:OB DE NUS 25 JAAR IN HET VAK [Artiesten zijn niet gewoon' ;chandaal door dirkvellenga Greenpeace in 't schip Jazz-klarinettist Woody Herman (74) overleden ZATERDAG 31 OKTOBER 1987 iperkt maast de bel, zonder naambordje, hangt een affi- Iche tegen de kernwapens. Zo'n vrouwtje van Op land dat een raket een rotschop geeft. Daarnaast leen sticker die de bezoeker vraagt om binnen niet Ite roken. Weg met de kernwapens. Weg met die Istinkstokken. 'ant dan gaan de uitkeringen de kans op een leven, zoals ik het If, te ontnemen. En wat mij nog het getroffen heeft is, dat de kerk - die ons tóch al niets deed/- dat ook i of meer heeft goedgekeurd. Wij In feitelijk voor monsters uitge- t. En in plaats van ons te helpen, ze ons nog een flinke trap na." rk, die zijn verhaal rustig en zonder bmoties te tonen heeft gedaan, feiten itspraken onderbouwend met knip- lie hij overigens zelf allemaal uit hoofd kent, besluit ongevraagd met Samenvatting, waarin dr. Marcoux, pleegmoeder en zijn lotgenoten die net als hijzelf voor honderd procent >en ingezet om een volwaardig be- i op te bouwen, alle lof krijgen, i Mark zelf? Hij onderstreept nog dat hij graag komt vertellen over Inon-slachtoffers in het algemeen en eigen lotgevallen in het bijzonder, it nog even over Thailand, en laat achteloos vallen dat voordat hij ^tueel definitief vertrekt, hij eerst in nog officeel de achternaam van pleegmoeder wil aannemen. let zachte stem: „Misschien is dat terachtig van mij, maar ik heb nu lis aan een meisje. En het laatste wal '1 is dat de naam 'Vervaert' op mijn ren wordt overgedragen. Ook al Ig ik hem zelf al 27 jaar." ng van thalidomide bij de fabrikant 1 was. uiteindelijke aantal slachtoffer dt intussen in de Bondsrepubliek °P d 10.000 geschat, in Japan op r°n" "00 en op kleinere aantallen m ;tralië, Canada en op de Filippijn®" in tal van Westeuropese landen. 1" Ierland, waar artsen de reputatie heb- heel voorzichtig te zijn met het voor rijven van medicijnen aan zwangere uwen, bleef het aantal slachtoffers tot eveer twintig beperkt. loewel in verschillende landen sen werden gevoerd tegen Grünentn licentiehouders, is het nergens tot ee roordeling gekomen. Zelfs in ndsrepubliek, waar verreweg este slachtoffers vielen, werd e'" 70 een monsterproces dat meer o r\ *_u_ 1 mP.t fJvU ■Poor Mick Salet ius, wauiun uouuciucu uuu,-- ichtoffers tot op de dag van vand[z n uitkering krijgen, die in geen vertl. ng staat tot de schade die hen wer is berokkend. De bel heeft nog geen trrrla ten tringen of er barst een bul derend blaffen los. Meer be langstellend dan beangstigend. [Drie kwispelende keffertjes, wit gered van het asiel, komen |de bezoeker begroeten. „Ze doen niks hoor", zegt Be linda Meuldijk, de vrouw van RobdeNijs. „Rob is er nog niet. Hij komt m. Hij is nog bij de acupunctu rist. Nee, niks bijzonders. Hij gaat daar regelmatig naar toe. Voor zijn stembanden. Dat doet hij sinds de tijd dat hij door die acupuncturist van een pijnlijke elleboog af is geholpen. Dat was zo raar. Rob had steeds zo'n pijn in zijn arm. Maar niemand wist waar dat vandaan kwam. Dat bleek te komen van het vele handteke ningen zetten. Daardoor had hij een soort tennisarm gekre gen. Zo zie je maar dat popula riteit echt pijnlijk kan worden. Nu gaat hij regelmatig naar de acupuncturist. Uit voorzorg. Voor zijn stembanden. En dat hij niet verkouden wordt. Hij moet zó zuinig op zijn lichaam en zijn stembanden zijn. Een violist legt zijn viool na het spelen veilig in een kist. Dat er niets mee kan gebeuren. Dat kan Rob niet doen. Die loopt al tijd met zijn instrument en zijn broodwinning rond. Ah, daar heb je hem." Rob: „Ik kom er aan. Even deze pakjes opbergen." Belinda: „Oh, hij heeft al wat gekocht voor Sinterklaas. Dat moeten we altijd doen op rus tige momenten. Anders heb je zoveel last van mensen die je aankijken en naroepen." Wat heeft hij gekocht? Rob: „Een mooi ridderkas teel dat ze zelf in elkaar kun nen zetten. Dat had ik vroeger ook. Een kasteel met ridders. Dat is toch het mooiste wat je je voor kunt stellen als je klein bent?" Duur? Rob: „Ik ga ervan uit dat je kinderen niet gauw te veel ver went. Ze weten niet wat geld is. Dat is een voordeel. Ze kunnen vreselijk blij zijn met een duur kado, maar het een paar minu ten later opeens helemaal ver geten zijn omdat ze met iets anders, iets waardeloos, willen spelen. Speelgoed is misschien wel duur, maar niet snel te duur. Ik vind dat de jeugd hun speeltijd is. Als je de mogelijkheid hebt moetje ze in die tijd zoveel mo gelijk zien te verwennen." Ook met van dat bloedeloze speelgoed waar Ster-spotje kinderen nu avond aan avond lekker mee maken? Moet speelgoed niet pedagogisch verantwoord zijn? Rob: „Probeer dat kinderen zelf maar eens te vertellen. Him vriendjes hebben het, dus willen zij het ook hebben Wat dat betreft zijn kinderen erg conservatief. Ze willen vaak alleen iets hebben omdat an dere kinderen op school het ook nebben Kinderen kunnen zó behou dend zijn. Robbert met zijn kleding bijvoorbeeld. Wat wij mooi voor hem vinden, dat vmdt hij extravagant. Dat wil 'Ijnet aan. Dat vindt hij gek." Belinda: „Als hij een blauwe broek aan heeft, vindt hij dat aar blauwe sokken bij horen." Rob: „En een blauw over hemd. Zo saai. Maar ach, die Progressiviteit komt later wel. ,k hóóp tenminste niet dat ze conservatief en kleinburgerlijk worden." Wie weet..Als je als vader en moeder je kinderen progres- s)ef opvoedt, loop je toch het ri sico dat ze precies tegenoverge steld reageren? Zijn Rob en Belinda, kinderen van de jaren zestig, straks niet veel linkser dan hun kinderen van de jaren jachtig, die geen spijkerbroek als pa en ma willen dragen, maar liever een net pak aan doen? Rob: „Dat is een golfbewe- «mg die je altijd ziet. Daar kun ie met zoveel aan doen. Als het maar goede mensen worden, "e proberen ze iets mee te ge- IS"v?n de waarden die wij zou belangrijk vinden. Waar ik mezelf- het meest kwaad over maak, dat zijn za ken als discriminatie en apart heid, daar wil ik ze van bewust maken. Ze progressief en so ciaal opvoeden zónder het er in te drammen Ik wil het goede voorbeeld geven. Ik vind dat mensen zich in moeten zetten tégen discri minatie. Vóór de derde wereld. Als ik dat in mijn eentje pro beer te bcr-ik"n, er- een andere probeert dat ook op zijn eigen houtje te doen, dan bereiken we misschien niets, maar als we allemaal samen protesteren dan gaat er misschien een lichtje branden bij de macht hebbers. We moeten laten ho ren dat we niet willen dat alles maar overal gedumpt wordt. Dat we er geen zin in hebben het milieu voorgoed te verpes ten. Die boodschap wil ik als zan ger brengen. En als vader." Belinda: „We hadden van de zomer op Corsica een huisje aan het strand gehuurd. Dat strand lag vol met rotzooi. Plastic afval. Kapotte flessen. Allemaal troep. Toen heb ik op een ochtend een vuilniszak ge pakt en ben ik met Robbert en Yoshi, die kroop er achter aan, het strand gaan schoonmaken. Als we geen kinderen hadden gehad, had ik dat misschien niet gedaan. Maar je wil ze toch iets leren." Rob: „Door de kinderen ben ik misschien ook wel radicaler geworden in mijn standpunten. Het verandert je toch wel iets. Ik wil graag een goede vader zijn. Ik heb van mijn vader het beeld van een lieve, zachtaar dige man. Ik hoop dat mijn kinderen later ook zo'n beeld van mij zullen hebben. Kinderen vinden het, als ze klein zijn, fantastisch dat hun vader sterk is, dat probeer ik dan ook te zijn. Maar aardig zijn en tolerant, dat vind ik toch veel belangrijker dan sterk zijn of wat dan ook." „We hebben nog geen zanger. Wil jij ons niet helpen?" In de zomer van 1962 vroeg Bert de Nijs zijn broer Rob om hulp. Het bandje van Bert, The Lords, zou mee doen aan een talentenjacht, maar miste nog een zanger. Rob had al wat er varing en beloofde één keer mee te doen. Ook de rest van de familie werd ingeschakeld voor het eerste stapje op de trap naar de top. Moeder de Nijs pakte de naaimachine en maakte sjieke capes voor The Lords. Vader de Nijs huurde hoge hoeden en werd de chauffeur van de band. Het lukte The Lords. Ze drongen door tot de finale, die werd gehouden in het Concert gebouw in Amsterdam en ge presenteerd werd door Mies Bouwman Rob de Nijs en The Lords wonnen de finale en kregen als prijs een platencontract van Phonogram. Ze mochten drie singles opnemen. En kregen daar 150 gulden per plaatje voor. Géén royalties. De liedjes die ze mochten zingen .waren geen eigen com- Rob de Nijs: „In Nederland roept bijna niemand dat je goed bent" FOTO GER DIJKSTRA posities. De platenmaatschap pij deed niets anders dan het importeren van Amerikaanse hitjes, die werden voorzien van een Nederlandse tekst. Het eerste plaatje van Rob de Nijs en The Lords werd 'De liefste die ik ken'. Een bewer king van 'Point of no return' van Carole King en Gerry Gof- fin. Er werden er negenhon derd van verkocht. Het tweede plaatje, 'Jenny', deed het nog iets slechter. Maar het derde nummer werd de bevestiging van het spreekwoord. 'Rhythm of the rain' van The Cascades werd 'Ritme van de regen' van Rob de Nijs. Zachtjes tikt de regen op m'n zolderraam, 't ritme van de eenzaamheid, die regen zegt we waren zo gelukkig saam, maar nu is dat verleden tijd. Het werd een Hollandse hit van de bovenste plank. Er wer den er bijna honderdduizend van verkocht. Het ritme van de regen en Rob de Nijs sloegen aan. Rob de Nijs werd een tie nerster. En die hebben niet het eeuwige leven. Na een eigen show op televi sie en optredens met Johnny Lion („Zij dronk ranja met een rietje, mijn Sophietje.bij Circus Toni Boltini, raakte Rob de Nijs aan de drank en in de vergetelheid. Nadat hij in 1966 nog een hitje had met 'Anna Paulowna' bleef het jarenlang stil. „Ik wist volkomen zeker dat ik terug zou komen, daar heb ik geen moment aan getwijfeld. Bovendien zou God me helpen, want die was er altijd ook nog". Pas aan het begin van de ja ren zeventig kwam hij terug. Op het scherm. In de kinder programma's 'Oebele' en 'Kunt u mij de weg naar Hameien vertellen, meneer?' En op de planken. In het cabaret van Marijke en Sieto en Hoving. De platenmaatschappijen stonden nog niet te trappelen om hem een come back te laten maken. Pas toen Boudewijn de Groot, als producer, en Len- naert Nijgh, als tekstschrijver, hem steunden, kreeg Rob de Nijs een contract voor één plaatje. 'Jan Klaasseri. Het werd een succes, dat direct werd gevolgd door een andere melodieuze meezinger, 'Zuster Ursula'. „Ik werd toen bij een polula- riteitsverkiezing de meest belo vende zanger voor 1974. Ik was 31". De weg naar de top was weer gevonden. In 1975 had Rob de Nijs een hit met 'Malle Babbe'. Weer van Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh. En in 1976 kwam hij met 'Zet een kaars voor je raam', een bewerking van 'Can I get there by candle light' van David McWilliams. „Ik vind het flauw om me nu van 'Zet een kaars voor je raam' te distantiëren, daarvoor heeft het nummer me teveel succes opgeleverd. Maar ik heb het altijd op het randje gevon den. Het heeft me een hemel zoet image opgeleverd, dat ik in de ogen van sommige mensen nog steeds niet kwijt ben". En dat zit hem dwars. „De laatste vijf jaar heb ik volle zalen getrokken. Zing ik kritische teksten van Belinda. Over Tamils. Voor het ANC. Tegen de oorlog en de klein burgerlijkheid. Maar wat we ten de meeste mensen nou van me af? Ik moet me nog altijd verde digen voor het 'Ritme van de regen' en 'Zet een kaars voor je raam'. Dat is toch om woedend over te worden. „Hoe lang ik nog mee kan als zanger? Nou, als er niks dras tisch gebeurt in mijn leven en in de wereld, dan denk ik dat ik rustig tot mijn zestigste of vijf en zestigste kan zingen Ik denk wel dat ik, met meer ervaring en meer geestelijke bagage, langzamerhand ander materiaal ga zingen. Zoals Yves Montand dat nu doet. Ik zal dan misschien niet meer zo rock and rollen. Al zie ik dat zelf toch wel behoorlijk rela tief, hoor. Zolang je er zin in houdt kun je doorgaan. Mits je stem maar geen aanfluiting wordt. En mijn stem groeit voorlo pig nog. Ik heb een uitstekende zangleraar gevonden. Mijn stem wordt steeds mooier en flexibeler. Krijgt een betere klankkleur. Ik hoop het nog even vol te houden". Afgezien van de stem, is er ook niet zoiets als de belache lijkheidsfactor. Kan een zanger op leeftijd nog wel staan te swingen? „Waarom niet? Ik vind dat altijd zo'n onzin. Jerry Lee Le wis rock and rollt nog uitste kend. En ik, ik ben vanaf mijn veertigste veel beter gaan ti men. Veel beter gaan zingen. Dat je zou moeten stoppen op een bepaalde leeftijd, dat is iets dat de buitenwereld je oplegt. Van dat soort bekrompen ideeën wil ik me niets aantrek ken". Je wil graag jong blijven. „Nee, hoor". .maar je doet er wel veel aan wel om niet oud en stijf te worden? „Dat is wat anders. Als je op het toneel de mensen het volle pond wilt blijven geven, moet je in conditie blijven. Ik wil niet als een ouwe zak, een paar kilo te zwaar, als een zoutzak op het podium staan. Daar ben ik te ij del voor. Ik wil fysiek in orde blijven. En daar train ik voor. Niet alleen mijn lichaam. Ook mijn stem. Ik geef jaarlijks tweehon derd optredens en dat wordt voorlopig niet minder. Daarom moet ik in conditie blijven". Daarom drink je ook niet meer? „Gelukkig ben ik sinds een paar jaar van de drank af. Maar ik ben geen asceet. De laatste weken heb ik me weer even vergaloppeerd. Maar dat komt omdat we een half jaar keihard hebben gewerkt aan 'Zilver' en als het dan allemaal klaar is, dan moet er even ont spannen worden. Maar voor mijn stem kan ik niet te veel drinken. Kijk, een schilder kan tussen twee katers door iets fantastisch op het doek zetten. Ik kan me dat niet permitteren. Van de 360 liedjes die ik op de plaat gezet heb, eisen de meesten heel wat van mijn stem. Het ligt allemaal zo'n anderhalf octaaf uit elk aar. Daar moet je in goede con ditie voor zijn. Als ik verkou den ben haal ik maar één oc taaf, Als ik goed bij stem ben meer dan twee. Daarom moet ik in goede conditie blijven. Niet drinken. Niet roken. Min der feesten. Vroeger kon ik wat wilder zijn. Had ik er minder last van. Maar als je de 37, 38 voorbij bent, moet je bepaaldé dingen laten". „Artiesten zijn geen gewone mensen. Vooral in Nederland heerst het idiote misverstand dat artiesten gewóón moeten zijn. Alsof de showbusiness een gewoon vak zou zijn. Showbu siness is per definitie niet ge woon. Wie wil dat artiesten ge woon zijn, kan beter een hele avond naar zijn buurman of buurvrouw gaan zitten kij ken". Belinda: „Dat is nou typisch Rob. Ik zou oppassen om zoiets te zeggen. Maar hij is zo naïef, dat hij niet ziet dat sommige mensen zo'n uitspraak ver keerd uitleggen. Hij bedoelt niet dat artiesten méér zijn dan andere mensen. Maar dat artiesten anders zijn. Het is toch ook geen gewoon vak? Het ziet er allemaal mooi uit, maar als Rob morgen ziek wordt dan verdienen we niets meer. En op een podium staan om duizenden mensen bezig te houden? Is dat gewoon? Wie dat doet, wie dat kan, die is niet gewoon". Rob: „Je hebt gewone men sen en mensen die kleurrijker zijn. Dat geeft, laten we eerlijk zijn, jus aan het leven". In Nederland worden kleur rijke mensen te weinig ge waardeerd? Rob: „Zoiets ja. Het mag eigenlijk niet. Bomans zei al tijd: 'Als je koppie hier boven het koren uitsteekt, moet het eraf' Je mag hier niet boven de middelmaat uitsteken. Dat roept irritatie op. En waar ik dan helemaal een hekel aan heb? Dat zijn van die bekende artiesten of voetbal lers die van zichzelf zeggen 'Ik ben een gewone jongen geble ven.' Maar is het niet veel irritan ter om van jezelf te zeggen dat je zo goed bent? Rob: „Dat moet dan maar. Als ik het zelf niet zeg, dan doet niemand het. In Nederland roept bijna niemand dat je goed bent. Dan moet je het zelf maar zeggen. Dan is er tenmin ste iemand die de waarheid zegt. Je moet het trouwens niet zo zwaar vatten, hoor. Ik heb geen kapsones. Ik ben niet hautain. Maar ik vind dat een artiest, zeker eentje met succes, anders is dan gewone mensen." Ben je niet bang dat je jezelf nu overschreeeuwt? Rob: „Ach, vergeet niet dat ik al 25 jaar in het vak zit, en als je dan nog steeds moet ver dedigen, nog steeds niet erkend wordt, dan wordt je misschien wel gefrustreerd. Er zijn ar tiesten die bij de serieuze pers geen kwaad kunnen doen. Maar over mij lees je niets of verhalen die barsten van de vooroordelen." Belinda:, „Het is nooit in de mode geweest om Rob goed te vinden" Nou? Hij heeft toch een flink publiek? Hoe komt het trou wens dat dat vooral uit vrou wen bestaat? Rob: „Omdat vrouwen zich makkelijker laten gaan dan mannen. Ik denk dat tachtig procent van mijn publiek uit vrouwen bestaat. Ik werk daar niet bewust aan. Ik ben er niet voor vrouwen alleen. Maar misschien komen mannen niet omdat ze denken dat ik alleen voor vrouwen ben. Of mis schien vinden ze me niet macho genoeg. Nederlandse mannen kunnen niet goed uit de voeten met teksten die proberen ge voelens van tederheid op te wekken. Ze kómen wel hoor. Maar heel langzaam. Het gebeurt wel dat vrouwelijke fans van me na jarenlang zeuren hun man mee naar een concert slepen en dan..dan worden ze ook be smet met de De Nijs-bacil. De waardering komt wel. Al duurt het erg lang." „Voor het jubileum heb ik een plaat gemaakt, Zilver, waarop ik alleen maar nummers van anderen zing. Zelf vind ik 'Het Dorp' het beste nummer van de plaat. Daar kan ik als zanger heel tevreden over zijn Maar van een fan kreeg ik een brief dat ik 'Het Dorp' niet had mo gen doen: 'Dat is een nummer van Sonneveld. Daar had je van af moeten blijven.' Dat vind ik onzin. Wim Son neveld is een van onze beste entertainers geweest, maar toch ook een die teksten-en liedjes van anderen zong. 'Het Dorp' is toch ook een cover? Een vertaling van een Frans nummer. Als iemand dan zegt dat ik van dat nummer van Sonneveld af moet blijven, zeg ik: hó even, niet overdrijven. It's only music. Ik hoorde ook iemand zeggen dat ik 'Sammy' van Rames Shaffy had verkracht. Zo iemand zou je zijn oren toch af draaien. Toen ik Ramses laatst tegen kwam, omarmde hij me, kuste me op beide wangen en zei: 'God, ik vind het zo mooi.' Herman van Veen vond ook dat ik 'Suzanne' schitterend deed. Al die nummers op 'Zilver' hadden een eigen stempel. Om die opnieuw op de plaat te zet ten, dat is een waagstuk. Maar het is me gelukt. Als ik van Ramses, van Herman van Veen, van Frank Boeyen, te ho ren krijg dat ik hun nummers prima gezongen heb, dan ben ik meer dan tevreden. Maar dat ik kon zingen, dat wist ik natuur lijk zelf al..." ZATERDAGI O 11 OKTOBER 19871 O „Als het over Bouterse gaat spreek ik simpele taalWant dat is het enige wat die verrekte militair verstaat" Henk Knol, Tweede Kamerlid PvdA De bom van woensdag avond betekende een extra strop voor Veronica. Terwijl deze omroep uren zendtijd pompte in het milieu en de militante Greenpeace-be- weging, keken de Nederlan ders bijna allemaal naar de groene grasmat op het an dere net. En die wedstrijd hield de kijkes nog een urn- langer bezig dan was ge pland! Veronica had de Greenpea- ce-actie misschien beter uit kunnen stellen. Het stond al heel lang vast dat Neder land woensdag tegen Cy prus zou spelen. Maar de in- zamelactie ging gewoon door, mogelijk ook omdat deze dag eigenlijk alleen be doeld was om de plaat 'A new tomorrow' van Piet Veerman er in te drammen en daarvoor al diverse af spraken waren gemaakt. Maar wat zullen ze gebaald hebben bij Veronica. Een uur lang werd op Nederland 1 niets uitgezonden. Er wa ren wel beelden van volle tribunes en van mensen die elkaar verdrongen in de ca tacomben van De Kuip, maar er was geen geluid bij en de presentator wist van niets. De NOS kon niet op tijd een microfoon brengen in de gangen waar het nieuws te halen was. Er heerste een heuse nieuws- stilte en dat allemaal ten koste van het goede doel op Nederland 2. „Dit is het dieptepunt uit de geschiedenis én de historie van het Nederlands Elftal", zei Eddy Poelmann, die pro beerde de stilte te vullen, maar wat onzorgvuldig was met zijn Nederlands. „Hier past alleen maar een gepast stilzwijgen", meldde hij op passende toon. „Dit is een feestelijke avond, maar met een inktzwarte en grote rouwrand er omheen". Spelen we of spelen we niet? Poelmann wist het niet en praatte maar door. Toen er weer gevoetbald werd, ver beterde zijn talgebruik niet: „Nederland is net een paar maatjes groter dan dat Cy prus dat is". Er onstond een lege plek op het veld en Eddy Poelmann gaf als toe lichting dat de Cyprioten heel goed weten wat een niemandsland is, want daar moesten ooit de Grieks-Cy prioten en de Turkse-Cy- prioten gescheiden worden door middel van een demar catie-zone. „Hier op Nederland 1 spelen we een andere wedstrijd", zei Ruud Hendriks, die de Greenpeace-dag met Tineke presenteerde. Die wedstrijd was eigenlijk nog droeviger dan de interland. Er werd geschakeld en geïnterviewd, maar het leek meer op een gezellige Veronica-avond dan op een media-actie te gen onverantwoordelijke industriëlen en bestuurders die de aarde verzieken. Toen kinderen mochten op schrijven wie de grootste vervuilers zijn en de resul taten in zinloze grafiekjes in beeld werden gebracht, con stateerde verslaggever Rolf Pagano 'een groeiend mi- lieu-bewustzijn onder scho lieren'. Tekenend was ook de mededeling dat in Sche- veningen de uitjes op wa ren, omdat mensen hun ha- ringen maar liefst twee keer door de uien hadden ge haald. Het was een soort Neder land Muziekland, met eerst Piet Veerman en daarna Piet Veerman. Kijkers kon den bieden op kledingstuk ken van Veronica-mensen, de jas van Tineke, de strop das van Pagano, de broek van Ruud Hendriks, het hemd van Rob Out. Een heel spannend idee, dat getuigt van een groeiend milieu-be- wustzijn in Hilversum. Terwijl Piet Veerman zich hevig inzette voor iets, ke ken alle mensen naar een andere Volendammer, Ar nold Mühren, en scoorde iemand met een naam die bij de Greenpeace-actie niet misstaan zou hebben: Van 't Schip. Toen de miljoenen na de wedstrijd overschakel den op Nederland 1, was Ve ronica net bezig met een na tuurfilm. Je zag vechtende pelsrobben in de Beringzee en een robben-vader die zijn eigen kind bijna ver plettert. Moeten we daar geld voor geven? LOS ANGELES (RTR/AFP) - De Amerikaanse orkest leider en jazz-klarinettist Woody Herman is donderdag op 74-jarige leeftijd overleden. Dit heeft een woordvoer der van het Cedar Sinai-ziekenhuis in Los Angeles mee gedeeld. Herman stierf aan een hartaanval. De jazz-musicus, die in 1936 shows als zingend en dansend zijn eerste jazz-orkest op richtte en tientallen jaren met verschillende bands onder de naam 'Herman's Herds' tour- neeën maakte door de Ver enigde Staten en in het buiten land, heeft een grote invloed gehad op de jazz-,muziek. Hij maakte meer dan 100 platen, waaronder 'Laura' waarvoor hij een gouden plaat ontving. In 1945 componeerde Igor Stra vinsky zijn 'Ebony Concerto' voor Herman en zijn orkest Hermans werd zijn hele le ven lang achtervolgd door fi nanciële problemen. In augus tus dit jaar dreigde Herman, die toen al ziek was, wegens achterstallige huur uit zijn huis te worden gezet, maar dit werd dankzij giften van ster ren als Frank Sinatra, Peggy Lee en Clint Eastwood voorko men. Herman laat een dochter achter. Zijn vrouw Charlotte overleed in 1982. In juli was het 50 jaar gele den dat Herman zijn muzikale carrière begon. Bij die gelegen heid nam hij een plaat op en werd er een concert voor hem gegeven in de Hollywood Bowl, waar klarinettist Richard Stoltzman een concert van Igor Stavinsky speelde. Herman werd geboren in Milwaukee in 1913. Zijn vader, zelf musicus, bracht hem op jonge leeftijd in aanraking met het vak. Op zijn zesde trok Herman al rond met vaudeville wonderkind. Tegen de tijd dat hij 15 was verliet hij de school banken om in San Francisco met de Tom Gerun band te gaan spelen. In 1936 vormde Herman 'The Band that Plays the Blues' met enkele leden van het Islam Jo nes orkest, waarin Herman zelf ook gespeeld had. In 1939 had de band zijn eerste hit, Wood- choppers Ball. Op het hoogtepunt van zijn carrière in 1947 besloot Herman van de ene dag op de andere te stoppen. Zeven maanden lang speelde hij niet meer. Daarna keerde hij terug in verschil lende gelegenheidsformaties, die de collectieve naam The Young Thundering Herd kre gen. Meestal vielen de groepen na korte tijd weer uiteen door financiële problemen en de be lastingdienst zat vele malen achter Herman aan wegens achterstallige betalingen. In 1982 probeerde Herman zijn eigen nachtclub op te zet ten in New Orleans, maar bin nen een jaar moest de club zijn deuren al weer sluiten. Zijn vrouw, Charlotte Neste, die hij op zeventiende had ontmoet, stierf datzelfde jaar. Tot in de jaren '70 trad Her man 27 dagen per maand op in ballrooms en concertzalen en hij ging er prat op dat hij nog steeds een jong publiek kon trekken. Woody Herman. - FOTO ANP

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 33