Ik lees nauwelijks Nederlands'
Irörr
)RS. P ERGERT ZICH AAN GESTAMEL EN FLODDERIG TAALGEBRUIK
Nieuwe studio's
in Utrecht gereed
voor Nederland 3
Woody Allen:
Zuidafrika
cultureel
boycotten
De broer van Michael Jackson
IDEO-KTV
ILIPS
RUM B.V.
WOENSDAG 4 NOVEMBER 1987
Zwitserse econoom drs. Heinz Polzer (68) staat
iter bekend als de Nederlandse tekstdichter drs.
DE EXPO
•PARATUUR
2.995.-
0P 0P
1.299.
S'P'
Recordbedrag
voor Van Dyck
OP OP
Graauw
Dorpsstraat 39
Tei. 01143-328
ORAN JUICE
JONES
NATALIE COLE
A SLICE OF MAN
MATHILDE
SANTING
9-20.30 uur
.00-15.30 uur en
.00-20.30 uur.
ude Kerkstraat 3
&24 CT Sluis
II. 01178-1506
|LLE DAGEN OPEN
an 10.00-18.00 uur
3NDAGS
hn 14.00-18.00 uur
•INSDAG'S
IESLOTEN
or Mick Salet
in het begin van het gesprek, over taal, politiek en zijn
euwe plaat, steekt de docterandus een elegant sigaartje
I COMPACT
DIGITAL AUDIO
adloze
King.
van
ezwaar als ik rook?", vraagt
hoor, steekt u gerust een st
ar op. Maar waarom stopt u
it met roken?
Waarom zou ik het wèl
en? Ik voel me er heel be-
aglijk bij. Ik vind het een
ezierige tijdsbesteding. Na-
urlijk is het een vorm van
rslaving, maar, net als het
inken van koffie, erg on-
huldig. Bovendien ben ik
en kettingroker."
ten kan hartziektes en long-
mter veroorzaken. Is dat geen
ien om te stoppen?
„Ik geloof niet dat ik voor
inker in de wieg ben gelegd
wat hartziektes betreft, ik
u niet graag blijven leven tot
helemaal invalide en suf en
irimpeld en krom ben. Een
irtinfarct vind ik een ideale
anier om er een eind aan te
laken. Ineens stoppen met le
en is veel aangenamer dan
et veel kunst- en vliegwerk
raaiende gehouden te worden,
vind het een hartverscheu-
mde aanblik om te zien hoe
lensen, met allemaal slurven
n slangen aan hun lichaam, in
iven worden gehouden. Wat
ebben die nou aan het leven?
'aar dient het voor?"
V zijn mensen die hun leven
mg een antwoord zoeken op
ie laatste vraag. Denkt u veel
vomer de dood?
„Nee. Ik vind dat tamelijk ir-
elevant. Waarom zou je gaan
iekeren over de dood? Dat is
en toestand die je zelf niet
neemaakt. Je kunt je hoog-
tens afvragen wat voor een
ivloed je plotselinge afwezig-
leid heeft op je omgeving. Wel-
in het algemeen is het niet
fl'n wereldgebeuren als er
imand niet meer rondloopt."
.Tider onderwerp. Uw nieuwe
itoat "Hoep hoep hiezee voor
Irs. P." Er valt veel moois over
e zeggen, de kwaliteit van de
eksten is weer omgekeerd
venredig aan de kwaliteit van
l« zang, maar er ontbreekt wel
ets op. Een politiek liedje,
leeft u nooit zin om liedjes met
en politieke boodschap te ma-
xn?
„Nee, niet in het minst. Er
ijn genoeg mensen die daar-
iver drammen. In het alge
meen ben ik afkerig van evan-
lelisatie. Of het nu politiek of
eligieus is, ik voel me niet ge-
voor
roepen om op de preekstoel te
gaan staan en te herhalen wat
al tot vervelens toe wordt ge
zegd, gezongen en geschreven.
Nee, mijn hart gaat er eerder
naar uit om in eerste instantie
oninspirerende en bijkomstige
onderwerpen te behandelen,
om te bekijken wat voor inte
ressants, grappigs en oorspron
kelijks ik daarover kan vertel
len."
(Zo staan er op de nieuwe
plaat nummers over de dubbele
punt de cocosnoot, andijvie,
het Winschoter Diep en andere
onderwerpen die niet vaak be
zongen worden.)
„Ik heb één wat je zou kun
nen noemen geëngageerd num
mer geschreven, dat gaat over
de jacht. Ik geloof, ik weet
haast wel zeker, dat dat op ver
zoek was van een juffrouw die
me aansprak in een hotel bij
Zwolle. Die vond dat ik toch
eens een nummer moest wijden
aan dit controversiële onder
werp, een sport waar zij sterk
op tegen was. Welnu, ik lig er
niet zo van wakker, maar ben
er eigenlijk toch wel afkerig
van. Dat opgeblazen gedoe van
jagers. Zo erg sportief is het
niet. Ik begrijp ten volle dat de
wildstand onder controle ge
houden moet worden. Ik heb
daarentegen geen enkele sym
pathie voor mensen die, zoals
in Italië gebeurt, redelijk on
schuldige vogelfjes schieten,
alleen maar om het mikken.
Dat vind ik zielig."
Is het de neutrale Zwitser die u
bent, dat u zich niet verder met
politiek in Nederland bemoeit?
„Dat is zeker een motief,
maar niet het hoofdmotief. Ik
vind het eenvoudig niet erg
boeiend.
Thuis houdt u zich er ook niet
mee bezig?
„Nee, ook thuis houd ik me
daar niet mee bezig. Ik koop
maar twee keer in de week de
krant. Vrijdag en zaterdag.
NRC Handelsblad. Dat is voor
namelijk voor de bijvoegsels
die dan verschijnen, al kijk ik
ook wel even in het nieuwsge
deelte. Verder lees ik Time, dat
houdt me aardig op de hoogte
van het wereldgebeuren, en
kijk ik naar het televisie
nieuws. Daar kan ik het mee
doen".
U vindt dat Nederlanders hun
Drs. P: „Mijn hart gaat uit naar oninspirerende en bij komstige onderwerpen".
- FOTO WILLEM FREDERIK
taal slecht en slordig gebrui
ken?
„Zeker. De taalvaardigheid
hier is een punt dat mij hoog
zit. Ik beklaag de mensen van
de jonge generaties dat ze zich
hebben moeten behelpen met
gebrekkig onderwijs in de Ne
derlandse taal.
De Nederlander heeft geen
ontzag voor zijn eigen moeder
taal, heeft geen genegenheid
voor zijn eigen moedertaal.
Wat dat betreft dunkt mij dat,
in het algemeen gesproken.
Frankrijk, Duitsland en Enge
land hier een veel beter figuur
slaan.
Nu boffen die ook wel, want
ze kunnen in het onderwijs
wapperen met werkelijk zeer
grote klassieken. In Engeland
zullen Shakespeare, Shelley en
dergelijke kanonnen altijd
weer ter sprake komen in de
klas, niet tot vreugde van de
leerlingen, maar ze moeten het
nu een keer leren en daardoor
leren ze goed en creatief En
gels. En dat is een bezit dat
komt aan het daglicht als je op
televisie kijkt naar Engelse
straatinterviews; volkomen
willekeurige mensen worden
over weet ik wat ondervraagd
en ze kunnen misschien wel
onzin praten, maar ze weten te
formuleren. In het Nederlands
hoor je in het algemeen gesta
mel en flodderige zinswendi-
gen. In Nederland heeft men
niet die gedegen kennis van de
goede schrijvers en dat is een
gemis.
Nu moet ik zeggen dat Von
del voor negentig procent saaie
lectuur is. Men zou echter kun
nen grijpen naar bijzonder
goede schrijvers als Willem
Elsschot of Theo Thijssen. Dat
is geen marmeren literatuur.
Het is eenvoudig verdomd goed
geschreven. Als dat zou worden
doorgenomen, in plaats van
Kloos, Perk en dergelijke
snoeshanen, dan zou de school
jeugd weer plezier krijgen in
het wonderlijk mechanisme
wat taal is, dan zou ze ontdek
ken dat Nederlands erg veel te
bieden heeft."
U zegt dat het onderwijs vóór de
oorlog beter was. Zegt de oude
generatie niet altijd dat het on
derwijs, net als het weer, vroe
ger beter was?
„Nee, het is geen oudeman-
nen-nostalgie. Het is een aan
toonbaar feit dat wat betreft
grammatica en het maken van
opstellen, het onderwijs na de
oorlog in gebreke is gebleven.
Het doet er niet toe hoe je iets
zegt, als men maar ongeveer
begrijpt wat je bedoelt Dat is
de visie tegenwoordig. En dan
hoef ik het nog niet eens te
hebben over de mensen die
vinden dat 'ik rijt' en 'hij rijt'
allemaal met een 't' geschreven
moeten worden. In het alge
meen vindt men Nederlands te
moeilijk voor de tere kinder
ziel.
Welnu, ik noem taal een me
chanisme. Het is meer dan dat,
maar het berust op een sys
teem, met uitzonderingen en
afwijkingen, maar toch onmis
kenbaar een systeem. En als
men dat kent, kan men de taal
gebruiken. En als men de taal
kan gebruiken, dan kan men
precies, en misschien nog ge
nietbaar ook, vertellen of
schrijven wat men op zijn hart
heeft."
Laatste vraag. Houdt u de Ne
derlandse literatuur bij? Snelt
u direct naar de boekwinkel als
de nieuwe roman van W.F. Her
mans of de nieuwe Biesheuvel
uit is?
„Zelden. Ik moet zeggen dat
ik Biesheuvel graag mag, ook
persoonlijk, maar ik houd hem
niet bij. Hetzelfde geldt voor
een knappe schrijver als Hotz.
En Alberts. Die liggen me wel.
Midas Dekkers is een leuke
schrijver. Kees van Kooten niet
te vergeten. Er zijn er wel en
kele, maar ik heb nu eenmaal
niet de gelegenheid om het op
de voet te volgen.
Ik lees nauwelijks Neder
lands. Ik kom er niet aan toe. Ik
heb al de grootste moeite om
het Engels een klein beetje bij
te houden. Over Frans en Duits
nog maar te zwijgen.
En tenslotte schrijf ik zelf
ook, daar gaat niet weinig tijd
in zitten."
UTRECHT (ANP) - „Er heerst een enorm wan
trouwen tussen theaterproducenten en televisie
producenten. Theatermakers willen hun pro-
dukties liever nooit op tv, omdat dat meestal
flutbewerkingen worden. Zo was dat in ieder
geval tot nu toe". De Sterrenbos Studio's in
Utrecht moeten daar verandering in brengen,
vindt directeur Bous de Jong.
In het enorme complex
kunnen theaterproduk-
ties bewerkt en opgeno
men worden voor uitzen
ding op televisie. Er is
een miljoen gulden nodig,
subsidie-aanvragen zijn
afgewezen, de verbou
wing komt nooit in zijn
geheel voor de opening
klaar, maar De Jong re
kent op succes. Mede
door de komst van een
derde televisienet. „Nu
eerst nog dat wantrou
wen wegnemen", ver
zucht hij.
De Jong: „Op het ge
bied van de podiumkunst
wordt in Nederland zo
veel geproduceerd, ter
wijl slechts een heel klein
deel daarvan en dan nog
uiterst gebrekkig op tv
verschijnt. Straks met de
derde zender is er veel
meer ruimte voor cultu
rele uitzendingen en daar
mikken we op. Ze willen
wel op tv, maar tot nu toe
denken ze van te voren al
dat het niks kan wor
den".
De Stichting Sterren
bos Studio's verhuurt de
len van het gebouw aan
bedrijfjes die iets met po
diumkunst te maken
hebben. De bedoeling is
dat vanuit het pand ra
dio- en tv-produkties ge
maakt worden, zonder
dat daar instanties van
buiten af aan te pas ko
men. Zo is er een brons
gieterij, een afdeling
houtbewerking (die voor
decors kan zorgen), een
geluidsstudio, een pro-
duktie- en een boekings
bureau, een dansschool,
een afdeling publiciteit
en een kledingatelier.
Doordat deze bedrijf
jes huur betalen, kan de
huurprijs van de grote
studio's in Sterrenbos
laag blijven, legt De Jong
uit. „Voordeel is dat
theatergezelschappen
daardoor lang kunnen
werken aan de voorbe
reiding van een tv-be-
werking. Want dat is
toch heel anders. Ze moe
ten bij voorbeeld ineens
met camera's werken".
Twintig dagen voorbe
reiding en twee dagen
opname zou een goede
tv-uitzending opleveren,
zo meent hij. De zalen
kunnen ook gehuurd
worden voor theater
voorstellingen en con
gressen.
Woody Allen
AMSTERDAM (ANP) - Een te
kening van Anthonie van Dyck
(1599-1641) heeft op de Sothe
by's veiling van tekeningen
van oude meesters ruim 276.000
gulden opgebracht. De richt
prijs van de tekening, drie stu
dies van vossekoppen in inkt,
pen en gewassen krijt, was
35.000 gulden. Veel tekeningen
werden gekocht door musea.
De totale veiling bracht
1.145.240 gulden op.
NEW YORK (AP) - De
Amerikaanse filmmaker en
-schrijver Woody Allen
heeft samen met een aantal
collega's de Amerikaanse
regering opgeroepen een
culturele boycot in te stellen
tegen Zuidafrika uit protest
tegen de apartheid.
De filmmakers, verenigd in
de Filmmakers United
Against Apartheid, hebben
de steun van president Rea
gan gevraagd om de filmin
dustrie zover te krijgen
geen films meer te distri
bueren in Zuidafrika.
De groep telt 100 leden en
heeft een brief gstuurd aan
Reagan die naast Allen was
ondertekend door Jonathan
Demme, Spike Lee, Martin
Scorcese en Susan Seidel-
man.
leldDuis sj CURI T_V
I S E C U R I T E
Soundmachine.
- AM/FM stereo radiorecorder.
- Piekvermogen 2 x 2 watt.
FM en middengolf.
- Toonregelaar.
- Pauzefoets.
Cue en Review.
Afm. hxbxd 165x400x85^
Idcopièren.
B6 x 120 mm.
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
DE AMERIKAANSE rap is
volop in ontwikkeling. Ener
zijds is er de ruige tak die met
steeds kalere instrumentatie
een maximum aan zeggings
kracht probeert te bereiken.
Anderzijds is er de 'softe' rap.
Uitgesproken voorbeelden
daarvan zijn LL Cool J en
Oran Juice Jones.
Laatstgenoemde scoorde
vorig jaar een dikke hit met
'The rain' en zijn nieuwe el
pee 'GTO' (een afkorting van
'Gangsters takin' over') laat
horen dat het niet bij die ene
hit zal blijven. Want Oran
Juice Jones verstaat zijn vak
goed en met zijn begelei
dingskoor The shades of
Black weet hij op zijn nieuwe
plaat bij vlagen een hoogst
intieme sfeer te bereikea
Het frappante aan 'GTO'
zijn echter mijns inziens de
raakvlakken die deze 'moder
ne' vorm van soul heeft met
oudere vormen uit het genre.
ER HEEFT zich wederom een nieuwe Jack-
son-ster aan het firmament aangediend. Na
Michael, LaToya, Rebbie, Jermaine en Janet
is het nu broer Marlon Jackson die met 'Baby
tonight' zijn solo-debuut maakt.
En het moet gezegd worden dat Marlon
sterk voor de dag komt. 'Baby tonight' is een
degelijke soul-plaat die heel wat beter in elk
aar steekt dan 'Bad' van broertje Michael, Mi
chael Jackson heeft altijd het voordeel gehad
zowel in The Jackson 5 als in The Jacksons
het allesoverheersende middelpunt te zijn.
Zijn broers vielen daarbij in het niet en wer
den met uitzondering van Jermaine zelfs over
het hoofd gezien. Marlon Jackson toont met
'Baby tonight' aan dat hij wel degelijk tot
boeiende dingen in staat is.
'Baby tonight' is een sterk door synthesizers
gedomineerde soul-plaat die door zijn ritmi
sche inslag meer overeenkomsten vertoont
met Prince dan met Michael, Janet of Jer
maine Jackson. Marton heeft een wat van de
Jacksons-sound afwijkend stemgeluid. Hier
en daar klinkt hij zelfs een beetje dun zoals in
de ballad 'Where do i stand'. Hij compenseert
die tekortkoming door alleszins redelijke
compositorische kwaliteiten. Hij schreef alle
nummers voor deze elpee op een na. Dat ene
nummer is van de hand van de Nederlanders
Eric van Tijn en Jochem Fluitsma, de twee
heren achter de hitsuccesen van Mai Tai.
'Baby tonight' is in zekere zin een aange
name verrassing en de Michael Jackson-fans
die vinden dat 'Bad' net iets te veel door com
mercie gedomineerde muzikale stilstand is,
kunnen aan deze elpee veel plezier beleven.
In het vluggere werk zijn er
herhaaldelijk overeenkom
sten met WAR, Sly Stone en
door de meerstemmige zang
ook met de Temptations. Het
trage werk sluit bijna naad
loos aan bij de Philly-soul
van het midden van de jaren
'70. Nummers als 'Not on the
outside' en 'You don't miss the
rain' roepen sterke herinne
ringen op aan acts als The
Stylistics en de Chi-Lites, al
opereerde laatstgenoemde
groep vanuit Chicago en niet
vanuit Philidelphia.
Oran Juice Jones and the
Shades of Black borduren dus
uitgebreid voort op iets dat
vroeger al eens geweest is,
maar het gezelschap doet dat
op zo'n overtuigende manier
dat deze 'GTO' zeer de moeite
waard is. Wie van verant
woord en vooral smaakvol
zwijmelen houdt, heeft aan
deze elpee een prachtplaat.
NATALIE COLE kreeg in
eerste instantie vooral be
kendheid, doordat ze de doch
ter is van wijlen Nat King
Cole. Met de hit 'This will be'
toonde ze in 1975 aan wel de
gelijk in staat te zijn tot
prima nummers. Natalies
carrière heeft zich sindsdien
voor het overgrote deel buiten
het blikveld van de Neder
landse soulliefhebbers vol
trokken. In Amerika waren
er echter volop successen en
haar platen werden er regel
matig met goud bekroond.
Met de elpee 'Everlasting'
doet Natalie Cole een her
nieuwde poging om ook Euro
pese soulliefhebbers aan haar
voeten te krijgen. Die poging
wordt ondernomen met mu
ziek die je zou kunnen om
schrijven als volwassen soul.
Natalie heeft inmiddels de
leeftijd bereikt dat ze zich in
haar teksten niet echt meer
druk kan maken om een tee
nager-publiek en dus zingt ze
nummers die bij haar eigen
belevingswereld aansluiten.
Muzikaal is 'Everlasting'
verpakt in soul die net als die
van bijvoorbeeld The Pointer
Sisters nogal wat rockinvloe-
den heeft en die dank zij de
inbreng van gerenommeerde
sessiemuzikanten perfect
klinkt.
Opvallendste nummer op
'Everlasting' is Bruce
Springsteens 'Pink Cadillac'.
Het krijgt een Aretha
Franklin-achtige Memphis-
aanpak. Natalie en haar pro
ducers tonen met deze versie
aan dat het songmateriaal
van Springsteen van uitzon
derlijk gehalte is en zeer wel
bruikbaar is voor inktzwarte
soul- of rhythm blues-ver
sies.
De agenda voor de komende we
ken ziet er als volgt uit:
Cure, 4 en 5 november in Rotter
dam (Ahoy)
Marillion, 8 en 9 november in
Rotterdam (Ahoy)
Suzanne Vega, 9 november in
Rotterdam (Doelen)
Chris Rea, 10 november in Rot
terdam (Ahoy)
Rory Gallagher, 10 november in
Utrecht (Vredenburg)
Miles Davis, 11 november in Rot
terdam (Ahoy)
Communards, 17 december in
Den Haag (Congresgebouw)
Dio, 21 november in Amsterdam
(Edenhal)
Kool the Gang, 21 november in
Den Bosch (Maaspoort)
Boy George, 29 november in Den
Haag (Philipszaal)
Terence Trent d'Arby, 30 novem
ber in Den Haag (Congresge
bouw)
Philip Glass, 1 en 2 december in
Utrecht (Vredenburg), 5 en 6 de
cember in Amsterdam (Muziek
theater)
Echo the Bunnymen, 6 decem
ber in Utrecht (Vredenburg) en 9
december in Nijmegen (Vereeni-
ging)
Little Steven, 11 november in
Utrecht (Vredenburg)
John Cale met koor en orkest, 14
en 15 november in Amsterdam
(Paradiso)
Kowalski, 19 november in Til
burg (Noorderligt) en 22 novem
ber In Rotterdam (Lantaren)
Johnny Copeland, Lil' Ed, Louis
Walker, Fern est Arceneaux en
Silas Hogan, 21 november in
Utrecht (Vredenburg)
Motorhead, 21 november in Til
burg (Noorderligt)
Mathilde Santing: ook goed in de restjes
- FOTOWEA
EN WAt wil je als je al een
jaar of vijf een popgroep
hebt? Dan wil je een plaatje
maken. De Bergen op
Zooms/Tilburgse groep A
Slice Of Man viert zodoende
het eerste lustrum met de
maxi-single c.q. mini-elpee
'Different stages'.
A Slice Of Man heeft als
harde kern zangered Vi-
vianne Cleiren, bassist Fred
de Ron en toetsenist Remko
Boesveld. Verder bestaat de
band uit gitarist Harald Heij-
nen en drummer Peter Nelis-
sen.
'Different stages' bevat
vier nummers die je onder de
noemer 'new wave' onder
kunt brengen. De muziek
klinkt ietwat nerveus en
heeft in de verte gelijkenissen
met de vroege Prefab Sprout
en andere Engelse new wave
band uit het begin van de ja
ren '80. Grote voorbeeld lijkt
echter de Nederlandse groep
The Mo te zijn geweest.
De nummers op 'Different
stages' klinken krachtig en
laten horen dat A Slice Of
Man meer streeft naar intelli
gente pop dan naar simpele
rock. Deze mini-elpee laat
horen dat de groep heel goed
is in wat ze doet.
Morgenavond is er in café
De Spoel aan de Fabrieks-
straat in Tilburg om 22.00 uur
een concert dat in het teken
staat van 'Different stages'.
BIJ HET maken van haar el
pee 'Out of this dream' hield
Mathilde Santing een aantal
nummers over. Die restanten
werden te goed bevonden om
zomaar in een of ander ar
chief te verdwijnen en zo
doende zijn nu zes nummers
op één elpeekant samenge
bracht met als titel 'Out of
this dream: a third side'. De
andere plaatkant is leeg, al
thans er staat geen muziek
op. Bij de eerste vijfduizend
expemplaren is die plaatkant
voorzien van een gravure van
de kunstenares Anne Semler.
'Out of this dream: a third
side' is verplichte kost voor de
Mathilde Santing-liefheb-
bers. De gewone elpee 'Out of
this dream' liet al horen dat
Mathilde in staat is tot in de
puntjes verzorgde, naar mijn
smaak ietwat bloedeloze mu
ziek. Deze 'Third side' is van
hetzelfde hoge niveau. Op
merkelijk is het Elvis
Costello-stuk 'Hand in hand',
dat eerder op een maxi-single
stond en nu in een nieuwe
mix op deze plaat te vinden is.
Mooiste nummer vind ik de
instrumentale versie die Rolf
Hermsen onder de titel 'Off
into whiteness' maakte van
'Sheep in fog', het laatste
nummer van de oorspronke
lijke elpee.