lomputerimporteur Breda ontwikkelt nieuw serviceplan eslissend overleg ECT-Sea-Land Refund test actie! Vederlarid te klein voor leveranciers iSENFABRIEK IRSSELAER iiemisclie vezels drukken winst Akzo Tijdelijk extra hoge vaste rente op Rentecertificaten van de Postbank. AIIEUW CONTAINTERCONTRACT BELANGRIJK VOOR ROTTERDAM FINANCIËN m «11; BEDRIJVEN MOETEN INTERNATIONALE MARKT OP tUTOZEILEN :STEM FINANCIËN/ECONOMIE WOENSDAG 4 NOVEMBER 1987 mrz. mm Test zelf ongeëvenaarde eigenschappen nternationaal Management ROTTERDAM (ANP) - De onderhandelingen tussen Europe Container Terminus (ECT) in Rot terdam en haar grootste client de Amerikaanse rederij Sea-Land over een nieuw contract verke ren in een beslissend stadium. NIEUWSOVERZICHT Slechter bedrijfsresultaat Mitsubishi Hoogste kredietbeoordeling voor Akzo Bundesbank houdt aan huidig beleid vast Winst westerse luchtvaart gekelderd Marktaandeel slijterijen loopt terug Groei investeringen in Spanje T19 n onze verslaggever OA - Computerimporteur en -leve- fcier Rodelco in Breda heeft een nieuwe van service aan de gebruikers van [■sonal computers geïntroduceerd. Dit lanten-ondersteuningssysteem' (Klos) is Tjoeld om klanten die problemen hebben |t hun computer makkelijker en sneller i dienst te kunnen zijn. Jdelco had al jaren een speciale telefoonlijn tr klanten in nood. Via deze 'hot line' kon de Int zijn problemen voorleggen aan een spe- Jlist van Rodelco, die de klant dan uitlegde |t die moest doen om het probleem te verhel- pet bedrijf kwam echter tot de conclusie dat vorm van telefonische hulpverlening niet i werkte. De klant bleek vaak onvoldoende in staat om zijn probleem te omschrijven en om vervolgens de technische instructie vanuit Breda goed uit te voeren. Het gevolg daarvan was dat dergelijke telefoongesprekken te lang duurden en vaak geen resultaat opleverden. Dus moest de specialist de klant alsnog opzoe ken om het probleem te verhelpen. Deze tijdrovende en op zich onnodige gang van zaken, die dan ook nog een ontevreden klant opleverde, denkt Rodelco nu uit de wereld te helpen geholpen. Dat gebeurt met behulp van een computer programma, dat Rodelco in staat stelt om op af stand, via de telefoon, de pc van de klant te be dienen. De monteur van Rodelco kan zo op een voudige wijze het probleem van de klant opspo ren en verhelpen, ook al doordat hij op zijn eigen beeldscherm precies hetzelfde te zien krijgt als de klant op het zijne. Dat bespaart de klant de moeilijke uitleg, en beiden een vervelend telefoongesprek. Zij kun nen ook via het beeldscherm met elkaar over leggen. Eventueel kan de monteur constateren dat het probleem op afstand niet te verhelpen is. Maar ook dat ziet hij weer sneller dan in een mondeling telefoongesprek, zodat hij eerder ac-' tie kan ondernemen. Rodelco houdt bij welke klant met welk pro bleem komt. Blijkt dan, dat steeds dezelfde klant hetzelfde overkomt, bijvoorbeeld doordat hij niet gewend is met een pc te werken, dan kan Rodelco besluiten die klant opnieuw les te geven in de omgang met zijn computer. Het bedrijf denkt dat de nieuwe service-ver lening vooral interessant is voor beginners, en ziet er dan ook een nieuw verkoopargument in. Het past in de gedachtengang, dat, zoals J. Maas van Rodelco zegt, 'computers verkopen meer is dan de doos naar de klant brengen'. Maas verwacht dat de belangstelling voor het Systeem het eerste jaar beperkt zal blijven tot een vijftig tot zestig klanten. Volgens Maas worden steeds meer personal computers ver kocht aan mensen en bedrijven die niet geïnte resseerd zijn in de computer op zich, maar wel in het nut dat zo'n ding kan hebben. Juist die categorie kan baat hebben bij het nieuwe sys teem. Want wie toch al superhandig is in de be diening van de pc, zal niet vaak komen te staan voor het soort problemen dat via het nieuwe systeem kan worden opgelost, althans, hij kan ze zelf oplossen. Het volledige serviceplan bestaat uit een jaarabonnement op de hulp op afstand, de leve ring van het materiaal dat daarvoor nodig is en toegang tot informatie van Rodelco over ont wikkelingen op de computermarkt. Het eerste jaar betaalt de klant daarvoor 650 gulden (de geleverde apparatuur wordt zijn eigendom), de jaren daarna honderd gulden per jaar. Daar voor kan de klant onbeperkt gebruik maken van de service op afstand. ■B i «s ly Sr est zelf de grandioze werking van b/ vitamine E-crème 30 Plus. Voor fit u een proefverpakking halen bij It of reformhuis. En... bent u over- Ie superieure eigenschappen, dan 2,95 korting bij aankoop van een Ing Nutrivital vitamine E-crème 30 Inormaal 24,95 kost! Haal het nu bellestraat 18, tel. 01178-1245 h. Lannoye, Oude Kerkstraat |uerman, Noordstraat 54, tel Lange Zelke 50, tel. 01184- 4-6, tel. 01131-1471. Moderne fabrikage van auto's: als er nieuwe modellen in produktie worden genomen, komen de Nederlandse leveranciers l problemen. - foto archief de stem )oor Willem Reijn )EN BOSCH - Het is voor de Neder- andse toeleveringsindustrie vijf voor waalf. Als de leveranciers niet snel lieuwe afzetgebieden in het buiten and zoeken, dan zal een behoorlijk van de bedrijven na het openstel- en van de grenzen in de Europese Ge meenschap in 1992 in problemen ko nen. 'at wat-sombere beeld schetst vertegen woordiger van de de vereniging voor de «leveringsindustrie Nevat H. Heijkoop. n het Autotron in Rosmalen wordt op 19 lovember de manifestatie 'Technologie, «levering, toekomst' gehouden. Op het rovinciehuis werden gisteren tijdens een ersconferentie uitvoerig de snelle veran- eringen in de relatie tussen uitbesteders leveranciers belicht. De toeleveringsin- ustrie heeft een jaaromzet van ongeveer 10 miljard en er werken zeventigduizend hensen. on 01140-12838 alle naden gelast, foek, markiezendoek, elloperdoek, enz., uren. aurnituren. Heijkoop constateert dat grote bedrij en steeds meer orders voor toelevering 'oncentreren bij enkele grote leveranciers. Neem BMW en Renault: die hebben het antal leveranciers de laatste jaren met de 'elft verminderd. Leveranciers krijgen in en keer grote delen van het uit te beste len werk toegewezen. Die grote leveran ciers besteden op hun beurt weer werk uit". Er vindt ook een internationalisering 'an de toelevering plaats. „Vroeger blevén industrieën in de eigen omgeving met hun aanbestedingen. Iedere fabrikant had zijn eigen leverancierskring. Nu worden die bestellingen bij enkele grote leveranciers geplaatst". Hij noemt als voorbeelden van die ontwikkelingen Siemens en Bosch, die voor meerdere bedrijven grote orders ver werken. De Nederlandse leveranciers moeten over de grenzen kijken, zo vindt Heijkoop, omdat de thuismarkt niet groot genoeg is, Een goede, grote leverancier moet een eigen ontwikkelingsafdeling hebben en een flinke capaciteit om de kosten laag te houden teneinde zo de buitenlandse con currentie te lijf te kunnen. „De vaardighe den hebben we wel, maar we blijven te veel in de eigen omgeving zitten". Als een' van de weinige Nederlandse ondernemin gen die de aansluiting wel heeft gevonden, noemt Heijkoop het Roosendaalse bedrijf Poiynorm. Heijkoop vindt dat het bedrijfsleven haast moet maken bij het zoeken naar aansluiting bij de internationale ontwik kelingen. „We mogen de technische ont wikkelingen niet missen en de jonge Euro pese landen komen snel op", zegt Heijkoop en geeft de leverantie van gietwerk door Joegoslavische metaalbedrijven aan BMW. Ook Spanje en Portugal timmeren hard aan de weg. Volgens Heijkoop moet het manage ment bij veel kansrijke bedrijven worden versterkt. „Het gaat om de kwaliteit van de organisatie en van het management. Er moet een goed marketingbeleid worden ontwikkeld". Een bedrijf dat als trendsetter in de toe leveringsindustrie wordt gezien is INALFA uit Venray, dat levert aan de autoindustrieën Volvo Car, DAF, Ford en Jaguar. Algemeen directeur F. Welschen voorziet de komende jaren grote proble men. „In de Europese autoindustrie is er een grote overcapaciteit en' ondanks de hoge koers van de yen vergroten de Ja panners nog steeds hun marktaandeel. Nu zijn de problemen nog niet zo groot: de auto-industrie verkoopt nog redelijk goed. Maar als er straks nieuwe modellen ko men, komen de Nederlandse leveranciers in een moeilijke positie, want de vraag is of ze in de kleine thuismarkt voldoende mogelijkheden om in de nieuwe ontwikke lingen mee te gaan. Dat is werkelijke een heel bedreigende situatie". Daarom is het het nodig dat leveran ciers meedenken met de producent. Voor de verbetering van het produkt en de ver laging van de kosten kunnen de leveran ciers een steentje bijdragen. „De beslis sende slag vindt plaats in de ontwikke lingsfase. Dan moet de leverancier er al bij worden betrokken". De manifestatie in Autotron wijkt door de 'werkgroepen' af van de andere studie dagen over 'co-makership', waarvan er volgens Heijkoop teveel worden georgani seerd. In de werkgroepen worden door uit besteders en collega-leveranciers concrete en praktische vragen beantwoord, waar mee ondernemers zitten. De manifestatie, die de provincie 2,5 ton kost, wordt ge opend door commissaris der koningin mr. F. Houben. Er worden 450 bedrijven en in stellingen verwacht. ARNHEM (ANP) - Doordat 'et in de chemische vezels slechter is gegaan, zijn 'e resultaten van Akzo in 'et derde kwartaal van dit aar duidelijk beneden het aveau gebleven van de '°orgaande kwartalen en 'et overeenkomstige kwar- ™al van vorig jaar. be nettowinst daalde in het 'erde kwartaal van f 195,3 mil- °en tot f 155,8 miljoen en in de srste negen maanden van f ,0 miljoen tot f 526,8 miljoen, er gewoon aandeel daalde het ettoresultaat in het kwartaal 'en f 4,87 tot f 3,88 en in de drie kwartalen van f 15,75 tot f 13,12. De netto-omzet steeg in het verslagkwartaal van f 3,75 mil jard tot f 3,87 miljard en daalde in de negen maanden van f 11,84 miljard tot f 11,52 miljard. Het bedrijfsresultaat zakte res pectievelijk van f 363,1 miljoen tot f 253,9 miljoen en van f 1091,3 miljoen tot f 922,3 mil joen. Er wordt een onveranderd interimdividend van f 1,50 per aandeel van f 20 nominaal uit gekeerd. De datum van betaal baarstelling is 17 november. Vrijwel alle produktgroepen hebben in het derde kwartaal een goede bijdrage geleverd aan de resultaten. Valuta-om rekeningen en de daling van de opbrengstprijzen hebben geleid tot een daling van de netto winst met 4 procent in het derde kwartaal en met 3 pro cent in de eerste negen maan den. Deze dalingen zijn voor een deel gecompenseerd door een stijging van de omzet met 3 procent door overnemingen en een toeneming van het afeetvo lume met 1 procent. De gang van zaken in de eer ste negen maanden komt over een met de begin dit jaar uitge sproken verwachting dat het resultaat over geheel 1987 zal achterblijven bij het zeer goede niveau van 1985 en 1986. De achterstand ten opzichte van de winst in het vorige jaar zal Akzo in het vierde kwartaal ECT, het grootste containeroverslagbedr ij f ter wereld, wil Sea-Land binnen enkele weken een 'eindbod' voor leggen. Dit heeft directie-woordvoerder ir. H. Schut maandag desgevraagd bevestigd. ECT wil een nieuwe terminal op de Maasvlakte inrichten, exclusief voor de behandeling van het ladingpakket van Sea- Land (jaarlijks 400.000 contai ners). Sea-land wordt nu nog behandeld op een meer landin waarts gelegen terminal aan de Rotterdamse Eemhaven. Voor de financiering van de nieuwe terminal is ECT in onderhan deling met het gemeentelijk havenbedrijf van Rotterdam en de gemeente Rotterdam, ter wijl ook met het ministerie van economische zaken in ieder ge val oriënterende gesprekken zijn gevoerd. Schut wilde hierover overi gens geen nadere mededelin gen doen, behalve dan dat ge zocht wordt naar financie ringsmogelijkheden 'binnen de normale kaders'. Een woord voerder van Economische Za ken bevestigde maandag dat er contacten zijn geweest met ECT, maar van een concrete afspraken of toezeggingen van de kant van de rijksoverheid is volgens hem nog geen sprake. Algemeen directeur ir. G. J. Wormmeester van ECT heeft al eerder gezegd dat met de bouw van een nieuwe terminal een bedrag van circa 250 miljoen gulden gemoeid is. Het is vrij wel zeker dat ECT gebruik wil maken van de speciale voorfi nancieringsregeling van de ge meente Rotterdam waarbij de terugbetaling van kredieten afhankelijk kan worden De steunvraag aan de over heid zal verder vooral betrek king hebben op infrastructuele voorzieningen. Dit houdt ver band met de houding van de overheden in België - waar zich mee dat de Belgische over heden voorzieningen (kaden en dergelijke) financieren waar voor in Nederland de bedrijven zelf moeten opdraaien. Die in vesteringen behoeven derhalve niet te worden doorberekend in de tarieven voor de cliënten. In directie-kringen bij ECT is dit probleem teruggebracht tot de simpele vraagstelling: Waar zetten wij straks het hek neer? Van de twee Belgische ha vensteden'geldt Antwerpen als de meest serieuze concurrent. Hier is het stuwadoorsbedrijf Hessenatie bezig met de aanleg van een terminal vóór de slui zen die qua capaciteit geschikt is om Sea-land te bedienen. De aanbieding van Hessenatie is financieel waarschijnlijk aan trekkelijker dan die van ECT, maar de terminal van het Ant werpse bedrijf heeft als nadeel dat deze verder van open zee afligt, waardoor de vaartijd langer wordt. Bovendien geldt de Schelde, waaraan deze ter minal is gesitueerd, niet als de best bevaarbare waterweg. Het wegvallen van het pak ket van Sea-Land zou voor ECT (met als aandeelhouders Nedlloyd, Furness, Internatio- Müller en de Nederlandse Spoorwegen) en voor de Rot terdamse haven een giganti sche klap betekenen. Niet on denkbaar is dat Sea-Land bij een eventueel vertrek uit Rot terdam andere rederijen 'mee neemt'. Bij ECT wordt in dit verband gesproken over het 'follow-the-leader-effect'. Het verlies van een arbeids plaats bij ECT (circa 1.400 werknemers) kost elders vier arbeidsplaatsen, aldus bereke ningen van het gemeentelijk zich de belangrijkste concur- havenbedrijf. „Nederland kan renten Antwerpen en Zee- brugge bevinden in de slag om het Sea-Land-contract - die een ruimere uitleg geven aan het begrip infrastructuur. Die opvatting brengt met zich als transportland niet ver oorloven een dergelijk lading pakket te verliezen", is de rich ting overheid herhaaldelijk uitgesproken overtuiging van de ECT-directie. TOKYO (VWD) - De exploitatiewinst van de Japanse automo bielfabrikant Mitsubishi Motors is in de eerste helft van het op 1 april begonnen boekjaar ten opzichte van dezelfde periode van het voorgaande financiële jaar met 32,1 procent gedaald. Doordat de post bijzondere kosten aanzienlijk lager uitviel was er desondanks een stijging van de winst vóór belastingen met 95,6 procent tot 10,606 miljard yen (bijna 150 miljoen gulden), zo heeft Mitsubishi bekendgemaakt. De verslechtering van het bedrijfsresultaat was te wijten aan de stijging van de koers van de yen en een verslechtering van de winstmarge. De omzet steeg in de eerste helft van het lopende boekjaar met 4,4 pro cent tot 824,1 miljard yen (11,5 miljard gulden) en de autover koop groeide met 40.000 tot 685.000 stuks. ARNHEM (ANP) - Twee Amerikaanse instellingen hebben Akzo hun eerste klas kredietbeoordeling gegeven voor haar Amerikaanse en Europese programma's voor de uitgifte van commercial paper (kortlopende schuldbewijzen). Standard and Poor heeft de Massificatie Al afgegeven en Moody PI, zo heeft Akzo bekendgemaakt. Op grond hiervan gaat Akzo America in de Verenigde Staten over tot de uitgifte van comercial paper onder garantie van Akzo NV voor ten hoogste 200 miljoen dol lar. Het lopende programma, waarin commercial Papier met bankgaranties wordt uitgegeven, komt aldus te vervallen. NEW YORK (AP) - De president van de Westduitse Bundes bank, Karl Otto Poehl, heeft in New York laten weten dat zijn land zal vasthouden aan het huidige anti-inflatiebeleid en dat Westduitsland niet toe zal geven aan de Amerikaanse druk om de economische groei te simuleren. Als gevolg van deze opmer king van Poehl gingen valutahandelaars hun dollars van de hand doen en dat leidde wederom tot een koersdaling. De dol lar heeft bijna het naoorlogse diepterecord bereikt ten opzichte van de Duitse mark. Poehl nam met zijn opmerkingen stellin gen tegen verwijten van de Amerikaanse minister van finan ciën, James Baker III, dat Duitsland verantwoordelijk is voor de rentestijgingen en het land stimulering van de wereldeco nomie in de weg staat. CARACAS (ANP) - De nettowinst van de 161 bij de LATA (In ternational Air Transport Association) aangesloten lucht vaartmaatschappijen heeft vorig jaar bij een omzet van 87,9 miljard dollar slechts honderd miljoen dollar bedragen, zo heeft Gunter Eser, directeur-generaal van de LATA, laten we ten in Caracas bij de presentatie van het jaarverslag van zijn organisatie. In 1985 bedroeg de nettowinst 600 miljoen en in 1984 1,1 miljard dollar. Een dergelijk lage winst maakt het de maatschappijen onmogelijk om de investeringen te bekostigen die nodig zijn voor toekomstige groei, aldus Eser. De lucht vaartmaatschappijen verdienden op hun internationale routes 'weliswaar 1,3 miljard dollar bij een omzet van 45 miljard dol lar, maar na belastingen, rentebetalingen en andere posten bleef daar een negatief saldo van 200 miljoen dollar van over, hetgeen werd gecompenseerd door de resultaten op de binnen landse lijnen en de chartervluchten. ZOETERMEER/EDE (ANP) - Het marktaandeel van slijte rijen in de omzet van alcoholhoudende dranken is de laatste ja ren sterk teruggelopen. In geld gemeten koopt de consument thans voor ongeveer 2,2 miljard gulden per jaar bij de slijter. Dat is 46 procent van het totale bedrag dat de consument voor thuisverbruik uitgeeft. Dit blijkt uit een brancheverkenning van het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbe drijf. Het EIM heeft becijferd dat bijna tien miljoen mensen in ons land alcoholhoudende dranken nuttigen. Dat is 82 procent van de bevolking van vijftien jaar of ouder. Het totale bedrag dat jaarlijks aan alcoholhoudende drank wordt uitgegeven be draagt ongeveer 9,5 miljard gulden inclusief btw. Binnen de branche speelt het füiaal- en grootwinkelbedrijf volgens het instituut een steeds grotere rol. Het aantal zelfstandige slijte rijen daalt. Op dit moment telt ons land er nog zo'n 1.300 tot 1.400. Slechts een op de vijf zelfstandige slijterijen is rendabel, aldus het EIM. BARCELONA - De buitenlandse investeringen in Spanje zijn de laatste jaren spectaculair toegenomen. Het Nederlandse be drijfsleven speelt daarbij een grote rol. „En dat verbaast mij niets", aldus Theo Dankloff, adviseur van de Nederlands- Spaanse Kamer van Koophandel in Madrid. „Spanje is op dit moment bij uitstek de groeimarkt van Europa." De directe investeringen van buitenlanders in Spaanse bedrij ven bedroegen de eerste acht maanden van dit jaar 391 miljard peseta's, ruim 6,5 miljard gulden, net zoveel als in het hele jaar daarvoor en bijna het dubbele van 1985. De grootste belegger in 1985 is Italië met 65 miljard peseta's, onmiddellijk gevolgd door Nederland met 57 miljard. Op de derde plaats staat momenteel Zwitserland met 40 milj ard. „De belangstelling van het Nederlandse bedrijfsleven voor Spaixje is goed te begrijpen", aldus Dankloff, die al meer dan tien jaar vanuit Madrid ondernemers adviseert. „Spanje biedt om verschillende redenen enorme perspectieven voor de za kenman. Het land telt veertig miljoen consumenten die wat be treft levenspeil nog ver onder het niveau van de Midden- en Noordeuropese landen zitten. En Spanje moet in een razend snel tempo investeren om binnen de Euromarkt de concurren tiepositie te handhaven en zo mogelijk te verbeteren. De zin om het levenspeil te verhogen en de noodzaak om te moderniseren vallen nu samen met een uitstekend moment van de Spaanse economie." (ADVERTENTIE) niet meer kunnen inlopen, maar de onderneming blijft van mening dat er nog steeds sprake zal zijn van een goed re sultaat Als gevolg van de verkoop van Akzo Consumenten Pro- dukten aan Douwe Egberts, die naar verwachting nog dit jaar zijn beslag zal krijgen, haalt Akzo een boekwinst van onge veer f 450 miljoen. Het bedrijf bekijkt of er dit jaar nog voorzieningen moeten worden getroffen, onder meer voor versnelde afschrijving van aanloopkosten van het aramidevezelproject Met deze voorzieningen kan ruim f 100 miljoen zijn gemoeid. Dit is hét moment om geld opzij te leggen tegen een vaste rente. Want wie vóór 28 november a.s. een Rente certificaat van de Postbank aanschaft, ver zekert zich van een half procent extra op de toch al hoge rente. Deze tijdelijke rente verhoging geldt voor alle varianten van het Rentecertificaat. Haal daarom gauw de folder op het post kantoor, om te zien wat voor u de meest geschik te variant is. Of bel gratis met 06-0400 om de folder "Rentecertificaten" te .la ten opsturen. Wicccn bedrag opzij wil leggen, schaft nu een Rcnteccrtificaat aan. POSTBANK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 7