lomputerimporteur Breda ontwikkelt nieuw serviceplan
eslissend overleg ECT-Sea-Land
Refund
test
actie!
Vederlarid te klein voor leveranciers
iSENFABRIEK
IRSSELAER
iiemisclie vezels drukken winst Akzo
Tijdelijk extra hoge vaste rente
op Rentecertificaten van de Postbank.
AIIEUW CONTAINTERCONTRACT BELANGRIJK VOOR ROTTERDAM
FINANCIËN
m
«11;
BEDRIJVEN MOETEN INTERNATIONALE MARKT OP
tUTOZEILEN
:STEM FINANCIËN/ECONOMIE WOENSDAG 4 NOVEMBER 1987
mrz.
mm
Test zelf
ongeëvenaarde
eigenschappen
nternationaal
Management
ROTTERDAM (ANP) - De onderhandelingen
tussen Europe Container Terminus (ECT) in Rot
terdam en haar grootste client de Amerikaanse
rederij Sea-Land over een nieuw contract verke
ren in een beslissend stadium.
NIEUWSOVERZICHT
Slechter bedrijfsresultaat Mitsubishi
Hoogste kredietbeoordeling voor Akzo
Bundesbank houdt aan huidig beleid vast
Winst westerse luchtvaart gekelderd
Marktaandeel slijterijen loopt terug
Groei investeringen in Spanje
T19
n onze verslaggever
OA - Computerimporteur en -leve-
fcier Rodelco in Breda heeft een nieuwe
van service aan de gebruikers van
[■sonal computers geïntroduceerd. Dit
lanten-ondersteuningssysteem' (Klos) is
Tjoeld om klanten die problemen hebben
|t hun computer makkelijker en sneller
i dienst te kunnen zijn.
Jdelco had al jaren een speciale telefoonlijn
tr klanten in nood. Via deze 'hot line' kon de
Int zijn problemen voorleggen aan een spe-
Jlist van Rodelco, die de klant dan uitlegde
|t die moest doen om het probleem te verhel-
pet bedrijf kwam echter tot de conclusie dat
vorm van telefonische hulpverlening niet
i werkte. De klant bleek vaak onvoldoende
in staat om zijn probleem te omschrijven en om
vervolgens de technische instructie vanuit
Breda goed uit te voeren. Het gevolg daarvan
was dat dergelijke telefoongesprekken te lang
duurden en vaak geen resultaat opleverden.
Dus moest de specialist de klant alsnog opzoe
ken om het probleem te verhelpen.
Deze tijdrovende en op zich onnodige gang
van zaken, die dan ook nog een ontevreden
klant opleverde, denkt Rodelco nu uit de wereld
te helpen geholpen.
Dat gebeurt met behulp van een computer
programma, dat Rodelco in staat stelt om op af
stand, via de telefoon, de pc van de klant te be
dienen. De monteur van Rodelco kan zo op een
voudige wijze het probleem van de klant opspo
ren en verhelpen, ook al doordat hij op zijn
eigen beeldscherm precies hetzelfde te zien
krijgt als de klant op het zijne.
Dat bespaart de klant de moeilijke uitleg, en
beiden een vervelend telefoongesprek. Zij kun
nen ook via het beeldscherm met elkaar over
leggen. Eventueel kan de monteur constateren
dat het probleem op afstand niet te verhelpen is.
Maar ook dat ziet hij weer sneller dan in een
mondeling telefoongesprek, zodat hij eerder ac-'
tie kan ondernemen.
Rodelco houdt bij welke klant met welk pro
bleem komt. Blijkt dan, dat steeds dezelfde
klant hetzelfde overkomt, bijvoorbeeld doordat
hij niet gewend is met een pc te werken, dan
kan Rodelco besluiten die klant opnieuw les te
geven in de omgang met zijn computer.
Het bedrijf denkt dat de nieuwe service-ver
lening vooral interessant is voor beginners, en
ziet er dan ook een nieuw verkoopargument in.
Het past in de gedachtengang, dat, zoals J. Maas
van Rodelco zegt, 'computers verkopen meer is
dan de doos naar de klant brengen'.
Maas verwacht dat de belangstelling voor het
Systeem het eerste jaar beperkt zal blijven tot
een vijftig tot zestig klanten. Volgens Maas
worden steeds meer personal computers ver
kocht aan mensen en bedrijven die niet geïnte
resseerd zijn in de computer op zich, maar wel
in het nut dat zo'n ding kan hebben. Juist die
categorie kan baat hebben bij het nieuwe sys
teem. Want wie toch al superhandig is in de be
diening van de pc, zal niet vaak komen te staan
voor het soort problemen dat via het nieuwe
systeem kan worden opgelost, althans, hij kan
ze zelf oplossen.
Het volledige serviceplan bestaat uit een
jaarabonnement op de hulp op afstand, de leve
ring van het materiaal dat daarvoor nodig is en
toegang tot informatie van Rodelco over ont
wikkelingen op de computermarkt. Het eerste
jaar betaalt de klant daarvoor 650 gulden (de
geleverde apparatuur wordt zijn eigendom), de
jaren daarna honderd gulden per jaar. Daar
voor kan de klant onbeperkt gebruik maken
van de service op afstand.
■B
i «s
ly
Sr
est zelf de grandioze werking van
b/ vitamine E-crème 30 Plus. Voor
fit u een proefverpakking halen bij
It of reformhuis. En... bent u over-
Ie superieure eigenschappen, dan
2,95 korting bij aankoop van een
Ing Nutrivital vitamine E-crème 30
Inormaal 24,95 kost! Haal het nu
bellestraat 18, tel. 01178-1245
h. Lannoye, Oude Kerkstraat
|uerman, Noordstraat 54, tel
Lange Zelke 50, tel. 01184-
4-6, tel. 01131-1471.
Moderne fabrikage van auto's: als er nieuwe modellen in produktie worden genomen, komen de Nederlandse leveranciers
l problemen. - foto archief de stem
)oor Willem Reijn
)EN BOSCH - Het is voor de Neder-
andse toeleveringsindustrie vijf voor
waalf. Als de leveranciers niet snel
lieuwe afzetgebieden in het buiten
and zoeken, dan zal een behoorlijk
van de bedrijven na het openstel-
en van de grenzen in de Europese Ge
meenschap in 1992 in problemen ko
nen.
'at wat-sombere beeld schetst vertegen
woordiger van de de vereniging voor de
«leveringsindustrie Nevat H. Heijkoop.
n het Autotron in Rosmalen wordt op 19
lovember de manifestatie 'Technologie,
«levering, toekomst' gehouden. Op het
rovinciehuis werden gisteren tijdens een
ersconferentie uitvoerig de snelle veran-
eringen in de relatie tussen uitbesteders
leveranciers belicht. De toeleveringsin-
ustrie heeft een jaaromzet van ongeveer
10 miljard en er werken zeventigduizend
hensen.
on 01140-12838
alle naden gelast,
foek, markiezendoek,
elloperdoek, enz.,
uren.
aurnituren.
Heijkoop constateert dat grote bedrij
en steeds meer orders voor toelevering
'oncentreren bij enkele grote leveranciers.
Neem BMW en Renault: die hebben het
antal leveranciers de laatste jaren met de
'elft verminderd. Leveranciers krijgen in
en keer grote delen van het uit te beste
len werk toegewezen. Die grote leveran
ciers besteden op hun beurt weer werk
uit".
Er vindt ook een internationalisering
'an de toelevering plaats. „Vroeger blevén
industrieën in de eigen omgeving met hun
aanbestedingen. Iedere fabrikant had zijn
eigen leverancierskring. Nu worden die
bestellingen bij enkele grote leveranciers
geplaatst". Hij noemt als voorbeelden van
die ontwikkelingen Siemens en Bosch, die
voor meerdere bedrijven grote orders ver
werken.
De Nederlandse leveranciers moeten
over de grenzen kijken, zo vindt Heijkoop,
omdat de thuismarkt niet groot genoeg is,
Een goede, grote leverancier moet een
eigen ontwikkelingsafdeling hebben en
een flinke capaciteit om de kosten laag te
houden teneinde zo de buitenlandse con
currentie te lijf te kunnen. „De vaardighe
den hebben we wel, maar we blijven te
veel in de eigen omgeving zitten". Als een'
van de weinige Nederlandse ondernemin
gen die de aansluiting wel heeft gevonden,
noemt Heijkoop het Roosendaalse bedrijf
Poiynorm.
Heijkoop vindt dat het bedrijfsleven
haast moet maken bij het zoeken naar
aansluiting bij de internationale ontwik
kelingen. „We mogen de technische ont
wikkelingen niet missen en de jonge Euro
pese landen komen snel op", zegt Heijkoop
en geeft de leverantie van gietwerk door
Joegoslavische metaalbedrijven aan
BMW. Ook Spanje en Portugal timmeren
hard aan de weg.
Volgens Heijkoop moet het manage
ment bij veel kansrijke bedrijven worden
versterkt. „Het gaat om de kwaliteit van
de organisatie en van het management. Er
moet een goed marketingbeleid worden
ontwikkeld".
Een bedrijf dat als trendsetter in de toe
leveringsindustrie wordt gezien is
INALFA uit Venray, dat levert aan de
autoindustrieën Volvo Car, DAF, Ford en
Jaguar. Algemeen directeur F. Welschen
voorziet de komende jaren grote proble
men. „In de Europese autoindustrie is er
een grote overcapaciteit en' ondanks de
hoge koers van de yen vergroten de Ja
panners nog steeds hun marktaandeel. Nu
zijn de problemen nog niet zo groot: de
auto-industrie verkoopt nog redelijk goed.
Maar als er straks nieuwe modellen ko
men, komen de Nederlandse leveranciers
in een moeilijke positie, want de vraag is
of ze in de kleine thuismarkt voldoende
mogelijkheden om in de nieuwe ontwikke
lingen mee te gaan. Dat is werkelijke een
heel bedreigende situatie".
Daarom is het het nodig dat leveran
ciers meedenken met de producent. Voor
de verbetering van het produkt en de ver
laging van de kosten kunnen de leveran
ciers een steentje bijdragen. „De beslis
sende slag vindt plaats in de ontwikke
lingsfase. Dan moet de leverancier er al bij
worden betrokken".
De manifestatie in Autotron wijkt door
de 'werkgroepen' af van de andere studie
dagen over 'co-makership', waarvan er
volgens Heijkoop teveel worden georgani
seerd. In de werkgroepen worden door uit
besteders en collega-leveranciers concrete
en praktische vragen beantwoord, waar
mee ondernemers zitten. De manifestatie,
die de provincie 2,5 ton kost, wordt ge
opend door commissaris der koningin mr.
F. Houben. Er worden 450 bedrijven en in
stellingen verwacht.
ARNHEM (ANP) - Doordat
'et in de chemische vezels
slechter is gegaan, zijn
'e resultaten van Akzo in
'et derde kwartaal van dit
aar duidelijk beneden het
aveau gebleven van de
'°orgaande kwartalen en
'et overeenkomstige kwar-
™al van vorig jaar.
be nettowinst daalde in het
'erde kwartaal van f 195,3 mil-
°en tot f 155,8 miljoen en in de
srste negen maanden van f
,0 miljoen tot f 526,8 miljoen,
er gewoon aandeel daalde het
ettoresultaat in het kwartaal
'en f 4,87 tot f 3,88 en in de drie
kwartalen van f 15,75 tot f 13,12.
De netto-omzet steeg in het
verslagkwartaal van f 3,75 mil
jard tot f 3,87 miljard en daalde
in de negen maanden van f
11,84 miljard tot f 11,52 miljard.
Het bedrijfsresultaat zakte res
pectievelijk van f 363,1 miljoen
tot f 253,9 miljoen en van f
1091,3 miljoen tot f 922,3 mil
joen.
Er wordt een onveranderd
interimdividend van f 1,50 per
aandeel van f 20 nominaal uit
gekeerd. De datum van betaal
baarstelling is 17 november.
Vrijwel alle produktgroepen
hebben in het derde kwartaal
een goede bijdrage geleverd
aan de resultaten. Valuta-om
rekeningen en de daling van de
opbrengstprijzen hebben geleid
tot een daling van de netto
winst met 4 procent in het
derde kwartaal en met 3 pro
cent in de eerste negen maan
den. Deze dalingen zijn voor
een deel gecompenseerd door
een stijging van de omzet met 3
procent door overnemingen en
een toeneming van het afeetvo
lume met 1 procent.
De gang van zaken in de eer
ste negen maanden komt over
een met de begin dit jaar uitge
sproken verwachting dat het
resultaat over geheel 1987 zal
achterblijven bij het zeer goede
niveau van 1985 en 1986. De
achterstand ten opzichte van
de winst in het vorige jaar zal
Akzo in het vierde kwartaal
ECT, het grootste containeroverslagbedr ij f ter wereld,
wil Sea-Land binnen enkele weken een 'eindbod' voor
leggen. Dit heeft directie-woordvoerder ir. H. Schut
maandag desgevraagd bevestigd.
ECT wil een nieuwe terminal
op de Maasvlakte inrichten,
exclusief voor de behandeling
van het ladingpakket van Sea-
Land (jaarlijks 400.000 contai
ners). Sea-land wordt nu nog
behandeld op een meer landin
waarts gelegen terminal aan de
Rotterdamse Eemhaven. Voor
de financiering van de nieuwe
terminal is ECT in onderhan
deling met het gemeentelijk
havenbedrijf van Rotterdam
en de gemeente Rotterdam, ter
wijl ook met het ministerie van
economische zaken in ieder ge
val oriënterende gesprekken
zijn gevoerd.
Schut wilde hierover overi
gens geen nadere mededelin
gen doen, behalve dan dat ge
zocht wordt naar financie
ringsmogelijkheden 'binnen de
normale kaders'. Een woord
voerder van Economische Za
ken bevestigde maandag dat er
contacten zijn geweest met
ECT, maar van een concrete
afspraken of toezeggingen van
de kant van de rijksoverheid is
volgens hem nog geen sprake.
Algemeen directeur ir. G. J.
Wormmeester van ECT heeft al
eerder gezegd dat met de bouw
van een nieuwe terminal een
bedrag van circa 250 miljoen
gulden gemoeid is. Het is vrij
wel zeker dat ECT gebruik wil
maken van de speciale voorfi
nancieringsregeling van de ge
meente Rotterdam waarbij de
terugbetaling van kredieten
afhankelijk kan worden
De steunvraag aan de over
heid zal verder vooral betrek
king hebben op infrastructuele
voorzieningen. Dit houdt ver
band met de houding van de
overheden in België - waar
zich mee dat de Belgische over
heden voorzieningen (kaden en
dergelijke) financieren waar
voor in Nederland de bedrijven
zelf moeten opdraaien. Die in
vesteringen behoeven derhalve
niet te worden doorberekend in
de tarieven voor de cliënten. In
directie-kringen bij ECT is dit
probleem teruggebracht tot de
simpele vraagstelling: Waar
zetten wij straks het hek neer?
Van de twee Belgische ha
vensteden'geldt Antwerpen als
de meest serieuze concurrent.
Hier is het stuwadoorsbedrijf
Hessenatie bezig met de aanleg
van een terminal vóór de slui
zen die qua capaciteit geschikt
is om Sea-land te bedienen. De
aanbieding van Hessenatie is
financieel waarschijnlijk aan
trekkelijker dan die van ECT,
maar de terminal van het Ant
werpse bedrijf heeft als nadeel
dat deze verder van open zee
afligt, waardoor de vaartijd
langer wordt. Bovendien geldt
de Schelde, waaraan deze ter
minal is gesitueerd, niet als de
best bevaarbare waterweg.
Het wegvallen van het pak
ket van Sea-Land zou voor
ECT (met als aandeelhouders
Nedlloyd, Furness, Internatio-
Müller en de Nederlandse
Spoorwegen) en voor de Rot
terdamse haven een giganti
sche klap betekenen. Niet on
denkbaar is dat Sea-Land bij
een eventueel vertrek uit Rot
terdam andere rederijen 'mee
neemt'. Bij ECT wordt in dit
verband gesproken over het
'follow-the-leader-effect'.
Het verlies van een arbeids
plaats bij ECT (circa 1.400
werknemers) kost elders vier
arbeidsplaatsen, aldus bereke
ningen van het gemeentelijk
zich de belangrijkste concur- havenbedrijf. „Nederland kan
renten Antwerpen en Zee-
brugge bevinden in de slag om
het Sea-Land-contract - die
een ruimere uitleg geven aan
het begrip infrastructuur.
Die opvatting brengt met
zich als transportland niet ver
oorloven een dergelijk lading
pakket te verliezen", is de rich
ting overheid herhaaldelijk
uitgesproken overtuiging van
de ECT-directie.
TOKYO (VWD) - De exploitatiewinst van de Japanse automo
bielfabrikant Mitsubishi Motors is in de eerste helft van het op
1 april begonnen boekjaar ten opzichte van dezelfde periode
van het voorgaande financiële jaar met 32,1 procent gedaald.
Doordat de post bijzondere kosten aanzienlijk lager uitviel was
er desondanks een stijging van de winst vóór belastingen met
95,6 procent tot 10,606 miljard yen (bijna 150 miljoen gulden), zo
heeft Mitsubishi bekendgemaakt. De verslechtering van het
bedrijfsresultaat was te wijten aan de stijging van de koers
van de yen en een verslechtering van de winstmarge. De omzet
steeg in de eerste helft van het lopende boekjaar met 4,4 pro
cent tot 824,1 miljard yen (11,5 miljard gulden) en de autover
koop groeide met 40.000 tot 685.000 stuks.
ARNHEM (ANP) - Twee Amerikaanse instellingen hebben
Akzo hun eerste klas kredietbeoordeling gegeven voor haar
Amerikaanse en Europese programma's voor de uitgifte van
commercial paper (kortlopende schuldbewijzen). Standard and
Poor heeft de Massificatie Al afgegeven en Moody PI, zo heeft
Akzo bekendgemaakt. Op grond hiervan gaat Akzo America in
de Verenigde Staten over tot de uitgifte van comercial paper
onder garantie van Akzo NV voor ten hoogste 200 miljoen dol
lar. Het lopende programma, waarin commercial Papier met
bankgaranties wordt uitgegeven, komt aldus te vervallen.
NEW YORK (AP) - De president van de Westduitse Bundes
bank, Karl Otto Poehl, heeft in New York laten weten dat zijn
land zal vasthouden aan het huidige anti-inflatiebeleid en dat
Westduitsland niet toe zal geven aan de Amerikaanse druk om
de economische groei te simuleren. Als gevolg van deze opmer
king van Poehl gingen valutahandelaars hun dollars van de
hand doen en dat leidde wederom tot een koersdaling. De dol
lar heeft bijna het naoorlogse diepterecord bereikt ten opzichte
van de Duitse mark. Poehl nam met zijn opmerkingen stellin
gen tegen verwijten van de Amerikaanse minister van finan
ciën, James Baker III, dat Duitsland verantwoordelijk is voor
de rentestijgingen en het land stimulering van de wereldeco
nomie in de weg staat.
CARACAS (ANP) - De nettowinst van de 161 bij de LATA (In
ternational Air Transport Association) aangesloten lucht
vaartmaatschappijen heeft vorig jaar bij een omzet van 87,9
miljard dollar slechts honderd miljoen dollar bedragen, zo
heeft Gunter Eser, directeur-generaal van de LATA, laten we
ten in Caracas bij de presentatie van het jaarverslag van zijn
organisatie. In 1985 bedroeg de nettowinst 600 miljoen en in
1984 1,1 miljard dollar. Een dergelijk lage winst maakt het de
maatschappijen onmogelijk om de investeringen te bekostigen
die nodig zijn voor toekomstige groei, aldus Eser. De lucht
vaartmaatschappijen verdienden op hun internationale routes
'weliswaar 1,3 miljard dollar bij een omzet van 45 miljard dol
lar, maar na belastingen, rentebetalingen en andere posten
bleef daar een negatief saldo van 200 miljoen dollar van over,
hetgeen werd gecompenseerd door de resultaten op de binnen
landse lijnen en de chartervluchten.
ZOETERMEER/EDE (ANP) - Het marktaandeel van slijte
rijen in de omzet van alcoholhoudende dranken is de laatste ja
ren sterk teruggelopen. In geld gemeten koopt de consument
thans voor ongeveer 2,2 miljard gulden per jaar bij de slijter.
Dat is 46 procent van het totale bedrag dat de consument voor
thuisverbruik uitgeeft. Dit blijkt uit een brancheverkenning
van het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbe
drijf. Het EIM heeft becijferd dat bijna tien miljoen mensen in
ons land alcoholhoudende dranken nuttigen. Dat is 82 procent
van de bevolking van vijftien jaar of ouder. Het totale bedrag
dat jaarlijks aan alcoholhoudende drank wordt uitgegeven be
draagt ongeveer 9,5 miljard gulden inclusief btw. Binnen de
branche speelt het füiaal- en grootwinkelbedrijf volgens het
instituut een steeds grotere rol. Het aantal zelfstandige slijte
rijen daalt. Op dit moment telt ons land er nog zo'n 1.300 tot
1.400. Slechts een op de vijf zelfstandige slijterijen is rendabel,
aldus het EIM.
BARCELONA - De buitenlandse investeringen in Spanje zijn
de laatste jaren spectaculair toegenomen. Het Nederlandse be
drijfsleven speelt daarbij een grote rol. „En dat verbaast mij
niets", aldus Theo Dankloff, adviseur van de Nederlands-
Spaanse Kamer van Koophandel in Madrid. „Spanje is op dit
moment bij uitstek de groeimarkt van Europa."
De directe investeringen van buitenlanders in Spaanse bedrij
ven bedroegen de eerste acht maanden van dit jaar 391 miljard
peseta's, ruim 6,5 miljard gulden, net zoveel als in het hele jaar
daarvoor en bijna het dubbele van 1985. De grootste belegger in
1985 is Italië met 65 miljard peseta's, onmiddellijk gevolgd door
Nederland met 57 miljard. Op de derde plaats staat momenteel
Zwitserland met 40 milj ard.
„De belangstelling van het Nederlandse bedrijfsleven voor
Spaixje is goed te begrijpen", aldus Dankloff, die al meer dan
tien jaar vanuit Madrid ondernemers adviseert. „Spanje biedt
om verschillende redenen enorme perspectieven voor de za
kenman. Het land telt veertig miljoen consumenten die wat be
treft levenspeil nog ver onder het niveau van de Midden- en
Noordeuropese landen zitten. En Spanje moet in een razend
snel tempo investeren om binnen de Euromarkt de concurren
tiepositie te handhaven en zo mogelijk te verbeteren. De zin om
het levenspeil te verhogen en de noodzaak om te moderniseren
vallen nu samen met een uitstekend moment van de Spaanse
economie."
(ADVERTENTIE)
niet meer kunnen inlopen,
maar de onderneming blijft
van mening dat er nog steeds
sprake zal zijn van een goed re
sultaat
Als gevolg van de verkoop
van Akzo Consumenten Pro-
dukten aan Douwe Egberts, die
naar verwachting nog dit jaar
zijn beslag zal krijgen, haalt
Akzo een boekwinst van onge
veer f 450 miljoen.
Het bedrijf bekijkt of er dit
jaar nog voorzieningen moeten
worden getroffen, onder meer
voor versnelde afschrijving
van aanloopkosten van het
aramidevezelproject Met deze
voorzieningen kan ruim f 100
miljoen zijn gemoeid.
Dit is hét moment
om geld opzij te leggen
tegen een vaste rente.
Want wie vóór 28
november a.s. een Rente
certificaat van de
Postbank aanschaft, ver
zekert zich van een half
procent extra op de toch
al hoge rente.
Deze tijdelijke rente
verhoging geldt voor
alle varianten van het
Rentecertificaat.
Haal daarom gauw
de folder op het post
kantoor, om te zien wat
voor u de meest geschik
te variant is.
Of bel gratis met
06-0400 om de folder
"Rentecertificaten" te .la
ten opsturen.
Wicccn bedrag opzij
wil leggen, schaft nu een
Rcnteccrtificaat aan.
POSTBANK