SPOORKAARTJE WEDEROM NIET DUURDER GEWORDEN
ft geen geld
t giswerk
Accommodatie voor rollend materieel
Scherpe controle
van Fokker nodig
NHaHUWNUNHL?
5IÜ3B 'Niet alleen op grote vissen letten'
I )ere|yct
Werk bij koopvaardij daalt 'spectaculair'
'Economische schok
dient nu voorkomen'
Knol wint kort geding
BINNENLAND
SIDERWIJS
JN LEIDING
Niet zeuren
'RECHT (ANP) - De Nederlandse Spoorwegen
ibben in de eerste acht maanden van dit jaar
inzienlij k meer reizigers vervoerd dan in de
lfde periode van '86.
Het weer
wk
HEUSER WJEMKIHtrflEnErc!
Vol lof
BANKDIRECTEUR DUISENBERG:
SMULDERS TILBURG
'REGELNEEF' ROEPT OP TOT GROTE ZUINIGHEID
de onderste steen
kboven
bouw-enquête
NIEUWSOVERZICHT
Schimmelziekte bedreigt naaldbossen
Verkeersschout krijgt meer bevoegdheden
Rechtbank: Golden Ten verboden kansspel
Fietsers van rechts geen voorrang
Deetman vlucht voor studenten
Zon en maan
f Hoogwater
Scheepsberichten
en van
twaalf
VANGURP
Jje achter
kan de
worpen of
|ir wel tot
/oorarrest
:ansen op
emmering
van het gerechtelijk voor<
derzoek als de man woi
vrijgelaten - twee belat
rijke overwegingen bij de
slissing tot verlenging van i
voorarrest - zijn twijfelai
tig.
Dan is niet uitgesloten dat
de man een psychiatrisch 01J
derzoek moet ondergaan. De
verdachte is al eerder aan:
houden bij de wedstri
TOP-PSV, omdat de poli)
dacht dat hij een explosief
zak zou hebben. Hij kwa,
toen niet verder dan het latf
zakken van zijn broek,
beefje advocaat wil dan wel
weten of zijn cliënt helemai
normaal is. Een psychiatrist,
onderzoek doet het proces gé
ruime tijd vertragen.
Dat heeft juridisch geziej
zijn voordelen. De schok in c
rechtsorde is onder meer
groot omdat de televisie
wedstrijd rechtstreeks uit!
zond en omdat de belangd
van Oranje zo groot zijn.
roep om wraak klinkt du
luid.
Straffen van de dader
natuurlijk gewenst, maar hi
mag geen volksgericht woi
den.
De geschade belangen van
KNVB horen in een civii
procedure op grond van 01
rechtmatige daad thi
Waarbij het wel spijtig is,
je van een kale kikker slech
veren kunt plukken.
AM (ANP) - De
irkgelegenheid in de Ne-
landse koopvaardij is in
jaar tijd met vijftien
mt afgenomen,
it een door het Centraal Ar-
idsbureau voor de Scheep-
(CAS) in Rotterdam uit
voerde enquête onder de Ne-
.landse rederijen blijkt dat
medio juli van dit jaar 11.105
■varenden op Nederlandse
ivaardij schepen werkzaam
Dat is 1.946 zeevarenden
minder dan medio maart van
het vorig jaar, toen eenzelfde
enquête is gehouden. Dit heeft
scheepvaartconsulent C. Schul-
ler van het CAS donderdag be
vestigd.
De daling heeft voor het
overgrote deel betrekking op
Nederlandse zeevarenden. Hun
aantal daalde met 1.672 perso
nen, terwijl het aantal buiten
landers op Nederlandse sche
pen afnam met 274. De werkge
legenheid van Nederlandse
zeevarenden vertoont al jaren
een dalende lijn, maar volgens
Schuller heeft een dergelijke
„spectaculaire" daling zich nog
niet eerder voorgedaan.
Als oorzaken noemt Schuller
de toenemende tendens onder
Nederlandse rederijen om
schepen onder goedkope vlag te
brengen en de versoepeling van
bemanningsvoorschriften, be
gin dit jaar, waardoor reders
met minder mensen per schip
mogen varen. Daarnaast kan
de afname van de Nederlandse
vloot door de verkoop van
schepen aan het buitenland
(terwijl er van nieuwbouw
nauwelijks sprake is) een rol
spelen. Uit de CAS-enquête
blijkt dat het aantal schepen in
de grote handelsvaart met 22
tot 146 is gedaald, en in de
kleine handelsvaart met 43 tot
357 schepen.
T28
De toekomst voor de werk
gelegenheid in de Nederlandse
koopvaardij ziet er volgens
Schuller niet rooskleurig uit.
De kansen op een baan voor
schoolverlaters die een middel
bare of hogere scheepvaartop
leiding hebben afgerond, zijn
als gevolg van de huidige si
tuatie in de koopvaardij gering.
Bij het arbeidsbureau staan
volgens Schuller op dit moment
circa 400 van deze schoolverla
ters ingeschreven.
orse groei treinverkeer
band is tussen leeftijd en werkel
lende als je als die oudere, a
knapte leraren buiten beschouwin:
laat. De onderzoekers probeerden d
soms hoog oplopende emoties te be
zweren. Ze gaven toe, dat staat ooi
in het rapport, dat er enige samen
hang is tussen leeftijd, stress ei
ziekteverzuim en dat stress bij lang
durig ziek zijn toeneemt. Maar di<
oudere leraren waren een moeilijl
bereikbare groep en zijn dus onder
vertegenwoordigd in het onderzoek
Maar de onderzoekers zien we
brood in een vervolgonderzoek.
Dat viel verkeerd bij een van d<
oudere aanwezigen. Hij herinnerd
zich nog een Nijmeegs onderzoel
van 15 jaar geleden. De conclusie!
die toen werden getrokken en de be
leidsadviezen die erbij hoorden ver
dwenen in een la op het ministerie er
kwamen pas een jaar of drie geledei
boven water. Voor de onderzoeken
van het IVA, die ze wilden gebruiker
en lang moesten zoeken voor ze
gevonden hadden.
En dus zei de grijzende man ach
ter de interruptiemicrofoon: 'Gaat er
nu dan weer niets gebeuren. Dan zal
de minister wel in zijn vuistje la
chen. Want een onderzoek laten ver
richten is goedkoper, dan de conse
quenties eruit trekken'. En dat is te
gen de achtergrond van de 5,5 mil
joen die het IVA-onderzoek kostte
een begrijpelijke gedachte.
•echts op 19 oktober. De eerste twee rijen
r zijn de machtswisselingen aan de top
F0T0'S*P
blitburo be
ken door de
e historicus
n die Gor-
nost heeft
ie nu boven-
•ijke porte-
~op (agitatie
reeft gekre-
kovlev Sje-
t voor kort)
an men de
binnen het
De conser-
rdt gevormd
(die tevens
Ligatsjov,
jtsjerbitskij,
rtij leider die
cces de aan-
itsjov op zijn
e op een na
publiek (met
an zetel in de
:s) kon af-
rorden gere-
nocraten die
stokpaar-
ch pragma-
d. Zij zorgen
iet Politburo
[eerderheden
ost en een
isering is het
eer zo'n be-
als in het
invloed van
het Centrale Comité is <jaJ
ook beduidend groter ban
vroeger.
Tijdens het vorig Jaar
houden 27ste partij congij
werden 124 nieuwe leden
het Centrale Comité gekozen
Hoewel de partij-dossiers va
de nieuwelingen eerst het bu
reau van de conservatieve U'
gatsjov moesten passeren
het niet waarschijnlijk o
Gorbatsjov in dat gezelscw
aan aanhang verloren nee'
Tijdens het recente juw-P_
num bleven de machte*®
houdingen in het Pol®
immers gelijk.
Dit betekent dat Goten
jov nog lang niet in de
verkeert die een BrezjnevJ
renlang heeft gehad. Gorb3^
jovs woord is geen wetend
wens is geen bevel. Hij
in het Politburo vechten v
zijn gelijk en niet zelden
hij zich conformeren.
De wijze waarop Gor
jov tijdens zijn eerste op
dens sinds zijn vakantie
hervormingen heeft gere"
veerd lijkt er op te duiden,
hij momenteel meer dan
heen rekening moet hou
met de oppositie, ook a'
staat deze volgens hem n'e
(Vorige afleveringen in dui
ver-schenen op 24, 27 en --
ber)
'ot en met augustus steeg het reizigersvervoer bij NS
et 4,9 procent en verkochten de spoorwegen bijna 6,3
iljard reizigerskilometers (zes miljard in de eerste acht
anden van '86), aldus een woordvoerder van NS.
teleurstellend 1986 - gulden met de trein mee mits ze
worden begeleid door een beta
lende volwassene,. Vooral dank
zij dit kaartje ontstond er een
run op enkeltjes en retourtjes:
tot en met augustus dit jaar 5
procent meer dan in dezelfde
periode van '86. De verkoop van
abonnementen - vooral voor
het woon/werkverkeer - bleef
in '87 tot nu toe ongeveer op het
zelfde peil als in '86.
Sa een
-Joen het reizigersvervoer
vooral door de goedkopere ben-
line met een procent daalde -
nikken de spoorwegen voor
ieel 1987 op een vervoersgroei
tan circa 3 procent oftewel 9,2
Biljard verkochte reizigerski-
.ometers tegen 8,9 miljard vo-
rigjaar.
Het goederenvervoer per
s[«or boert dit jaar zoals overi
gens al werd verwacht waar-
ichijnlijk iets minder goed en
ramt naar verwacht uit op iets
ininder dan 18,5 miljoen ton
goederen en 215 miljoen gulden
lan opbrengsten. Vorig jaar
brachten 19,1 miljoen ton goe
deren nog 258 miljoen gulden in
het laatje.
"ISBfc'Ir -JÊtè -- tmm
Dat het reizigersvervoer nu
weer in de lift zit is volgens de
NS bij voorbeeld te danken aan
iet feit dat dit jaar het spoor
kaartje (wederom) niet duur
der is geworden terwijl aan de
indere kant de benzineprijzen
redelijk op peil bleven. Boven
dien hebben de spoorwegen in
de roos geschoten met een uit
gekiend 'zomerassortiment'
kaartjes dat er op gericht was
vooral de incidentele reiziger
de trein in te lokken.
Met name de zogenoemde
Railrunner' zorgde voor veel
extra klanten. Volgens die re
geling mogen kinderen van
vier tot elf jaar slechts voor een
Met name ook die zomerse
meevaller is voor de NS reden
om over heel '87 niet al te zon
nige verwachtingen te koeste
ren en te mikken op een gema
tigde vervoersgroei van al met
al 3 procent. De vervoersont-
wikkeling in de laatste maan
den van het jaar wordt altijd in
belangrijke mate mede bepaald
door ongewisse factoren als het
weer. Het spreekwoord 'het
kan vriezen en het kan dooien'
gaat in die periode dan ook
vooral voor de NS op.
De NS achtte de vervoers
groei van '85 het tastbaar be
wijs van de stelling dat forse
tariefsverhogingen alleen
maar averechts werken en de
mensen de trein uit jagen ter
wijl een verlaging of 'bevrie
zing' van de tarieven zichzelf
als het ware weer terugver
dient door een wassende reizi-
gersstroom.
vV
ik» 'V.-
Gisteren is in 't Harde (op de Veluwe) een nieuw laadper-
ron van de Koninklijke Landmacht geopend. Op dit zogehe
ten raccordement kunnen meer dan 200 spoorwagons wor
den geparkeerd op zes sporen van elke 600 meter lang. Tanks
en andere rupsvoertuigen kunnen over de lengte van de
trein naar hun plaats worden gereden. - fotoanp
(ADVERTENTIE.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft er gisteren bij mi
nister De Korte (Economische Zaken) vergeefs op aange
drongen dat de steun aan Fokker goed kan worden gecon
troleerd.
EFFECTEN-BEURS
Een uitbreiding van de contro
letaken van de Algemene Re
kenkamer verwierp De Korte,
omdat hij daartoe volgens de
wet geen mogelijkheden heeft.
Wel wilde hij de rekenkamer
meer betrekken bij de controle,
maar dan alleen als de leiding
van Fokker daarmee instemt
De kamercommissie voor Eco
nomische Zaken was gisteren
vol lof over de steun die Fokker
van Economische Zaken en de
janken krijgt. Het Rijk stopt
212 miljoen gulden rechtstreeks
als krediet in Fokker en zet nog
aans een bedrag van 433 mil
joen gulden voor het ruimte-
vaartprojekt om in steun. De
Janken leggen tussen nu en
990 nog eens 300 miljoen op ta
fel voor kredieten.
De steun van het Rijk wordt in
"e vorm van aandelen gegoten.
De kamerleden waren er giste
ren verbaasd over dat de
waarde die het Rijk aan die
nieuwe aandelen toekent lager
ligt dan de al gekelderde koers
van Fokker-aandelen op de
beurs.
Volgens De Korte was dat
niet vreemd, omdat „de aande
len veel te hoog genoteerd ston
den". CDA-woordvoerder Van
Iersel vond dat maar vreemd
en suggereerde dat de minister
helemaal geen vertrouwen in
de toekomst van Fokker heeft.
„Die uitgiftekoers zegt meer
dan een uur praten", aldus Van
Iersel.
De kamerleden waren wel
verheugd dat het akkoord met
Fokker zo snel tot stand had
kunnen komen, nadat onlangs
berichten naar buiten kwamen
waaruit bleek dat Fokker in
ernstige financiële moeiljkhe-
den verkeerde.
Rij op
MICHEUI
fietsbanden
dan bent u beter af!
TWEEWIELERGROOTHANDEL
MAR1ASTRAAT 30 TEL: 013-43 2211
AMSTERDAM (ANP) - De correspondente voor de geza
menlijke omroepen in Suriname, Anne-Jean van Grinsven,
heeft het kort geding rond het omstreden interview met het
PvdA-Kamerlid H. Knol verloren.
De Amsterdamse rechtbankpresident mr. B. J. Asscher wees gis
teren haar eis tot rectificatie van Knols uitspraken af.
Volgens de rechter waren de uitspraken van Knol niet onnodig
grievend en bovendien niet onrechtmatig, omdat Van Grinsven in
het met haar toestemming door de KRO uitgezonden gesprek met
Knol haar reactie op het verhaal van Knol al had gegeven.
Kort voor de uitzending op 20 oktober vertelde de coördinator
van het KRO-programma Echo Van Grinsven de inhoud van het
verhaal van Knol. Van Grinsven verklaarde daarop tegen uitzen
ding geen bezwaar te hebben. In een radiouitzending woensdag
ontkende zij echter tegenover Van Galen haar toestemming voor
uitzending te hebben gegeven.
Van onze verslaggever
AMSTERDAM - Het is nu
zaak te voorkomen dat de
financiële schok van de
laatste weken ook een eco
nomische schok wordt.
Daarvoor is het nodig dat de
centrale banken zorgen
voor voldoende geld om het
miljardenverlies op de
beurzen op te vangen. Tege
lijk moeten de regeringen
iets doen aan de grootste te
korten en overschotten.
Dat hield president dr. W. Dui-
senberg van De Nederlandsche
Bank gisteren voor aan een
duizendtal beleggers die de
jaarlijkse dag van het aandeel
in Amsterdam bezochten.
Duisenberg probeerde het
geschokte gezelschap gerust te
stellen. Door de combinatie van
een rentedaling, de aangepaste
verhouding tussen koersen en
winsten en een vermindering
van de onevenwichtigheid tus
sen de grote drie economische
blokken in de wereld zullen de
effectenbeurzen volgens hem
toch een bodem weten te vin
den en de weg omhoog weer in
slaan.
Duisenberg toonde zich gis
teren optimistisch over het
Amerikaanse handelstekort. In
hoeveelheden gemeten is dat al
Duisenberg - fotoanp
flink aan het afnemen en het
zal volgens hem op korte ter
mijn in geld geteld ook gebeu
ren. De grote buitenlandse
schuld van de VS wordt als een
van de oorzaken van de finan
ciële crisis gezien.
Duisenberg meent dat de in
storting van de beurzen te ver
is gegaan, gezien de toestand
van de bedrijven en de econo
mische vooruitzichten.
De bank-president kondigde
gisteren aan dat de centrale
bank van plan is door aan- en
verkopen van staatsleningen
de groei van de geldhoeveel-
heid in Nederland nog verder
in de hand te houden. De Ne
derlandsche Bank wil daartoe
voor ongeveer drie miljard gul
den staatsleningen kopen.
OUD-MINISTER Gruyters (Volkshuisvesting) zei tegen de leden
jan de parlementaire enquêtecommissie: Jongens, zit niet te zeu-
fen. Jullie poetsen de punaises, maar jullie vergeten de kist. Ik
Jas minister, ik wist wat het beste was en ik nam de juiste beslis-
®n9en. Zijn staatssecretaris Van Dam (Volkshuisvesting) zei deze
yjek voor dezelfde commissie: Jongens, jullie zitten waardeloos
"n nutteloos werk te doen en jullie zoeken spijkers op laag water.
Sommige ministers uit het huidige kabinet doen eigenlijk pre
vod ze'fcle' Te9en beter in blijven zij eigen daden prijzen en
mIw '®en' 'erw'i' iedereen met de ogen dicht kan zien dat die-
Jde daden de toets der kritiek niet kunnen doorstaan,
i wee voorbeelden: Deetman (Onderwijs) houdt vol, dat er met
studiefinanciering niets aan de hand is, terwijl er bossen stu-
snten te vinden zijn die aan den lijve ondervinden dat er van al-
es aan de hand is. Minister Van Dijk (Binnenlandse Zaken) blijft
sombere ernst beweren dat het met de afslanking van het
TOenarenapparaat botertje tot de boom is, terwijl de gehele
or» 8[- ?,min'ster de les leest over het feit dat de afslankings-
nkT i puinhoop is en dat de minister zijn doestellingen van
a«en kanten kan waarmaken.
dinnruyter\Yan ^am' Deetman en Van Dijk zijn het over een
st 9 eens: 'ij willen niet aan hun kop gezeurd worden en niet ge-
ntonÜi worden 'n hun belangrijke werkzaamheden. Vroeger
wü?en we zo n houding patriarchaal en regentesk. Tegen-
ooraig mag zij kennelijk ook al onder de veilige paraplu no-non-
«nse ondergebracht worden.
Door Marcel van Lingen
DEN HAAG - De ambte
naar Den Duik was de en
quêtecommissie bouwsubsi-
dies gisteren voor: als er
iets moet veranderen aan de
geldverslindende bouwsub-
sidies, clan moet er niet al
leen op de grote vissen wor
den gelet.
Deze bouwtechnische ambte
naar van de provincie Zuid-
Holland t vertelde nonchalant
dat er een Doe-Het-Zelfzaak is
zijn provincie zit die een goede
boterham verdient met de ver
koop van overtollige bouwma
terialen die op ruim gesubsi
dieerde bouwterreinen achter
laten worden.
„U moest eens weten, meneer
de voorzitter, welke materialen
er soms open en bloot staan te
slijten", aldus Den Duik.
Den Duik lette al langer, tot
ongenoegen van het ABP, op de
kleintjes. Hij is de ambtenbaar
die het rekenwerk verrichtte,
waarop zijn superieur Post zijn
fameuze nota baseerde. De
'nota Post' was voor Justitie
uiteindelijk aanleiding om de
opgegeven bouwkosten van het
ABP eens onder de loep te gaan
nemen.
Het was Den Duik bij het
Rotterdamse woningcomplex
Heydnahof opgevallen dat de
door het ABP opgegeven
bouwkosten veel te hoog wa
ren. Na een aantal telefoontjes
daarover schrok Den Duik
„zich kapot". Hij hoorde dat het
ABP de kosten bij dat complex
bewust verdoezelde omdat het
pensioenfonds nog een andere
rekening met een makelaar
moest vereffen.
Zijn chef, Post, verwerkte
dat in een nota en werd gebeld
door een woedende ABP-direc-
teur Masson. Post: „Die belde
mij op een nogal pittige toon op
waar ik me mee bemoeide". Na
tussenkomst van de top-amb-
tenaar Van Kesteren en nog
een aantal gesprekken hoorde
Post er niet veel meer van.
Tot zijn grote verbazing zag
hij enige tijd later dat de uit
eindelijke subsidie-aanvraag
van het ABP nog eens 1,7 mil
joen gulden hoger lag. Gisteren
bleek Post nog nauwelijks be
komen van het feit dat hij te
gen die bouwprijs protesteerde,
er werk van maakte en uitein
delijk door het ABP met een
nog hogere bouwprijs werd ge
confronteerd. „Het getuigde
van een goed ontwikkelde vrij
moedigheid," zo verklaarde
Post gisteren koel.
Post snapt nog steeds niet
goed waarom er met zijn waar
schuwende rapport niets ge
beurde. Nu nog stuurt hij met
grote regelmaat rapporten
naar het hoofdkantoor van het
ministerie, waarin hij vraagt
om een beslissing over een
bouwplan dat volgens hem net
buiten de regels valt
Maar zoals al zijn superieu
ren én verantwoordelijke poli
tici hebben laten weten: de re
gelingen moeten flexibel wor
den toegepast. In ieder geval
veel soepeler dan 'regelneven'
zoals Post en Den Duik dat
wensen.
JX <V V5
Zou het erg zijn als Oranje straks niet naar West-Duitsland
mag? Zou het erg zijn om volgend voorjaar al die verhalen te
moeten missen over die altijd weer zwijnende Duitsers die een
veel gunstiger poule geloot hebben dan onze jongens, die uitge
rekend in de eerste wedstrijd al tegen die Russen moeten?
Zou het erg zijn om de zoveelste door misplaatst chauvi
nisme gekleurde nabeschouwing op de finale van '74 te
moeten missen en zou het erg zijn alle toespelingen op nog
immer levende revanche-gedachten te moeten ontberen?
Zou het erg zijn om de dan bij voorbaat saaie wedstrijden be
geleid te horen door de Eppie Doelmannen en Even de Navels
die bij elk dood moment nog even de zwartste dag uit zowel de
geschiedenis als de historie van het Nederlands elftal memore
ren?
Zou het erg zijn om straks de Grieken tot de halve finale te
zien doordringen en dankzij de scheidsrechter te zien verlie
zen van de Duitsers?
Zou het leuk zijn om als Osse voetbalclub TOP het supporters-
legioen van Feyenoord te ontvangen in de tweede ronde van de
KNVB-beker, koud een dag nadat de tuchtcommissie van de
UEFA Oranje omwille van een door een Ossenaar geworpen
bom van het EK heeft uitgesloten?
MERIJN
NOORDWIJK (ANP) - De naaldbossen langs de kust tussen
Zandvoort en Noordwijk lopen ernstig gevaar door een schim
melziekte, die sinds kort de kop heeft opgestoken. Ook in De
Peel heeft deze ziekte zich gemanifesteerd. Daar moest vorig
jaar in de buurt van Venray al een compleet bos worden ge
kapt. „Als de schimmelziekte niet snel tot staan wordt gebracht
kan dat een ramp voor de naaldbossen in Nederland beteke
nen", zo bevestigt C. Versteegen van het rijksinstituut de
Dorschkamp in Wageningen de ongerustheid bij de bosbeheer-
ders langs de kust. Het instituut houdt zich bezig met onder
zoek in de bos- en landschapsbouw. Versteegen vermoedt dat
de ziekte bij de naaldbomen ontstaat door een verhoogd stik
stofgehalte in de naalden. Naar de oorzaak daarvan wordt on
derzoek gedaan.
DEN HAAG (ANP) - Minister Korthals Altes van justitie wil
de verkeersschout (een soort officier van justitie voor ver
keerszaken) meer bevoegdheden toekennen binnen de rechter
lijke organisatie. Hij heeft de Tweede Kamer daartoe donder
dag een voorstel tot wetswijziging gestuurd, zo heeft zijn de
partement bekendgemaakt. De werklast van de officieren van
justitie op het terrein van de verkeerszaken zal dank zij de
verkeersschout aanmerkelijk kunnen verminderen, aldus het
ministerie. Tot nog toe blijft het werk van de verkeerschout
beperkt tot overtredingen van de Wegenverkeerswet, ver
keersreglementen en de wet aansprakelijkheidsverzekering
motorrijtuigen. Indien het voorstel van de minister wordt aan
genomen wordt de verkeersschout ook bevoegd voor verkeers-
misdrijven als rijden onder invloed, doorrijden na een aanrij
ding en het veroorzaken van letsel of de dood bij een aanrij
ding.
AMSTERDAM (ANP) - Golden Ten is een verboden kansspel.
Tot die conclusie kwam de Amsterdamse rechtbank donderdag
in een strafzaak tegen het Amsterdamse Golden-Tencasino De
Leijdse Club en het personeel van dit casino. De veroordeling
door de rechtbank van club, organisator en personeel betekent
dat er voorlopig duidelijkheid is over het verboden karakter
van het spel. Tot nog toe werd dit niet als strafbaar beoordeeld.
Een voorlopige uitspraak, want advocaat mr. P. Huisman van
de club en het personeel kondigde al aan in hoger beroep te
gaan.
APELDOORN (ANP) - Het plan om van rechts komend lang
zaam verkeer zoals fietsers op kruispunten voorrang te geven
gaat niet door. Reden om het plan te laten vallen is dat er
„domweg" geen geld is voor de uitvoering. Dit besluit van mi
nister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat heeft vice-voor-
zitter mr. F. Salomon van de projectgroep nieuw Reglement
verkeersregels en verkeerstekens (RW) donderdag meege
deeld op een studiedag in Apeldoorn over de vereenvoudiging
van de verkeersregels.
TILBURG - Minister Deetman van Onderwijs is donderdag in
Tilburg gevlucht voor boze studenten. Hij kreeg bij aankomst
twee eieren naar zijn hoofd, die hem op een haar misten. Rec-
tor-magnificus De Moor fluisterde minister Deetman het
vluchtplan in. foto de stem/johan van guhp
VANDAAG/ Zon op: 07.31. Zon onder: 17.15. Maan op: 15.19. Maan onder:
MORGEN/ Zon op: 07.33. Zon onder: 17.13. Maan op: 15.34. Maan on
der: 00.22.
VANOAAG/ Bath: 08.38-21.21. Hansweert: 08.10-20.56. Terneuzen: 07.41-
20.31. Vlissingen: 07.23-20.12. Wemeldinge 08.50-21.45. MORGEN/ Bath:
10.03-22.49. Hansweert: 09.36-22.24. Terneuzen: 09.10-21.58. Vlissingen:
08.51-21.40. Wemeldinge 10.15-23.25.
GROTE VAART/ AMSTELWAL 29 te Hamburg, BLACK SEA 28 250 n Halifax nr
Ronnskar, CONTINENTAL RELIANCE 29 210 zw Bougainville Isle nr Haypoint,
CONTINENTAL SPIRIT 28 140 zw Bissau nr Constanza, HAPPY MAMMOTH 28
770 zzw Paaseiland nr Port Montt, LARGSBAY 28 te Boulogne. MAASSTAD 28
720 ozo Bermudas nr Corpus Christie, MOORDRECHT 28 200 no Vitoria nr Ta-
ranto, NEDLLOYD BAHRAIN 28 150 zzo Port Moresby nr Surabaya, NEDLLOYD
BALTIMORE 27 vn Port Kelang nr Bangkok, NEDLLOYD COLOMBO 28 195 o
Diego Garcia nr Durban, NEDLLOYD KEMBLA 27 vn Panama kanaal nr Los An
geles, NEDLLOYD VAN NECK 28 145 zw Walvisbaai nr Apapa, ROCHESTER 29
te Rotterdam, SARDA 28 360 nw Medan nr Singapore, SERICATA 28 240 zo Ta
pe! nr Khor Fakkan, WATERGEUS 28 60 zzo Tristandacunha nr Fremantle,
WOENSDRECHT 28 vn Ulsan nr Hong Kong.
KLEINE VAARTAMANDA SMITS 28 320 wnw Madeira nr Ancona, ARCA 28
110 nnw Kp Palmas nr Port Gentil, ATLANTIC HORIZON pass 28 Kp de Ferr nr
Sharpness, BAKENGRACHT 28 30 wnw La Coruna, BURRO 28 60 w Trondheim
nr Monrana, COLDEXPRESS 28 130 w Kp Blanca nr Vigo, COMBI SPIRIT 28 50
n Stromboli nr Sete, CORRIE BROERE 28 te Barcelona, ENGELINA BROERE 29
vn Rotterdam nr Tees, GEZIENA 29 te Rotterdam, HEEMSKERKGRACHT 28
300 w Casablanca nr Las Palmas, HOUTMANGRACHT 28 150 n Benghazi nr
Suez, ICE EXPRESS 29 te Rio Grande verw, IGLO EXPRESS 28 70 zw Brest nr
Casablanca, JUMBO CHALLENGER 28 470 n Tristandacunha nr Santos, KLIP
PERGRACHT 28 35 nw Hoburg nr Uddevalla, LOUSE 28 200 nw Willemstad nr
Kingston, MARE ALTUM 29 te Rotterdam, MERWEGAS 28 te Karsto, STELLA
PRIMA 28 25 zo Skagen nr Forsmark, VROUWE JOHANNA 28 40 no Little Cay
man Eiland nr Port au Prince, YEMEN PIONEER 28180 o Maputo nr Durban