Illustratoren kijken met kinderogen szanger| andere aaike Mafia-baas wordt dichter-schilder Amerikaanse lof voor film over Steve Biko :n Kil I (BARETIÈRE BRIGITTE KAANDORP DONDERDAG OP TY 1CCESSEN VOOR DIETER EN INGRID SCHUBERT EN TONY ROSS -XZ* Geef nu eer cadeaukaai DINSDAG 27 OKTOBER 1987 1987 eersteklas tut-hola in een trut- 1 bloemetjesjurk en een knullige [iele onder de arm, die een eind kakelt over hopeloze verliefd- jen, haar buurvrouw en diverse «terige voorvalletjes. orbreken Kleuterschool Vakbroeders DE STEM T2 stuif bten in n 19.00 |rgade- raad- nvang sport- Bt 15.00 r en en- avond aal De dames: 1 in 21.00 Voor- >rthal 't Ikmarkt dames: sport- 1987 gen Hen De pro- of etto ek >ge- s di eren aar van toe- het ■indt. Ings- lling. leen- hal 't Sportuus, aanvang 12 30 J Optreden toneelgroep siea cultureel centrum De HaUe, vang 20.00 uur. 1 Zondag 1 november: voet bi strijd Axel-Clinge op terr Axelse bos, aanvang 14.30 uurl Dinsdag 3 november: voor geestelijk gehandicapt», christelijke LTS van 19.00 tot! uur. Donderdag 5 november: overdag-instuif' in Sportuus van 13.30 tot" 15,5)"] Deelname vanaf 16 jaar ƒ2,50. Vrijdag 6 november: wedstrijd dames: Voorwaar Volharding 1 in sporthal 't tuus, aanvang 19.30 uur. Vrijdag 6 tot en met zondag 1 j vember: regionale tentoonst voor Zeeland, Noord-Brabaj België voor konijnen, grote ders, dwerghoenders, su en watervogels door klei: vereniging 'Ter Verbetetu cultureel centrum De Halle Zaterdag 7 november: we kern Axel. Tweedehands boekenbeuii winkelgalerij Cité in de No straat van 10.00 tot 17.00 uur Kindervoorstelling 'Ome Wil in gemeenschapscentrum De schaard te Koewacht, aan» 14.00 uur. Dinsdag 10 november: sporu„ geestelijk gehandicapten 1 christelijke LTS van 18.60 tot I uur. Donderdag 12 november- overdag-instuif in sporthal Sportuus van 13.30 tot 15.00 I Deelname vanaf 16 jaar en 1 f2,50. Vrijdag 13 november tot en a terdag 5 december: Sint Nio actie van winkeliersveri Stichting Streekcentrum Axelse winkelstraten. Vrijdag 13 november: kaartaM Ons Genoegen in clublokaal! Halle, aanvang 20.30 uur. Zaterdag 14 november: intl Sint Nicolaas in de kern Axel. Weekmarkt kern Axel. Kindervoorstelling 'Klavt Vier' in cultureel centrum De 1 le, aanvang 15.00 uur. AXEL - De Sti Streekcentrum Axel ve nog steeds de uitgifte van I deaukaarten ten bedrage 1 vijf, tien en vijfentwintig den. De cadeaukaarten zijn krijgbaar bij de Amro-ban Axel en te besteden bij alle] den van de Stichting Sti centrum Axel. ngelukkige liefdes en zo' Ijaoul van den Booren enteerde Brigitte Kaandorp zich [jaar geleden op het toneel in haar theatershow onder de titel 'Waar |lzij helemaal alleen heen?'. [dien is het snel gegaan met de 25-jarige cabaretière. 'La Kaandorp' is nu de [cwninp 1voman van het Nederlandse ret en vult met haar tweede pro- 'Laat mij maar even' complete wburgzalen. Het stuntelige huis- n-keuken-typetje heeft zich ontwik- |tot een echte theaterpersoonlijkheid. j nog steeds struikelt Brigitte Kaan- Idoor haar complexe leven dat gevuld |et veel gezellige ellende. En opnieuw srt zij een heel apart soort humor, s recht voor zijn raap, soms heel ver- |ii niet ondenkbaar dat Kaandorp komende dankzij de televisie echt helemaal 1 doorbreken. De Vara zendt dan een regi- 1 uit van haar eerste show, 'Waar gaat zij aal alleen heen?' (Om 20.32 uur op Neder- 2). Daarin legt de cabaretière met veel ge el en truttigheid haar eigen onzekerheden iee die van onze tijd bloot. De echte we- olematiek propt ze samen in één num- [dateen heel scala van ellende bestrijkt, van ttot atoomwapens. „Ik ben per slot van re- cabaretière. Dan moet dat. Maar op die zijn we er snel van af". j de tv-opnamen van het theateroptreden |een aantal gefilmde scènes toegevoegd; een ende aanpak die zonder meer geslaagd kzien we Kaantje worstelen met alledaagse ïempjes in haar eigen rommelige keu- Btje, op een chaotische vliering en in een slor dige friettent. Daarnaast leutert zij de kijkers suf over de gevaren van een centrifuge en schit tert ze zelfs in een dolkomische videoclip met haar liedje 'Sonja van Veen'. Als we met haar praten nadat we de video band van haar eerste complete tv-show beke ken hebben, blijkt dat de scheidslijn tussen de artieste en de werkelijke Brigitte maar heel dun is. „Duurde het programma niet te lang? Vond je het een beetje leuk?", stuntelt ze onzeker. In haar slordige spijkerbroek en groene coltrui ziet Brigitte er bijna net zo huiselijk uit als op het podium, waar ze verschijnt in een turquoise zo- mercompletje met witte stippen en parelsnoer om de hals. Brigitte en haar publiek kunnen ge- Brigitte Kaandorp: zomaar, voor de lol". Eigenlijk doe ik dit - foto xys mul rust zijn: het tv-optreden dat donderdag te zien is is écht heel leuk. De carrière van Brigitte Kaandorp begon eigen lijk al op de kleuterschool, waar ze zich overgaf aan wilde verkleedpartijen. Haar eerste teksten schreef ze op de middelbare school. „Als ik geen zin had om huiswerk te maken", zegt ze, „en dat was bijna altijd. Ik ontdekte toen de ukelele en mijn teksten werden al snel liedjes. Daarmee rommelde ik wat in jeugd- en buurthuizen". Drie jaar geleden won zij het cabaretfestival in Delft. „Van toen af aan ging het echt heel snel. Ik was gedwongen om een impressario te zoeken om mijn zaakjes te regelen. Ik ben toen ook gestopt met mijn studie Nederlands. Het gaat akelig goed nu, iedereen schrijft me de lucht in. Zelfs een Stoker en Adriaan van Dis vinden me leuk. Dat is natuurlijk best aardig, maar ook doodeng. Want eigenlijk doe ik dit zo maar, voor de lol". Tijdens haar programma dringt zich voort durend de vraag op: waar eindigt de podium act en waar begint de échte Brigitte Kaandorp? De cabaretière lacht verlegen. „We lijken écht op elkaar", bekent ze. „Dat met die ongelukkige liefdes en zo, dat is een typische kwaal van mij. Het is allemaal niet zo heel ernstig, maar er gaat geregeld iets mis met jongens. In de tijd van mijn eerste show was ik werkelijk heel on nozel. Ik speel op het toneel eigenlijk een kari katuur van mezelf. Intussen ben ik door allé pu bliciteit en zo wel een stuk wijzer geworden. Dat is trouwens ook te merken in mijn teksten. Het derde programma, waar ik nu aan schrijf, is heel wat brutaler. Ik ben dan ook niet van plan om een leuke gimmick eindeloos op te voe ren. Mijn shows ontwikkelen zich, net als ik zelf". Regelmatig begeeft Brigitte zich naar de schouwburg om naar vakbroeders te gaan kij ken. „Freek de Jonge, Youp van 't Hek en Urba- nus vind ik leuk. Maar eigenlijk interesseert ca baret me niet zoveel. Ik ga liever naar een goed toneelstuk. Ik heb laatst in België een ver schrikkelijk goede uitvoering van MacBeth ge- ziea In zo'n stuk zou ik graag acteren. Maar dan wel alleen met Belgen, want die spelen zo lekker recht voor z'n raap. Maar acteren, pfoe, dat is echt een stuk moeilijker dan wat ik nu doe, hoor". Als Brigitte haar biertje op heeft, veront schuldigt ze zich wat ongemakkelijk. „Ik moet nu naar mijn vrienden hoor. Die zien me veel te weinig. Misschien tot woensdag in Maastricht Ik heb gehoord dat Urbanus ook komt kijkea Dat zou echt te gek zijn. Hij is nu mijn grote fa voriet". Brigitte Kaandorp is op 28 oktober met haar nieuwe programma 'Laat mij maar even' te zien in de schouwburg van Maastricht. De Vara-uit- zending is een dag later, donderdag 29 oktober, om 20.32 uur via Nederland 2. het Zuiddorpse gemeenschapshuis 11 Hit seizoen twee voorstelling gch««*jj van de Vlaamse volkszanger Will® stelling voor kinderen. geestig van worden en dat ook op als men Willen1 "1 mandere bekijkt als hij op podium staat. Vermar kijkt toch ook verder. Hij begrepen dat warmte st is dan kille woede, dat w»l leerd heeft "naar binnen te -r Schubert: ken', beter gewapend Muriel Boll wie wapens fabriceert of draagt. 8«06zemoes van de Willem Vermandere is"«boekenweek is ver- kroniekschrijver (zanger)' M de prijzen zijn uitge- nadenkend leeft en over kt. Even belangrijk als de resultaat hiervan berichtZe schriivers swingende medewerking ten. Hoe denken zijn muzikanten een tekenaars klankdecor schept, waarin zijn liedjes welluidend aa man weet te brengen- Vermandere brengt is daa puur handwerk, niet blikt' en niet afhankekj» r Schubert kreeg een al teveel techniek. JJ® Penseel voor een schit- Aanvang 20.00 uur w prentenboek zonder toegangsprijs bedraagt; ji «Wen; Monkie. Met zijn Woensdag 2 maart: dav Uw Ingrid maakte hij eer kinderprogramma me1 mooie boeken en daarom duo Joke en clown Mi!»- «er terecht in het juryrap- In dit 'lachen-gieren %t de prijs ook gezien kan n-programma' laatals een bekroning van tuT18!'. intensieve samen- Monkie is het tweede dan ook doldwaze ^^m'^aüyaakte6 die door de kinderen vtfj fkt dooreen ZZf ft nabij gevolgd kunnengrote aandacht De kinderen wor van het begin tot 1987- emeen- Axel. raat 98, ddorpe. betref- uit de >ok mo- zaalde wei het 'erkocht len-programma' de kinderen zien hoe 0» tend dom clown Miko tomjj heel bij de show zonder dat hun wordT afgeleid^Bov^M^^gen^an de er na afloop voor 1 leW- - bomen e foto van het duo Jok® clown Miko. Aanvang 14.00 toegangsprijs bedraagt 1 Hoe denken - -..-.«rs over hun ®en hoe gaan ze te werk? gesprek met Dieter en Schubert en met Ross. >ij gevolgd kunnen w-j, detaikp"'", T™ kinderen worden na é.metkmrier 1e aan*®!*11? ver- ■>iorm en dfi kropfu1 aan het eind op g^h,^imen,Jzie je hoe lans «chiedems duuirt, bijvoor- Gieter en Ingrid hebben Monkie neemt kleine stappen". de Duitse nationaliteit maar ze wonen al tien jaar in Amster dam. Dieter: „We kwamen naar Nederland omdat we een beurs kregen voor de Rietveldacade mie. Daar wilden we vrije gra fiek doen met illustreren als bijvak. Als de nood aan de man kwam, de kunst met de K niet vlotte, konden we met illustre ren misschien nog iets verdie nen. Piet Klaasse was onze le raar illustreren, een geweldige man, en door hem werden de rollen al spoedig omgekeerd en deden we grafiek als bijvak". Voor kinderen moet je se cuur werken, vindt Dieter. Je werk moet kloppen. Monkie heeft geen tekst en daarom moest hij dus niet te grote stap pen nemen van de ene naar de andere plaat, anders zou het verhaal misschien niet klop pen. Waarom vallen kinderen op dieren? Misschien omdat die niet op gemodelleerde volwas senen lijken, nog iets kinder lijks hebben. Onze dieren blij ven echte dieren, we trekken ze geen kleertjes aan. Ingrid: „We werken niet fo tografisch, want dan krijg je gauw iets kils. We proberen eerlijk te blijven, aan ons werk zie je dat het getekend is. Kin deren kunnen erbij fantaseren, foto de stem ben steffen Tony Ross: „Ideeën komen zomaar mijn hoofd binnengefladderd. zeggen 'ets extra's aan het rode oortjes krijgen. We heb ben een hekel aan gekunsteld heid, onze dieren bijvoorbeeld moeten echte dieren blijven. Je moet voor kinderen ook niet destructief werken, anders ra ken ze hun oriëntatie kwijt. Je wilt ze sterk maken voor het leven en boeken kunnen een steentje bijdragen". Allebei vinden ze het een voordeel dat ze een schilders opleiding hebben gehad. Daar leer je goed wat kleuren doen, hoe je ze moet gebruiken om spanning in je werk te brengen, door componente kleuren te ge bruiken bijvoorbeeld. Ze gebruiken ook heel be wust de psychologische wer king van kleur. Groen als rust gevend, maar soms bijna zo agressief als rood. Hun ideeën ontlenen ze aan de werkelijk heid. In dit geval was hun vijf jarige dochter Hanna haar knuffelaap kwijtgeraakt. Dat voorval hebben ze uitgewerkt, maar op een andere manier dan meestal gebeurt in een boek over een verloren knuffel. Om erachter te komen of een bepaald idee iets kan zijn voor een nieuw boek, vertellen ze het verhaal aan hun uitgever. Als het stokt, '""ten ze dat er iets niet klopt. Tony Ross is een illustrator die totaal anders werkt dan het echtpaar Schubert. Zijn teke ningen hebben vaak .iets ab surds, hij laat bijvoorbeeld een keurig in smoking geklede wolf lekkere hapjes mens eten of hij tekent vreemde monstertjes. Voor 'Waar is mijn potje' kreeg hij een Zilveren Griffel en voor zijn illustraties in 'Susan en de kwelgeesten' van H. Oram kwam daar nog een zilveren Penseel bovenop. Zijn opleiding kreeg Ross aan het Liverpool College of Art waar hij bij John Lennon in de klas zat. Ze trokken veel samen op en als ik hem ont moet, draagt Ross een sweater met in mooie regenboogkleuren John Lennon erop. Ross werkt in een bijzonder hoog tempo, de jury kon dit jaar maar liefst uit vier boeken van hem kiezen. Over een boek dat hij zelf tekent èn schrijft, doet hij ongeveer een week. Per jaar maakt hij er een stuk of twee, dus er blijft genoeg tijd over om boeken van anderen te illustreren. Hij maakte o.a. te keningen voor een jeugdboek van Alan Sillitoe 'Marmelade Jim' en hij heeft net 'De fantas tische meneer Vos' van Roald Dahl opnieuw geïllustreerd voor uitgeverij Pinguin. Het liefst schrijft hij toch zijn eigen tekst omdat hij daar zijn verhaal beter in kwijt kan. Sprookjes boeien hem enorm en Ross heeft er een paar be werkt. Die bewerkingen brach ten hem meer kritiek dan lof op. Ross: „Men vond dat je aan die oude sprookjes niets mocht veranderen. Maar sprookjes werden vroeger van generatie op generatie doorverteld en in tussen aan de omstandigheden aangepast, dat vergaten ze. Ik vind het op mijn beurt leuk om ze voor onze tijd te bewerken". Voor hij voor kinderen ging te kenen en schrijven, zat Ross in het reclamevak, maar dat be vredigde hem niet echt. Hij kon zich wat meer uitleven in het tijdschrift Town, dat heel po pulair was in de jaren zestig en waarin je alleen kwam als je werk kwaliteit had. Met lesgeven aan de Man chester Polytechnic dat hij daarna deed, is Ross inmiddels gestopt. Net als in Nederland kwam er steeds meer admini stratieve rompslomp bij kijken en daar heeft hij een hekel aan. Werd zijn vak er serieus geno men? Nee, vindt Ross. Enge land heeft een traditie op het gebied van illustreren die on geveer 200 jaar oud is (Rawlin- son, Hogarth), toch wordt illu streren niet als 'art' be schouwd, maar ook niet als Door Ivor Davies LOS ANGELES - Amerikaanse filmcri tici zijn het er nu al over eens dat Sir Ri chard Attenborough, de Britse filmregis seur, en zijn veel om streden film over le ven en dood van de Zuidafrikaanse zwarte activist Steve Biko, 'Cry Freedom', bijna zeker een of meerdere Oscars in de wacht zullen slepen. Tot die conclusie kwa men zij nadat de pro- duktie deze week in Hollywood voor de pers werd vertoond. „Alleen de man die Gandhi heeft gemaakt is in staat zo'n machtig kunstwerk van epische grootsheid te lanceren", stelde een recensent vast De film, die veertig mil joen gulden kostte, com bineert het verhaal van Biko's strijd met dat van Donald Woods, de jour nalist die met vrouw en vijf kinderen uit Zuid- afrika vluchtte en nu in Groot-Brittannië in bal lingschap leeft. „Richard Attenbo rough was voorbestemd om deze vernietigende onthulling over racisme en rassenmoord zó gewe tensvol uit te voeren", luidde een andere loftui ting. De film zal in Noord-Amerika op 1 no vember in roulatie gaan. Het is nog niet bekend wanneer 'Cry Freedom' in Nederland te zien zal zijn. Deze enthousiaste ont vangst door de Ameri kaanse critici levert At tenborough voldoende krediet op om opgewas sen te zijn tegen reeds uitgebrachte en toekom stige negatieve recensies van zijn produktie. Bikos vroegere kameraden vinden dat de film teveel de nadruk legt op de vriendschap tussen hem en Woods, op wiens in formatie de film eigen lijk gebaseerd is. Biko hield de relatie met Woods voornamelijk in stand omdat hij wilde dat Woods' krant aan dacht zou besteden aan zijn vrijheidsstrijd, zo beweren Bikos bondge noten. Deze aanval werd Steve Biko. fotoap uiteindelijk gepubliceerd in een filmblad. Sir Richard ant woordde in Los Angeles bij de première van zijn film: „Je kunt deze vuil spuiterij beschouwen als laster van de Zuidafri kaanse regering om de film in diskrediet te brengen, maar je kunt het ook gewoon zien als louter afgunst. Het is eigenlijk schandalig. Ik weet niet zeker of zo'n bewering strafbaar is, maar anders zouden we een rechtsvervolging moeten instellen." Attenborough voert als verweer aan: „Ntsiki, Steves weduwe, gaf mij onmiddellijk toestem ming voor de film, om dat, zo zei ze, Donald één van Steves beste vrien den was geweest." „Toen Woods boek werd gepubliceerd in 1979, bezat hij geen cent. Desondanks maakte hij zijn eerste aandeel in de opbrengst, een bedrag van tachtigduizend gul den over naar Ntsiki." „We zijn nu bezig een Biko familiefonds op te richten en wie zijn daar van de belangenbeharti gers? Op verzoek van Ntsiki: Donald Woods en ondergetekende. Dat zegt toch genoeg?", besluit de regisseur. (Copyright The Times, Londen) - foto unieboek 'non-art'. Alleen erg traditio nele kunstenaars zeggen rond uit dat ze het geen kunst vin den. Waarom werkt Ross voor kinderen? „Ik vind het leuk om ze te amuseren. Ik wil ze laten la chen en soms een beetje laten griezelen, een eigen wereld voor ze tekenen". Dat doet hij door te tekenen met enkele rake lijnen, heldere aqua- relkleuren te gebruiken en al tijd dat beetje gekke, soms wat cynische, maar nooit harde trekje. Het verwondert me niets als hij vertelt dat hij be langstelling heeft voor Jeroen Bosch. Maar ook voor Rem brandt, Constable en Turner. Hoe komt Ross aan zijn ideeën? „Ik weet het niet. Ik zoek de ideeën niet, de ideeën zoeken mij. Ze komen zomaar mijn hoofd binnengefladderd." Dat overkomt hem zelfs midden op zee, Ross is een fervent zeezei ler. Hij woont niet ver van de kust op een heuvel in Wales. Behoorlijk eenzaam. Hoewel hij dat prettig vindt en er goed tegen kan, gaat hij toch verhui zen naar Dorset om iets ge makkelijker mensen te kunnen ontmoeten. Ook daar zullen de ideeën hem wel weten te vin den. Door onze correspondent Gerard Kessels ROME - Luciano Liggio, de meest moorddadige mafioso van Sicilië, heeft zich in de gevangenis ontpopt tot een schilder en dichter. Een collectie van zijn landschappen wordt geëxposeerd in een gerenommeerde galerie van Pa lermo en zal vervolgens ook in Rome, Milaan en Florence getoond worden. De opbrengst van de schilderijen heeft Liggio bestemd voor het nieuwe ziekenhuis van zijn ge boorteplaats Corleone. Hoewel hij nu nadrukkelijk is aangeraakt door de Muze, zal het nog lang duren voordat de Italianen bij de naam Liggio aan kunst denkea Hoewel Lig gio al dertien jaar in de gevan genis zit doet zijn naam bij de Sicilianen nog steeds de rillin gen over de rug lopen. Begin jaren tachtig verstoorde Liggio met zijn 'Corleonesi' het tere evenwicht tussen de mafia-fa- milies van Palermo. Om de lu cratieve heroïne-handel alléén in handen te- krijgen ver moordden de Corleonesi ieder een die hen in de weg stond. De mafia-oorlog eindigde met de alleenheerschappij van Lig- gio's familie. Vanuit de gevan genis dirigeerde Liggio, tot le venslang veroordeeld, de moor denaarscommando's. De genadeloze killer heeft nu echter een opmerkelijk meta morfose doorgemaakt. 's Avonds laat, wanneer zijn cel genoot al lang slaapt, pakt Lig gio het penseel. In felle kleuren schildert hij landschappen. Zijn motieven zijn steeds de zelfde: het dorpje Corleone met zijn kerk en de velden van de omgeving. Kenners die de doe ken gezien hebben zijn het er over eens dat de mafia-baas talent heeft. Wanneer hij niet schildert, schijft hij poëzie of leest de groten der wereldliteratuur. Favoriete schrijver is Dosto- jevski. Verder studeert de kil ler filosofie. Dat alles weer houdt hem er volgens de justi tie echter niet van zijn Corleo nesi nog steeds met vaste hand te leiden. Volgens anderen zou de lange gevangenschap hem machteloos hebben gemaakt. Hoe het ook zij, Liggio's beide stadhouders Savatore Riina en Bernardo Provenzano, de meest gezochte mafiosi van Si cilië, lijken het onderling aan 'de stok te hebben gekregen. Zij bestrijden elkaar de heer schappij over de Corleonesi in afwezigheid van Liggio. Wanneer rond Kerstmis uit spraak wordt gedaan in het grote mafia-proces van Paler mo, moet Liggio rekenen op en kele nieuwe veroordelingen tot levenslang. De mafia-baas die een zwakke gezondheid heeft, probeert al geruime tijd huis arrest te krijgen in Corleone. Liggio geldt echter nog steeds als zo gevaarlijk dat zijn ver zoek geen schijn van kans maakt. Bij het schilderen van zijn landschappen zal Liggio het van zijn herinnering moe ten hebben.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 17