L
VERHEUGDE GEDEPUTEERDE DE VOOGD MELDT STATEN:
Boze vissers houden vis tegen
Weerman
Willy
I
UJFFEUR
{ijk verwaarloost
leeuwse economie'
(EMBER 198
.00 UUR
CHTINGEN:
Yerdeeldheid over Omroep Zeeland
Tunnel bij Sluiskil
de enige oplossing
'HAVO/MTO
uwkunde
uniek
ia/kunde
echn0l0gie
matuurkunde
erb0uwkunde
e bedrijfstechniek
echn0l0gie en
ring
0 ae dordrectf
ZATERDAG 7 NOVEMBER 1987
BOON B.V.
ODELBURG - Voor 1990 zijn geen tariefsver-
tóngen te verwachten bij de veerdiensten. Een
theugde gedeputeerde J. de Voogd (WD)
tide gisteren de Zeeuwse Staten mee dat hij dit
l zeggen op basis van de bijgestelde ramingen
[en met 1989, waarin de verlaagde rijksbijdra-
i al zij n verdisconteerd.
ER
4BBÉ: ONDERHANDELEN NODIG
INGEHOUDEN WOEDE OP VISMIJN IN BRESKENS: 'ALLES GAAT KAPOT
Verwarring
Prijs
COMMISSARIS BOERTIEN KAPITTELT GEDEPUTEERDE DON
Boertien wil
blijven
tot zijn 65e
AMBTELIJKE WERKGROEP:
d
DE STEM
VAN ZEELAND
T27
aon is een dynamisch bedrijf
de verhuur, lediging en
ontainers.
men huisvuildiensten voor
3n in de regio's Zeeland,
-Holland en Utrecht.
igingen in Middelburg, Axel
0 medewerkers en heeft een I
50 gespecialiseerde
sen vacature voor een:
eertarief blijft gelijl
iftelijke sollicitatie, binnen 7
gebruikelijk hadden de Zeeuwse verbindingen
(rhet water niet ontbroken in de diverse algemene be-
louwingen. De suggestie van D66 alle Zeeuwse verbin
den in een exploitatiemaatschappij onder te brengen,
|rd door De Voogd niet direct onder tafel geschoven.
(technische groothandel.
i installateur en detaillist
mma. De kernaktiviteit ligt
aal voor de installateur en
Tient van de vooraanstaan-
ivert Wolff een compleet
vakhandel van groot- en
leo.
Voor onze vestiging
a zoeken wij een man
rouw) die met ondersteu-
verkoopbaarheid van ons
benutten. Door de omzet
vooral door steeds nieu-
st een gedegen aanvullen-
larvoor wij de volgende ei-
dig.
>ereidheid hier naar toe te
ien geschreven sollicitatie-
3n 10 dagen na het ver-
Handelmaatschappij v/h
hoofd personeelszaken,
logisch onderzoek maakt
3DELBURG - De rijksoverheid laat Zeeland meer en
er links liggen. Niet alleen is de provincie voorlopig
witte vlek in de vierde nota ruimtelijke ordening, ook
mter vrijwel geen geld meer beschikbaar voor econo-
sch beleid. Er zal hard onderhandeld en gelobbied
«ten worden om daarin verandering te brengen.
zich is het mogelijk, maar
zullen eerst moeten weten
al dan niet een WOV
it" Voorts wees De Voogd
i, dat het dan een vermen-
wordt van particuliere
3V) en overheids-activitei-
(Zeelandbrug/PSD) en men
int moest zijn op het mono-
e-karakter dat een derge-
e maatschappij dan zou be-
aanzien van de PSD ging
gedeputeerde nog in op de
itructurering. Hij wees de
erop dat bij omvorming
een structuur-nv de provin-
als bestuurder is uitgescha-
L Vooralsnog kiest het col
voor verdere delegatie
nen de huidige structuur,
kan de interne budgette-
geen stukje zelfstandigheid
ikenen".
let toltarief voor de Zee-
idbrug moet wat De Voogd
reft blijven bestaan, voorlo
pig. Het fonds voor groot on
derhoud dient te worden aan
gevuld tot tien miljoen om op
alles te zijn voorbereid.
Ook wees hij op de vordering
van 16,8 miljoen die de provin
cie nog heeft op de PZBM en hij
ontraadde de Staten dat maar
in een keer af te schrijven,
want zoiets beperkt de finan
ciële ruimte, die onder meer
nodig is om een behoorlijke re
serve voor de WOV te kweken.
De Voogd verwachtte datde
brug rond 1994 zal zijn afge
schreven, hoewel ook hij liever
had gehad dat dit nu kon, gelij k
met de openstelling van de
Dammenroute.
Het voorstel van de WD de
reserves van de WOV door te
schuiven naar de Zeelandbrug,
werd door hem ontraden. „Ko
men er meevallers, dan kunnen
die worden toegevoegd aan het
onderhoudsfonds van de Zee
landbrug".
hun beantwoording van de
emene beschouwingen over
provinviebegroting 1988
len Gedeputeerde Staten
en de zorgwekkende ge
ien alleen maar bevestigen.
Gedeputeerde R. Barbé (eco-
iche zaken) stelde vast dat
minder goed gaat in Zee-
dan we zouden wensen',
zijn problemen bij bedrij-
zoals De Schelde, M en T,
Hoechst, er verdwijnen
ssdiensten en dus banen uit
provincie. En dat allemaal
een moment dat het Rijk
eland aan zijn lot dreigt over
iten.
larbé wees er op dat het
zich bijvoorbeeld wil te-
'trekken uit de havenschap
die daardoor direct minder
«steden krijgen. Ook het zo-
laamde voorwaardenschep-
d beleid verdwijnt, met als
dg dat er minder kan wor-
geïnvesteerd in de infra-
tctuur. „En het zelforgani-
«nde vermogen van de pro-
de, waarnaar het Rijk ver-
zal onvoldoende zijn,"
«nde Barbé. Volgens hem
«t daarom het mes op tafel
onderhandelingen om dat
te keren. Hij riep de staten-
oties op om dat niet alleen
GS over te laten, maar zelf
invloed (bijvoorbeeld bij
Krfracties) aan te wenden
voor Zeeland nog het een en
ter in de wacht te slepen,
deputeerde Ventevogel
ladrukte gisteren het belang
>een strategisch beleidsplan
'r de toekomst van Zeeland.
hij wees op de bedreigin-
van de Zeeuwse economie,
dat vraagt om actie, maar
S niet tot haastwerk leiden."
Hij vond het geen schande om
voor het plan know-how van
buiten af aan te trekken, maar
het plan wordt wel voorbereid
door provincie-personeel.
Dat een Westerschelde
Oeververbinding van groot be
lang is voor de toekomst van
Zeeland, blijft voor Barbé als
een paai boven water staan. Hij
bestreed daarom de suggestie
van de PvdA om de reservering
voor dat project op een lager
pitje te zetten. Zoals bekend zal
de provincie jaarlijks vier mil
joen gulden moeten bijdragen
aan de WOV. „Die pot moet
juist zo groot mogelijk zijn om
toekomstige lasten voor Zee
land zo laag mogelijk te hou
den," meende hij. In zijn opvat
ting betekent dat ook dat de
tolheffing op de Zeelandbrug
voorlopig doorgaat. Het is een
van de financieringsmiddelen
voor de WOV.
In december brengt de
stuurgroep daarover overigens
een eindrapport uit. Voor die
tijd moeten de twee aanne
mingscombinaties een defini
tief plan op tafel hebben gelegd
en worden de uitkomsten be
kend van een verkeersonder-
zoek. Barbé toonde zich nog al
tijd optimistisch over de kan
sen op een brug-tunnel. „Er
valt te praten met het kabinet.
De rijksbijdrage mag dan lager
uitvallen dan die aan de veren,
maar daar staat tegenover dat
je de besparingen, die je be
reikt omdat de veren vervallen,
ook kunt meetellen. Dat is het
onderhandelingspakket, en wat
daaruit rolt moeten we nog af
wachten."
ZIE OOK PAGINA ZEELAND 4:
'Zeeland blijkt niet in tel'
Mensen van de inspectiedienst (links) horen de bezwaren van enkele Breskense vissers aan. 'Zo gaat hier alles kapot'.
- FOTO WIM KOOYMAN
Door Romain van Damme en
Conny van Gremberghe
BRESKENS - Het college
van B en W van Breskens
heeft gisteravond besloten
de vismijn te sluiten.
Daardoor kon de partij
door de AID in beslag ge
nomen vis niet worden af
gevoerd. B en W kwamen
tot hun besluit nadat bij de
mijn een zeer dreigende
situatie ontstond, toen
boze vissers kwamen kij
ken hoe de AID er alsnog
in leek te slagen de vis af
te voeren naar een koelcel
in het Sloegebied.
De partij vis bleef dus in de
Breskense mijn, en gaat daar
niet weg ook, zolang de AID
niet voldoet aan twee door het
Oostburgse gemeentebestuur
gestelde eisen: Oostburg wil
zwart op wit dat alle veüing-
kisten onbeschadigd weer
worden ingeleverd. En ten
tweede wil de gemeente de
garantie dat de vis niet weer
wordt ingevroren, aangezien
de partij dan echt naar de
haaien zal gaan.
In de loop van de middag
neemt de verwarring op de
Breskense vismijn toe. Over
leg tussen de betrokken par
tijen leidt telkens weer tot
andere situaties. Berichten
uit Vlissingen dragen er toe
bij dat het onbegrip bij de
Breskense vissers groeit. En
pas gisteravond laat vond de
AID een vervoerder bereid de
vis af te voeren naar een
koelcel in het Sloegebied.
Eerder wilde niemand uit
Breskens medewerking ver
lenen.
Gisterochtend in alle
vroegte voerden drie van de
vier grote boomkorvissers de
eerste vis in Breskens aan. De
Breskens 57 was daar niet bij.
Die week uit naar Vlissingen.
De andere drie, de 8, de 43 en
de 14 leggen in alle vroegte
aan in de haven.
DE VISSERS weten het niet meer. Met ingehouden
woede hoorden ze het nieuws aan. Vanaf vandaag mag
er in de Noordzee en de Noorse zee niet meer op wij
ting gevist worden. Bovendien moet in dat gebied, in
het Skagerak-Kattegat, Sont, Belt en Oostzee de ma
kreel met rust gelaten worden. Eerder kregen de vis
sers te horen dat de kabeljauw niet aangevoerd mocht
worden op de vismijnen. Sinds kort moet ook de ge
vangen schol overboord gegooid worden. In de Bres
kense vismijn, waar 20.000 kilo schol door ingrijpen
van de Algemene Inspectie Dienst (AID) niet aan de
man gebracht werd, daalde de stemming tot ver onder
het nulpunt. „Alles gaat kapot". En wijzend op de
20.000 kilo schol: „Daar hebben we heel de week voor
gewerkt".
Twee mensen van de AID
kijken belangstellend toe en
komen meteen in actie. Pa
pier en pen komen te voor
schijn. De besomming en de
vis worden in beslag geno
men. Veel meer gebeurt er
niet. De vissers staan er
schouderophalend bij.
Dat verandert echter als de
AID meedeelt dat de vis ver
kocht moet worden voor een
bepaalde prijs. De opbrengst
moet tachtig procent van de
gemiddelde prijs zijn. Als een
kilo schol normaal 4 gulden
opbrengt, wil de AID nu 3,20
gulden zien. In Breskens be
sluit men onder die prijs te
gaan zitten. Dat heeft tot ge
volg dat er 20.000 kilo schol
blijft staan. De kabeljauw
gaat wel van de hand.
„Het spijt me wel, maar we
kunnen niet anders", meldt
plaatsvervangend voedsel-
commissaris Loos later op de
dag vanuit Goes. „We hebben
de vis ter verkoop aangebo
den, maar daar is men in
Breskens niet op ingegaan.
Ja, we hebben gesteld dat we
tachtig procent van de gemid
delde opbrengst willen heb
ben. In het verleden is het ge
beurd dat vissers de partij
opkochten en later weer aan
boden en er een betere prijs
voor kregen. Dat wilden we
voorkomen".
Als een vishandelaar aan
mijnmeester Piet de Baere
vraagt wat er nu met de niet
verkochte vis gebeurt, klinkt
het resoluut: „Ik mijn geen
vis meer vandaag. Die vis is
nu van de AID. Ik ga mijn ad
ministratie doen". Het wordt
allemaal wat ingewikkelder
als vanuit Vlissingen berich
ten doorsijpelen dat daar de
vis wel verkocht is tegen nor
male prijzen.
De Breskense vissers be
grijpen er absoluut niets
meer van. „Waarom daar wel,
en hier niet? Dat is meten met
twee maten. Dan moet de vis
hier ook verkocht worden".
De twee AID'ers horen het
aan en besluiten vervolgens
het hoofdkantoor in Kerk-
rade eens te bellen. Dat levert
geen nieuwe feiten op. De
schol blijft onverkocht.
Later volgt weer driftig
overleg. Maar de schol blijft
keurig staan. Tot verdriet
van de schoonmaker.
Tegen half zes beëindigt het
vismijnpersoneel de dagtaak.
De overalls worden uitge
trokken. Het gewone kloffie
aangetrokken en fluitend
fietsen de mannen naar huis.
De vis blijft onaangeroerd
staan.
In het kantoortje van de
mijnmeester wordt druk ver
der onderhandeld. Waarne
mend burgemeester J. Tho-
maes van de gemeente Oost
burg maakt zijn opwachting.
Met stevige tred betreedt hij
het 'zenuwcentrum' in de
Breskense vismijn.
De avond valt en de inbe-
slaggenomen vis staat nog
steeds op zijn plaats. Mijn
meester De Baare is van me
ning dat 'de heren var» de AID
zelf maar voor personeel
moeten zorgen'. „Mijn men
sen zijn naar huis en ik ben
niet van zin om ze terug te
roepen," klinkt het. Ook Tho-
maes, bestuurlijk verant
woordelijk voor de mijn,
grijpt niet in.
Thomaes is kwaad, echt
kwaad. „Het begint er onder
hand op te lijken dat onze vis
sers op allerlei manieren ge
pakt worden. Dat ze hier de
controleurs niet voor konden
zijn, heeft te maken met die
gebrekkige zeedagenregeling.
Die speelt onze vissers nu ook
weer parten. Het is echt te
gek aan het worden. Verge
lijk het maar met het verkeer.
Als men door het rood licht
rijdt, wordt men bekeurd,
maar onze vissers worden al
bekeurd als ze een stoplicht
naderen. Nee, het is echt een
belachelijke toestand," ver
volgt hij.
Boosheid en verwarring
dus, en de vis blijft staan.
Kennelijk kan de AID geen
vervoerder vinden, en de
Bressiaanders zal het een
zorg zijn. Dat laatste is na
tuurlijk schijn, hun boterham
is in het geding.
„Heeft het nog wel zin om
maandag weer uit te varen?"
vraagt een visser zich ver
twijfeld af. „Op deze manier
gaat toch alles kapot. De vis
sers, de handel, de industrie.
Als dat de bedoeling is, moe
ten ze zo verder gaan".
Pas tegen half tien wordt
een poging gedaan de vis in
een vrachtwagen te laden.
Het Oostburgs college ver
hindert dat dus. Er is niet al
leen belangstelling van de
boze vissers. Ook alle wet
houders van Zeeuwsch-
Vlaanderen, door een toeval
bijeen in Breskens, blijken
wel eens met eigen ogen te
willen zien hoe de AID met de
vis omspringt.
°nze verslaggever
^DELBURG - GS
teland sturen nog
prachtig aan op de tot-
«lakoming van een regio-
te omroep. Dat werd gis-
en duidelijk tijdens de
Wotingszitting van pro-
piale staten, toen com-
tesaris der koningin dr. C.
«rtien gedeputeerde W.
11 scherp tot de orde riep.
oommissaris wees er Don
van
niet
nadrukkelijk op dat zijn vurige
pleidooi voor de langverbeide
omroep niet meer dan een per
soonlijke ontboezeming kon
zijn. Deze week nog hebben GS
er volgens Boertien uitvoerig
over gesproken zonder tot een
eensluidend standpunt te ko
men. De gedeputeerde kon dat
slechts beamen.
Namens zijn collega's kon hij
wel zeggen dat een voorstel van
GS in de maak is. Hij somde
een aantal positieve factoren
op, die de Zeeuwse politiek er
toe zou kunnen brengen om
eindelijk in te stemmen met
een Omroep Zeeland. Volgens
Don kan zo'n omroep rekenen
op een jaarlijkse bijdrage van
WVC van 2,5 miljoen gulden.
Daarnaast is volgens de media
wet een startsubsidie beschik
baar. De gedeputeerde zei ook
dat een 'evenwichtige omroep-
raad' in voorbereiding is.
Wel blijft het door iedere
Zeeuw af te dragen 'omroep-
tientje' voorwaarde om Zee
land aan een omroep te kunnen
Komt er aan het fraaie najaarsweer een einde? De
weerkaarten geven daar niet direct antwoord op. De
te verwachten ontwikkeling ziet er als volgt uit: Van
daag begint de dag wat mistig, maar als de mist een
maal opgetrokken is, wordt het zoals de laatste dagen,
zonnig en rustig najaarsweer met maximumtempe
raturen van 8 tot 10 graden.
Het enorme hogedrukgebied, dat gisteren precies bo
ven Zeeland lag, trekt nu langzaam weg naar het zui
den van Europa. Een Oceaan-depressie arriveert
morgen boven de Britse eilanden. Dat merken we. Bij
het vorderen van de zondag neemt de bewolking toe
en kan er zelfs plaatselijk wat regen vallen. Daarbij
blijft het 9 tot 11 graden.
Hierdoor is er 's nachts minder kans op vorst aan de
grond. De depressie volgt precies dezelfde baan als
het hogedrukgebied en trekt ook naar Zuid-Europa.
Het hogedrukgebied boven West-Rusland krijgt dan
weer een kans en komt verder naar onze richting. Dat
betekent dat de wind draait naar oostelijke richtin
gen en vanaf maandag weer droog en redelijk zonnig,
maar vooral kouder weer bezit neemt van onze stre
ken. De dagmaxima worden nauwelijks 8 graden en
de nachtvorstkansen stijgen. Een weerbeeld dat ge
zien de kracht van het hogedrukgebied redelijk lang
kan heersen.
Deze week werd een nieuw record gevestigd. Sinds
1927 was de hoogste luchtdruk tijdens een etmaal, de
eerste vijf dagen van november, 1037 Hectopascal, 3
november werd het 1040 Hectopascal. Dat is 780 mm
kwikdruk, volgens de oude benaming. Dat had rustig
zonnig weer bij ons tot gevolg, maar in het Spaanse
Valencia regende het in één etmaal 500 mm. Bar en
boos weer dus.
Maar de depressie die ons zondag tegen de avond be
reikt, kan ook slecht weer brengea Die depressie kan
vergezeld gaan van buien met hagel. Dat is het gevolg
van het naderbij komen van de koudeput in de hogere
luchtlagea De koudeput heeft in Scandinavië al voor
minimum-temperaturen geleid van 15 graden onder
nul op 1500 meter hoogte en zelfs tot 40 graden vorst
op 5500 meter hoogte en daar daalt het nulniveau ook.
Onder invloed van de koudeput zal dat vanaf maan
dag sneller gaan. Daarom de voorspelling dat de kans
op nachtvorst vanaf maandag groter zal worden. Dit
weekeinde hebt u de kans de vorstgevoelige planten
te beschermen.
De weerspreuken van deze week: 'De velden gescho
ren, de winter geboren.' 'Houden de kraaien school,
zorg dan voor hout en kool.'
Van onze verslaggever
MIDDELBURG - Com
missaris der koningin in
Zeeland, dr. C. Boertien,
wil aan het werk blijven
tot zijn 65e jaar.
Hij zei dit gisteren, toen
hem gevraagd werd naar
het waarheidsgehalte van
sommige publicaties, die
een eerder terugtreden sug
gereren.
Voor Boertien (60) waren
die verhalen volkomen uit
de lucht gegrepen Hij he
kelde ze ook, omdat ze zon
der zijn medewerking tot
stand zijn gekomen
„Sinds mijn ziekte van
twee jaar geleden besef ik
hoe broos het leven is, je
kunt nooit vooruit kijken
en zeggen hoe je gezond
heidstoestand er over pak
weg een maand uitziet.
Maar ik voel me prima,
mijn werk vind ik leuk en
wat mij betreft blijf ik tot
Boertien
- FOTO DE STEM COR J. DE BOER
mijn 65e commissaris van
de koningin in Zeeland".
(ADVERTENTIE)
r Alles voor de vereniging
Handelshuis St.-Antonius
I ---"Teal
S* tt*l
l excl. B'" 1V87
Grensweg 18, Baarle-Nassau
Tel. 04257-9264 of 9364
Van onze verslaggever
MIDDELBURG - Een ambtelijke werkgroep is in een
nog niet gepubliceerd rapport tot de conclusie gekomen
dat de verkeersproblematiek bij de brug van Sluiskil al
leen kan worden opgelost door de aanleg van een tunnel.
helpen. Dat tientje was enkele
jaren geleden voor de Zeeuwse
staten aanleiding om de om
roep af te wijzen.
In het beleidsprogramma dat
de politieke partijen voor de
komende vier jaar overeen
kwamen, staat dat een omroep
het nastreven waard is 'als de
informatievoorziening ermee
gediend is, en als overeenstem
ming kan worden bereikt over
de financiering'. „Zeeland mag
geen witte vlek blijven in om
roepland," gaf Don gisteren
zijn persoonlijke mening.
Hiermee rijden de samenstel
lers precies in het straatje van
wegen-gedeputeerde J. de
Voogd, die gisteren tijdens de
begrotingsbehandeling in de
Zeeuwse staten hetzelfde ge
luid liet horen.
Diverse fracties hadden de
wegensituatie in Zeeuwsch-
Vlaanderen in hun beschou
wingen aan de orde gesteld. En
hoewel de grote doorgaande
wegen in dit gebied rijkswegen
zijn, ging De Voogd op de vra
gen in.
Zo liet hij weten dat studie
tot de ombouw van de weg Ter-
neuzen-Terhole tot een auto
weg al vrij ver gevorderd is en
mogelijk binnen afzienbare tijd
een Milieu Effect Rapportage
van start kan gaan. Mocht in
derdaad tot ombouw besloten
worden, dan zijn rondwegen
om Zaamslag en Zaamslagveer
niet uitgesloten. Ook is een stu
die gestart naar de aanleg van
de rondwegen Schoondijke en
Oostburg.
Inmiddels is duidelijk ge
worden dat ombouw tot auto
weg van het traject Schoondij-
ke-Hoek niet op korte termijn
te verwachten is, gezien het
lage ongevallencijfer op deze
verbinding. Wel komt er met
tertijd een parallelweg bij het
stuk Hóek-Sluiskil, vrij mak
kelijk te verwezenlijken omdat
er momenteel alle stukken pa
rallelweg aanwezig zijn. Aan
leg van een parallelweg is vol
gens De Voogd noodzakelijk,
omdat het eigenlijk onverant
woord is over de huidige weg
leerlingen van scholen in Ter-
neuzen-Zuid te laten fietsen.