4Ik sta te trillen' Jidbods ie kennen Dinah Shore niet eens' (m/v) Het recht op film door dirk vellenga p STOK WORDT OPGEVOLGD DOOR EEN NIEUWE GENERATIE RADIOMENSEN JONG, arts ZATERDAG 7 NOVEMBER 1987 BÜCH ONTMOET JAGGER: V. JASTE EfiENWOORDIGER ETTBHfUR en waterbouw i Siles Markstinf B.V. E,l Wat dat betreft is Door Jan Koesen HILVERSUM - Na vijfentwintig jaar hunkeren ontmoet Boudewijn Büch zijn afgod Mick Jagger. Het is een schone ontmoeting, die de VARA zondagavond uitzendt. Boudewijn Büch erkent drie genieën: Goethe, Rimbaud en Jagger. Als vijftienjarige woont hij het eerste concert van de Roling Stones op 8 augustus 1964 bij in het Kurhaus. Drieëneenhalve minuut duurt dit historische concert. De uitzinnige fans breken in die tijd de statige zaal af. Vol haat vertelt Boudewijn van de klappen waar hij toen om vroeg. 'Büch meets Jagger' begint heel mooi. Boudewijn kijkt neer op Beatle-fans: „Een Stones-fan heeft ook het levens gevoel van The Stones. Eigenlijk zou je een platenspeler weg moeten gooien als je daar een Beatle-plaat op ge draaid hebt en in elk geval mag daar nooit meer een Sto- nes-plaat op gedraaid worden". Dan is het zover. Bedremmeld stapt Büch de hotelkamer in van Jagger, die eveneens in het blauw gehuld is. Daar zit Boudewijn, wat ongelukig met een vragenpapiertje in de hand. Geduldig staat de ster hem te woord. „Relax, man. Are you high?" Belangrijke informatie komt niet vrij bij het gesprek. Inderdaad, Mick leest geen boeken of verhalen over hem zelf ('that's crap') en draait zijn eigen platen nooit. Goedmoedig probeert Mick er nog wat van te maken. Dan staat Boudewijn op de stoep. En hij is ontwapenend eerlijk. „Ik sta te trillen...Godverdikkie...nou hoef ik niks meer van het leven". Ha, geen voetballen, dach- formatie over de regisseur, ten de filmliefhebbers de tijd waarin de film werd woensdagavond. Het spel- gemaakt, de spelers. Het is leije 'Kwidam' vloog vrolijk een manier om jonge kijkers over het scherm en daarna te interesseren in de ge- zou niet Waterschei-RWDM schiedenis van de film de of zo komen, maar die heer- traditie van glamour en tra- lijke Hitchcock-film 'North giek die voorafging aan de by Northwest', die in Vlaan- macht van de tv-f ilm, het deren 'De dood op de hielen' tijdperk van 'Dallas en heet. 'Miami Vice'. De film was eerder uitge- De AVRO leek een beetje op steld, inderdaad vanwege de goede weg door op drie een voetbalwedstrijd, maar opeenvolgende maandagen nu zou het gebeuren. De films te programmeren die klimpartij op de koppen van een vrachtwagens vol Os- Amerikaanse presidenten, cars incasseerden: de ti]d- uitgehouwen in de rotsen. l°ze romantiek van An Of- Het vliegtuig dat Cary ficer and a Gentleman', de Grant probeert te raken die prachtige smartlap 'Terms onschuldig op een kaal of Endearment'en de legen- kruispunt op de bus staat te darische 'Bridge on the Ri- wachten. ver Kwai'. Maar het ge- Maar de BRT had weer een beurde in een wat onlogi- nieuwe verrassing in petto, sche volgorde en zonder toe- Er begon een oude zwart- lichting. Het zou leuk zijn wit-film te ruisen. Wat was elke maandavond steevast dat? 'Woman in the window' z0'n bioscoop-kraker op het van Fritz Lang uit 1945? Op- scherm te krijgen, maar de eens blijkt de BRT met een AVRO heeft andere plan- Fritz Lang-cyclus bezig te nen: komende maandag zijn, volgende week komt neemt Willemn Duys te 'Hangman also die' van deze zaak over en later wordt het Duitse Amerikaan. weer 'Wedden dat'. Het is wel even aardig Ed- Films behoren tot de popu- ward G. Robinson en Joan lairste programma's op de Bennett te zien rondschuife- tv. Er zijn wekelijks hon- len, maar het wordt al snel derden te zien op de diverse een meldodrama, dat de kij- kanalen. Daarom zou wat ker van 1987 uit zijn hoofd meer duidelijkheid wense- kan voorspellen. Waarom lijk zijn- De Duitse tv past krijgen we niet de spanning de films onmiddellijk aan van Hitchcock die nooit als een grote ster overlijdt ouderwets zal worden? (Rock Hudson, Lino Ventu- De Belgische tv geeft geen ra), België-Frans heeft soms uitleg. Waarschijnlijk is het goede, actuele films (Woody zo dat 'North by Northwest' Allen-reeks), maar die zijn te lang duurde, 2 uur en een vaak in het Frans nage- kwartier, en dat daardoor synchroniseerd. Maar ver- de samenvatting van de der blijft het willekeur, voetbalwedstrijden (ja, toch De BRT heeft een goede dus) in het gedrang zou ko- naam op filmgebied, maar is men. 'Woman in the win- soms erg grillig en kan we- dow' was een film van an- ken achter elkaar middel- derhalf, dat kon dus net. matig spul vertonen. Of zijn Je voelt je weer eens bela- ze daar al tevreden met het zerd. De tv kan beschikken feit dat ze Perry Mason eer- over een schat aan oude der uit kunnen zenden dan films en kan die op een ple- de VARA? Als ze Hitchcock zierige wijze in de huiska- beloven, hebben wij recht mer brengen. Met wat in- op Hitchcock. Onze Boudewijn met zijn afgod Mick Jagger: het Stones-gevoel. fotoanp waardige uitwendige dat voor vrouwen is sir is ontwikkeld op ijke vorm en ook de overige systeem dienen comfort, hygiëne. apotheker of ket ter beschikking gesteld -panty, opvangreservoir en en zijn f 55.- incl. BTW Srie dagen worden gebruikt. nen met produktomschrijv j wordt u franko thuis t van uw acceptgirokaart, te 18517 (postzegel is niet nodig] stretch-panty aangeven: (groot) of EL (extra groot) i blijvend gebruik worden. mil inste 3 jaar ervaring in een de gemeente Etten-Leur I ftijd, opleiding en ervaring be- ot maximaal 3.601.- (salaris- «mogelijkheden tot salarisni- ikomst aanwezig. i gebruikelijke rechtspositie- i toepassing. De gemeente is de intefgemeentetijke ziekte- I.Z.A. Noord-Brabant}; huisvestingsnota zal voor hel uimte medewerking wor- nikkend over stedelijke voor- i gunstig gelegen gemeente inwoners; gen kunnen eventueel tefefo- ngewonrten bij de dienst Ge- telefoonnummer 01608-24000, itvoerige inlichtingen omtrent ervaring en dergelijke, binnen srschijnen van dit blad te rich- ster en wethouders van Etten- 4870 GA Etten-Leur. Links- vacaturenummer 87-70 ver- s marketing bar. i toeft gespecialiseerd in marketing en >nde merkartikelen o.a. Kellogg's, Ne ten Lee S Perries, produkten indete- t Nederland tobben wij beboette aan: Natuurlijk krijg ik brieven van vrouwen die zich aanbieden" Henny Hulsman Techniek Uitvoering kan Openbare Werken van a t worden geplaatst een tionaris zal in hoofdzaak b«- werkzaamheden: ntwoordelijkheid van de chaf i van dagelijks toezicht i werken voor het Grond- I van de wegenbouw, riole- ouding welke door derden financiële eindrapportages erken; je werkadministratie, werkbe- /vergaderingen en het verzor- -glegging; van de benodigde gegevens de revisie door het bureau Ci- bereiding; op de naleving van da voor- i gesteld in bestek en tekenin spraken met aannemers, nuts- controfe op de naleving van ie aanleg en da inmeting van olhuisaansluitingen. diploma M.T.S. weg- en water oma's strekken tot aanbeve- in het V.F.B.-kanaal is een krijgt een zeer professionele I in moderne marketing en ver- ]ing voor ervaren jonge men- zeer veel toekomstmogelijkhe- kertd inkomen en een auto i beschikking. >aan: 79 - 7300 AD Apeldoorn r C.W. van der Giessen tuur, neuraattherapie, en ontspanningsbahandeling tfbertdonk 4707 XZ "v. 01650-37298. jtl! Vellenga heeft al afscheid nen van de grote (het drukke leven. 'an Stok, presentator 'baanbrekende pro p's als 'Tijd voor gers' en 'Top of flop', zijn woning aan de Irdamse Prinsen- verruild voor een |in de Gaasperplas, sterdammers 'nog rdan de Bijlmer'. IfAHA-collega Kees van woont hij nu in een flats die tussen het 'en de waterpartijen zijn Vd. In een nieuwe we- i 'licht, lucht en ruimte' jüerman Stok op het af- |van de VARA, dat offi- pl januari 1988 valt. Hij Enu alvast van een 'lang- ivakantie'. valt in een afvloei- [geling, die hem geen pijn 1 voor Teenagers? De vader van de allereerster atie tieners sluit zijn car- If. Een moment om bij stil 'ziet er nog jong en veer tig uit, ook al zegt hij van „Ik heb er geen be- aan met de snelle jon nes te doen. Dat zou tegen stuur zijn". Is zijn haar ijs of nog steeds blond? lijft een raar Idee: de man Sjd voor Teenagers gaat is ook geen VUT, hè", ierman Stok uit met die »wde stem. „Het is een regeling; die valt onder 10 van het omroep- ient en heeft te maken arganisatie. Je wordt itslagen! Je krijgt dus uitkering en die uitke- rardt aangevuld uit de elspot van de Neder- omroep. vond ik een nare erva- [want je moet naar het In die zaal zie je allerlei tn die daar uit pure nood snde naar toe moeten ko- Daar hoor ik niet thuis, jk. Ik heb nog niet één mijn leven iets van de |e dienst of wat doen ook gen. Nu, aan het eind Jik er naar toe. Ik vond dat a-sociaals had: die sn hadden het hard nodig toch niet? Ik heb inmid- ï'n werkbriefjes in huis. 1 januari moet ik het op- als ik wat doe. En te- inatuurlijk". it terugblikken op 30,35 idio-historie en een ver- ig maken tussen toen en Sjd voor Teenagers begon Hoe is dat programma lan? it idee was van Co de van de afdeling jeugd- imma's van de VARA. Icht ook de naam. Je had tijd niks op het gebied longeren, eigenlijk alleen Luxemburg. Arie van 'P, hoofd gesproken voelde er wel voor en >rogramma kwam er, tot ongenoegen van de mu iteling van de VARA, die Sepasseerd voelde. Ook in 'erenigingsraad is gepro- i net programma onderuit 'en. Het was het eerste ge- inteerde platenpro- gericht op jongen M. In eerste instantie het gepresenteerd door Duster (Dick van't Sant, Wer naar de NCRV ging) !e kreeg zijn tekst op een in. Ik deed eerst alleen de ïews buiten de deur. de Kloet en ik luisterden de plaatjes af. We reden lw®ek langs alle platen- schappijen en dan haal de de white labels, de ters. Zo hadden we in elke Iding wel een primeurtje. Was de grote kracht van programma. Er was ook 'concurrentie. De AVRO I Pussen 10 plus en 20 min', dat was in eerste instan- iP niet gepresenteerd pla- :°gramma van 10 tot 15 n op de manier van 'Ar- jritaminen'. Wij hadden uohoorlijke voorsprong en n onze populariteit ook In veronica kwam". tï»,nw.°°rdig komen de n ..p,aten zelf aanle- P'er zijn vaak promotie- sta wat veranderd. U ^««Platen zelf halen. n dat was nog zeer te- Herman Stok: „Wat is radio helemaal? Het is muziek en gesproken woord. De rest is franje". gen de zin van de heer Broeksz, toen voorzitter van de VARA, want die was wars van elke vorm van commercie naar de radio toe. Ik weet het nog goed, er kwam een vertegenwoordi ger van RCA (echte pluggers had je niet) naar de VARA- kantine. Hij had een krant bij zich en kwam voorzichtig bij ons zitten. Hij zei: hier zit de nieuwe single van Elvis Pres ley in. Dat niemand het zou zien! Wij pakten de krant aan. Zo besmuikt ging dat. Als Broeksz het had gezienHij zou gezegd hebben: daar is de discotheek van de NOS voor. Maar daar konden wij niet mee werken, want die hadden het materiaal niet. Natuurlijk werd er toen ook door de platenmaatschappijen wel eens wat georganiseerd. Phonogram was er heel sterk in. Je had de nieuwjaarsrecep ties en de dinertjes op Valen tijnsdag. Er was altijd wel een presenfje, een elektrisch mes, een philishave of een ladysha- ve. Maar dat werd nooit als omkoping gezien. Je kende me kaar allemaal, je kwam ook privé wel bij elkaar over de vloer. Het wereldje was klei ner. Nu ken je elkaar nauwe lijks, je weet niet wie er bij de andere omroepen zitten". De manier waarop Tijd voor Teenagers werd gepresenteerd, was die geïnspireerd op Ameri kaanse programma's of op Ra dio Luxemburg? „We hebben nooit bandjes uit Amerika afgeluisterd, maar Luxemburg kon je hier uiter aard ontvangen. Ik denk dat je noch Herman Stok, noch Dick Duster een disc-jockey kunt noemen. Wij waren gewoon presentatoren. Wij waren ge wend de dingen die wilde zeg gen eerst even op te schrijven en die er op een losse manier uit te gooien. Er werd geen on zin uitgekraamd, je had er over nagedacht. Ik heb de hele, gigantische technische ontwikkeling mee gemaakt. Van 78 toeren naar CD. Tegenwoordig kan men niet werken zonder mengpane- lea Ik denk wel eens: probeer het eens zonder die jingietjes en die technische foefjes. Wat is radio nu helemaal? Het is ge sproken woord en muziek. De rest is franje". Heeft de VARA-leiding nog geprobeerd in te grijpen? „Nee, nooit. Het was voor de VARA natuurlijk wel een grote stap, want tot die tijd had je al leen maar programma's waar iets belerends in zat. 'Vragen staat vrij', 'Kopspijkertjes', programma's waar je iets van mee kon nemen. Alleen in de Verenigingsraad bleef men ageren tegen 'die herrie'. Ik hoor nog vaak verhalen van mensen die stiekem luis terden. hun ouders mochten het niet merken. Alsof het viezig heid was. Toen de Beatles kwa men, werd er geroepen over dat vieze, lange haar. Nou, op de foto's is geen lang haar te be kennen, of wel soms?" In het begin van de jaren zestig kwam Top of Flop'. „Ja, dat begon op..even kij ken... 9 december 1961 en duurde tot augustus 1965. Piet te Nuyl had het idee uit Enge land meegenomen, daar heette het 'Jukebox Jury'. Toen er een presentator werd gezocht met enig verstand van tienermu- ziek, lag het voor de hand dat ik gevraagd werd. Dan word je echt bekend, ze wisten toen wie er bij de stem hoorde. De cor respondentie nam enorm toe, ik was opeens een Bekende Ne derlander. Laten we eerlijk wezen, als 'Top of Flop' er niet was geweest, had u hier waar schijnlijk niet gezeten". Ook Top of Flop' was weer pionierswerk, nu op de televi sie. „Het was iets nieuws. We lie ten de camera's glijden langs die koppies. Het publiek kwam in beeld, dat was nog nooit ge daan. Er waren geen monito ren, ze moesten zich onbespied wanen. De kaartjes waren bin nen de kortste keren uitver kocht. We hadden een entree prijs van één gulden. We dach ten: als het voor niks is, halen ze die kaarten en dan komen ze misschien niet. De plaatselijke kappers wa ren op die dag vol, al die mei den moesten zo'n suikerspin. Iedereen maakte zich mooi. En ze hadden altijd kauwgom bij zich. Sommige ouders dachten dat wij kauwgom uitdeelden. We hebben wel eens gezegd: wie kauwt, komt niet in beeld. Maar dan vond de schouw burgdirectie later al dat plak- spul onder de stoelen Het was het eerste tv-pro- gramma gericht op jonge men sen. Er was niks. Ja, je kreeg 'Rooster' bij de AVRO, maar dat was toch anders. 'Top of Flop' had een hele simpele for mule: je draaide een minuut lang een grammofoonplaatje en liet er een foto bij zien. Dat kon toen nog. Veel later hebben we nog eens acht uitzendingen gedaan, maar toen werkte het absoluut niet meer. Nu is het publiek zo verwend door de vi deoclip, dat een artiest niet eens meer kan optreden zonder de entourage vanb zo.n clip. Dat is echt dodelijk". Er was een jury om de platen te beoordelen. „Er was jury met iedere keer andere mensen. Toen we het land in gingen namen altijd één jurylid uit de plaats zelf, een meisje uit de platenzaak of een journalist van de regionale krant. De jury's moesten hun oordeel geven en het was het mooiste als de stemmen staak ten, want dan moest de zaal be slissen bij handopsteking. Het gebeurde wel eens dat een plaat door de jury unaniem slecht werd beoordeeld en dan zeiden we: ja, maar op deze manier krijgen we de zaal niet één keer in beeld. Als jullie nu Wie vindt u goed op dit mo ment? „Nou, Chris Rea, China Cri sis, Bruce Springsteen, Swing Out Sister en van eigen bodem de Nits, Het Goede Doel, Frank fifty-fifty stemmen, dan kan jt Boeyen. En is zijn genre vind ik het publiek tenminste mee doen. Er werd wel eens wat ge rommeld om in elke uitzending die zaal een keertje mee te la ten sternen". Maar Top of Flop' hield op en u kon terug naar de radio. „Het werd plotseling gestopt. Er was toen bij Top of Flop als een tendens die je nog steeds ziet, bij Countdown en zo: die kinderen werden zo jong! Om dezelfde reden is Doe Maar op gehouden. Eerst was het pu bliek tussen de 14 en 20 jaar, maar dat werd steeds jonger. In juli 1965 ging daarover pra ten met Joop Simons, toen chef amusement bij de VARA. Ik zei: er komen kinderen van 8,9 jaar, het zijn geen echte tieners, het heeft niks volwassens meer. Wat ik toen niet wist, was dat Simons een hekel had aan het programma. Net op dat moment was Ralph Inbar met een plan gekomen voor een nieuw programma, naar een Frans idee. Dat werd 'Fenklup', eerst gepresenteerd door Ju dith Bos en naderhand door Sonja Barend. Joop Simons hoorde mijn verhaal en zei: jongen, weet je wat me doen, stop maar meteen. Hij pakte de telefoon en belde de persdienst. Het kwam hen uitstekend uit". Hoe zou het komen dat het publiek steeds jonger wordt? „Ik weet het niet. Hierboven woont een kind van 8 en dat moest en zou naar Madonna. De hele klas ging bij wijze van spreken. Dat komt door dat kastje, hè. Ze zien geen afstand. Ze zien Madonna niet als een oud vrouwlje, wat eigenlijk lo gisch zou zijn als je zo jong bent. Ze kijken naar Mick Jag ger, die bijna hun opa zou kun nen zijn. Ik zit echt vreemd te kijken als die kinderen ongege neerd zingen: loop je lui ach terna". Iemand die lang bij de radio werkt, moet meegroeien met de ontwikkelingen in de muziek. Er kwamen steeds nieuwe gol ven, na de rock van de jaren vijftig kwamen de Beatles en de Stones. „Daar heb ik nooit moeite mee gehad. Ik ben begonnen met platen uit de jaren '50, maar ik heb echt wel affiniteit met wat er nu gebeurt, hoewel ik niet alles goed vind. Het zou slecht zijn als je als disc-jockey blijft hangen bij je favoriete Andrew Sisters. Je moet de ontwikkelingen volgen en wat jij goed vindt, moet je eruit pikken". de Vlaamse zanger Johan Ver minnen erg goed. Rob de Nijs ook". Voor een nieuwe generatie heeft muziek vaak een emotio nele waarde. Als je zelf ouder bent, is het moeilijk die emoties aan te voelen. „Voor jezelf bestaat die emo tie dan niet meer, dat klopt. Die horen bij die belangrijke pe riode van opbouw in je leven. Later vind je emoties meer in boeken en in films, denk ik. Maar muziek blijft belangrijk. Als ik me ontspannen en lekker voel, dan is er altijd muziek bij, meestal klassieke muziek of hele zachte, instrumentale mu ziek, niet de gangbare popmu ziek. Is dat contactverlies een pro bleem? „Ik had het er laatst met Mi chel van der Plas over. Die doet eigenlijk niets meer en dat is jammer. Hij zei: 'Ik kan niet meer inschatten wat de jongere generatie bezig houdt. Hoe kan ik ze beiinvloeden, hoe kan ik ze laten lachen? Ik ben het con tact kwijt'. Ja, dan moet naar de Melkweg en dat breng je niet meer op. Het is hetzelfde als met oudere onderwijzers. Die kunnen het gewoon niet meer aan, de kloof is veel te groot. Maar die kloof is iets na tuurlijks, denk ik. Je moet zelf onder de 24 zijn om de nieuwe generatie te kun nen snappen. Maar dat bete kent niet dat je die platen niet kunt draaien. Mensen gaan in drommen naar Madonna, maar ik vind het niks. Het is niks. Kijk, van Springsteen gaat een grote kracht uit, die hoeft niet raar te doen. Maar Madonna, nee, daar begrijp ik niets van". Nu zitten in Hilversum dj's met hele andere ideeën. „Het is mooi dat er veel jonge dj's zijn, maar die zouden zich ontzettend moeten verdiepen in het repertoire. De muziek is niet van vandaag, die gaat veel verder terug. Ik heb na de oor log die grote Decca-platen meegemaakt. Toen kregen wij de muziek die Amerika in de oorlog had gehad. Logisch dat je dan repertoire-kennis hebt. Het is een plicht je daarin te bekwamen, eigenlijk zou daarin les gegeven moeten worden. Het is nu zo eenzijdig. Er worden op Radio 2 nu door Ve ronica oude hits gedraaid, maar die mensen komen niet verder dan de jaren '60. Het zijn dertigers en veertigers. Je hoort zelden iets uit 1948 of '53, want dat is voor hun tijd. Je moet weten dat Dinah Shore een zangeres was. Je moet nie zeggen: wie, wat? Opzoeken wordt te weinig gedaan. Het is eenzijdig, want als ik zestig ben, word ik op de Nederlandse radio niet meer bediend. Je komt ze weinig meer te gen, mensen als Piet Wielinga, Herman van der Velden van 'Langs de lijn'. Die hebben on- zettend veel repertoire-kennis, iemand die steeds bij de tijd bleef, is Jany Bron, een heerlijk mens, omdat ze over de genera ties heen keek. Dat kom je niet meer tegen. Mensen die met mij gewerkt hebben, waren gewend dat de zaak was voorbereid. Nu krij gen ze een ander en dan zeggen ze: ja, maar Herman deed het zo. Ja, ik had m'n eigen manier. Dat kan botsen". Luistert u naar Radio 3? „Heel weinig. Af en toe dwing ik me er toe te horen of het on benul nog hoogtij viert. Ik luis ter nog wel eens naar de VA RA, omdat ik me medeverant woordelijk voel voor jongens als Jan Douwe Kroeske. In het algemeen kan ik er niet goed tegen. Kroeske is een gunstige uitzondering; die durft een paar plaatjes achte elkaar te draaien zondr iets te zeggen. Kijk, die weet wél wie Dinah Shore is. De spelletjes van die MulderEen jongens als Frits Spits weet heel goed wat hij doet, die is de hele dag bezig zijn ei te leggen. Maar de helft schudt het even uit de mouw". U hebt altijd met plezier bij de VARA gewerkt? „Ja en dat komt ook omdat het een politiek ingesteld be drijf is. Je kunt kritiek spuien en je hebt duidelijk je eigen verantwoordelijkheid Je hoefde nooit van te voren din gen te laten lezen. Achteraf kon je op je lazerij krijgen. Ik heb dat gelukkig nooit gehad. Die grote mate van vrijheid, bij welke omroep is dat mogelijk?" U hebt geen moeite gehad met de ver doorgevoerde demo cratie? „Dat iedereen overal in spraak in heeft en zo? Ik vind: alles gehoord hebbende neemt iemand een beslissing. Maar dat beslissen gebeurde nu juist niet. Nu weer wel, Van Dam is.autoritair mag je niet zeg gen, naturlijkhij heeft daadkracht, hij geeft leiding. Zoveel hoofden zoveel zinnen, dat werkt niet. Achter de programmering zit nu een filosofie. Het lijkt misschien op Veronica, maar het gaat erom dat je mensen bereikt die 's avonds moe thuis komen. Wil je als VARA over leven, dan moet je amusement brengen. Als het nodig die boodschap van het socialisme te verkondigen, dan hebben wij daarvoor het apparaat. Je hoeft niet elke minuut van je zend tijd je geloof te belijden. Het is ook een beetje 'no non sense'. Je merkt het in het be drijf. Sinds Marcel er is, wordt er veel harder gewerkt. Er wordt niet meer met geld ge gooid. Ik hoor het wel van de obers: in de kantine, waar Van Dam ook zijn boterham eet, stapt men nu om vijf voor half twee weer op. Vroeger zaten ze er om twee uur nog". Maar heeft de VARA nog be staansrecht, als het niet meer gaat om het bedienen van een linkse achterban? „De ideologie is meer op de achtergrond gekomen. We zijn ook altijd heel belerend ge weest. Maar waar zijn al die linkse mensen dan, die onze achterban moeten vormen? Die zitten voor een deel lekker bij de TROS, dan hebben ze een leuk gidsje. Als je heel links doet, is het ook niet goed. De Volkskrant staat ons bij wijze van spreken naar het leven en Vrij Nederland is ook niet zo vriendelijk. We moeten opboksen tegen de TROS en Veronica, maar als wij populaire programma's brengen, mag het opeens niet. Laten die andere omroepen nu maar eens wat serieuzer wor den. Dan is er weer evenwicht".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 23