L VERHEUGDE GEDEPUTEERDE DE VOOGD MELDT STATEN: Boze vissers houden vis tegen Weerman Willy I UJFFEUR {ijk verwaarloost leeuwse economie' (EMBER 198 .00 UUR CHTINGEN: Yerdeeldheid over Omroep Zeeland Tunnel bij Sluiskil de enige oplossing 'HAVO/MTO uwkunde uniek ia/kunde echn0l0gie matuurkunde erb0uwkunde e bedrijfstechniek echn0l0gie en ring 0 ae dordrectf ZATERDAG 7 NOVEMBER 1987 BOON B.V. ODELBURG - Voor 1990 zijn geen tariefsver- tóngen te verwachten bij de veerdiensten. Een theugde gedeputeerde J. de Voogd (WD) tide gisteren de Zeeuwse Staten mee dat hij dit l zeggen op basis van de bijgestelde ramingen [en met 1989, waarin de verlaagde rijksbijdra- i al zij n verdisconteerd. ER 4BBÉ: ONDERHANDELEN NODIG INGEHOUDEN WOEDE OP VISMIJN IN BRESKENS: 'ALLES GAAT KAPOT Verwarring Prijs COMMISSARIS BOERTIEN KAPITTELT GEDEPUTEERDE DON Boertien wil blijven tot zijn 65e AMBTELIJKE WERKGROEP: d DE STEM VAN ZEELAND T27 aon is een dynamisch bedrijf de verhuur, lediging en ontainers. men huisvuildiensten voor 3n in de regio's Zeeland, -Holland en Utrecht. igingen in Middelburg, Axel 0 medewerkers en heeft een I 50 gespecialiseerde sen vacature voor een: eertarief blijft gelijl iftelijke sollicitatie, binnen 7 gebruikelijk hadden de Zeeuwse verbindingen (rhet water niet ontbroken in de diverse algemene be- louwingen. De suggestie van D66 alle Zeeuwse verbin den in een exploitatiemaatschappij onder te brengen, |rd door De Voogd niet direct onder tafel geschoven. (technische groothandel. i installateur en detaillist mma. De kernaktiviteit ligt aal voor de installateur en Tient van de vooraanstaan- ivert Wolff een compleet vakhandel van groot- en leo. Voor onze vestiging a zoeken wij een man rouw) die met ondersteu- verkoopbaarheid van ons benutten. Door de omzet vooral door steeds nieu- st een gedegen aanvullen- larvoor wij de volgende ei- dig. >ereidheid hier naar toe te ien geschreven sollicitatie- 3n 10 dagen na het ver- Handelmaatschappij v/h hoofd personeelszaken, logisch onderzoek maakt 3DELBURG - De rijksoverheid laat Zeeland meer en er links liggen. Niet alleen is de provincie voorlopig witte vlek in de vierde nota ruimtelijke ordening, ook mter vrijwel geen geld meer beschikbaar voor econo- sch beleid. Er zal hard onderhandeld en gelobbied «ten worden om daarin verandering te brengen. zich is het mogelijk, maar zullen eerst moeten weten al dan niet een WOV it" Voorts wees De Voogd i, dat het dan een vermen- wordt van particuliere 3V) en overheids-activitei- (Zeelandbrug/PSD) en men int moest zijn op het mono- e-karakter dat een derge- e maatschappij dan zou be- aanzien van de PSD ging gedeputeerde nog in op de itructurering. Hij wees de erop dat bij omvorming een structuur-nv de provin- als bestuurder is uitgescha- L Vooralsnog kiest het col voor verdere delegatie nen de huidige structuur, kan de interne budgette- geen stukje zelfstandigheid ikenen". let toltarief voor de Zee- idbrug moet wat De Voogd reft blijven bestaan, voorlo pig. Het fonds voor groot on derhoud dient te worden aan gevuld tot tien miljoen om op alles te zijn voorbereid. Ook wees hij op de vordering van 16,8 miljoen die de provin cie nog heeft op de PZBM en hij ontraadde de Staten dat maar in een keer af te schrijven, want zoiets beperkt de finan ciële ruimte, die onder meer nodig is om een behoorlijke re serve voor de WOV te kweken. De Voogd verwachtte datde brug rond 1994 zal zijn afge schreven, hoewel ook hij liever had gehad dat dit nu kon, gelij k met de openstelling van de Dammenroute. Het voorstel van de WD de reserves van de WOV door te schuiven naar de Zeelandbrug, werd door hem ontraden. „Ko men er meevallers, dan kunnen die worden toegevoegd aan het onderhoudsfonds van de Zee landbrug". hun beantwoording van de emene beschouwingen over provinviebegroting 1988 len Gedeputeerde Staten en de zorgwekkende ge ien alleen maar bevestigen. Gedeputeerde R. Barbé (eco- iche zaken) stelde vast dat minder goed gaat in Zee- dan we zouden wensen', zijn problemen bij bedrij- zoals De Schelde, M en T, Hoechst, er verdwijnen ssdiensten en dus banen uit provincie. En dat allemaal een moment dat het Rijk eland aan zijn lot dreigt over iten. larbé wees er op dat het zich bijvoorbeeld wil te- 'trekken uit de havenschap die daardoor direct minder «steden krijgen. Ook het zo- laamde voorwaardenschep- d beleid verdwijnt, met als dg dat er minder kan wor- geïnvesteerd in de infra- tctuur. „En het zelforgani- «nde vermogen van de pro- de, waarnaar het Rijk ver- zal onvoldoende zijn," «nde Barbé. Volgens hem «t daarom het mes op tafel onderhandelingen om dat te keren. Hij riep de staten- oties op om dat niet alleen GS over te laten, maar zelf invloed (bijvoorbeeld bij Krfracties) aan te wenden voor Zeeland nog het een en ter in de wacht te slepen, deputeerde Ventevogel ladrukte gisteren het belang >een strategisch beleidsplan 'r de toekomst van Zeeland. hij wees op de bedreigin- van de Zeeuwse economie, dat vraagt om actie, maar S niet tot haastwerk leiden." Hij vond het geen schande om voor het plan know-how van buiten af aan te trekken, maar het plan wordt wel voorbereid door provincie-personeel. Dat een Westerschelde Oeververbinding van groot be lang is voor de toekomst van Zeeland, blijft voor Barbé als een paai boven water staan. Hij bestreed daarom de suggestie van de PvdA om de reservering voor dat project op een lager pitje te zetten. Zoals bekend zal de provincie jaarlijks vier mil joen gulden moeten bijdragen aan de WOV. „Die pot moet juist zo groot mogelijk zijn om toekomstige lasten voor Zee land zo laag mogelijk te hou den," meende hij. In zijn opvat ting betekent dat ook dat de tolheffing op de Zeelandbrug voorlopig doorgaat. Het is een van de financieringsmiddelen voor de WOV. In december brengt de stuurgroep daarover overigens een eindrapport uit. Voor die tijd moeten de twee aanne mingscombinaties een defini tief plan op tafel hebben gelegd en worden de uitkomsten be kend van een verkeersonder- zoek. Barbé toonde zich nog al tijd optimistisch over de kan sen op een brug-tunnel. „Er valt te praten met het kabinet. De rijksbijdrage mag dan lager uitvallen dan die aan de veren, maar daar staat tegenover dat je de besparingen, die je be reikt omdat de veren vervallen, ook kunt meetellen. Dat is het onderhandelingspakket, en wat daaruit rolt moeten we nog af wachten." ZIE OOK PAGINA ZEELAND 4: 'Zeeland blijkt niet in tel' Mensen van de inspectiedienst (links) horen de bezwaren van enkele Breskense vissers aan. 'Zo gaat hier alles kapot'. - FOTO WIM KOOYMAN Door Romain van Damme en Conny van Gremberghe BRESKENS - Het college van B en W van Breskens heeft gisteravond besloten de vismijn te sluiten. Daardoor kon de partij door de AID in beslag ge nomen vis niet worden af gevoerd. B en W kwamen tot hun besluit nadat bij de mijn een zeer dreigende situatie ontstond, toen boze vissers kwamen kij ken hoe de AID er alsnog in leek te slagen de vis af te voeren naar een koelcel in het Sloegebied. De partij vis bleef dus in de Breskense mijn, en gaat daar niet weg ook, zolang de AID niet voldoet aan twee door het Oostburgse gemeentebestuur gestelde eisen: Oostburg wil zwart op wit dat alle veüing- kisten onbeschadigd weer worden ingeleverd. En ten tweede wil de gemeente de garantie dat de vis niet weer wordt ingevroren, aangezien de partij dan echt naar de haaien zal gaan. In de loop van de middag neemt de verwarring op de Breskense vismijn toe. Over leg tussen de betrokken par tijen leidt telkens weer tot andere situaties. Berichten uit Vlissingen dragen er toe bij dat het onbegrip bij de Breskense vissers groeit. En pas gisteravond laat vond de AID een vervoerder bereid de vis af te voeren naar een koelcel in het Sloegebied. Eerder wilde niemand uit Breskens medewerking ver lenen. Gisterochtend in alle vroegte voerden drie van de vier grote boomkorvissers de eerste vis in Breskens aan. De Breskens 57 was daar niet bij. Die week uit naar Vlissingen. De andere drie, de 8, de 43 en de 14 leggen in alle vroegte aan in de haven. DE VISSERS weten het niet meer. Met ingehouden woede hoorden ze het nieuws aan. Vanaf vandaag mag er in de Noordzee en de Noorse zee niet meer op wij ting gevist worden. Bovendien moet in dat gebied, in het Skagerak-Kattegat, Sont, Belt en Oostzee de ma kreel met rust gelaten worden. Eerder kregen de vis sers te horen dat de kabeljauw niet aangevoerd mocht worden op de vismijnen. Sinds kort moet ook de ge vangen schol overboord gegooid worden. In de Bres kense vismijn, waar 20.000 kilo schol door ingrijpen van de Algemene Inspectie Dienst (AID) niet aan de man gebracht werd, daalde de stemming tot ver onder het nulpunt. „Alles gaat kapot". En wijzend op de 20.000 kilo schol: „Daar hebben we heel de week voor gewerkt". Twee mensen van de AID kijken belangstellend toe en komen meteen in actie. Pa pier en pen komen te voor schijn. De besomming en de vis worden in beslag geno men. Veel meer gebeurt er niet. De vissers staan er schouderophalend bij. Dat verandert echter als de AID meedeelt dat de vis ver kocht moet worden voor een bepaalde prijs. De opbrengst moet tachtig procent van de gemiddelde prijs zijn. Als een kilo schol normaal 4 gulden opbrengt, wil de AID nu 3,20 gulden zien. In Breskens be sluit men onder die prijs te gaan zitten. Dat heeft tot ge volg dat er 20.000 kilo schol blijft staan. De kabeljauw gaat wel van de hand. „Het spijt me wel, maar we kunnen niet anders", meldt plaatsvervangend voedsel- commissaris Loos later op de dag vanuit Goes. „We hebben de vis ter verkoop aangebo den, maar daar is men in Breskens niet op ingegaan. Ja, we hebben gesteld dat we tachtig procent van de gemid delde opbrengst willen heb ben. In het verleden is het ge beurd dat vissers de partij opkochten en later weer aan boden en er een betere prijs voor kregen. Dat wilden we voorkomen". Als een vishandelaar aan mijnmeester Piet de Baere vraagt wat er nu met de niet verkochte vis gebeurt, klinkt het resoluut: „Ik mijn geen vis meer vandaag. Die vis is nu van de AID. Ik ga mijn ad ministratie doen". Het wordt allemaal wat ingewikkelder als vanuit Vlissingen berich ten doorsijpelen dat daar de vis wel verkocht is tegen nor male prijzen. De Breskense vissers be grijpen er absoluut niets meer van. „Waarom daar wel, en hier niet? Dat is meten met twee maten. Dan moet de vis hier ook verkocht worden". De twee AID'ers horen het aan en besluiten vervolgens het hoofdkantoor in Kerk- rade eens te bellen. Dat levert geen nieuwe feiten op. De schol blijft onverkocht. Later volgt weer driftig overleg. Maar de schol blijft keurig staan. Tot verdriet van de schoonmaker. Tegen half zes beëindigt het vismijnpersoneel de dagtaak. De overalls worden uitge trokken. Het gewone kloffie aangetrokken en fluitend fietsen de mannen naar huis. De vis blijft onaangeroerd staan. In het kantoortje van de mijnmeester wordt druk ver der onderhandeld. Waarne mend burgemeester J. Tho- maes van de gemeente Oost burg maakt zijn opwachting. Met stevige tred betreedt hij het 'zenuwcentrum' in de Breskense vismijn. De avond valt en de inbe- slaggenomen vis staat nog steeds op zijn plaats. Mijn meester De Baare is van me ning dat 'de heren var» de AID zelf maar voor personeel moeten zorgen'. „Mijn men sen zijn naar huis en ik ben niet van zin om ze terug te roepen," klinkt het. Ook Tho- maes, bestuurlijk verant woordelijk voor de mijn, grijpt niet in. Thomaes is kwaad, echt kwaad. „Het begint er onder hand op te lijken dat onze vis sers op allerlei manieren ge pakt worden. Dat ze hier de controleurs niet voor konden zijn, heeft te maken met die gebrekkige zeedagenregeling. Die speelt onze vissers nu ook weer parten. Het is echt te gek aan het worden. Verge lijk het maar met het verkeer. Als men door het rood licht rijdt, wordt men bekeurd, maar onze vissers worden al bekeurd als ze een stoplicht naderen. Nee, het is echt een belachelijke toestand," ver volgt hij. Boosheid en verwarring dus, en de vis blijft staan. Kennelijk kan de AID geen vervoerder vinden, en de Bressiaanders zal het een zorg zijn. Dat laatste is na tuurlijk schijn, hun boterham is in het geding. „Heeft het nog wel zin om maandag weer uit te varen?" vraagt een visser zich ver twijfeld af. „Op deze manier gaat toch alles kapot. De vis sers, de handel, de industrie. Als dat de bedoeling is, moe ten ze zo verder gaan". Pas tegen half tien wordt een poging gedaan de vis in een vrachtwagen te laden. Het Oostburgs college ver hindert dat dus. Er is niet al leen belangstelling van de boze vissers. Ook alle wet houders van Zeeuwsch- Vlaanderen, door een toeval bijeen in Breskens, blijken wel eens met eigen ogen te willen zien hoe de AID met de vis omspringt. °nze verslaggever ^DELBURG - GS teland sturen nog prachtig aan op de tot- «lakoming van een regio- te omroep. Dat werd gis- en duidelijk tijdens de Wotingszitting van pro- piale staten, toen com- tesaris der koningin dr. C. «rtien gedeputeerde W. 11 scherp tot de orde riep. oommissaris wees er Don van niet nadrukkelijk op dat zijn vurige pleidooi voor de langverbeide omroep niet meer dan een per soonlijke ontboezeming kon zijn. Deze week nog hebben GS er volgens Boertien uitvoerig over gesproken zonder tot een eensluidend standpunt te ko men. De gedeputeerde kon dat slechts beamen. Namens zijn collega's kon hij wel zeggen dat een voorstel van GS in de maak is. Hij somde een aantal positieve factoren op, die de Zeeuwse politiek er toe zou kunnen brengen om eindelijk in te stemmen met een Omroep Zeeland. Volgens Don kan zo'n omroep rekenen op een jaarlijkse bijdrage van WVC van 2,5 miljoen gulden. Daarnaast is volgens de media wet een startsubsidie beschik baar. De gedeputeerde zei ook dat een 'evenwichtige omroep- raad' in voorbereiding is. Wel blijft het door iedere Zeeuw af te dragen 'omroep- tientje' voorwaarde om Zee land aan een omroep te kunnen Komt er aan het fraaie najaarsweer een einde? De weerkaarten geven daar niet direct antwoord op. De te verwachten ontwikkeling ziet er als volgt uit: Van daag begint de dag wat mistig, maar als de mist een maal opgetrokken is, wordt het zoals de laatste dagen, zonnig en rustig najaarsweer met maximumtempe raturen van 8 tot 10 graden. Het enorme hogedrukgebied, dat gisteren precies bo ven Zeeland lag, trekt nu langzaam weg naar het zui den van Europa. Een Oceaan-depressie arriveert morgen boven de Britse eilanden. Dat merken we. Bij het vorderen van de zondag neemt de bewolking toe en kan er zelfs plaatselijk wat regen vallen. Daarbij blijft het 9 tot 11 graden. Hierdoor is er 's nachts minder kans op vorst aan de grond. De depressie volgt precies dezelfde baan als het hogedrukgebied en trekt ook naar Zuid-Europa. Het hogedrukgebied boven West-Rusland krijgt dan weer een kans en komt verder naar onze richting. Dat betekent dat de wind draait naar oostelijke richtin gen en vanaf maandag weer droog en redelijk zonnig, maar vooral kouder weer bezit neemt van onze stre ken. De dagmaxima worden nauwelijks 8 graden en de nachtvorstkansen stijgen. Een weerbeeld dat ge zien de kracht van het hogedrukgebied redelijk lang kan heersen. Deze week werd een nieuw record gevestigd. Sinds 1927 was de hoogste luchtdruk tijdens een etmaal, de eerste vijf dagen van november, 1037 Hectopascal, 3 november werd het 1040 Hectopascal. Dat is 780 mm kwikdruk, volgens de oude benaming. Dat had rustig zonnig weer bij ons tot gevolg, maar in het Spaanse Valencia regende het in één etmaal 500 mm. Bar en boos weer dus. Maar de depressie die ons zondag tegen de avond be reikt, kan ook slecht weer brengea Die depressie kan vergezeld gaan van buien met hagel. Dat is het gevolg van het naderbij komen van de koudeput in de hogere luchtlagea De koudeput heeft in Scandinavië al voor minimum-temperaturen geleid van 15 graden onder nul op 1500 meter hoogte en zelfs tot 40 graden vorst op 5500 meter hoogte en daar daalt het nulniveau ook. Onder invloed van de koudeput zal dat vanaf maan dag sneller gaan. Daarom de voorspelling dat de kans op nachtvorst vanaf maandag groter zal worden. Dit weekeinde hebt u de kans de vorstgevoelige planten te beschermen. De weerspreuken van deze week: 'De velden gescho ren, de winter geboren.' 'Houden de kraaien school, zorg dan voor hout en kool.' Van onze verslaggever MIDDELBURG - Com missaris der koningin in Zeeland, dr. C. Boertien, wil aan het werk blijven tot zijn 65e jaar. Hij zei dit gisteren, toen hem gevraagd werd naar het waarheidsgehalte van sommige publicaties, die een eerder terugtreden sug gereren. Voor Boertien (60) waren die verhalen volkomen uit de lucht gegrepen Hij he kelde ze ook, omdat ze zon der zijn medewerking tot stand zijn gekomen „Sinds mijn ziekte van twee jaar geleden besef ik hoe broos het leven is, je kunt nooit vooruit kijken en zeggen hoe je gezond heidstoestand er over pak weg een maand uitziet. Maar ik voel me prima, mijn werk vind ik leuk en wat mij betreft blijf ik tot Boertien - FOTO DE STEM COR J. DE BOER mijn 65e commissaris van de koningin in Zeeland". (ADVERTENTIE) r Alles voor de vereniging Handelshuis St.-Antonius I ---"Teal S* tt*l l excl. B'" 1V87 Grensweg 18, Baarle-Nassau Tel. 04257-9264 of 9364 Van onze verslaggever MIDDELBURG - Een ambtelijke werkgroep is in een nog niet gepubliceerd rapport tot de conclusie gekomen dat de verkeersproblematiek bij de brug van Sluiskil al leen kan worden opgelost door de aanleg van een tunnel. helpen. Dat tientje was enkele jaren geleden voor de Zeeuwse staten aanleiding om de om roep af te wijzen. In het beleidsprogramma dat de politieke partijen voor de komende vier jaar overeen kwamen, staat dat een omroep het nastreven waard is 'als de informatievoorziening ermee gediend is, en als overeenstem ming kan worden bereikt over de financiering'. „Zeeland mag geen witte vlek blijven in om roepland," gaf Don gisteren zijn persoonlijke mening. Hiermee rijden de samenstel lers precies in het straatje van wegen-gedeputeerde J. de Voogd, die gisteren tijdens de begrotingsbehandeling in de Zeeuwse staten hetzelfde ge luid liet horen. Diverse fracties hadden de wegensituatie in Zeeuwsch- Vlaanderen in hun beschou wingen aan de orde gesteld. En hoewel de grote doorgaande wegen in dit gebied rijkswegen zijn, ging De Voogd op de vra gen in. Zo liet hij weten dat studie tot de ombouw van de weg Ter- neuzen-Terhole tot een auto weg al vrij ver gevorderd is en mogelijk binnen afzienbare tijd een Milieu Effect Rapportage van start kan gaan. Mocht in derdaad tot ombouw besloten worden, dan zijn rondwegen om Zaamslag en Zaamslagveer niet uitgesloten. Ook is een stu die gestart naar de aanleg van de rondwegen Schoondijke en Oostburg. Inmiddels is duidelijk ge worden dat ombouw tot auto weg van het traject Schoondij- ke-Hoek niet op korte termijn te verwachten is, gezien het lage ongevallencijfer op deze verbinding. Wel komt er met tertijd een parallelweg bij het stuk Hóek-Sluiskil, vrij mak kelijk te verwezenlijken omdat er momenteel alle stukken pa rallelweg aanwezig zijn. Aan leg van een parallelweg is vol gens De Voogd noodzakelijk, omdat het eigenlijk onverant woord is over de huidige weg leerlingen van scholen in Ter- neuzen-Zuid te laten fietsen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 9