UITBLAZEN Reagan voornaamste slachtoffer van Zwarte Maanda amilie iet Volgende week in de hoofdrol: Gerrit Brokx Naar een verantwoordelijke 60-procents-samenleving even Duitse appetijt EX-STAATSSECRETARIS NA ÉÉN JAAR WEER IN OPENBAARHEI: ECONOMISCHE KOERSWIJZIGING ZOU PRESIDENT NOG KUNNEN REDDE,- JE STEM CC DE STEM ACHTERGROND ZATERDAG 24 OKTOBER 1987 -DESTEM- iSTEM BINNEN >nus van f 250 Slecht ter been? De Arola brengt u overal heen. MMIJENBERG bv itstel, geen IN HET restaurant van het volkomen terecht Alpenblick gedoopte hotel in Hopfen am See dondert het Gute MorgenI elke ochtend tientallen malen langs de ontbijtta fels. Wat een vriendelijk volk, denk je dan, maar het blijkt al gauw meer een kwestie van beleefdheid te zijn. Elke tafel vormt een gesloten wereldje op zichzelf. De verbin dingen met de buitenwereld worden uitsluitend onderhou den via de obers die de knappe rige broodjes aandragen en de prullebakjes met boterpa piertjes en yoghurtbekertjes van tafel nemen en ledigen. Het andere Nederlandse echtpaar dat er logeert heeft zijn nationaliteit zorgvuldig voor ons verborgen weten te houden tot op de vierde dag. Dan verraadt zij zich, door de reisgids die ze in de hand houdt. Waarom hebben veel Nederlanders, in het buiten land op vakantie, er een hekel aan andere Nederlanders te ontlnoeten? We proberen ze, na de onthulling, een keer in het Nederlands te groeten, maar dat is niet aan ze besteed. Ik weet het: een Nederlander in den vreemde moet je niet te vriendelijk tegemoet willen tre den. Dan denkt'ie al gauw dat je wat van hem nodig hebt. Maar aan de andere kant willen wij niet dat zij van ons zouden denken dat wij Nederlanders proberen te mijden als de pest, al missen we de landgenoot niet echt als we op reis zijn. Gute MorgenI galmen zij mee in het koor, maar een speciaal knikje voor het tafeltje met landgeno ten is er niet bij. Ze kijken naar de Allgauer Alpen in de verte als ze onze tafel passeren. In Engeland voltrekt het ontbijt-ritueel in een vakantie hotel of -pension zich heel an ders. Daar worden al op de eer ste morgen, en toch zeker op de tweede, contacten over en weer gelegd tussen de tafels onder ling. Met voorzichtige zinnen als: „heeft u een prettige reis gehad" of „bent u al naar kas teel Zus-en-Zo geweest?" pro beren de gasten, nog vreemden voor elkaar, uit te vinden hoe het zit met eikaars praatlust. Zeg je niets, of alleen maar iets beleefds terug, dan laten ze je voor de rest van je verblijf met rust. Maar begin je over de files waarin je gezeten hebt of over de schitterende tuinen van kas teel Zus-en-Zo dan ben je voor de rest van je vakantie verze kerd van aanspraak. Duitsland met Engeland vergelijken is tegelijk moeilijk en weinig zinvol. Op het oog komt het wat slonzige, soms gore Engeland er in zo'n verge lijking maar schamel af. Maar de atmosfeer is er warmer, be haaglijker. In Duitsland blinkt alles van kwaliteit. In Engeland niet. De Duitsers handden 24 uur van de dag volgens plan, ordelijk, georganiseerd en doel matig. De Engelsen lijken dik wijls maar wat aan te rotzooi en. Maar in Engeland heb je al gauw het idee erbij te horen en in Duitsland voel je je veel meer een bezoeker in ander mans mooiste kamer. Misschien is het heel per soonlijk. Als ik over Engeland WIMKOCK Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst® 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 RankrpIfltiPQ' Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. gen mijn vrouw en ik de vette schrijf kunnen mijn vingers m'n gedachten niet bijhouden. Over de Duitsers schrijf ik stroef. Ik kan hun levenssfeer niet be schrijven omdat ik die niet aan voel. Het is er mooi. Nergens in Europa krijg je meer en betere waar voor je geld. De dienst verlening is er door en door be trouwbaar en de mensen zijn er beleefd, vriendelijk zelfs, maar je gaat niet met een stelletjes Duitsers, in een bruin café rond een gammele piano, een sing song zitten houden. Ik zie me dat tenminste zo gauw niet doen. Het is zondagmiddag in Oberstdorf. Het nazomert dat het een lieve lust is: 28 graden in de schaduw van het terras waarop wij zitten te genieten van een lokale specialiteit (vrij wel onvermijdelijk iets met ham of worst). Een tafel verder bestellen twee Duitse echtpa- ren, een eind in de zestig zo te zien, hun lunch. De mannen nemen zuurkool met varkenspo- ten. Met grote belangstel' maar zo discreet mogelijk, ik de i tij die daarop volgt. Als een van de mannen zijn vingers aflikt, nadat hij het laatste afge- kloven bot heeft weggelegd, ontmoeten onze blikken elkaar. Hij grijnst me toe. Ik knilr terug met een grimas die begrip moet uitdrukken: ons de vingers af- likken doen we allemaal. Een ding staat als een paal jjjj boven water: de Duitsers zijn geweldige eters. Hun eetcultuur is niet zo verfijnd als de Franse, E maar evenzeer gebaseerd op ge- E not. Die eetcultuur onder- scheidt de Duitsers in elk geval in gunstige zin van de Britten. De slechte reputatie van de E Britse keuken is niet bepaald E door de kwaliteit ervan, maar is veroorzaakt doordat de door- snee-Brit zijn voedsel veracht. E Dat brengt met zich mee dat hij E niet kwaliteitsbewust en dus verre van veeleisend is en dat merken wij dan weer in zijn E restaurants en cafetaria's. Eten is voor 'de' Brit geen doel op zich. Zelfs de traditionele zon- E dagse maaltijd van roast beef met Yorkshire pudding is niet bedoeld om lekker te eten. Het E is een middel om één keer in de week' de club gezellig bij elkaar te hebben zonder dat iemand E haast heeft. Duitsers eten wel degelijk 1 om het lekkere. Dat zie je zo. E Het bevordert je eigen eetlust 1 en daardoor hjkt het of de eigenlijk veel te grote biefstuk op je bord krimpt tot een beter verteerbare omvang. Door Jo Wijnen VOOR HET EERST sinds hij het Witte Huis betrad heeft de Amerikaanse presi dent Ronald Reagan gesuggereerd dat hij wil praten over een mogelijke verhoging van de belastingen. Reagan kan aan een dergelijke stap - die hij altijd hardnekkig geweigerd heeft te zetten - vrijwel niet meer ontkomen, zeker niet na het ineen storten van de aandelenkoersen afgelopen maandag. De president is er zich zeer van bewust dat de dramatische gebeurtenissen van deze nieuwe 'Zwarte Maandag' op zijn toch al sterk ver laagde politiek krediet in mindering zullen worden gebracht. En hij is er zich nog meer van bewust dat de ramp op de aandelenbeur- zen over de gehele wereld in feite wordt be schouwd als het failliet van zijn omstreden economische opvattingen. De Amerikaanse president heeft altijd rots vast in de zogenaamde 'supply-side'-theorie geloofd. Op grond daarvan heeft hij zichzelf tot de belangrijkste pleitbezorger gemaakt van de opvatting dat zolang de overheidsbemoeienis sen minimaal en de belastingen zo laag moge lijk blijven, alles vanzelf gaat. Lage belastin gen moedigen investeringen en een grote con sumptie aan. Dat activeert de economie en brengt uiteindelijk zoveel geld in de staatskas, dat zelfs de defensieuitgaven drastisch kunnen worden opgevoerd. Dat laatste heeft als bijko mend effect dat Amerika weer vanuit een po sitie van kracht met de rest van de wereld kan praten En het gevolg daarvan is weer dat het Amerikaanse zelfvertrouwen andermaal een hoge vlucht kan nemen. Reagan heeft daarom van de supply-side-theorie zijn ideologisch hoofdthema gemaakt. Hij is er zelf de eerste en Reagan: hardhandig uit zijn economi sche dromen gewekt. FOTO AP meest fervente aanhanger van. Al in het eerste jaar van zijn presidentschap verlaagde Reagan de belastingen drastisch Maar ondanks het luide applaus dat hij incas seerde, bleef het economisch heil vooralsnog uit De belastingverlaging sloeg een enorm gat in de Amerikaanse begroting dat sindsdien al leen maar groter is geworden. Dus leende Amerika het geld om die gaten te dichten in het buitenland. Reagans Amerika is als gevolg daarvan op dit ogenblik het grootste schulden land ter wereld. Per jaar betalen de VS onge veer 200 miljard dollar rente en aflossing aan het buitenland. Dat is bijna een-vijfde van de totale begroting. Gedurende de eerste jaren van zijn presi dentschap bleef Reagan de begrotingstekorten niettemin zien als een onbeduidende kwaal waarvoor de supply-side-economen zeer spoe dig de juiste medicijn zouden vinden. Maar dat gebeurde niet. Ook het snel oplopende handels tekort werd als een bijkomstigheid van tijde lijke aard gezien. De dure dollar bleef duur en Reagan hield staande dat dat een teken van economisch welbevinden was. Pas eind 1985 werd het de Amerikanen duidelijk dat ze zich zelf volkomen uit de markt aan het prijzen wa ren. Dat leidde tot een kunstmatige verlaging van de dollar. Maar de verwachting dat die koersverlaging de handelsbalans gunstig zou beinvloeden, werd niet bewaarheid. De president zelf geeft het Congres intussen de schuld van de hoog opgelopen begrotingste korten. Het is zonder twijfel juist dat het Con gres, als het gaat om het terugdringen van het begrotingtekort (op dit ogenblik ongeveer 150 miljard dollar), een opmerkelijke machteloos heid aan de dag heeft gelegd. Daar staat tegen over dat het de president aan zowel de poli tieke gespierdheid als de economisch vinding rijkheid heeft ontbroken om de Congresleden tot andere gedachten te brengen. En hij liet de machteloosheid in totale verlamming verkeren met zijn categorische weigering de belastingen te verhogen en de defensieuitgaven te verla- gea Voor het Congres bleven daardoor slechts bezuinigingsmogelijkheden in de marge open, die bovendien zeer impopulair waren bij hun achterban. De alternatieven die de rekenmeesters van het Congres op tafel legden, stuitten op mas sieve weerstand van het Witte Huis. Volgens een van de nu ter discussie staande begrotings modellen, zou iedere liter toch al niet dure ben zine zonder al te veel moeilijkheden met 5 dol larcent kunnen worden belast. Dat zou 20 mil jard dollar extra opbrengen. Een belastingver hoging van 1 procent zou wederom 20 miljard in het laadje brengen. Als vervolgens nog een aantal belastingvoordelen voor de beter be taalden - zoals de aftrekbaarheid van de rente op zeer dure woningen - worden geschrapt en AARLEM (ANP) - E ettelijke miljarden op defensie worden Teerst nog een bewij Jen dat Ahold-topmai met 60 miljard ontlasten. In twee tot dj -rrit Jan Heijn in leven is tijd zou het begrotingstekort dan naf jordat zi) kunnen rekenei weggewerkt zijn. betaling van het losgeld. Op dit ogenblik praten de president f r blij kt uit een kleine adver Congres over een bezuiniging van 23 «e in verschillende krantei dollar op jaarbasis, waarvan - tot dezedag Het levensteken word belastingverhogingen en defensievere langd in de vorm van he nadrukkelijk waren uitgeslotea JM00r(j 0p een vraag, da Zwarte Maandag heeft president Reaf lelijk alleen Heijn zelf kar zijn adviseurs hardhandig uit hun -■* sche dromen gewekt. Bijna niemand meer aan de werkelijke waarde van desï T TTT^T ~\TT side-theorie. De boodschap van Zwarte} I I I _Pj|\ i dag is dat het vertrouwen in het econ® beleid van de Reagan-regering definitief j gezegd. De politieke betekenis van de rampo» Street is overigens nog groter dan de economische. Als de handel in aandek,, snel in een beter vaarwater komt, krijgen' gen en de republikeinen de schuld van de VS al als de 'Zwarte-Maandags!;; wordt aangeduid. Dat is een ramp publikeinse presidentskandidaat Bush, die zijn gehele campagne heeft seerd op de 'economische successen' van', gan-regering, politiek niet kan overlever. Of het hals-over-kop verlagen van del rente - die enkele weken geleden even over-kop werd verhoogd - de positie van gan als leider van 's wereld belangrijkst nomische natie nog kan redden, mag zeer den betwijfeld. Het Reagan-tijdperk lijlii derhalf jaar voordat het definitief wordt; sloten, voorbij te zijn. Wat verkie; opiniepeilingen in onvoldoende mate v< ten aan te tonen, toont Wall Street in luttele uren aan. ingeveer 90.000 gepensio ■rden in de grootmetaa jgen ter gelegenheid vai 40-jarige bestaan vai Bedr ij fspensienfond ir de Metaalindustrie eei ienk van f 250 netto. AANSTAANDE MAAN DAG weten we waar schijnlijk meer. Althans: iets meer. Dan hoort de Enquêtecommissie Bouw- subsidies om 10.30 uur voor het eerst de vorig jaar tot aftreden gedwongen staatssecretaris van volks huisvesting Brokx. Heeft CDA-fractieleider De Vries op 16 oktober 1986 te recht of onterecht gehan deld door politieke eutha nasie toe te passen op zijn geloofsgenoot Brokx, de na negen jaar bijna vleesge worden verpersoonlijking van volkshuisvesting? In een 'persoonlijk/vertrou welijk' schrijven aan premier Lubbers liet de CDA-fractie- voorzitter weten dat Brokx er beter aan deed het veld te rui men, toen kort daarvoor een definitief uitzicht was geko men op een parlementaire en quêtecommissie naar gerom mel met bouwsubsidies door de jaren heen. De Vries achtte het „twij felachtig of iemand die in de komende tijd vereenzelvigd zal worden met een beleid dat ruimte liet voor ontoelaatbare praktijken van beleggers, vol doende politiek gezag zal be houden om beleidsmatig en in het verkeer met beleggers orde op zaken te stellen". Brokx vond van wel en hij had de steun van premier Lubbers. Maar De Vries' brief lekte daarna naar de pers en daarmee was het lot van Brokx definitief bezworen: politiek gezien was zijn posi tie onhoudbaar. Op 22 okto ber, dus precies een jaar gele den, gaf Brokx met pijn in het hart de pijp aan Maarten. Een zichtbaar aangeslagen Brokx noemde diezelfde avond op een inderhaast be legde persconferentie de con clusie van De Vries „op z'n minst voorbarig". Volgens hem had hij, na de die zomer op gang gekomen geruchten stroom over mogelijke fraude door beleggers (het ABP in het bijzonder), met alles wat hem bij machte was gepro beerd klaarheid in de zaak te brengen. Alleen uitvoerig on-' derzoek van de enquêtecom missie kon leiden tot een oor deel over de verantwoorde lijkheid van alle betrokkenen, inclusief hemzelf, vond Brokx. Hij mag trachten maandag alsnog zijn gelijk te halen. Brokx zal tijdens dit eerste verhoor aan de tand worden gevoeld over zijn eerste ambtsperiode: onder minister Beelaerts van Blokland in het eerste kabinet-Van Agt (1977- 1981). Heeft hij geweten en zo ingestemd met praktijken waarbij het departement van volkshuisvesting beleggers toestond te sjoemelen met subsidieregelingen? Wat heeft Brokx na het af lopen van de subsidieregeling 1968 nu precies afgesproken met beleggers om hen te be wegen terug te komen in de Gerrit Brokx: gelijk halen. premiehuurbouw, nadat zij zich massaal hadden terugge trokken uit weerzin tegen de subsidieregeling 1975 die hun rendement liet jojo-en met de inflatie? Heeft hij het ABP daarbij bevoordeeld door al leen het pensioenfonds een douceurtje van één procent extra rendement toe te bede len? Wat heeft Brokx bewogen, zo hij al op de hoogte was, subsidie-ambtenaar Keus de vrije hand te geven om het ABP toestemming te geven ook vrije-sectorwoningen om te zetten in premiehuurwo ningen (volgens de OKH-re- geling uit 1980 betekende dat subsidie)? Dat terwijl die OKH-regeling nadrukkelijk primair was bedoeld voor de - FOTO ANP omzetting van premiekoop- in premiehuurwoningen om te worden verlost van de 'prop' onverkoopbare woningen die in 1979 de woningmarkt ver stoorde. Ook mag de voormalige be windsman de enquêtecom missie opheldering verschaf fen waarom hij die OKH-re- geling die aanvankelijk slechts zou gelden tot septem ber 1980 ook in 1981 heeft laten voortduren, zonder dat daar toen enige regelgeving aan ten grondslag zou hebben ge legen. Iets waar tot grote ver bazing van onder meer de Tweede Kamer ook nog na dien (door toedoen van Keus in 1982 naar diens zeggen) het ABP van heeft geprofiteerd met omzetting van vrije-sec torwoningen (32 in een ABP- complex van 123 in Gronin gen). Maar als de enquêtecom missie met Brokx evenveel tijd nodig heeft als met plaatsvervangend directeur- generaal Steensma van volks huisvesting die over twee we ken voor de vierde keer in het getuigebankje mag gaan zit ten, komt ook pas in de laatste week van de enquêteverhoren definitief uitsluitsel of Brokx ongeschonden en wel de verh- oorzaal in de Eerste Kamer kan verlaten. Brokx is niet de enige 'zwaargewicht' die volgende week ten tonele verschijnt. Ook oud-staatssecretaris en voormalig minister van volkshuisvesting Van Dam (PvdA) mag zijn beleid komen verdedigen. Van Dam ver keert dan in dezelfde positie als de huidige minister van binnenlandse zaken Van Dijk vorige week, die als oud-voor zitter van de RSV-enquête- commissie de rollen eens zag omgedraaid. Van Dam was ondervoorzitter van die RSV- commissie en keerde in ja nuari 1986 de politiek de rug toe om zich te storten op het voorzitterschap van de VA RA. Ander kopstuk volgende week is de inmiddels bij zijn leven al legendarische drs. J.L.P. Post, hoofdingenieur directeur van volkshuisves ting in Zuid-Holland (HID - een soort voorpost van het de partement in de provincie). Post is de man die in 1982 zijn superieuren attent mails de subsidie-aanvraag v; ABP voor 235 huurwoi in de Rotterdamse wijkij nahof. Die aanvraag! volgens Post van Het ABP had de i kosten 4,7 miljoen hoog opgegeven, eenint sommetje, omdat de sut*:: regeling uit 1975 stichtingskosten een 1 subsidie toekende. Die bevinding mor in de nadien befaamd, den 'nota-Post' HID zijn chefs de vraagt hield of het niet tijd ut subsidie-aanvragen eens controle te onderwijn, inmenging werd 'beloond' een telefoontje van de malige directeur woningb en stadsvernieuwing Kesteren (inmiddels or den) die Post voorhield d helemaal niets gecontn diende te worden. De nota-Post beland! het departement op reau van drs. W.A. Hi aanvankelijk secretaris de directieraad en hoofd van de afdeling I ciering woningbouw, moest de nota verspreid der de leden van de raad, maar naar verluid hij hem enige tijd ondei hebben gehouden. De tieraad nam de nota»» pas in 1983 in waarna slechts een affaire' restte. Haf zijn rol volgende w derdag komen uil (ANP) krijgen deze uitkering ge fktijdig met de pensioenuit ig over november. Dit heeft het pensioenfond.' teen van de oudste wettelijl plicht gestelde pensioenre gen in ons land uitvoert ;endgemaakt. Behalve de 80.000 gepensio ierden van het jubilerend inds ontvangen ook 11.00 isioengerechtigden die val onder de Verzekerings iep Metaalindustrie, het ju leumgeschenk. (ADVERTENTIE) j Door weer en wind, binnen en I buiten de bebouwde kom. Op volle tank 200 km! Max. I snelheid 40 km/uur. Ook lever- j I baar als rolstoel-inrij wagen. Vraag documentatie over Ideze fantastische twee-zitter. I (Uitsluitend voor gehandicapten.) Door Max de Bok TIJDENS HET POLI TIEKE debat over het ka binetsbeleid voor het ko mende jaar leek-ie zomaar uit de lucht te vallen, de zestig procents-norm van CDA-fractieleider Bert de Vries. De stenografen in de Tweede Kamer doopten hem onmiddelijk met de naam 'Bert-norm' en zo zal-ie wel in de annalen worden bijgeschreven. Lubbers en Ruding schrokken en mompelden iets van: wij hebben het al druk genoeg met het beleid van dit kabi net, hoe het daarna moet zien we dan wel weer. Voorhoeve (WD) kreeg er ter plekke kriebels van: wil het CDA na 1990 niet meer be zuinigen op de collectieve uit gaven, hoe moet dat dan met onze samenwerking? Kok (PvdA) zag er een interessant signaal in, maar hield zijn wantrouwen over de bezuini gingsdrift van het CDA. Hoe kwam De Vries ertoe om ineens te propageren dat de uitgaven die de overheid doet voor allerlei gemeen schapsvoorzieningen (de col lectieve sector) na 1990 gesta biliseerd zouden moeten wor den op 60 procent van wat we met ons allen verdienen (het nationaal inkomen)? Deze week werd het ant woord op die vraag duidelijk. Tussen de post lag de nieuwe discussienota van het CDA- partij bestuur over 'De ver antwoordelijke samenleving' en ook het jongste nummer van het toonaangevende eco- nomenblad ESB, met daarin een uitvoerig artikel van De Vries over de Bert-norm. En daarin schrijft hij tot slot: „Als een van de rijkste lan den ter wereld kiest voor een collectieve sector van 60 dan moet daarmee een rela tief hoog niveau van basis voorzieningen veilig gesteld kunnen worden. In die zin heb ik het kwalitatieve concept van de verantwoordelijke sa menleving, dat door het CDA gepropageerd wordt, ook van een kwantitatieve indicatie willen voorzien". Weliswaar had De Vries zoiets ook al tij dens het debat gezegd, maar toen was de CDA-discussie- nota nog niet in brede kring bekend. Pas achteraf werd helder dat een en ander niet zo uit de lucht kwam vallen als wel werd verondersteld. Het lijkt er dus op dat De Vries zijn positie als eerste parlementair vertegenwoor diger van het CDA gebruikt heeft om te voorkomen dat de discussie in zijn partij over de inrichting van onze samenle ving zich op een te hoog abs tractieniveau zou blijven af spelen. In ronde woorden ge zegd: je kunt wel praten over een kleinere overheid, over meer eigen verantwoordelijk heid van burgers, over lagere collectieve lasten (belastingen en premies), maar pas op: er zit een grens aan het bezuini gen. Nemen we geen grens in acht dan schiet de overheid tekort in haar taak: te zorgen voor een samenleving met goede basisvoorzieningen en een samenleving waarin de overheid haar kerntaken op een kwalitatief hoog niveau kan vervullen. Men moet De Vries bijval len dat het verstandig is de discussie over kwaliteit en kwantiteit maar meteen te koppelen. Te zeer is in de eer ste reacties op de idee van De Vries veronachtzaamd, dat hij zijn zestig procents-norm uit drukkelijk gepresenteerd heeft als een globale norm, niet als een grens die verstar ring in de hand zou werken. Dat wil zeggen dat het een norm is die globaal aangeeft wat de meest gewenste ver houding is tussen de omvang van de collectieve sector en die van de marktsector. Een norm die aangeeft dat de eco nomische groei niet per defi nitie ten goede moet komen aan de marktsector, maar naar evenredigheid verdeeld moet worden over de particu liere en de collectieve sector. In de discussienota van het partijbestuur wordt dat nog anders gezien. Daarin wordt toch nog erg veel nadruk ge legd op de noodzaak om ook op langere termijn de collec tieve uitgaven te verkleinen „zo mogelijk ook ter verlich ting van de belasting- en pre miedruk". Het interessante is nu dat De Vries zowel in het Kamerdebat als in zijn artikel in ESB forse vraagtekens heeft gezet bij de zin en moge lijkheid van belastingverla ging. Hij voelt niets voor meer bezuinigen ter wille van be lastingverlaging, zoals de WD wèl wil. Letterlijk zei hij in de Ka mer: „Als de collectieve sector zich stabiliseert op 60 zal de ruimte die het oplevert, vrij wel geheel nodig zijn om het financieringstekort terug te brengen tot een structureel aanvaardbaar niveau". In ESB ondergraaft De Vries nog een ander argument, van vooral de WD, voor belas tingverlaging. Tegelijkertijd en dat is politiek gezien min stens zo opvallend - begeeft hij zich daarmee buiten de mede door hemzelf getrokken grenzen van het regeerak koord. De CDA-fractieleider blijkt nu geen aanhanger meer te zijn van de theorie van de zogenoemde wig-ver kleining door verlaging van de lastendruk. Onder de 'wig' wordt ver staan de afstand tussen de bruto arbeidskosten en het bedrag dat de werknemer netto in de hand krijgt. Die afstand is in ons land relatief groot onder meer als gevolg van de hoge belasting-en pre miedruk. Wig-verkleining door verlaging van de belas ting-en premiedruk wordt, vooral door werkgeversorga nisaties en de WD, gezien als hèt middel om het zwarte en grijze circuit in te dammen en een betere werking van de ar beidsmarkt te bewerkstelli gen Aan beide effecten twijfelt De Vries. „Zullen mensen in derdaad minder geneigd zijn zwart te werken als ze van de laatst verdiende gulden bij voorbeeld 55 cent in plaats van 45 cent overhouden Ik ben daar sceptisch over". De Vries trekt met het ven tileren van zijn opvattingen twee duidelijke grenzen. Eén voor de rest van de normale levensduur van het kabinet- Lubbers II: geen belasting verlaging als dat ten koste moet gaan van de kwantiteit en de kwaliteit van over- heidsvoorzieningea Eén voor de langere termijn: geen ver dere aantasting van die kwantiteit en kwaliteit. Waarbij overigens aangete kend moet worden dat De Vries zich niet gebonden heeft aan een uitspraak als: er mag onder geen omstandigheid meer bezuinigd worden. Want de collectieve uitgaven belo pen thans nog 64,5 van het nationaal inkomen en zullen volgens het regeerakkoord in 1990 op 62 moeten staan. Dat betekent een nog te overbrug gen verschil van 2,5% of, op basis van het men 1988, zo'n 9 n® den tot 1990 en d; de 'Bert-norm' te kt eens 8 miljard. Maar ondanks dit; ven de opvattingen Vries interessant 0 zeer geschikt lijkenofl< cussie over de onze samenleving negentig zouden richten, zo concreet te houden. Niet zon®: is in dit verband, discussienota van het bestuur het veelges®" grip 'zorgzame same wordt verbreed W woordelijke samenle® Het begrip 'z®! menleving' kreeg a valse bijklank. Vooral het gekoppeld wew begrip 'terugtreden® heid' en zo alibi wert nj( weinig ontziend beleid. Het begrip 'verf1 lijke samenleving,^ uitgewerkt in de nota is beter gf' een wezenlijke d de toekomst van ving. Omdat het aan de taak van Want een verant» samenleving W o(j verantwoordelijks die de voorwaard® verantwoordelij kh nen dragen. En een norm, waaraan heid getoetst kan'' I Postbus 142, Panhuis 6,3905 AX Veenendaal, Tel 08385-11251 L ook vestigingen in de Randstad. :T GESPREK tussen de mini r'Sovjet Unie en de Verenigd kernraketten voor de midde '':n formaliteit beschouwd. Hef ontmoeting voor te bereider is welke bijeenkomst dan ird zouden worden geplaats Bij de aankomst van Shultz i de lucht. Om de goede st PHussische minister Sjevardi oorspel u dat de moeilijkhed hervonden groter waren dc wioeting op tafel zullen kom ondanks deze optimistische «ontmoeting tussen Shultz s te zijn gegaan. Net als na oorbatsjov in Reykjavik vor Kgordijnën opgetrokken, tv Si'e® kon minister Shulz zijn Jinmening zit er op korte term et is niet gebruikelijk dat r kou, op iedere vraag een p beett Shultz in ieder btar Wars bleek weer h< haa„n d® strategische wape atsinwl and ''99en de op 9niw„» oesehouwt echter het il nl? dat Amerika een »sn IT De Russische leide iliju troetelkind van Rea Hno rv, niet bet 9eva' te zi flatd6 4fi°uthetnuverder?M sn nact kruisraketten alsnog Sr van nren? ls het aan9ekc ons verwilderd als voc I Wiin^'aaK werd gepleegd? mtrriQF^n V6n niet in die sorTI »ad n9'n Moskou is tele J :htZ®ll|k,dat beide lander bennrT G°rbatsjov heef CN?tenD°p.hetallerb( Ki; i r* 1 ciiici i it. iven vil n Rea9an en Go JmberitlVrede en veiligheid VworTl!^6^ ziin Pr' lernn f nu 00k no9 fed&h? Kche beleid- °m 1 rm een n bareid °m ver te VooT^eschenk Uit de hem Sparen i?n l ?tsi°v ''99en de "'5e<j et defensie-budge »n worden aan de bin J >m dieTd°rmin9en vorrne' Citaat vL ?,nen durven wij 660 sprake i^cSk0u wel voc n 'igt nonti fen akkoord 9 steeds binnen het

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2