O -L HilVl TIBET MOET JE NU MET JE LIPPEN SPREKEN, NIET MET JE HART' DE ste BAREND ADVI AAN VER n Tibet hebben de Chinese bezetters onlangs met harde hand een aarzelende opstand van de Tibetaanse bevolking neergeslagen. De opstand kostte tientallen mensen het leven. Tibet zit inmiddels potdicht en nieuws dringt mondjesmaat door. In India wonen ruim 100.000 Tibetanen in ballingschap, onder leiding van zijne heiligheid, de Dalai Lama. De Dalai Lama stuurt zijn volgelingen de wereld in. Enerzijds is dat om ons te laten weten wat er in Tibet aan de hand is. Anderzijds heeft het te maken met de vervulling van een profetie van Boeddha. Zo kan het gebeuren dat dezer dagen dokter Lobsang Wangyal in ons land is. Hij is een Tibetaans geneesheer die ons iets bij tracht te brengen van de eeuwenoude, hoogontwikkelde Ti betaanse geneeskunst. Dr. Lobsang Wangyal zat in Ti bet zeven jaar in een Chinese gevangenis. Vandaag en morgen geeft hij lezingen in Tilburg. Balans Holisme Bezetting Dwerg en reus ZATERQAG 7 NOVEMBER 1987 Voorspelling Pomo ee heeft een dag te eten. ger is voorgoed verlet zou het motto kunnen (32). Hij dient aan ver Weliswaar verstaan de de wereldzeeën hun vf mensheid dwingt hen eiwit en vitaminen. En brek in de Derde Were werk te verrichten"we Vrieskisten Door Wlm van Leest De Tibetaanse arts dr. Lobsang Wangyal verblijft dezer dagen in Tilburg. Hij is hier in Nederland om ons westerlingen kennis te laten maken met de Tibetaanse geneeskunst. Het bezoek aan ons land maakt deel uit van een Europese rond reis, waarin eerder al Noorwegen en De nemarken werden aangedaan. Wat'zet u ertoe aan om helemaal vanuit het verre Tibet naar Nederland te komen? „Ik kom hier om te helpen, omdat mijn beroep als Tibetaanse, boeddhisti sche arts me gebiedt om te helpen. De mensheid üjdt. Ik kan helpen dat üjden te verminderen. In onze visie is het zo dat de geneeswijzen uit oost en west elk aar moeten aanvullen. Vandaar dus dat ik met mijn Tibetaanse manier van wer ken tracht bij te dragen aan de westerse manier van mensen genezen." De Tibetaanse geneeskunst is duizen den jaren oud. Volgens de overlevering heeft Boeddha zelf de principes ervan vastgelegd. Een Tibetaanse dokter on derzoekt zijn patiënten op een paar ma nieren. Een belangrijke informatiebron is voor hem de polsslag. Aan die polsslag kan de Tibetaanse arts precies voelen wat de patiënt mankeert en welke reme die er op hem zal moeten worden toege past. Daarnaast haalt de Tibetaanse arts zijn informatie over de toestand van de patiënt uit de urine. De Tibetaanse ge neeskunst kent een uitgebreid systeem, waarin geuren en kleuren van urine in verband gebracht kunnen worden met bepaalde ziektes. Een Tibetaanse dokter zal vrijwel nooit opereren. Als remedie worden pil len gebruikt, waarvan gezegd wordt dat Boeddha er zelf de ingrediënten voor heeft aangereikt. Daarnaast wordt veel gewerkt met massages en met 'moxa', een soort acupunctuur, waarbij de naal den verwarmd worden. In Tibet en ook in India behalen de Tibetaanse artsen verbluffende resultaten. Hoe kunnen de Tibetaanse artsen hier in het westen uit de voeten? Hier zijn immers veel ziektes veroorzaakt door beschaving en rijkdom. Denk maar eens aan de door verkeerde voeding en leefgedrag veroor zaakte kankers en hart- en vaatziekten. Dergelijke ziektes kom je waarschijnlijk in Tibet niet tegen? „Dat is waar. Vóór de Chinese bezet ting van Tibet waren er geen 'westerse' ziektes. De Chinese bezetters, ook al zijn ze minder welvarend dan jullie hier in het westen, zorgden ervoor dat we in Ti bet te maken kregen met dergelijke ziek tes. Wij hebben remedies gevonden voor die ziektes. Daarom passen we ze hier ook toe. In de Tibetaanse opvatting van genezen gaan we uit van een aantal ele menten waaruit het menselijk lichaam is opgebouwd en van een aantal elementen die invloed hebben op het functioneren van het menselijk fichaam. Er moet sprake zijn van een balans tussen die ele menten. Als de balans verstoord is, door bijvoorbeeld een verkeerde voedingswij ze, dan zul je manier van eten moeten aanpassen en misschien ook je manier van leven." Tibetaanse geneeskunde is gebaseerd op het boeddhisme. Is het nodig dat een pa tiënt gelooft in boeddisme? „Het is niet belangrijk of de patiënt zelf de boeddhistische principes aan hangt. Maar het is belangrijk dat de dok ter erin gelooft. De mate waarin de arts mededogen voor zijn patiënten op kan brengen is doorslaggevend. Wat de pa tiënten betreft, heeft ieder voor zich de keuze om al dan niet erin te geloven. Als het je een beter mens maakt door in boeddhisme te geloven dan moet je het vooral niet laten, maar als je er moeite mee hebt doe het dan liever niet." Er is tegenwoordig veel belangstelling voor 'holisme', het zien van de mens en zijn om geving als één geheel. Aanhangers van het holisme hameren voortdurend om een inte gratie van allerlei geneeswijzen. Gelooft u dat zo'n alles omvattende geneeskunst kans maakt? „Ik denk dat de tijd er nu rijp voor is. We zijn in een tijdperk aangeland, waarin meer dan ooit van samenwerking sprake kan zijn. Als er ernst wordt ge maakt met de bestudering van de holisti sche kijk op de mens en er wordt door wetenschappers diep ingegaan op bij voorbeeld de verworvenheden van Tibe taanse geneeskunst, dan zullen ze tot de conclusie komen dat er grote behoefte is aan een geneeskunst die uit verschillende componenenten is opgebouwd, die als het ware alles verenigt. De wetenschap pers zullen erachter komen dat élke ken- IX Dr. Lobsang Wangyal: „Ik kom hier om te helpen, omdat mijn beroep als Tibetaanse, boeddhistische arts me gebiedt om te helpen. De mensheid lijdt. Ik kan helpen dat lijden te verminderen.- foto oestem/dickdeboeh Een dokter uit Tibet nis belangrijk is, dus ook die die op het eerste gezicht niet zo wetenschappehjk in elkaar steekt." Zou er daardoor ook meer begrip voor het boeddhisme ontstaan? „De essentie van boeddhisme is hel pen. Je moet mensen helpen hun lijden te verlichten. Het Tibetaanse woord voor geneeskunst is 'Men' en dat betekent let terlijk helpen. Als je dus de essentie van de Tibetaanse geneeskunst begrijpt, dan kan er iets doordringen van de essentie van het boeddhisme, want die is hetzelf de. Is dat niet het geval dan zal er dus ook geen begrip voor het boeddhisme zijn." Er is momenteel veel gaande in Tibet. De rellen tegende Chinese overheersers heb ben een nieuwe golf van verhevigde onder drukking tot gevolg gehad. Kan een Tibe taanse dokter er momenteel nog wel zijn beroep uitoefenen? „Het hangt van de Tibetaanse arts af. Als ze meegedaan hebben aan de rellen, zullen ze ongetwijfeld gestraft zijn. Maar wellicht zijn er dokters die niet meege daan hebben en mogelijk worden die nu niet vervolgd." Kan die Chinese bezetting en verhevigde onderdrukking van dit moment ertoe lei den dat er veel van de medische kennis in Tibet verloren gaat? „Zowel het Tibetaanse boeddhisme als de Tibetaanse geneeskunst hebben al veel geleden sinds de Chinezen in 1950 tot bezetting van ons land overgingen. De Chinese Culturele Revolutie bracht bijna een totale vernietiging van de Tibe taanse culturele erfenis met zich mee. Eeuwenoude manuscripten werden ver band en kloosters en medische colleges werden ontmanteld. Maar de Chinezen zijn daar gelukkig van teruggekomen. Ze hebben ervaren dat ze het geestesleven van een volk nooit echt kunnen verwoes ten en bovendien weten ze dat de wereld op dit moment toekijkt. Het aanvanke lijke idee van de Chinezen was om de Ti betaanse cultuur in zijn geheel weg te va gen. Maar dat lukte niet, omdat zijne heiligheid de Dalai Lama wist te ontko men en vanuit zijn ballingschap de wes terse landen in kennis stelde van wat er in Tibet aan de hand was. Bovendien zorgde hij ervoor dat onder de vluchte lingen in India het onderricht in zowel Tibetaans boeddhisme als in de Tibe taanse geneeskunst werd voortgezet." Is die Chinese bezetting een kwestie van tijd of is er straks geen Tibet meer? „Het is hoog tijd dat de Chinezen zich realiseren dat ze zich niet in Tibet kun nen handhaven. De Chinezen kunnen niet verhinderen dat de rest van de we reld de waarheid over Tibet te horen krijgt en de waarheid zal uiteindelijk ze gevieren." Hoe lang is uiteindelijk? „Ik heb geen idee, dat is moeilijk te voorspellen. Het is een strijd tussen de dwerg en de reus. De Chinezen hebben eerder in de geschiedenis aanspraak ge maakt op Tibetaans grondgebied. In de zevende en dertiende eeuw beweerden ze dat Tibet Chinees geworden was op ba sis van huwelijken tussen Chinese en Ti betaanse koningskinderen. Volgens de Tibetaanse geschiedenisboeken is er ech ter nergens authentiek bewijs dat Tibet op basis van eeuwenoude overeenkom sten bij China hoort. Nu nemen ze ons land dus gewapenderhand." Maar wat is dan werkelijke reden waarom Tibet bezet werd? Was het land van strate gisch belang? „Ik denk dat China Tibet bezet heeft om het land te bevolken met Chinezen. In bepaalde delen van China wonen veel te veel mensen en die willen ze naar Ti- bet verplaatsen. Tibet heeft een ovJ vloed aan ruimte." Hoe ervaart u het om in ballingschap I moeten leven? „Ik voel me heel vrij in India. Ik l er zeggen wat ik wil. Toen ik onder J Chinese bezetters in Tibet leefde was] geen vrijheid van meningsuiting. Vol China Tibet bezette, hadden we al rechten wel. Sinds de bezetting moed we in Tibet met onze lippen spreken J niet met ons hart. Wat we diep in voelen, kunnen we niet uiten, tenzij in vertrouwd gezelschap zijn. Maar koj ik een vreemde op straat tegen dan md ik op mijn woorden letten, om niets t gen de Chinese overheersers te zeggql Als je in het Tibet van nu al te ve] klaagt en dingen over de Chinezen zei dan loop je grote kans om opgepakt worden." Er zijn hier in het westen nogal wat i sen die op zoek zijn naar verlichting. denken misschien wel dat ze verlichnA bereiken door naar een Tibetaanse dokieI te gaan. Ze ontvluchten de alledaagse wm kelijkheid en geven zich over aan iets exi tisch. Is dat een goede manier om u te i«| naderen? „Dat is natuurlijk een verkeerde hoiil ding. Ik heb geen verlichting voorrad! Verlichting kun je alleen zelf bereikef door te begrijpen waarom mensen lijdei In dat üjden kan ik helpen, maar j wordt niet plotseling verücht door mijd hand te drukken. Boeddhisme kan j geesteüjk houvast geven in het leven. I helpt je de psychologische problen het hoofd te bieden. Ik vertegenwoordig de medische kant die je van je üch üjke klachten af kan helpen. Het is opdracht van zijne heiügheid de Da! Lama aan ons Tibetaanse doktoren ons in te spannen voor een verbreid van onze geneeskunst. Daartoe moete we ook westerse geneeskunst bestuderal en mensen zoveel mogeüjk motiveren! De Dalai Lama vindt die verdere studil nodig, omdat we volgens hem ander! niet in staat zijn om meer mensen elder! te helpen. Daarom proberen we samen lil werken met westerse instituten en dokte! Het klinkt misschien gek, maar eigenlim heeft de Chinese bezetting ervoor gezon dat wij nu kennis nemen van TibetaansM geneeskunst. Doordat jullie moesten vlucht ten zijn jullie ertoe overgegaan jullie ken I nis uit te dragen. Waren jullie ombekorrA merd in Tibet gebleven dan had dat wel! licht veel langer geduurd. „Ja dat is zo. Het merkwaardige vai| de loop van de geschiedenis is dat iel slechts altijd wordt gevolgd door iels! goeds. Het gekke is ook dat Boeddha dill alles heeft voorspeld, kort voor hij dezel wereld verüet. Boeddha voorspelde dail 2500 jaar na zijn dood zijn leer versprei! zou gaan worden naar het westeüjke deel van de wereld. Hij verspelde ook dat el uit een land ten noorden van Indial iemand zou komen die zijn leer uit zo! dragen. We zijn nu 2500 jaar verder. Dail land ten noorden van India is Tibet er! de opvolger van Boeddha is zijne heilig! heid de Dalai Lama. In 1956 was er cl India een congres van boeddhisten ecl daar gaf zijne heiügheid een lezing en i! die lezing maakte de Dalai Lama duidel üjk dat die voorspelling op hem betrek-I king had. Dat was nog voordat hij ooi! een bezoek aan het westen had gebracht! Hij besloot toen om van die verspreiding I van het boeddhisme werk te gaan ma-I ken. Zijne heiügheid benadrukte toenl dat boeddhisme er is om mensen te hei l pen en hij voorspelde toen dat er snell een tijd zou komen waarin mensen hulp! nodig hadden. Het zou in een tijd va! praten over ontwapening zijn dat wij Ti-I betanen over de wereld zouden uitzwer-| men. De technische verworvenheden hoge graad van kennis in het westen zijn! volgens zijne heiügheid gezegend door! Boeddha. Daarom kan men zoveel kenT nis vergaren. Het gaat er nu om de men-l sen erop te wijzen waarom die kennis I voorhanden is en hoe we er op een juiste I manier gebruik van moeten maken. Dal I moet gebeuren vanuit de nederigheid F vanuit het besef dat je andere mensen ia hun leiden kunt helpen." Wat gebeurt er nadat al die voorspellingen I uitgekomen zijn? „Daar zijn geen voorspellingen voor. En I dus waag ik me daar als simpele dokter I niet aan." Dr. Lobsang Wangyal geeft vandaag en morgen le I zingen in de Postelse Hoeve aan de Dr. Deelenlan in Tilburg. Die lezingen staan geheel in het teken van de Tibetaanse geneeskunst De lezingen zijn dage lijks van 10.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 17.001 Wat is pornografie toch een moeiüjk ambacht. Fred Em mer, de morphinegevooisde televisienieuwslezer heeft dat weer eens duideüjk aangetoond in een zwakgeile ro man die gewijd is aan Irma, een ontuchtige vrouw die verkracht wordt door een wrede man, overmand wordt door een vrouw uit de hulpverlenende sector, incest pleegt met haar pleegvader, voor haar rijbewijs betaalt in natura en als prostituee riant van de zonde leeft. Het is allemaal nogal tragisch, maar Irma beleeft er wel plezier aan. Op de vraag of de roman ernstig tekort schiet in vrouwvriendeüjkheid schort ik mijn oor deel op totdat vrouwen in Playgirl of an derszins hebben duideüjk gemaakt wat vrouwvriendeüjke porno behelst. Wat mij interesseert is de vraag of de geloofwaar digheid van televisienieuwslezers en -pre- sentators niet wordt ondermijnd zodra zij zich aan (milde of straffere) vormen van pornografie wagen. Als Emmer de gevolgen van glasnost leest, dwalen mijn gedachten af naar zijn discussie over de hangtieten van de vrouw van een zijner personages en de „hopsende koplampen" van Irma. Hopsende koplam- pen is Émmeriaans voor priemende pram- men, die een huppeleffect tonen bij plotse linge bewegingen. Mannenogen hebben handjes: „...voelt ze mannenogen haar bil len aftasten. Zodra ze zich voorover buigt, duiken hete kijkers haar decolleté in. Wat ze ook vertelt, mannen hangen aan haar voüe üppen, waar ze zich vervolgens vanaf laten vallen, richting boezem...". Neen, een nieuwe Baudelaire hebben we in Emmer niet gevonden. Hij had het niet moeten doen, althans niet onder zijn eigen naam. Sonja Barend had het wel gekund, want zij straalt iets zwoels uit, een nauw verholen parfum van üchtzinnigheid, dat wordt geaccentueerd door de bordeel- blauwe nachtclubneonletter waarin haar naam op de buis verschijnt. Zij mag „Hel den van het Goois Matras" het ücht doen zien, maar Maartje van Weegen mag dat stelüg niet. Jan Lenferink, een üchte man, mag ge zien worden als hij Yab Yum uitkruipt - zo stel ik me hem voor, boetserend aan zijn werelds imago -, maar Jaap van Meekeren moet in vermomming door de nooduit gang. Het is een kwestie van geloofwaar digheid, die Sonja en Jan aanzienüjk min der van node hebben dan Fred, Maartje en Jaap. Jaap mag zorgwekkende pamfletten schrijven over de beurskrach of de Zwarte Weduwe, maar wee hem als hij een kluch tig werkje zou afscheiden als „De Vroüjke Heks - avonturen van een Travestiet". Hij zou dat slechts kunnen proberen onder de naam Van Eekelen of iets dergeüjks. EUeke van Doorn mag wel een voetbalcommen taar schrijven, maar geen werken van por nografische strekking onder titels als „Te rugkeer van Lesbos", „Nymfo" of „Uit slaande Brand". Om dezelfde reden kunnen we Xaviera Hollander, de exegete van de Vleseüjke Lust, niet gebruiken in het 146 Journaal, ook al zou zij een opstel over de strategi sche balans tussen de wereldmachten kun nen tonen in de bezorgde en onkreukbare stijl van mr. G.B.J. Hilterman. Televisienieuwslezers moeten, naar het G Door Peter de Leeuw TEN OOSTEN van Papua-New Gt üggen vele kleine eilanden. Wuiv palmen staan er op parelwitte strai De mensen van de eilanden vanger muntende vissoorten voor consun Ze verschalken hun buit aan beaast nen. Op het uiterste puntje van Ps New Guinea ügt de plaats San Daar hebben jongeren enkele jaren den vijftien boten gebouwd. Zij vari naar de eilanden, nemen daar de v aan boord en een stuk of tien kano sleeptouw. De vissers gebruiken de kano's om de beste visgronden te 1 ken. Zij gooien hun üjnen uit bov< koraalriffen in de Stille Oceaan, h visvangst keren de boten terug na eilanden. De vissers krijgen betaald hun vangst en gaan naar huis. V< gens varen de boten met volle n naar Samarai. Barend Frielink kent de vissers bemanningen uit Samarai. Hij w van 1981 tot 1983 op Papua-New nea. In die jaren was hij assisten kundige bij de wereldvoëdselorgan van de Verenigde Naties (FAO). pua-New Guinea heeft pas sinds een geld-economie. Maar in 1987 i daar geld nodig. Om de kinderen school te laten gaan, bijvoorbeel moet dus zorgen dat die mensei bron van inkomsten krijgen. Dank boten uit Samarai kunnen de eila woners geld verdienen. Hun buit i geüefd artikel in Austraüë. Naa land gaat dan ook een deel van d vangst." Frielink werkt momenteel bij Eur suit in Arnhem. „Ik maakte de ovi naar het bedrijfsleven, omdat dat altijd tekent voor de uitvoering vf werk in de Derde Wereld. Dat wil i eens meemaken." Euroconsult is gekomen uit de Heidemij en Gro Het bedrijf heeft driehonderd neelsleden in dienst en ruime ervar de aanleg van waterwerken en het ten van landbouwprogramma's ir wikkelingslanden. Het heeft die I vooral opgedaan in de voormaüg derlandse gebiedsdelen Indonesië riname. Op zijn werkkamer in Arnhem Frielink twee redenen om ontwikkt hulp te geven op visserijgebied. D« van de mensheid vergroot de be aan dierüjke eiwitten. Per jaar wc wereldwijd ongeveer negentig n ton (één ton is 1000 kilo) vis ge< voorbeeld van de eertijds bij de BBC heet- sende Richard Dimbleby, Angela Rippi! en Richard Baker, ver boven de hartstocht I zijn verheven. Zoals de Engelse koningin I Een Brit van Angüa zag dat onvoldoend! in en reikte tijdens nieuwsuitzendingen! briefjes die schroeiden van oneerbaarheid I uit aan zijn beeldschone compagnon. Hij I leefde als een wijnzwelgende Casanova. I maar het is hem duur komen te staan. Als Fred Emmer op z'n bleke achter-1 wangen (Émmeriaans voor billen) he'H nieuws zit te lezen, is het niet mijn fout datH ik dan denk: Kijk, met die kleine handjes M heeft hij aan een paar hopsende koplamp®1 zitten morrelen. Hee, hij slaat zijn oge! neer. Duiken ze in een decolleté? Dat kom11 er van als je als nieuwslezer porno schrijven en een penis een mergpijp noem! Leg 'm maar in de soep, Fred. In Weet-AMka Is vle een vast

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 18