'Een documentaire leek me toch te gevaarlijk' Nihilisme van Kubrick ontkracht Vietnam-film "Vanmorgen voor u op de veiling gekocht. Goede MARCEL SIEGMUND MAAKTE SPEELFILM OVER ZELFDODING JONGEREN unslen Van je GroenteSpecialist moetje 't hebben. MïMffiftMtMamagjTEM VR1 Steun Onbehaaglijk 'Wat stom' Twee vrouwen verwerven uitgeverij 'Luchterhand' 'FULL METAL JACKET' OVERTUIGT NIET RUTGER NIEUW OP VIDEO DE STEM T2 Door Matjan Mes „Het is een slopend projekt geweest. Het idee om een film over zelfdoding onder jongeren te maken, hadden we al zeven jaar geleden. Maar het onderwerp lag toen nog teveel in de taboesfeer zo dat we het niet gefinancierd konden krijgen. Drie jaar gele den pikten we het idee opnieuw op, maar op een gegeven mo ment werd een wetenschape lij k rapport uit Amerika gepu bliceerd, waaruit bleek dat al les wat over zelfmoord wordt bericht, leidt tot nieuwe zelf moorden. Daar schrokken de ambtenaren van WVC nogal van en dus ging het weer niet door. Maar ik ben er voor blij ven knokken; deze zomer kwam de subsidie af." Het afgelopen jaar deed Marcel Siegmund van SolFilm Pro- dukties uit Breda onderzoek, naar het denken over doodgaan en zelfmoord bij jongeren. Op 22 oktober gaat zijn gedramati seerde documentaire 'Barbara, Frans, Ineke en jij...' over dit onderwerp in première tijdens het Festikon in Amsterdam. Op 30 oktober volgt de Bredase première. Hij verwacht dat be halve scholen en jongerenwerk ook de televisie belangstelling voor deze produktiezal tonen. „Zelfmoord", vertelt hij, „is in televisiefilms aan de orde van de dag, maar in gezinnen en op school wordt het onder werp angstvallig verzwegen. En dat terwijl iedere middel bare school er twee drie maal per jaar mee te maken krijgt. Recentelijk was het in Breda nog heel erg aan de orde. Het is de eerste doodsoorzaak bij jon geren, na verkeersongevallen die tot voor kort de belangrijk ste doodsoorzaak waren. Tus sen de 400 en 500 jongeren over lijden per jaar in Nederland als gevolg van een poging tot zelf doding. Maar niemand weet er raad mee, ook leerkrachten niet. Daarom kan deze film, die vooral preventief wil en kan werken, een grote leemte op vullen. Er zijn wel veel praat programma's waarin zelfdo ding ook aan de orde komt, maar dan gaat het meestal om ouderen die over jongeren pra ten. Bij ons praten jongeren over zichzelf en elkaar en dat biedt bij vertoning in een klas Marcel Siegmund: juist 'popies' hebben een taak. bijvoorbeeld een grote moge lijkheid tot identificatie." Marcel Siegmund geeft zelf toe dat één geval in deze dertig mi nuten durende film niet hele maal reëel is; dat van Ineke, die een zelfmoordpoging heeft ondernomen, maar er door de steun van een klasseleraar en een vriendin weer bovenop komt. „Het is wetenschappelijk bewezen", zegt hij, „dat mensen een depressieve aanleg moeten hebben om daadwerkelijk tot een zelfmoordpoging te komen. Anderen denken er wel over maar gaan nooit zover. In het geval van Ineke mag je veron derstellen dat zij depressief is - foto de stem/johan van gurp en het eigenlijk niet gered zou hebben. Dat leek ons echter niet verantwoord, juist omdat berichten over zelfmoord dus tot het kopiëren van zo'n daad blijken te leiden. Aan de an dere kant is het wel degelijk een realistisch gegeven dat aandacht van een of twee men sen, die echt belangstelling to- ngn, een gedeprimeerd kind kunnen helpen. Maar waar schijnlijk niet in het geval van echte depressiviteit. Ónze film gaat echter vooral over de een zaamheid van jongeren, die thuis en op school niet zo getapt zijn, er niet in slagen om zich aan te passen aan de normen van anderen en dan zelfmoord gedachten krijgen." In een geslaagde gecompri meerde vorm laat 'Barbara, Frans, Ineke en jij...' zien hoe enkele jongeren met een vaag onbehaaglijk gevoel in het le ven staan, waardoor zij op het idee komen, dat 'als het nog er ger wordt zij er altijd nog een eind aan kunnen maken'. Deze gedachte blijkt overigens bij heel veel jeugdigen te leven, zoals Marcel Siegmund tot zijn schrik gemerkt heeft. „Zeventig procent van de groep waarmee wij gewerkt hebben", vertelt hij, „dacht op een dergelijke manier. Ik ben echt geschrokken dat dit soort problematiek zo'n grote rol speelt in het denken van men sen op die leeftijd. Het met de dood bezigzijn is heel essentieel in het gevoelsleven van jonge ren. Het is echt een minderheid die het allemaal onzin vindt en ook de gedachte aan zelfdoding totaal verwerpt." Met een groep van 27 jonge ren heeft het SolFilm-collectief een half jaar lang iedere vrij dagavond groepsgesprekken gevoerd, afgesloten door een weekend in een volkshoge school. Tijdens die gesprekken werd veel los gemaakt en dien den zich de gegevens voor het scenario aan. Ook werd een ouderavond gehouden om de ouders van de betrokken groep te informeren. „Er bleek", aldus Siegmund, „heel veel onmacht en twijfel om met hun kinderen een der gelijk heavy onderwerp aan te durven snijden. Bij de eerste groepsgesprekken met de jon geren was de stemming: zelf doding is moord en dat is ver werpelijk en ongerechtvaar digd. Maar naarmate men meer over de eigen diepste ge dachten durfde praten, veran derde dat. Ze hebben toen ook mijn eerste titel, 'Wat stom', af gewezen omdat ze die te onge nuanceerd vonden." Marcel Siegmund heeft er in het begin over gedacht om een echte documentaire te maken met interviews met betrokke nen. Hij durfde dat echter niet aan. „Het leek me te gevaarlijk voor henzelf", zegt hij, „om met een zo.persoonlijke problema tiek urenlang in het licht van de lampen en voor de camera te moeten zitten. Ik was bang dat ze dat niet zouden kunnen op brengen. Er moeten toch wel tien proefopnamen gemaakt worden voordat het er goed op staat. Nu hebben we, net als anders, jongelui auditie laten doen voor gespeelde rollen. Eén kleine advertentie in de krant en de telefoon stond roodgloeiend." Siegmund heeft zichzelf het hoofd gebroken over de oor zaak van de toenemende zelf doding onder jongeren. Hij is er niet uit gekomen. Wel heeft hij een toenemende vereenzaming onder jongeren geconstateerd die niet voldoen aan de normen van de grote meerderheid. „Als je niet dezelfde gympen draagt, word je tegenwoordig al buitengesloten. Er zijn dan jongens, maar meer nog meis jes, die steeds negatiever over zichzelf gaan denken en zich zelf de put inpraten. Ze missen thuis een klankbodem en heb ben ook geen vrienden. Dat zijn de jongeren die over zelfdoding gaan denken. Ik vind dat de omgeving, vooral ook de klas en de schoolleiding, de verant woordelijkheid heeft om die gevallen te signaleren en er op in te gaan. Juist de 'popies' (de populaire jongeren) hebben als de informele groepsleiders die zij zijn een taak, denk ik. Onze film kan een goede aanleiding vormen tot een ongedwongen discussie op school over dit de licate onderwerp." Van onze correspondent Rink Drost BONN. - De Duitse oud-lector Elisabeth Raabe (48) en de Zwit serse boekhandelaar ster Regina Vitali (45) storten zich in 'het avontuur-Luchter- hand'. Hun kleine Züricher uit geverij Arche, goed voor nog geen 25 titels per jaar, heeft van de Nederlandse uitgeversgigant Wolters- Kluwer de literaire poot gekocht van het Duitse uitgeversbedrijf Luchter hand. Kluwer' had dat deze zomer, vlak voor zijn fusie met Wolters-Sam- son, verworven. Kluwer interesseerde zich vooral voor de (winstgevende) niet-lite- raire onderdelen van Luchterhand. Het lite raire fonds, uniek van wege de uitgave van werk van hedendaagse schrij vers uit zowel de Bonds republiek als de DDR, werd als een 'snoepje van de week' in de koop mee genomen. Maar het literaire we reldje in Duitsland stond op zijn kop. „Dit is het einde van de unieke vorm van samenwerking tussen Oost- en Westduitse lite ratoren", was de reactie van zowel insiders als buitenstaanders. Bij een groot Neder lands concern als Kluwer, welks aandacht vooral uitgaat naar winstma- kende juridische, fiscale en educatieve publikaties, konden de Duitstalige Luchterhand-literatoren nooit tot hun recht komen, vonden zij. Door Marjan Mes Het is niet verwonderlijk dat een eminent cineast als Stanley Kubrick, die zijn carrière begon met de pessi mistische oorlogsfilm 'Path of Glory' en in latere films als 'Dr. Strangelove' en 'Clockwork Orange' geweld en waanzin op één lijn stel de, ook nog eens een film over de Vietnam-oorlog zou maken. De waanzin ten top. Toch voegt zijn 'Full Metal Jacket' nog maar weinig nieuws toe aan de serie Vietnam-films die de afge lopen jaren de gruwelijke zinloosheid van deze oorlog aan de kaak stelden. Na o.a. 'Apocalypse Now', 'The Killing Fields' en 'Platoon' brengt 'Full Metal Jacket' (de term voor een bepaald soort kogel) geen nieuwe gezichts punten. Je vraagt je zelfs af wat Kubrick met deze film ge wild heeft. Zijn standpunt wordt niet duidelijk. Dat de Amerikanen in Vietnam zelf moord bedreven en ook een volk grote schade berokkende waarmee zij niets te maken hadden, weten we allang. In deze oorlogsfilm lijkt het vooral te gaan om de persoon lijke wraakzucht, die mannen gaan voelen wanneer een van hun kameraden gedood wordt. Maar ook om het besef, dat de wereld één en al stront is, maar dat je blij mag zijn dat je nog leeft. Met een dergelijke op merking eindigt de film. Zij komt uit de mond van de on kreukbare marinier 'Joker' (Matthew Modine), die zelf - om onbekende redenen - voor een harde mariniersopleiding heeft gekozen. Lee Ermey (links) als drill-sergeant en Vincent d'Onofrio als dikke underdog in de Viet- nam-oorlogsfilm 'Full Metal Jacket'. - fotowarner bros. De film begint met en be steedt langdurig en gedetail leerd aandacht aan die oplei ding; een weerzinwekkende training die gericht is op indoc trinatie en vernietiging van de persoonlijkheid. Een drill-ser- geant (Vietnam-militair Lee Ermey) gaat als een beest tegen zijn mannen tekeer teneinde hen een minnaar van hun wa pen te maken. Daartoe bedient hij zich voortdurend van sek suele toespelingen en vernede ringen. De aandacht richt zich daarbij vooral op de intelli gente 'Joker' en op de net iets te dikke, domme en bange Pyle (ADVERTENTIE) (Vincent d'Onofrio). Uiteinde lijk legt die het af tegen deze onmenselijke methodea Waanzinnig geworden doodt hij de commandant en daarna zichzelf; een herkenbaar Ku- brick-thema. In de volgende episode, de oorlog in Vietnam tijdens en na het Tet-offensief, zien we 'Jo ker' terug als oorlogscorres pondent voor het legertijd- schrift 'Stars and Stripes'. Er is geen sprake van onafhanke lijke journalistiek. Joker en zijn collega moeten vastleggen wat de legerleiding bepaalt. Jo ker, zo genoemd om zijn ironie, schijnt inmiddels door twee strijd verdeeld. Hoewel dat aL leen is te merken aan het vre desteken op zijn jasje, dat on verenigbaar is met de kreet op zijn helm 'Born to kill'. Zijn peloton geharde mariniers wordt door cynisme gedreven. Maar dat dat cynisme door de oorlogservaring is ontstaan, wordt nauwelijks verduidelijkt door de beelden. De groep mannen vecht te gen een onzichtbare vijand, verliest voortdurend haar aan voerder en raakt daardoor wel steeds meer verbeten. Uitein delijk blijkt de onzichtbare Noordvietnamese scherpschut ter, die een aantal van hen doodde, een frêle vrouw te zijn. Zij smeekt, ernstig gewond, de mannen om haar te doden. Jo ker doodt haar uit erbarmen, terwijl de anderen hem van 'hardheid' beschuldigen. Ver volgens trekt de groep uitge dunde mariniers verder in een oorlog, die hen niet in het minst motiveert, maar die zij wel wil len winnen of waarin zij in ieder geval willen overleven. Kubrick is er niet in ge slaagd, evenmin als Oliver Stone in 'Platoon', om het pu bliek een identificatiemogelijk heid te bieden. Hij romanti seert totaal niet, wat loffelijk is, maar blijft ook in gebreke in zijn politieke en menselijke standpunt. Hij weet als ervaren regisseur te boeien maar niet te ontroeren of duidelijk te ma ken wat hem bewoog. Natuur lijk wilde ook hij de zinloosheid van het Amerikaanse optreden in Vietnam laten zien, maar daarvoor is het inmiddels - na zovele voorgangers - al te laat. 'Full Metal Jacket' van Stanley Kubrick draait in r>Hïno1 in Breda. ZATERDAG II consigliore (Italië 1973, Ned. 2, 23.40 uur). Gangsi met Martin Balsam als een mafioso in San Franci zijn leiderschap dreigt te verliezen. Airport 1975 (USA 1974, Did. 1, 20.15 uur). Door een met privé-vliegtuig raakt een Jumbo-jet met 120 stuurloos. Rampenfilm van Jack Smight met Charltöiy ton. Endangered species (USA 1982, Did. 1, 00.05 uur), gebaseerd op een waar gebeurd verhaal over raadsela( veeverminkingen in de staat Colorado. Robert Urieh politieman uit New York. Meine Kinder und ich (W.-Duitsland 1955, Did. 2,15.00 Weduwe blijft met vier kinderen achter en begint een bedrijf. Grethe Weiser in een komedie van Schleif. ■0 Muriël Boll wilde ze niet van 1 en heel wat aan. te knauwen", zegt A lakkelijke boeken vei Woll] Irt, daar zijn meer uit wr te vinden dan voor Coogan's bluff (USA 1968, Did. 2, 23.20 uur). Clint East jkere, belangrijke b als sheriff uit Arizona, die zich in een andere wereld w als hij in New York een arrestant moet ophalen U ijn geworden, hebben lederland te danken as jetrekkelijk kleine kende actiefilm van Don Siegel. The go-between (Engeland 1971, Did. 3 WDF, 22.30 Derde en laatste film van Joseph Losey en scenarioschilhrij vers uit het begin Harold Pinter. Jongen wordt ongewild de liefdeskoeriei sren vijftig. Daartoe b« meisje en een jonge boer. Met Julie Christie en Alan Ba ia. Annie M. G. Schmidt A day at the races (USA 1937, België 1,16.00 uur). Kon liekmann, An Rutgers v met de Marx Brothers, waarin Groucho de sluiting vai sanatorium moet voorkomen en Harpo de paardenras winnen. ZONDAG Song of love (USA 1947, Did. 1, 14.35 uur). Hollywood, over de relatie Robert Schumann-Clara Wieck en vriendschap met Johannes Brahms. Met Paul Henreid, therine Hepburn en Robert Walker. Le Michaud (Frankrijk 1982, Did. 2, 23.05 uur). klokkenmaker Charles Vanel probeert zijn verouderi Ie Gouden Griffel, voor drijfje uit handen van een gewetenloze concurrent te r,ot tr,+!> den. xieff en anderen. Door hun boeken kunr 1 van kinderliteratuur in. Een gesprek over d in met mevrouw Va eelt (1910). Haar boeker 31 in allerlei talen verta eelvuldig bekroond. In r and kreeg ze o.a. de 'PNB-prijs, de voorlope ies razen' dat in to taf rijzen kreeg; ook kreeg Jaatsprijs. .Thuis mochten we al en, mijn vader had weli MAANDAG The bridge on the River Kwai (USA 1957, Ned. 1, Een groep Britse soldaten in Japanse krijgsgevangens m Paar hoeken wegg wordt gedwongen een brug te bouwen in de beruchte x hij erg ongeschikt ma-spoorlijn. Alec Guinness in met zeven Oscars bekro »aar toen 'k e?n iaar film van David Lean. ien was, vond ik die nati Welcome to L.A. (USA 1976, Did. 1, 23.00 uur). Debuut xh- Ik had toen al.he< ait-»1-1.-1- 1xix- a >i nnrJon Mo+mirliilr 1 van Alan Rudolph over het leven in een grote Amerika! larl May, Paul d'Ivoie, 'erne en vele anderen. stad. Keith Carradine is een tekstschrijver met wissel P de_ wereld', de boeke contacten met vrouwen, onder wie Sally Kellerman en raldine Chaplin. Hopscotch (Engeland 1980, België 1, 16.00 uur). CIA-a klein waren, las mijr Walter Matthau wordt gedegradeerd en wil uit wraal er> voor de ™st we8 boekje opendoen over zijn werkgever. Spionagekon ind> al'e Beatrix Potter- van Ronald Neame. voor, die toen nog niet (ederlands waren verse WOENSDAG §ater las ze Niels Holg Io so che tu sai che io so (Italië 1982, Did. 2, 22.40 uur). ?°r- ,A^S twaalfjarige zelfingenomen echtgenoot, die van zijn familie is igenlij k alles wat los vreemd, ziet plotseling al zijn illusies verstoord. All 'as> soms snapte je niel Sordi in een door hemzelf geregisseerde komedie. 'aar het hindert niets a Skyline (Spanje 1984, Did. 3 WDF, 22.45 uur). Komedie fan boven hun macht een naïeve Spaanse fotograaf, die in New York carrière maken, maar nogal moeite heeft met de taal. North by northwest (Engeland 1959, België 2,20.15 uur) roemde Hitchcock-thriller met Cary Grant als een 1 man, die voor een geheim agent wordt aangezien. Bt kinderboeken volv erslonden. Natuurlijk DONDERDAG Dracula (Engeland 1958, Did. 2, 23.40 uur). Dracula-vi ming door Terence Fisher met een overtuigende Chri her Lee in de titelrol. Aan de film gaat in 'Filmforum' inleiding van Vincent Price vooraf over het Dracula- meen. It's my turn (USA 1980, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Wiskir lerares met een vastgelopen relatie wordt hals over verliefd op de zoon van vaders nieuwe vrouw. Met Jill C burgh, Michael Douglas en Charles Grodin. Dust (België/Frankrijk 1985, België 2, 20.15 uur). Film Marion Hansel over een vader en een dochter, die eengi leerd bestaan leiden in Zuid-Afrika. Als vader eén minnares neemt, slaan bij de dochter alle stoppen door. Trevor Howard en Jane Birkin. "Hannah and her sisters'. Film van Woody Allen over! zusters, die het hart vormen van een verwarrend relaaj troon. Mia Farrow speelt de weinig eisende Hannah, 1 Caine is haar man, die verliefd wordt op haar zuster! (Barbara Hershey). Woody Allen speelt de schlemiel, dit' stelt met de dood. Hij was getrouwd met Hannah entó tenslotte in de armen van de cocaïne snuivende derdes (Diane Wiest). Een geslaagde Allen-film, luchtig vani met enige serieuze noten. 'Heat'. Burt Reynolds speelt een gewelddadige bodygaj dreigt te exploderen als een vriendin wordt mishand^ de zoon van een maffia-baas. het conflict wordt gesust»' dan wil de zoon eigenhandig wraak nemen. Door Henk Egbers MERYLE Secrest du onder de titel van h dor Dali' de toevoej 'de surrealistische met zo'n 250 pagina waar op zo'n mani kunt spreken van 'de Het is geen overbodig midden van de talrijkf al zijn verschenen ov< dige artist, omdat va research het leven va tisch gekenschetst w ontbreekt het nogal ee over hem, die een gr; pikken van deze meest Dit door Graa Boon vertaalde boek, bevat geïdentificeerde schr poging om een grondig milie Dali in genealog „Dank zij de verstar woon ter zake kundig van de familie ben ik ren in grote trekken a Een andere opmei eerste hoofdstuk luie geval Dali, net als proberen het werk te kleurd en uiteindelij 1 venservaringen en vo ■Hector" de leuke maar be scheiden filmkomedie van en met Urbanus, blijft een groot succes in Grand Theater in Breda, Centraal 1 in Geer- truidenberg, Cinem'actueel 2 in Bergen op Zoom, De Ko ning van Engeland in Hulst en Luxor in Terneuzen. Een groot kind van 35 dat in een sappig Vlaamse atmosfeer zijn familie verbaast door zowel zijn slimheid als zijn onnozelheid. 'La Bamba', de muziek film over het leven van de popster Ritchie Valens, is ge prolongeerd in Casino 4 in Breda. Daar draait ook nog de prachtige, klassieke Dis- neytekenfilm 'Peter Pan' in een aantal matinees. The Untouchables' van Brian de Palma gaat verder in Casino 3 in Breda. Prach trol van Robert de Niro als Al Capone in een oneven wichtige misdaadfilm warin een sentimentele Eliot Ness het gangsterdom in de jaren dertig in Chicago bestrijdt Heel anders dan de tv-serie met Robert Stack uit de ja ren zestig waarop hij werd gebaseerd. "Een maand lateri van Nouchka van Brakel blijft nog in Casino 2 in Breda en Roxy 2 in Bergen op Zoom. Aardige vrouwenfilm met Monique van der Ven en Re- née Soutendijk die met elk aar van levensomstandighe den ruilen. 'Zoeken naar Eileen' van Rudolf van den Berg trekt nog steeds de aandacht in Ci- nésol 2 in Breda. Mooie, emo tionele en romantische thril ler met Thorn Hoffman als jonge weduwnaar die op zoek gaat naar de dubbel gangster van zijn vrouw. Naar de rofflU Leon de Winter, scenario schreef. "Who's that girl T wj* donna draait nog in®® in Breda en in ffl.' Roosendaal. The I my succes' van Herben» gaat alweer door in in Breda, City 2 in R» daal, Cinem'actueel 1JJ3 gen op Zoom en De'"" van Engeland in Hulst a Hobocop', de kaanse actiefilm vat' Verhoeven, is te zien in» 1 in Bergen op Zoo»1 Koning van Hulst. Beverly Hills Copf' Eddie Murphy blijf"Lb in Cinésol 3 in BreMI in Roosendaal en tueel 3 in Bergen op Filmhuis Concordia toont "Home of toe »r creatieve concer van en met Laurie; de befaamde popzangeres en mance-artieste. Toten november. Op 5 november do Malandro' van de 1 liaanse cineast Buy draaien; een soort film met gangster" en samba's in de sl»r<_ ,1 Rio de Janeiro. Ook cf vember. Vanavond draait uj huis Oosterhout de t en melancholieke Breznev' van Chris 1 Over de liefde vr( meisje uit de klasse van Liverpw j een Russische zeeIJ^l(i niet kan verstaan- 0£,lr 1 november Dongen. Door Henk Egbers ;T zijn roerige tij |de wereld van de kun kunstenbeleid, of wal '°or doorgaat, lijkt t den omgebouwd. Ni spel, maar de knikke: lue kunst maar he schijnt daarbij de hc [te spelen. Het eerste budget van enige'bet [in ons land is trouwe erfenis van de Duitse "ngstijd! Nadien hebl j problemen gehoudei [het besteden ervan. ste schermutselinge kort na de oorlog va: •kenaars met de o\ sn...elkaar om zegge 'tjn door Fenna v: 'urg en Jan Kassie; Selegd in het boek 'E uaars van Nederland Pe ondertitel luidt: ueid en zeggenschap., !~an van de Federa I^Obbtenaarsvereniging 6 Raad voor de Kun; D°ek dus over de 'roots' uiidige stand van aan; -u zaken in kustena; gezien van de schei 'Ugen omtrent de l foor dit boek kim je jbfkyan Jan Kassies at hij zelf een bron w toch wel merkwaa: «kenende historie. ijf"d was hij in de ee! I 0c*e van de federatie va w

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 18