaat al jaren. De sterke positie die postorderbedrij ven in de loop van de jaren wisten te veroveren is een van de voorbeel den. In de toekomst wordt echter een nieuw element aan deze vorm van winkelen toegevoegd. Niet al leen zullen catalogi dan inzicht ge ven over het aanbod van artikelen, maar via de telefoon of de home- /personal computer kan iedereen contact opnemen met de aanbieder en zijn bestellingen doen. REIZEN Sinds 1985 bestaat in ons land al de mogelijkheid om met hulp van Comp-U-Card te winkelen. Het sys teem (uit de Verenigde Staten af komstig) is toegankelijk voor kaar thouders die daarvoor een jaarlijkse contributie betalen. In Amerika heeft Comp-U-Card ruim zeven miljoen kaarthouders die zeven dagen per week 24 uur per dag een keuze kun nen maken uit een aanbod van min stens 250000 artikelen. In Nederland zijn meer dan 10000 kaarthouders die kunnen kie zen uit rond 30.000 artikelen. Niet alleen gebruiksartikelen kan men via de kaart bestellen, in Amerika kan men ook over reizen, verzekeringen en andere vormen van financiële dienstverlening informatie krijgen of contracten afsluiten. In Nederland is in de Databank van Comp-U-Card veel produkt-informatie (merken, ty pes, prijzen) te vinden. Wanneer uit het assortiment een keus is gemaakt, kan de kaarthouder via de telefoon of de home-/personal computer zijn bestelling doen. STROOMVERSNELLING „Wanneer er een bestelling is geno teerd, wordt de opdracht aan de le verancier van het produkt doorgege ven. Een vervoersorganisatie wordt ingeschakeld om het produkt op de afgesproken plaats en tijd af te leve ren. De klant moet wel voor het afle veren van de bestelling de kosten overgemaakt hebben", zegt Janny Lok. Onder het motto 'haal meer uit uw televisetoestel' werken onder meer belangrijke uitgeverij-concerns aan een andere vorm van dienstverlening die evenwel ook rechtstreeks met 'thuiswinkelen' te maken heeft. Bij dit systeem (een combinatie van tele foon- en kabelnet) bestaat de moge lijkheid om zowel door beeld als tekst geïnformeerd te worden. Be drijven kopen een of meer pagina's om met hun artikelen te adverteren. Deze ontwikkeling kan in Nederland in een stroomversnelling terecht ko men nu de regering bereid is om zes miljoen gulden in het experiment te stoppen. STIMULANS Deze financiële stimulans is onder tussen wel noodzakelijk want de mo gelijkheden die al bestonden en de projecten die in de steigers zijn ge zet, hebben nog geen directe 'aan sluiting' met de consument gekre gen. Viditel, de computer-informatie- dienst van de PTT, mag met zo'n 20.000 abonnees nauwelijks een groot succes genoemd worden. Het Tweewegkabelsysteem Zuid-Lim burg, dat naast elektronische winke len ook de mogelijkheden biedt om betalingen via het kabelnet te rege len, komt maar moeilijk van de grond. Vendex International heeft onder tussen 'TeleKijkshop' (een elektro nisch winkelconcept) aanzienlijk uit gebreid door het sinds kort aan Giro- tel van de Postbank te koppelen. Hierdoor kunnen 'Girotellers' (een Van onze verslaggever De verkoop van nieuwe caravans is tijdens de eerste helft van dit jaar sterk gestegen. Ten opzichte van de eerste zes maanden van 1986 namen de verkoopcijfers met bijna 20 pro cent toe. Uit de afgegeven registratiebewijzen blijkt dat er in die periode ongeveer 14.000 nieuwe caravans zijn afgele verd tegenover 11.700 in de over eenkomstige periode van 1986. Deze toename deed zich vooral voor bij de toercaravans; bij de vouwwagens is daar nauwelijks sprake van. De markt voor stacaravans is jaren een betrekkelijk kleine, maar is nog altijd vrij constant gebleven. Drs. L. A. de Winkel, voorzitter van de Caravan- en Camping-RAI in Am sterdam die dit jaar voor de tweede maal wordt gehouden en wei van 20 tot en met 25 november, maakte be kend dat een selecte proef gaat plaatsvinden over de onderhouds- toestand van de 630.000 in gebruik zijnde caravans in ons land. Het on derzoek zal in overleg met politie, ANWB en Bovag worden gehouden. „Wij durven de veronderstelling aan dat de uitkomsten van een der gelijk onderzoek meer genuan ceerde gegevens zullen opleveren, waaruit wellicht ook beter valt af te leiden waarom het met de veiligheid van de caravans niet zo slecht ge steld is als de steekproeven die de politie in de zomers houdt doen ver onderstellen". De caravan-afdeling van de RAI wil overigens blijven werken aan de uitvoering van de verplichte APK- keuring voor woonwagens die op de openbare weg verschijnen. experiment waarvoor zo'n 1000 Ne derlanders zijn uitgenodigd) thuis winkelen bij TeleKijkshop. „Wanneer ze hebben besloten een artikel aan te schaffen, kunnen zij bij TeleKijkshop bestellen en wordt het verschuldigde bedrag automatisch van de girorekening af geschreven", zegt onderzoekster Janny Lok. De Postbank heeft al be sloten om het experiment uit te brei den tot een groep van 10000 Neder landers. KINDERZIEKTES Om te kunnen 'Girotellen' heeft de consument de volgende zaken no dig: een telefoonaansluiting, een re kening bij de Postbank, een gewoon televisietoestel of een monitor, een home computer of personal compu ter met Videotex software en een modem om de verbinding met de Postbank computer tot stand te brengen. Beide laatste zaken zijn niet noodzakelijk wanneer men over een Viditel televisietoestel beschikt. De elektronische winkelsystemen en betaalmethoden hebben volgens Janny Lok nog heel wat hindernis sen te nemen voordat het echt ge meengoed is geworden. „De be staande winkel- en betaalsystemen voldoen nog goed, terwijl de consu ment liever 'live' een artikel ziet voor dat hij tot aanschaf over gaat. Daar naast bestaat er nog bij velen grote onzekerheid (in verschillende geval len zelfds angst) voor het doen van bestellingen via telefoon en compu ter. Niet alleen angst om fouten te maken, maar ook heeft men geen 100 vertrouwen in de apparatuur. Kinderziektes worden gevreesd. Daarnaast moet ook nog een stukje ongeloofwaardigheid worden weg gewerkt. Onderzoek heeft geleerd dat de consument grote twijfel heeft over bijvoorbeeld service en garantie wanneer men langs elektronische weg artikelen koopt". KIPPETJE Onlangs heeft Janny Lok namens het Centrum voor Marketing Analy ses in het Zwitserse Montreux een toelichting gegeven over de voorde len verbonden aan elektronische koop- en winkelmethoden. Samen gevat komen deze neer op: een compleet overzicht van het aanbod. In een winkel -hoe groot ook- zal men nooit het complete aanbod kunnen aantreffen; de relatief lage prijs. De aanbieder heeft geen voorraad en heeft ook geen winkelpersoneel nodig; het gemak van het thuis bood schappen doen. Door 'telesuperen' kan een gebraden kippetje warm worden thuisbezorgd; het elektronisch betalen aan benzi nepompen heeft al geleerd dat men Monitor en telefoon zijn In de toekomst noodzakelijk om vanuit de hulskamer boodschappen te bestellen. In het onderzoek 'Elektronisch winkelen en betalen' heeft Janny Lok, directeur van het Centrum voor Marketing Analyses en So ciaal Wetenschappelijk Onder zoek, ook over de grenzen geke ken. Dan blijkt dat Nederland ze ker geen voorloper is als naar het gebruik van de diverse systemen wordt gekeken. De mogelijkheden, de toeganke lijkheid en de 'klantenkring' in Frankrijk, Groot-Brittanië en West-Duitsland heeft het Cen trum voor Marketing Analyses eens onder de loupe genomen. In 1982 heeft de Franse PTT op grote schaal gratis Videotex- terminals (Minitels) geplaatst. In plaats van gedrukte telefoonboe ken te distribueren stelde men deze terminals ter beschikking, waardoor zeer eenvoudig op elektronische wijze telefoonnum mers konden worden opgezocht. Inmiddels zijn in Frankrijk meer dan twee miljoen Minitels ge plaatst, waarvan circa 75 bij de Franse consument thuis. Onder tussen zijn ook zo'n 3000 aanbie ders op te roepen voor het be stellen van artikelen. Het Franse postorderbedrijf La Redoute zegt meer dan 10 van de omzet via Minitel binnen te halen. KLACHT Men verwacht dat in Frankrijk in 1992 zo'n tien miljoen Minitels in gebruik zijn. Minitel is op het ogenblik het grootste project ter wereld als het gaat om gebruik making van interactieve Video- tex-systemen. Per maand worden via het beelbuistoetsenbord en de telefoon liefst 23 miljoen con tacten gelegd. De enige klacht die men in Frankrijk heeft over dit systeem zijn de gebruikskosten. De telefoonkosten die ontstaan door het maken van de verbin ding met de centrale computer, zijn -net als bij Girotel in ons land - voor rekening van de ge bruiker. ENGELAND In Engeland is het Prestel-sys teem te vergelijken met het Ne derlandse Viditel. Via Prestel kan men gaan 'Teleshoppen' ol 'thuisbankieren'. Op dit moment heeft men meer dan 60.000 abonnees: op korte termijn denkt men tot circa 100.000 gebruikers te komen. In West-Duitsland is Bild- schirmtext sinds 1984 nationaal toegankelijk. Ook hier is zowel thuisbankieren als teleshopping mogelijk. Ongeveer 40 van de aangeslotenen op Bildschirmtext heeft weieens van de mogelijk heid tot elektronisch winkelen gebruik gemaakt. In West-Duits land verwacht men spoedig de miljoenste aansluiting te realise ren. zeer efficiënt en snel zaken kan doen. „Telesuperen is in eerste instantie vooral interessant voor mensen voor wie tijd geld betekent", is een van de conclusies uit het onderzoek van Janny Lok. „Ook voor ouderen die graag zo lang mogelijk in hun eigen onderhoud willen voorzien en niet afhankelijk willen zijn van anderen en mensen die een handicap hebben en zelfstandig willen leven, zijn in eerste instantie de belangrijkste doelgroepen voor elektronisch win kelen". De Belgische ECU-munt verdween meteen In de albums van verzamelaars. Door Richard Owen Na de introductie van de Europese munteenheid ECU - in feite een reken eenheid voor het betalingsverkeer tussen Europese banken - zit er ook een Europese ECU-betaalkaart aan te komen. Tijdens het eerste Wereld ECU-symposium in Antwerpen werd een plan openbaar gemaakt om de huidige populaire kredietkaarten te moderniseren tot een stukje 'slim plastic': een betaalkaart met een ge heugenchip. Anders dan de kredietkaarten moet de 'intelligente' betaalkaart eerst bij de bank 'geladen' worden voordat hij gebruikt kan worden. Naar wens kan een bepaald bedrag aan ECU's in het geheugen van de kaart gela den worden, waarna bij betalingen in de verschillende Europese landen de bedragen omgerekend in ECU's op de kaart in mindering worden ge bracht. Is de kaart 'leeg', dan moet de kaarthouder opnieuw naar de bank om een bepaald bedrag van zijn rekening op de kaart over te la ten maken. Een Europese betaalkaart heeft zeker voordelen voor de gewone consument. Het reizen door Europa is vanwege de huidige wisselkoers verschillen nu nog een kostbare aan gelegenheid. Zo blijft er blijkens een overzicht van 100 Britse ponden na omwisseling in de twaalf lokale va luta slechts 55,5 pond over, iets meer dan de helft. Bij het gebruik van de ECU kaart hoeft maar één keer gewisseld te worden (namelijk bij het laden). VERZAMELAARS De nieuwe kaart, met twaalf gouden sterren rond de letters ECU, is on derdeel van een campagne om de Europese munteenheid nog vóór de beoogde totale integratie van de EG in 1992 onder een breed publiek in gevoerd te krijgen. De ECU is in een feite een gewogen gemiddelde van alle twaalf Europese munteenheden. De huidige wisselkoers bedraagt on geveer 2,30. Maar 'hard' ECU-geld is er nog niet of nauwelijks in Euro pa. Alleen in België heeft de Centrale Bank het gewaagd gouden en zilve ren ECU-munten uit te brengen, die echter meteen in de albums van ver zamelaars zijn verdwenen. KLEINGELD De ECU-kaart maakt het mogelijk de Europese munt in alle landen tegelijk in te voeren, zonder dat de burgers hoeven te wennen aan nieuwe munt stukken. De Luxemburgse bank Cré dit Européen heeft het ontwerp voor de nieuwe kaart al klaarliggen. Even als bij de huidige chip-kaarten kan de rekening bij supermarkt, benzine station of winkel direct op het tegoed in mindering worden gebracht. Het voordeel: minder wisselkoersver schillen en geen problemen met klein contant geld dat steeds na een bezoek aan een vreemd land over blijft. Volgens Crédit Européen zou de ECU-kaart heel goed naast de be staande lokale valuta gebruikt kun nen worden. (C) The Times, Londen Door Edo Sauren cliënt-onvriendelijk men. Wij vragen Reeds nu vragen wi niet voor anderen t« te houden', zo star de Rabo-directie as gaat om een aanta de toegangsdeuren tronisch slot of met tor. De beveiligde door de medewerk: geopend. „Dus s.\ hulpzaam of beleeft De Rabobank h bijkantoren uitgeri tronisch voordeur: gang van het kant centrum Moerwijk taaidetector geplaa Het aantal bank derland neemt de over hand toe. Bre vorig jaar acht bar jaar al zeven. Tot dit jaar vier overva zelfde aantal van jaar. Het zijn vooral het doelwit zijn v Binnen het gestru orgaan van de N( wordt bekeken v doen staat. De heeft inmiddels voorlichtingsfilm soneel. Op de filn een bankoverval legd. Het bankpc door enig indrul toegaat bij een b te reageren. Bij banken wc Door Emile van K November is de volop schorsene winkels worden hebbers noemen zwarte wortels o ges maar de me» gende benaminc perges'. In klaargemaakt) derdaad enige schorseneer en ken, al moet me levendige fanta: kwaliteit van eer is echter beduid der meer tot uitc flink lagere prijs goud' moet wc een kilo schorst de twee gulden. Schorseneer en Duitsland ge; dukt in ons lan< geniet. Het is ee die zich evenwe schoonmaken. BRANDMERKEf q Fireprint is de paraatje waa eigendommer Het werkt vc van een elekt Met behulp i roestvrijstaler

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 16