Ik geef ze iets om op te knauwen' Goede biografie van Salvador Dali Julian May hoogstandje in 'Fantasy9 kunstenaars en hun federatie: altijd problemen Moravia en de erotiek jfssssstjti tt-u» ssr 'Ik begrijp eigenlijk niet dat ik nog bij zinnen ben' VRIJDAG 30 OKTOBER aj^SgTEM VRIJDAG 30 OKTOBER 1987 LFILMS OP TV RUTGERS VAN DER LOEFF: PIONIER IN KINDERLITERATUUR EUW 0PVIDE0 Opdracht Kunstgrepen I TSJAIKOVSKI IN COMPONISTENREEKS Harmonie T48 llië 1973, Ned. 2, 23.40 uur). Gangst im als een mafioso in San Francis (reigt te verliezen. 1974, Did 1, 20.15 uur). Door een (g raakt een Jumbo-jet met 1201, film van Jack Smight met Charlton] (es (USA 1982, Did. 1, 00.05 uur). Tl vaar gebeurd verhaal over raadselai I in de staat Colorado. Robert Urich w York. 1 ich (W.-Duitsland 1955, Did. 2,15.00 •t vier kinderen achter en begint een Geiser in een komedie van Wo] (SA 1968, Did. 2, 23.20 uur). Clint EaSi zona, die zich in een andere wereld fork een arrestant moet ophalen, an Don Siegel. (Engeland 1971, Did. 3 WDF, 22.30 ïlm van Joseph Losey en scenarioschrMfvers "it het begin van de ngen wordt ongewild de liefdeskoeriei vijftig- Daartoe behoren be boer. Met Julie Christie en Alan Bat - Annie M. G. Schmidt, Miep ïs (USA 1937, België 1,16.00 uur). Kon ekmann, An Rutgers van der ithers, waarin Groucho de sluiting vai eff en anderen, voorkomen en Harpo de paardenrace! "°°r h"" boeken kunnen we ivan kinderliteratuur spre 11. Een gesprek over dat be- met mevrouw Van der IA 1947, Did. 1,14.35 uur). Hollywood-Jeff (1910). Haar boeken wer- Robert Schumann-Clara Wieck en Johannes Brahms. Met Paul Henreid, en Robert Walker. ankrijk 1982, Did. 2, 23.05 uur). Beja jrMuriëlBoll wilde ze niet van dat gezapige goedje geven, kinderen en heel wat aan. Ik wilde ze iets echts geven, iets om te knauwen", zegt An Rutgers van der Loeff-Basenau. ikkelijke boeken verkopen Ze pikken eruit wat zé willen daar zijn meer uitgevers ir te vinden dan voor moei- ;ere, belangrijke boeken. ;t kinderboeken volwassen geworden, hebben we in Ierland te danken aan een :ekkelijk kleine groep Iharles Vanel probeert zijn verouden Gouden Griffel, voor 'Lawi- a.irniion' riot m +n+ool trii- n van een gewetenloze concurrent te razen' dat in totaal vijf ijzen kreeg; ook kreeg ze de aatsprijs. .Thuis mochten we alles Ie le River Kwai (USA 1957, Ned. 1,20.28 miin vader had weliswaar soldaten in Japanse krijgsgevangens! 3 Paar boeken weggestopt n een brug te bouwen in de beruchte 1 hü er? ongeschikt vond, ec Guinness in met zeven Oscars bekr<* !ar toen 'k 0611 iaar veer man. «was, vond ik die natuurlijk (USA 1976, Did. 1, 23.00 uur). Debuut :il-Ik had toen al.heel veel ph over het leven in een grote Amerika blonden. Natuurlijk 'Alleen adine is een tekstschrijver met wissel# de_ wereld', de boeken man rouwen, onder wie Sally Kellerman en eland 1980, België 1, 16.00 uur). CIA-a - wordt gedegradeerd en wil uit wraak over zijn werkgever. Spionagekom a"e Beatrix Potter-boek- che io so (Italië 1982, Did. 2, 22.40 uur). echtgenoot, die van zijn familie is otseling al zijn illusies verstoord Alb Ir hemzelf geregisseerde komedie. 11984, Did. 3 WDF, 22.45 uur). Komedie mse fotograaf, die in New York carrière (gal moeite heeft met de taal. vest (Engeland 1959, België 2,20.15 uur), ck-thriller met Cary Grant als een In geheim agent wordt aangezien. and 1958, Did. 2, 23.40 uur). Dracula Ince Fisher met een overtuigende Chris telrol. Aan de film gaat in 'Filmforum' incent Price vooraf over het Dracula-fi (SA 1980, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Wiskur vastgelopen relatie wordt hals over on van vaders nieuwe vrouw. Met Jill C Douglas en Charles Grodin. rankrijk 1985, België 2, 20.15 uur). Film (over een vader en een dochter, die een ge eiden in Zuid-Afrika. Als vader eén zws It, slaan bij de dochter alle stoppen door. I en Jane Birkin. er sisters'. Film van Woody Allen over hart vormen van een verwarrend relatie 'ow speelt de weinig eisende Hannah, Mid man, die verliefd wordt op haar zuster ley). Woody Allen speelt de schlemiel, die w 3d. Hij was getrouwd met Hannah en bela armen van de cocaïne snuivende derde zus Een geslaagde AUen-film, luchtig van tc ze noten. nolds speelt een gewelddadige bodyguard peren als een vriendin wordt mishandeld d< i maffia-baas. het conflict wordt gesust, ms eigenhandig wraak nemen. gangster van zijn overli vrouw. Naar de roman Leon de Winter, die scenario schreef. •Who's that girl met donna draait nog in Cinésoi in Breda en in City Roosendaal. The my succes' van Herben gaat alweer door in in Breda, City 2 in daal, Cinem'actueel 1 J gen op Zoom en De K01 van Engeland in Hulst 'Robocop', de Am* kaanse actiefilm van Verhoeven, is te zien in j® 1 in Bergen op Zoom en nin allerlei talen vertaald en tlvuldig bekroond. In Neder- kreeg ze o.a. de eerste PNB-prijs, de voorloper van May, Paul d'Ivoie, Jules ime en vele anderen. Toen eklein waren, las mijn moe,- t, voor de vuist weg verta- ivoor, die toen nog niet in het iderlands waren verschenen, to las ze Niels Holgersson er. Als twaalfjarige las ik genlijk alles wat los en vast is, soms snapte je niet alles, Bar het hindert niets als kin- ren boven hun macht lezen. en begrijpen kunnen. Goede le zers zijn ook in staat tussen de regels door te lezen. Ik laat in mijn boeken veel ongezegd. Ik wil niet opvoeden, ik wil de fantasie scherpen en ik wil dat kinderen hun eigen conclusies trekken, je moet ze alleen iets toespelen. Wel altijd een verhaal met grote dramati sche spanning, dat zoeken kin deren op. Het leven zelf is toch ook een aaneenschakeling van dramatische gebeurtenissen. Boeken moeten kritisch zijn, niet gezapig. Ik kon me ergeren aan die brave, genoeglijke stof in schoolleesboekjes. Ik wilde ze iets essentieels geven, ze meenemen naar het onbekende, ze voeren naar andere landen. Je moet niet vergeten dat ik begon te schrijven nadat we al die oorlogsjaren opgesloten hadden gezeten. Ik hield van open eindes in mijn boeken, net als in het le ven zelf. Daar hield men toen niet zo van. Eén keer deed ik het toch, in 'Het licht in je ogen'. Toen zei de uitgever: 'We brengen het in een oplage van 40.000, 80.000 kinderen zullen het lezen. Wil jij het op je ge weten hebben dat straks 80.000 kinderen huilend naar bed gaan?' Toen heb ik het toch maar weer veranderd. Dat zelfde boek heb ik trouwens bij herdrukken aangepast aan de steeds betere hoornvliestrans plantaties". We zitten in haar atelier in het Rosa Spierhuis waar de schrijfster die ook schildert nu woont, een hoge ruimte met een dakraam voor goed licht. Mooie An Rutgers van der Loeff: Het zoeken naar harmonie zit in al mijn boeken". - fotoploegsma antieke kasten, bloemen en schilderijen waaronder enkele van haarzelf en helaas weinig ruimte voor boeken. Hoe kwam u tot schrijven? „Mijn vader overleed toen ik twintig was en toen wilde ik geen geld kosten, maar geld verdienen. Ik ging lesgeven en vertalen, net als mijn moeder die Zweedse boeken vertaalde o.a. voor de heer Brinkman (van uitgeverij Ploegsma). Aan het eind van de oorlog zei hij dat ik zelf moest gaan schrij ven. Ik was verbaasd, zou ik dat kunnen? Maar ik heb het erop gewaagd. Voor mijn eerste boek stuurde Brinkman me op stu diereis naar Zweden, voor een volgend boek kwam hij bij me met een krantenberichtje over een dorp dat door lawines was getroffen. Ik had absoluut geen zin in lawines, bleef twee jaar om dat onderwerp heen draai en, ging toen toch naar Zwit serland. Het schoot niet op, pas toen ik het Pestalozzi-kinder- dorp ontdekte, kreeg ik het ge voel dat het kon lukken. Zo gaat dat bij mij; lang om de hete brij heen draaien, ineens gegrepen worden en dan moet je ook meteen schrijven als een bezetene". Er werd weinig aan boekpro- motie gedaan, er waren geen griffels.Hoe begon een boek te lopen? „Ik schreef meestal in op dracht, dus het boek kwam uit, maar het kon lang duren voor het ging lopen. 'De kinderkara vaan' liep pas na twee jaar, daarna werd het wel direkt door het buitenland opgepikt. Het eerste begin was moeilijk, maar op de leeszalen werkten goede mensen die nog tijd had den om kinderen op het juiste moment naar geschikte boeken te leiden. Daarom vind ik die bezuinigingen van nu zo jam mer. Destijds zagen jeugdboeke nauteurs elkaar ieder jaar op de Kinderboekenmarkt van de JUj. Door Henk Egbers MERYLE Secrest durfde het aan om onder de titel van haar boek 'Salva dor Dali' de toevoeging te plaatsen: 'de surrealistische nar'. Ze maakt met zo'n 250 pagina's deze bewering waar op zo'n manier, dat je beter kunt spreken van 'de tragische nar'. Het is geen overbodig boek geworden te midden van de talrijke publikaties die er al zijn verschenen over deze merkwaar dige artist, omdat vanuit een grondige research het leven van Dali heel realis tisch gekenschetst wordt. En daaraan ontbreekt het nogal eens bij al die boeken over hem, die een graantje willen mee pikken van deze meester in de publiciteit. Dit door Graa Boomsma uit het Engels vertaalde boek, bevat aldus de niet nader geïdentificeerde schrijfster, een eerste poging om een grondige studie van de fa milie Dali in genealogische zin te maken. „Dank zij de verstandige en buitenge woon ter zake kundige hulp van een lid van de familie ben ik in staat de contou ren in grote trekken aan te geven." Een andere opmerkelijke zin in het eerste hoofdstuk luidt: „Je kunt in het geval Dali, net als bij Lawrence, beter proberen het werk te beschouwen als ge kleurd en uiteindelijk gestuurd door le venservaringen en vooral die van de eer ste kinderjaren, dan dat je de gebruike lijke kunsthistorische benadering kiest en het leven alleen behandelt in zoverre het direct op de kunst betrekking heeft". Het is dus primair een boek over 'het ge val' Dali, dat nogal veel 'gevallen' heeft opgeroepen, zoals de hele kwestie van de vervalsingen/ oplichtingen, door hem ge stuurd en door Meryle Secrest op de snij tafel gelegd (maar niet 'opgelost'). „Alles is belachelijk voor Dali, behalve de dood", zei de Franse fotograaf Des- charnes die hem al dertig jaar kent. Dali balanceert nu op de grens van de dood, Maar hij lijkt ook de dood belachelijk te willen maken. De kern van de zaak is dat Dali de werkelijkheid niet aan kan. Secrest doorloopt het leven van deze kunstenaar op een psychologisch-analy- tische manier. Iedereen is ervan over tuigd dat hij kunstenaar is. De vraag die overblijft is: is hij wel zo'n artist met kwast en stift als de verkoopcijfers aan geven of is hij meer een artiest, die jan- en-alleman in de maling weet te nemen? Gaat het om kunstgrepen of kunsttalent? Om beiden, zo wordt duidelijk Uit dit boek. Zijn jeugd als oerbron van alle aberra ties en Gala, al even psychopatisch gedis poneerd, als de vrouw die zijn merk waardigheden n bepaalde banen weet te leiden, komen bij Secrest niet op een sen sationele of publiciteitsgeile manier aan de orde, maar vanuit een wezenlijke be langstelling voor het fenomeen. In zoverre is dit boek een wezenlijke aan vulling op alles wat Dali zelf al, als pu- bliciteitsmaniak, heeft weten te ontkete- Daarnaast gaat zij op een adequate manier in op de artistieke pretenties van Dali, zoals die zich binnen zijn levenshis torie ontwikkeld hebben. De irrationele kant van zijn kunst krijgt een goed on derbouwd verhaal. De talrijke documen taire foto's in het boek illustreren de tekst interessant. Tekenend is mogelijk het slot wanneer de schrijfster het voor elkaar kijgt om een 'onderhoud' te heb ben met de afgetakelde meester. „Ik had gehoopt op menselijk contact en was er alleen maar in geslaagd pijnlijke herin neringen op te roepen." Meryle Secrest is er wel in geslaagd van deze biografie van Dali een min of meer sluitend verhaal te maken. Daarin komt naar voren hoe waanzin en artisti citeit, een wankel menselijk bestaan en- overtuigend kunstenaarschap, samen kunnen vloeien tot een tegelijk pijnlijk en verwonderlijk geheel. Een boeiend boek. Meryle Secrest: 'Salvador Dali'. Uitg. BZZT6H, prijs 39,50. jee maar be nedie van en |ij ft een groot Theater in 1 in Geer- hem'actueel 2 om, De Ko- and in Hulst neuzen. Een |35 dat in een je atmosfeer prbaast door heid als zjjn de muziek lieven van de |Valens, is ge- Casino 4 in l'aait ook nog ilassieke Dis- Peter Pan' in ees. babies' van gaat verder reda. Prach- de Niro als een oneven- dfilm warin (Ie Eliot Ness m in de jaren ago bestrijdt in de tv-serie ack uit de ja- ïrop hij werd 1 later* van Brakel blijft 2 in Breda en gen op Zoom. wenfilm met er Ven en Re- die met elk- omstandighe- r Eileen' van ïn Berg trekt andacht in Ci- a. Mooie, erao- antische thril- Hoffman als naar die op ir de dubbel- 1 Migi Fail |Uoor Henk Egbers zijn roerige tijden in te wereld van de kunst. Het tenbeleid, of wat daar- '®r doorgaat, lijkt te wor- ten omgebouwd. Niet het PPel, maar de knikkers, niet te kunst maar het geld "tint daarbij de hoofdrol 1 spelen. Het eerste kunst- 1 in oergen op V i§JUdget van enige'betekenis Koning van Engelaiw m ons land is trouwens een «everlv Hills Cop?»1 ®rfenis van de Duitse bezet- Eddie Murphy blijft te%tijd! Nadien hebben we in Cinésoi 3 in Breda, GW problemen gehouden met in Roosendaal en CifleIT net besteden ervan. De eer- tueel 3 in Bergen op te schermutselingen in en creatieve concertreg^ ®nafs met de overheid van en met Laurie Ander*" ■"•••elkaar om zeggenschap de befaamde Amenkv, "JP door Fenna van den popzangeres en P®, «urg en Jan Kassies vast- mance-artieste. Tot en gelegd het boek ,Kunste_ SpTn—gaatW J^ van Nederland!' do Malandro' van de b' e ondertitel luidt: 'Om een- liaanse cineast RW JA jcJi en zeggenschap..Het ont draaien; een soort taan van de Federatie van film met gangsterrom Kunstenaarsverenigingen en en samba's inde slopE*^ te Raad V00r de Kunst'. Een Rio de Janeiro. Ook op )oek dlls over de <roots, van de vember. uidige stand van aangevoch- en melancholieke U irigen schermutse- BrezneV van Chris Bf; 4™ °Krtrent de bronnen Over de liefde van r duboek kun je op zqn meisje uit de w®. }atai> Jan Kassies zeggen klasse van Liverpool mj zelf eeri bron was voor een Russische zeeman toch wel merkwaardige en niet kan verstaan-OP nende historie. Zoals be- 1 november bil 1 na was hij in de eerste pe- Dongen. e van de federatie de bu reauhouder van deze opko mende organisatie. Zelfs zijn zakboekjes zijn uitgeplozen, zodat je hier te maken hebt met een overvloedig gedocumen teerd boek, dat van de lezer een interesse voor historie en kunstzaken vraagt. Maar afge zien daarvan tekent het ook so ciologisch de na-oorlogse cul tuur in Nederland. Het bijna 300 pagina's tellend boek begint met de inval van de Duitsers in 1940 en de ver warrende reacties daarop van uit de hóek der kunstenaars en desbetreffende departement met Goedewaagen c.s. Het kun stenaarsverzet (door Hans Mulder al beschreven in „Kun stenaars en verzet") wordt hier getekend in relatie met de be roepsorganisaties. Dat verzet is vanaf 1942, toen er iets meer hoop ging gloren over het op houden van de Duitse bezet ting, georiënteerd geweest op plannen na de oorlog. In Am sterdam en Den Haag opereer den twee „richtingen". Hoe dan ook: een eenheidsorganisatie van kunstenaars leek de beste waarborg om de kunst tot bloei te brengen. Na de oorlog bleek, als bij vele andere ontwikke lingen, dat de onderlinge ver bondenheid - tegen de Duitsers - na de oorlog niet. geconti nueerd werd. Hoewel in 1946 de federatie werd opgericht was er een aan tal factoren die de ontplooiing ervan goed in de weg stonden. Het boek gaat daarop uitvoerig Jan Kassies op een foto uit 1969 FOTO ARCHIEF DE STEM in. Er was meer sprake van herstel dan vernieuwing. Poli tici als De Leeuw en Reinink zaten op andere dan door velen gewenste golflengtes. En niet te vergeten de 'zuivering' van zo geheten foute kunstenaars (le den van de Cultuurkamer, NSB-ers etc. zorgde voor veel problemen. Zowel de 'berech ting' van hen als de brutale te genacties laten je nu - op af stand - met verwondering te rugkijken naar zoveel geharre war. Ook de bisschoppen en het RK machtstreven na de oorlog beletten de nieuwe eenheid. Architecten en musici met hun eigen bonden lagen dwars etce tera. De uit Roosendaal stammend onderwijsinspecteür Gielen werd minister en greep dras tisch in. Er kwm een voorlopige Raad voor de Kunst, maar geld geven aan de 'neutrale' Federa- tiékon de roomse minister Gie len natuurlijk nog niet.Voor het eerste is er dan toch sprake van een substantieel kunsten budget op de begroting. De koude oorlog met zijn anti communistische hetze speelde de federatie echter ook nog parten. Alles bijeen was het een roe rige geschiedenis, waarvan je bij de huidig stand van zaken in de kunstwereld nog restan ten aantreft. Je vraagt je bij voorbeeld af: Wat is het ver schil tussen Gielen en Brink man? Ik denk substantieel dat er nauwelijks verschil is. Voor een beter begrip van de huidige ontwikkelingn in de kunstwe reld is dit boek een goede bron. De federatie zit ook nu weer in de problemen. Waarom? Lees dit boek. Fenna van den Burg en Jan Kassies: 'Kunstenaars van Ne derland!'. Uitg. Van Gennep, prijs 29.50. Bijenkorf, dat was altijd een geweldig feest. Heerlijk en sti mulerend om elkaar en eikaars boeken te zien. We namen kin deren serieus en schreven toen al over maatschappelijke pro blemen, die pas later kinder boeken in de mode kwamen. Er is toen ook een vakgroep van jeugdboekenauteurs opgericht die deel uitmaakte van de Ver eniging voor Letterkundigen. Die groep functioneert nog uit stekend, maar ik heb er geen kontakt meer mee". Ik merk op dat ze een geluk kige jeugd moet hebben gehad, ontwikkelde ouders, vrijheid en stimulans van denken. Ze aarzelt even, zegt: „Aan één kant wel, maar het was niet al tijd zo rustig thuis. Ik kon soms zo naar harmonie verlangen en die leerde ik pas kennen in de familie van mijn man.Ja in derdaad, dat zoeken naar har monie zit in al mijn boeken". Moderne queesteverhalen, iets oermenselij ks dus? (Vind je dat? vraagt ze een beetje la chend). Misschien is dat blij vend succes van haar boeken die nog altijd gelezen en her drukt worden. Later vertelt ze over het fa miliehuis dat haar vader bouwde. „Dat huis heeft vier generaties gediend, tot en met mijn kleinkinderen. Toen ik het niet meer in mijn eentje kon onderhouden, heb ik het verkocht. Maar eerst heb ik er een boekje over geschreven en geschilderd, het heet 'De sei zoenen van mijn leven' (Eerder verschenen onder de titel 'Mijn tuin, klein erfdeel'). Vorige week ben ik er nog eens heen gewandeld, over het hekje ge hangen, een beetje weemoe dig. Door Hans Rooseboom In het genre 'Muziek voor miljoenen' is Pjotr Iljitsj Tsjaikovski verzekerd van een blijvende plaats in de top-tien aller tijden. De Notenkraker, het Zwanen- meer en het pianoconcert kan bijna iedereen mee zingen. Over succes en populariteit had Tsjaikovski tijdens zijn leven (1840-1893) al niets te klagen. In de Europese con certzalen werd hij toege juicht, in Amerika vierde hij triomfen. Maar desondanks was hij doodongelukkig. Het leven van Tsjaikovski was een aaneenschakeling van leed en tranen. Uit het jongste deel van Gottmers Componistenreeks blijkt dat dit eenzame leven naar het einde toe steeds ondraaglijker werd. „Tsjaikovski voelde zich ontzettend depressief en een zaam. Somber gestemd ver trok hij naar Amerika. De zelfmoord van een medepas sagier in de eerste uren op zee deden zijn depressie ook geen goed. Zijn eerste nacht in New York bracht hij huilend door op zijn hotelkamer". Vanuit Bazel schrijft hij zijn broer dat hij niets nieuws te melden heft behalve 'huil buien'. Op reis klaagt hij over het „helse leven dat hij moest lijden, zonder een ogenblik rust" en over zijn „voortdu rende staat van opwinding, vrees, heimwee en moeheid". Uit alles blijkt dat de com ponist behept was met een depressieve natuur. Daar is op zich al weinig kruid tegen gewassen. Maar in het geval van Tsjaikovski werd dit droevige gegeven nog vele malen versterkt door zijn seksuele geaardheid: hij was homofiel in een eeuw waarin dat taboe was. Tsjaikovski - fotogottmer Desondanks probeerde hij een huwelijk. Reeds na een paar dagen liep hij gillend weg. „Ik begrijp eigenlijk niet dat ik nog bij zinnen ben", schreef hij aan een vriend. Zijn grote troost was na tuurlijk zijn scheppend muzi kaal vermogen. Maar ook op dat gebied knaagde een le venslange twijfel aan hem. Helemaal aan het eind van zijn leven ging het iets beter. Het was hem gelukt alles wat hem beknelde en bezielde tot uitdrukking te brengen in zijn 'Symphonie Pathétique'. „Nu weet ik zeker dat ik iets goeds heb geschreven". Na een leven vol twijfel aan zijn artistieke gaven was hij ge rust. Hij stierf op 53-jarige leeftijd, maar ook uit dit Tsjaikofski-boek wordt niet duidelijk, of hij nu wel of niet zijn eigen einde heeft bespoe digd door het drinken van be smet water tijdens een chole- ra-epidemie. Ook dit deel van de Compo nistenreeks van Gottmer is weer rijk geïllustreerd en uit stekend gedocumenteerd. Wilton Strutte en Jos van Leeuwen: 'Tsjaikovski'. Gott mer Componistenreeks, deel 6. Uitg. Gottmer, prijs 32,50 Door Henk Egbers DE manier waarop Alberto Moravia de erotiek behandelt getuigt niet alleen van een literair meesterschap maar ook van een instelling ten aanzien van dit thema, die haaks staat op - laten we het beperkt houden - 'de' Nederlandse mentaliteit, die vaak door een calvinistische benepenheid getekend wordt. In 'De vrouw met de zwarte Cape' heeft Moravia een aantal verhalen bijeen gebracht die, ondanks de schrijnende kanten ervan (zo moralistisch is ons voor behoud wel), heel spits en verrassend zijn. De zogeheten flap-informatie kan mogelijk nog dienstig zijn. „Alberto Moravia werd als zoon van een architect geboren in Rome op 28 november 1907. Zijn eerste roman schreef hij in 1925 (De onverschilligen), en hij werd daarna buitenland-cor respondent in Londen, Parijs en elders voor La Stampa en Gazetta del Popoio. In de jaren van Fascisme werden zijn boe ken verboden en moest hij ge bruik maken van een pseudo niem. Tijdens de Duitse bezet ting van Italië hield hij zich verborgen in de bergen. Van zijn omvangrijke oeuvre be schouwt hij zelf zijn debuutro man als een van de hoogtepun ten, naast zijn Vrouw van Rome (1949)". Deze 'La cosa e altri racconti' uit 1983 in de vertaling van F. van der Velde, bevat een tiental verhalen, die telkens op een verrassende manier een draai geven aan platgetreden paden. In het titelverhaal bespeelt Moravia het thema trouw. Fe tisjistische obsessie en trouw uit onvermogen om van een andere vrouw te houden zijn bepalende elementen die getui gen van een psychologisch in zicht in een thematiek, die de literatuur overweldigd heeft. In 'De duivel kan de wereld niet redden' gaat Moravia op de Faustische toer, maar geeft er een geheel eigen wording aan. De duivel en de grenzen van de liefde worden zelfs in relatie gebracht met het gebruik van kernwapens zonder dat het een geforceerde toestand wordt. Ook de broekriem wordt in een gelijknamig verhaal een psy chologisch wapen in een ge loofwaardig verhaal. In deze en de andere vertel lingen toont Moravia zich een meester in het hanteren van psychologische uitgangspunten rond de liefde zelfs bij banale uitgangspunten. Juist omdat het thema 'liefde' zo voor de hand ligt bij auteurs, valt het des te meer op dat deze Ita liaan, niet als een geijkte Ita liaan, maar als een schrijver met groot psychologisch door zicht en als taalvirtuoos ver rassende dimensies weet te ge ven aan voor de hand liggende gegevens. Daarom worden het bijzondere verhalen. Alberto Moravia: 'De vrouw met de zwarte cape'. Uitg. De Wereldbibliotheek, prijs 24,50. Door Pieter Jan Dekkers JULIAN May is een uitermate boeiende verteller, vooral als zijn verhalen zich afspelen in het verre verleden, van mens en wereld. Zijn monumentale 'Het veelkleurige land' heeft een vervolg gekregen, 'De gou den halsring'. Net zo boeiend als het eerste deel, al kost het de lezer iets meer moeite zich in de fantastische wereld van Julian May in te leven. Het verhaal draait om een groep ta lentvolle, maar in de 22ste eeuw mislukte mensen, die zich via een tijdmachine vrijwillig verbannen naar het Pleisto ceen. Ze komen terecht in het Europa van zes miljoen jaar geleden. Een nog onge rept landschap, hoewel twee elkaar be strijdende buitenaardse rassen zich in Centraal-Europa blijken te hebben ge vestigd. Er komt derhalve weinig terecht van de idyllische eenvoud, die de bannelingen in het Pleistoceen hadden verwacht. Beide rassen gebruiken de mensen uit de toekomst om die in een voor hen zo voor delig mogelijke richting te beinvloeden. Mensen met vrijwel geen psychische •krachten, zelfs niet latent aanwezig, worden met een ijzeren halsband onder geschikt gemaakt. Ze knappen het vuile werk op voor hun heren en vechten als soldaat de vetes van beide buitenaardse rassen uit. Degenen die iets meer in hun mars hebben krijgen een zilveren halsring en dienovereenkomstige baantjes. Mensen van latent aanwezige psychische vermo gens worden met een gouden halsring geketend, waardoor ze hun psychische vermogens bijna volledig kunnen ont wikkelen. Niet helemaal natuurlijk, want dat zou de positie van de heersers kunnen onder graven. Gouden-halsring-dragers bezet ten wel hoge posities in de buitenaardse maatschappij, maar blijven uiteindelijk slaaf. Het eerste deel verhaalt de ontsnap ping van een pas in het Pleistoceen aan gekomen groep mensen en hun aanval, later, op het hart van het buitenaardse rijk. Het tweede deel, 'De gouden halsring', vertelt de belevenissen van een tweede groep, waarin een bedrieglijke aardse in trigant de ambitie koestert uiteindelijke beide buitenaardse rassen te overheer sen. Na, uiteraard, eerst met hen onder een hoedje te hebben gespeeld. Dat het uiteindelijk anders loopt - een voor de hand liggend slot - doet weinig af aan de rake vertelstijl van May. Hij weet de lezer 400 pagina's lang te boeien. Zijn beschrijving van het Europa van zes mil joen jaar geleden is zeer vakkundig, ge baseerd op een uitgebreide studie. Er kleeft één bezwaar aan dit tweede deel: soms lijkt het alsof de schrijver zich vergaloppeerd om het verhaal nog fan tastischer te maken. Waardoor je soms moeite hebt hem te volgen. Maar door de naar het slot toe perfekt opgevoerde spanning vergoedt veel. Een hoogstandje in de Fantasy. Bin nenkort verschijnt het derde deel van deze serie. Bij uitgeverij Sirus en Siderius ver scheen de 'Morgon van Hed'-triologie. De uitgever prijst schrijfster Patricia McKiliip aan als een van de erfgenamen yan Tolkien, maar doet haar daarmee wel erg veel eer aan. Niettimin is McKiliip vlot van pen en vooral het eerste deel, 'De raadselmees- ters van Hed', spreekt tot de verbeelding. Het laatste deel is minder toegankelijk en dat is jammer, want McKiliip stopt wel originele vondsten in haar boeken. Julian May: 'De Gouden Halsband'. Uitg. Het Spectrum. Patricia McKiliip: 'Morgon van Hed Triologie'. Uitg. Sirus en Siderius

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 19