4Ik sta te trillen'
Jidbods
ie kennen Dinah Shore niet eens'
(m/v)
Het recht op film
door dirk vellenga
p
STOK WORDT OPGEVOLGD DOOR EEN NIEUWE GENERATIE RADIOMENSEN
JONG, arts
ZATERDAG 7 NOVEMBER 1987
BÜCH ONTMOET JAGGER:
V.
JASTE
EfiENWOORDIGER
ETTBHfUR
en waterbouw
i Siles Markstinf B.V.
E,l Wat dat betreft is
Door Jan Koesen
HILVERSUM - Na vijfentwintig jaar hunkeren ontmoet
Boudewijn Büch zijn afgod Mick Jagger. Het is een schone
ontmoeting, die de VARA zondagavond uitzendt.
Boudewijn Büch erkent drie genieën: Goethe, Rimbaud en
Jagger. Als vijftienjarige woont hij het eerste concert van
de Roling Stones op 8 augustus 1964 bij in het Kurhaus.
Drieëneenhalve minuut duurt dit historische concert. De
uitzinnige fans breken in die tijd de statige zaal af. Vol
haat vertelt Boudewijn van de klappen waar hij toen om
vroeg.
'Büch meets Jagger' begint heel mooi. Boudewijn kijkt
neer op Beatle-fans: „Een Stones-fan heeft ook het levens
gevoel van The Stones. Eigenlijk zou je een platenspeler
weg moeten gooien als je daar een Beatle-plaat op ge
draaid hebt en in elk geval mag daar nooit meer een Sto-
nes-plaat op gedraaid worden".
Dan is het zover. Bedremmeld stapt Büch de hotelkamer
in van Jagger, die eveneens in het blauw gehuld is. Daar
zit Boudewijn, wat ongelukig met een vragenpapiertje in
de hand. Geduldig staat de ster hem te woord. „Relax, man.
Are you high?"
Belangrijke informatie komt niet vrij bij het gesprek.
Inderdaad, Mick leest geen boeken of verhalen over hem
zelf ('that's crap') en draait zijn eigen platen nooit.
Goedmoedig probeert Mick er nog wat van te maken.
Dan staat Boudewijn op de stoep. En hij is ontwapenend
eerlijk. „Ik sta te trillen...Godverdikkie...nou hoef ik niks
meer van het leven".
Ha, geen voetballen, dach- formatie over de regisseur,
ten de filmliefhebbers de tijd waarin de film werd
woensdagavond. Het spel- gemaakt, de spelers. Het is
leije 'Kwidam' vloog vrolijk een manier om jonge kijkers
over het scherm en daarna te interesseren in de ge-
zou niet Waterschei-RWDM schiedenis van de film de
of zo komen, maar die heer- traditie van glamour en tra-
lijke Hitchcock-film 'North giek die voorafging aan de
by Northwest', die in Vlaan- macht van de tv-f ilm, het
deren 'De dood op de hielen' tijdperk van 'Dallas en
heet. 'Miami Vice'.
De film was eerder uitge- De AVRO leek een beetje op
steld, inderdaad vanwege de goede weg door op drie
een voetbalwedstrijd, maar opeenvolgende maandagen
nu zou het gebeuren. De films te programmeren die
klimpartij op de koppen van een vrachtwagens vol Os-
Amerikaanse presidenten, cars incasseerden: de ti]d-
uitgehouwen in de rotsen. l°ze romantiek van An Of-
Het vliegtuig dat Cary ficer and a Gentleman', de
Grant probeert te raken die prachtige smartlap 'Terms
onschuldig op een kaal of Endearment'en de legen-
kruispunt op de bus staat te darische 'Bridge on the Ri-
wachten. ver Kwai'. Maar het ge-
Maar de BRT had weer een beurde in een wat onlogi-
nieuwe verrassing in petto, sche volgorde en zonder toe-
Er begon een oude zwart- lichting. Het zou leuk zijn
wit-film te ruisen. Wat was elke maandavond steevast
dat? 'Woman in the window' z0'n bioscoop-kraker op het
van Fritz Lang uit 1945? Op- scherm te krijgen, maar de
eens blijkt de BRT met een AVRO heeft andere plan-
Fritz Lang-cyclus bezig te nen: komende maandag
zijn, volgende week komt neemt Willemn Duys te
'Hangman also die' van deze zaak over en later wordt het
Duitse Amerikaan. weer 'Wedden dat'.
Het is wel even aardig Ed- Films behoren tot de popu-
ward G. Robinson en Joan lairste programma's op de
Bennett te zien rondschuife- tv. Er zijn wekelijks hon-
len, maar het wordt al snel derden te zien op de diverse
een meldodrama, dat de kij- kanalen. Daarom zou wat
ker van 1987 uit zijn hoofd meer duidelijkheid wense-
kan voorspellen. Waarom lijk zijn- De Duitse tv past
krijgen we niet de spanning de films onmiddellijk aan
van Hitchcock die nooit als een grote ster overlijdt
ouderwets zal worden? (Rock Hudson, Lino Ventu-
De Belgische tv geeft geen ra), België-Frans heeft soms
uitleg. Waarschijnlijk is het goede, actuele films (Woody
zo dat 'North by Northwest' Allen-reeks), maar die zijn
te lang duurde, 2 uur en een vaak in het Frans nage-
kwartier, en dat daardoor synchroniseerd. Maar ver-
de samenvatting van de der blijft het willekeur,
voetbalwedstrijden (ja, toch De BRT heeft een goede
dus) in het gedrang zou ko- naam op filmgebied, maar is
men. 'Woman in the win- soms erg grillig en kan we-
dow' was een film van an- ken achter elkaar middel-
derhalf, dat kon dus net. matig spul vertonen. Of zijn
Je voelt je weer eens bela- ze daar al tevreden met het
zerd. De tv kan beschikken feit dat ze Perry Mason eer-
over een schat aan oude der uit kunnen zenden dan
films en kan die op een ple- de VARA? Als ze Hitchcock
zierige wijze in de huiska- beloven, hebben wij recht
mer brengen. Met wat in- op Hitchcock.
Onze Boudewijn met zijn afgod Mick Jagger: het
Stones-gevoel. fotoanp
waardige uitwendige
dat voor vrouwen is
sir is ontwikkeld op
ijke vorm en ook de overige
systeem dienen comfort,
hygiëne.
apotheker of
ket ter beschikking gesteld
-panty, opvangreservoir en
en zijn f 55.- incl. BTW
Srie dagen worden gebruikt.
nen met produktomschrijv
j wordt u franko thuis
t van uw acceptgirokaart, te
18517 (postzegel is niet nodig]
stretch-panty aangeven:
(groot) of EL (extra groot)
i blijvend gebruik worden.
mil
inste 3 jaar ervaring in een
de gemeente Etten-Leur I
ftijd, opleiding en ervaring be-
ot maximaal 3.601.- (salaris-
«mogelijkheden tot salarisni-
ikomst aanwezig.
i gebruikelijke rechtspositie-
i toepassing. De gemeente is
de intefgemeentetijke ziekte-
I.Z.A. Noord-Brabant};
huisvestingsnota zal voor hel
uimte medewerking wor-
nikkend over stedelijke voor-
i gunstig gelegen gemeente
inwoners;
gen kunnen eventueel tefefo-
ngewonrten bij de dienst Ge-
telefoonnummer 01608-24000,
itvoerige inlichtingen omtrent
ervaring en dergelijke, binnen
srschijnen van dit blad te rich-
ster en wethouders van Etten-
4870 GA Etten-Leur. Links-
vacaturenummer 87-70 ver-
s marketing bar.
i toeft gespecialiseerd in marketing en
>nde merkartikelen o.a. Kellogg's, Ne
ten Lee S Perries, produkten indete-
t Nederland tobben wij beboette aan:
Natuurlijk krijg ik brieven van
vrouwen die zich aanbieden"
Henny Hulsman
Techniek Uitvoering kan
Openbare Werken van a
t worden geplaatst een
tionaris zal in hoofdzaak b«-
werkzaamheden:
ntwoordelijkheid van de chaf
i van dagelijks toezicht
i werken voor het Grond-
I van de wegenbouw, riole-
ouding welke door derden
financiële eindrapportages
erken;
je werkadministratie, werkbe-
/vergaderingen en het verzor-
-glegging;
van de benodigde gegevens
de revisie door het bureau Ci-
bereiding;
op de naleving van da voor-
i gesteld in bestek en tekenin
spraken met aannemers, nuts-
controfe op de naleving van
ie aanleg en da inmeting van
olhuisaansluitingen.
diploma M.T.S. weg- en water
oma's strekken tot aanbeve-
in het V.F.B.-kanaal is een
krijgt een zeer professionele
I in moderne marketing en ver-
]ing voor ervaren jonge men-
zeer veel toekomstmogelijkhe-
kertd inkomen en een auto
i beschikking.
>aan:
79 - 7300 AD Apeldoorn
r C.W. van der Giessen
tuur, neuraattherapie,
en ontspanningsbahandeling
tfbertdonk 4707 XZ
"v. 01650-37298.
jtl! Vellenga
heeft al afscheid
nen van de grote
(het drukke leven.
'an Stok, presentator
'baanbrekende pro
p's als 'Tijd voor
gers' en 'Top of flop',
zijn woning aan de
Irdamse Prinsen-
verruild voor een
|in de Gaasperplas,
sterdammers 'nog
rdan de Bijlmer'.
IfAHA-collega Kees van
woont hij nu in een
flats die tussen het
'en de waterpartijen zijn
Vd. In een nieuwe we-
i 'licht, lucht en ruimte'
jüerman Stok op het af-
|van de VARA, dat offi-
pl januari 1988 valt. Hij
Enu alvast van een 'lang-
ivakantie'.
valt in een afvloei-
[geling, die hem geen pijn
1 voor Teenagers? De
vader van de allereerster
atie tieners sluit zijn car-
If. Een moment om bij stil
'ziet er nog jong en veer
tig uit, ook al zegt hij van
„Ik heb er geen be-
aan met de snelle jon
nes te doen. Dat zou tegen
stuur zijn". Is zijn haar
ijs of nog steeds blond?
lijft een raar Idee: de man
Sjd voor Teenagers gaat
is ook geen VUT, hè",
ierman Stok uit met die
»wde stem. „Het is een
regeling; die valt onder
10 van het omroep-
ient en heeft te maken
arganisatie. Je wordt
itslagen! Je krijgt dus
uitkering en die uitke-
rardt aangevuld uit de
elspot van de Neder-
omroep.
vond ik een nare erva-
[want je moet naar het
In die zaal zie je allerlei
tn die daar uit pure nood
snde naar toe moeten ko-
Daar hoor ik niet thuis,
jk. Ik heb nog niet één
mijn leven iets van de
|e dienst of wat doen ook
gen. Nu, aan het eind
Jik er naar toe. Ik vond dat
a-sociaals had: die
sn hadden het hard nodig
toch niet? Ik heb inmid-
ï'n werkbriefjes in huis.
1 januari moet ik het op-
als ik wat doe. En te-
inatuurlijk".
it terugblikken op 30,35
idio-historie en een ver-
ig maken tussen toen en
Sjd voor Teenagers begon
Hoe is dat programma
lan?
it idee was van Co de
van de afdeling jeugd-
imma's van de VARA.
Icht ook de naam. Je had
tijd niks op het gebied
longeren, eigenlijk alleen
Luxemburg. Arie van
'P, hoofd gesproken
voelde er wel voor en
>rogramma kwam er, tot
ongenoegen van de mu
iteling van de VARA, die
Sepasseerd voelde. Ook in
'erenigingsraad is gepro-
i net programma onderuit
'en. Het was het eerste ge-
inteerde platenpro-
gericht op jongen
M. In eerste instantie
het gepresenteerd door
Duster (Dick van't Sant,
Wer naar de NCRV ging)
!e kreeg zijn tekst op een
in. Ik deed eerst alleen de
ïews buiten de deur.
de Kloet en ik luisterden
de plaatjes af. We reden
lw®ek langs alle platen-
schappijen en dan haal
de de white labels, de
ters. Zo hadden we in elke
Iding wel een primeurtje.
Was de grote kracht van
programma. Er was ook
'concurrentie. De AVRO
I Pussen 10 plus en 20 min',
dat was in eerste instan-
iP niet gepresenteerd pla-
:°gramma van 10 tot 15
n op de manier van 'Ar-
jritaminen'. Wij hadden
uohoorlijke voorsprong en
n onze populariteit ook
In veronica kwam".
tï»,nw.°°rdig komen de
n ..p,aten zelf aanle-
P'er zijn vaak promotie-
sta wat veranderd. U
^««Platen zelf halen.
n dat was nog zeer te-
Herman Stok: „Wat is radio helemaal? Het is muziek en gesproken woord. De rest is franje".
gen de zin van de heer Broeksz,
toen voorzitter van de VARA,
want die was wars van elke
vorm van commercie naar de
radio toe. Ik weet het nog goed,
er kwam een vertegenwoordi
ger van RCA (echte pluggers
had je niet) naar de VARA-
kantine. Hij had een krant bij
zich en kwam voorzichtig bij
ons zitten. Hij zei: hier zit de
nieuwe single van Elvis Pres
ley in. Dat niemand het zou
zien! Wij pakten de krant aan.
Zo besmuikt ging dat. Als
Broeksz het had gezienHij
zou gezegd hebben: daar is de
discotheek van de NOS voor.
Maar daar konden wij niet mee
werken, want die hadden het
materiaal niet.
Natuurlijk werd er toen ook
door de platenmaatschappijen
wel eens wat georganiseerd.
Phonogram was er heel sterk
in. Je had de nieuwjaarsrecep
ties en de dinertjes op Valen
tijnsdag. Er was altijd wel een
presenfje, een elektrisch mes,
een philishave of een ladysha-
ve. Maar dat werd nooit als
omkoping gezien. Je kende me
kaar allemaal, je kwam ook
privé wel bij elkaar over de
vloer. Het wereldje was klei
ner. Nu ken je elkaar nauwe
lijks, je weet niet wie er bij de
andere omroepen zitten".
De manier waarop Tijd voor
Teenagers werd gepresenteerd,
was die geïnspireerd op Ameri
kaanse programma's of op Ra
dio Luxemburg?
„We hebben nooit bandjes
uit Amerika afgeluisterd, maar
Luxemburg kon je hier uiter
aard ontvangen. Ik denk dat je
noch Herman Stok, noch Dick
Duster een disc-jockey kunt
noemen. Wij waren gewoon
presentatoren. Wij waren ge
wend de dingen die wilde zeg
gen eerst even op te schrijven
en die er op een losse manier
uit te gooien. Er werd geen on
zin uitgekraamd, je had er over
nagedacht.
Ik heb de hele, gigantische
technische ontwikkeling mee
gemaakt. Van 78 toeren naar
CD. Tegenwoordig kan men
niet werken zonder mengpane-
lea Ik denk wel eens: probeer
het eens zonder die jingietjes
en die technische foefjes. Wat
is radio nu helemaal? Het is ge
sproken woord en muziek. De
rest is franje".
Heeft de VARA-leiding nog
geprobeerd in te grijpen?
„Nee, nooit. Het was voor de
VARA natuurlijk wel een grote
stap, want tot die tijd had je al
leen maar programma's waar
iets belerends in zat. 'Vragen
staat vrij', 'Kopspijkertjes',
programma's waar je iets van
mee kon nemen. Alleen in de
Verenigingsraad bleef men
ageren tegen 'die herrie'.
Ik hoor nog vaak verhalen
van mensen die stiekem luis
terden. hun ouders mochten het
niet merken. Alsof het viezig
heid was. Toen de Beatles kwa
men, werd er geroepen over dat
vieze, lange haar. Nou, op de
foto's is geen lang haar te be
kennen, of wel soms?"
In het begin van de jaren
zestig kwam Top of Flop'.
„Ja, dat begon op..even kij
ken... 9 december 1961 en
duurde tot augustus 1965. Piet
te Nuyl had het idee uit Enge
land meegenomen, daar heette
het 'Jukebox Jury'. Toen er een
presentator werd gezocht met
enig verstand van tienermu-
ziek, lag het voor de hand dat
ik gevraagd werd. Dan word je
echt bekend, ze wisten toen wie
er bij de stem hoorde. De cor
respondentie nam enorm toe, ik
was opeens een Bekende Ne
derlander. Laten we eerlijk
wezen, als 'Top of Flop' er niet
was geweest, had u hier waar
schijnlijk niet gezeten".
Ook Top of Flop' was weer
pionierswerk, nu op de televi
sie.
„Het was iets nieuws. We lie
ten de camera's glijden langs
die koppies. Het publiek kwam
in beeld, dat was nog nooit ge
daan. Er waren geen monito
ren, ze moesten zich onbespied
wanen. De kaartjes waren bin
nen de kortste keren uitver
kocht. We hadden een entree
prijs van één gulden. We dach
ten: als het voor niks is, halen
ze die kaarten en dan komen ze
misschien niet.
De plaatselijke kappers wa
ren op die dag vol, al die mei
den moesten zo'n suikerspin.
Iedereen maakte zich mooi. En
ze hadden altijd kauwgom bij
zich. Sommige ouders dachten
dat wij kauwgom uitdeelden.
We hebben wel eens gezegd:
wie kauwt, komt niet in beeld.
Maar dan vond de schouw
burgdirectie later al dat plak-
spul onder de stoelen
Het was het eerste tv-pro-
gramma gericht op jonge men
sen. Er was niks. Ja, je kreeg
'Rooster' bij de AVRO, maar
dat was toch anders. 'Top of
Flop' had een hele simpele for
mule: je draaide een minuut
lang een grammofoonplaatje
en liet er een foto bij zien. Dat
kon toen nog. Veel later hebben
we nog eens acht uitzendingen
gedaan, maar toen werkte het
absoluut niet meer. Nu is het
publiek zo verwend door de vi
deoclip, dat een artiest niet
eens meer kan optreden zonder
de entourage vanb zo.n clip.
Dat is echt dodelijk".
Er was een jury om de platen
te beoordelen.
„Er was jury met iedere keer
andere mensen. Toen we het
land in gingen namen altijd
één jurylid uit de plaats zelf,
een meisje uit de platenzaak of
een journalist van de regionale
krant. De jury's moesten hun
oordeel geven en het was het
mooiste als de stemmen staak
ten, want dan moest de zaal be
slissen bij handopsteking. Het
gebeurde wel eens dat een
plaat door de jury unaniem
slecht werd beoordeeld en dan
zeiden we: ja, maar op deze
manier krijgen we de zaal niet
één keer in beeld. Als jullie nu
Wie vindt u goed op dit mo
ment?
„Nou, Chris Rea, China Cri
sis, Bruce Springsteen, Swing
Out Sister en van eigen bodem
de Nits, Het Goede Doel, Frank
fifty-fifty stemmen, dan kan jt Boeyen. En is zijn genre vind ik
het publiek tenminste mee
doen. Er werd wel eens wat ge
rommeld om in elke uitzending
die zaal een keertje mee te la
ten sternen".
Maar Top of Flop' hield op
en u kon terug naar de radio.
„Het werd plotseling gestopt.
Er was toen bij Top of Flop als
een tendens die je nog steeds
ziet, bij Countdown en zo: die
kinderen werden zo jong! Om
dezelfde reden is Doe Maar op
gehouden. Eerst was het pu
bliek tussen de 14 en 20 jaar,
maar dat werd steeds jonger.
In juli 1965 ging daarover pra
ten met Joop Simons, toen chef
amusement bij de VARA. Ik
zei: er komen kinderen van 8,9
jaar, het zijn geen echte tieners,
het heeft niks volwassens
meer. Wat ik toen niet wist,
was dat Simons een hekel had
aan het programma. Net op dat
moment was Ralph Inbar met
een plan gekomen voor een
nieuw programma, naar een
Frans idee. Dat werd 'Fenklup',
eerst gepresenteerd door Ju
dith Bos en naderhand door
Sonja Barend. Joop Simons
hoorde mijn verhaal en zei:
jongen, weet je wat me doen,
stop maar meteen. Hij pakte de
telefoon en belde de persdienst.
Het kwam hen uitstekend uit".
Hoe zou het komen dat het
publiek steeds jonger wordt?
„Ik weet het niet. Hierboven
woont een kind van 8 en dat
moest en zou naar Madonna.
De hele klas ging bij wijze van
spreken. Dat komt door dat
kastje, hè. Ze zien geen afstand.
Ze zien Madonna niet als een
oud vrouwlje, wat eigenlijk lo
gisch zou zijn als je zo jong
bent. Ze kijken naar Mick Jag
ger, die bijna hun opa zou kun
nen zijn. Ik zit echt vreemd te
kijken als die kinderen ongege
neerd zingen: loop je lui ach
terna".
Iemand die lang bij de radio
werkt, moet meegroeien met de
ontwikkelingen in de muziek.
Er kwamen steeds nieuwe gol
ven, na de rock van de jaren
vijftig kwamen de Beatles en
de Stones.
„Daar heb ik nooit moeite
mee gehad. Ik ben begonnen
met platen uit de jaren '50,
maar ik heb echt wel affiniteit
met wat er nu gebeurt, hoewel
ik niet alles goed vind. Het zou
slecht zijn als je als disc-jockey
blijft hangen bij je favoriete
Andrew Sisters. Je moet de
ontwikkelingen volgen en wat
jij goed vindt, moet je eruit
pikken".
de Vlaamse zanger Johan Ver
minnen erg goed. Rob de Nijs
ook".
Voor een nieuwe generatie
heeft muziek vaak een emotio
nele waarde. Als je zelf ouder
bent, is het moeilijk die emoties
aan te voelen.
„Voor jezelf bestaat die emo
tie dan niet meer, dat klopt. Die
horen bij die belangrijke pe
riode van opbouw in je leven.
Later vind je emoties meer in
boeken en in films, denk ik.
Maar muziek blijft belangrijk.
Als ik me ontspannen en lekker
voel, dan is er altijd muziek bij,
meestal klassieke muziek of
hele zachte, instrumentale mu
ziek, niet de gangbare popmu
ziek.
Is dat contactverlies een pro
bleem?
„Ik had het er laatst met Mi
chel van der Plas over. Die doet
eigenlijk niets meer en dat is
jammer. Hij zei: 'Ik kan niet
meer inschatten wat de jongere
generatie bezig houdt. Hoe kan
ik ze beiinvloeden, hoe kan ik ze
laten lachen? Ik ben het con
tact kwijt'. Ja, dan moet naar
de Melkweg en dat breng je
niet meer op. Het is hetzelfde
als met oudere onderwijzers.
Die kunnen het gewoon niet
meer aan, de kloof is veel te
groot. Maar die kloof is iets na
tuurlijks, denk ik.
Je moet zelf onder de 24 zijn
om de nieuwe generatie te kun
nen snappen. Maar dat bete
kent niet dat je die platen niet
kunt draaien. Mensen gaan in
drommen naar Madonna, maar
ik vind het niks. Het is niks.
Kijk, van Springsteen gaat een
grote kracht uit, die hoeft niet
raar te doen. Maar Madonna,
nee, daar begrijp ik niets van".
Nu zitten in Hilversum dj's
met hele andere ideeën.
„Het is mooi dat er veel jonge
dj's zijn, maar die zouden zich
ontzettend moeten verdiepen in
het repertoire. De muziek is
niet van vandaag, die gaat veel
verder terug. Ik heb na de oor
log die grote Decca-platen
meegemaakt. Toen kregen wij
de muziek die Amerika in de
oorlog had gehad. Logisch dat
je dan repertoire-kennis hebt.
Het is een plicht je daarin te
bekwamen, eigenlijk zou
daarin les gegeven moeten
worden.
Het is nu zo eenzijdig. Er
worden op Radio 2 nu door Ve
ronica oude hits gedraaid,
maar die mensen komen niet
verder dan de jaren '60. Het
zijn dertigers en veertigers. Je
hoort zelden iets uit 1948 of '53,
want dat is voor hun tijd. Je
moet weten dat Dinah Shore
een zangeres was. Je moet nie
zeggen: wie, wat? Opzoeken
wordt te weinig gedaan. Het is
eenzijdig, want als ik zestig
ben, word ik op de Nederlandse
radio niet meer bediend.
Je komt ze weinig meer te
gen, mensen als Piet Wielinga,
Herman van der Velden van
'Langs de lijn'. Die hebben on-
zettend veel repertoire-kennis,
iemand die steeds bij de tijd
bleef, is Jany Bron, een heerlijk
mens, omdat ze over de genera
ties heen keek. Dat kom je niet
meer tegen.
Mensen die met mij gewerkt
hebben, waren gewend dat de
zaak was voorbereid. Nu krij
gen ze een ander en dan zeggen
ze: ja, maar Herman deed het
zo. Ja, ik had m'n eigen manier.
Dat kan botsen".
Luistert u naar Radio 3?
„Heel weinig. Af en toe dwing
ik me er toe te horen of het on
benul nog hoogtij viert. Ik luis
ter nog wel eens naar de VA
RA, omdat ik me medeverant
woordelijk voel voor jongens
als Jan Douwe Kroeske. In het
algemeen kan ik er niet goed
tegen. Kroeske is een gunstige
uitzondering; die durft een
paar plaatjes achte elkaar te
draaien zondr iets te zeggen.
Kijk, die weet wél wie Dinah
Shore is. De spelletjes van die
MulderEen jongens als
Frits Spits weet heel goed wat
hij doet, die is de hele dag bezig
zijn ei te leggen. Maar de helft
schudt het even uit de mouw".
U hebt altijd met plezier bij
de VARA gewerkt?
„Ja en dat komt ook omdat
het een politiek ingesteld be
drijf is. Je kunt kritiek spuien
en je hebt duidelijk je eigen
verantwoordelijkheid Je
hoefde nooit van te voren din
gen te laten lezen. Achteraf kon
je op je lazerij krijgen. Ik heb
dat gelukkig nooit gehad. Die
grote mate van vrijheid, bij
welke omroep is dat mogelijk?"
U hebt geen moeite gehad
met de ver doorgevoerde demo
cratie?
„Dat iedereen overal in
spraak in heeft en zo? Ik vind:
alles gehoord hebbende neemt
iemand een beslissing. Maar
dat beslissen gebeurde nu juist
niet. Nu weer wel, Van Dam
is.autoritair mag je niet zeg
gen, naturlijkhij heeft
daadkracht, hij geeft leiding.
Zoveel hoofden zoveel zinnen,
dat werkt niet.
Achter de programmering
zit nu een filosofie. Het lijkt
misschien op Veronica, maar
het gaat erom dat je mensen
bereikt die 's avonds moe thuis
komen. Wil je als VARA over
leven, dan moet je amusement
brengen. Als het nodig die
boodschap van het socialisme
te verkondigen, dan hebben wij
daarvoor het apparaat. Je hoeft
niet elke minuut van je zend
tijd je geloof te belijden.
Het is ook een beetje 'no non
sense'. Je merkt het in het be
drijf. Sinds Marcel er is, wordt
er veel harder gewerkt. Er
wordt niet meer met geld ge
gooid. Ik hoor het wel van de
obers: in de kantine, waar Van
Dam ook zijn boterham eet,
stapt men nu om vijf voor half
twee weer op. Vroeger zaten ze
er om twee uur nog".
Maar heeft de VARA nog be
staansrecht, als het niet meer
gaat om het bedienen van een
linkse achterban?
„De ideologie is meer op de
achtergrond gekomen. We zijn
ook altijd heel belerend ge
weest. Maar waar zijn al die
linkse mensen dan, die onze
achterban moeten vormen? Die
zitten voor een deel lekker bij
de TROS, dan hebben ze een
leuk gidsje. Als je heel links
doet, is het ook niet goed. De
Volkskrant staat ons bij wijze
van spreken naar het leven en
Vrij Nederland is ook niet zo
vriendelijk.
We moeten opboksen tegen
de TROS en Veronica, maar als
wij populaire programma's
brengen, mag het opeens niet.
Laten die andere omroepen nu
maar eens wat serieuzer wor
den. Dan is er weer evenwicht".