C I F 30Ï I F Postbank kan u geld besparen. Gouden bergen blijken soms armzalige hoopjes DESTEM c DE BANK MET DE S'BANK VAN HET JAAR' g;s^'^deSdoe- SILVER CLASS NIET VOOR TATOUAGE-FIGUREN Ml iW,-'. X ïï*eer* S2 Door Pieter-Jan Dekkers Er gaat vrijwel geen dag voorbij of u vindt wel adver tenties van banken in uw krant. In wervende slagzinnen besto ken ze onophoudelijk de markt om hun klantenkring te behouden c.q. te te vergroten. De ene bank denkt met u mee, de andere smeert u 'maatwerk' aan, de derde 'doet meer'. De ene bank spie gelt u een zeer persoonlijke benade ring voor, de andere wekt de indruk alsof u geld toe krijgt èls u maar klant wordt. En dan is er nog een bank die het 'thuisbankieren' propa geert, waarschijnlijk omdat de kanto ren van deze bank hoogst onaan trekkelijk zijn om financiële transac ties in te verrichtën. Elke bank heeft z'n sterke en zwakke punten. Bij de ene bank kunt u haast onbeperkt 'in het rood' staan, de andere bank deponeert in dat geval onmiddellijk de rekening in uw bus. De ene bank doet niet moei lijk als u eens een financiële tegen valler heeft, de andere stuurt des noods een deurwaarder op u af. Maar allemaal hebben ze één doel: zoveel mogelijk aan u verdienen, want de eerste bank die aan liefda digheid doet moet nog worden opge richt. De onzekere vooruitzichten van banken noopt hen tot agressieve verkoopmethoden. Natuurlijk, de meeste banken boeken fraaie resul taten en de winstcijfers zijn er dan ook naar. Maar de concurrentie wordt steeds harder omdat de tradi tionele functie van de bank, geld le nen tegen rente, steeds minder in het laatje brengt. OUWE SOK Daar zijn nogal wat oorzaken voor aan te wijzen, Een van de redenen is dat we met z'n allen minder sparen. Niet dat de zuur verdiende spaar centjes in een ouwe sok of het vries vak van de koelkast verdwijnen, maar omdat er financieel aantrekke lijker manieren zijn om je spaargeld in waarde te laten stijgen. Een andere reden is dat steeds meer bedrijven, die geld nodig heb ben voor bijvoorbeeld investeringen, dat langs andere wegen binnenha len: de uitgifte van aandelen of van eigen waardepapieren. Daar komt bij dat schatkistbewaar der Onno Ruding de traditionele ver-: trouwensrelatie tussen de bank en de cliënt wil openbreken door de be lastingdienst inzage te geven in de boeken van de banken. En omdat, naar ruwe schatting, meer dan de helft van de Nederlanders het bezit van spaartegoeden, obligaties, de posito's, pandbrieven en andere waardepapieren voor de fiscus ver zwijgt, zien de banken met lede ogen dat klanten hun bankboekjes plun deren om de fiscus tijdig voor te zijn. SEIZEN Tenslotte brengt het traditioneel bankieren vanwege de onzekere ren testand steeds meer risico's met zich mee. En dus wordt gezocht naar nieuwe financiële diensten, zelfs als daaraan bij de klant geen behoefte bestaat. Want behoefte kun je kwe ken en dus worden de nietsvermoe dende spaarders bestookt met 'V V BW» W VRIJDAG 30 OKTOBER Qelcjf m nraChtig utober. m ae rvns i.,r>nrdepli ,..i _^0pue" geding nieuwe 'artikelen'. Vooral vanuit Amerika is een golf van nieuwe fi nancieringsinstrumenten overge waaid. Verder gaan steeds meer banken branche-vreemde activitei ten verrichten: van verzekeringen tot reizen, van bartering tot pensioen sparen. De vraag rijst of de banken de gouden bergen die ze vaak beloven ook waarmaken en of ze nieuwe diensten naar behoren aanbieden. Dat is dus vaak niet zo. Het maand blad 'Geldzaken' heeft een onder zoek ingesteld naar de dienstverle ning van de banken. Alle grote en middelgrote banken kregen een vra genformulier toegezonden en verder is een steekproef onder klanten ge houden. OMSTREDEN De onderzoekers wijzen de Bonds spaarbank, 'De Spaarbank met de S', aan als de beste bank van Nederland in 1987. Deze bank springt in het oog met de meeste pluspunten en heeft ook oog voor de minder kapitaal krachtige klanten. Die worden bo vendien 'klantvriendelijk' benaderd. Matige banken zijn de Rabo-bank, de ABN en de Centrale Volksbanken. Mees Hope, de Nederlandse Cre- dietbank, Paribas, Crédit Lyonnais Nederland (de voormalige Slaven- burgs Bank) en de Friesland Bank scoren minder hoog. Het beantwoorden van de vraag of banken goed of slecht zijn is overi gens omstreden. Want wat de ene klant goed vindt in een bank zal de andere, met weer andere wensen, slecht vinden. Voorzichtigheid is dus geboden. EVENROOD Niettemin blijkt uit het onderzoek dat er grote verschillen zijn in de dienst verlening. Neem bijvoorbeeld de fi nanciële verschillen. Als je een per soonlijke lening van 10.000 gulden wilt sluiten met een aflossingstermijn van drie maanden betaalt u bij de 'Spaarbank met de S' slechts 9,8 procent rente. Bij de Amro en de Rabo bent u al gauw 10,2 procent kwijt, bij de NMB (die met u mee denkt) 12,3 procent en bij Van Lan- schot (die van het 'maatwerk') kost zo'n persoonlijke lening 15,1 procent rente. Een ander voorbeeld. U staat even rood. Dat is bij de Bondsspaarbank afhankelijk van het bij te boeken sa laris, maar gemiddeld kost dat u 12,3 procent. Bij de Centrale Volksban ken is dat iets goedkoper (12 pro cent) maar bij de ABN, de Amro en de Postbank kunt u beter maar niet in het rood staan: dat kost u daar respectievelijk 18,8, 16,5 en 16 pro cent. De verschillen in rente op eenvou dige spaarrekeningen zijn niet zo groot. De meeste banken hanteren 2,5 tot 3 procent. Alleen Staal Ban kiers springt eruit: daar krijgt u 5,1 procent en het is nog vrij opneem baar ook. In hun moordende concurrentiestrijd bedenken banken steeds weer nieuwe soorten rente-rekeningen om klanten te trekken. De onderzoekers zijn nagegaan wat de aantrekkelijk ste aanbiedingen zijn. Bij de ABN is dat 'afhankelijk van de markt en de klant'. Bij de Amro zijn bankbrieven (10 jaar) een aantrekkelijke beleg ging, de effectieve rente bedraagt 6,39 procent. De Rabo-klanten ken nen het Spaarplan met een rente tot 5 procent en de Patentrekening van de Spaarbanken levert 4,75 procent rente op. Als u van plan bent bij de Centrale Volksbanken te gaan spa ren levert de Patentrekening u 5,25 procent rente op, maar dan moet u wel minimaal 10.000 gulden inleg gen. De bank- en giropas zijn niet meer uit de samenleving weg te denken. De meeste banken brengen voor een bankpas en Eurocheque een tientje in rekening. Alleen bij Staal Bankiers bent u twee tientjes kwijt. Bij de Post bank kost de girobetaalkaart geen cent, maar'daar staat tegenover dat u daar geen cent rente krijgt op de lopende rekening. Overigens lopen de andere banken met plannen rond de rente op dergelijke rekening ook af te gaan schaffen. UITDEMUUR Klanten vinden het steeds belangrij ker 24 uur per dag geld bij de bank te kunnen opnemen. Behalve bij Staal Bankiers kan dat bij alle andere onderzochte banken. Voor het een malig gebruik van geldautomaten betaalt de klant wel 1,50, behalve bij de Postbank, daar is het gratis. Bij de Spaarbanken moet in enkele ge vallen 1,50 gulden worden betaald. Dat de Spaarbank op dit terrein een grote voorsprong heeft op de concurrenten blijkt uit het aantal geldautomaten, dat in het land ver spreid is geïnstalleerd: 120. Dat bete kent dat de meeste klanten redelijk dicht in de buurt geld uit de muur kunnen halen. Ook de NMB en de Amro zijn wat dat betreft op de goede weg: er staan al op 125 res pectievelijk 90 plaatsen geldautoma ten. De Postbank heeft er nog maar 32, maar daar komt snel verandering in. De Centrale Volksbanken slechts één geldautomaat en dan nog in Val- kenswaard, bepaald geen financieel centrum. De Amro laat het overigens ook afweten: daar kunt u op slechts acht plaatsen terecht. ENORME VOORSPRONG Het zal niemand verbazen dat men voor de dagelijkse bankzaken plaat selijk niet om de Postbank heen kan. Die heeft maar liefst 2.600 vestigin gen en neemt daarmee een enorme voorsprong op alle concurrenten. Een zeer goede tweede is de Rabo bank, die over 2.345 vestigingen be schikt. De Spaarbanken hebben 1.050 vestigingen. Wie zaken wil doen met de ABN (700 vestigingen), Amro (850) en de Centrale Volksbanken (612) zal in z'n buurt altijd wel een fi liaal van die bank vinden. Moeilijker wordt het als men klant is van Van Lanschot, want dan kan men in slechts zeventien plaatsen te recht. Staal Bankiers is wat dat be treft de meest moeilijk 'bereikbare' bank, die heeft slechts één vestiging en vanuit Terneuzen of Baarle-Nas- sau zal men weinig genegen zijn voor bankzaken steeds naar Den Haag te moeten. HOOFDSCHUDDEND Daar staat tegenover dat deze bank en Van Lanschot bij de onderzoe kers een zeer positieve indruk heb ben achter gelaten. 'Min of meer hoofdschuddend' hebben de onder zoekers zich afgevraagd of men bij De Nederlandsche Crediet Bank, Mees Hope, Paribas en Crédit Lyonnais Nederland de organisatie nog wel onder controle heeft. Als ze daar zo omgaan niet brieven en geld van cliënten als met de vragenlijsten en telefoontjes van de onderzoekers dan ziet het er voor die klanten niet best uit. Het onderzoek betrof ook de dien sten die banken aan beleggers in aandelen en obligaties aanbieden. Gezien de beurskrach van vorige week misschien geen hoog sco rende service, maar daarom niet minder belangrijk, juist omdat de banken daaruit steeds meer winst halen. De onderzoekers concluderen dat vooral de kleine belegger/spaarder bij de Bondsspaarbank het beste uit is. Het gaat dan om bedragen tot hooguit 50.000 gulden. SLAPPE WAS Degenen die wat meer in de slappe was zitten (tot 250.000 gulden) en een zelfstandig beroep uitoefenen zitten bij Staal Bankiers goed. De grote particuliere belegger annex ondernemer kan tot pakweg een mil joen gulden uitstekend zaken doen met Van Lanschot. Voor hogere be dragen is de Amro een goede keuze. Overigens past bij deze beoorde ling een waarschuwing: als een bank door de onderzoekers als minder goed wordt gekwalificeerd, betekent dat nog niet dat die bank voor al z'n klanten er met de pet na gooit. Bo vendien richten nogal wat banken zich op speciale klanten. Want 'nie mand kent de mensen zo goed als biechtvader, de bedelaar en de ban kier', luidt een Siciliaans spreek woord. Niettemin blijken de beloofde bergen soms niet meer te zijn dan armzalige hoopjes. Het verschil tussen reiziger en toerist Door Hans Veldhuis Wat is het verschil tus sen een toerist en een reiziger, als dat er al is? Beiden gaan misschien al een of meerdere malen per jaar op vakantie, bezoeken daarbij mogelijk een dichtbij of verder weg gelegen land, genieten er van de zon of de sneeuw, zijn geïnteresseerd in de plaatselijke cultuur of houden ervan gewoon even niets te hoeven doen. Maar toch worstelt de nationale reis wereld sinds kort met die vraag. Want het verschil blijkt er wel dege lijk te zijn. En er zit, zo blijkt uit een intensief marktonderzoek dat zo'n twee jaar heeft geduurd, zelfs brood in. Althans, voor de reisadviseur die extra goed kijkt en luistert naar de argeloze klant die straks het reisbu reau binnenkomt. Gaat het om een 'gewone' man of vrouw, zonder veel pretenties en misschien zelfs met or dinaire tatouages op de arm? Of is de klant iemand die zich niet confor meert aan de massa, daarvoor wil uitkomen en er ook nog voor wil be talen? Want juist voor die laatste groep is het door toeroperator Hotelplan ont worpen nieuwe reisprodukt bedoeld dat binnenkort op de markt zal wor den geïntroduceerd onder de naam Silver Class Reizen. Reizen met een zilveren randje. Goud ging kennelijk nog net iets te ver. Of, zoals het in een wervingsbrief aan de reisagen ten heet: „Bedoeld voor een groep, waarvoor de laatste honderd gulden in een reissom minder belangrijk wordt wanneer daar vele extra's, misschien wel zekerheden, tegen over staan". Volgens directeur Frans van Steenis „gaat het om een kwalitatief zeer hoogwaardig reisprodukt, dat zich richt op de top van de massa". Men sen die gezien hun levensstijl be hoefte hebben aan 'lifestyle-produk- ten', die net een beetje meer aan dacht wensen, meer individueel ge richt willen reizen en zich niet als een grijze muis onder de gelijkge richte massa voelen. „Geen tatoua- ge-figuren dus", zoals hij bij de intro ductie aan de verzamelde reisjourna listen liet weten. Maar wel „maatcon fectie voor de doelgroep tweeverdie ners tot twee-tonner met een ge zonde dosis snob-appeal". KLOOTJESVOLK De brochure bestaat voor 75 uit reizen binnen Europa en voor een kwart uit tripjes naar bijvoorbeeld Het Verre Oosten, de Malediven en de Verenigde Staten. De Europese bestemmingen concentreren zich vooral rond de Middellandse Zee en bevatten de betere hotels en appar tementen. Waarbij nadrukkelijk ook gewezen wordt op alle voor de doel groep relevante criteria zoals golf, tennis en culturele rondreizen. Het gewone klootjesvolk is daarin dus kennelijk minder geïnteresseerd. De toekomstige Silver Class-reizi- ger zal daarnaast nog een aantal ex tra services genieten, zowel op lijn dienst- als op chartervluchten. Maar daarover wil men het achterste van de tong nog niet laten zien. „In ver band met de mogelijkheid tot kopieë- ren door andere reizen-aanbiedej-s op de Nederlandse markt", zo heet het geheimzinnig. EIGEN TAXI Maar de toekomstige Reizigers mo gen in elk geval al wel rekenen op een VIP-behandeling, die normaal al leen voor Very Important Persons of wel zeer belangrijke mensen is weg gelegd. Zoals een aparte incheckba- lie op Schiphol (en dus geen einde loos gehang in lange rijen van grijze muizen) en toegang tot de Executive Lounge op Schiphol als onverhoopt toch nog moet worden gewacht op het opeen stapelen van de Massa. En bij aankomst hoeft de VIP zich natuurlijk ook niet in de gebruikelijke bus te wringen om zich dodelijk ver moeid af te vragen wanneer deze nu eindelijk eens bij zijn of haar hotel is en waarom de route is zoals die is. Want voor de transfer naar het hotel staat er uiteraard een eigen taxi klaar. De kardinale vraag is nu echter hoe het reisbureau nu moet ontdek ken wie er tot die klasse van uitver koren Reizigers behoort. Want je kunt een klant nu eenmaal niet vra gen even de mouwen op te rollen. Vandaar dat Silver Class Reizen, dat als een zelfstandige toeroperator zal gaan opereren, zijn verkopers en verkoopsters (verkoop vindt overi gens alleen plaats via de 'betere' reisbureaus) speciaal zal gaan trai nen. Vooral over de wijze waarop de doelgroep benaderd moet worden. VERNISJE Heeft men eenmaal 'beet', dan is het belangrijkste werk eigenlijk al ge daan: de klant met (te) veel geld is niet langer anoniem. Want het reis bureau heeft zich verplicht de naam van de betrokkene rechtstreeks aan de toeroperator door te geven, zodat deze de VIP in de toekomst ook zelf standig lekker kan maken met rei- zen-met-een-randje. Het wachten is nu op de toerope rator die nóg een stapje verder gaat. En liefhebbers zoekt voor reizen met een goudkleurig vernisje, of mis schien wel een met het geschitter van diamanten. Jan-met-de-Pet koopt als gewone toerist zijn massa tripje naar Benidorm of Las Palmas dan wellicht in de supermarkt. Of thuis, via de buis. Want verschil moet er kennelijk zijn. Ook al moet voor die decadentie (veel) worden be taald. Door f c gekste sinds I banken gende strekke klanten Het is rente dorst, tot obl aan de zoek h( 60 proc al te n; plichtin van Fii plicht f dig inzé Toer jaar af nodige het on naar dt- centjes naar e< de and kende spaarrc banker nakijke cijferd twee m verdwe ciën wi omdat zijn. Toch 'm tv Deb van lift, i theek De een 'Eige gebr voor is bijt De doet loopt Het geïnf koop nieuv ning. He alle een pothi word word met miert; ment. kenv ment

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 16