SPOORKAARTJE WEDEROM NIET DUURDER GEWORDEN ft geen geld t giswerk Accommodatie voor rollend materieel Scherpe controle van Fokker nodig NHaHUWNUNHL? 5IÜ3B 'Niet alleen op grote vissen letten' I )ere|yct Werk bij koopvaardij daalt 'spectaculair' 'Economische schok dient nu voorkomen' Knol wint kort geding BINNENLAND SIDERWIJS JN LEIDING Niet zeuren 'RECHT (ANP) - De Nederlandse Spoorwegen ibben in de eerste acht maanden van dit jaar inzienlij k meer reizigers vervoerd dan in de lfde periode van '86. Het weer wk HEUSER WJEMKIHtrflEnErc! Vol lof BANKDIRECTEUR DUISENBERG: SMULDERS TILBURG 'REGELNEEF' ROEPT OP TOT GROTE ZUINIGHEID de onderste steen kboven bouw-enquête NIEUWSOVERZICHT Schimmelziekte bedreigt naaldbossen Verkeersschout krijgt meer bevoegdheden Rechtbank: Golden Ten verboden kansspel Fietsers van rechts geen voorrang Deetman vlucht voor studenten Zon en maan f Hoogwater Scheepsberichten en van twaalf VANGURP Jje achter kan de worpen of |ir wel tot /oorarrest :ansen op emmering van het gerechtelijk voor< derzoek als de man woi vrijgelaten - twee belat rijke overwegingen bij de slissing tot verlenging van i voorarrest - zijn twijfelai tig. Dan is niet uitgesloten dat de man een psychiatrisch 01J derzoek moet ondergaan. De verdachte is al eerder aan: houden bij de wedstri TOP-PSV, omdat de poli) dacht dat hij een explosief zak zou hebben. Hij kwa, toen niet verder dan het latf zakken van zijn broek, beefje advocaat wil dan wel weten of zijn cliënt helemai normaal is. Een psychiatrist, onderzoek doet het proces gé ruime tijd vertragen. Dat heeft juridisch geziej zijn voordelen. De schok in c rechtsorde is onder meer groot omdat de televisie wedstrijd rechtstreeks uit! zond en omdat de belangd van Oranje zo groot zijn. roep om wraak klinkt du luid. Straffen van de dader natuurlijk gewenst, maar hi mag geen volksgericht woi den. De geschade belangen van KNVB horen in een civii procedure op grond van 01 rechtmatige daad thi Waarbij het wel spijtig is, je van een kale kikker slech veren kunt plukken. AM (ANP) - De irkgelegenheid in de Ne- landse koopvaardij is in jaar tijd met vijftien mt afgenomen, it een door het Centraal Ar- idsbureau voor de Scheep- (CAS) in Rotterdam uit voerde enquête onder de Ne- .landse rederijen blijkt dat medio juli van dit jaar 11.105 ■varenden op Nederlandse ivaardij schepen werkzaam Dat is 1.946 zeevarenden minder dan medio maart van het vorig jaar, toen eenzelfde enquête is gehouden. Dit heeft scheepvaartconsulent C. Schul- ler van het CAS donderdag be vestigd. De daling heeft voor het overgrote deel betrekking op Nederlandse zeevarenden. Hun aantal daalde met 1.672 perso nen, terwijl het aantal buiten landers op Nederlandse sche pen afnam met 274. De werkge legenheid van Nederlandse zeevarenden vertoont al jaren een dalende lijn, maar volgens Schuller heeft een dergelijke „spectaculaire" daling zich nog niet eerder voorgedaan. Als oorzaken noemt Schuller de toenemende tendens onder Nederlandse rederijen om schepen onder goedkope vlag te brengen en de versoepeling van bemanningsvoorschriften, be gin dit jaar, waardoor reders met minder mensen per schip mogen varen. Daarnaast kan de afname van de Nederlandse vloot door de verkoop van schepen aan het buitenland (terwijl er van nieuwbouw nauwelijks sprake is) een rol spelen. Uit de CAS-enquête blijkt dat het aantal schepen in de grote handelsvaart met 22 tot 146 is gedaald, en in de kleine handelsvaart met 43 tot 357 schepen. T28 De toekomst voor de werk gelegenheid in de Nederlandse koopvaardij ziet er volgens Schuller niet rooskleurig uit. De kansen op een baan voor schoolverlaters die een middel bare of hogere scheepvaartop leiding hebben afgerond, zijn als gevolg van de huidige si tuatie in de koopvaardij gering. Bij het arbeidsbureau staan volgens Schuller op dit moment circa 400 van deze schoolverla ters ingeschreven. orse groei treinverkeer band is tussen leeftijd en werkel lende als je als die oudere, a knapte leraren buiten beschouwin: laat. De onderzoekers probeerden d soms hoog oplopende emoties te be zweren. Ze gaven toe, dat staat ooi in het rapport, dat er enige samen hang is tussen leeftijd, stress ei ziekteverzuim en dat stress bij lang durig ziek zijn toeneemt. Maar di< oudere leraren waren een moeilijl bereikbare groep en zijn dus onder vertegenwoordigd in het onderzoek Maar de onderzoekers zien we brood in een vervolgonderzoek. Dat viel verkeerd bij een van d< oudere aanwezigen. Hij herinnerd zich nog een Nijmeegs onderzoel van 15 jaar geleden. De conclusie! die toen werden getrokken en de be leidsadviezen die erbij hoorden ver dwenen in een la op het ministerie er kwamen pas een jaar of drie geledei boven water. Voor de onderzoeken van het IVA, die ze wilden gebruiker en lang moesten zoeken voor ze gevonden hadden. En dus zei de grijzende man ach ter de interruptiemicrofoon: 'Gaat er nu dan weer niets gebeuren. Dan zal de minister wel in zijn vuistje la chen. Want een onderzoek laten ver richten is goedkoper, dan de conse quenties eruit trekken'. En dat is te gen de achtergrond van de 5,5 mil joen die het IVA-onderzoek kostte een begrijpelijke gedachte. •echts op 19 oktober. De eerste twee rijen r zijn de machtswisselingen aan de top F0T0'S*P blitburo be ken door de e historicus n die Gor- nost heeft ie nu boven- •ijke porte- ~op (agitatie reeft gekre- kovlev Sje- t voor kort) an men de binnen het De conser- rdt gevormd (die tevens Ligatsjov, jtsjerbitskij, rtij leider die cces de aan- itsjov op zijn e op een na publiek (met an zetel in de :s) kon af- rorden gere- nocraten die stokpaar- ch pragma- d. Zij zorgen iet Politburo [eerderheden ost en een isering is het eer zo'n be- als in het invloed van het Centrale Comité is <jaJ ook beduidend groter ban vroeger. Tijdens het vorig Jaar houden 27ste partij congij werden 124 nieuwe leden het Centrale Comité gekozen Hoewel de partij-dossiers va de nieuwelingen eerst het bu reau van de conservatieve U' gatsjov moesten passeren het niet waarschijnlijk o Gorbatsjov in dat gezelscw aan aanhang verloren nee' Tijdens het recente juw-P_ num bleven de machte*® houdingen in het Pol® immers gelijk. Dit betekent dat Goten jov nog lang niet in de verkeert die een BrezjnevJ renlang heeft gehad. Gorb3^ jovs woord is geen wetend wens is geen bevel. Hij in het Politburo vechten v zijn gelijk en niet zelden hij zich conformeren. De wijze waarop Gor jov tijdens zijn eerste op dens sinds zijn vakantie hervormingen heeft gere" veerd lijkt er op te duiden, hij momenteel meer dan heen rekening moet hou met de oppositie, ook a' staat deze volgens hem n'e (Vorige afleveringen in dui ver-schenen op 24, 27 en -- ber) 'ot en met augustus steeg het reizigersvervoer bij NS et 4,9 procent en verkochten de spoorwegen bijna 6,3 iljard reizigerskilometers (zes miljard in de eerste acht anden van '86), aldus een woordvoerder van NS. teleurstellend 1986 - gulden met de trein mee mits ze worden begeleid door een beta lende volwassene,. Vooral dank zij dit kaartje ontstond er een run op enkeltjes en retourtjes: tot en met augustus dit jaar 5 procent meer dan in dezelfde periode van '86. De verkoop van abonnementen - vooral voor het woon/werkverkeer - bleef in '87 tot nu toe ongeveer op het zelfde peil als in '86. Sa een -Joen het reizigersvervoer vooral door de goedkopere ben- line met een procent daalde - nikken de spoorwegen voor ieel 1987 op een vervoersgroei tan circa 3 procent oftewel 9,2 Biljard verkochte reizigerski- .ometers tegen 8,9 miljard vo- rigjaar. Het goederenvervoer per s[«or boert dit jaar zoals overi gens al werd verwacht waar- ichijnlijk iets minder goed en ramt naar verwacht uit op iets ininder dan 18,5 miljoen ton goederen en 215 miljoen gulden lan opbrengsten. Vorig jaar brachten 19,1 miljoen ton goe deren nog 258 miljoen gulden in het laatje. "ISBfc'Ir -JÊtè -- tmm Dat het reizigersvervoer nu weer in de lift zit is volgens de NS bij voorbeeld te danken aan iet feit dat dit jaar het spoor kaartje (wederom) niet duur der is geworden terwijl aan de indere kant de benzineprijzen redelijk op peil bleven. Boven dien hebben de spoorwegen in de roos geschoten met een uit gekiend 'zomerassortiment' kaartjes dat er op gericht was vooral de incidentele reiziger de trein in te lokken. Met name de zogenoemde Railrunner' zorgde voor veel extra klanten. Volgens die re geling mogen kinderen van vier tot elf jaar slechts voor een Met name ook die zomerse meevaller is voor de NS reden om over heel '87 niet al te zon nige verwachtingen te koeste ren en te mikken op een gema tigde vervoersgroei van al met al 3 procent. De vervoersont- wikkeling in de laatste maan den van het jaar wordt altijd in belangrijke mate mede bepaald door ongewisse factoren als het weer. Het spreekwoord 'het kan vriezen en het kan dooien' gaat in die periode dan ook vooral voor de NS op. De NS achtte de vervoers groei van '85 het tastbaar be wijs van de stelling dat forse tariefsverhogingen alleen maar averechts werken en de mensen de trein uit jagen ter wijl een verlaging of 'bevrie zing' van de tarieven zichzelf als het ware weer terugver dient door een wassende reizi- gersstroom. vV ik» 'V.- Gisteren is in 't Harde (op de Veluwe) een nieuw laadper- ron van de Koninklijke Landmacht geopend. Op dit zogehe ten raccordement kunnen meer dan 200 spoorwagons wor den geparkeerd op zes sporen van elke 600 meter lang. Tanks en andere rupsvoertuigen kunnen over de lengte van de trein naar hun plaats worden gereden. - fotoanp (ADVERTENTIE. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft er gisteren bij mi nister De Korte (Economische Zaken) vergeefs op aange drongen dat de steun aan Fokker goed kan worden gecon troleerd. EFFECTEN-BEURS Een uitbreiding van de contro letaken van de Algemene Re kenkamer verwierp De Korte, omdat hij daartoe volgens de wet geen mogelijkheden heeft. Wel wilde hij de rekenkamer meer betrekken bij de controle, maar dan alleen als de leiding van Fokker daarmee instemt De kamercommissie voor Eco nomische Zaken was gisteren vol lof over de steun die Fokker van Economische Zaken en de janken krijgt. Het Rijk stopt 212 miljoen gulden rechtstreeks als krediet in Fokker en zet nog aans een bedrag van 433 mil joen gulden voor het ruimte- vaartprojekt om in steun. De Janken leggen tussen nu en 990 nog eens 300 miljoen op ta fel voor kredieten. De steun van het Rijk wordt in "e vorm van aandelen gegoten. De kamerleden waren er giste ren verbaasd over dat de waarde die het Rijk aan die nieuwe aandelen toekent lager ligt dan de al gekelderde koers van Fokker-aandelen op de beurs. Volgens De Korte was dat niet vreemd, omdat „de aande len veel te hoog genoteerd ston den". CDA-woordvoerder Van Iersel vond dat maar vreemd en suggereerde dat de minister helemaal geen vertrouwen in de toekomst van Fokker heeft. „Die uitgiftekoers zegt meer dan een uur praten", aldus Van Iersel. De kamerleden waren wel verheugd dat het akkoord met Fokker zo snel tot stand had kunnen komen, nadat onlangs berichten naar buiten kwamen waaruit bleek dat Fokker in ernstige financiële moeiljkhe- den verkeerde. Rij op MICHEUI fietsbanden dan bent u beter af! TWEEWIELERGROOTHANDEL MAR1ASTRAAT 30 TEL: 013-43 2211 AMSTERDAM (ANP) - De correspondente voor de geza menlijke omroepen in Suriname, Anne-Jean van Grinsven, heeft het kort geding rond het omstreden interview met het PvdA-Kamerlid H. Knol verloren. De Amsterdamse rechtbankpresident mr. B. J. Asscher wees gis teren haar eis tot rectificatie van Knols uitspraken af. Volgens de rechter waren de uitspraken van Knol niet onnodig grievend en bovendien niet onrechtmatig, omdat Van Grinsven in het met haar toestemming door de KRO uitgezonden gesprek met Knol haar reactie op het verhaal van Knol al had gegeven. Kort voor de uitzending op 20 oktober vertelde de coördinator van het KRO-programma Echo Van Grinsven de inhoud van het verhaal van Knol. Van Grinsven verklaarde daarop tegen uitzen ding geen bezwaar te hebben. In een radiouitzending woensdag ontkende zij echter tegenover Van Galen haar toestemming voor uitzending te hebben gegeven. Van onze verslaggever AMSTERDAM - Het is nu zaak te voorkomen dat de financiële schok van de laatste weken ook een eco nomische schok wordt. Daarvoor is het nodig dat de centrale banken zorgen voor voldoende geld om het miljardenverlies op de beurzen op te vangen. Tege lijk moeten de regeringen iets doen aan de grootste te korten en overschotten. Dat hield president dr. W. Dui- senberg van De Nederlandsche Bank gisteren voor aan een duizendtal beleggers die de jaarlijkse dag van het aandeel in Amsterdam bezochten. Duisenberg probeerde het geschokte gezelschap gerust te stellen. Door de combinatie van een rentedaling, de aangepaste verhouding tussen koersen en winsten en een vermindering van de onevenwichtigheid tus sen de grote drie economische blokken in de wereld zullen de effectenbeurzen volgens hem toch een bodem weten te vin den en de weg omhoog weer in slaan. Duisenberg toonde zich gis teren optimistisch over het Amerikaanse handelstekort. In hoeveelheden gemeten is dat al Duisenberg - fotoanp flink aan het afnemen en het zal volgens hem op korte ter mijn in geld geteld ook gebeu ren. De grote buitenlandse schuld van de VS wordt als een van de oorzaken van de finan ciële crisis gezien. Duisenberg meent dat de in storting van de beurzen te ver is gegaan, gezien de toestand van de bedrijven en de econo mische vooruitzichten. De bank-president kondigde gisteren aan dat de centrale bank van plan is door aan- en verkopen van staatsleningen de groei van de geldhoeveel- heid in Nederland nog verder in de hand te houden. De Ne derlandsche Bank wil daartoe voor ongeveer drie miljard gul den staatsleningen kopen. OUD-MINISTER Gruyters (Volkshuisvesting) zei tegen de leden jan de parlementaire enquêtecommissie: Jongens, zit niet te zeu- fen. Jullie poetsen de punaises, maar jullie vergeten de kist. Ik Jas minister, ik wist wat het beste was en ik nam de juiste beslis- ®n9en. Zijn staatssecretaris Van Dam (Volkshuisvesting) zei deze yjek voor dezelfde commissie: Jongens, jullie zitten waardeloos "n nutteloos werk te doen en jullie zoeken spijkers op laag water. Sommige ministers uit het huidige kabinet doen eigenlijk pre vod ze'fcle' Te9en beter in blijven zij eigen daden prijzen en mIw '®en' 'erw'i' iedereen met de ogen dicht kan zien dat die- Jde daden de toets der kritiek niet kunnen doorstaan, i wee voorbeelden: Deetman (Onderwijs) houdt vol, dat er met studiefinanciering niets aan de hand is, terwijl er bossen stu- snten te vinden zijn die aan den lijve ondervinden dat er van al- es aan de hand is. Minister Van Dijk (Binnenlandse Zaken) blijft sombere ernst beweren dat het met de afslanking van het TOenarenapparaat botertje tot de boom is, terwijl de gehele or» 8[- ?,min'ster de les leest over het feit dat de afslankings- nkT i puinhoop is en dat de minister zijn doestellingen van a«en kanten kan waarmaken. dinnruyter\Yan ^am' Deetman en Van Dijk zijn het over een st 9 eens: 'ij willen niet aan hun kop gezeurd worden en niet ge- ntonÜi worden 'n hun belangrijke werkzaamheden. Vroeger wü?en we zo n houding patriarchaal en regentesk. Tegen- ooraig mag zij kennelijk ook al onder de veilige paraplu no-non- «nse ondergebracht worden. Door Marcel van Lingen DEN HAAG - De ambte naar Den Duik was de en quêtecommissie bouwsubsi- dies gisteren voor: als er iets moet veranderen aan de geldverslindende bouwsub- sidies, clan moet er niet al leen op de grote vissen wor den gelet. Deze bouwtechnische ambte naar van de provincie Zuid- Holland t vertelde nonchalant dat er een Doe-Het-Zelfzaak is zijn provincie zit die een goede boterham verdient met de ver koop van overtollige bouwma terialen die op ruim gesubsi dieerde bouwterreinen achter laten worden. „U moest eens weten, meneer de voorzitter, welke materialen er soms open en bloot staan te slijten", aldus Den Duik. Den Duik lette al langer, tot ongenoegen van het ABP, op de kleintjes. Hij is de ambtenbaar die het rekenwerk verrichtte, waarop zijn superieur Post zijn fameuze nota baseerde. De 'nota Post' was voor Justitie uiteindelijk aanleiding om de opgegeven bouwkosten van het ABP eens onder de loep te gaan nemen. Het was Den Duik bij het Rotterdamse woningcomplex Heydnahof opgevallen dat de door het ABP opgegeven bouwkosten veel te hoog wa ren. Na een aantal telefoontjes daarover schrok Den Duik „zich kapot". Hij hoorde dat het ABP de kosten bij dat complex bewust verdoezelde omdat het pensioenfonds nog een andere rekening met een makelaar moest vereffen. Zijn chef, Post, verwerkte dat in een nota en werd gebeld door een woedende ABP-direc- teur Masson. Post: „Die belde mij op een nogal pittige toon op waar ik me mee bemoeide". Na tussenkomst van de top-amb- tenaar Van Kesteren en nog een aantal gesprekken hoorde Post er niet veel meer van. Tot zijn grote verbazing zag hij enige tijd later dat de uit eindelijke subsidie-aanvraag van het ABP nog eens 1,7 mil joen gulden hoger lag. Gisteren bleek Post nog nauwelijks be komen van het feit dat hij te gen die bouwprijs protesteerde, er werk van maakte en uitein delijk door het ABP met een nog hogere bouwprijs werd ge confronteerd. „Het getuigde van een goed ontwikkelde vrij moedigheid," zo verklaarde Post gisteren koel. Post snapt nog steeds niet goed waarom er met zijn waar schuwende rapport niets ge beurde. Nu nog stuurt hij met grote regelmaat rapporten naar het hoofdkantoor van het ministerie, waarin hij vraagt om een beslissing over een bouwplan dat volgens hem net buiten de regels valt Maar zoals al zijn superieu ren én verantwoordelijke poli tici hebben laten weten: de re gelingen moeten flexibel wor den toegepast. In ieder geval veel soepeler dan 'regelneven' zoals Post en Den Duik dat wensen. JX <V V5 Zou het erg zijn als Oranje straks niet naar West-Duitsland mag? Zou het erg zijn om volgend voorjaar al die verhalen te moeten missen over die altijd weer zwijnende Duitsers die een veel gunstiger poule geloot hebben dan onze jongens, die uitge rekend in de eerste wedstrijd al tegen die Russen moeten? Zou het erg zijn om de zoveelste door misplaatst chauvi nisme gekleurde nabeschouwing op de finale van '74 te moeten missen en zou het erg zijn alle toespelingen op nog immer levende revanche-gedachten te moeten ontberen? Zou het erg zijn om de dan bij voorbaat saaie wedstrijden be geleid te horen door de Eppie Doelmannen en Even de Navels die bij elk dood moment nog even de zwartste dag uit zowel de geschiedenis als de historie van het Nederlands elftal memore ren? Zou het erg zijn om straks de Grieken tot de halve finale te zien doordringen en dankzij de scheidsrechter te zien verlie zen van de Duitsers? Zou het leuk zijn om als Osse voetbalclub TOP het supporters- legioen van Feyenoord te ontvangen in de tweede ronde van de KNVB-beker, koud een dag nadat de tuchtcommissie van de UEFA Oranje omwille van een door een Ossenaar geworpen bom van het EK heeft uitgesloten? MERIJN NOORDWIJK (ANP) - De naaldbossen langs de kust tussen Zandvoort en Noordwijk lopen ernstig gevaar door een schim melziekte, die sinds kort de kop heeft opgestoken. Ook in De Peel heeft deze ziekte zich gemanifesteerd. Daar moest vorig jaar in de buurt van Venray al een compleet bos worden ge kapt. „Als de schimmelziekte niet snel tot staan wordt gebracht kan dat een ramp voor de naaldbossen in Nederland beteke nen", zo bevestigt C. Versteegen van het rijksinstituut de Dorschkamp in Wageningen de ongerustheid bij de bosbeheer- ders langs de kust. Het instituut houdt zich bezig met onder zoek in de bos- en landschapsbouw. Versteegen vermoedt dat de ziekte bij de naaldbomen ontstaat door een verhoogd stik stofgehalte in de naalden. Naar de oorzaak daarvan wordt on derzoek gedaan. DEN HAAG (ANP) - Minister Korthals Altes van justitie wil de verkeersschout (een soort officier van justitie voor ver keerszaken) meer bevoegdheden toekennen binnen de rechter lijke organisatie. Hij heeft de Tweede Kamer daartoe donder dag een voorstel tot wetswijziging gestuurd, zo heeft zijn de partement bekendgemaakt. De werklast van de officieren van justitie op het terrein van de verkeerszaken zal dank zij de verkeersschout aanmerkelijk kunnen verminderen, aldus het ministerie. Tot nog toe blijft het werk van de verkeerschout beperkt tot overtredingen van de Wegenverkeerswet, ver keersreglementen en de wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen. Indien het voorstel van de minister wordt aan genomen wordt de verkeersschout ook bevoegd voor verkeers- misdrijven als rijden onder invloed, doorrijden na een aanrij ding en het veroorzaken van letsel of de dood bij een aanrij ding. AMSTERDAM (ANP) - Golden Ten is een verboden kansspel. Tot die conclusie kwam de Amsterdamse rechtbank donderdag in een strafzaak tegen het Amsterdamse Golden-Tencasino De Leijdse Club en het personeel van dit casino. De veroordeling door de rechtbank van club, organisator en personeel betekent dat er voorlopig duidelijkheid is over het verboden karakter van het spel. Tot nog toe werd dit niet als strafbaar beoordeeld. Een voorlopige uitspraak, want advocaat mr. P. Huisman van de club en het personeel kondigde al aan in hoger beroep te gaan. APELDOORN (ANP) - Het plan om van rechts komend lang zaam verkeer zoals fietsers op kruispunten voorrang te geven gaat niet door. Reden om het plan te laten vallen is dat er „domweg" geen geld is voor de uitvoering. Dit besluit van mi nister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat heeft vice-voor- zitter mr. F. Salomon van de projectgroep nieuw Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RW) donderdag meege deeld op een studiedag in Apeldoorn over de vereenvoudiging van de verkeersregels. TILBURG - Minister Deetman van Onderwijs is donderdag in Tilburg gevlucht voor boze studenten. Hij kreeg bij aankomst twee eieren naar zijn hoofd, die hem op een haar misten. Rec- tor-magnificus De Moor fluisterde minister Deetman het vluchtplan in. foto de stem/johan van guhp VANDAAG/ Zon op: 07.31. Zon onder: 17.15. Maan op: 15.19. Maan onder: MORGEN/ Zon op: 07.33. Zon onder: 17.13. Maan op: 15.34. Maan on der: 00.22. VANOAAG/ Bath: 08.38-21.21. Hansweert: 08.10-20.56. Terneuzen: 07.41- 20.31. Vlissingen: 07.23-20.12. Wemeldinge 08.50-21.45. MORGEN/ Bath: 10.03-22.49. Hansweert: 09.36-22.24. Terneuzen: 09.10-21.58. Vlissingen: 08.51-21.40. Wemeldinge 10.15-23.25. GROTE VAART/ AMSTELWAL 29 te Hamburg, BLACK SEA 28 250 n Halifax nr Ronnskar, CONTINENTAL RELIANCE 29 210 zw Bougainville Isle nr Haypoint, CONTINENTAL SPIRIT 28 140 zw Bissau nr Constanza, HAPPY MAMMOTH 28 770 zzw Paaseiland nr Port Montt, LARGSBAY 28 te Boulogne. MAASSTAD 28 720 ozo Bermudas nr Corpus Christie, MOORDRECHT 28 200 no Vitoria nr Ta- ranto, NEDLLOYD BAHRAIN 28 150 zzo Port Moresby nr Surabaya, NEDLLOYD BALTIMORE 27 vn Port Kelang nr Bangkok, NEDLLOYD COLOMBO 28 195 o Diego Garcia nr Durban, NEDLLOYD KEMBLA 27 vn Panama kanaal nr Los An geles, NEDLLOYD VAN NECK 28 145 zw Walvisbaai nr Apapa, ROCHESTER 29 te Rotterdam, SARDA 28 360 nw Medan nr Singapore, SERICATA 28 240 zo Ta pe! nr Khor Fakkan, WATERGEUS 28 60 zzo Tristandacunha nr Fremantle, WOENSDRECHT 28 vn Ulsan nr Hong Kong. KLEINE VAARTAMANDA SMITS 28 320 wnw Madeira nr Ancona, ARCA 28 110 nnw Kp Palmas nr Port Gentil, ATLANTIC HORIZON pass 28 Kp de Ferr nr Sharpness, BAKENGRACHT 28 30 wnw La Coruna, BURRO 28 60 w Trondheim nr Monrana, COLDEXPRESS 28 130 w Kp Blanca nr Vigo, COMBI SPIRIT 28 50 n Stromboli nr Sete, CORRIE BROERE 28 te Barcelona, ENGELINA BROERE 29 vn Rotterdam nr Tees, GEZIENA 29 te Rotterdam, HEEMSKERKGRACHT 28 300 w Casablanca nr Las Palmas, HOUTMANGRACHT 28 150 n Benghazi nr Suez, ICE EXPRESS 29 te Rio Grande verw, IGLO EXPRESS 28 70 zw Brest nr Casablanca, JUMBO CHALLENGER 28 470 n Tristandacunha nr Santos, KLIP PERGRACHT 28 35 nw Hoburg nr Uddevalla, LOUSE 28 200 nw Willemstad nr Kingston, MARE ALTUM 29 te Rotterdam, MERWEGAS 28 te Karsto, STELLA PRIMA 28 25 zo Skagen nr Forsmark, VROUWE JOHANNA 28 40 no Little Cay man Eiland nr Port au Prince, YEMEN PIONEER 28180 o Maputo nr Durban

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 3