ALS ALTERNATIEF DE HOOP BIEDT AAN JUNKS DE BIJBEL ZATERDAG I 7 NOVEMBER 19871 5. Homirv OCCASIONS P. Hommel P. Hommel Waspik NBr. e keuze. Doorgaan met de dood in het vooruitzicht of een leven in dienst van God. Een alternatief? „Het is iets waar je zelf voor kiest". De Hoop, een evangelisch centrum voor verslaafden in Dordrecht. „Als het me hier niet lukt, lukt het me ner gens". Een laatste redding en.een nieuw houvast. 'Geflipt' zijn ze op andere af kick-technieken: praten in de groep, rondlopen met een bordje 'ik ben dom' en de trap schoonmaken met een tandenborstel. „Hier word je tenminste als een mens behandeld". 'Scoren' kun je ook bij De Hoop. Dertig tot veertig procent stapt na twee jaar gezond naar buiten, zegt directeur Teun Stortenbeker. Zonder dope, maar wel met God. „Hoe anders? Als je 'gewoon' stopt met druggebruik, blijft er toch alleen maar een droge junk over". Dagboek Paranoia Schreeuwen Bijbel Boerderij Opgegeven De Brug p K t - #i. 'li ;►<>+-<>. if ,4 -orop s ic^dt Uw officiële Mercedes Benz dealer Julianastraat 36 Waspik Tel. 04168-1236 Nieuw op voorraad ISO parelgrijs, zwarte stol, acc. 190 E blauwzwart, grijze stof acc. 190 E Impala, zwarte stof, div 190 D wit, zwarte stof, div. aa 190 D blauwzwart, zwarte stof, acc. 190 D diam.bl.. grijze stof, div 1987 190 D 2.5 irelgrijs, grijze stof, diy 190 D 2.5 wit, zwarte stof, div. acc 190 2.5 Impala, zwarte stof, div 250 D iokzllver, zwarte stof, 250 D blauwzwart, zwarte stof, ft acc. 207 D verl., verb., wit 260 SE blauwzwart, zwarte stof, ft acc. 300 SE nauticblauw, grijze stol 500 SEL champ, met., bruin vel., dJ acc. 1981 (zeer mooi) 500 SE patrol met., div. acc. - 380 SE groen met., crème vof.,d acc. 1984 300 SE .zw. met., grijs vel., div. a 1986 280 SE •blauw met., bl. vel., div a 1984 280 S groen met., groene stof div. acc. 1984 300 E bl.zwart met., grijs vel., div I acc. 1985 230 E LPG rookzllver, zwarte stof, div I acc., 1986 230 E LPG grijs met., blauwe stof, div acc. 1985 200 rookzilver, zwarte stof, div acc. 1986 200 0 groen met., groene stot, div I acc. 1986 200 D donk.bl., bl. stof, div. acc. 1986 200 D wit, blauwe stof, div. acc. 1985 200 D rookzilver, zwarte stof, div. acc. 1985 300 GD antr. aut., div. acc., 1986, terreinwagen 300 TD VAN surfbl., blauwe stof, div. a 1985 240 TD VAN wit, blauwe stof, div. acc 1985 300 D W123 antr., zwarte stof, div. acc. 1983 200 D W123 surfblauw, bl. stof, di» acc., 1984 190 E 2.3 16 rookzilver, zwarte stof, div. acc., 1985 190 E 2.3 16 blauwzw., div. acc., 1985 190 E rookzilver, zwarte stof, div acc., 1985 190 E d.rood, d.rode stof, div. acc, 1985 190 wit, blauw stof, div. acc., 1987 190 l.groen met., groene stof, div acc., 1984 190 champagne, beige stof, div acc., 1984 190 diam.bl., blauwe stof, div. acc., 1983 190 D 2.5 rookzilver. zwarte stof, div. acc., 1986 190 D demo., diam.bl., grijze stof, div. acc., 1987 190 D demo., grijs met., grijze stol, div. acc., 1986,9990 km 190 D demo., l.groen met., crêmo stof, div. acc., 1986, 7170 WI 190 D demo., aut., d.rood met., div acc., 6102 km, 1986 190 0 rood, crèmestof, div. acc., 1986 190 D Impala crèmestof, div. acc 1985 190 D wit, zwarte stof, div. acc., 1985 190 D antrac., zwarte stof, div. acc. 1985 BMW 735I luxorgrijs, zwart leder, div acc., mei 1987 Opel Omega 2.0 SE lakgrijs, div. acc., 1987 Opel Omega 2.0 SE grijsgroen met., div. acc., 1987 Volvo 340 LPG blauw, div. acc., 1986 Volvo 245 L VAN d.rood, LPG, 1982 Graag tot ziens D Door Maria Klein Obblnk „Jezus-muziek, dat draaien ze hier de hele dag. Van dat softe, weet je wel. Ik werd daar in het begin helemaal hooked van. Daar wen je aan. Ik hoor het al niet eens meer. Wat voor muziek?" Vraagt aan Adrie, een van de medewerkers, een bandje op te zetten. „Doe maar 121". De zoete klanken van Ralph McTells Streets of London vullen de ruimte. Hij wil anoniem blijven. „Heb een vrouw en een kindje thuis, ergens in Bra bant". De zweetdruppels stromen langs zijn gezicht. „Je ziet het, ik maak heel moeilijk contact". 24 jaar is hij, waarvan vijf jaar ver slaafd. „Heroïne, cocaïne, alles. Ik had de keuze tussen iemand doodschieten of zelf doodgeschoten worden". „Hier zit ik gebeiteld. Ze behandelen je als mens en niet als junk. Ik ben hier nu een maand. Wil leren hoe ik kan pra ten met normale mensen. Zonder eerst een shot te nemen. Ik heb in een afkick centrum in Arnhem gezeten. Als je iets fout deed, moest je voor straf om zeven uur 's ochtends de vloer dweilen. En als je niet met andere mensen over je pro blemen praatte, kon je gaan. Nou, ik ben gegaan: als ze elke dag tegen je zeggen dat je een klootzak of een lui bent, aan kom je niet verder. Ik word daar juist heel agressief van". Een praatje aan de bar - geen alcohol - in het crisis-opvangcentrum. Hij heeft net de afwas gedaan. De open keuken grenst aan de huiskamer. Na een verbou wing is nu plaats voor vijftien gasten. Een uitbreiding, nodig vanwege de lange wachtlijst. De renovatie kosttte ruim één miljoen gulden. Er is een nieuwe vleugel gebouwd, speciaal voor de arbeidsthera- pie. Daardoor worden privé en werk ge- Roken mag nog in het opvangcen trum. Het programma: eerst afkicken onder medische begeleiding en dan de tweede fase: voor minimaal drie, vier maanden naar 'het centrum'. In de zithoek wordt gekletst en gele zen. Even een vrij halfuurtje voor de the rapie begint. Maar eerst in je dagboek schrijven, verplicht. Later kun je er met je mentor, je begeleider over praten. Individuele begeleiding, daar gaat het om. Elke gast heeft een eigen mentor. Groepstherapie heeft geen zin, zegt Dicky van de Langemeen, maatschappe lijk werkster bij De Hoop, verwijzend naar de doorsnee werkwijze bij opvang centra. „Dat moet je niet doen met men sen die moeilijk contacten kunnen leg gen. Want vastgelopen in relaties zijn ze allemaal. Maar ieder mens heeft andere ervaringen. Ieder mens is uniek. Dus iedereen heeft een andere behandeling nodig". Je kunt er niet meer uit. Heb je geko zen voor opname, dan kom je voorlopig met meer buiten. Tenzij onder begelei ding. Zie je het niet meer zitten, dan stap je op. Maar krijg je daar spijt van, dan kom je weer onderaan de wachtlijst. Zo is het met Hans (25) uit Rotterdam gegaan. Een serieuze, rustige jongen. „Ik ben twee maanden weggeweest. Wegge lopen. Ik dacht dat ik het wel aankon, maar ik ging zelfs meer heroïne gebrui ken. Ik zag na een paar dagen al dat het fout ging. Ik kwam hier weer onderaan de wachtlijst, maar de tijd dat ik hier al gezeten heb, tellen ze wel mee". »Ik was helemaal paranoia. Ik heb ge varen, kwam veel in het buitenland. Ben gaan gebruiken toen ik drie keer bijna vermoord was. Ik schrok overal van, ver trouwde niemand meer. Ik liep toen al bij het CAD (Centrum voor Alcohol en Drugs, red.). Ik dacht dat ik paranoia was geworden door cocaïne, terwijl ik dat maar één keer had gebruikt. M'n va der nam me mee naar het buitenland om bij te komen. Daar werd ik weer twee keer met een mes bedreigd. Terug in Holland ging het mis. Heroïne". „Hier kom ik tot rust. Er loopt hier niemand met een mes. Toen ik was weg gelopen, merkte ik wel dat die paranoia al een stuk minder was geworden. Ik hoop het nu af te maken". Kijkt de ver slaggeefster indringend aan. „Jij bent zelf verslaafd". Wijst op de sigaret. Barst los: „Een hoop mensen hebben veel kri tiek op junkies. Zo van 'zet ze tegen de muur' of 'stop ze in werkkampen'. Ter wijl heel veel mensen roken en drinken. Verslaving begint met roken hoor. Uit een aangrenzende ruimte klinkt orgelmuziek. Schrijven aan de eettafel. Henk (22) uit Rotterdam: „Hier hoef je tenminste niet te schreeuwen". Schreeuwen? „Ja, al je agressie er uit schreeuwen, weet je wel. Hier schrijf je je gevoelens op". Henk zit hier 'vanwege justitie'. „Mijn zaak is aangehouden. Bedreiging met geweld, inbraken. Acht jaar verslaafd, heroïne, slaappillen. Ik had nog een half jaar te leven Hij zit hier nu twee maanden. „Ik zie in m'n dagboek dat ik vorderin gen maak. Ik heb geleerd door te zet ten". Twee weken geleden is hij weggelo pen. „Maar ik had niks buiten. Iedereen zat vast. Heb bij junkies geslapen. Na één dag weer aan de heroïne. Ik kwam terug om m'n geld en kleding te halen. Ik ben gebleven, omdat ik anders moest zit ten". God hoeft niet. Er zijn bijbelstudies, er is een dagsluiting, maar je hoeft er niet aan mee te doen als je niet wilt. Pra ten over God gebeurt alleen als je er zelf over begint, zegt directeur Stortenbeker. En dat wordt de mensen al duidelijk ge maakt bij het kennismakingsgesprek, zegt hij. „Wij selecteren mensen niet op hun levensbeschouwing". De gasten in het opvangcentrum bevesti gen dat. Liesbeth (21), uit Roosendaal voelt zich aangesproken. „Ik heb geen geloof. Dat heb ik ze ook gezegd bij het intake-gesprek. Zij zeiden 'het is je eigen keuze. Je hoeft niet mee te doen aan bij belstudie. Je hoeft nergens aan mee te doen'. Ja, er zijn er ook bij die bekeren. Vorige week was ik jarig. Ik kreeg een bijbel cadeau. Ik voelde me vreselijk op gelaten. Ach, misschien overkomt het me nog wel". Ze stapt op, gaat Henk helpen. Hij moet een brief aan de politierechter schrijven. „Is het een hij of een zij?", vraag Liesbeth en maakt een opzetje. Maak een tekening over leven, onweer of kinderen. Dat is de opdracht voor de creatieve therapie van die middag. Niet iedereen ziet het zitten om met waterverf te tekenen. Een jongen, eind twintig, legt z'n hoofd tussen z'n armen, weigert. Die middag is hij in de therapieboerderij te vinden. 'Het Anker' ligt even buiten de stad. De boerderij oogt vriendelijk. Hier verblijven de 'gasten' acht maan den, een nieuwe fase naar zelfstandig heid. Gemiddeld zijn er tien tot vijftien 'logés' in de boerderij. Teun Stortenbeker laat de kamers zien: de moderne keuken - waar om de beurt wordt gekookt - de ontspannings- - FOTO DE STEM DICK DE BOER 'Clean' zaal en de huiskamer. Veel planten, bloe men op tafel, een volière en, alweer, een orgel. Dit keer ook een televisie. Er wordt hooguit twee tot drie keer per week naar gekeken. Geen Miami Vice, te veel ge weld. Geen occulte films als 'The Exor cist'. Stortenbeker: „We hebben afspra ken gemaakt waar wel en niet naar wordt gekeken". Popmuziek is uit den boze, legt hij uit. „Die muziek is door spekt met drugsproblematiek. Qua tekst, type muziek en de oorsprong van de mu ziek. Er wordt veel gecomponeerd, ter wijl men onder invloed is". De drukkerij van De Hoop grenst aan de boerderij. Lucienne (27) maakt een mon tage van het maandblad van De Hoop. Giften voor De Hoop stromen binnen via 20.000 vrienden: kerkelijke organisa ties en particulieren. Want alleen het op vangcentrum draait op subsidie, circa 1 miljoen. Alleen in de maand augustus is al 100.000 gulden aan giften binnenge komen. De Hoop draait op een totale begro ting van 2 miljoen gulden. De christe lijke naastenliefde is professioneel. Er zijn 35 gediplomeerde hulpverleners, die aan een baan te komen, zeggen ze in De Hoop. Dat blijkt wel uit de praktijk. Wiena Verbree is 29 jaar. Zij behoort tot die dertig tot veertig procent 'ge slaagden' van De Hoop. Twee jaar gele den kwam ze er uit. Zij komt speciaal voor de verslaggeefster haar zegje doen. Ze werkt nog als vrijwilligster bij De Hoop, „omdat ik hun een warm hart toe draag". Wiena komt uit een streng christelijk gezin, met dito leefregels. Ze kon er niet tegen. „Ik voelde me anders. M'n klasge noten droegen vlotte kleren, gingen uit en zo. Ik wist al wat het antwoord van m'n ouders was als ik zei dat ik dat ook wilde. Wat ze dan zeiden? Gewoon, 'jij hoort daar niet' was het antwoord als ik bijvoorbeeld vroeg of ik naar de disco theek mocht". Zodra ze de kans kreeg ging ze op zichzelf wonen. Binnen een week rookte ze hasj. Ze ontmoette een jongen die ge bruikte, ging samenwonen. „Ik deed mee; heroïne, speed, alles". Door de heroïne durfde ze te praten. „In dat kringetje deden ze alles wat ze wilden. Leuke mensen, leuke muziek. Ik rookte mee, vond dat lekker, omdat ik gestoord was in het contacten leggen. Als ik gebruikte was ik de persoon die ik had willen zijn: spontaan, leuk, vrolijk". Wiena moest een rol spelen: privé liep ze in spijkerbroek, op haar werk verborg ze haar armen met de spuitplekken, en als ze haar ouders bezocht kleedde ze zich in nette kleren. Toch kwam de familie er achter. Haar broer, „een zeer gelovig man", zocht haar op. Toen hij zag hoe laat het was, ging Wiena met hem mee. Ze liet haar hele boeltje achter. Eenmaal in De Hoop wéér het christendom?. Wiena: „Hier zag ik dat leven met God een heel blij le ven is. Hier geen uitgestreken gezichten en dingen die niet mogen". Ze wilde na De Hoop weer de verzor ging in. „Ik dacht, nu gaan ze moeilijk doen. Ze zien de littekens op m'n armen, denken dat ik niet te vertrouwen ben met medicijnen. „Ik heb drie keer gesol liciteerd, als ziekenverzorgster en om een verpleegsters-opleiding te volgen. Ik was bij alle drie aangenomen!". De Hoop, een paar dagen later. Henk heeft het opgegeven. Hij zwerft rond in de buurt van Dordrecht. Op de dag dat we foto's komen maken; meldt hij zich bij de receptie van De Hoop. Kan amper op zijn benen staan en is bijna niet te verstaan. „Je hebt weer ge hapt hè Henk". Geen antwoord. Henk komt alleen zijn geld halen, achtergela ten in het opvangcentrum. Een tientje. „Ik moet toch eten?". Liesbeth is er ook niet meer. Ze is ont snapt uit het raam van de slaapzaal. Weg van De Hoop, weg van God. Terug naar de dope? dank zij God De Hoop runt een eigen werkerva ringsproject. Dat is broodjeszaak Bread line, ook in de Spuistraat. Drie ex-ver- slaafden hebben er een volle baan. Bin nenkort is er plaats voor een vierde me dewerker. Het succes. Dertig tot veertig procent 'slaagt'. Een hoog percentage vergeleken met de nul tot tien procent van op an dere leest geschoeide opvangcentra. Die dertig tot veertig procent geslaagden zijn wel degenen die de totale behandeling ondergaan. Zij blijken zelfs na vijf jaar nog verslavingsvrij te zijn. Zij zijn het die er 'gezond' uitkomen, niette min geven zij zich daarna allemaal over aan het evangelie. Uit de handen van de dealer, in de handen van Jezus. In hoeverre kun je dat 'gezond' noemen? En is het niet makke lijk om mensen die mentaal wankelen God aan te praten als volgende houvast? Van aanpraten wil directeur Stortenbe ker niet noren. „Dat zou een houvast zijn op een verkeerde basis. God laat zich met manoeuvreren. Om die reden heb ben we de godsdienst niet als onderdeel in het reguliere programma zitten. Pure hulpverlening staat voorop, de mensen moeten van hun verslaving afkomen". Ook bestrijdt hij dat zijn gasten geestelijk labiel zouden zijn. „Er is iets geknapt, waardoor ze zijn gaan scheef groeien. Dat mag je niet labiel noemen. Iedereen heeft dat, maar die zijn toeval lig niet aan de drugs geraakt, maar aan de alcohol bijvoorbeeld. De mensen die hier komen zoeken naar een andere le vensvervulling. De meeste verslaafden gaan gebukt onder schuldgevoelens en angst. Ze zoeken naar een oplossing. En dan gaat het evangelie een belangrijke rol spelen. De hulpverleners werken van uit een christelijke levensvisie. In ge sprekken maken zij duidelijk dat ze God nodig hebben voor een gezond leven en voor de vergeving van hun zonden". Geven jullie ook andere alternatieven? Stortenbeker, beslist: „Wij geven het niet als een alternatief, het is iets waar je zelf voor kiest". Maar er zijn toch ook mensen die zonder hulp van God afkic ken? Stortenbeker: „Als je gewoon stopt met druggebruik, blijft er een droge junk over. Wat ik daarmee bedoel? Als het gaat om structurele problemen is er een wezenlijke verandering nodig. Bij een droge junk is geen sprake van levensver nieuwing. Hij gebruikt dan wel niet meer, maar duikt nog wel het nachtleven in, waardoor hij niet kan werken. Of hij jat nog. Zo iemand behoudt zijn oude stijl van leven". Strotenbeker tenslotte over de kritiek dat verslaafden makkelijk te manipule ren zijn. „Dan zeg ik: gelukkig dat die mensen gelijk krijgen". samen maximaal 45 verslaafden tegelijk behandelen. Lucienne is zes maanden zwanger, ze heeft een eigen kamer in de boerderij. Van half tien tot vijf werkt ze in de druk kerij. „Het is hier geen pretje, maar ik probeer hier zo lang mogelijk te zitten. Nee, ik ben nooit in een ander opvang centrum geweest. Ik heb geen moeite met dat christelijke. Geloven doe ik al. Bovendien: die mensen hier doen dat uit overtuiging. Ik loop echt niet de hele dag hallelujah te roepen". De jongen die in het opvangcentrum niet wilde tekenen, vraagt om een sigaret. Hij is meegekomen met een begeleidster. Want alléén mogen ze daar nog niet weg. Op de therapieboerderij wel. We lopen naar buiten, waar ex-junks in de groente tuin aan het werk zijn. Er zijn ook var kens en kippen, allemaal voor de slacht. „Ik zie dat niet zitten hoor, dat teke nen", verantwoordt hij zijn bezoek aan de boerderij. Zijn sigaret blijkt een ex cuus om los te barsten. „Liefde ervaar ik hier. Twee keer per dag moet ik schrij ven, maar ik wil praten, praten. Maar meer gesprekken met m'n mentor zou niet goed voor me zijn, zeggen ze. Waar ik in m'n dagboek over schrijf? Over zelfvertrouwen, wantrouwen, manipule ren; waarom ik over mensen probeer heen te lopen. Ik ben negen dagen weg geweest, was bang gehersenspoeld te worden. Ik ben teruggekomen: ik laat 't gewoon niet toe". In de auto op weg naar het opvang centrum bekent hij dat hij eigenlijk niet met me had willen praten. Dat was zijn stellingname, een bekende term in De Hoop, waarover hij ook gedachten in zijn dagboek noteert. Het is hem weer niet gelukt zich daaraan te houden. Bij het woonproject De Brug in de Spui straat, dezelfde straat als het opvangcen trum, is niemand thuis. In 'Brug 5' wordt getimmerd aan een grondige renovatie. De Brug is de laatste, lange fase van de behandeling: minstens een jaar. Wonen op jezelf, maar wel met begeleiding van De Hoop. Iedere week een persoonlijk gesprek tussen de begeleider en de bewo ner. Iedereen heeft een baan. „Daar zor gen ze wel voor", zei Teun Stortenbeker nog. Het is niet moeilijk om als ex-junk

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21