Ik lees nauwelijks Nederlands' Irörr )RS. P ERGERT ZICH AAN GESTAMEL EN FLODDERIG TAALGEBRUIK Nieuwe studio's in Utrecht gereed voor Nederland 3 Woody Allen: Zuidafrika cultureel boycotten De broer van Michael Jackson IDEO-KTV ILIPS RUM B.V. WOENSDAG 4 NOVEMBER 1987 Zwitserse econoom drs. Heinz Polzer (68) staat iter bekend als de Nederlandse tekstdichter drs. DE EXPO •PARATUUR 2.995.- 0P 0P 1.299. S'P' Recordbedrag voor Van Dyck OP OP Graauw Dorpsstraat 39 Tei. 01143-328 ORAN JUICE JONES NATALIE COLE A SLICE OF MAN MATHILDE SANTING 9-20.30 uur .00-15.30 uur en .00-20.30 uur. ude Kerkstraat 3 &24 CT Sluis II. 01178-1506 |LLE DAGEN OPEN an 10.00-18.00 uur 3NDAGS hn 14.00-18.00 uur •INSDAG'S IESLOTEN or Mick Salet in het begin van het gesprek, over taal, politiek en zijn euwe plaat, steekt de docterandus een elegant sigaartje I COMPACT DIGITAL AUDIO adloze King. van ezwaar als ik rook?", vraagt hoor, steekt u gerust een st ar op. Maar waarom stopt u it met roken? Waarom zou ik het wèl en? Ik voel me er heel be- aglijk bij. Ik vind het een ezierige tijdsbesteding. Na- urlijk is het een vorm van rslaving, maar, net als het inken van koffie, erg on- huldig. Bovendien ben ik en kettingroker." ten kan hartziektes en long- mter veroorzaken. Is dat geen ien om te stoppen? „Ik geloof niet dat ik voor inker in de wieg ben gelegd wat hartziektes betreft, ik u niet graag blijven leven tot helemaal invalide en suf en irimpeld en krom ben. Een irtinfarct vind ik een ideale anier om er een eind aan te laken. Ineens stoppen met le en is veel aangenamer dan et veel kunst- en vliegwerk raaiende gehouden te worden, vind het een hartverscheu- mde aanblik om te zien hoe lensen, met allemaal slurven n slangen aan hun lichaam, in iven worden gehouden. Wat ebben die nou aan het leven? 'aar dient het voor?" V zijn mensen die hun leven mg een antwoord zoeken op ie laatste vraag. Denkt u veel vomer de dood? „Nee. Ik vind dat tamelijk ir- elevant. Waarom zou je gaan iekeren over de dood? Dat is en toestand die je zelf niet neemaakt. Je kunt je hoog- tens afvragen wat voor een ivloed je plotselinge afwezig- leid heeft op je omgeving. Wel- in het algemeen is het niet fl'n wereldgebeuren als er imand niet meer rondloopt." .Tider onderwerp. Uw nieuwe itoat "Hoep hoep hiezee voor Irs. P." Er valt veel moois over e zeggen, de kwaliteit van de eksten is weer omgekeerd venredig aan de kwaliteit van l« zang, maar er ontbreekt wel ets op. Een politiek liedje, leeft u nooit zin om liedjes met en politieke boodschap te ma- xn? „Nee, niet in het minst. Er ijn genoeg mensen die daar- iver drammen. In het alge meen ben ik afkerig van evan- lelisatie. Of het nu politiek of eligieus is, ik voel me niet ge- voor roepen om op de preekstoel te gaan staan en te herhalen wat al tot vervelens toe wordt ge zegd, gezongen en geschreven. Nee, mijn hart gaat er eerder naar uit om in eerste instantie oninspirerende en bijkomstige onderwerpen te behandelen, om te bekijken wat voor inte ressants, grappigs en oorspron kelijks ik daarover kan vertel len." (Zo staan er op de nieuwe plaat nummers over de dubbele punt de cocosnoot, andijvie, het Winschoter Diep en andere onderwerpen die niet vaak be zongen worden.) „Ik heb één wat je zou kun nen noemen geëngageerd num mer geschreven, dat gaat over de jacht. Ik geloof, ik weet haast wel zeker, dat dat op ver zoek was van een juffrouw die me aansprak in een hotel bij Zwolle. Die vond dat ik toch eens een nummer moest wijden aan dit controversiële onder werp, een sport waar zij sterk op tegen was. Welnu, ik lig er niet zo van wakker, maar ben er eigenlijk toch wel afkerig van. Dat opgeblazen gedoe van jagers. Zo erg sportief is het niet. Ik begrijp ten volle dat de wildstand onder controle ge houden moet worden. Ik heb daarentegen geen enkele sym pathie voor mensen die, zoals in Italië gebeurt, redelijk on schuldige vogelfjes schieten, alleen maar om het mikken. Dat vind ik zielig." Is het de neutrale Zwitser die u bent, dat u zich niet verder met politiek in Nederland bemoeit? „Dat is zeker een motief, maar niet het hoofdmotief. Ik vind het eenvoudig niet erg boeiend. Thuis houdt u zich er ook niet mee bezig? „Nee, ook thuis houd ik me daar niet mee bezig. Ik koop maar twee keer in de week de krant. Vrijdag en zaterdag. NRC Handelsblad. Dat is voor namelijk voor de bijvoegsels die dan verschijnen, al kijk ik ook wel even in het nieuwsge deelte. Verder lees ik Time, dat houdt me aardig op de hoogte van het wereldgebeuren, en kijk ik naar het televisie nieuws. Daar kan ik het mee doen". U vindt dat Nederlanders hun Drs. P: „Mijn hart gaat uit naar oninspirerende en bij komstige onderwerpen". - FOTO WILLEM FREDERIK taal slecht en slordig gebrui ken? „Zeker. De taalvaardigheid hier is een punt dat mij hoog zit. Ik beklaag de mensen van de jonge generaties dat ze zich hebben moeten behelpen met gebrekkig onderwijs in de Ne derlandse taal. De Nederlander heeft geen ontzag voor zijn eigen moeder taal, heeft geen genegenheid voor zijn eigen moedertaal. Wat dat betreft dunkt mij dat, in het algemeen gesproken. Frankrijk, Duitsland en Enge land hier een veel beter figuur slaan. Nu boffen die ook wel, want ze kunnen in het onderwijs wapperen met werkelijk zeer grote klassieken. In Engeland zullen Shakespeare, Shelley en dergelijke kanonnen altijd weer ter sprake komen in de klas, niet tot vreugde van de leerlingen, maar ze moeten het nu een keer leren en daardoor leren ze goed en creatief En gels. En dat is een bezit dat komt aan het daglicht als je op televisie kijkt naar Engelse straatinterviews; volkomen willekeurige mensen worden over weet ik wat ondervraagd en ze kunnen misschien wel onzin praten, maar ze weten te formuleren. In het Nederlands hoor je in het algemeen gesta mel en flodderige zinswendi- gen. In Nederland heeft men niet die gedegen kennis van de goede schrijvers en dat is een gemis. Nu moet ik zeggen dat Von del voor negentig procent saaie lectuur is. Men zou echter kun nen grijpen naar bijzonder goede schrijvers als Willem Elsschot of Theo Thijssen. Dat is geen marmeren literatuur. Het is eenvoudig verdomd goed geschreven. Als dat zou worden doorgenomen, in plaats van Kloos, Perk en dergelijke snoeshanen, dan zou de school jeugd weer plezier krijgen in het wonderlijk mechanisme wat taal is, dan zou ze ontdek ken dat Nederlands erg veel te bieden heeft." U zegt dat het onderwijs vóór de oorlog beter was. Zegt de oude generatie niet altijd dat het on derwijs, net als het weer, vroe ger beter was? „Nee, het is geen oudeman- nen-nostalgie. Het is een aan toonbaar feit dat wat betreft grammatica en het maken van opstellen, het onderwijs na de oorlog in gebreke is gebleven. Het doet er niet toe hoe je iets zegt, als men maar ongeveer begrijpt wat je bedoelt Dat is de visie tegenwoordig. En dan hoef ik het nog niet eens te hebben over de mensen die vinden dat 'ik rijt' en 'hij rijt' allemaal met een 't' geschreven moeten worden. In het alge meen vindt men Nederlands te moeilijk voor de tere kinder ziel. Welnu, ik noem taal een me chanisme. Het is meer dan dat, maar het berust op een sys teem, met uitzonderingen en afwijkingen, maar toch onmis kenbaar een systeem. En als men dat kent, kan men de taal gebruiken. En als men de taal kan gebruiken, dan kan men precies, en misschien nog ge nietbaar ook, vertellen of schrijven wat men op zijn hart heeft." Laatste vraag. Houdt u de Ne derlandse literatuur bij? Snelt u direct naar de boekwinkel als de nieuwe roman van W.F. Her mans of de nieuwe Biesheuvel uit is? „Zelden. Ik moet zeggen dat ik Biesheuvel graag mag, ook persoonlijk, maar ik houd hem niet bij. Hetzelfde geldt voor een knappe schrijver als Hotz. En Alberts. Die liggen me wel. Midas Dekkers is een leuke schrijver. Kees van Kooten niet te vergeten. Er zijn er wel en kele, maar ik heb nu eenmaal niet de gelegenheid om het op de voet te volgen. Ik lees nauwelijks Neder lands. Ik kom er niet aan toe. Ik heb al de grootste moeite om het Engels een klein beetje bij te houden. Over Frans en Duits nog maar te zwijgen. En tenslotte schrijf ik zelf ook, daar gaat niet weinig tijd in zitten." UTRECHT (ANP) - „Er heerst een enorm wan trouwen tussen theaterproducenten en televisie producenten. Theatermakers willen hun pro- dukties liever nooit op tv, omdat dat meestal flutbewerkingen worden. Zo was dat in ieder geval tot nu toe". De Sterrenbos Studio's in Utrecht moeten daar verandering in brengen, vindt directeur Bous de Jong. In het enorme complex kunnen theaterproduk- ties bewerkt en opgeno men worden voor uitzen ding op televisie. Er is een miljoen gulden nodig, subsidie-aanvragen zijn afgewezen, de verbou wing komt nooit in zijn geheel voor de opening klaar, maar De Jong re kent op succes. Mede door de komst van een derde televisienet. „Nu eerst nog dat wantrou wen wegnemen", ver zucht hij. De Jong: „Op het ge bied van de podiumkunst wordt in Nederland zo veel geproduceerd, ter wijl slechts een heel klein deel daarvan en dan nog uiterst gebrekkig op tv verschijnt. Straks met de derde zender is er veel meer ruimte voor cultu rele uitzendingen en daar mikken we op. Ze willen wel op tv, maar tot nu toe denken ze van te voren al dat het niks kan wor den". De Stichting Sterren bos Studio's verhuurt de len van het gebouw aan bedrijfjes die iets met po diumkunst te maken hebben. De bedoeling is dat vanuit het pand ra dio- en tv-produkties ge maakt worden, zonder dat daar instanties van buiten af aan te pas ko men. Zo is er een brons gieterij, een afdeling houtbewerking (die voor decors kan zorgen), een geluidsstudio, een pro- duktie- en een boekings bureau, een dansschool, een afdeling publiciteit en een kledingatelier. Doordat deze bedrijf jes huur betalen, kan de huurprijs van de grote studio's in Sterrenbos laag blijven, legt De Jong uit. „Voordeel is dat theatergezelschappen daardoor lang kunnen werken aan de voorbe reiding van een tv-be- werking. Want dat is toch heel anders. Ze moe ten bij voorbeeld ineens met camera's werken". Twintig dagen voorbe reiding en twee dagen opname zou een goede tv-uitzending opleveren, zo meent hij. De zalen kunnen ook gehuurd worden voor theater voorstellingen en con gressen. Woody Allen AMSTERDAM (ANP) - Een te kening van Anthonie van Dyck (1599-1641) heeft op de Sothe by's veiling van tekeningen van oude meesters ruim 276.000 gulden opgebracht. De richt prijs van de tekening, drie stu dies van vossekoppen in inkt, pen en gewassen krijt, was 35.000 gulden. Veel tekeningen werden gekocht door musea. De totale veiling bracht 1.145.240 gulden op. NEW YORK (AP) - De Amerikaanse filmmaker en -schrijver Woody Allen heeft samen met een aantal collega's de Amerikaanse regering opgeroepen een culturele boycot in te stellen tegen Zuidafrika uit protest tegen de apartheid. De filmmakers, verenigd in de Filmmakers United Against Apartheid, hebben de steun van president Rea gan gevraagd om de filmin dustrie zover te krijgen geen films meer te distri bueren in Zuidafrika. De groep telt 100 leden en heeft een brief gstuurd aan Reagan die naast Allen was ondertekend door Jonathan Demme, Spike Lee, Martin Scorcese en Susan Seidel- man. leldDuis sj CURI T_V I S E C U R I T E Soundmachine. - AM/FM stereo radiorecorder. - Piekvermogen 2 x 2 watt. FM en middengolf. - Toonregelaar. - Pauzefoets. Cue en Review. Afm. hxbxd 165x400x85^ Idcopièren. B6 x 120 mm. EINDREDACTIE WIM VAN LEEST DE AMERIKAANSE rap is volop in ontwikkeling. Ener zijds is er de ruige tak die met steeds kalere instrumentatie een maximum aan zeggings kracht probeert te bereiken. Anderzijds is er de 'softe' rap. Uitgesproken voorbeelden daarvan zijn LL Cool J en Oran Juice Jones. Laatstgenoemde scoorde vorig jaar een dikke hit met 'The rain' en zijn nieuwe el pee 'GTO' (een afkorting van 'Gangsters takin' over') laat horen dat het niet bij die ene hit zal blijven. Want Oran Juice Jones verstaat zijn vak goed en met zijn begelei dingskoor The shades of Black weet hij op zijn nieuwe plaat bij vlagen een hoogst intieme sfeer te bereikea Het frappante aan 'GTO' zijn echter mijns inziens de raakvlakken die deze 'moder ne' vorm van soul heeft met oudere vormen uit het genre. ER HEEFT zich wederom een nieuwe Jack- son-ster aan het firmament aangediend. Na Michael, LaToya, Rebbie, Jermaine en Janet is het nu broer Marlon Jackson die met 'Baby tonight' zijn solo-debuut maakt. En het moet gezegd worden dat Marlon sterk voor de dag komt. 'Baby tonight' is een degelijke soul-plaat die heel wat beter in elk aar steekt dan 'Bad' van broertje Michael, Mi chael Jackson heeft altijd het voordeel gehad zowel in The Jackson 5 als in The Jacksons het allesoverheersende middelpunt te zijn. Zijn broers vielen daarbij in het niet en wer den met uitzondering van Jermaine zelfs over het hoofd gezien. Marlon Jackson toont met 'Baby tonight' aan dat hij wel degelijk tot boeiende dingen in staat is. 'Baby tonight' is een sterk door synthesizers gedomineerde soul-plaat die door zijn ritmi sche inslag meer overeenkomsten vertoont met Prince dan met Michael, Janet of Jer maine Jackson. Marton heeft een wat van de Jacksons-sound afwijkend stemgeluid. Hier en daar klinkt hij zelfs een beetje dun zoals in de ballad 'Where do i stand'. Hij compenseert die tekortkoming door alleszins redelijke compositorische kwaliteiten. Hij schreef alle nummers voor deze elpee op een na. Dat ene nummer is van de hand van de Nederlanders Eric van Tijn en Jochem Fluitsma, de twee heren achter de hitsuccesen van Mai Tai. 'Baby tonight' is in zekere zin een aange name verrassing en de Michael Jackson-fans die vinden dat 'Bad' net iets te veel door com mercie gedomineerde muzikale stilstand is, kunnen aan deze elpee veel plezier beleven. In het vluggere werk zijn er herhaaldelijk overeenkom sten met WAR, Sly Stone en door de meerstemmige zang ook met de Temptations. Het trage werk sluit bijna naad loos aan bij de Philly-soul van het midden van de jaren '70. Nummers als 'Not on the outside' en 'You don't miss the rain' roepen sterke herinne ringen op aan acts als The Stylistics en de Chi-Lites, al opereerde laatstgenoemde groep vanuit Chicago en niet vanuit Philidelphia. Oran Juice Jones and the Shades of Black borduren dus uitgebreid voort op iets dat vroeger al eens geweest is, maar het gezelschap doet dat op zo'n overtuigende manier dat deze 'GTO' zeer de moeite waard is. Wie van verant woord en vooral smaakvol zwijmelen houdt, heeft aan deze elpee een prachtplaat. NATALIE COLE kreeg in eerste instantie vooral be kendheid, doordat ze de doch ter is van wijlen Nat King Cole. Met de hit 'This will be' toonde ze in 1975 aan wel de gelijk in staat te zijn tot prima nummers. Natalies carrière heeft zich sindsdien voor het overgrote deel buiten het blikveld van de Neder landse soulliefhebbers vol trokken. In Amerika waren er echter volop successen en haar platen werden er regel matig met goud bekroond. Met de elpee 'Everlasting' doet Natalie Cole een her nieuwde poging om ook Euro pese soulliefhebbers aan haar voeten te krijgen. Die poging wordt ondernomen met mu ziek die je zou kunnen om schrijven als volwassen soul. Natalie heeft inmiddels de leeftijd bereikt dat ze zich in haar teksten niet echt meer druk kan maken om een tee nager-publiek en dus zingt ze nummers die bij haar eigen belevingswereld aansluiten. Muzikaal is 'Everlasting' verpakt in soul die net als die van bijvoorbeeld The Pointer Sisters nogal wat rockinvloe- den heeft en die dank zij de inbreng van gerenommeerde sessiemuzikanten perfect klinkt. Opvallendste nummer op 'Everlasting' is Bruce Springsteens 'Pink Cadillac'. Het krijgt een Aretha Franklin-achtige Memphis- aanpak. Natalie en haar pro ducers tonen met deze versie aan dat het songmateriaal van Springsteen van uitzon derlijk gehalte is en zeer wel bruikbaar is voor inktzwarte soul- of rhythm blues-ver sies. De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Cure, 4 en 5 november in Rotter dam (Ahoy) Marillion, 8 en 9 november in Rotterdam (Ahoy) Suzanne Vega, 9 november in Rotterdam (Doelen) Chris Rea, 10 november in Rot terdam (Ahoy) Rory Gallagher, 10 november in Utrecht (Vredenburg) Miles Davis, 11 november in Rot terdam (Ahoy) Communards, 17 december in Den Haag (Congresgebouw) Dio, 21 november in Amsterdam (Edenhal) Kool the Gang, 21 november in Den Bosch (Maaspoort) Boy George, 29 november in Den Haag (Philipszaal) Terence Trent d'Arby, 30 novem ber in Den Haag (Congresge bouw) Philip Glass, 1 en 2 december in Utrecht (Vredenburg), 5 en 6 de cember in Amsterdam (Muziek theater) Echo the Bunnymen, 6 decem ber in Utrecht (Vredenburg) en 9 december in Nijmegen (Vereeni- ging) Little Steven, 11 november in Utrecht (Vredenburg) John Cale met koor en orkest, 14 en 15 november in Amsterdam (Paradiso) Kowalski, 19 november in Til burg (Noorderligt) en 22 novem ber In Rotterdam (Lantaren) Johnny Copeland, Lil' Ed, Louis Walker, Fern est Arceneaux en Silas Hogan, 21 november in Utrecht (Vredenburg) Motorhead, 21 november in Til burg (Noorderligt) Mathilde Santing: ook goed in de restjes - FOTOWEA EN WAt wil je als je al een jaar of vijf een popgroep hebt? Dan wil je een plaatje maken. De Bergen op Zooms/Tilburgse groep A Slice Of Man viert zodoende het eerste lustrum met de maxi-single c.q. mini-elpee 'Different stages'. A Slice Of Man heeft als harde kern zangered Vi- vianne Cleiren, bassist Fred de Ron en toetsenist Remko Boesveld. Verder bestaat de band uit gitarist Harald Heij- nen en drummer Peter Nelis- sen. 'Different stages' bevat vier nummers die je onder de noemer 'new wave' onder kunt brengen. De muziek klinkt ietwat nerveus en heeft in de verte gelijkenissen met de vroege Prefab Sprout en andere Engelse new wave band uit het begin van de ja ren '80. Grote voorbeeld lijkt echter de Nederlandse groep The Mo te zijn geweest. De nummers op 'Different stages' klinken krachtig en laten horen dat A Slice Of Man meer streeft naar intelli gente pop dan naar simpele rock. Deze mini-elpee laat horen dat de groep heel goed is in wat ze doet. Morgenavond is er in café De Spoel aan de Fabrieks- straat in Tilburg om 22.00 uur een concert dat in het teken staat van 'Different stages'. BIJ HET maken van haar el pee 'Out of this dream' hield Mathilde Santing een aantal nummers over. Die restanten werden te goed bevonden om zomaar in een of ander ar chief te verdwijnen en zo doende zijn nu zes nummers op één elpeekant samenge bracht met als titel 'Out of this dream: a third side'. De andere plaatkant is leeg, al thans er staat geen muziek op. Bij de eerste vijfduizend expemplaren is die plaatkant voorzien van een gravure van de kunstenares Anne Semler. 'Out of this dream: a third side' is verplichte kost voor de Mathilde Santing-liefheb- bers. De gewone elpee 'Out of this dream' liet al horen dat Mathilde in staat is tot in de puntjes verzorgde, naar mijn smaak ietwat bloedeloze mu ziek. Deze 'Third side' is van hetzelfde hoge niveau. Op merkelijk is het Elvis Costello-stuk 'Hand in hand', dat eerder op een maxi-single stond en nu in een nieuwe mix op deze plaat te vinden is. Mooiste nummer vind ik de instrumentale versie die Rolf Hermsen onder de titel 'Off into whiteness' maakte van 'Sheep in fog', het laatste nummer van de oorspronke lijke elpee.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21